eitaa logo
قلمِ وزین
28 دنبال‌کننده
22 عکس
16 ویدیو
0 فایل
گاه نوشته‌هایی از جنس نسل انقلاب
مشاهده در ایتا
دانلود
📛ذبحِ درست‌اندیشی چرا این‌گونه شد؟ ▪️در مناظره‌ای ۲۰۰ دقیقه‌ای با محوریت حجاب نمایندگانی از دو طیف فکری، به روشنگری مرزهای هویتی و فکری خویش پرداختند. دریای مواج افکار، به طغیان آمد. فواره‌های امید، برخی روشن و برخی خاموش شدند. ناشنیده‌های ناب گفته شد. مرزها روشن و شفاف گشت. استعاره‌ها به کمک افکار آمدند. استدلال‌ها چون اسبان بی‌باک برهم تاختند. ناظران، لذت شکل‌گیری گفتگو را چشیدند؛ هرچند با رگه‌هایی از برچسب‌زنی، تهمت و تخریب همراه بود و به قدرت عقل، حکمت دین و هیبت کلام، آفرین گفتند. روزنه‌های امید به شکل‌گیری بحث‌هایی برپایۀ منطق در حوزه‌های جنجالی و بر زمین مانده در دل‌ها زنده شد. خواسته‌ای که بارها از لزوم آن سخن به‌میان آمده است. ▪️بعد از مناظره، آنکه نمی‌پسندید واقعیت را عریان ببیند؛ لباس تحریف را از کمد سیاست‌زدگی درآورد و بر تن حقیقت پوشاند. شکوفه‌های امید و عقل را با سمِ کج‌روایت آبیاری کرد. در هوای مه‌آلود و سمیِ کج روایت، خنجر ناآگاهی عده‌ای به یاری تحریف آمد و زخمی ماندگار بر حنجرِ میدان‌دارِ ارزش‌های اسلامی زد. بی‌عملان منفعل‌ساز بر طبل خودفهمی خویش کوبیدند و «تنها من می‌دانم» را صرف کردند. چرخ روزگار را به نقطۀ اولیه تفسیرها و تاویل‌ها بازگرداندند و همچنان تبیینِ عالمانه را امری سطحی خواندند. ▪️اما همه می‌دانیم که وظیفۀ پیامبران و مبلغان، زدودن گردوغبارِ غفلت و سنت‌های جاهلی از گنجینۀ‌ عقل‌ است. آنانکه مدعی دموکراسی هستند؛ چرا مواجهه مستقیم و شفاف مردم با حقیقتِ دین و عقل را برنمی‌تابند و سعی در وارونه‌سازی حقیقت دارند. برخی داعیه‌داران اسلام، چرا از مواجۀ مستقیم مردم با احکام اسلامی می‌هراسند و جایگاۀ حاکمیتِ اسلامِ ناب را بر تمام شئون زندگی مردم برنمی‌تابند. اسلام ناب را خشن معرفی می‌کنند و به دامن عرفی‌گری می‌غلتند. ▪️پرندۀ حجاب تنها با بال کار ایجابی، کار فرهنگیِ دراز مدت و بدون کار سلبی مولودی ناقص است که توان پریدن ندارد. سرنوشت غرب در دهۀ ۷۰ میلادی، نشان می‌دهد که این پرندۀ ناقص چگونه زجرکش تقلیل و فروپاشی ارزش‌ها می‌شود و با چاقوی دو لبه، هویت مستقل زنان و خانواده را به مسلخ می‌کشاند. حال چرا کسانی که خود را در زمرۀ عاقلان امر فرهنگی می‌دانند از این امر طفره می‌روند. صدای برآمده از دردِ بی‌عملی را خاموش می‌خواهند. از برچسب‌زنی‌های متعدد خسته نمی‌شوند و اینگونه، درست‌اندیشی را ذبح می‌کند. ✍️ نسا خلیلی @qalamevazin
💎 حراج الماس قرن ایران با پوسته! ▫️حکمران فعلی فضای مجازی در بیشتر پلتفرم‌های جهان که حداقل در دو قرن اخیر، کشوری سلطه‌‌گر و استعمارگر بوده است؛ انسان باتقوا و دلسوزی نیست که بر اساس صلاح کاربر، اطلاعات را برای بهبود و رشد او، استفاده کند. ▫️او، آمریکا و صهیونیسم است که دشمنی اثبات شده با ایران دارند و بنابر مکتب لیبرالیسم و آموزه‌های تلمود، جز بر مبنای منفعت‌گرایی ژنِ برتر انگارانه خود به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. ▫️صهیون، دشمنی دیرینه خود را با ایران و ایرانیان، در جشن پوریم –مصادف با ۴ و ۵ فروردین - فریاد زده و می‌زند و از هیچ ضربه‌ای به ایران دریغ نمی‌کند. در اغتشاشات سال گذشته، در نرم‌افزار‌های مختلف حتی برنامهٔ تماشای فیلم اندروید مانند «kmplayer» به طور آشکار آگهی استخدام کارمند اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی منتشر می‌کردند. ▫️آمریکا که جریان آزاد اطلاعات را با همه‌گیری ابزار خود فریاد می‌کرد؛ با پیدا‌شدن رقیب، تیک تاکِ عقب‌گردِ عملی از جریان آزاد را سر داد و با رای دو حزبی دستور به واگذاری تیک تاک به آمریکا را دیکته کرد. ▫️اما صد افسوس که برخی به دنبال هموار‌کردنِ راهِ دسترسی دشمن شناخته‌شده به کلان‌داده و اطلاعات ایرانیان در جنگ شناختی هستند. ✍نسا خلیلی @qalamevazin
🔮چطور رسانه‌‌های غربی نقطه‌زن شدند؟ ▫️شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا قبل از رسانه‌های داخلی، بی‌بی‌سی و اینترنشنال و.... از موضوع‌های چالش برانگیز این روزها باخبر می‌شوند؟! و چطور مقصود آن‌ها در ذهن‌ها باقی می‌ماند؟ ▫️کارِ کارستان با کلان‌داده* آسان می‌شود. نتفلیکس، نمونه امروزی استفاده از کلان‌داده‌ها است. نتفلیکس با جمع‌آوری سلایق مخاطبان خود توانست، موفقیت چشم‌گیر در ساخت سریال خانه پوشالی را در سال ۲۰۱۳ به دست آورد. ▫️این موفقیت زمانی اتفاق افتاد که از سال ۲۰۰۶ تا آن زمان، هیچ سریال سیاسی در آمریکا موفق نشده بود. ▫️نتفلیکس با استخراج اطلاعات از داده‌ها، شواهد قوی به دست آورده بود که مخاطبان مشتاق این سریال خواهند شد و به جای ساخت پیش تولید، با اطمینان هزینه گزافی را برای ساخت کل فیلم خرج کرد. ▫️پس با یک تیر چند نشان زد؛ سرمایه‌گذار جذب کرد، سریال پرفروش ساخت، فیلمِ نقطه‌زن تولید کرد. ▫️شبکه‌های اجتماعی خارجی نیز که اکنون بستر اغتشاشات مختلف می‌شوند؛ به همین سادگی، نقطه‌زن و تاثیرگذار شدند و سرمایه‌شان را برای آزمایش‌های مختلف صرف نمی‌کنند. ____ * برداشتی از کتاب براین کلِگ، کلان‌داده، ص ۸ ✍ نسا خلیلی @qalamevazin
اهمیت خواستهٔ خون‌داده‌های ۱۲ فروردین ▫️۱۲ فروردین سالروزِ آری تاریخی به جمهوری اسلامی است که به گفته سید شهیدان اهل قلم، انقلاب در ارزش‌ها بود.* در این روز یادآوری بخشی از سخنرانی امام خمینی دربارهٔ نام و راه نظام انقلاب اسلامی خالی از لطف نیست. ▫️«آنکه ملت ما می‌خواهد جمهوری اسلامی است نه جمهوری فقط، نه جمهوری دمکراتیک، نه جمهوری دمکراتیک اسلامی؛ «جمهوری اسلامی». آنچه که من از شما ملت ایران می‌خواهم، این است که بیدار باشید؛ خون عزیزان خودتان را هدر ندهید. کلمه «دمکراتیک» را از آن نترسید؛ یا حذفش را نترسید. این