┄═❁✨❈[﷽]❈✨❁═┄
سهمِ هرکس از آسمون، به وسعتِ بالِ آرمانهایش است...
به تماشای یک پنجره قانع نشو...!
زندگی با رسیدن به آرمانهای انسانی است که بخیر است...
زندگی بخیر🕊🌸
༺⃟
@qalamevazin
🔴 هویدا (در اداره تثبیت قیمتها)- ملاحظه میکنین که قیمت ثابته، فقط ارقامه که هر روز تغییر میکند!
#شاه
#ارزانی
☑️آوای قلمِ وزین را در اینجا بشنوید
https://eitaa.com/joinchat/776864033C13d130e7dd
📌ما و افسانهٔ خودکار ۵ ریالی جنابِ نخستوزیر
«به مناسبت فرار شاه و جاگذاشتن هویدا»
🔸شما هم شنیدهاید که قدیمیها میگویند، در دادگاه انقلاب از هویدا پرسیدند در سیزده سال نخستوزیری خود چه کردی؟ هویدا هم گفت: «قیمت خودکار بیک را ۵ ریال ثابت نگه داشتم.» فکرش را هم نکنید، این گفتگو فقط افسانه است. ادامه گفتوگو را چطور، آن را هم شنیدید؟ به او میگویند که تو تورم را از ۰.۳ درصد به ۲۵ درصد رساندی! قیمت غذا و مسکن ۲۵ برابر شده است! و هویدا میگوید: «من غذا و ملک را نگفتم. خودکار را گفتم. چون کسی درس نمیخواند، کسی خودکار نمیخرید». هرچند از این گفتوگو، هیچ صوت و فیلمی وجود ندارد؛ امّا بخشی از واقعیت در قالب افسانۀ دادگاه درآمده است.
🔸 حقیقت این است که خودکار بیک نه سیزده سال بلکه بیست سال با قیمت ثابت فروخته شد. شما هم مثل من فکر میکنید، رمز موفقیت این کارخانه چه بود؟ بهتر است که از زبان مالک کارخانۀ بیک بشنویم. علیاکبر رفوگران در خاطرات خود میگوید که «در اوایل ورود خودکار بیک به ایران، قمیت برای مصرفکننده ۹ ریال تمام میشد؛ امّا بعد از اینکه خط تولید خودکار بیک در ایران شروع به کار کرد، قیمت را به ۵ ریال کاهش دادیم و با بهبود خط تولید و افزایشِ خط تولید برای ۲۰ سال قیمت ثابت ماند». آفرین به این کارخانه که قیمت را ثابت نگه داشته بود.
🔸 امّا همۀ قمیتها مانندِ خودکار ثابت باقی مانده بود؟ جواب را از محمدرضا پهلوی در سخنرانی اجلاس مجلسین سال ۱۳۵۲ میشنویم: «در حال حاضر بهای کالاهای اساسی نسبت به دو سال قبل بدین قرار است: گندم ۳۲۰ درصد، شکر ۳۰۸ درصد، سیمان ۳۰۰ درصد، پشم ۲۲۰ درصد، آهنالات ۲۰۰ درصد، پوست و چرم ۲۰۰ درصد و مواد پلاستیکی تا ۴۰۰ درصد». در عرض یکسال، قیمتها ۷۰۰ درصد افزایش یافته بود، «قیمت زمین ۲ هزار درصد اضافه شد». (روزنامه اطلاعات، ۱ شهریور ۲۵۲۶) پس ثُبات قمیتها در دوره جنابِ نخستوزیر جز افسانه چیز دیگری نیست؛ وضعیت سواد چطور؟ آن هم افسانه است.
