به نام الله و مدد صاحب العصر عج شروع می کنیم :
🌷معرفت به امام ۱🌷
🔷آیات مهدوی🔷
🌹سوره ی بقره ۱۴۸🌹
🌻وَ لِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلّيها فَاسْتَبِقُوا الْخَيراتِ أَينَ ما تَكُونُوا يأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَميعًا إِنَّ اللّهَ عَلي كُلِّ شَيءٍ قَديرٌ🌻
🌱«و براي هر كسي قبله اي است كه وي روي خود را به آن [سوي] مي گرداند؛ پس در كارهاي نيك بر يكديگر پيشي گيريد. هر كجا كه باشيد، خداوند همگي شما را [به سوي خود باز] ميآورد؛ در حقيقت، خدا بر همه چيز توانا است».🌱
💠نكته ها:
⬅️1. روز جمع شدن ياران حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)
در روايات متعددي از اهل بيت(علیه السلام)، عبارت أَينَ ما تَكُونُوا يأْتِ بِكُمُ اللّهُ جَميعًا، به جمع شدن ياران و اصحاب حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف)، هنگام ظهور تفسير شده است.
🔸امام باقر(علیه السلام)درباره اين آيه فرمودند:
«يعْنِي أَصْحَابَ الْقَائِمِ الثَّلَاثَ مِائَةِ وَ الْبِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً قَالَ وَ هُمْ وَ اللَّهِ الاُمَّةُ الْمَعْدُودَةُ قَالَ يجْتَمِعُونَ وَ اللَّهِ فِي سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ قَزَعٌ كَقَزَعِ الْخَرِيفِ»؛
«منظور اصحاب امام قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است كه سيصد و چند نفرند. به خدا سوگند! منظور از «امت معدوده» آنان هستند. به خدا سوگند! در يك ساعت همگي جمع مي شوند؛ همچون پاره هاي ابر پاييزي كه بر اثر تند باد، جمع و متراكم ميگردد».
🔸امام صادق (علیه السلام)درباره جمع شدن یاران امام زمان (علیه السلام)چنین فرمودند:
«هنگامى كه به امام اجازه (ظهور) داده مى شود خدا را به نام عبرانيش مى خواند سيصد و سيزده نفر ياران آن حضرت براى او عليه السّلام گرد آورده مى شوند و همچون پاره پاره ابر پائيزىاند، آنان پرچمدارنند، بعضى از ايشان شبانه از بسترش ناپديد مى گردد و بامداد در مكّه است، و پاره اى از ايشان در روز ديده مى شود كه در ميان ابر مى رود و نام خودش و نام پدرش و مشخّصاتش و نسبش شناخته شده است، عرض كردم: فدايت گردم كدام يك از ايشان از نظر ايمان برتر است؟ فرمود: همان كه در روز ميان ابر مى رود. و ايشانند آن ناپديدشوندگان و اين آيه در مورد آنان نازل شده: «هر كجا باشيد خداوند شما را جملگى مى آورد».
🔸امام علي بن موسی الرضا(علیه السلام)نيز می فرمايد:
و ذَلِكَ وَ اللَّهِ أَنْ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا يجْمَعُ اللَّهُ إِلَيهِ شِيعَتَنَا مِنْ جَمِيعِ الْبُلْدَان»
«به خدا سوگند! هنگامي كه مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) قيام كند، خداوند پيروان ما را از تمام شهرها گرد او جمع مي كند».
🔸اين تفسير از مفاهيم بطون آيه است؛ چرا كه طبق روايات، آيات قرآن گاهی معاني متعددي دارد كه يك معنا ظاهری و عمومي است و ديگري مفهوم دروني و به اصطلاح بطن آيه است كه جز پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) و امامان(عليهم السلام) و كساني كه خدا بخواهد، از آن آگاه نيستند.
