eitaa logo
غلامرضا قاسمیان
4.3هزار دنبال‌کننده
353 عکس
168 ویدیو
1 فایل
📌اطلاع رسانی جلسات، برنامه‌ها و متون برگزیده از مباحث حاج آقای قاسمیان www.qasemian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ فراتر از عواطف 🔸 متأسفانه دین ما، دین خشنی تلقی شده. باید بیایید روایات و احکام ما را در موضوعات مختلف ببینید که خیلی موارد فوقِ بحث عاطفه و احساس است. مسائلی که در ابواب فقهی ما در باب حقوق حیوانات آمده همگی از این نوع است. 🔹 در این مسائل، بحث عاطفه نیست؛ بحث حقوق یک نفْسِ محترمه است. شما حق نداری یک سوسک را که با تو کاری ندارد از بین ببری. اگر مؤذی (اذیت‌کننده) باشد می‌توانی بکشی و الّا ـ مثلاً در بیابان ـ حق نداری! این یک جانِ محترم است. ⚖ کجا در کنوانسیون حقوق حیوانات چنین چیزهایی را می‌بینید؟ کجا چنین دستوراتی وجود دارد؟! ابواب روایات درباره حیوانات، در ابواب «قصاص فی النَّفْسِ» قرار گرفته است... این‌ها را فقط به چشم عواطف نگیرید (گرچه آدم را عاطفی می‌کند) ولی شما حواست باشد به این‌که چگونه با این پرنده و یا حیوان مؤذی برخورد کنی! 🐎 این‌ دستور اسلام است که نباید بیش از توان بر حیوانات باربر حمل کنید و به آن‌ها سخت بگیرید! مثل خانواده‌ی یک نفر، خوراک و مسکن حیواناتِ در اختیار او، به عهده اوست؛ به طوری که اگر در خوراک و مسکن آن‌ها کوتاهی کند، وظیفه حاکم اسلامی است که از حقوق آن‌ها دفاع کند که چرا ـ مثلاً ـ درست به این گوسفندها غذا نمی‌دهی! همه این‌ها در کتب فقهی است. 💎 ما چنین دینی داریم! این‌ها که از حقوق بشر و حیوانات می‌گویند کجا به این مسائل می‌پردازند؟ این‌ها فوق بحث عاطفه است... @qasemian_ir
🎊 مراسم جشن ميلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) ❇️ سخنران: حجّت‌‌ الاسلام ‌‌قاسميان ❇️ مداح: حاج محمود كريمى 🗓 پنج شنبه ٢٣ آبان از نماز مغرب 🕌 چيذر ،آستان امام زاده على اكبر (ع) هيأت رايةالعباس (ع) 🖥 پخش زنده مراسم از www.fotros.ir ✅ @fotros_ir ✅ @qasemian_ir
🔸 در همین سفر آخر اربعین – انگار جلوی چشم ماست – که امیر در موکبِ باران‌گرفته‌ در کربلا چطور زحمت می‌کشید. شما باید آن صحنه‌ها و آن باران کربلا و زحمات این پسر را می‌دیدید. اگر کسی خادم امام حسین (ع) باشد، حضرت او را بی‌نصیب نمی‌گذارد. (حجت‌الاسلام قاسمیان در مراسم ختم شهید اژدری - ۱۳۹۷) 🔻 مراسم اولین سالگرد جهادگر آسمانی، شهید امیرمحمد اژدری 🗓 پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۹۸ ⏰ از ساعت۱۴:۳۰ تا ۱۶ 📌مسجد جامع جماران 🆔 @g_emamreza ✅ @qasemian_ir
