eitaa logo
قلمِ وزین
27 دنبال‌کننده
26 عکس
18 ویدیو
0 فایل
گاه نوشته‌هایی از جنس نسل انقلاب
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نظرسنجی، بطن لایحه حجاب 🖋 نساء خلیلی [۱]. دیری است که لایحه حجاب همراهان و مخالفان متعددی دارد و از این لایحه جریان انقلابی بسیار شگفت‌زده شد که چرا لایحه‌ای به این کمرنگی و حداقلی برای درمان بیماری تبرّج افراطی تجویز شده است؛ اما، بعد از انتظار طولانی، در برنامه «شیوه» شبکه چهار مورخ دهم تیرماه مشخص شد که استناد برخی از طراحان این لایحه، تنها به نظرسنجی است. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا در این موضوع نظرسنجی‌ها قابل استناد هستند؟ امام خمینی در مواجهه با نظرسنجی‌هایی در سطح ملی به ما آموخت، که اولا سؤال باید صریح باشد؛ «جمهوری اسلامی: آری یا خیر» و ثانیا آنچه که شارع مشخص کرده است، نظربردار نیست. وجه تمایزِ مردم‌سالاری دینی با دموکراسی غربی در این است که رأی و نظر مردم خیلی مهم است امّا در چارچوب اسلام. با استناد به این تعریف، باید به این سؤال جواب داد که آیا حجاب امر شرع نیست که نظرسنجی به آن باید الحاق شود؟ [۲]. از سوی دیگر، قرآن کریم بارها توصیه کرده است که از گذشتگان عبرت بگیرید؛ ضعف‌ها و قوت‌ ملت‌ها را ببینید و برای دوران خود به کار ببرید. برای عبرت‌گیری تنها کافی است به آمریکای سال ۱۹۴۸ برویم و با چاپ کتاب «رفتار جنسی مذکر» و «رفتار جنسی مونث» همراه شویم. آیا گزارش‌های کینزی نتیجه‌ای جز القای بزه‌های اجتماعی و رهایی فیلِ مستِ شهوت در آمریکا داشت؟ کتاب او نیز برگرفته از نظرسنجی بود. امّا چه شد که بعد از یک دورۀ بی‌قاعدگی در گناه ناشی از هیجانات القایی، بخشی از جامعه به حالت قبل از کینزی برگشت؛ هرچندکه نتوانست کمرِ قامتِ اخلاق خود را راست کند. آمریکایی که در اخلاق جنسی، به کینزی اعتماد کرد، به نظریه کینزی رسید. نظریه‌ای که از حلقوم شیطان می‌گوید: «گناه همه، گناه هیچ کس نیست.» و «جرم همه، جرم هیچ کس نیست.» اندیشه‌ای که به خط بی‌انتهای شیوع فساد و فحشا در جامعه رسید. [۳]. آیا تنها تکیه به دیوار سست نظرسنجی برای ادارۀ جامعه کاراست؟ آیا این نظرسنجی‌ها واقعیت جامعه را نشان می‌دهد؟ نظر ولی جامعۀ اسلامی در مورد اتکا به نظرسنجی چیست؟ «گاهی اوقات، انسان می‌بیند مثلاً فرض کنید یک نظرسنجی‌هایی را درباره‌ی نظرات مردم ابراز می‌کنند، [امّا] اینها حقیقت ملّت ایران را نشان نمی‌دهد؛ حقیقت ملّت ایران را جریان تشییع شهید سلیمانی نشان می‌دهد؛ این‌ها است که نشان می‌دهد ملّت ایران چه حال و هوایی دارند، چه روز و روزگاری را می‌گذرانند، احساسات‌شان چیست، باطن‌شان چیست؛ یعنی یک عرصه‌ای به عظمت و پهنای کشور ایران و ملّت ایران لازم است که بتواند حقیقت این ملّت را و باطن این ملّت را نشان بدهد. این نظرسنجی‌هایی