فرمِ غربی است؛ ما فرمهای غربی را نمی‌پذیریم. ما تمدن غرب را قبول داریم لکن مفاسدش را نمی‌پذیریم. آنکه خون داده همین توده بوده است؛ آنکه جوان داده است، همین توده بوده است. ▫️ یک دسته‌ای بیرون بوده‌اند، اشراف و اعیان هم بالاها نشسته بودند، و شما خون دادید؛ شما جوان دادید؛ خانه‌های شما را سوزاندند. آنکه شما می‌خواهید آن باید بشود نه آنکه آنهایی که از اروپا و خارج آمده‌اند می‌خواهند؛ نه آنکه اعیان و اشراف می‌خواهند؛ نه آنکه حقوقدان‌ها می‌خواهند. آنکه شما می‌خواهید میزان است. آنکه خون داده باید حرفش را شنید؛ رأی او مُتَّبَع است.» (مدرسه فیضیه، ۱۰ اسفند ۱۳۵۷) ▫️به فرموده امام انقلاب، آنکه خون داده‌ باید حرفش را شنید؛ خون داده‌های جمهوری اسلامی دربارهٔ حجاب چه می‌خواهند، جز عمل به اسلام و وصیت شهدا ؟ --------------------- * مرتضی آوینی، آغازی بر یک پایان، ص ۲۳ ✍ نسا خلیلی @qalamevazin
🔹خوره‌های تمدنی ▫️در زمان رسیدن به قله‌، غفلت از فرساینده‌های تمدنی، خطایی حائز اهمیت است. اگر به نرم‌افزارهایی مانند اینستاگرام دقت کنیم، می‌بینیم که آن‌‌ها بر پایهٔ ترویج هویت غربی ساخته شده‌اند که در آن ارزشمندی انسان در نسبت او با سرمایه معنا می‌شود. انسانی ارزشمندتر و پرمخاطب‌تر است که خوشگذارانی‌های مادی لوکس‌تری از خود به نمایش گذارد؛ هرچند که این تصویر با شادمانی او، در نسبت مستقیم نباشد. ▫️برای نجات از هضمِ هویتی در نظم قدیم جهان باید همزمان با تولید فن‌آوری‌های متناسب با ماهیت‌های فرهنگی، تمدنی و اسلامی مانند راهیان‌ نور، به فکر رهایی نسل‌ فعلی و آیندگان از آن خوره‌های تمدنی نیز بود. درحالی که، رویکرد وجودی اینستاگرام، حداقل ترویج فرهنگ تبرج و ارزشمند شناختن هر نوع سرمایه‌‌داری است که با هویت اسلامی ما مغایرت دارد. ▫️در این نقطه و برای رسیدن به نو‌جهان، تغییر در پوسته‌های مجازی یا مشابه‌سازی از این بسترها کارساز نیست؛ چراکه، ماهیت بستر این نوع فناوری نیز خطرات مهلکی بر آینده هویتی یک ملت خواهد داشت. 🖋 نسا خلیلی @qalamevazin
آوایِ خوشِ تَرَک ▫️صدایی که هم‌اکنون می‌شنوید، صدای موشک‌باران غزه نیست؛ این‌بار، صدای ترک‌برداشتن روایت آهنین صهیون از مظلوم‌نمایی خویش است که در قلب جامعهٔ نخبگانی و آینده‌سازان آمریکایی به گوش می‌رسد. این، یکی از زخم‌های کاری طوفان الاقصی بر اسرائیل است که به وضوح نشان دهندۀ ترک برداشتن سد مظلوم‌نمایی اسرائیل در خاک آمریکا است. ▫️زمان زیادی از این جمله طلایی حکیم فرزانه انقلاب اسلامی نگذشته است که فرمودند: «جنگ، جنگ اراده‌هاست.» اکنون، ارادهٔ الهی مردم غزه، نه تنها اشغالگران قدس را به ثانیه‌شماری بی‌بازگشت رسانده و حفاظ امنیتی آن را درهم کوبیده؛ بلکه موفقیت نورپاشی به قلب نسل جدید آمریکا را به نام خود ثبت کرده است و پا را فراتر از روایت‌سازی جهانی مظلوم‌بودن صهیون در جنگ جهانی و ایران کهن گذاشته