💐 هفته وحدت گرامی باد. 📝 امام حسن عسکری (ع) بیانی در خصوص نوعی وحدت بین جوامع مسلمین دارند؛ ⚠️ در این بیان حضرت به شیعیان توصیه می‌کنند به «حُسْنِ الْجِوَارِ»؛ می‌فرمایند با عامّه مسلمانان (منظور اهل سنت) حُسن همسایگی باید داشته باشید «فَبِهَذَا جَاءَ مُحَمَّدٌ (ص)» می‌فرمایند پیغمبر با این معارف آمد. 🤝 سپس می‌گویند در قبیله‌ها و عشیره‌های آن‌ها نماز بخوانید، در تشییع جنازه‌های آنان شرکت کنید، از مریض‌های آنان عیادت کنید و حقوق آن‌ها را ادا کنید. ❇️ در ادامه حضرت عسکری می‌فرمایند «اگر فردی از شما ورع و صدق حدیث و ادای امانت داشته باشد و با مردم حُسن خلق داشته باشد، می‌گویند این فرد شیعی است.» 💎 یعنی شیعه باید مثل نگینی بدرخشد که با اهل سنت خوب برخورد می‌کند و صدق حدیث دارد. «فَیَسُرُّنِی ذَلِکَ» و این کار منِ امام عسکری (ع) را خوشحال میکند. 📖 منبع حدیث: بحار الانوار، ج۷۵، ص۳۷۲ @qasemian_ir
💐 هفته وحدت گرامی باد. 📌 ملاک برادری دینی 🔶 این‌که من مال این شهرم و تو مال آن شهر، من ایرانی‌ام و تو لبنانی، تو آمریکایی هستی و تو مسلمانِ فلان جا هستی؛ این‌ها حریم‌گذاری‌ها اصلاً در دین مسخره است! همین که اسم من و تو مسلمان است تمام؛ ما اخوت دینی داریم! اخوت دینی را حمل بر مَجاز نکنید؛ بلکه حمل بر حقیقت کنید! ✳️ اینکه پیامبر (ص) می فرماید «أنَا وَ عَلِیٌ أبَوا هَذه الأمَة» (من و علی پدران این امت هستیم)، این را حَمل بر مَجاز و کنایه نکنید. نگویید:‌ والدینِ حقیقی من همین است که شما می‌بینید، اما مجازاً هم می‌پذیریم که پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) پدران ما هستند! نه! آن‌ها واقعاً و بی‌تعارف أب و پدر ما هستند. ⛓ بی‌تعارف؛ ما در رَحِم و اصل دین، پیوند اخوت داریم «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ این‌که مؤمنان برادر هم هستند را، مَجاز تلقی نکنید! بدون مجامله ما برادر همدیگر هستیم. ⁉️ اما آیا حقوق برادری رعایت می‌شود؟ این را باید از خودمان سؤال کنیم که چقدر داریم در حق همدیگر برادری می‌کنیم؟ @qasemian_ir
💐 ولادت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) مبارک! 👶 امام صادق (ع) از ابوهارون می‌پرسند چند وقت است نیامده‌ای! می‌گوید بچه‌دار شده بودم. حضرت از جنسیت و اسم نوزاد می‌پرسند و هارون می‌گوید "محمد". 🔆 در روایت نقل شده حضرت صادق (ع) با شنیدن این نام - همین‌طور که نشسته‌اند - شروع می‌کنند به تعظیم کردن در برابر نام پیغمبر؛ می‌گویند "محمد، محمد" و مدام سر خود را پایین می‌آورند. آن‌قدر پایین می‌آورند که در نقل آمده صورتِ حضرت، از شدت احترام به نام پیغمبر، به زمین می‌چسبد. ❇️ ائمه نسبت به وجودِ نازنینِ پیغمبر این‌گونه احترام قائل بوده‌اند. @qasemian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 💐 مدح حضرت محمد رسول الله (ص) با نوای شب ۱۷ ربیع‌الاول، ۲۳ آبان ۹۸ هیئت رایة‌العباس چیذر 🌙 ماه فروماند از جمال محمد 🌳 سرو نباشد به اعتدال محمد 🔸 سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی 🔆 عشق محمد بس است و آل محمد ✅ @qasemian_ir
