فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌪۵ اردیبهشت مصادف با سالگرد انجام ماموریت شنها برای ازبینبردن نقشه پنجهٔ عقاب آمریکا در صحرای طبس
«شنها مأمور خدا بودند.»
@qalamevazin
«ما هم ماموریم»
✍ نساء خلیلی
✨ برای ماموریت گرفتن از خدا و نقش آفرینی در نقشهٔ الهی، کافی است؛ پای عهد خویش باشیم. میتوان شن بود و مامور خدا شد، میتوان ابابیل بود و ماموریت حفظ خانه خدا را از لشکر فیلها برعهده گرفت. میتوان پشه بود و باز هم در نقشه الهی و در ازبینبردن طاغوت درخشید. «همهٔ عالم مامور است، آن روز باد و شن (طوفان شن طبس) مامور بود؛ امروز (در کشف کودتای نوژه) هم سگ مامور بود.» (امام خمینی،۱۳۵۹/۰۴/۲۰)
✨ اگر برای هر موجودی در عالم نقشی در برنامۀ الهی نقشی تعریف شده است؛ انسان به عنوان خلیفة الله و محققکنندۀ تمدن نوین اسلامی چه مسئولیتی را بر دوش میکِشد؟ آیا تنها شناسایی مسائل و مشکلها بر عهدۀ او است؟ اگر تنها بر بینندهبودن تکیه کنیم، به نقزنهای مایوسی مبدل میشویم که تنها امواج سمی ناامیدی را در محیط اطراف خود تولید میکنیم. این در حالی است که در انقلاب اسلامی حتی شنها هم مامور به حفظ این انقلاب هستند.
✨ امّا ماموریت ما چیست؟ ماموریت جوان مومن انقلابی در نقشه ولی جامعه، مشخص است؛ امامی که اشراف کاملی بر نظام مسائل انقلاب دارد و در بیانیۀ گام دوم وظیفه ما را در سرفصلهای «علم و پژوهش»، «معنویّت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن»، «سبک زندگی» مشخص کرده است. جای من و شما در این سرفصلها کجاست؟ باور کنیم در چهل سال دوم، نوبت نقشآفرینی ما است؛ شما هم به این موضوع ایمان دارید؟
@qalamevazin
🔖 موجشکنانِ تمدنساز
✍ نساء خلیلی
دریا سازندۀ سرنوشت ملتها است. بله همین دریا، با تمام زیباییاش، آوای دلنشین موجهایش، کف الودگی ساحلش، قدرتی عظیم دارد که میتواند سرنوشت ملتها را بسازد یا نابود کند. این آبی بیکران از یک سو مظهر اقتدار پرودگار است و رب العالمین به آن قسم خورده است (طور، آیه۶). از سوی دیگر، استیصال آدمی در برابر خشم دریا به قدری است که انسان را با دعای پنهانی به دامن خدا میاندازد و پروردگار از این استغاثه بنی بشر اینگونه یاد میکند که «قُلْ مَنْ يُنَجِّيكُمْ مِنْ ظُلُماتِ الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعاً وَ خُفْيَةً لَئِنْ أَنْجانا مِنْ هذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرين؛ بگو: «چه كسى شما را از تاريكيهاى صحرا و دريا رهايى مىبخشد؟! درحالىكه او را با حالت تضرّع [و آشكارا] و در پنهانى مىخوانيد؛ [و مىگوييد]: اگر از اين [خطرات و تاريكىها] ما را رهايى بخشد، از شكرگزاران خواهيم بود.»(انعام، آیه ۶۳) و کمتر کسی میتواند بر دریا غلبه کند.
حال اگر کسانی بتوانند بر تلاطمهای این زلال بیکران، غلبه کنند؛ حقیقتا پرچمدار پیشرفت سرزمین و طلیعهدار گسترش تمدن خود هستند. البته در طول تاریخ، تمدنی که بر مبنای خودمحورپنداری و سرمایهپرستی بنا شده باشد؛ این طلیعهداری او، جز به جهانخواری و بیچارگی ملتهای ضعیفتر نمیانجامد. تاریخ نمونههای پُر آوازهی زیادی را به خاطر دارد؛ مانند قدرتِ نیروی دریایی انگلیس که به گسترش مایملک او در زمین منجر شد. این کشور با تکیه بر آن نیرو، یکه تاز اروپا گشت و خود را بریتانیای کبیر نامید و مفتخر بود که خورشید در مستعمرات او غروب نمیکند. یا آمریکای دهۀ هفتاد و هشتاد میلادی را میتوان مصداق این جهانخواری دانست که با مانورهای جنگ ستارگان و مانور دریایی FleetEX 83-1 جهان تک قطبی را اعلام کرد و خود را کدخدای عالم نامید. تنها کافی بود که خبرِ آمدنِ ناو آمریکایی به منطقهای منتشر شود تا دولتی پرچم سفید خود را بلند کند و تسلیم بیچون و چرای او شود.
خوشبختانه، جمهوری اسلامی نیز به قدرت تمدنی دریا آگاه است و در این راه با جانفشانیهای غیورمردانی دارای عزمِ آهنین و با شتاب، گامهای خود را به سمتِ ماموریت تمدنی خود برمیدارد. گرچه در ابتدا «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» مینمود اما با «استقامت» و تکیه بر «توان داخلی» و اعتماد به «سنت الهی»، قدم به قدم، رد پای جهانخوران از مرزهای آبی ایران پاک شد. اولین صیدِ «مروارید»ِ دریادلان ایرانی تنها ۴۰ روز بعد تجاوز عراق به خاک ایران رقم خورد. ادامهٔ این راه با مردانی حماسهساز مانند شهید نادر مهدوی بود که در ۲ مردادماه ۱۳۶۶، بزرگترین عملیات اسکورت بعد از جنگ جهانی دوم را ناکام گذاشتند و با رشادت او و همرزمانش «ارادۀ جدی» آمریکا در خلیج فارس خرد شد. این بغض خفَتآور، برای آمریکاییها چنان گران تمام شد که در به در، دنبال این سرو قامت ایرانی گشتند. البته، راه نادرها با شهادتشان به پایان نرسید بلکه از خون این لالههای سرخ، ملت ما بیدارتر، پویاتر شدند.
قهرمانانِ امیدآفرین در گذر ۴۴سال از عمر درخت انقلاب، با شناسایی نقاط ضعف و قوت، بهرهگیری از تکنیکهای جنگِ نامتقارن و ساخت اژدرهای پیشرفته، مسیر تاریخ را به گونهای جلو بردند که ناوهای مظهرِ اقتدارِ آمریکا، به چشم اسفندیار نیروی دریایی این کشور مبدل شدند. در این رابطه، نشنال اینترست در هشداری نوشته بود: «ناوهای آمریکایی دیگر مقرون به صرفه نیستند و به آمریکا در جنگهای احتمالی نه تنها کمکی نمیکنند بلکه خود به هدفهای آسیب پذیر نیز تبدیل میشوند.» و اینگونه بود که به آرامی، ناوهای غولپیکر آمریکایی از مرز آبی ایران فاصله معناداری گرفتند. این عقبنشینیِ «چپاولگر بینالمللی»، ظهور قدرتی نوین را در موازنههای دریایی بشارت میداد. امّا، این نیز پایان راه نبود.
