ا ﷽ ا
🍀حدیث انتظار
🔸امام صادق عليه السلام:
مَن آمَنَ بِنا و صَدَّقَ حَدِيثَنا وَانتَظَرَ أمرَنا كانَ كَمَن قُتِلَ تَحتَ رايَةِ القائِمِ.
🔹امام صادق عليه السلام:
آن كه به ما ايمان آورَد و سخن ما را تصديق كند و منتظر امر [فرج] ما باشد ، همچون كسى است كه زير پرچم قائم به شهادت برسد.
📚بحارالأنوار ، ج 27 ، ص 138.
#حدیث
#حدیث_منتخب
#انتظار #ولایت #شهادت
حضرت #امام_زمان علیهالسلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 وثاقت علان كليني
🔸 ابوالحسن علي بن محمد بن ابراهيم بن ابان الرازي معروف به علان كليني امامي و ثقه و از راويان طبقه ٨ مي باشد. او دايي محمد بن يعقوب كليني صاحب الكافي بوده است.
📌 نجاشي بر وثاقت علان كليني تصريح كرده و در ضمن گزارشي مي گويد :
علی بن محمد کلینی که مشهور به علّان بوده و دایی مرحوم کلینی می شود و از افراد راستگو بوده و در عصر غیبت صغری می زیسته، از امام عصر اجازه حج رفتن می گیرد ولی امام به او اجازه رفتن به حج را نمی دهند. با این حال، وی به نظر امام (ع) اهميت نداده و عازم حج می شود و پیش از رسیدن به مکه، کشته می شود.
لازم به ذكر است كه در گزارش نجاشي به دلیل کشته شدن وی هيچ اشاره ايي نشده است.
▫️ عبارت نجاشي چنين است:
علي بن محمد بن إبراهيم بن أبان الرازي الكليني المعروف بعلان يكنى أبا الحسن. ثقة، عين. له كتاب أخبار القائم (ع) … و قتل علان بطريق مكة و كان استأذن الصاحب (ع) في الحج فخرج: توقف عنه في هذه السنة. فخالف.
اين موضوع ( يعني عدم توجه علان كليني به نظر امام ) موجب شده تا برخي نسبت به وثاقت او ترديد كنند.
اما بسياري از صاحب نظران علم رجال معتقدند كه موضوع ذكر شده منافاتي با وثاقت علان ندارد.
📌 از جمله محقق خوئی، در همين رابطه، بر این باور است که اغلب اوامر شخصیه امامان به اصحابشان ارشادی بوده و نه مولوی. از اين رو مخالفت علّان کلینی با نظر امام(ع) در موضوع ذكر شده، منافاتی با وثاقت او ندارد زيرا چه بسا ممکن است كه علّان امر امام را در اين مورد شخصي، امری مولوی نپنداشته و آن را ارشادی برداشت كرده باشد و از این رو آن جريان مصداق مخالفت با امام (ع) نخواهد بود.
▫️ عبارت محقق خويي چنين است:
إنّ مخالفة علي بن محمد علان لأمر الحجة (ع) بتوقفه عن الخروج لا ينافي وثاقته مع أنه يمكن أن علي بن محمد لم يفهم من أمره (ع) أنه أمر مولوي، فلعله حمله على الإرشاد كما لعله الغالب في أوامرهم الشخصية إلى أصحابهم.
🔹 لازم به ذكر است كه وثاقت و راستگویی یک فرد لزوما به معنای عصمت از خطا و لغزش او نیست.
از این رو اینکه علّان کلینی از افراد ثقه شمرده شده، و از سوي ديگر در موردي شخصي نيز وي به امر امام(ع) اهتمام نداشته باشد منافاتي ندارد.
علاوه اینكه عدم اهتمام علان به امر امام (ع) موضوعي است كه در آخر عمر وی رخ داده و از این رو وي تا قبل از اين جريان قطعا دارای وثاقت بوده و عدم توجه او به امر امام (ع) در يك موضوع شخصي در آخر عمر منافاتي با وثاقت سابق او نداشته و خدشه اي به صحت رواياتش وارد نمي سازد.
📚 رجوع كنيد به : کانال نکات رجالی
١- رجال النجاشی ص ٢٦٠ و ٢٦١ شماره ٦٨٢.
٢- معجم رجال الحديث ج ١٣ ص ١٣٨.
#رجال
#علان_کلینی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
#فخرالمحققین_محمد_بن_حسن_حلی
🔻فخرالمحققین محمد بن حسن بن یوسف بن مطهر حلی (۶۸۲-۷۷۱ق)، فرزند علامه حلی، با کنیه ابوطالب، ملقب به فخرالدین و فخرالاسلام، از فقها و علمای بزرگ شیعه در قرن هشتم هجری قمری بود.
🔸وی از خاندان حلی و از علمای بزرگ شهر حله بود. علوم معقول و منقول را نزد پدرش علامه حلی فرا گرفت، هچنین از عموی خود رضیالدین علی بن یوسف بن مطهر حلّی نیز بهره برده است. وی در نوجوانی و بنا به نقل برخی قبل از ده سالگی به درجه اجتهاد رسیده است.
🔸فخرالمحققین همراه پدر ده سال در کشور ایران به درخواست سلطان محمّد خدابنده، مدرسه سیاری تشکیل داده و به تدریس و تربیت شاگردان اشتغال داشتند. مناظره با دانشمندان و اثبات حقانیت مذهب شیعه، نگارش کتابهای فقهی و معارف اهل بیت از فعالیتهای او و علامه حلی در ایران بود. آنها بعد از مرگ سلطان به حله برگشتند، فخرالمحققین بعد از درگذشت پدر به دلایلی به آذربایجان هجرت نمود.
🔸فخرالمحققین در طول عمر خود شاگردان بزرگی همچون شهید اول را تربیت کرد و کتابهای بسیاری مثل ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد، تحصیل النجاة، شرح کتاب نهج المسترشدین تالیف نموده و بنا به وصیت پدرش کتابهای او را تکمیل کرد.
مطالعه کامل مقاله👇👇👇
📥 wikifeqh.ir/فخرالمحققین_محمد_بن_حسن_حلی
#اعلام
#رجال
#حلی
#فخرالمحققین
#ایضاح_الفوائد
#محمد_بن_حسن_حلی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀سند زیارتنامه حضرت فاطمه
سلام الله علیها
🔸مرحوم شيخ طوسی در باب مزار تهذيب زيارتی از حضرت زهرا (س) را با سند نقل می کند:
- مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ دَاوُدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ وَهْبَانَ الْبَصْرِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ السَّيْرَافِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْعَبَّاسُ بْنُ الْوَلِيدِ بْنِ الْعَبَّاسِ الْمَنْصُورِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ مُحَمَّدٍ الْعُرَيْضِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ ع ذَاتَ يَوْمٍ قَالَ: إِذَا صِرْتَ إِلَى قَبْرِ جَدَّتِكَ فَاطِمَةَ ع فَقُلْ:
🔹 يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَكِ أَوْلِيَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ ص وَ أَتَانَا بِهِ وَصِيُّهُ ع فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُمَا بِالْبُشْرَى لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَايَتِكِ.
مرحوم مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ دَاوُدَ رحمه الله کتاب مزار داشته، شیخ طوسی مستنداً از او نقل می کند. ایشان از بزرگان قم بوده که آمده بغداد ساکن شده، مثل ابن قولویه، معاصر هم هستند، تقریبا یک سال تفاوت وفاتشان است، متوفای 367 یا 368 است. هر دو از بزرگان قم هستند. مرحوم ابن قولویه 337 به بغداد آمد، حدود سی سال در بغداد بودند و در بغداد فوت کردند. ابو الحسن ابن داود قمی هم قمی هستند که آمدند ساکن بغداد شدند و مزار هم دارند. مزار ایشان الان در کتاب تهذیب موجود است. آقایان اگر بخواهند میتوانند در جلد ششم تهذیب مزار ابن داود را استخراج کنند. متعارف علمای ما بوده که بعد از مسئله حج متعرض عمره بشوند، بعد هم متعرض مزار بشوند (باب زیارات). مرحوم شیخ طوسی هم همین کار را کرده است.
سپس شيخ طوسی می گوید: علمای ما الآن اين گونه زيارت می کنند و زيارت مفصل را نقل می کند:
هَذِهِ الزِّيَارَةُ وَجَدْتُهَا مَرْوِيَّةً لِفَاطِمَةَ ع وَ أَمَّا مَا وَجَدْتُ أَصْحَابَنَا يَذْكُرُونَهُ مِنَ الْقَوْلِ عِنْدَ زِيَارَتِهَا ع فَهُوَ أَنْ تَقِفَ عَلَى أَحَدِ الْمَوْضِعَيْنِ اللَّذَيْنِ ذَكَرْنَاهُمَا وَ تَقُولَ-
یعنی این زیارت بین علما جا افتاده است در زمان شیخ طوسی . این زیارت، روايت نيست و به عنوان زيارت علما نقل می کند. این زیارت که این عبارت را دارد: السَّلَامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ، در سالهای چهارصد و ده یا بیست رایج شده بوده است و شیخ طوسی در تهذیب می آورد.