📿 نخ تسبیح 🔸 اگر امام می‌گویند "ولایت فقیه، همان ولایت رسول الله است"، حرف این است که این عنصر ولایت، همان نخِ تسبیح است. 🔺 اگر شما این عنصر محوری را جدا کنید، اگر نخ تسبیح را بکشید - با این که خیلی دیده نمی‌شود - امّا از این به بعد همه‌ی دانه‌ها را پاشیده شده دارید؛ یعنی شما دانه‌ها دارید ولی دانه‌های پاشیده. به این حالت، امّت واحده نمی‌گویند؛ این را مجموعه‌ی متدیّنین می‌گویند و امّت واحده نیست. 💎 تسبیحِ محوری امّت واحده، خود بحث ولایت است. اندیشه‌ی ولایت، ولایت یک آدم و یک شخص است. حالا اگر گاهی وقت‌ها از سر تعجّب و حسادت و این حرف‌ها نمی‌توانیم این چیزها را باور بکنیم حرف دیگری است؛ کما این‌که در خود قرآن دارد «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ» چون حسادت می‌کردند، نمی‌توانستند بفهمند که این نخِ تسبیحِ اصلی، عنصر ولی است. این امّت به واسطه ولایت، امت می‌ماند و امّت می‌شود. @qasemian_ir
🔆 نصر قریب الهی 🔸 یک سنت الهی وجود دارد که در قرآن به عنوان «نصر قریب» از آن یاد شده است؛ جایی که می‌فرماید «آیا می پندارید که شما به راحتی به بهشت وارد می شوید، بدون آنکه اتفاقاتی که بر گذشتگان افتاده برای شما رخ بدهد؟» 🔺 «مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ» چه زمانی نصر قریب و نزدیک است؟ زمانی که گرفتاری‌ها و مشکلات و تزلزل‌ها چنان هجوم می‌آورد و فشار می‌آورد که نه فقط مؤمنین، که پیامبران الهی هم می‌گویند پس یاری خدا چه زمانی است؟ یعنی به این نقطه می‌رسند! که این خود نشان می‌دهد که رسول و همراهانش وا نداده‌اند و تا اینجا مقاومت کرده‌اند. 🌱 آن موقع است که خداوند می‌گوید «أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ» نصر خدا در این مواقع نزدیک است. ❇️ ان شاءالله ما شاهد آن نصر و یاری بزرگ الهی باشیم و دست خدا از آستین امام زمان (عج) بیرون بیاید و عالم را از این بلبشو نجات دهد. بدانیم که این مقاومت‌هاست که نصر خدا را می‌رساند. @qasemian_ir
⚖ معیار حق 🔆 بصیرت یک کلمه قرآنی است. در سوره یوسف، خدا به پیغمبر می‌گوید «قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُواْ إِلَی اللَّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی» من بر بصیرت دعوت می‌کنم. نه فقط من، کسانی که از من پیروی می کنند هم بر بصیرت دعوت می‌کنند. 🔺 به عبارتی در مسیر دینی قرار نیست کسی را تحمیق کنیم. دین ما، حرکت کورمال کورمال را نمی‌پسندد. ⁉️ در جنگ جمل فردی به نزد حضرت امیر می‌آید و می‌گوید این طرف شما هستید و آن طرف طلحه و زبیر و همسر پیغمبر! حضرت در جواب آن جمله‌ای را می‌فرمایند که دکتر طه حسین (وزیر فرهنگ مصر، به عنوان یک شخصیت متفکر و فرهنگی) می‌گوید بعد از انقطاع وحی، از این جمله ما بالاتر نداریم! 💎 می‌فرمایند: "اِنَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا یُعْرَفانِ بِاَقْدارِ الرِّجالِ، اِعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اَهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ" معیار حق را بشناس! معیارها که شناخته شود فرد دیگر درگیر تحزب و گروهبندی‌ها نمی‌شود. این شناخت حق و باطل می‌شود بصیرت. 🔸 چه روزی می‌شود یوم‌الله؟ روزی که در یک حرکت اجتماعی، انسان از سمت ظلمت خارج شود و از آن غبارها و تیرگی‌ها خارج شود. نه یک فرد! بلکه برآیند امت. @qasemian_ir