🔸 در دوران محمدرضا، وضعیت باسوادهای خودکار به دست چگونه بود؟ این جمله هم افسانه است که کسی درس نمیخواند؟ جالب است بدانید که طبق سرشماری سال ۱۳۵۵ خورشیدی، از کل جمعیت ۲۷.۱ میلیون نفری ۶ ساله به بالا، ۱۴.۲۵ میلیون نفر بیسواد بودند. یعنی ۵۲.۵ درصد ایرانیان بیسواد بودند. سن را بالاتر میآوریم؛ مردان ۱۵ ساله به بالا، ۹.۵ میلیون نفر بودند و ۴۷.۹ درصد آنها سواد داشتند. جمعیت زنان ۱۵ ساله به بالا، ۹.۲ میلیون نفر بود که تنها ۲۴ درصد آنها باسواد بودند. (همهپرسیهای رژیم شاه، بهمن خدایی، ص ۱۷۲). پس تعداد بیسوادها وحشتناک بوده است. حالا به نظر شما در ایران سال ۱۳۵۵، خودکار چقدر کالای ضروری است؟ قیمت آن ثابت باشد یا نباشد، نشان از موفقیت اقتصادی پهلوی است؟
#فرارشاه
#هویدا
#خودکار
🖋 نسا خلیلی
☑️آوای قلمِ وزین را در اینجا بشنوید
https://eitaa.com/joinchat/776864033C13d130e7dd
🔴 کاریکاتور سال ۱۳۵۶؛
هدیهی با ارزش و گرانقیمت
برای روز #مادر
تخممرغ !!!!
#پهلوی
#ارزانی
☑️آوای قلمِ وزین را در اینجا بشنوید
https://eitaa.com/joinchat/776864033C13d130e7dd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تورم زمان پهلوی چند درصد؟
✳️ به روایتِ محمدرضا پهلوی در اجلاس مجلسین سال ۱۳۵۲
#تورم
#فرارشاه
☑️آوای قلمِ وزین را در اینجا بشنوید
https://eitaa.com/joinchat/776864033C13d130e7dd
هدایت شده از فدک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ وقتی حاج قاسم ترجیح میده کنار یک سوسول بشینه تا یک حزب اللهی
👈وقتی میشه با فردی که ۵۰ درصد مثل شما فکر میکنه گفتگو کرد، اما ........
👌👌
🔴دستخط حضرت آیتالله خامنهای در تجلیل از شهید نواب صفوی👇
بسمهتعالی
-سلام بر آن پیشاهنگ جهاد و مقاومت
در زمانِ ما سیدعلیخامنهای
☑️آوای قلمِ وزین را در اینجا بشنوید
https://eitaa.com/joinchat/776864033C13d130e7dd
🔴 برشی از مقاله سید مجتبی میرلوحی مشهور به نواب صفوی در مورد رضا پهلوی در نشریه منشورِ برادری- بخشِ اول
صاحب همین جنازه بود که عصا بر سر و صورت مرحوم مدرس زد.
صاحب همین جنازه بود که با چکمه به حرم مطهر حضرت معصومه(سلاماللهعلیها) وارد و عالم ربانی ابوذر زمان، مرحوم حاج شیخ محمد تقی بافقی یزدی را به واسطه کلمهای که در موضوع حجاب و ناموس گفته بود، به باد فحش گرفته و دندههای او را به زیر چکمه درهمشکسته و به کنج زندانش انداخت.
صاحب همین جنازه بود که عمامه و عبا را از رجال روحانی و چادر معجر، از زنان شما ربود و پرده ناموستان را در برابر نظر هر ناپاکی درید.
صاحب همین جنازه بود که برای ترقیات مملکتی و اصلاح اخلاق پسران و دختران شما، دستگاه کارناوال را بهراهانداخته و شنای نگفتنی منظریه و امجدیه را تشکیل و تئاترها و میکدهها و شیرهکشخانهها و فاحشهخانهها را بسط و توسعه داد.
صاحب همین جنازه بود که از لحاظ معارف پروری حوزه علمیه مشهد را برهمزده و کثیری از دانشمندان به نام و استوانههای علوم دینی و اجتماعی و رزمندگان ثابت ممالک اسلامی را که هریک به تنهایی جمیع شئونات دنیای اسلام را حافظ و حارس بودند، از مشهد و غیر مشهد، از قبیل آیتالله میرزای علی اکبر اردبیلی، آیتالله آقا میرزا صادق آقا تبریزی، آیتالله حاج میرزا ابوالحسن انگجی، آیتالله آقا سید مرتضی خسروشاهی و و و که بعضی از اینان هنوز در قید حیاتند یا در تاریکی زندانها زهر خورانیده و از وطن شان آواره و سالهای درازی آنان را ویلان و سرگردان نمود.
صاحب همین جنازه بود. که هیکل علم و تقوا، مربی اکمل، طرفدار و پشتیبان حقیقی دین و میهن، مرحوم آیتالله قمی را چندی در باغ حاج سراج محبوس و جرعههای ناگوار خونابه جگر به او خورانید.
صاحب همین جنازه بود که اساس تربیت و فرهنگ اسلامی را درهمشکسته و بهجای آن دبستان و دبیرستانهای مختلط و هزاران رشته هرزگی و فساد اخلاق به یادگار گذاشت.
☑️آوای قلمِ وزین را در اینجا بشنوید
https://eitaa.com/joinchat/776864033C13d130e7dd
🔴 برشی از مقاله سید مجتبی میرلوحی مشهور به نواب صفوی در مورد رضا پهلوی در نشریه منشورِ برادری- بخشِ دوم
صاحب همین جنازه بود که کمر محاربه با دین مقدس اسلام از هر جهت بسته، خون جمیع فداکاران این دینِ مبین را پایمال و تاروپود آن را در آتش کینه و عداوت خود سوخته و برشته کرد.
صاحب همین جنازه بود که کمر جنگ با حسین بن علی (علیهالسلام) را تا آنجا بست که از تعزیهداری در پشت دربند هم جلوگیری نمود.
صاحب همین جنازه بود که شب تاسوعای حضرت حسین (علیهالسلام) را که صد میلیون شیفته عالم گریان و نالان است، به بهانهٔ شب تولد خود، جشن گرفته و جمعی بدگوهر و ناپاک را با نوازندگی و خوانندگی در شوارع عام گردانیده و مردم را به چراغانی مجبور و پیروان آل محمد صلیاللهعلیهوآله بلکه قلب چهارصد میلیون مسلمان را جریحهدار نمود.
صاحب همین جنازه بود که ثغور و حدود مملکت را از مردان کار و دلاوران نامدار پرداخته و روح عیاشی و هرزگی را به جمیع اقسامش پرورانیده و زمینه را از برای بیگانه مهیا ساخت.
و صاحب همین جنازه بود که به حکم “الناس علی دین ملوکهم” هزاران هزار سفاک و بی باک دین و ناپاک، طماع و پست و دیوانه و مست بار آورده و خار راه ترقیان دین میهن گردانید.
صاحب همین جنازه بود که با تمام شئون دینی و اجتماعی این ملت جنگیده و در اثر مستی و غرورش آبروی شش هزارساله این کشور را به خاک مذلت ریخته و و و چه بگویم، مگر یکی دو تا صد تا هزار تاست، مثنوی هزار من کاغذ می شود.
بلی از حق نمیشود گذشت. پای دزدان و غارت گران را اندازهای برید ولی در عوض خودش به تنهایی دست همه آنها را از پشت بست، درحالیکه احدی قدرت نفس.کشیدن هم نداشت.» (کتاب سید مجتبی نواب صفوی؛ نگاهی به زندگی و مبارزات شهید نواب صفوی، نویسنده: ارمیا آدینه، ناشر: میراث اهل قلم، نوبت چاپ: هفتم- ۱۳۹۰؛ صفحه ۶۵-۶۶)
☑️آوای قلمِ وزین را در اینجا بشنوید
https://eitaa.com/joinchat/776864033C13d130e7dd
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #برش_دیدار | باید اقتضائات کار فرهنگی - تبلیغی رعایت شود
🔺 بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔴 سوریه به فارسی: نقاشی یک مادر عرب برای فرزندانش تا ترتیب انبیا را به آنها آموزش دهد.
@qalamevazin
DoaShab1MaheRajab (1).mp3
1.78M
✨ «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِی رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّيَامِ وَ الْقِيَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَ لا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ» (دعای هنگام رؤیت هلال ماه رجب)
🎤 بانوای: حاج میثم مطیعی
☑️قلمِ وزین 👈 عضوشوید
@qalamevazin
13860512_42967_64k.mp3
7.47M
🔰بیانات رهبر انقلاب در شرح دعای ماه رجب (۱۳۸۶/۰۵/۱۲)
«آدم اینجوری دعا بخواند بهتر است یا نه، اصلاً نداند؟ مثل اینکه یک کلمات بیمعنیای را آدم تکرار کند؛ این خیلی [فایدهای ندارد]؛ البتّه اگر همان جا هم توجّه داشته باشد که با خدا دارد حرف میزند، بیفایده نیست امّا خیلی فرق میکند با اینکه انسان معنایش را بداند.»
☑️قلمِ وزین 👈 عضوشوید
@qalamevazin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 شعارِ برخاسته از شعور
🎙️شما صدای شهید غلامحسین افشردی (حسن باقری) را میشنوید ...
🔻سخنان پرمغزی که بیش از ۴۰ سال پیش ولی انگار همین امروز گفته شده است ...
☑️قلمِ وزین 👈 عضو شوید
@qalamevazin
دخت علی را شناختم؟
۱. این «عالمة غیر معلمة» کیست؟ هر چند فهم بشری چون من به عظمت چنان بانویی نمیرسد و انگار از اقیانوسی به اندازهٔ ارزنی را فهم و تفسیر کنی، حتی کمتر؛ اما حقیر در زینب کبری (سلاماللهعلیها)، امیرمومنان(علیهالسلام) را پشت دَر شعلهور از آتش دیدم. گاهی با تحمل رنج عظیم باید در معرکه، تنها ناظر بود؛ مکان میتواند تل زینبیه و گودال باشد یا خانهای که هر روز پیامبر با گذر از کنار آن، بر اهلش درود میفرستاد؛ اما اینکه چرا خواص و عوام جامعه کار را به اینجا میرسانند، سخن دیگری است.
۲. دختر فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) را در سایهٔ مادر، برتر از زنانِ نمونهٔ قرآنی یافتم؛ جایی که حضرت آسیه در برابر شکنجههای طاقتفرسای فرعون رو به خدا فریاد برمیآورد که «وَنَجِّني مِن فِرعَونَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّني مِنَ القَومِ الظّالِمين، مرا از فرعون و کار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایی بخش» (سورهٔ تحریم، آیه۱۱) اما حضرت زینب (سلاماللهعلیها) پس از آسیب و غمی که همتا ندارد؛ به جای خدایا مرا نجات ده، میفرمایند: «از ما این قربانی را قبول کن».
۳. دختر امیرالمومنین را به عظمت روحش شناختم، آنجا که چون شیر غرّان همانند پدر در کوفه خطبهخوانی میکند؛ جایی که در مقام خواهر، مادر، عمه عزادار است. داغدار ظلمی است که بر امامِ دعوتشده و خاندان رسولالله رفته است. داغدار خون جگری است که در ماجرای کربلا بر پیامبر اسلام (صلیاللهوعلیهواله) رفت؛ اما وسطِ نیزهداران، ساکتین مرعوب و خُلفوعدهکنندگان، بیلرزش، در اوج قدرت و استحکام، وضع جامعه اسلامی را آسیبشناسی میکند. از نابودشدن کارهای خوب کوفیان با تشخیصندادن حق و باطل از پنبه شدن رشتههای آنها میگوید. دلها را مرعوب و مقلوب میکند.
