eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
553 دنبال‌کننده
658 عکس
48 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🩸داغی که حتی حین پاسخ به " سوال شرعی " قلب اهلبیت " علیهم صلوات الله " را مشتعل می کرد 🔸مردی نزد امام صادق علیه السلام آمد و از ایشان پرسید: آیا جایز است جنازه‌ای را شبانه در نور آتش تشییع داده شود درحالی که آتشدان، چراغ یا هر وسیله‌ای که نور از آن استفاده شود همراه آن جنازه وجود داشته باشد؟ 📋 فَتَغَیَّرَ لَوْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام مِنْ ذَلِکَ وَ اسْتَوَی جَالِساً ▪️رنگ چهرهٔ مبارک امام صادق علیه‌السلام از این سخن دگرگون شد( و به یاد مصیبت مادرشان فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها افتاده) و سر پا نشستند. 🥀 سپس امام علیه‌السلام ظلم‌هایی که اولی و دومی و اتباع آن دو بر سر صدیقه کبری سلام‌اللّه‌علیها آوردند، برای راوی مفصلاً شرح داده و در آخر فرمودند: 📋 فَلَمَّا قَضَتْ نَحْبَهَا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهَا وَ هُمْ فِی ذَلِکَ فِی جَوْفِ اللَّیْلِ أَخَذَ عَلِیٌّ علیه‌السلام فِی جَهَازِهَا مِنْ سَاعَتِهِ کَمَا أَوْصَتْهُ ▪️هنگامی که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به شهادت رسید،در دل شب بود که مولا علی علیه‌السلام فوراً شروع به تجهیز و آماده ساختن جنازه مطهر آن حضرت شد، چنان که خود آن بانو سفارش فرموده بود. 📋 فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ جَهَازِهَا أَخْرَجَ عَلِیٌّ الْجِنَازَةَ وَ أَشْعَلَ النَّارَ فِی جَرِیدِ النَّخْلِ وَ مَشَی مَعَ الْجِنَازَةِ بِالنَّارِ حَتَّی صَلَّی عَلَیْهَا وَ دَفَنَهَا لَیْلًا ▪️آن گاه که مولا علی علیه‌السلام از تجهیز او فارغ گشت، جنازه را از خانه خارج ساخت و آتش را در شاخه‌ای از درخت خرما برافروخت و با نور آتش، جنازه را تشییع کرد و برآن نماز گزارد و شبانه به خاکش سپرد. 📚علل الشرایع ج١ ص١٧٧ 📚بحارالانوار ج ٧٨ ص٢۵٣ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها 🔸 خَيْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لاَ يَرَيْنَ اَلرِّجَالَ وَ لاَ يَرَاهُنَّ اَلرِّجَالُ 🔹برای زنان بهتر آن است که نه مردان (نامحرم) را ببینند نه مردان آنان را. 📗وسائل الشیعة ج20 ص232 🔻شرح حدیث 🔸رابطه ی زن و مرد در جامعه اگر با رعایت حدود شرعی و دینی باشد، هم جامعه سالم تر خواهد بود، هم گناه کمتری انجام خواهد گرفت. 🔸بسیاری از اوقات «نگاه» زمینه ساز «گناه» می شود و میان نگاه و گناه رابطه است و اگر مسلمان به توصیه ی قرآن عمل کند و زن و مرد نامحرم هنگام رویارو شدن چشم خود را فرو بندند، این به عفاف و سلامت روانی آنان بیشتر کمک می کند. 🔸روزی پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم با جمعی نشسته بودند.آن حضرت پرسید: به من بگویید چه چیزی برای زنان بهتر است؟ سخنانی گفته شد، ولی گویا هیچ کدام برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم پذیرفته نبود. 🔸علی علیه السّلام می فرماید:من نزد حضرت فاطمه (علیها السّلام) برگشتم و سؤال پیامبر را با او در میان گذاشتم.فرمود:برای زنان این بهتر است که مردان را نبینند و مردان هم آنان را نبینند (یعنی حفظ حجاب و عفاف و کنترل نگاه از حرام...) 🔸علی علیه السّلام این جواب را به پیامبر خدا گفت.حضرت پرسید:پیش من که بودی چنین چیزی نگفتی، چه کسی این را به تو خبر داد؟ گفت:فاطمه.رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم آن حرف را پسندید و خوشحال شد و فرمود: فاطمه پاره ی تن من است. :📚 ، جواد محدثی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 محبوبترين برادرانم نزد من 🔻الإمامُ الصادقُ عليه ‏السلام: 🔸أحَبُّ إِخْوَانِي إِلَيَّ مَنْ أَهْدَى إِلَيَّ عُيُوبِي. ✍️بهترینِ دوستانم کسی است که عیب‌هایم را به من هدیه کند. 📚 الکافی، ج۲، ص۶۳۹. ‌ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸 ابن شعبه حراني و تحف العقول و قال علي عليه السلام عمرت البلدان بحب الاوطان. سرزمينها با وطن دوستي آباد شده اند. 📌 روايت فوق مرفوعه و منحصرا توسط ابن شعبه حراني در تحف العقول ذكر شده است. 💠 ابو محمد حسن بن علي بن حسين بن شعبه حراني حلبي معروف به ( ابن شعبه حراني ) از محدثان قرن چهارم و معاصر با شيخ صدوق بوده است. شيخ آقا بزرگ تهراني معتقد است كه ابن شعبه حراني از مشايخ شيخ مفيد بوده است! اين در حالي است كه در منابع رجالي موردي مبني بر نقل روايت توسط شيخ مفيد از حراني ، يافت نشده است. با اين همه اما وي يكي از محدثين شيعه در قرن چهارم بوده كه مشهورترين اثر به جاي مانده از او نيز كتاب تحف العقول عن آل الرسول است. تحف العقول كه به واقع سبب شهرت ابن شعبه حراني گشته ، كتابي است كه حاوي احاديثي از پيامبر(ص) و ائمه معصومين (ع) در باب سنن و مواعظ ديني و اخلاقي مي باشد. اين كتاب در قرون اخير مورد توجه علماي شيعه قرار گرفته تا جايي كه در برخي كتب فقهي نيز به پاره اي روايات آن استناد شده است. اما بسياري از فقها از جمله محقق خويي ، ضمن اشاره به مراتب فضل و تقواي ابن شعبه حراني تصريح نموده اند كه به دلیل مُرسل بودن احادیث تحف العقول، استناد به روایات آن در مسائل فقهي جایز نيست. ١- تحف العقول ص ٢٠٧. ٢- مصباح الفقهاهه - محقق خويي - ج ١ ص ٥ و ٦. 📚نکات رجالی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 پيرامون حكايت عرضه كافي به امام عصر(عج) و عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا ) 🔸بر اساس داستاني شايع ، گفته شده كه كتاب كافي را بر امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف عرضه داشتند و ايشان فرمودند: ان هذا كاف لشيعتنا !!! اين در حالي است كه عبارت فوق در هيچ يك از مصادر روايي موجود نيست. ميرزا حسين نوري صاحب مستدرك در خاتمه مستدرك تصريح كرده كه اين عبارت ريشه و اساسي ندارد سپس از محدث استرآبادي نقل مي كند كه وي علي رغم اينكه معتقد بوده كه تمام روايات كافي صحيح است اما در رابطه با عبارت فوق تصريح كرده كه اين عبارت اصل و اساسي نداشته و كاملا ساختگي است. 🔸عبارتش چنين است: و ليس غرضي من ذلك تصحيح الخبر الشائع من أن هذا الكتاب عُرِض على الحجة (عليه السلام) فقال:(إن هذا كاف لشيعتنا) فإنه لا أصل له، و لا أثر له في مؤلفات أصحابنا، بل صرح بعدمه المحدث الاسترآبادي الذي رام أن يجعل تمام أحاديثه قطعية، لما عنده من القرائن التي لا تنهض لذلك، و مع ذلك صرح بأنه لا أصل له. 🔸لازم به ذكر است كه بنابر نقل سيد محمدباقر خوانساري در روضات الجنات ظاهرا اولين كسي كه عبارت ( الكافي كاف لشيعتنا ) از او نقل شده ، شيخ خليل غازي قزويني [ متوفاي ١٠٨٩ ق ] از علماي اخباري است. برخي نيز احتمال داده اند كه عبارت فوق بصورت كليشه اي ، ممكن است اقتباس شده از روايتي باشد كه مرحوم شيخ صدوق در معاني الاخبار از جعفر بن محمد بن عماره از پدرش نقل كرده كه او گفته است: قال حضرتُ عند جعفر بن محمد الباقر عليهما السلام فدخل عليه رجل فسأله عن (كهيعص)فقال عليه السلام: (كاف)كاف لشيعتنا،(ها)هادي لهم (يا)ولي لهم، (عين)عالم بأهل طاعتنا (صاد)صادق لهم وعدهم حتى يبلغ بهم المنزلة التي وعدها إياهم في بطن القرآن.!!! 🔸با اين همه اما روايت فوق نيز ضعيف السند و غير قابل اعتنا است علاوه بر اينكه ربطي به كتاب ( الكافي ) كليني هم ندارد. و نكته پاياني اينكه كتاب شريف الكافي يكي از كتب اربعه روايي مكتب شيعي است كه توسط محمد بن يعقوب كليني و در مدت زماني قريب به ٢٠ سال تاليف شده است. برخي مانند محدث استرآبادي تمام روايات الكافي را صحيح تلقي كرده اند ! در حالي كه ضعف برخي از اسناد و طرق كليني با ادعاي فوق سازگار نيست. ١- مقدمه ي الكافي طبع دارالحديث ج ١ ص ٩٢. ٢- خاتمة المستدرك ج ٣ ص ٤٧٠. ٣- روضات الجنات فی أحوال العلماء و السادات ج ٣ ص ٢٧٠. ٣- معاني الاخبار ص ٢٨. 📚نکات رجالی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀 شیـعـه این‌گـونـه است! 🔅 : ✓ «در حقيقت شيعه على كسى است كه عفّت بطن و فَرْج دارد، سخت كوش است، براى آفريدگار خود كار مى‌كند، به پاداش او اميد دارد و از كيفرش بيمناك است؛ هرگاه چنين افرادى را ديدى [بدان كه] آنان شيعه جعفرند». ⁙ «إنّما شِيعَةُ عليٍّ مَن عَفَّ بَطنُهُ و فَرجُهُ و اشتَدَّ جِهادُهُ و عَمِلَ لِخالِقِهِ و رَجا ثَوابَهُ و خافَ عِقابَهُ، فإذا رأيتَ اُولئكَ فاُولئكَ شِيعَةُ جعفرٍ». 📚 الكافی: ج۲ ص۲۳۳ ح۹ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀تشییع جنازه زنان 🔸عن أسماءَ بِنتِ عُمَيس إنَّ فاطِمَةَ عليها السلام قالَت لَها: اِنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، اِنَّهُ يُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلاتَحْمِلينى عَلى سَريرٍ ظاهِرٍ، اُسْتُرينى سَتَرَكِ اللّه ُ مِنَ النّارِ. 🔹اسماء بنت عميس مى گويد: فاطمه عليها السلام به من فرمود: من شيوه تشييع جنازه زنان را بسيار زشت و ناپسند مى دانم، پارچه اى بر روى او مى كشند كه برجستگيهاى بدن او را براى بينندگان به نمايش مى گذارد! اى اسماء مرا بر تابوت آشكار نگذار بدن مرا بپوشان كه خدا تو را از آتش بپوشاند. 📚وسائل الشيعة، ج2: 876 ح 3453 و 3456 و 3457. حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135