نیروهای متخصص ایرانی با عزمی انقلابی و «مجاهدت خاموش» خود بر مرکب «ساخت ایران» نشستند و راه را به سمت اقیانوسها هموار کردند. نیروی دریایی «راهبردی»، در اولین تجربه سفر خود به دور دنیا خوش درخشید. با تحمل سه طوفان در اقیانوس آرام، ۸ شبانه روز تلاطم، تحمل ۴۸ درجه انحراف، پیشبینی آیندۀ وضعیت آبوهوای اقیانوسی، توان مهندسان و تجربه کارکنان ایرانی را به رخ جهانیان کشید. این ارمغان اندکی نیست و نویدبخش حال و آینده امیدبخش برای ایران و اسلام است که دریاسالار «نیکولای یومنوف» فرمانده نیروی دریایی روسیه را اینگونه به تحسین واداشت؛ «قطعاً ناوگروه یک کشور ابرقدرت میتواند دور کره زمین را طی کند... انجام موفقیتآمیز مأموریت ناوگروه ۸۶ به دور کره زمین نشان از آمادگیهای فنی، تجهیزات، آموزش و تجربه بالای کارکنان آن دارد.». این نیز تمام ماجرا نیست.
@qalamevazin
روح تحول، پیغمبر انقلاب
✍ نساء خلیلی
انبیا «معمارانِ خانه حقیقتِ وجودِ بشرند» و در قدم اول گنجینههای خرد را در انسان برمیانگیزند. از آنجا که، در میان انسان و پیمان الهی حائلی جز جهل نیست؛ به محض خودآگاهی الهی، پیمان و میثاق او با پرودگار آغاز میشود. پیله فردیت را میدرد و پروانهوار مسیر نور را نشان میدهد. در عصرِ حاضر مردی از این جنس، در اردیبهشت سال ۱۳۲۳ فریاد برآورد «امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطله خود کنند.» این اولین بیانیه سیاسی خمینی کبیر برای قیامِ لله در ۴۲ سالگی بود.
چهل، سال آشنایی و برگزیده اعداد است. کلیمالله، چهل شب به ملاقات خصوصی خدا دعوت شد. رسولالله در چهل سالگی مبعوث شد و رستاخیز تمدنی خویش را آغاز کرد. شاگرد مکتب اسلام نیز چنین بود. در چهل سالگی عَلَم مبارزه با طاغوت، شرک، کفر، الحاد، فسق و فتنه را برافراشت. او که امامِ تحول بود، با غرش نگاهش، سکوت مرگبار طاغوت را برهم زد. اقیانوس عظیم ملت را به حرکت درآورد. خمودگان را به مطالبهگران میداندار مبدل کرد و گواه آن قیامهای سال۴۱ است. او پرندهٔ نگاهمان را از زمین زندگی روزمره به آسمان شعارهای جهانی پرواز داد. با آب زلالِ اراده، غبار خودتحقیرپنداری ناشی از ضعف حکمرانان و تسلط صدساله بیگانگان را شست. کالبد دین را از دست جاهلان رهایی بخشید و بر مسند نظامسازی، جامعهسازی، انسانسازی و تمدنسازی نشاند.
روحالله که واحد معماری را در دانشگاه معارف انبیا گذرانده بود، نظم مدنی و سیاسی جدیدی را پی افکند که از باد و باران نیابد، گزند. معمار انقلاب، طرح نوین جمهوری اسلامی را به تشنگان سرابزدهٔ گریزان از غرب و شرق عرضه کرد. آن را بر دو ستون سپردن کارهای کشور به مردم از طریق مردمسالاری و حرکت در چارچوب شریعت اسلامی استوار نمود. اینگونه زنجیرهای دوران جاهلیت را از دستان انسان مدرن باز کرد و او را به سمت حیات طیبه سوق داد. او به نسل اول انقلاب، جرات طوفان و شوریدن بر نظم مسلط جهانی کمونیست و لیبرالیسم داد و برای نسلهای بعدی نیز نگاهٔ امیدوار و سکنهٔ ایمانیش را به ارث گذاشت. نگاه و جراتی که در عمق وجود حججیها و علیوردیها موج میزند و راه را برای فتح قلههای جهانی هموار میسازد.
او نه تنها، افق روشنی را برای ما ترسیم کرد، بلکه سخن از اتحاد عظیم اسلامی و محدود نبودن انقلاب اسلامی به مرزهای ایران را در جان مردم نهادینه کرد. به راستی انقلاب ما انفجار نوری بود که به هر ستمدیدهای و به استضعاف کشیدهشدهای مشعلی برای پیمودن راه بخشید. او نشان داد که ارادهای فوق قدرت الهی نیست و ارادۀ ابرقدرتها را درهم شکست. ابرقدرت غرب غره به افتخارات جنگ جهانی دوم و توسعه اقتصادی را به صحبت از موضع برابر دعوت کرد و روز افول را به قدرت شرق نشان داد؛ هرچند که گیرنده، گوش شنوایی نداشت. با اعتماد به وعده و سنت الهی، تنها در عرضِ چهل سال طومار هر دو قدرت را درهم پیچید. به راستی او امام تحول و معمار نظم نوین جهانی است و این میراث گرانبها را به امانت برای نسلهای بعد از خود باقی گذاشته است، حال ما؟
@qalamevazin
📌نظرسنجی، بطن لایحه حجاب
🖋 نساء خلیلی
[۱]. دیری است که لایحه حجاب همراهان و مخالفان متعددی دارد و از این لایحه جریان انقلابی بسیار شگفتزده شد که چرا لایحهای به این کمرنگی و حداقلی برای درمان بیماری تبرّج افراطی تجویز شده است؛ اما، بعد از انتظار طولانی، در برنامه «شیوه» شبکه چهار مورخ دهم تیرماه مشخص شد که استناد برخی از طراحان این لایحه، تنها به نظرسنجی است. حال این سؤال پیش میآید که آیا در این موضوع نظرسنجیها قابل استناد هستند؟ امام خمینی در مواجهه با نظرسنجیهایی در سطح ملی به ما آموخت، که اولا سؤال باید صریح باشد؛ «جمهوری اسلامی: آری یا خیر» و ثانیا آنچه که شارع مشخص کرده است، نظربردار نیست. وجه تمایزِ مردمسالاری دینی با دموکراسی غربی در این است که رأی و نظر مردم خیلی مهم است امّا در چارچوب اسلام. با استناد به این تعریف، باید به این سؤال جواب داد که آیا حجاب امر شرع نیست که نظرسنجی به آن باید الحاق شود؟
[۲]. از سوی دیگر، قرآن کریم بارها توصیه کرده است که از گذشتگان عبرت بگیرید؛ ضعفها و قوت ملتها را ببینید و برای دوران خود به کار ببرید. برای عبرتگیری تنها کافی است به آمریکای سال ۱۹۴۸ برویم و با چاپ کتاب «رفتار جنسی مذکر» و «رفتار جنسی مونث» همراه شویم. آیا گزارشهای کینزی نتیجهای جز القای بزههای اجتماعی و رهایی فیلِ مستِ شهوت در آمریکا داشت؟ کتاب او نیز برگرفته از نظرسنجی بود. امّا چه شد که بعد از یک دورۀ بیقاعدگی در گناه ناشی از هیجانات القایی، بخشی از جامعه به حالت قبل از کینزی برگشت؛ هرچندکه نتوانست کمرِ قامتِ اخلاق خود را راست کند. آمریکایی که در اخلاق جنسی، به کینزی اعتماد کرد، به نظریه کینزی رسید. نظریهای که از حلقوم شیطان میگوید: «گناه همه، گناه هیچ کس نیست.» و «جرم همه، جرم هیچ کس نیست.» اندیشهای که به خط بیانتهای شیوع فساد و فحشا در جامعه رسید.