💡 بروید سراغ قرآن و جلساتی که دستتان را در دست قرآن بگذارند. ❓ مقداد از رسول خدا (ص) سؤال کرد که ما این فتنه‌ها را چه طور پشت سر بگذاریم؟ حضرت جواب معروفی دادند؛ ‌ولی ما باورمان نمی‌شود. فرمودند: «اگر فتنه‌ها شبیه پاره‌های شب تار خیلی پیچیده شد،‌ بروید سراغ قرآن.» ⚠️ مشکل ما این است؛ که پیغمبر هم بابت آن از ما شکایت خواهد کرد که «...يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا». پروردگارا! قوم من انتخاب کردند که این قرآن کنار برود. 🔸 باید بفهمیم حرف قرآن چیست؟ حرف حساب این کتاب چیست؟ اگر این کتاب «يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ» است و اگر واقعاً این آیات درست است و این قرآن دارد به محکم‌ترین جا هدایت می‌کند، پس خیلی راحت می‌شود از توی قرآن پیام‌های واضح آن را استخراج کرد؛ که معلوم بشود چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و چه کار باید کرد. 🔹 بهترین تبیین قرآن در کلام امامَین انقلاب است. بروید ببینید این‌ها چه گفته اند و چه دارند می‌گویند و کجا را دارند نشانه می‌روند. حرف‌های دو امام انقلاب را باید گوش داد. این‌ها حرف‌های ولایت است. باید در آن سمت حرکت کرد. @qasemian_ir
💐 به مناسبت سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ⚠️ در موضوع زیادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، آیت‌الله بهجت می‌گویند: مردم تهران جفا کرده‌اند اگر هفته‌ای یک بار به زیارت ایشان نروند. 🔸 ایشان مقام علمی و عرفانی بالایی دارند. صبح‌های جمعه اگر حوصله کردید، از این نعمتی که دمِ دست است استفاده کنید. 🕌 واقعاً وجود عبادتگاه‌ها، پرستشگاه‌ها و امامزاده‌ها که دور و بر ما هستند جای شکر دارد و بعضی بی‌توجه‌اند! فردی را در مشهد همراه بچه شش ساله‌اش دیدیم؛ او گفت: من مشهدی هستم و این بار اول است که بچه‌ام را حرم آورده‌ام! می‌بینید طرف همه جا می‌رود، ولی زیارت نمی‌رود! یک جمکران، یک زیارت قم، یک زیارت سیدالکریم نمی‌رود! 💎 این‌ها جزو ذخایری است که اطراف ما هست،‌ تحویل بگیریم! اصلاً این‌ها خودش یک عنایتی است. باید بگویید: من برنامه‌ای دارم که هفته‌ای یا دو هفته‌ای یک بار سیدالکریم می‌روم که این توجهات در انسان شکل بگیرد. این هم یک توصیه‌ای که آقای بهجت کردند و بنده خواستم انتقال بدهم. @qasemian_ir
