eitaa logo
قاصد
26 دنبال‌کننده
270 عکس
197 ویدیو
7 فایل
السلام علیک یا امیر المؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام 🇵🇸🇮🇷 .: قاصد : سفیر نور ولایت امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام :. www.qassed.ir :وب سایت .......... ما منتظر دریافت انتقادات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم. https://qassed.ir/contact/
مشاهده در ایتا
دانلود
خطبه 28 نهج البلاغه؛ بخش دوم: تلاش برای بهشت همانگونه كه به هنگام ترس و ناراحتى براى خدا عمل مى كنيد، در روزگار خوشى و كاميابى نيز عمل كنيد. آگاه باشيد هرگز چيزى مانند بهشت نديدم كه خواستاران آن در خواب غفلت باشند، و نه چيزى مانند آتش جهنّم، كه فراريان آن چنين در خواب فرو رفته باشند آگاه باشيد آن كس را كه حق منفعت نرساند، باطل به او زيان خواهد رساند، و آن كس كه هدايت راهنماى او نباشد، گمراهى او را به هلاكت خواهد افكند. آگاه باشيد به كوچ كردن فرمان يافتيد و براى جمع آورى توشه آخرت راهنمايى شديد. همانا، وحشتناك ترين چيزى كه بر شما مى ترسم، هواپرستى، و آرزوهاى دراز است. پس، از اين دنيا توشه برگيريد تا فردا خود را با آن حفظ نماييد. ◇◇◇◇◇◇◇ @Qassed www.qassed.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه 6 نهج البلاغه: استدلال برای مشروعیت خلافت (نامه امام عليه السّلام به معاويه كه پس از جنگ جمل در سال 36 هجرى، توسّط جرير بن عبد اللّه فرستاده شد). علل مشروعيّت حكومت امام عليه السّلام: همانا كسانى با من بيعت كرده اند كه با ابا بكر و عمر و عثمان، با همان شرايط بيعت كردند،(1) پس آن كه در بيعت حضور داشت نمى تواند خليفه اى ديگر انتخاب كند، و آن كس كه غايب بود نمى تواند بيعت مردم را نپذيرد. همانا شوراى مسلمين از آن مهاجرين و انصار است،(2) پس اگر بر امامت كسى گرد آمدند، و او را امام خود خواندند، خشنودى خدا هم در آن است، حال اگر كسى كار آنان را نكوهش كند يا بدعتى پديد آورد، او را به جايگاه بيعت قانونى باز مى گردانند، اگر سرباز زد با او پيكار مى كنند، زيرا كه به راه مسلمانان در نيامده، خدا هم او را در گمراهى اش رها مى كند. به جانم سوگند اى معاويه اگر دور از هواى نفس، به ديده عقل بنگرى، خواهى ديد كه من نسبت به خون عثمان پاك ترين افرادم، و مى دانى كه من از آن ماجرا دور بوده ام، جز اينكه از راه خيانت مرا متّهم كنى، و حق آشكارى را بپوشانى. با درود. ______________________________ (1). اين سخن امام عليه السّلام روش استدلال و مناظره بر أساس باورهاى دشمن است، زيرا معاويه به ولايت و امامت امام على عليه السّلام و نصب الهى و ابلاغ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اعتقاد ندارد و تنها در شعارهاى خود، بيعت مردم و شوراى مسلمين را مطرح مى‏ كند. امام در استدلال با معاويه ناچار معيارهاى مورد قبول او را طرح مى‏ فرمايد كه اگر بيعت را قبول دارى مردم با من بيعت كردند و اگر شورا را قبول دارى، شوراى مهاجر و انصار مرا برگزيدند، ديگر چه بهانه ‏اى مى‏ توانى داشته باشى؟! در صورتيكه امام عليه السّلام باور و اعتقادات خود را نسبت به امامت و رهبرى عترت در خطبه 1 و 2 و 144 و 97 و 120 و 93 مشروحا بيان داشت. (2). نقد تفكّر پوپوليسم ‏POPULISM (مردم سالارى)، زيرا در اسلام هم مردم و رأى آنان مهمّ است و هم مردم در پرتو ملاكهاى اسلامى، فردى را انتخاب مى‏ كنند، پس اصالت با معيارهاى اسلامى است، نه اكثريّت فقط. ◇◇◇◇◇◇◇ @Qassed www.qassed.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت 39 نهج البلاغه: تقدم واجبات بر مستحبات جايگاه واجبات و مستحبّات (عبادى، معنوى): و درود خدا بر او، فرمود: عمل مستحب(1) انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند. ________________________________ (1). نافله: يعنى مستحب، و فريضه يعنى واجب. ◇◇◇◇◇◇◇ @Qassed www.qassed.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه 88 نهج البلاغه؛ بخش اول: پند گرفتن از سختی‌ها (به نقل برخى از شارحان، اين خطبه در سال 36 هجرى پس از قتل عثمان در مدينه ايراد شد). عوامل هلاكت انسانها: پس از ستايش پروردگار، خدا هرگز جبّاران دنيا را در هم نشكسته مگر پس از آن كه مهلت هاى لازم و نعمت هاى فراوان بخشيد، و هرگز استخوان شكسته ملّتى را باز سازى نفرمود مگر پس از آزمايش ها و تحمّل مشكلات. مردم در سختى هايى كه با آن روبرو هستيد و مشكلاتى كه پشت سر گذارديد، درس هاى عبرت فراوان وجود دارد. نه هر كه صاحب قلبى است خردمند است، و نه هر دارنده گوشى شنواست، و نه هر دارنده چشمى بيناست. ◇◇◇◇◇◇◇ @Qassed www.qassed.ir