[۳]. آیا تنها تکیه به دیوار سست نظرسنجی برای ادارۀ جامعه کاراست؟ آیا این نظرسنجیها واقعیت جامعه را نشان میدهد؟ نظر ولی جامعۀ اسلامی در مورد اتکا به نظرسنجی چیست؟ «گاهی اوقات، انسان میبیند مثلاً فرض کنید یک نظرسنجیهایی را دربارهی نظرات مردم ابراز میکنند، [امّا] اینها حقیقت ملّت ایران را نشان نمیدهد؛ حقیقت ملّت ایران را جریان تشییع شهید سلیمانی نشان میدهد؛ اینها است که نشان میدهد ملّت ایران چه حال و هوایی دارند، چه روز و روزگاری را میگذرانند، احساساتشان چیست، باطنشان چیست؛ یعنی یک عرصهای به عظمت و پهنای کشور ایران و ملّت ایران لازم است که بتواند حقیقت این ملّت را و باطن این ملّت را نشان بدهد. این نظرسنجیهایی که حالا بعضی باغرض یا بیغرض، در گوشه و کنار انجام میدهند، نمیتواند ملاک باشد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۹ دی ۱۴۰۰) دیوار نظرسنجی سست است؛ از آنجا که طرح سؤال، جامعه آماری و هزار راه برای دورزدن رأی مردم و خطای احتمالی در آن ممکن است. اما بزنگاههای تاریخی ملت مانند تشییع پیکر شهدا و علما، نشاندهنده احساس و بطن واقعیِ مردم است.
[۴]. جریان انقلابی نیز، از امام خمینی(رحمةاللهعلیه) آموخته است که همواره رأی مردم مهم است اما در چارچوب اسلام. اگر تنها پشتوانه انبیا به نظر مردم زمان خود بود، هیچگاه دین و آیینِ آن، در جامعه مستقر نمیشد؛ چرا که عموما قشر متوسط و بالای جامعه تن به هنجارهای خودساخته و مطامع خود داده بودند و حاضر به گذشتن از آن نبودند. از سوی دیگر، در سال ۵۷، نظرسنجیها و برآوردها به کارتر باورانده بودند که ایران جزیره ثبات آمریکا است. اما، فرمان خدا برای حقباوران یک چیز است قیامِ للّه؛ آنچه که خمینی کبیر(رحمةاللهعلیه) در سال ۵۷ آن را برپا کرد. از سیرۀ امام انقلاب، یادآوری ماجرای کمبود تجهیزات برای جنگندهها در ماههای اول جنگ خالی از لطف نیست. ایشان در جواب فرماندهان نیروی هوایی که میگفتند تا سی روز دیگر هواپیمایی برای پریدن نداریم، فرمودند: این حرفها چیست! شما بگویید بروند بجنگند، خدا میرساند. این توکل امام به صدق وعده الهی است. «وقتی خدای متعال با تأکید فراوان و چندجانبه میفرماید: «و لینصرنّ اللَّه من ینصره»؛ بیگمان، بیتردید، حتماً و یقیناً خدای متعال نصرت میکند، یاری میکند کسانی را که او را، یعنی دین او را یاری کنند - وقتی خدا این را میگوید - من و شما هم میدانیم که داریم از دین خدا حمایت میکنیم، یاریِ دین خدا میکنیم. بنابراین، خاطرجمع باشید که خدا نصرت خواهد کرد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۵ مرداد ۱۳۸۸)
@qalamevazin
🔖 عبرتی از غدیر
🖊 نساء خلیلی
[۱]. رخدادهای اجتماعی قابلیت تکرار تاریخی دارند. امیرالمومنین (علیهالسلام) خطاب به فرزند ارشدشان فرمودند که «از آنچه در گذشته دیده یا شنیدهاى، براى آنچه كه هنوز نیامده، استدلال كن، زیرا تحوّلات و امور زندگى همانند یكدیگرند، از كسانى مباش كه اندرز سودشان ندهد، مگر با آزردن فراوان». (نهج البلاغه، نامه ۳۱) یکی از دلایل ذکرِ سرنوشت و انتخابهای قومهای مختلف در قرآن عبرتگرفتن از این رخدادها برای دورههای دیگر است. ما نیز در عبرت گرفتن از تاریخ بینیاز نیستیم. برای دوران ما، علَت فراموشی عمیق و بیعملی مردم در یادآوری غدیر بسیار عبرتآموز است. چه شد که تنها با گذشت دو ماه و چند روز، کسانی که غدیر را به خاطر داشتند از همراهی وصی نبی(صلیاللهعلیهوآله) سرباز زدند؟
[۲]. دلیل اول این بود که به رغم تلاش ۲۳ساله پیامبر اکرم(صلیاللهوعلیهوآله) در مدت دعوت و استقرار اسلام در شبه جزیره عربستان، برخی از سنتهای جاهلیت در دل مسلمانان همچنان ارزشمند بود. یکی از این سنتها، رجحانداشتن کِبَر سن برای ریاست بود. در دوران جاهلیت، در مجلس مشورتی قریش تنها اشرافی راه مییافتند که به چهل سالگی رسیده بودند. بسیار شنیدیم که برای ردکردن خلافت به امیرالمومنین(علیهالسلام) میگفتند که تو جوانی اگر عمرت باقی باشد به تو نیز میرسد. بنابراین، سلیقه و رأى شخصی برگرفته از عرف، جای عمل به انتصابِ الهیِ وصی نشست.
