ا ﷽ ا
🍀تشییع جنازه زنان
🔸عن أسماءَ بِنتِ عُمَيس إنَّ فاطِمَةَ عليها السلام قالَت لَها:
اِنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، اِنَّهُ يُطْرَحُ عَلَى الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأى، فَلاتَحْمِلينى عَلى سَريرٍ ظاهِرٍ، اُسْتُرينى سَتَرَكِ اللّه ُ مِنَ النّارِ.
🔹اسماء بنت عميس مى گويد: فاطمه عليها السلام به من فرمود:
من شيوه تشييع جنازه زنان را بسيار زشت و ناپسند مى دانم، پارچه اى بر روى او مى كشند كه برجستگيهاى بدن او را براى بينندگان به نمايش مى گذارد! اى اسماء مرا بر تابوت آشكار نگذار بدن مرا بپوشان كه خدا تو را از آتش بپوشاند.
📚وسائل الشيعة، ج2: 876 ح 3453 و 3456 و 3457.
#تاریخی
#مصائب
#حدیث
#محرم_نامحرم
#تشییع_جنازه_زنان
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🔸صارت کالخیال...
▪️رُوِّینَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَسَرَّ إِلَی فَاطِمَةَ علیها السلام أَنَّهَا أُولَی مَنْ یَلْحَقُ بِهِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ فَلَمَّا قُبِضَ وَ نَالَهَا مِنَ الْقَوْمِ مَا نَالَهَا لَزِمَتِ الْفِرَاشَ وَ نَحَلَ جِسْمُهَا وَ ذَابَ لَحْمُهَا وَ صَارَتْ کَالْخَیَالِ
🔹امام جعفر صادق از پدرش علیهما السلام روایت کرده که رسول خدا صلّی الله علیه و آله به صورت مخفیانه به فاطمه علیها السلام خبر داد که نخستین کسی خواهد بود که از میان اهل بیتش به او خواهد پیوست، پس آن گاه که رسول خدا وفات یافت و آنچه را که در تاریخ ذکر شده به وسیله قوم بر فاطمه روا داشته شد، در بستر قرار گرفت و جسمش نحیف و گوشت بدنش آب شد و از فرط ضعف و لاغری به سانِ خیال(شبحی) گشت.
📚 بحارالانوار، جلد ۷۸، صفحه ۲۸۱
#تاریخی
#مصائب
#حدیث
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
💠حضرت فاطمه زهرا سلام اللّه علیها
🔸اَللّهُمَّ لا تَجعَل مُصیبَتی فی دینی وَ لا تَجعَلِ الدُّنیا اَکبَرَ هَمّی وَ لا مَبلَغَ عِلمی
🔹خداوندا! مصیبت مرا در دینم قرار مده، و «دنیا» را بزرگ ترین همّ و غم من و نهایت علم و هدف دانشم قرار مده
📗بحارالانوار، ج 83، ص 85
🔻شرح حدیث
🔸مصیبت حادثه ی تلخ و ناگواری است که به انسان می رسد.
🔸گاهی این مصیبت و آسیب و ضربه مادی است و گاهی معنوی و اخلاقی، گاهی جسمی است و گاهی روحی و دینی.
🔸این که کسی از نظر دین آسیب و آفت ببیند و لطمه ای به دینش وارد شود، بزرگ ترین مصیبت است و این که همه ی همت و تلاش انسان و نهایت دانش و علم انسان در «دنیا» خلاصه شود نیز نشانه ی خسارت معنوی است.
🔸نه هستی در دنیا خلاصه می شود، و نه معیار سود و زیان فقط مادیّات است.
🔸کسی که زندگی مادی و رفاه و معیشت او تأمین باشد، ولی دین و اخلاق او ضربه بخورد، در واقع زیانکار و خسران زده است.
🔸ما به کسی که عزیزی را از دست می دهد، تسلیت می گوییم، ولی آن که آسیب دینی می خورد، بیشتر شایسته ی تسلیت گویی است.