۴. عمه سادات را به قدرت تبیین تاریخی، شناختم. که «اگر زینب نبود؛ کربلا در کربلا میماند.» او که توانست روایت خود را «روایتِ غالب» عصر پس از عاشورای حسینی کند و عمر کوتاهٔ حکومت امویان را کوتاهتر. قدرتِ غاصبِ به ظاهر پیروز در جنگ را به منفورترین افراد تبدیل کند. یزید را که در بزم شهر شام به گذشتگان خود خطاب میکرد که «نیاکان من کجایید که به من افتخار کنید که انتقام شما را گرفتم»، به روزی بیاندازد که برای عوامفریبی، خود را فریبخورده ابن زیاد معرفی کند.
۵. «قهرمانِ جهاد تبیین» را با موقعیتشناسیهای عاشورایی، شناختم؛ آنجا که گوش به فرمان امر ولی، در آن داغ عظیم، بیتاب نمیشود. در میانِ مردم، شعلههای تبیین و تنبیه را روانهٔ ظلمتکدهٔ وجودی آنها میکند که «گریه میکنید؟ گریهٔ شما هرگز بند نیاید. این چه گریهای است که شما میکنید؟ میدانید چه کردید؟ زحمات گذشتهی خود را نابود کردید.»
۶. این بانوی نمونهٔ مکتب اسلام در مقابل دشمن مغرور از پیروزی، بر جایگاه اقتدار سوار است و خطاب به ابن زیاد که با این سوال قصد تحقیر کاروان را داشت که «كار خدا را نسبت به برادرت و خاندانت چگونه ديدى؟» با صلابت میگوید: «من جز زيبايى و نيكى نديدم.» و صد البته که در برابر چشمان حقیقتبین، پروانهوار سوختن بر گِرد اطاعت از امر خدا برای هدایت انسانها، نجاتِ تاریخ و ازبینبردن بدعت در اسلام، جز زیبایی چیز دیگری نیست.
۷. و یاد گرفتم که خون بر شمشیر پیروز است اگر راوی زینب کبری (سلاماللهعلیها) باشد؛ در جنگ روایتها و جنگ ارادههای کنونی، بر ماست که روایتگر حقایق انقلاب باشیم، قبل از آنکه دشمن آن را روایت کند.
«در عبور بستر تاریخ، سیل انقلاب
پشت کوه فتنه جا میماند اگر زینب نبود»(شاعر؛ قادر طهماسبی)
✍ نسا خلیلی
☑️قلمِ وزین 👈 عضو شوید
@qalamevazin
🔴 ایران و کرمهای تمدنخوار
۱. در طبیعت موجودات بسیاری وجود دارند، حتی موجودات ناشناختهای که شاید نامشان را نشنیدهاید؛ مانند کرمهای تمدنخوار. این موجودات، روزگاری است در بدنۀ ستبر درخت تمدنی ایران، توسط تمدنهای دیگر تعبیه شدهاند. کارکرد این موجودات، خوردن بیوقفه حسِ افتخار، تولید ضایعات خودکمپنداری و ایجاد حسِ حقارت، در بین صدر تا ذیل زیستگاۀ تمدنی خودشان است. بگذارید رازی را که از تمدنخواران شنیدهام، با شما در میان بگذارم. «اگر بخواهید ملت و تمدنی را به زانو درآورید باید مدام این کلمات را برای او تکرار کنید؛ نژادِ تو، فکرِ تو، ژنِ تو حقیر و پست است». شما هم این کلمهها را از بلندگوهای تمدنخواران شنیدهاید؟
۲. این شاهکار تفکرِ تمدنخوار، ایدۀ امروزی نیست بلکه قدمتِ تاریخی دارد ولی با تفاوتهای اندک. فرعون هم از این روش استفاده میکرد اما مدل خشن تمدنخواری را انتخاب کرده بود؛ باور نمیکنید به آیه۴ سورۀ قصص مراجعه کنید. «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ؛ همانا فرعون در زمین گردنکشی کرد و میان اهل آن، اختلاف افکند، طایفهای از آنها را سخت ضعیف و ذلیل میکرد، پسرانشان را میکشت و زنانشان را زنده میگذاشت». آیا میخواهید زمان دقیقِ بهوجودآمدن این آفت را بدانید؟ با عرض پوزش باید بگویم که متاسفانه گونهشناسان، تاریخ دقیقی را برای پیداش آنها مشخص نکردند؛ امّا اوج و فرود این کلونی قابل رویت است.