[۳]. علت دیگر، طلبِ منفعت از جانشینی رسولاللّه(صلیاللهوعلیهوآله) و دخالتدادن حب و بُغض شخصی بود. برخی، کینۀ کشتهشدگان بدر و خیبر و حنین را در دل داشتند. گروهی، خلعت امیری را بر قبیله خویش زیبندهتر میدیدند؛ میترسیدند که اگر جانشینی در بنیهاشم بماند، ابدی شود و آنان از این قدرت بیبهره بمانند. بعضی از عدلِ علی گریزان بودند و میدانستند وقتی او به قدرت برسد، از ریخت و پاش در بیتالمال خبری نیست؛ در نتیجه کریمانه از حق ولایت علی(علیهالسلام) به نفع دیگری چشمپوشی کردند. امّا هر چه شد، انحرافی که در نظر مردمان صدر اسلام، هرچند به نظر کوچک میرسید؛ منتهی به پدیدآمدن خصلتهایی شد که اسلام برای مبارزه با آن آمده بود و پیکره واحده امت اسلامی که قرار بود به حیاتِ طیّبه برسد به گروههای مختلف تقسیم شد.
[۴]. در سال ۳۷ هجری در مسجد کوفه امیرالمومنین درباره مردمان روزگار خود میفرمایند: «در این روزگاران، مردم چهار گروهاند: گروهى اگر دست به فساد نمىزنند، براى این است كه، روحشان ناتوان، و شمشیرشان كُند، و امكانات مالى در اختیار ندارند. گروه دیگر، آنان كه شمشیر كشیده، و شرّ و فسادشان را آشكار كردهاند... دین را براى به دست آوردن مال دنیا تباه كردند كه یا رییس و فرماندهٔ گروهى شوند، یا به منبرى فرا رفته، خطبه بخوانند... گروهى دیگر، با اعمال آخرت، دنیا را مىطلبند... پوشش الهى را وسیله نفاق و دورویى و دنیاطلبى خود قرار مىدهند. و برخى دیگر، با پستى و ذلّت و فقدان امكانات، از بهدستآوردن قدرت محروم ماندهاند، كه خود را به زیور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشیدهاند.» و «در این میان گروه اندكى باقى ماندهاند كه یاد قیامت، چشمهایشان را بر همه چیز فروبسته، و ترس رستاخیز، اشكهایشان را جارى ساخته است، برخى از آنها از جامعه رانده شده، و تنها زندگى مىكنند، و برخى دیگر ترسان و سركوبشده یا لب فروبسته و سكوت اختیار كردهاند.» (نهجالبلاغه، خطبه ۳۲)
[۵]. وقتی حاکمیت «عدل»، «فضلیت» و «ولایتِ اللّه» به فراموشی سپرده و «سنت»، «عرفیگری»، «قشریگرایی» و «خودخواهی» عدهای جایگزین آن شود؛ جامعه به جای گردآمدن ذیل پرچم وحدت و یکپارچگی به چند شعبه تقسیم میشود. این عبرتی است که میتوان از آن برای تمام جوامع بهرهبرد. پس همواره باید مراقب بود که حکم خدا با منفعتطلبیهای شخصی و خودخواهی کنار گذاشته نشود. سوارشدن بر موج عرف، سنت و... در مقابل حکم الهی، نتیجهای جز انشقاق مردم و پدیدآمدن گروههای مختلفِ مردم ندارد؛ همانطور که بعد از غدیر مسیری جز این پیموده نشد.
@qalamevazin
📌 تسلیمخواهان
✍ نسا خلیلی
▪️روزگار غریبی است که «گفتن نتوانم، نگفتن نتوانم». برخی با کلام رهبری، به جنگ منظومه فکری رهبری میروند. از اسلام وحیانی او اراده اسلام لیبرال و مرجئه میکنند.
▪️دین را اگر بخواهند، سکولار میخواهند. توصیه به خاموشیگزینی میکنند و بال سرخ شیعه را به آتش میکشند.
قامت حزب الله را در حد سطلِ ماست پایین میآورند و فریاد وا اسلاما وا ملتا سرمیدهند.
▪️با هر ماجرایی، در احکامِ اسلام آب میبندند و مریدان را مردان و زنان خموده میخواهند.
زمین میدهند تا زمان بخرند، غافل از آنکه جای پای شیطان را مستحکم میکنند.
▪️در قالب دلسوزی، آمران به معروف را زیر سوال میبرند و فریاد برمیآورند قسم به حسین مردم را به جان هم نیندازید. چگونه میتوان از علت قیام امام حسین(علیهالسلام) چشم پوشید؟
▪️عامل آسیب به جامعه، برچیدن آمرین به معروف و حذف رکن مردمسالاری از جمهوری اسلامی است. مردمیبودن، به سکولاربودن نیست.
▪️گویا نمیشنوند هشدار ولیِّ جامعه را که از خطر استحاله فرهنگی میگوید و بارها بر غیرت دینی مردم تاکید میکند.
▪️اینان مگر نمیبینند دشمن از غیرت انقلابی مردم واهمه دارد و تلاش میکند که آن را برچیند. چگونه در آخرین توانهای دشمن، در قالب دلسوزی، پرچم تسلیم برمیآورند!
@qalamevazin
🔺تو را میخوانند
✍ نسا خلیلی
در دل تاریکی،
با آوایی شیوا صدا میزنند
میشنوی!
«قم و قاموا»
«هر چند که آب نیست،
ما از شما آب نمیخواهیم.
هرچند که غذا نیست،
ما از شما غذا نمیخواهیم
امّا از شما میخواهیم
برای آرمان قدس قیام کنید.»
این صدای مردمی است که تصمیم گرفتند
به جای هر روز مردن، یک بار با عزت تا پای جان در راه آرمان قدس فداکاری کنند؛ به امید آنکه دلی و جهانی را تکان دهند.
هر چند در اوج خرق عادتند اما در چنگال هیولای دیو سیرت اسیرند. جایی که شیطانی سوار بر گُرده شیطانی، عنان نفسِ درندهخو از دست داده و جهانی را به حیرت فروبرده است.
درندگانی که با خودفریبی و سرمست از بادهٔ خریت، تنها خود را بشر میدانند و سایرین را انسانهایی در حد حیوان برای بهرهبرداری میدانند و به آن افتخار میکنند.
و به سان گرگهای زخمی از ضربهای غیرقابل ترمیم، پنجه در صورت کودکان میکشند و داعیه دارند که دنیا باید از ما ممنون باشد که این بمبهای ساعتی را خنثی میکنیم. فرعونیانی که طغیان کردند و ادعای خدایی میکنند؛ دیری نپاید که به دستان شیر بچههای مقاومت در تاریکی ابدی فرو بروند.