خطبه 88 نهج البلاغه؛ بخش دوم: نکوهش خودرأیی و هواپرستی در شگفتم، چرا در شگفت نباشم از خطاى گروه هاى پراكنده با دلايل مختلف كه هر يك در مذهب خود دارند نه گام بر جاى گام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم مى نهند، و نه از رفتار جانشين او پيروى مى كنند، نه به غيب ايمان مى آورند و نه خود را از عيب بر كنار مى دارند، به شبهات عمل مى كنند و در گرداب شهوات غوطه ورند، نيكى در نظرشان همان است كه مى پندارند، و زشتى ها همان است كه آنها منكرند. در حل مشكلات به خود پناه مى برند، و در مبهمات تنها به رأى خود تكيه مى كنند، گويا هر كدام، امام و راهبر خويش مى باشند كه به دستگيره هاى مطمئن و اسباب محكمى كه خود باور دارند چنگ مى زنند. ◇◇◇◇◇◇◇ @Qassed www.qassed.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه 42 نهج البلاغه: قدردانی از کارگزار شایسته (نامه به عمر بن ابى سلمه مخزومى فرماندار بحرين، پس از نصب نعمان بن عجلان زرقى در سال 36 هجرى).(1) روش دلجويى در عزل و نصب ها: پس از ياد خدا و درود، همانا من نعمان ابن عجلان زرقى، را به فرماندارى بحرين نصب كردم، بى آن كه سرزنشى و نكوهشى براى تو وجود داشته باشد، تو را از فرماندارى آن سامان گرفتم، براستى تاكنون زمامدارى را به نيكى انجام دادى، و امانت را پرداختى. پس به سوى ما حركت كن، بى آن كه مورد سوء ظنّ قرار گرفته يا سرزنش شده يا متّهم بوده و يا گناهكار باشى، كه تصميم دارم به سوى ستمگران شام حركت كنم. دوست دارم در اين جنگ با من باشى، زيرا تو از دلاورانى هستى كه در جنگ با دشمن، و بر پا داشتن ستون دين از آنان يارى مى طلبم. ان شاء اللّه. ___________________________________________ (1). عمر بن ابى سلمه فرزند امّ سلمه همسر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود، كه در جنگ جمل مادرش او را به كمك امام فرستاد و طى نامه‏ اى نوشت اگر جهاد بر زنان واجب بود خودم نيز شركت مى‏ كردم، و نعمان ابن عجلان كسى است كه پس از شهادت مالك اشتر با همسرش خوله دختر قيس ازدواج كرد و شاعرى بزرگ و بلند پايه بود. ◇◇◇◇◇◇◇ @Qassed www.qassed.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت 40 نهج البلاغه: تفاوت عاقل و احمق در گفتار راه شناخت عاقل و احمق (اخلاقى): و درود خدا بر او، فرمود: زبان عاقل در پشت قلب اوست، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.(1) (اين از سخنان ارزشمند و شگفتى آور است، كه عاقل زبانش را بدون مشورت و فكر و سنجش رها نمى سازد، امّا احمق هر چه بر زبانش آيد مى گويد بدون فكر و دقّت، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان مى گيرد). _______________________ (1). بقول سعدى: اوّل انديشه وانگهى گفتار. ◇◇◇◇◇◇◇ @Qassed www.qassed.ir
اگر دچار شدید ، سختی هجوم آورد ، طاقتتان تمام شد ، احساس کردید دارید ، یا و پناهی ندارید … این دعای منسوب به علیه السلام را بخوانید: اللَّهُمَّ إِنِّی أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ نَبِیِّ الرَّحْمَةِ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ‏ عَلى‏ عِلْمٍ عَلَى الْعالَمِینَ‏ اللَّهُمَ‏ فَذَلِّلْ‏ لِی‏ صُعُوبَتَهَا وَ حُزُونَتَهَا وَ اکْفِنِی شَرَّهَا فَإِنَّکَ الْکَافِی الْمُعَافِی وَ الْغَالِبُ الْقَاهِر ✅ فوق العاده زیبا ، کوتاه و آرامشبخش و مؤثر است ، حفظ کنید و زمزمه کنید! ترجمه: خدایا تو را میخوانم بواسطه پیامبرت و اهل بیتش که آنها را با علمت برگزیدی ، خدایا سختی و غصه اش را کم کن ، شرش را کوتاه کن ! تو کافی هستی ، تو عافیت دهنده ای ، تو بر همه چیز غالبی ، تو بر همه چیز چیره ای! ◇◇◇◇◇◇◇ @Qassed www.qassed.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا