eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
530 دنبال‌کننده
556 عکس
39 ویدیو
17 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا ☘مقام رضا و یقین 🔹«الرِّضَا بِمَكْرُوهِ الْقَضاءِ، مِنْ أعْلَی دَرَجَاتِ الْيَقِينِ» 🔸خشنودی از پیشامدهای ناخوشایند، بلندترین درجه یقین است. 🖋 سر ارادت ما و آستان حضرت دوست که هر چه بر سر ما می رود ارادت اوست 📚بحارالانوار، ج۷۱ ،ص۱۵۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قال الصادق:(مکتب الصادق)
ا ﷽ ا 📢 #درس /#کلاس : فقه روایی(فقه روایت محور) #وسائل_الشیعه /جلد/۱ 🔸#جلسه /۴۴ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/
ا ﷽ ا به یاری الهی و به لطف حضرات معصومین علیهم السلام ابواب مقدمات عبادات وسائل الشیعه تمام شد ان شاءالله از جلسه آینده ابواب طهارت را، بنا بر فقه روایت محور پیش خواهیم برد. جلسات روزهای یک شنبه و سه شنبه. ساعت ۴و نیم برگزار می گردد.
ا ﷽ ا ☘دعاى غريق 🍃الإمامُ الصّادق عليه السلام: 🔹ستُصيبُكُم شُبهَةٌ فَتَبقُونَ بِلا عَلَمٍ يُرى و لا إمامٍ هدى، و لا يَنجُو مِنها إلاّ مَن دَعا بدُعاءِ الغَريقِ. قلتُ: كيفَ دعاءُ الغَريقِ؟ قالَ: يقولُ: «يا اللّهُ يا رحمنُ يا رحيمُ يا مُقَلِّبَ القُلوبِ ثَبِّتْ قَلبِي على دِينِكَ». 🔸به زودی به شبهه اى گرفتار آييد كه نه نشانه اى براى پيدا كردن راه خواهيد ديد و نه پيشوايى كه هدايتتان كند، از آن شبهه تنها آن كس رهايى يابد كه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى گويى: " خدايا! بخشايشگرا! مهربانا! اى دگرگون كننده دلها! دل مرا بر دينت استوار و پابرجا بدار." 📚كمال الدين: 352/49. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘رحلت "ابوالقاسم حسين بن روح نوبختی" سومين نايب خاصِّ امام زمان (326 ق) ✍ حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶ق)، سومین نایب از نواب اربعه امام مهدی(عج) است که به مدت ۲۱ سال (۳۰۵ - ۳۲۶ق) نیابت خاصه را بر عهده داشت. او از اصحاب امام عسکری(ع) و از یاران نزدیک نایب دوم در بغداد بود. 🔸محمد بن عثمان در واپسین روزهای حیات خود، حسین بن روح را به دستور امام زمان، جانشین خود کرد. پس از مدتی در ۵ شوال ۳۰۵ق، اولین توقیع از سوی حضرت مهدی در تأیید حسین بن روح صادر شد. 🔹حسین بن روح در ابتدای نیابت خود در دستگاه حاکم عباسی دارای موقعیت و احترام ویژه بود، اما بعدها دچار مشکل شد و مدتی زندگی مخفیانه داشت و سپس پنج سال زندانی شد. 🔸 از مهمترین اتفاقات دوران حسین بن روح، ماجرای شلمغانی است که وکیل مورد اعتماد او بود، اما دچار انحراف عقیده گردید و توقیعی از جانب امام زمان(عج) در لعن او صادر شد. 🔹سرانجام وی در ۱۸ شعبان ۳۲۶ درگذشت و در بغداد، در منطقه نوبختیه، به خاک سپرده شد. 📚شیخ طوسی، کتاب‌الغیبة، ص۲۳۸ نوبختی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا امام صادق(علیه السلام): 🔸«حُسنُ الجِوَارِ يَزِيدُ فِي الرِّزقِ» 📋خوش رفتاری با همسایه روزی را زیاد می کند. 📚بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۵۳ 🖋ا بگذار که زندگی به ســـــامان برسد دل سبز شود، بهار به ایـــــمان برسد در سایه ی حسن همجواری، ما را سرمایه و روزی فروان برسد! •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘جابر بن عبداللّه انصاری  🔸(درگذشت بین سال‌های ۶۸ق تا ۷۹ق) صحابی پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم و راوی حدیث لوح که دربردارنده نام امامان شیعه از زبان پیامبر است. وی همچنین در سلسله راویان احادیث مشهور شیعه مانند حدیث جابر، حدیث غدیر، حدیث ثقلین و حدیث شهر علم نیز قرار دارد. 🔸جابر را از اصحاب پنج امام (از امام علی علیه السلام تا امام باقر علیه السلام ) دانسته‌اند. او پس از واقعه عاشورا، نخستین زائر امام حسین علیه السلام بود که در روز اربعین به کربلا رسید. همچنین بنابر روایات، او سلام پیامبر را به امام باقر علیه السلام رساند. 🔸شرکت در جنگ‌ها جابر از افرادی است که در بیشتر غزوه‌ها و سَریّه‌ها حضور داشت. تعداد این غزوه‌ها به اختلاف ذکر شده است. به گزارش خود او، از ۲۷ غزوه پیامبر در ۱۹ غزوه شرکت داشته است. 🔸در زمان خلفای سه‌گانه از مواضع جابر درباره خلیفه اول سخنی در منابع نیامده است. در این دوران، وی بیشتر به فعالیت‌های علمی و تعلیمی می‌پرداخت و از امور سیاسی و نظامی دوری می‌جست. در دوره امام علی علیه السلام جابر در جنگ صفین از لشکریان امام علی علیه السلام بود. 🔸زمان حاکمیت امویان جابر که دوره پیامبر(ص) را درک کرده و آگاه به قرآن و سنت بود، از بدعت‌ها و زشتکاری‌های امویان آزرده بود و آرزو می‌کرد که ناشنوا شود تا اخبار بدعت‌ها و تغییر ارزش‌های دینی را نشنود.  معاویه پس از آنکه به حکومت رسید تصمیم داشت منبر رسول خدا(ص) را از مدینه به دمشق منتقل سازد (سال ۵۰). جابر از کسانی بود که نزد معاویه رفت و او را از این کار منصرف ساخت. 🔸وفات جابر در اواخر عمر نابینا شد و یک سال در مکه زیست و سرانجام در مدینه درگذشت. 🔸شخصیت روایی جابر احادیث فراوانی از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده است؛ از این رو، او را حافظ سنّت نبوی و مُکْثِر در حدیث خوانده‌اند. جابر افزون بر روایت‌هایی که به طور مستقیم از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده، از طریق صحابه و‌ گاهی تابعین نیز از ایشان روایت کرده است. علی بن ابی طالب(ع)، طلحة بن عبیدالله، عمار یاسر، معاذ بن جبل، و ابو سعید خدری از جمله صحابه‌ای هستند که جابر از آنها روایت کرده است.  امام باقر(ع)، و نیز امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) به نقل از امام باقر(ع)، چند حدیث نبوی را از جابر نقل کرده‌اند. نام جابر در سلسله راویان برخی از احادیث مشهور شیعی آمده است، از جمله در نقل حدیث غدیر،  حدیث ثقلین،  حدیث شهر علم، حدیث منزلت،  حدیث رد الشمس و حدیث سد الابواب.   همچنین وی راوی حدیث جابر بوده که در آن، رسول خدا(ص) امامان پس از خود را نام برده است.  و نیز ویژگی‌های حضرت مهدی(عج) را شناسانده است. حدیث لوح از جمله احادیث مشهوری است که جابر آن را روایت کرده و نام‌های ائمه اثناعشر جانشینان پیامبر(ص) در آن آمده است. 🔸در منابع امامیه شخصیت جابر در منابع رجالی امامیه محترم و مورد تأیید شمرده شده است. در برخی منابع رجالی آمده است که جابر، به دلیل شهرت روایاتی که در مدح او رسیده، نیازی به توثیق ندارد. وی از اصحاب ائمه ، از امام علی تا امام باقر، دانسته شده است؛  اما باید توجه داشت که جابر در زمان امامت امام سجاد علیه السلام از دنیا رفت و امام باقر علیه السلام هنگام مرگ جابر، در دوره کودکی یا نوجوانی به سر می‌برد؛ از این رو، نمی‌توان جابر را از اصحاب امام باقر علیه السلام دانست.  🔸جابر و واقعه عاشورا در هنگام وقوع حادثه کربلا و شهادت امام حسین (ع)، جابر پیرمردی سالخورده بود و در مدینه اقامت داشت. در اربعین شهادت امام حسین(ع)، جابر به همراه عطیه عوفی برای زیارت امام حسین(ع) به کربلا رفت و اولین زائر آن امام بود. وی که آن هنگام نابینا شده بود، در فرات غسل کرد، خود را خوشبو ساخت و گام‌های کوچک برداشت تا سر قبر حسین بن علی(ع) آمد و با راهنمایی عطیه، دست روی قبر نهاد و بیهوش شد، وقتی به هوش آمد، سه بار گفت: یا حسین! سپس گفت: «حَبیبٌ لا یجیبُ حَبیبَهُ. ..» ( دوست پاسخ دوستش را نمی دهد...؟!) آنگاه زیارتی خواند و روی به سایر شهداء کرد و آنان را هم زیارت نمود. 🔸دیدار با امام باقر علیه السلام اجرای ملاقات جابر بن عبداللّه با امام باقر علیه السلام در منابع گزارش شده است.  جابر از پیامبر اکرم (ص) شنیده بود که تو چندان عمر می‌کنی که فرزندی از ذریه من و همنام من را ملاقات می‌کنی، او شکافنده علم (یبْقَرُالعلم بَقْراً) است، پس سلام مرا به او برسان.  جابر پیوسته در پی یافتن این فرزند بود تا جایی که در مسجد مدینه صدا می‌کرد: «‌یا باقَرالعلم»، سرانجام روزی محمدبن علی __ که در آن زمان در سنین نوجوانی یا جوانی بود __ را یافت و سخن پیامبر (ص) را یادآور شد، وی را بوسید و سلام پیامبر را به او رساند. منبع: دانشنامه اسلامی شیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘عزل به خاطر بلندتر حرف زدن امیرمؤمنان علیه السلام را از مسولیت عزل کرد. وی، خدمت امیرمؤمنان آمد و گفت: به خدا قسم هیچ خیانتی نکرده ام، پس چرا من را کردید؟ آن حضرت پاسخ داد: درست میگویی! تو مردی امین و با ایمان هستی، امّا بازرسان به من اطلاع داده اند که طرفین دعوی وقتی به دادگاه می آیند، تو از آنان سخن میگوئی و زبان تندی داری.» 📚ابن اخوه، معالم القُربة فی أحکام الحسبة، ترجمه جعفر شعار، ص۲28. ✍تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل 👌 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘زیارت کربلا قال الصادق علیه السلام: إِذَا زُرْتَ الْحُسَیْنَ فَزُرْهُ وَ أَنْتَ حَزِینٌ مَکْرُوبٌ أَشْعَثُ مُغْبَرٌّ جَائِعٌ عَطْشَانُ وَ اسْأَلْهُ الْحَوَائِجَ وَ انْصَرِفْ وَ لَا تَتَّخِذْهُ وَطَناً حضرت امام صادق علیه السلام: هرگاه خواستی حسین را زیارت کنی او را زیارت کن در حالی که : 🔸محزون 🔸 مکروب ژولیده موی 🔸غبار آلود 🔸گرسنه و تشنه لب باشی 🔸 حوائجت را بخواه 🔹 برگرد و کربلا را وطن خود مگیر. ( تهذیب الاحکام/ج6) حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔻قال المهدی علیه‌السلام: 🔸زمین هرگز از حجت خدا خالی نمی‌شود، چه ظاهر باشد، چه غائب. 🔹إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً وَ إِمَّا مَغْمُورا. 📚 كمال الدين ج‏۲، ص: ۵۱۱. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ پيرامون روايت : ( خلّص العمل فإنّ الناقد بصیر بصیر ) عبارت فوق به صورت ذكر شده در هيچ يك از منابع روايي شيعه و سني وجود ندارد. اما شيخ مفيد در الاختصاص در ذيل روايتي طولاني از اوزاعي در قالب عبارتي مشابه آورده است كه ( و اكثر الزاد فان السفر بعيد و اخلص العمل فان الناقد بصير ). نكته قابل توجه اينكه در بين عالمان شيعي تنها مرحوم مجلسي اين روايت را در بحارالانوار از كتاب الاختصاص شيخ مفيد و به نقل از اوزاعي باز نقل نموده است و غير از بحارالانوار در هيچ منبع ديگري اين روايت ديده نمي شود. با