🔆 مدافعان اصلی انقلاب‌ها 🔸 تاریخ قرآن و انبیا را نگاه کنید، می‌بینید همین مستضعفین و پابرهنه‌ها، مدافعان اصلى انقلاب‌ها درطول تاریخ بوده‌اند. 🔹 اوایل هجرت پیامبر، گروهى از مشرکین به مدینه آمدند. به حضرت گفتند شما جلوى در مجلس ننشین، برو بالاى مجلس بنشین تا ما هم که با تو کار داریم بیاییم بالاى مجلس. بعد به حضرت گفتند این‌ها چه کسانى هستند که اطراف خودت جمع کردى؟! در روایت آمده که گفتند بوى گند زیربغل‌هاى این‌ها ما را آزار مى‌دهد. ▪️ اصحاب ناراحت شدند و رفتند در زاویه‌اى از مسجد نشستند. آیه نازل شد: پیغمبر (که البته وقتى قرآن اینطور تعبیر می‌کند، درحقیقت ما را هم خطاب قرار داده است) اى پیامبر خودت را عادت بده که با همین ضعفا بگردى. این‌ها کسانى‌اند که «لِوَجهِ الله» دور تو جمع شده‌اند بدون هیچ امیدى! 🔺 واقعاً کسانى که قبل از فتح مکه دور پیامبر جمع شدند با چه امیدى جمع شده بودند؟ حساب بکنید به پیغمبر ایمان آوردن یعنى کتک خوردن، شِعب رفتن، گداى مدینه شدن، یعنى اگر جزو انصار باشى وسط خانه پرده بزنى تا مهاجرین بیایند در خانه شما زندگى کنند؛ همه این ها براى خدا. در ادامه آیه مى‌فرماید از این ها چشم برنگردانى به سوی آدم‌هایى که - به قول امیرالمؤمنین - ته گلویشان از بس که سیر هستند ترش کرده است! نکند از آن‌ها به سوی این افراد چشم برگردانى به سوى این افراد. 💎 در روایت هست پیامبر بلند شدند و رفتند کنار اصحاب نشستند و فرمودند: «مَعَکُمُ المَحیَا وَ مَعَکُمُ المَمَات» با شما زنده مى‌مانم و با شما مى‌میرم. @qasemian_ir
⭕️ مؤمن بن‌بست ندارد! 🌱 خدا مؤمن را به بن‌بست نمی‌رساند. ممکن است او را به گوشه‌هایی ببرد و تحت فشار قرار بگیرد که به تعبیر امیرالمؤمنین؛ "رأیَ اللهُ صِدْقَنَا" اتفاق بیفتد، که خدا صدق ادعای این مؤمن را ببیند، ولی هیچ‌جا برای مؤمن بن‌بست نیست. 🔸 مرگ هیچ مرگ، مؤمن را به بن بست نمی‌رساند؛ خدا او را از این بن‌بست‌ها خارج می‌کند و این‌ها هم وعده الهی است: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» کسی که تقوای الهی رعایت کند، خدا برای او محل خروج درست می‌کند. «وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ» و از جایی که اصلاً گمانش را نمی‌کند خدا رزق او را به او می‌دهد. از جایی که فکر او را نمی‌کند، خدا او را از این بن‌بست خارج می‌کند. 🔆 «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» کسی که به خدا توکل کند و تکیه‌اش به خدا باشد، خدا برایش کفایت می‌کند. نه این‌که بگوید: البته دیگران هم هستند! استفاده از وسایل چیز دیگری است و توکل یک چیز دیگر! خیلی وقت‌ها کارها به خاطر عدم توکل انجام نمی‌شود. ⚠️ البته نمی‌گوییم آدم هیچ عقلی را به کار نگیرد، اما این‌ را باید توجه کنیم که «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» کسی به خدا تکیه کند، خدا برای او بس است. «إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ» خدا کار خودش را جلو می‌برد. @qasemian_ir
🔸 هوای خودت را داشته باش! 🔹 حرف این است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ» این «علیکم» در عربی، یعنی دو دستی بچسب! سفت بگیر! «علیکم انفسکم» یعنی خودِ خودت را سفت نگه دار! تو فقط پاک باش تا دنیا به پاکی تو شهادت دهد. ⚖ خدا می‌گوید در این سوره یوسف می‌خواستم این را نشان بدهم که تو پاک باش، بعد ببین چند نفر شاهد به پاکی تو شهادت می‌دهد: ۱. خدا شهادت می‌دهد به پاکی تو! ۲. تمام کتب آسمانی شهادت می‌دهند به پاکی تو! ۳. خود زلیخا شهادت می‌دهد به پاکی تو! ۴. زنان مصر شهادت می‌دهند به پاکی تو! ۵. یک‌سری شهود دیگر هم می‌آیند شهادت می‌دهند به پاکی تو! 🔆 خود یوسف از پاکی خودش دفاع می‌کند، خدا می‌گوید تو خوب باش، همه عالم دست به دست می‌دهد که به نفع تو شهادت بدهند که تو خوبی. همه‌جا هم این اتفاق می‌افتد. @qasemian_ir
🔸 اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم ❇️ وقتی صلوات می‌فرستیم و می‌گوییم «و آل محمد»، این دعا ان‌شاءالله برای خودمان هم خواهد بود. 📿 بعضی تصور می‌کنند «آل محمد» یعنی فقط ائمه اطهار در صورتی که این نیست؛ همانطور که آل محمد منظورش ابوجهل هم نیست. 🔺 چرا می گوییم منظورش او نیست؟ به خاطر معنی آل و اهل. این آل و اهل بودن، تبعیت می‌خواهد. به همان دلیل عدم تبعیت ابوجهل، برای تابعین و افرادی که دنبال راه پیغمبر (ص) را گرفته‌اند هم می‌توان گفت آل پیغمبر (ص). ☘ لذا فردی که چنین دعایی را می‌گوید و صلوات می‌فرستد، برای ائمه اطهار (ع) در بالاترین رتبه عنوان «آل» مصداق دارد و ان‌شاءالله در رتبه‌های پایین، همه ما هم به دلیل تبعیت، آل پیغمبر هستیم‌. آیات زیادی که با مضمون «والذین آمنوا معه» هست، مفهوم آل را نشان می‌دهد. @qasemian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 السلام علیک یا فاطمه المعصومة ▪️ای فاطمه‌ی حضرت کاظم، به خداوند یک لحظه غم دختر کرّار ندیدی... ⚫️ روضه‌‌خوانی #حجت‌_الاسلام_قاسمیان به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه (س) ✅ @qasemian_ir
📚 به مناسبت روز دانشجو 📚 💡 ماهیت علم، نور است و نورانی‌کننده است. «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّهُ‏ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» جنس علم، جنس نورانی است. 📌 این هم از شاخص‌های مهم است که من به دانشجوها و به طلبه‌ها و همین‌طور به خودم می‌گویم که به عنوان یک شاخص در نظر داشته باشید: خودتان را در یک نقطه به جهت معارف و اخلاق و به جهت التزامات به احکام بسنجید و یک علامت بزنید. که مثلاً چه معارفی را قبول دارید؟ چه اخلاقی دارید؟ سعه صدرتان چگونه است؟ احترام به والدینتان چگونه است؟ یا التزاماتتان به احکامی چون نماز و روزه چگونه است؟ پنج سال بعد، بعد از دوران علم‌آموزی هم بسنجید و علامت بزنید. اگر رشد داشتید؛ خدا را شکر کنید و از خدا بدانید. ❇️ اگر دیدید باورها و اعتقاداتتان بیشتر به باورهای قرآن نزدیک شده خدا را شکر کنید. @qasemian_ir
📖 قرآن فقط برای علما نیامده! ⚠️ قرآن برای همه است. ممکن است علما چیزهایی را با دقت‌هایی از آن استخراج کنند،‌ ولی قرآن برای همه است. ⛔️ تصور غیر از این، همان سیاستی است که تورات را هم به آن صورت حذف کردند. عده‌ای گفتند: "تورات آن کتاب مقدسی است که کار شما نیست! کار ما علمای یهود است! بیا من به تو می‌گویم که تورات چه می‌گوید!" یک تورات دست‌نویس نوشتند به نام "تلمود" و به مردم گفتند این را نگاه کنید. بعد هر جور تحریف از معنا را در آن گنجاندند. قرآن راجع به این افراد می‌گوید: «فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ» اصلاً خودتان این کتاب را نوشتید. 🔸 این بهانه که من دانشجوی فوق لیسانس و دکتری هستم و ...، اشتباه است. مانند این‌ که به فردی گفته شود بیا غذا بخور؛ بگوید: من دانشجو هستم، لذا نمی‌توانم غذا بخورم! 💎 یک‌سری کارها بایسته‌ی انسان است و او باید انجام بدهد. پس سراغ خود قرآن می‌رویم با دقتی در معانی قرآن تا ببینیم چه فرهنگی را به ما منتقل می‌کند. @qasemian_ir
📢 اطلاعیه آغاز مجدد جلسات تفسیر قرآن 🔸 با یاری خداوند متعال 📖 جلسات تفسیر قرآن #حجت_الاسلام_قاسمیان از هفته جاری در زمان و مکان جدید برگزار می‌گردد. 🕡 زمان برگزاری: پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۶:۳۰ صبح 🕌 محل برگزاری: میدان شهدا - خیابان خورشید (ناطقی) - حسینیه شهید حاج همت 📌 https://maps.app.goo.gl/Z1MbJSArgT9bSvUC9 ✅ @qasemian_ir
🔺 سه معیار محک فرد و‌ جامعه 📜 در روایات داریم سه سؤال مهم از هر فرد پرسیده می‌شود: ❓ در منطقه اعتقادات، از توحید می‌پرسند؛ که مدیریت و ربوبیت چه کسی را قبول دارید؟ به لحاظ اعتقادی قبول داری تحت برنامه چه کسی باشی؟ ❓در منطقه اخلاق، اولین سؤال بحث از احترام والدین است. ❓در منطقه احکام اولین سؤال نماز است. ⚖ جامعه و فرد را با توحید و والدین و نماز محک بزنید 🔹 اگر قومی و جماعتی و حتی جامعه‌ای را می‌خواهید محک بزنید با این سه مورد محک بزنید. اگر می‌خواهید بدانید که این جامعه در نزد خدا چقدر مقرب است، ببینید آیا اعتقاد توحیدی در این جامعه راه دارد؟ و بعد والدین و نماز چقدر در آن جامعه راه دارد؟ ⚠️ بعضی فکر می‌کنند این‌که جامعه‌ای پشت چراغ قرمز می‌ایستند پس حتماً خیلی خوب هستند، در حالی‌که در آن جامعه اصلاً والدین و احترام والدین کیلو چند؟! آدم‌ها هر کار دلشان بخواهد می‌کنند. @qasemian_ir
⏰ زمان‌بندی مؤمنانه (بخش اول) ⏳ در حکمت ۳۹۰ نهج البلاغه داریم «لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَات» مؤمن سه وقت دارد: 📿 «فَسَاعَةٌ يُنَاجِي فِيهَا رَبَّهُ» یک وقتی برای مناجات با خدا 🛠 «وَسَاعَةٌ يَرُمُّ مَعَاشَهُ» یک وقتی دارد مرمت معاشش را می‌کند 🏳 «وَسَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَ بَيْنَ لَذَّتِها» یک وقتی را هم برای لذت‌های حلال خالی می‌کند. 🔺 این وقت برای لذت هم از نوع "باید" است تا جایی که در کتاب خصال داریم «فإنّ هذهِ الساعَةَ عَونٌ لِتلكَ الساعاتِ» اتفاقاً این ساعات تفریح، کمکی برای آن ساعات دیگر است و این باید باشد. ⚠️ این موضوع قابل توجه برای کسانی است که فکر می‌کنند زندگی درس است و درس است و کار! اشتباه می‌کنند، به خصوص در دوران نوجوانی. صرفاً از یک حاج آقای پیرمرد، اخلاق زندگی را یاد نگیرید با بررسی اینکه او چه کار می‌کند! ⚽️ نقل است یکی از علما و مراجع تقلید همین روزگار، در زمان طلبگی پنج‌شنبه بعد از ظهر و جمعه‌اش تعطیل بود و می‌رفتند فوتبال بازی می‌کردند. الان با وجود کهولت سن، همان فرد ساعت ۶ صبح کار خود را آغاز می‌کند. ❇️ ادامه دارد @qasemian_ir