۳. با بررسیِ تاریخ معاصر ایران در چند دوره، ظهورِ خاص این گونۀ زیستی را میتوان دید؛ اواخر دورۀ قاجار، کل دورۀ پهلوی و دهۀ چهارم انقلاب اسلامی. زمانی وزیرِ مملکت متعلق به این گونه، معتقد بود که ایرانیها با قدمتِ تمدنی ۲۰۰۰ و خردهای ساله و با فرهنگ ایرانی اسلامی ۱۴۰۰ و خردهای ساله، حتی نمیتوانند لولهنگ بسازند؛ که الحمدالله با خیزیش پیر و جوان در سال ۵۷ از زیستگاه تمدنی اخراج شد؛ ولی متاسفانه، با ضایعاتِ مسمومِ کرمهای تمدنخوار بخشی از بدنۀ درخت تمدنی آسیب دید. تفکر تمدنخواری، مرد و زن، پیر و جوان و صغیر و کبیر نمیشناسد؛ اما نقاط مشترک زیادی دارد.
۴. یکی از نقاط مشترک، این است که اگر از تاریخ تمدنی برای آنها گفته شود، میگویند گذشتهها گذشته است؛ در حالی که، هر ملتی به گذشتۀ خوب خود افتخار میکند. حتی اگر تاریخچه و گذشتهای نداشته باشد، برای خود قهرمان میسازد؛ مانند آمریکا که در طول جنگ جهانی برای خود قهرمانان دی سی و مارول را ساخت مانند؛ «بتمن»، «سوپرمن»، «زن شگفتانگیز»، «جوکر»، «کپتن آمریکا»، «مرد آهنی»، «مرد عنکبوتی»، «هالک» و.. و این اسطورهها را به تمام دنیا تزریق کرد؛ اما تمدنخواران داشتههای خود را حقیر میدانند و حتی با آنها بیگانه هستند.
۵. از نقاط مشترک دیگر تمدنخواران، حسرتخوردن همیشگی آنها از نداشتههای خیالی است. برخی از این گونۀ زیستی ترجیح میدهند سگی در نیویورک باشند و گوسفندی در سوئیس. این بزرگواران، همیشه از امکانات کشور خود بیزارند و اصرار دارند که مقدار خدمات کم است. اوج فعالیتشان در زمان تلخیهاست! چه در زیستگاه تمدنی خود چه در زیستگاهی دیگر و صد البته با رویکرد متفاوت. مدل رفتاری آنها این است که اگر اتفاق ناخوشایندی در زیستگاه خودی بیافتد؛ چنان در بوق و کرنا میکنند و روزگار را سیاه نشان میدهند که انگار فاجعه هیروشیما اتفاق افتاده است؛ ولی اگر فاجعۀ هیروشیما جای دیگری رخ بدهد، آن را به اندازۀ بازشدن در چیپس نشان میدهند!
۶. راه علاج و مواجهه با این موجودات چیست؟ این است که صدایمان را بلندتر از بلندگوهای آنها کنیم. از بلندگوهای پیشرفته و جذاب استفاده کنیم. در لحظه، موقعیتها را شناسایی کنیم. برای این کار، باید دائما ایدهپردازی و نوآوری برای بهترسازی جامعه و ایمنکردن گوشهای نسل نو داشته باشیم. این ممکن نیست مگر با پرورش و استفادۀ بیشتر از نیروهای زبده با چشمان تیزبین و هوشیار و پرهیز از به کارگیری نیروهای بیتفاوت نسبت به آیندۀ تمدنی ایران اسلامی تا آنکه با بیاثرشدن قدرتِ مانور تمدنخواران، در درختِ تمدنی ما ضایعات و سموم باقیمانده از آنها هم ازبین برود.
✍ نسا خلیلی
☑️قلمِ وزین 👈 عضوشوید
@qalamevazin