اين همه اما روايت فوق در هر دو مصدر ذكر شده مرفوعه و بدون سند است. حسب بررسي ها و تحقيقات صورت گرفته عبارت ( خلص العمل فان الناقد بصير بصير ) بنوعي اقتباس شده از روايت عامي ( و اخلص العمل فان الناقد بصير ) است كه از منابع سني به كتب شيعه وارد شده است. برخي نيز گفته اند كه اين عبارت در نسخ تورات وجود دارد! نكات رجالي به دليل عدم دسترسي به تورات ، نسبت به ادعاي فوق نفيا و اثباتا اظهار نظر نمي كند و اين موضوع را نيازمند تحقيق و بررسي مستقل مي داند. 📚 رجوع كنيد به : ١- الاختصاص - شيخ مفيد - ص ٣٤١ ٢- بحارالانوار ج ١٣ ص ٤٣٢ ٣- لمسات بيانية في نصوص من التنزيل -فاضل صالح السامرايي ص ٧. ٤- روح البيان - اسماعيل حقي - ج١ ص ٤٢٨ منبع: نکات رجالی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۴۵.mp3
26.23M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۴۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه چاپ جامعه مدرسین ابواب /الطهاره باب /۱ صفحه:۱۶۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۴۵.mp3
20.62M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۱ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۴۵ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۱۳ 📚موضوع جلسه: عقل و جهل ابواب /کتاب فضل العلم باب /۸/۹ صفحه:۱۰۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ثمره ولایت و محبت قالَ الصّـادِقُ عليه السلام: 🔸 إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعـالى أَوجَبَ عَلَيْكُمْ حُبَّـنا وَ مُوالاتَنا وَ فَرَضَ عَلَيكُمْ طاعَتَنا. ألا فَمَنْ كانَ مِنّا فَلْيَقتَدِ بِنا. فَإنَّ مِن شَأنِنا: ألوَرَعُ وَالإجتِهادُ وَأداءُ الأمانَةِ إلَى البِرِّ وَالفاجِرِ وَصِلَةُ الرَّحِمِ وَ إقْراءُ الضَّيْفِ وَالعَفوُ عَنْ المُسى ءِ. 👌 وَ مَنْ لَمْ يَقْتَدِ بِنا فَلَيسَ مِنّا.  [الاختـصاص: 241] امام صادق عليه السلام فرمود: 🔹 خداوند محبت و ولايت و اطاعت ما را بر شما واجب كرده است؛ پس هر كس از ماست، به ما اقتداء كند. روش و منش ما اينهاست: تقوى، تلاش و كوشش، اداى امانتِ نيكوكار و گنهكار، و صله رحم و گرامى داشت ميهمان و گذشت از خطاكار. 👌 و كسى كه از ما پيروى نكند از ما نيست. ✍محبّت و عشق، انسان را به همرنگى و همراهى با محبوب مى كشد و اگر جز اين باشد، محبّت نيست. اگر حب اهل بيت، اجر رسالت است، براى آن است كه محبّان، از اين طريق در مسير بندگى خدا و كمالات اخلاقى قرار گيرند •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 توصیه های حضرت امام رضا علیه السلام برای روزهای پایانی ماه شعبان 🔹دخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِي يَا أَبَا اَلصَّلْتِ ، إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ وَ عَلَيْكَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لاَ يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ مِنَ اَلدُّعَاءِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ تِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ ، وَ تُبْ إِلَى اَللَّهِ مِنْ ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اَللَّهِ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلاَّ أَدَّيْتَهَا وَ لاَ فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَى مُؤْمِنٍ إِلاَّ نَزَعْتَهُ وَ لاَ ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلاَّ أَقْلَعْتَ عَنْهُ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سَرَائِرِكَ وَ عَلاَنِيَتِكَ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اَللّٰهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً ، وَ أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ هَذَا اَلشَّهْرِ اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ ، فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ ، فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى يُعْتِقُ فِي هَذَا اَلشَّهْرِ رِقَاباً مِنَ اَلنَّارِ لِحُرْمَةِ شَهْرِ رَمَضَانَ . 🔻اباصلت هَروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت حضرت امام رضا علیه السلام رفتم. 🔸 حضرت فرمود: که اى اباصلت ! بیشتر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است، پس جبران کن کوتاهی‌هایی را که در ایّام گذشته این ماه کردى، در آن چه از این ماه مانده است. 🔸 بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است، دعا، استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا وقتی ماه مبارک فرا رسید، خود را براى خدا خالص کرده باشى. 🔸 و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنی و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر اینکه آن را از دل بیرون کنى .... 🔸 تقوای الهی را پیشه کن و در پنهان و آشکار امور خود بر خدا توکل کن زیرا هرکه بر خدا توکّل کند خدا او را بس است. 🔻 و بسیار بخوان در بقیّه این ماه این دعا را : « اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ » ( خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان ) 🔸 به درستى که حقّ تعالى در این ماه، بنده هاى بسیاری را از آتش جهنّم به حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى گرداند. 📗وسائل الشیعة ج10 ص301 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘ پاداش معرفت به حق پروردگار و اهلبیت 🍃الإمامُ عليٌّ عليه السلام: 🔹من مات مِنكُم على فراشه و هُو على معرفه حَقِّ ربِّهِ و حَقِّ رَسولِهِ و أهلِ بَيتِهِ مات شهیدا و وَقَعَ أجرُهُ علَى اللّهِ، و استَوجَبَ ثواب ما نَوى مِن صالِحِ عمَلِهِ، و قامَتِ النِّيَّةُ مَقامَ إصلاتِهِ لِسَيفِهِ. 🔸هر يك از شما در بستر خويش بميرد ، در حالى كه به حقّ پروردگارش و به حقّ رسول او و اهل بيتش معرفت داشته باشد، شهيد مرده است و مزدش با خداوند است و مستوجب پاداش عمل شايسته اى است كه در نيّت داشته است و اين نيّت به منزله شمشير كشيدن او در راه خداست. 📚نهج البلاغة: الخطبة 190 ✍درک معرفت الله و ولایت مراتبی دارد که بالاترین آن به نحو شهود حضوری است و اهل معرفت به خوبی با آن آشنا هستند و تا آن مرحله شهودی اعطا نشود ، عمق ولایت و معرفت درک نخواهد شد. و وقتی آن مقام والا اعطا شود ، شهادت رخ می دهد، چه زنده باشد چه میت و مرده و در واقع هدف نهایی خلقت درک زیارت و بقا و شهود معرفت است در پی درک شهادت و فنا، و غیر از شهادت راه دیگری برای درک حقیقت معرفت و زیارت نیست.‌ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘چگونگی شهادت شهید اول (محمد ) صاحب کتاب لمعه 🔸محمد بن جمال الدین مکی عاملی (۷۳۴-۷۸۶ق) مشهور به‌ شهید اول از فقیهان شیعه در قرن هشتم قمری است. وی شاگرد فخرالمحققین بود و افرادی چون فاضل مقداد نزد او شاگردی کردند کتاب معروف "اللمعة الدمشقیه "برای ایشان است. 