صدا تکرار میشود «قم و قاموا»، برخیز و متوقف نشو، میشنوی؟
@qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨خروش خشم، داغستان روسیه
▪️تصاویر مخابره شده از داغستان نشان از ورود معترضان به فرودگاه و باند پرواز دارد اما هنوز خبری در خصوص سرنوشت صهیونیستها گزارش نشده است.
▪️دیگر فرار از فلسطین اشغالی هم جواب نمیدهد.
@qalamevazin
🗓 شنبه آرام
▫️دیروز روزی بود که یکی از مفاخر بزرگ ایران اسلامی ترور شد. نتانیاهو بعد از ترور شهید فخریزاده در روز جمعه ۷ آذرماه ۱۳۹۹ توییت کرد: «به شنبه آرام رسیدیم.»
▪️این «دانشمند برجسته و ممتاز» و «عنصر کمنظیر» در آخرین دستاورد خود به تولید کیت تشخیص کرونا و تدارک فاز اول آزمایش واکسن کرونا رسیده بود و میرفت که بار دیگر نقشهٔ دشمن را برهم زند؛ دشمنی که میخواست ملت ایران را با فشار بیماری به زانو درآورد.
▪️پس از بارها تحریم و تهدید خارجی برای متوقفکردن پیشرفت، به حذف فیزیکی او همچون ستارگان درخشان دیگر این سرزمین مانند صیاد شیرازی، مطهری، بهشتی، مفتح، احمدی روشن، قاسم سلیمانی و... روی آوردند.
▪️همانطور که شهید فخریزاده گفت: «گرگ از گرگی خود دست برنمیدارد». دشمن نیز، هرگز از دشمنی خود برای متوقفکردن پیشرفت ایران اسلامی دست برنمیدارد و همواره بر طبل تهدید، تحریم و ترور خود میکوبد.
▪️حال این گرگ در فضای مجازی زیادی آرام نیست! چرا اینجا هیچ خبری از تهدید، تحریم و... نیست؟ جز اینکه منافع او با همین یله و رها بودن فضای مجازی تامین میشود و نه تنها شنبههایش آرام است بلکه سالنامهاش هم آرام است.
✍ نسا خلیلی
@qalamevazin
📛ذبحِ درستاندیشی
چرا اینگونه شد؟
▪️در مناظرهای ۲۰۰ دقیقهای با محوریت حجاب نمایندگانی از دو طیف فکری، به روشنگری مرزهای هویتی و فکری خویش پرداختند. دریای مواج افکار، به طغیان آمد. فوارههای امید، برخی روشن و برخی خاموش شدند. ناشنیدههای ناب گفته شد. مرزها روشن و شفاف گشت. استعارهها به کمک افکار آمدند. استدلالها چون اسبان بیباک برهم تاختند. ناظران، لذت شکلگیری گفتگو را چشیدند؛ هرچند با رگههایی از برچسبزنی، تهمت و تخریب همراه بود و به قدرت عقل، حکمت دین و هیبت کلام، آفرین گفتند. روزنههای امید به شکلگیری بحثهایی برپایۀ منطق در حوزههای جنجالی و بر زمین مانده در دلها زنده شد. خواستهای که بارها از لزوم آن سخن بهمیان آمده است.
▪️بعد از مناظره، آنکه نمیپسندید واقعیت را عریان ببیند؛ لباس تحریف را از کمد سیاستزدگی درآورد و بر تن حقیقت پوشاند. شکوفههای امید و عقل را با سمِ کجروایت آبیاری کرد. در هوای مهآلود و سمیِ کج روایت، خنجر ناآگاهی عدهای به یاری تحریف آمد و زخمی ماندگار بر حنجرِ میداندارِ ارزشهای اسلامی زد. بیعملان منفعلساز بر طبل خودفهمی خویش کوبیدند و «تنها من میدانم» را صرف کردند. چرخ روزگار را به نقطۀ اولیه تفسیرها و تاویلها بازگرداندند و همچنان تبیینِ عالمانه را امری سطحی خواندند.
▪️اما همه میدانیم که وظیفۀ پیامبران و مبلغان، زدودن گردوغبارِ غفلت و سنتهای جاهلی از گنجینۀ عقل است. آنانکه مدعی دموکراسی هستند؛ چرا مواجهه مستقیم و شفاف مردم با حقیقتِ دین و عقل را برنمیتابند و سعی در وارونهسازی حقیقت دارند. برخی داعیهداران اسلام، چرا از مواجۀ مستقیم مردم با احکام اسلامی میهراسند و جایگاۀ حاکمیتِ اسلامِ ناب را بر تمام شئون زندگی مردم برنمیتابند. اسلام ناب را خشن معرفی میکنند و به دامن عرفیگری میغلتند.
▪️پرندۀ حجاب تنها با بال کار ایجابی، کار فرهنگیِ دراز مدت و بدون کار سلبی مولودی ناقص است که توان پریدن ندارد. سرنوشت غرب در دهۀ ۷۰ میلادی، نشان میدهد که این پرندۀ ناقص چگونه زجرکش تقلیل و فروپاشی ارزشها میشود و با چاقوی دو لبه، هویت مستقل زنان و خانواده را به مسلخ میکشاند. حال چرا کسانی که خود را در زمرۀ عاقلان امر فرهنگی میدانند از این امر طفره میروند. صدای برآمده از دردِ بیعملی را خاموش میخواهند. از برچسبزنیهای متعدد خسته نمیشوند و اینگونه، درستاندیشی را ذبح میکند.
✍️ نسا خلیلی
@qalamevazin
💎 حراج الماس قرن ایران با پوسته!
▫️حکمران فعلی فضای مجازی در بیشتر پلتفرمهای جهان که حداقل در دو قرن اخیر، کشوری سلطهگر و استعمارگر بوده است؛ انسان باتقوا و دلسوزی نیست که بر اساس صلاح کاربر، اطلاعات را برای بهبود و رشد او، استفاده کند.
▫️او، آمریکا و صهیونیسم است که دشمنی اثبات شده با ایران دارند و بنابر مکتب لیبرالیسم و آموزههای تلمود، جز بر مبنای منفعتگرایی ژنِ برتر انگارانه خود به چیز دیگری فکر نمیکنند.
▫️صهیون، دشمنی دیرینه خود را با ایران و ایرانیان، در جشن پوریم –مصادف با ۴ و ۵ فروردین - فریاد زده و میزند و از هیچ ضربهای به ایران دریغ نمیکند.
در اغتشاشات سال گذشته، در نرمافزارهای مختلف حتی برنامهٔ تماشای فیلم اندروید مانند «kmplayer» به طور آشکار آگهی استخدام کارمند اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی منتشر میکردند.