است. ▫️مردم غزه با ایستادگی، هوشمندی و روایت‌گری درست توانستند معدود تکیه‌گاه‌های شعاری تفکر آمریکایی مانند آزادی بیان و حقوق شهروندی را در داخل خاک آمریکا به چالش بکشند. با اقناع دل دانشجویان، جان آن‌ها را در مسیری برخلاف گذشته، نه فقط برای نه گفتن به جنگ بلکه در دادخواهی از مظلوم فارغ از سلطه رسانه‌های مطرح جهان حرکت دهند. ▫️ثانیه‌ها بی‌قرارتر از دقیقه‌ها نشان می‌دهند که طوفان الاقصی، طوفان مقاومانی است که علاوه بر بازکردن مسیر بی‌بازگشت برای رژیم صهیونیستی، حامی دیرینهٔ او را هم به سیاه‌چاله افولِ سریعتر پرتاب می‌کند و بی‌پرده ذات خشونت‌گرا و بی‌مایهٔ هر دو را برای جهانیان به تصویر می‌کشد. 🖋 نسا خلیلی @qalamevazin
▪️چند سالی است که از آتش و دود خاطره داریم، دیروز از مه و باران و امروز باران، ساختارهای ذهنی را هم شست و نشان داد: - هنوز می‌شود؛ دیپلمات بود و شهادت‌گونه از دنیا عبور کرد. - هنوز می‌شود؛ صف اول بود و جاودانه پرید. - هنوز می‌شود؛ شصت ساله بود و دست در دست آسمان اوج گرفت. اما به شرط، - خادم حرم جمهوری اسلامی بودن؛ - در خدمت سر از پا نشناختن؛ - اخلاق را قربانی مقام نکردن؛ - پشت مظلومان جهان را خالی‌نکردن؛ - خالصانه در راه خدمت دویدن و خسته نشدن. ای شهدای خدمت و عزت برای ما، یادتان هرگز کهنه نشود، و عزم‌مان در راه‌تان استوارتر خواهد بود. 🖋 نسا خلیلی @qalamevazin
🔳تلخ و شیرین امروز جمهور ▪️تشییع پیکر شهدای خدمت در غروب دلگیر و باران زدۀ امروز، ملت امام حسین (علیه‌السلام) بودن ما را بیشتر نشان می‌دهد. انگار، بّعد مکان و زمان طی شده و سیل جمعیت، قم را به اربعینی دیگر در مشایعت مظلوم تبدیل کرده است. ▪️ملت امام حسین بودن ما، تکیه به نرم افزار تمدنی اسلام دارد. این نرم افزار است که در دامن خود انسان‌های از خودگذشته‌ای را پرورش می‌دهد که برخلاف سیاستمداران دنیازده، محبوب هستند نه منفور. دیپلمات‌های آن نیز به فکر منافع ملت هستند نه پرکردن جیب سوراخ خود. کسانی که آرزوی تکیه‌دادن را به دل صندلی ریاست‌جمهوری می‌گذارند و راحتی را از خود سلب می‌کنند تا ملت و امتی در آرامش باشند. این‌ها به انسان‌بودن و مسئول بودن، عیار می‌بخشند. ▪️و ما که در این داغ سنگین جامانده‌ایم؛ همانقدر که امروز برایمان حلوای سید، زهر و ناباورانه است؛ دیدن پرورش‌یافتگان مکتب حسینی و همراهی و قدردانی مردم از این سید عزیز و مسئولان تراز نظام اسلامی، شیرین است. کارخانۀ انسان‌سازی اسلام هنوز تعطیل نیست و به برکت خون شهدای خود، در حال نیروگیری از شرق و غرب عالم پرکارتر از قبل به مسیر سرنوشت‌ساز خود ادامه می‌دهد. 🖋 نسا خلیلی @qalamevazin
. 🔥 «همچنان می‌سوزد»نسا خلیلی دلم برای انقلاب می‌سوزد. انقلابی که شعارهایش جهانی شده است، اما در داخل به بهانه‌های مختلف ادعا می‌شود که این گفتمان هرچه ناب‌تر خریدارش کمتر است. دلم برای بچه‌های انقلاب می‌سوزد، که به هواخواهی نظام، مرغ عزا و عروسی انتخابات می‌شوند و همیشه از آن‌ها انتظار است که باشند ولی کوتاه بیایند، تا خاکستری برباد نرود. دلم برای خودمان می‌سوزد که دنبال کار جهادی می‌رویم ولی به وقت نظرخواهی، کسی ما را داخل آدم حساب نمی‌کند؛ چرا که با عشق به وطن نشان دادیم که همیشه پای نظام هستیم. دلم می‌سوزد که سرمایه‌های انقلاب، به بهانه‌های نه‌چندان صحیح در چنگال شایعات پر پر می‌شوند. هرچند که زمزمۀ شهید آوینی را هم می‌شنوم که می‌گوید: «حزب‌اللهی بودن را با تمام تراژدی‌هایش دوست دارم.» @qalamevazin
«متفاوت ببینیم»نسا خلیلی این‌بار از کتابی که حتی اسمش را یادم نیست، می‌نویسم. اما مهمتر از نام کتاب، گفته‌اش بود که در ذهنم باقی مانده است. در مورد شکست عشقی نوشته بود. از شکل مواجهه برخی از دخترها یا پسرها با شکست عشقی اینگونه نوشته بود: «انسان برای زنده‌ماندن نیاز دارد که دنبال جواب در شکست‌هایش باشد. از آنجا که نمی‌تواند از خود انتقاد کند و خودش را مقصر بداند، به همین دلیل در این نوع شکست‌ها، او خود را مقصر نمی‌داند و نتیجه این می‌شود تمام پسرها غیرقابل اعتماد هستند یا بالعکس.» فقرهٔ جبهه انقلاب در عدم اجماع یا احتمال برد با اجماع هم، این شده است. وقتی به شنبه تحلیل‌ها رسیدیم، همه مقصرند الا خودمان و طیف زید و عمری که در آن بودیم. شاید، اگر هرکسی از خود انتقاد می‌کرد نه آنکه دیگری را مقصر بداند، فضای زیباتری را در پیش داشتیم. و ای بسا، در این بازه زمانی لازم نیست حتما آسیب‌شناسی کنیم. اگر اتحاد و همدلی به وجود آمده تا جمعه را حفظ کنیم و در خدمت انقلاب به صورت متحد به کارگیریم، به اتفاق بتوانیم جهان را هم بگیریم. متفاوت ببینیم. @qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید حسن نصرالله خطاب به رژیم صهیونی: کمی بخندید و سپس خیلی گریه‌ خواهید کرد. @qalamevazin
رایزن فرهنگی* - امنیتی جهانی نسا خلیلی فضای مجازی رها، به دفترِ رایزن فرهنگی - امنیتی غرب در ایران تبدیل شده است. کارکرد برخی از این رایزنان، تربیت دانش‌آموزان با باورهای غربی است. از آنجا که ساختار ذهنی کودک شکل نگرفته و نوجوان نیز در دوره تزلزل فکری است، زمینه مستعدی برای ترویج ارزش‌های همسو با آن‌هاست. اثری که دقیقا فضای مجازی با محاصرهٔ تربیتی بر باورها و ارزش‌های نسل جدید می‌گذارد. پس بی‌راهه نیست که فضای مجازی را بزرگترین رایزن فرهنگی - امنیتی غرب بنامیم. نهادهای مرتبط ایران و هر کشور دیگری نسبت به نمونه‌های سنتی این رایزنان حساس هستند و جلوی کار بر روی نسل جدید و آینده‌سازان را می‌گیرند. نمونهٔ آن برخورد قاطع با گوته* است. گوته بزرگ‌ترین سازمان حاکمیتی فرهنگی آلمان برای صدور فرهنگ و ارزش‌های آلمانی در کشورهای مختلف و به‌ویژه کشورهای هدف برلین در راستای تقویت سیاست خارجی فرهنگی برلین است. این موسسه در ایران تحت پوشش مدارس زبان‌آموزی فعالیت نرم