که حالا بعضی باغرض یا بی‌غرض، در گوشه و کنار انجام می‌دهند، نمی‌تواند ملاک باشد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۱۹ دی ۱۴۰۰) دیوار نظرسنجی سست است؛ از آنجا که طرح سؤال، جامعه آماری و هزار راه برای دورزدن رأی مردم و خطای احتمالی در آن ممکن است. اما بزنگاه‌های تاریخی ملت مانند تشییع پیکر شهدا و علما، نشان‌دهنده احساس و بطن واقعیِ مردم است. [۴]. جریان انقلابی نیز، از امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) آموخته است که همواره رأی مردم مهم است اما در چارچوب اسلام. اگر تنها پشتوانه انبیا به نظر مردم زمان خود بود، هیچ‌گاه دین و آیینِ آن، در جامعه مستقر نمی‌شد؛ چرا که عموما قشر متوسط و بالای جامعه تن به هنجارهای خودساخته و مطامع خود داده بودند و حاضر به گذشتن از آن نبودند. از سوی دیگر، در سال ۵۷، نظرسنجی‌ها و برآوردها به کارتر باورانده بودند که ایران جزیره ثبات آمریکا است. اما، فرمان خدا برای حق‌باوران یک چیز است قیامِ للّه؛ آنچه که خمینی کبیر(رحمة‌الله‌علیه) در سال ۵۷ آن را برپا کرد. از سیرۀ امام انقلاب، یادآوری ماجرای کمبود تجهیزات برای جنگنده‌ها در ماه‌های اول جنگ خالی از لطف نیست. ایشان در جواب فرماندهان نیروی هوایی که می‌گفتند تا سی روز دیگر هواپیمایی برای پریدن نداریم، فرمودند: این حرف‌ها چیست! شما بگویید بروند بجنگند، خدا می‌رساند. این توکل امام به صدق وعده الهی است. «وقتی خدای متعال با تأکید فراوان و چندجانبه می‌فرماید: «و لینصرنّ اللَّه من ینصره»؛ بی‌گمان، بی‌تردید، حتماً و یقیناً خدای متعال نصرت می‌کند، یاری می‌کند کسانی را که او را، یعنی دین او را یاری کنند - وقتی خدا این را می‌گوید - من و شما هم می‌دانیم که داریم از دین خدا حمایت می‌کنیم، یاریِ دین خدا می‌کنیم. بنابراین، خاطرجمع باشید که خدا نصرت خواهد کرد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۵ مرداد ۱۳۸۸) @qalamevazin
🔖 عبرتی از غدیر 🖊 نساء خلیلی [۱]. رخدادهای اجتماعی قابلیت تکرار تاریخی دارند. امیرالمومنین (علیه‌السلام) خطاب به فرزند ارشدشان فرمودند که «از آنچه در گذشته دیده یا شنیده‌اى، براى آنچه كه هنوز نیامده، استدلال كن، زیرا تحوّلات و امور زندگى همانند یكدیگرند، از كسانى مباش كه اندرز سودشان ندهد، مگر با آزردن فراوان». (نهج البلاغه، نامه ۳۱) یکی از دلایل ذکرِ سرنوشت و انتخاب‌های قوم‌های مختلف در قرآن عبرت‌گرفتن از این رخدادها برای دوره‌های دیگر است. ما نیز در عبرت گرفتن از تاریخ بی‌نیاز نیستیم. برای دوران ما، علَت فراموشی عمیق و بی‌عملی مردم در یادآوری غدیر بسیار عبرت‌آموز است. چه شد که تنها با گذشت دو ماه و چند روز، کسانی‌ که غدیر را به خاطر داشتند از همراهی وصی نبی(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سرباز زدند؟ [۲]. دلیل اول این بود که به رغم تلاش ۲۳ساله پیامبر اکرم(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) در مدت دعوت و استقرار اسلام در شبه جزیره عربستان، برخی از سنت‌های جاهلیت در دل مسلمانان همچنان ارزشمند بود. یکی از این سنت‌ها، رجحان‌داشتن کِبَر سن برای ریاست بود. در دوران جاهلیت، در مجلس مشورتی قریش تنها اشرافی راه می‌یافتند که به چهل سالگی رسیده بودند. بسیار شنیدیم که برای ردکردن خلافت به امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌گفتند که تو جوانی اگر عمرت باقی باشد به تو نیز می‌رسد. بنابراین، سلیقه و رأى شخصی برگرفته از عرف، جای عمل به انتصابِ الهیِ وصی نشست. [۳]. علت دیگر، طلبِ منفعت از جانشینی رسول‌اللّه(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و دخالت‌دادن حب و بُغض شخصی بود. برخی، کینۀ کشته‌شدگان بدر و خیبر و حنین را در دل داشتند. گروهی، خلعت امیری را بر قبیله خویش زیبنده‌تر می‌دیدند؛ می‌ترسیدند که اگر جانشینی در بنی‌هاشم بماند، ابدی شود و آنان از این قدرت بی‌بهره بمانند. بعضی از عدلِ علی گریزان بودند و می‌دانستند وقتی او به قدرت برسد، از ریخت و پاش در بیت‌المال خبری نیست؛ در نتیجه کریمانه از حق ولایت علی(علیه‌السلام) به نفع دیگری چشم‌پوشی کردند. امّا هر چه شد، انحرافی که در نظر مردمان صدر اسلام، هرچند به نظر کوچک می‌رسید؛ منتهی به پدیدآمدن خصلت‌هایی شد که اسلام برای مبارزه با آن آمده بود و پیکره واحده امت اسلامی که قرار بود به حیاتِ طیّبه برسد به گروه‌های مختلف تقسیم شد. [۴]. در سال ۳۷ هجری در مسجد کوفه امیرالمومنین درباره مردمان روزگار خود می‌فرمایند: «در این روزگاران، مردم چهار گروه‌اند: گروهى اگر دست به فساد نمى‌زنند، براى این است كه، روحشان ناتوان، و شمشیرشان كُند، و امكانات مالى در اختیار ندارند. گروه دیگر، آنان كه شمشیر كشیده، و شرّ و فسادشان را آشكار كرده‌اند... دین را براى به دست آوردن مال دنیا تباه كردند كه یا رییس و فرماندهٔ گروهى شوند، یا به منبرى فرا رفته، خطبه بخوانند... گروهى دیگر، با اعمال آخرت، دنیا را مى‌‎طلبند... پوشش الهى را وسیله نفاق و دورویى و دنیاطلبى خود قرار مى‌دهند. و برخى دیگر، با پستى و ذلّت و فقدان امكانات، از به‌دست‌آوردن قدرت محروم مانده‌اند، كه خود را به زیور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشیده‌اند.» و «در این میان گروه اندكى باقى مانده‌اند كه یاد قیامت، چشم‌هایشان را بر همه چیز فروبسته، و ترس رستاخیز، اشك‌هایشان را جارى ساخته است، برخى از آن‌ها از جامعه رانده شده، و تنها زندگى مى‌كنند، و برخى دیگر ترسان و سركوب‌شده یا لب فروبسته و سكوت اختیار كرده‌اند.» (نهج‌البلاغه، خطبه ۳۲) [۵]. وقتی حاکمیت «عدل»، «فضلیت» و «ولایتِ اللّه» به فراموشی سپرده و «سنت»، «عرفی‌گری»، «قشری‌گرایی» و «خودخواهی» عده‌ای جایگزین آن شود؛ جامعه به جای گردآمدن ذیل پرچم وحدت و یکپارچگی به چند شعبه تقسیم می‌شود. این عبرتی است که می‌توان از آن برای تمام جوامع بهره‌برد. پس همواره باید مراقب بود که حکم خدا با منفعت‌طلبی‌های شخصی و خودخواهی کنار گذاشته نشود. سوارشدن بر موج عرف، سنت و... در مقابل حکم الهی، نتیجه‌ای جز انشقاق مردم و پدیدآمدن گروه‌های مختلفِ مردم ندارد؛ همان‌طور که بعد از غدیر مسیری جز این پیموده نشد. @qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 تسلیم‌خواهان ✍ نسا خلیلی ▪️روزگار غریبی است که «گفتن نتوانم، نگفتن نتوانم». برخی با کلام رهبری، به جنگ منظومه فکری رهبری می‌روند. از اسلام وحیانی او اراده اسلام لیبرال و مرجئه می‌کنند. ▪️دین را اگر بخواهند، سکولار می‌خواهند. توصیه به خاموشی‌گزینی می‌کنند و بال سرخ شیعه را به آتش می‌کشند. قامت حزب الله را در حد سطلِ ماست پایین می‌آورند و فریاد وا اسلاما وا ملتا سرمی‌دهند. ▪️با هر ماجرایی، در احکامِ اسلام آب می‌بندند و مریدان را مردان و زنان خموده می‌خواهند. زمین می‌دهند تا زمان بخرند، غافل از آنکه جای پای شیطان را مستحکم می‌کنند. ▪️در قالب دلسوزی، آمران به معروف را زیر سوال می‌برند و فریاد بر‌می‌آورند قسم به حسین مردم را به جان هم نیندازید. چگونه می‌توان از علت قیام امام حسین(علیه‌السلام) چشم پوشید؟ ▪️عامل آسیب به جامعه، برچیدن آمرین به معروف و حذف رکن مردم‌سالاری از جمهوری اسلامی است. مردمی‌بودن، به سکولار‌بودن نیست. ▪️گویا نمی‌شنوند هشدار ولیِّ جامعه را که از خطر استحاله فرهنگی می‌گوید و بارها بر غیرت دینی مردم تاکید می‌کند. ▪️اینان مگر نمی‌بینند دشمن از غیرت انقلابی مردم واهمه دارد و تلاش می‌کند که آن را برچیند. چگونه در آخرین توان‌های دشمن، در قالب دلسوزی، پرچم تسلیم برمی‌آورند! @qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺تو را می‌خوانند ✍ نسا خلیلی در دل تاریکی، با آوایی شیوا صدا می‌زنند می‌شنوی! «قم و قاموا» «هر چند که آب نیست، ما از شما آب نمی‌خواهیم. هرچند که غذا نیست، ما از شما غذا نمی‌خواهیم امّا از شما می‌خواهیم برای آرمان قدس قیام کنید.» این صدای مردمی است که تصمیم گرفتند به جای هر روز مردن، یک بار با عزت تا پای جان در راه آرمان قدس فداکاری کنند؛ به امید آنکه دلی و جهانی را تکان دهند. هر چند در اوج خرق عادتند اما در چنگال هیولای دیو سیرت اسیرند. جایی که شیطانی سوار بر گُرده شیطانی، عنان نفسِ درنده‌خو از دست داده و جهانی را به حیرت فروبرده است. درندگانی که با خودفریبی و سرمست از بادهٔ خریت، تنها خود را بشر می‌دانند و سایرین را انسان‌هایی در حد حیوان برای بهره‌برداری می‌دانند و به آن افتخار می‌کنند. و به سان گرگ‌های زخمی از ضربه‌ای غیرقابل ترمیم، پنجه در صورت کودکان می‌کشند و داعیه‌ دارند که دنیا باید از ما ممنون باشد که این بمب‌های ساعتی را خنثی می‌کنیم. فرعونیانی که طغیان کردند و ادعای خدایی می‌کنند؛ دیری نپاید که به دستان شیر بچه‌های مقاومت در تاریکی ابدی فرو بروند. صدا تکرار می‌شود «قم و قاموا»، برخیز و متوقف نشو، می‌شنوی؟ @qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨خروش خشم، داغستان روسیه ▪️تصاویر مخابره شده از داغستان نشان از ورود معترضان به فرودگاه و باند پرواز دارد اما هنوز خبری در خصوص سرنوشت صهیونیست‌ها گزارش نشده است. ▪️دیگر فرار از فلسطین اشغالی هم جواب نمی‌دهد. @qalamevazin
🗓 شنبه آرام ▫️دیروز روزی بود که یکی از مفاخر بزرگ ایران اسلامی ترور شد. نتانیاهو بعد از ترور شهید فخری‌زاده در روز جمعه ۷ آذرماه ۱۳۹۹ توییت کرد: «به شنبه آرام رسیدیم.» ▪️این «دانشمند برجسته و ممتاز» و «عنصر کم‌نظیر» در آخرین دستاورد خود به تولید کیت تشخیص کرونا و تدارک فاز اول آزمایش واکسن کرونا رسیده بود و می‌رفت که بار دیگر نقشهٔ دشمن را برهم زند؛ دشمنی که می‌خواست ملت ایران را با فشار بیماری به زانو درآورد. ▪️پس از بارها تحریم و تهدید خارجی برای متوقف‌کردن پیشرفت، به حذف فیزیکی او همچون ستارگان درخشان دیگر این سرزمین مانند صیاد شیرازی، مطهری، بهشتی، مفتح، احمدی روشن، قاسم سلیمانی و... روی آوردند. ▪️همانطور که شهید فخری‌زاده گفت: «گرگ از گرگی خود دست برنمی‌دارد». دشمن نیز، هرگز از دشمنی خود برای متوقف‌کردن پیشرفت ایران اسلامی دست برنمی‌دارد و همواره بر طبل تهدید، تحریم و ترور خود می‌کوبد. ▪️حال این گرگ در فضای مجازی زیادی آرام نیست! چرا اینجا هیچ خبری از تهدید، تحریم و... نیست؟ جز اینکه منافع او با همین یله و رها بودن فضای مجازی تامین می‌شود و نه تنها شنبه‌هایش آرام است بلکه سالنامه‌اش هم آرام است. ✍ نسا خلیلی @qalamevazin
📛ذبحِ درست‌اندیشی چرا این‌گونه شد؟ ▪️در مناظره‌ای ۲۰۰ دقیقه‌ای با محوریت حجاب نمایندگانی از دو طیف فکری، به روشنگری مرزهای هویتی و فکری خویش پرداختند. دریای مواج افکار، به طغیان آمد. فواره‌های امید، برخی روشن و برخی خاموش شدند. ناشنیده‌های ناب گفته شد. مرزها روشن و شفاف گشت. استعاره‌ها به کمک افکار آمدند. استدلال‌ها چون اسبان بی‌باک برهم تاختند. ناظران، لذت شکل‌گیری گفتگو را چشیدند؛ هرچند با رگه‌هایی از برچسب‌زنی، تهمت و تخریب همراه بود و به قدرت عقل، حکمت دین و هیبت کلام، آفرین گفتند. روزنه‌های امید به شکل‌گیری بحث‌هایی برپایۀ منطق در حوزه‌های جنجالی و بر زمین مانده در دل‌ها زنده شد. خواسته‌ای که بارها از لزوم آن سخن به‌میان آمده است. ▪️بعد از مناظره، آنکه نمی‌پسندید واقعیت را عریان ببیند؛ لباس تحریف را از کمد سیاست‌زدگی درآورد و بر تن حقیقت پوشاند. شکوفه‌های امید و عقل را با سمِ کج‌روایت آبیاری کرد. در هوای مه‌آلود و سمیِ کج روایت، خنجر ناآگاهی عده‌ای به یاری تحریف آمد و زخمی ماندگار بر حنجرِ میدان‌دارِ ارزش‌های اسلامی زد. بی‌عملان منفعل‌ساز بر طبل خودفهمی خویش کوبیدند و «تنها من می‌دانم» را صرف کردند. چرخ روزگار را به نقطۀ اولیه تفسیرها و تاویل‌ها بازگرداندند و همچنان تبیینِ عالمانه را امری سطحی خواندند. ▪️اما همه می‌دانیم که وظیفۀ پیامبران و مبلغان، زدودن گردوغبارِ غفلت و سنت‌های جاهلی از گنجینۀ‌ عقل‌ است. آنانکه مدعی دموکراسی هستند؛ چرا مواجهه مستقیم و شفاف مردم با حقیقتِ دین و عقل را برنمی‌تابند و سعی در وارونه‌سازی حقیقت دارند. برخی داعیه‌داران اسلام، چرا از مواجۀ مستقیم مردم با احکام اسلامی می‌هراسند و جایگاۀ حاکمیتِ اسلامِ ناب را بر تمام شئون زندگی مردم برنمی‌تابند. اسلام ناب را خشن معرفی می‌کنند و به دامن عرفی‌گری می‌غلتند. ▪️پرندۀ حجاب تنها با بال کار ایجابی، کار فرهنگیِ دراز مدت و بدون کار سلبی مولودی ناقص است که توان پریدن ندارد. سرنوشت غرب در دهۀ ۷۰ میلادی، نشان می‌دهد که این پرندۀ ناقص چگونه زجرکش تقلیل و فروپاشی ارزش‌ها می‌شود و با چاقوی دو لبه، هویت مستقل زنان و خانواده را به مسلخ می‌کشاند. حال چرا کسانی که خود را در زمرۀ عاقلان امر فرهنگی می‌دانند از این امر طفره می‌روند. صدای برآمده از دردِ بی‌عملی را خاموش می‌خواهند. از برچسب‌زنی‌های متعدد خسته نمی‌شوند و اینگونه، درست‌اندیشی را ذبح می‌کند. ✍️ نسا خلیلی @qalamevazin
💎 حراج الماس قرن ایران با پوسته! ▫️حکمران فعلی فضای مجازی در بیشتر پلتفرم‌های جهان که حداقل در دو قرن اخیر، کشوری سلطه‌‌گر و استعمارگر بوده است؛ انسان باتقوا و دلسوزی نیست که بر اساس صلاح کاربر، اطلاعات را برای بهبود و رشد او، استفاده کند. ▫️او، آمریکا و صهیونیسم است که دشمنی اثبات شده با ایران دارند و بنابر مکتب لیبرالیسم و آموزه‌های تلمود، جز بر مبنای منفعت‌گرایی ژنِ برتر انگارانه خود به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. ▫️صهیون، دشمنی دیرینه خود را با ایران و ایرانیان، در جشن پوریم –مصادف با ۴ و ۵ فروردین - فریاد زده و می‌زند و از هیچ ضربه‌ای به ایران دریغ نمی‌کند. در اغتشاشات سال گذشته، در نرم‌افزار‌های مختلف حتی برنامهٔ تماشای فیلم اندروید مانند «kmplayer» به طور آشکار آگهی استخدام کارمند اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی منتشر می‌کردند. ▫️آمریکا که جریان آزاد اطلاعات را با همه‌گیری ابزار خود فریاد می‌کرد؛ با پیدا‌شدن رقیب، تیک تاکِ عقب‌گردِ عملی از جریان آزاد را سر داد و با رای دو حزبی دستور به واگذاری تیک تاک به آمریکا را دیکته کرد. ▫️اما صد افسوس که برخی به دنبال هموار‌کردنِ راهِ دسترسی دشمن شناخته‌شده به کلان‌داده و اطلاعات ایرانیان در جنگ شناختی هستند. ✍نسا خلیلی @qalamevazin
🔮چطور رسانه‌‌های غربی نقطه‌زن شدند؟ ▫️شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا قبل از رسانه‌های داخلی، بی‌بی‌سی و اینترنشنال و.... از موضوع‌های چالش برانگیز این روزها باخبر می‌شوند؟! و چطور مقصود آن‌ها در ذهن‌ها باقی می‌ماند؟ ▫️کارِ کارستان با کلان‌داده* آسان می‌شود. نتفلیکس، نمونه امروزی استفاده از کلان‌داده‌ها است. نتفلیکس با جمع‌آوری سلایق مخاطبان خود توانست، موفقیت چشم‌گیر در ساخت سریال خانه پوشالی را در سال ۲۰۱۳ به دست آورد. ▫️این موفقیت زمانی اتفاق افتاد که از سال ۲۰۰۶ تا آن زمان، هیچ سریال سیاسی در آمریکا موفق نشده بود. ▫️نتفلیکس با استخراج اطلاعات از داده‌ها، شواهد قوی به دست آورده بود که مخاطبان مشتاق این سریال خواهند شد و به جای ساخت پیش تولید، با اطمینان هزینه گزافی را برای ساخت کل فیلم خرج کرد. ▫️پس با یک تیر چند نشان زد؛ سرمایه‌گذار جذب کرد، سریال پرفروش ساخت، فیلمِ نقطه‌زن تولید کرد. ▫️شبکه‌های اجتماعی خارجی نیز که اکنون بستر اغتشاشات مختلف می‌شوند؛ به همین سادگی، نقطه‌زن و تاثیرگذار شدند و سرمایه‌شان را برای آزمایش‌های مختلف صرف نمی‌کنند. ____ * برداشتی از کتاب براین کلِگ، کلان‌داده، ص ۸ ✍ نسا خلیلی @qalamevazin
اهمیت خواستهٔ خون‌داده‌های ۱۲ فروردین ▫️۱۲ فروردین سالروزِ آری تاریخی به جمهوری اسلامی است که به گفته سید شهیدان اهل قلم، انقلاب در ارزش‌ها بود.* در این روز یادآوری بخشی از سخنرانی امام خمینی دربارهٔ نام و راه نظام انقلاب اسلامی خالی از لطف نیست. ▫️«آنکه ملت ما می‌خواهد جمهوری اسلامی است نه جمهوری فقط، نه جمهوری دمکراتیک، نه جمهوری دمکراتیک اسلامی؛ «جمهوری اسلامی». آنچه که من از شما ملت ایران می‌خواهم، این است که بیدار باشید؛ خون عزیزان خودتان را هدر ندهید. کلمه «دمکراتیک» را از آن نترسید؛ یا حذفش را نترسید. این فرمِ غربی است؛ ما فرمهای غربی را نمی‌پذیریم. ما تمدن غرب را قبول داریم لکن مفاسدش را نمی‌پذیریم. آنکه خون داده همین توده بوده است؛ آنکه جوان داده است، همین توده بوده است. ▫️ یک دسته‌ای بیرون بوده‌اند، اشراف و اعیان هم بالاها نشسته بودند، و شما خون دادید؛ شما جوان دادید؛ خانه‌های شما را سوزاندند. آنکه شما می‌خواهید آن باید بشود نه آنکه آنهایی که از اروپا و خارج آمده‌اند می‌خواهند؛ نه آنکه اعیان و اشراف می‌خواهند؛ نه آنکه حقوقدان‌ها می‌خواهند. آنکه شما می‌خواهید میزان است. آنکه خون داده باید حرفش را شنید؛ رأی او مُتَّبَع است.» (مدرسه فیضیه، ۱۰ اسفند ۱۳۵۷) ▫️به فرموده امام انقلاب، آنکه خون داده‌ باید حرفش را شنید؛ خون داده‌های جمهوری اسلامی دربارهٔ حجاب چه می‌خواهند، جز عمل به اسلام و وصیت شهدا ؟ --------------------- * مرتضی آوینی، آغازی بر یک پایان، ص ۲۳ ✍ نسا خلیلی @qalamevazin