▫️آمریکا که جریان آزاد اطلاعات را با همهگیری ابزار خود فریاد میکرد؛ با پیداشدن رقیب، تیک تاکِ عقبگردِ عملی از جریان آزاد را سر داد و با رای دو حزبی دستور به واگذاری تیک تاک به آمریکا را دیکته کرد.
▫️اما صد افسوس که برخی به دنبال هموارکردنِ راهِ دسترسی دشمن شناختهشده به کلانداده و اطلاعات ایرانیان در جنگ شناختی هستند.
✍نسا خلیلی
@qalamevazin
🔮چطور رسانههای غربی نقطهزن شدند؟
▫️شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا قبل از رسانههای داخلی، بیبیسی و اینترنشنال و.... از موضوعهای چالش برانگیز این روزها باخبر میشوند؟! و چطور مقصود آنها در ذهنها باقی میماند؟
▫️کارِ کارستان با کلانداده* آسان میشود. نتفلیکس، نمونه امروزی استفاده از کلاندادهها است. نتفلیکس با جمعآوری سلایق مخاطبان خود توانست، موفقیت چشمگیر در ساخت سریال خانه پوشالی را در سال ۲۰۱۳ به دست آورد.
▫️این موفقیت زمانی اتفاق افتاد که از سال ۲۰۰۶ تا آن زمان، هیچ سریال سیاسی در آمریکا موفق نشده بود.
▫️نتفلیکس با استخراج اطلاعات از دادهها، شواهد قوی به دست آورده بود که مخاطبان مشتاق این سریال خواهند شد و به جای ساخت پیش تولید، با اطمینان هزینه گزافی را برای ساخت کل فیلم خرج کرد.
▫️پس با یک تیر چند نشان زد؛ سرمایهگذار جذب کرد، سریال پرفروش ساخت، فیلمِ نقطهزن تولید کرد.
▫️شبکههای اجتماعی خارجی نیز که اکنون بستر اغتشاشات مختلف میشوند؛ به همین سادگی، نقطهزن و تاثیرگذار شدند و سرمایهشان را برای آزمایشهای مختلف صرف نمیکنند.
____
* برداشتی از کتاب براین کلِگ، کلانداده، ص ۸
✍ نسا خلیلی
@qalamevazin
اهمیت خواستهٔ خوندادههای ۱۲ فروردین
▫️۱۲ فروردین سالروزِ آری تاریخی به جمهوری اسلامی است که به گفته سید شهیدان اهل قلم، انقلاب در ارزشها بود.* در این روز یادآوری بخشی از سخنرانی امام خمینی دربارهٔ نام و راه نظام انقلاب اسلامی خالی از لطف نیست.
▫️«آنکه ملت ما میخواهد جمهوری اسلامی است نه جمهوری فقط، نه جمهوری دمکراتیک، نه جمهوری دمکراتیک اسلامی؛ «جمهوری اسلامی».
آنچه که من از شما ملت ایران میخواهم، این است که بیدار باشید؛ خون عزیزان خودتان را هدر ندهید. کلمه «دمکراتیک» را از آن نترسید؛ یا حذفش را نترسید. این فرمِ غربی است؛ ما فرمهای غربی را نمیپذیریم. ما تمدن غرب را قبول داریم لکن مفاسدش را نمیپذیریم. آنکه خون داده همین توده بوده است؛ آنکه جوان داده است، همین توده بوده است.
▫️ یک دستهای بیرون بودهاند، اشراف و اعیان هم بالاها نشسته بودند، و شما خون دادید؛ شما جوان دادید؛ خانههای شما را سوزاندند. آنکه شما میخواهید آن باید بشود نه آنکه آنهایی که از اروپا و خارج آمدهاند میخواهند؛ نه آنکه اعیان و اشراف میخواهند؛ نه آنکه حقوقدانها میخواهند. آنکه شما میخواهید میزان است. آنکه خون داده باید حرفش را شنید؛ رأی او مُتَّبَع است.» (مدرسه فیضیه، ۱۰ اسفند ۱۳۵۷)
▫️به فرموده امام انقلاب، آنکه خون داده باید حرفش را شنید؛ خون دادههای جمهوری اسلامی دربارهٔ حجاب چه میخواهند، جز عمل به اسلام و وصیت شهدا ؟
---------------------
* مرتضی آوینی، آغازی بر یک پایان، ص ۲۳
✍ نسا خلیلی
@qalamevazin
🔹خورههای تمدنی
▫️در زمان رسیدن به قله، غفلت از فرسایندههای تمدنی، خطایی حائز اهمیت است. اگر به نرمافزارهایی مانند اینستاگرام دقت کنیم، میبینیم که آنها بر پایهٔ ترویج هویت غربی ساخته شدهاند که در آن ارزشمندی انسان در نسبت او با سرمایه معنا میشود. انسانی ارزشمندتر و پرمخاطبتر است که خوشگذارانیهای مادی لوکستری از خود به نمایش گذارد؛ هرچند که این تصویر با شادمانی او، در نسبت مستقیم نباشد.
▫️برای نجات از هضمِ هویتی در نظم قدیم جهان باید همزمان با تولید فنآوریهای متناسب با ماهیتهای فرهنگی، تمدنی و اسلامی مانند راهیان نور، به فکر رهایی نسل فعلی و آیندگان از آن خورههای تمدنی نیز بود. درحالی که، رویکرد وجودی اینستاگرام، حداقل ترویج فرهنگ تبرج و ارزشمند شناختن هر نوع سرمایهداری است که با هویت اسلامی ما مغایرت دارد.
▫️در این نقطه و برای رسیدن به نوجهان، تغییر در پوستههای مجازی یا مشابهسازی از این بسترها کارساز نیست؛ چراکه، ماهیت بستر این نوع فناوری نیز خطرات مهلکی بر آینده هویتی یک ملت خواهد داشت.
🖋 نسا خلیلی
@qalamevazin
آوایِ خوشِ تَرَک
▫️صدایی که هماکنون میشنوید، صدای موشکباران غزه نیست؛ اینبار، صدای ترکبرداشتن روایت آهنین صهیون از مظلومنمایی خویش است که در قلب جامعهٔ نخبگانی و آیندهسازان آمریکایی به گوش میرسد. این، یکی از زخمهای کاری طوفان الاقصی بر اسرائیل است که به وضوح نشان دهندۀ ترک برداشتن سد مظلومنمایی اسرائیل در خاک آمریکا است.
▫️زمان زیادی از این جمله طلایی حکیم فرزانه انقلاب اسلامی نگذشته است که فرمودند: «جنگ، جنگ ارادههاست.» اکنون، ارادهٔ الهی مردم غزه، نه تنها اشغالگران قدس را به ثانیهشماری بیبازگشت رسانده و حفاظ امنیتی آن را درهم کوبیده؛ بلکه موفقیت نورپاشی به قلب نسل جدید آمریکا را به نام خود ثبت کرده است و پا را فراتر از روایتسازی جهانی مظلومبودن صهیون در جنگ جهانی و ایران کهن گذاشته است.