⏰ زمان‌بندی مؤمنانه (بخش دوم) 💪 گاهی در هنگامه‌ی در اختیار داشتن نشاط جوانی، از این سرمایه می‌خورید و جلو می‌روید؛ اما این کار را نکنید! ورزش، باشگاه، فوتبال و کوه بروید و توجه کنید این‌ها هم وقت تلف کردن نیست. 🏕 گاهی درس و کار را تعطیل کنید و بروید مسافرت. بابت این زمان، غصه هم نخورید. وقتی شما این کار را در برنامه‌تان نگذاشتید، ‌پس فردا که ازدواج کردید هم در برنامه خانواده‌تان نمی‌گذارید. می‌بینید سال به سال مسافرتی نمی‌روند و به دشت و صحرا نمی‌زنند! 💎 البته در روایت است «سَاعَةٌ يُخَلِّي بَيْنَ نَفْسِهِ وَبَيْنَ لَذَّتِها فِيَما يَحِلُّ وَيَجْمُلُ» آن تفریح باید نیکو باشد و زیوری به آدم بدهد. حتی تفریح در مطالعات خودش یک مطلبی است. وسط بحث علمی دوتا شعر هم بخوانید ⏱ باید به این نکات توجه کرد که عاقل باید در این سه حال دیده بشود‌. حالا این‌که سهم هر کدام چقدر باشد امری عقلایی است، نه این‌که ۲۴ را تقسیم بر سه کنیم، بشود ۶ ساعت تفریح در روز! @qasemian_ir
📻 فایل صوتی جلسه ۱۰۷ 🗓 جلسه صد و هفتم ۹۸/۰۹/۲۱ 📥 لینک دانلود و پخش برخط: http://dl.qasemian.net/upload/TS/1042.T00210701.mp3 @qasemian_ir
❇️ تلاش، هدایت، معیّت با خدا 🔆 «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» کسی که در راه ما جهاد و سخت‌کوشی کند، بعد از آن راه خودمان را به او نشان می‌دهیم. این یعنی قبل از مجاهده و کوشش، راه‌ها مشخص نیست. تا شما جهاد نکنید، اتاق فکر و برنامه‌ریزی و جلسه تشکیل دادن چیز بی‌خودی است! ⚠️ تا کسی به میزان دانسته‌هایش عمل و تلاش نکند، برنامه‌ریزی او روی هواست. در صورت مجاهده، خدا به شما راه را هدیه می‌کند و نشان می‌دهد و قبلش این چیزها را نشان نمی‌دهد. کسی بی‌خود ننشیند اتاق فکر درست کند. پیدا کردن راه‌ها اینگونه نیست. 🔸 در فرض جهاد است که در ادامه آیه دارد «وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» وقتی کسی جهاد کرد می‌شود محسن و نیکوکار و خدا با او معیت پیدا می‌کند؛ یعنی می‌آید دستش را می‌گیرد و در این راهها می‌برد. پس معلوم است که «لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا» منظور این نیست که خدا اشاره می‌کند که برو دست چپ! برو دست راست! بلکه می‌گوید "بنشین ببرمت." این جوری دیگر خیال آدم راحت است؛ چون او می‌گوید این راه خودم است و لذا تا آخر می‌برد و می‌رساند. 🌱 این‌که دارد «وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ» یعنی کسی که محسن و نیکوکار شده، دیگر خدا کنار دستش می‌نشیند و می‌بردش. این مدل هدایتی است که خدا به خودش نسبت داده است. @qasemian_ir