🔸ما از کسی که فعّال و تلاشگر است تقدیر می کنیم، ولی آن که همّتش بالاتر و فکر و فعالیتش برای تأمین سعادت اخروی است، سزاوارتر است تا از او تقدیر شود.
🔸اولیای الهی چون آخرت را در چشم انداز خود قرار داده اند، هم مصیبت در دین را سخت تر می بینند و هم از این که هدف نهایی شان «دنیا» باشد، گریزانند.
📚 #حکمت_های_فاطمی ، جواد محدثی
#شرح_حدیث
#دنیاگرایی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀فضیلت خواندن قرآن ...
قال الصادق عليه السلام:
🔸 مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فِی الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَیهِ وَ إِنْ كَانَا كَافِرَینِ.
هر كه قرآن را از روی آن بخواند از دیدگان خود بهره مند شود ، و سبب سبک شدن عذاب پدر و مادرش گردد اگر چه آن دو #كافر باشند.
📚 الکافی، جلد ۲، صفحه ۶۱۳
#حدیث
#حدیث_منتخب
#قرآن_کریم
#پدر #مادر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀باب النوادر
🔸در کتب روایی ما، بابی است بنام "باب النوادر" که برخی به اشتباه، دلیل نامگذاری آن را وجود روایات ضعيف و نامعتبر در این باب بیان میکنند. اما علت اینکه باب النوادر نامیده شده این است که:
▪️«باب النوادر: و هی أخبار متفرقة لا یجمعها باب و لا یمکن لکل منها ذکر باب فتجمع و تسمی باب النوادر.»
✍🏻 دستهای از روایات که متفرقه هستند و نمیتوانند به تنهایی بابی را تشکیل دهند، و نمیشود برای هرکدام از آنها بابی گشود، در بابی جمع شدهاند بنام "باب النوادر"
📚 رهجو
📚روضة المتقین، مجلسی اول رحمه الله، ج ١ ص ۴٧۶
#حدیث_شناسی
#نوادر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
✅بسیاری از بحث های رایج اصول لفّاظی است!
🔸حدس مىزنم آقاى آسیدابوالحسن اصفهانی از نظر فهم روایت بر آقاى نائینى مقدم باشد. خود آسید ابوالحسن هم همین عقیده را داشته است. آقاى حاج فقیهى به تناسب قضیهاى از آسید ابوالحسن نقل مىکرد که ایشان مىگفته: «اجتهاد، مذاقِ امام فهمى است.» ایشان در این جهت خودش را مقدّم مى دانسته و به نظر من هم مقدّم بوده است.
🔹آسید محمود شاهرودى شاگرد نائینى بود و به آسیدابوالحسن اتّصال نداشت. از آقاى آسید محمد شاهرودى، فرزند آسید محمود شاهرودى، پرسیدم: پدر شما راجع به آسید ابوالحسن و آقاى نائینى چه مى گفت؟ او گفت: پدرم مى گفت: از نظر قواعد آقاى نائینى مقدم است و از نظر فهم روایات، آقاى آسیدابوالحسن.
🔸آسید ابوالحسن اجتهاد را «مذاق امام فهمى» مىدانست و در فهم روایات، ذهن عرفى مستقیمى داشت و از این جهت بر آقاى نائینى مقدّم بود.
♦️بسیاری از بحثهای رایج، لفاظی است و از فطریات اولیه یا متّخذ از روایات نیست. 👈ملاک در فقاهت، توجه به فطریات و فهم درست روایات است و آسید ابوالحسن در این جهت مقدّم بود.