🖊استاد سید احمد مددی
#زیارتنامه
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 حجاب حضرت زهرا سلاماللهعلیها نسبت به مرد نابینا
✍🏼 از امام صادق علیهالسلام روایت شده است که فرمودند:
روزی فرد نابینائی اجازه خواست تا به منزل حضرت زهرا علیهاالسلام وارد شود؛ آن بانوی پردهنشین محجّبه، خود را از او پوشاندند؛ رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله به ایشان فرمودند: چرا بر خود حجاب گرفتی، در حالی که او ( نابیناست و ) تو را نمیتواند ببیند؟!
حضرت فاطمه سلام الله علیها عرض کردند: اگر او نابیناست و مرا نمیبیند، من که او را میبینم! همچنین او رایحه و عطر مرا که میتواند استشمام کند!، رسول خدا فرمودند: «گواهی میدهم که تو پاره تن من هستی.»
📙 بحار الانوار، جلد ۴۳، صفحه ۹۱
📌 بسی جای تعجب است که مولوی جلالالدین بلخی، این فضیلت را تحریف کرده و آن را به عایشه نسبت داده است:
چون در آمد آن ضریر از در شتاب
عایشه بگریخت بهرِ احتجاب! ...
گفت پیغمبر برای امتحان
او نمیبیند تو را، کم شو نهان!
کرد اشارت عایشه با دستها
او نبیند، من همیبینم وِرا
📙 مثنوی، دفتر ششم، بخش ۱۹و۲۰
🖊 کانال "منهاج الولاية"
#حجاب
#مناقب
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
#عائشه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀💠از دعاهای حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
🔸اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الإِخْلاَصِ وَ خَشْيَتَكَ فِي الرِّضَا وَ الغَضَبِ وَ القَصْدَ فِي الغِنَى وَ الفَقْرِ
🔹خداوندا! از تو اعتقاد خالص و توحید را می خواهم، و این که در حالتِ خشم و رضا از تو بترسم و در حالت فقر و غنا اعتدال را رعایت کنم.
📗بحارالأنوارج91 ص225
🔻شرح حدیث
🔸خواسته های حضرت فاطمه (علیها السّلام)در این دعا یکی اعتقادی است، یکی قلبی و یکی هم اخلاقی و رفتاری.
🔸«کلمه ی اخلاص» و عقیده به توحید نخستین خواسته است. اگر توجه به معبود یکتا نباشد، عمل تباه و اندیشه منحرف می گردد.
🔸خواسته ی دوم خداترسی در حال غضب و رضاست. بعضی وقتی عصبانی می شوند، از مرز حق می گذرند و قضاوت نادرست و تصمیم نابجا می گیرند. رعایت حکم خدا وحق و عدل در همه حال معیار سلامت اخلاقی و ایمانی انسان است.
🔸خواسته ی سوم میانه روی در حال ثروتمندی و تنگدستی است.
🔸برخی وقتی فقیرند، هم ناشکری می کنند، هم بخل می ورزند. برخی هم وقتی ثروت و مال دارند، به افراط و زیاده روی و ریخت و پاش و اسراف روی می آورند.
🔸حرکت در راه «اعتدال» مطلوب شرع و عقل است. میانه روی هم در دوران فقر و تنگدستی هم در دوره ی توانگری و برخورداری فضیلتی اخلاقی است.
🔸افراط و تفریط در هر مسأله ای ناپسند است، حتی در بذل و بخشش مالی.
📗منبع: #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#دعا
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀 استناد فقهی به «تحف العقول» در بوته نقد و بررسی
👤استاد سیداحمد مددی
شناخت يك كتاب گاهی به شواهد خارجی است؛ مثل توصيفات نجاشی، شيخ، علامه و ديگران. از اين روش ما چيزی نداريم، تنها از قرن دهم به بعد اسم ايشان را داريم. پس از مرحوم مجلسی و شيخ حر، كم كم الفاظ مدح ايشان هم زياد شده است؛ يكی نوشته فقيه، ديگری نوشته فاضل و همين طور بر مقامات ايشان اضافه كرده اند.
در روش بررسی آكادمی كه الآن وجود دارد، اصلاً #اسناد اين كتاب به #ابن_شعبه روشن نيست....
📚درس خارج اصول، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
#کتاب_شناسی
#ابن_شعبه
#تحف_العقول
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135