▫️مردم غزه با ایستادگی، هوشمندی و روایتگری درست توانستند معدود تکیهگاههای شعاری تفکر آمریکایی مانند آزادی بیان و حقوق شهروندی را در داخل خاک آمریکا به چالش بکشند. با اقناع دل دانشجویان، جان آنها را در مسیری برخلاف گذشته، نه فقط برای نه گفتن به جنگ بلکه در دادخواهی از مظلوم فارغ از سلطه رسانههای مطرح جهان حرکت دهند.
▫️ثانیهها بیقرارتر از دقیقهها نشان میدهند که طوفان الاقصی، طوفان مقاومانی است که علاوه بر بازکردن مسیر بیبازگشت برای رژیم صهیونیستی، حامی دیرینهٔ او را هم به سیاهچاله افولِ سریعتر پرتاب میکند و بیپرده ذات خشونتگرا و بیمایهٔ هر دو را برای جهانیان به تصویر میکشد.
🖋 نسا خلیلی
@qalamevazin
▪️چند سالی است که از آتش و دود خاطره داریم، دیروز از مه و باران
و امروز باران، ساختارهای ذهنی را هم شست و نشان داد:
- هنوز میشود؛ دیپلمات بود و شهادتگونه از دنیا عبور کرد.
- هنوز میشود؛ صف اول بود و جاودانه پرید.
- هنوز میشود؛ شصت ساله بود و دست در دست آسمان اوج گرفت.
اما به شرط،
- خادم حرم جمهوری اسلامی بودن؛
- در خدمت سر از پا نشناختن؛
- اخلاق را قربانی مقام نکردن؛
- پشت مظلومان جهان را خالینکردن؛
- خالصانه در راه خدمت دویدن و خسته نشدن.
ای شهدای خدمت و عزت
برای ما، یادتان هرگز کهنه نشود،
و عزممان در راهتان استوارتر خواهد بود.
🖋 نسا خلیلی
@qalamevazin
🔳تلخ و شیرین امروز جمهور
▪️تشییع پیکر شهدای خدمت در غروب دلگیر و باران زدۀ امروز، ملت امام حسین (علیهالسلام) بودن ما را بیشتر نشان میدهد. انگار، بُعد مکان و زمان طی شده و سیل جمعیت، قم را به اربعینی دیگر در مشایعت مظلوم تبدیل کرده است.
▪️ملت امام حسین بودن ما، تکیه به نرم افزار تمدنی اسلام دارد. این نرم افزار است که در دامن خود انسانهای از خودگذشتهای را پرورش میدهد که برخلاف سیاستمداران دنیازده، محبوب هستند نه منفور. دیپلماتهای آن نیز به فکر منافع ملت هستند نه پرکردن جیب سوراخ خود. کسانی که آرزوی تکیهدادن را به دل صندلی ریاستجمهوری میگذارند و راحتی را از خود سلب میکنند تا ملت و امتی در آرامش باشند. اینها به انسانبودن و مسئول بودن، عیار میبخشند.
▪️و ما که در این داغ سنگین جاماندهایم؛ همانقدر که امروز برایمان حلوای سید، زهر و ناباورانه است؛ دیدن پرورشیافتگان مکتب حسینی و همراهی و قدردانی مردم از این سید عزیز و مسئولان تراز نظام اسلامی، شیرین است. کارخانۀ انسانسازی اسلام هنوز تعطیل نیست و به برکت خون شهدای خود، در حال نیروگیری از شرق و غرب عالم پرکارتر از قبل به مسیر سرنوشتساز خود ادامه میدهد.
🖋 نسا خلیلی
@qalamevazin
.
🔥 «همچنان میسوزد»
✍ نسا خلیلی
دلم برای انقلاب میسوزد. انقلابی که شعارهایش جهانی شده است، اما در داخل به بهانههای مختلف ادعا میشود که این گفتمان هرچه نابتر خریدارش کمتر است.
دلم برای بچههای انقلاب میسوزد، که به هواخواهی نظام، مرغ عزا و عروسی انتخابات میشوند و همیشه از آنها انتظار است که باشند ولی کوتاه بیایند، تا خاکستری برباد نرود.
دلم برای خودمان میسوزد که دنبال کار جهادی میرویم ولی به وقت نظرخواهی، کسی ما را داخل آدم حساب نمیکند؛ چرا که با عشق به وطن نشان دادیم که همیشه پای نظام هستیم.
دلم میسوزد که سرمایههای انقلاب، به بهانههای نهچندان صحیح در چنگال شایعات پر پر میشوند. هرچند که زمزمۀ شهید آوینی را هم میشنوم که میگوید: «حزباللهی بودن را با تمام تراژدیهایش دوست دارم.»
#یادداشت
@qalamevazin
«متفاوت ببینیم»
✍ نسا خلیلی
اینبار از کتابی که حتی اسمش را یادم نیست، مینویسم. اما مهمتر از نام کتاب، گفتهاش بود که در ذهنم باقی مانده است. در مورد شکست عشقی نوشته بود. از شکل مواجهه برخی از دخترها یا پسرها با شکست عشقی اینگونه نوشته بود: «انسان برای زندهماندن نیاز دارد که دنبال جواب در شکستهایش باشد. از آنجا که نمیتواند از خود انتقاد کند و خودش را مقصر بداند، به همین دلیل در این نوع شکستها، او خود را مقصر نمیداند و نتیجه این میشود تمام پسرها غیرقابل اعتماد هستند یا بالعکس.»
فقرهٔ جبهه انقلاب در عدم اجماع یا احتمال برد با اجماع هم، این شده است. وقتی به شنبه تحلیلها رسیدیم، همه مقصرند الا خودمان و طیف زید و عمری که در آن بودیم. شاید، اگر هرکسی از خود انتقاد میکرد نه آنکه دیگری را مقصر بداند، فضای زیباتری را در پیش داشتیم.
و ای بسا، در این بازه زمانی لازم نیست حتما آسیبشناسی کنیم. اگر اتحاد و همدلی به وجود آمده تا جمعه را حفظ کنیم و در خدمت انقلاب به صورت متحد به کارگیریم، به اتفاق بتوانیم جهان را هم بگیریم. متفاوت ببینیم.
#یادداشت
@qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید حسن نصرالله خطاب به رژیم صهیونی: کمی بخندید و سپس خیلی گریه خواهید کرد.