خود را انجام می‌داد. تمرکز اصلی این موسسه‌ها تربیت معلمان است. مطابق با نظام آموزش‌و‌پرورش دولت آلمان، از آنها پشتیبانی آموزشی و فنی می‌شود تا ارزش‌های فرهنگی آلمان تدریس شود. در نتیجه با تربیت نسلی از معلمان مطابق با فرهنگ غربی، شبکه‌ای از تربیت هزاران دانش‌آموز شکل می‌گیرد که از دریچه فرهنگ و ارزش‌های آلمانی به دنیا می‌نگرند. پیش از این «بنیاد آمریکایی اورسیا» به دنبال پیاده‌کردن چنین طرحی با هدف «تغییر قوانین کشور» و جایگزینی «پایبندی به ایدئولوژی دینی» با «شهروندی دموکراتیک» بود. جالب آنکه از موفقیت ورود این مفاهیم توسط «بیش از ۷۰ معلم» در کلاس‌های درس ایران گزارش داده است‌. به رغم هوشیاری نهادها نسبت به چنین رایزن‌ها و موسسه‌هایی، برخی از نهادهای مرتبط با مجازی‌‌ و غیرواقعی‌ خواندنِ فضای سایبری، در خلسه عدم‌ واکنش فرورفته‌اند. غرق این تفسیر اشتباه شدند که حکمرانی بر فضای‌ مجازی به‌معنای قطع ارتباط با تمام دنیا است. می‌دانیم که تمام کشورها در جنگ تمدن‌ها، که لبهٔ فرهنگی آن بر نظامی غلبه دارد؛ به شدت مراقب استحالهٔ تمدن خود در مواجهه با تمدن رقیب هستند. اکثر کشورها بر ارزش‌های خود با تمام قوا پافشاری دارند؛ نمونهٔ اخیر و مشهود آن برخورد با تیک‌تاک در آمریکا یا بازداشت مدیر تلگرام در فرانسه است. اما متاسفانه، به‌رغم هشدارهای مکرر رهبر انقلاب شاهد رویکرد موثری در این حوزه نیستیم. در هشدار اخیر رهبر انقلاب فرمودند: «آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است. حکمرانی، براساس قانون، یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همه‌ی دنیا این کار را می‌کنند... طرف را میگیرند زندان می‌کنند، تهدید می‌کنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده، نقض حکمرانی قابل قبول نیست یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید.» (بیانات در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم،۱۴۰۳/۶/۶) حکمرانی بر فضای مجازی، راه موثر برای جلوگیری از نقش‌آفرینی رایزن فرهنگی- امنیتی جهانی است. طبق فرمودهٔ معظم له، وظیفهٔ حکمرانان، جلوگیری از نقض حکمرانی‌شان در فضای مجازی و تهیه قانون جامع برای حفظ این حکمرانی و گرفتن زمام امور این فضای زیست جمعی است.مطالبهٔ به حقی که همچنان اقدامی شایسته دریافت نکرده است. ------ *رایزن فرهنگی: یک دیپلمات با مسئولیت ویژه است که باید برای ترویج فرهنگ میهن خود در دیگر کشورها تلاش کند. *موسسه گوته: این موسسه درباره دستاوردهای خود به وزارت خارجه آلمان گزارش می‌دهد و مرتبا با مقامات وزارت خارجه دیدار می‌کند. گوته در حال حاضر دارای ۱۵۷ موسسه در ۹۸ کشور جهان و ۱۲ موسسه منطقه‌ای است. این موسسه با بیش از ۳۵۰۰ نفر کارمند (۲۸۰۰ نفر در خارج از کشور و حدود ۷۰۰نفر در دفتر مرکزی) توانست در سال ۲۰۱۹ برلین را در قدرت نرم به جایگاه سوم جهان برساند. @qalamevazin