🔸علامه امینی ماجرای شهادت محمد بن مکی را از کتاب الؤلؤة چنین نقل می‌کند، که در دوره سلطنت سیف‌الدین بَرْقوق (درگذشت ۸۰۱ق)، یوسف بن یحیی و تقی‌الدین جَبَلی به او تهمت زده و علیه او گزارشاتی نوشتند و عقائدش را فاسد معرفی کردند. ۷۰ نفر که نسبت به او کینه داشتند نیز در جلسه‌ای علیه او شهادت دادند. حدود هزار نفر دیگر در محضر قاضی بیروت نسبت به شهید اول، مطالبی خلاف واقع را شهادت دادند. محمد بن مکی به همین جهت یک‌سال در زندان افتاد. شهادت‌نامه‌ها به دمشق و قاضی عباد ابن جماعة فرستاده شد و او قاضی شام، برهان‌الدین مالکی را مأمور رسیدگی کرد. قاضی مالکی صورت جلسه را بر شهید اول قرائت کرد و او تکذیب کرد. شهید از خود دفاع کرد ولی شاه سخنانش را نپذیرفت و حکم را به قاضی مالکی ارجاع داد. او برخاست و وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند و بعد اعلام کرد که او باید اعدام شود.  در آن زمان شهید اول ۵۲ سال داشت. شهید اول پنج شنبه ۹ جمادی‌الاول ۷۸۶ق در قلعه شام اعدام شد. 🔹😭 شیخ حر عاملی درباره چگونگی کشتن وی نوشته: شهید اول را با شمشیر کشتند، بعد به‌دار آویختند، سپس سنگسار کردند و جنازه‌اش را سوزاندند. منبع: دانشنامه علوم اسلامی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘تفسیر کراهت در امور عبادی ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● می گویند معنای مکروه، قلة الثواب است، به نظر این تفسیر صحیح نباشد. فرض کنید روزهای هفته از نظر ثواب روزه گرفتن متفاوت باشد، ثواب روز جمعه خیلی بالاست، روز پنجشنبه یک مقداری کمتر و همینطور تدریجی کم می شود، آیا آنکه از همه کمتر است مکروه می شود؟ اینطور نیست که صرف اینکه یک فردی از افراد دیگر پایین تر است، این را مکروه تعبیر کنیم و بدون اینکه نهیی از طرف شارع وارده شده باشد، مکروه بدانیم. ● ما نمی خواهیم بگوییم در موارد کراهت صوم، قلّت ثواب محقق نیست، ما می گوییم تفسیر مکروه به قلّت ثواب صحیح نیست. 👈 به نظر می رسد مکروه عبارت از عملی است که مقرون به حزازتی است که آن حزازت سطح این عمل را پایین می آورد، یعنی مقتضی طبیعی برای ثواب هست اما چون آن شیء حزازت دارد و آن حزازت به مقداری نیست که موجب حرمت عمل شود، رتبه اش پایین می آید و به خاطر همان حزازت شارع نهی می کند. ● اینکه شارع از نماز در حمام و بستر رودخانه نهی کرده و فرموده جای دیگر بخوان، مرتبه این نماز بخاطر این حزازت پایین آمده، البته مساوی با عدم محض نیست، ثواب دارد ولی بخاطر حزازت ثوابش کم میشود و مکروه است. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص ۵۰-۵۱ ✍اشاره: مشهور علما، کراهت در امور عبادی را به معنای قلة الثواب می داند اما حضرت آیت الله شیبری حفظه الله این معنا را نمی پذیرند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘اهمیت توجه به حدیث قال الرسول صلى الله عليه و آله 🔸تَذاكَروا و تَلاقوا و تَحَدّثوا ؛ فإنَّ الحَديثَ جِلاءٌ للقُلوبِ ، إنَّ القُلوبَ لَتَرينُ كما يَرينُ السَّيفُ ، جِلاؤها الحَديثُ . الكافي : 1/41/8 🔹با يكديگر گفتگوی علمى و ملاقات كنيد و حديث بگوييد زيرا حديث صيقل دلهاست. همانا دلها همچون شمشير زنگار مى گيرد و صيقل آنها با حديث است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135