@qalamevazin
رایزن فرهنگی* - امنیتی جهانی
✍ نسا خلیلی
فضای مجازی رها، به دفترِ رایزن فرهنگی - امنیتی غرب در ایران تبدیل شده است. کارکرد برخی از این رایزنان، تربیت دانشآموزان با باورهای غربی است. از آنجا که ساختار ذهنی کودک شکل نگرفته و نوجوان نیز در دوره تزلزل فکری است، زمینه مستعدی برای ترویج ارزشهای همسو با آنهاست. اثری که دقیقا فضای مجازی با محاصرهٔ تربیتی بر باورها و ارزشهای نسل جدید میگذارد. پس بیراهه نیست که فضای مجازی را بزرگترین رایزن فرهنگی - امنیتی غرب بنامیم.
نهادهای مرتبط ایران و هر کشور دیگری نسبت به نمونههای سنتی این رایزنان حساس هستند و جلوی کار بر روی نسل جدید و آیندهسازان را میگیرند. نمونهٔ آن برخورد قاطع با گوته* است. گوته بزرگترین سازمان حاکمیتی فرهنگی آلمان برای صدور فرهنگ و ارزشهای آلمانی در کشورهای مختلف و بهویژه کشورهای هدف برلین در راستای تقویت سیاست خارجی فرهنگی برلین است. این موسسه در ایران تحت پوشش مدارس زبانآموزی فعالیت نرم خود را انجام میداد.
تمرکز اصلی این موسسهها تربیت معلمان است. مطابق با نظام آموزشوپرورش دولت آلمان، از آنها پشتیبانی آموزشی و فنی میشود تا ارزشهای فرهنگی آلمان تدریس شود. در نتیجه با تربیت نسلی از معلمان مطابق با فرهنگ غربی، شبکهای از تربیت هزاران دانشآموز شکل میگیرد که از دریچه فرهنگ و ارزشهای آلمانی به دنیا مینگرند. پیش از این «بنیاد آمریکایی اورسیا» به دنبال پیادهکردن چنین طرحی با هدف «تغییر قوانین کشور» و جایگزینی «پایبندی به ایدئولوژی دینی» با «شهروندی دموکراتیک» بود. جالب آنکه از موفقیت ورود این مفاهیم توسط «بیش از ۷۰ معلم» در کلاسهای درس ایران گزارش داده است.
به رغم هوشیاری نهادها نسبت به چنین رایزنها و موسسههایی، برخی از نهادهای مرتبط با مجازی و غیرواقعی خواندنِ فضای سایبری، در خلسه عدم واکنش فرورفتهاند. غرق این تفسیر اشتباه شدند که حکمرانی بر فضای مجازی بهمعنای قطع ارتباط با تمام دنیا است. میدانیم که تمام کشورها در جنگ تمدنها، که لبهٔ فرهنگی آن بر نظامی غلبه دارد؛ به شدت مراقب استحالهٔ تمدن خود در مواجهه با تمدن رقیب هستند. اکثر کشورها بر ارزشهای خود با تمام قوا پافشاری دارند؛ نمونهٔ اخیر و مشهود آن برخورد با تیکتاک در آمریکا یا بازداشت مدیر تلگرام در فرانسه است.
اما متاسفانه، بهرغم هشدارهای مکرر رهبر انقلاب شاهد رویکرد موثری در این حوزه نیستیم. در هشدار اخیر رهبر انقلاب فرمودند: «آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است. حکمرانی، براساس قانون، یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همهی دنیا این کار را میکنند... طرف را میگیرند زندان میکنند، تهدید میکنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده، نقض حکمرانی قابل قبول نیست یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید.» (بیانات در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم،۱۴۰۳/۶/۶)
حکمرانی بر فضای مجازی، راه موثر برای جلوگیری از نقشآفرینی رایزن فرهنگی- امنیتی جهانی است. طبق فرمودهٔ معظم له، وظیفهٔ حکمرانان، جلوگیری از نقض حکمرانیشان در فضای مجازی و تهیه قانون جامع برای حفظ این حکمرانی و گرفتن زمام امور این فضای زیست جمعی است.مطالبهٔ به حقی که همچنان اقدامی شایسته دریافت نکرده است.
------
*رایزن فرهنگی: یک دیپلمات با مسئولیت ویژه است که باید برای ترویج فرهنگ میهن خود در دیگر کشورها تلاش کند.
*موسسه گوته: این موسسه درباره دستاوردهای خود به وزارت خارجه آلمان گزارش میدهد و مرتبا با مقامات وزارت خارجه دیدار میکند. گوته در حال حاضر دارای ۱۵۷ موسسه در ۹۸ کشور جهان و ۱۲ موسسه منطقهای است. این موسسه با بیش از ۳۵۰۰ نفر کارمند (۲۸۰۰ نفر در خارج از کشور و حدود ۷۰۰نفر در دفتر مرکزی) توانست در سال ۲۰۱۹ برلین را در قدرت نرم به جایگاه سوم جهان برساند.
#یادداشت
@qalamevazin
امام خامنهای:
«وَمِن رِباطِ الخَیل» یعنی ابزار؛
ابزار بایستی ابزار پیشرفته باشد. ما در زمینۀ مسائل ابزار، در دوران حکومت طاغوت، هم وابسته بودیم، هم عقبمانده بودیم، هم نابلد بودیم؛ بعضی از چیزها را داشتیم امّا بلد نبودیم از آنها استفاده کنیم!
خصوصیّت حاکمیّت طاغوت همینها است.
▫️ابزار بایستی پیشرفته باشد؛
▫️بایستی ناوابسته باشد؛
▫️ابزار مال خود شما باید باشد؛
▫️خود شما بایستی ابزار را به وجود آورده باشید،
▫️ تولید کرده باشید،
▫️ ابداع کرده باشید؛
▫️به معنای حقیقی کلمه مالک ابزار باید باشید.
[ابزار] بهروز باید باشد. یک ابزاری است که از دَه سال قبل مورد استفاده قرار میگیرد، امروز ممکن است به درد نخورد؛ ببینید امروز چه چیزی لازم داریم. در مورد ابزار بایستی بهروز باشید. ابزار بایستی متنوّع باشد؛ [متناسب با] زمین و آسمان و فضا و دریا و مرز و درون قلب کشور، همه جا؛ و ابزار اطّلاعاتی و ابزار عملیّاتی و همه جور ابزار. تنوّع در ابزار هم جزو چیزهایی است که بایستی مورد توجّه باشد.
مسئلۀ فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است❗️
مسئلۀ بازی جنگ، امروز جزو ابزارها است؛
به اینها بایستی توجّه کنید.
{ پس بنابراین آن «قوّه»، این هم «ابزار»؛ هر چه میتوانید -مَا استَطَعتُم- بایستی در این زمینهها خود را آماده کنید.}
(بیانات در تاریخ ۱۳۹۸/۰۷/۲۱)
@qalamevazin