📚 کتاب جرعهای از دریا، ج 2، ص 485
#اصول_فقه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀گلایه استاد محمدباقر ایروانی از نظام آموزشی حوزه و عدم توجه به حدیث
🔸در حین تحصیل در دورۀ سطح، احادیث و روایات اهل بیت(ع) را نخواندم، نه در صوم و نه در صلاة و نه در طهارت، چه رسد به دیات، حدود و تعزیرات؛ همانطور که راههای استدلالی که فقیه در استنباط احکام شرعی به کار میگیرد، نخواندم. مرتب میشنیدم که کتاب شرح لمعه شهید ثانی یک دورۀ استدلالی فقهی است که از طریق آن چگونگی استدلال فقهی آموزش داده میشود. این مطلب را از روی تقلید و تعبد پذیرفته بودم. بعدا برایم روشن شد که این خلاف واقع است. کتاب شرح لمعه به ما یاد میدهد که چگونه کلمات سخت را تلفظ کنیم و چگونه رموز و طلسم کلمات را بگشاییم.
زمانی را برای گشودن کلمات و معنی طلسم گونه گذراندم. بیآنکه بدانم در داخل آن كلمات و مفهوم آن چیست. آموختم که این چیز شرط برای آن اصل فقهی است، آن فعل واجب است چون روایتی بر آن دلالت دارد. فقط همین قدر نه بیشتر. روایات وارد شده در خصوص آن مسئله را نمیشناختم. بهطوری که وقتی آن روایات را میشنیدم برایم غریب و ناآشنا بود. شنیده بودم که چگونه روایات متعارض میشوند و چگونه تعارض آنها را برطرف کنیم و وقتی که تعارض حل نمیشود به چه چیزی رجوع کنیم، ولی این مطالب را در کتاب استدلالی شرح لمعه ندیده بودم.
در مرحلۀ آموزش سطح حوزه علمیه، ما نیاز به کتاب فقهیای داریم که حداقل اکثر ابواب فقهی را در برداشته باشد. روایات اهل بیت را بشنویم و بدانیم که چگونه در هنگام تعارض عمل کنیم، همراه با اشارۀ کوتاهی به بعضی از مسائل رجالی.
📚 دروس تمهيدية في القواعد الرجالية، ص6
#حدیث
#فقه_روایی
#اصول_فقه
#حدیث_شناسی
#اهمیت_توجه_به_حدیث
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
🍀تو از پشت سر راه بیا...
🔸عن صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عن أَبِي الْحَسَن فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ قال:
قال لَهَا شُعَيْبٌ يَا بُنَيَّةِ هَذَا قَوِيٌّ بِرَفْعِ الصَّخْرَةِ الْأَمِينَ مِنْ أَيْنَ عَرَفْتِيهِ قَالَتْ يَا أَبَتِ إِنِّي مَشَيْتُ قُدَّامَهُ فَقَالَ امْشِي مِنْ خَلْفِي فَإِنْ ضَلَلْتُ فَأَرْشِدِينِي إِلَى الطَّرِيقِ فَإِنَّا قَوْمٌ لَا نَنْظُرُ في أَدْبَارِ النِّسَاءِ.
🟠امام کاظم صلوات الله علیه در مورد گفتار خدای عَزَّوَجَلَّ(در سوره قصص آیهی ٢۶)(که دختر شعيب به پدرش گفت):«ای پدر! او را (یعنی: حضرت موسی - علیه السلام - )را به اجیری بگیر که بهترین کسی است که او را اجیر نمایی؛ هم نیرومند و هم امین»-
فرمود:حضرت شعيب-علیه السلام -به او فرمود:
ای دخترم!
این شخص به خاطر بلند کردن سنگ بزرگ نیرومند است، ولی امین بودن او را از کجا شناختی؟!
پس دختر شعيب گفت:
ای پدرجان!
من جلوی او راه می رفتم،پس موسی -علیه السلام - فرمود:پشت سر من حرکت کن و اگر راه را گُم کردم مرا به مسیر راهنمایی کن؛ زیرا ما قومی هستیم که به پشت زنان نگاه نمی کنیم.
📚من لا یحضره الفقيه، ج۴،ص۱۹.
#حدیث
#نگاه
#محرم_نامحرم
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135