🔸از منظر اين روايات، خدايي كه قدرت دارد ذرات پراكنده خاك انسان ها را در قيامت، از نقاط مختلف جهان جمع آوري كند؛ به آساني میتواند ياران مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) را در يك روز و يك ساعت، براي افروختن نخستين جرقه هاي انقلاب و تأسيس حكومت عدل جهانی و پايان دادن به ظلم و ستم، گرد آورد.
🔸علامه طباطبايي در ذيل آيه مي نويسد:
«در اخبار فراواني از طريق شيعه، نقل شده است: اين آيه درباره ی اصحاب قائم آل محمد(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است.
#مهدی_شناسی
#آیات_مهدوی
#سوره_بقره_۱۴۸
@qeseyeporqose
قصه های پرغصه
🌸اندیشه و نشانه های مهدیاران🌸 🔵۳. هشیاری وبصیرت ⏪تعبیر روایت از حالت آگاهی و بصیرت یاران امام عص
🍃نشانه ها و ویژگیهای مهدیاران🍃
◀️۴. عزم نافذ
⬅️بصیرت مهدیاران، چنان عزم نافذی به آنان میبخشد که هیچ تردید و دو دلی در آن راه ندارد. تعبیر از این عزم به «اخگر و پارة آتش» (الجمر)، تعبیری با شکوه و حکایتگر است.
⬅️«اخگر» مادام که ملتهب و فروزان است، نفوذ میکند و میدرد و «پارة آتش»، دلپسندترین تعبیری است که در باب نفوذ عزم میشناسیم.
⬅️ما نمی دانیم که خدای تعالی، در روح و جان جوانان طالقان چه گنجینههایی از هشیاری، یقین، عزم و نیرو قرار داده است! تعابیر وارد در این روایت، تعابیر غیرمأنوسی است.
⬅️انگار که سخن از آنان، سخن از روی وَجْد و شیفتگی است: «زُبر الحدید کالمصابیح، کأنَّ فی قلوبهم القنادیل، اشدُّ من الْجَمْر، رُهبانٌ باللیل، لیوثٌ بالنهار»؛ «[آنان] پارههای آهن اند، چون چراغ اند، انگار در دل هایشان قندیلهایی روشن است، نافذتر از پاره آتش، زاهدان شب و شیران روز».
⬅️گویا روایت از تمام تواناییهای لغت، سود جسته تا امکان تعبیر از آگاهی، بصیرت، نیرومندی و عزم نافذ این جوانان را بیان کند.
#مهدیاران
📚 #انتظار_پویا
@qeseyeporqose
قصه های پرغصه
به نام الله و مدد صاحب العصر عج شروع می کنیم : 🌷معرفت به امام ۱🌷 🔷آیات مهدوی🔷 🌹سوره ی بقره ۱۴۸🌹
🌷معرفت به امام ۲🌷
🔷آیات مهدوی🔷
🌹 سوره ي قصص آیه ی ۵🌹
🌻وَنُريدُ أنْ نَمُنّ عَلَي الّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الارْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أئمًّْة وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثين🌻
🌱«و خواستيم بر كساني كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند، منّت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم] گردانيم و ايشان را وارث [زمين] كنيم»🌱
💠اين آيه طبق فرمايش امام علي(عليه السلام)، در نهج البلاغه و رواياتي چند از ديگر امامان(عليهم السلام)، ناظر به پيروزي مستضعفان بر مستكبران است و اينكه سرانجام، جهان از آنِ شايستگان خواهد شد.
💠آيه ی ياد شده، هرگز از يك برنامه ی موضعي و خصوصي مربوط به بني اسرائيل سخن نمي گويد؛ بلكه بيانگر يك قانون كلي براي همه عصرها و قرن ها است.
💠اين بشارتي در زمينه پيروزي حق بر باطل و ايمان بر كفر است.نمونه كامل تر آن، حكومت پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) و ياران آن حضرت بعد از ظهور اسلام بود.
💠گسترده ترين نمونه آن نيز، ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كره زمين به دست حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواهد بود.
💠اين آيه از جمله آياتي است كه به روشني، بشارت به «ظهور» چنين حكومتي ميدهد؛ از اين رو اهل بيت(عليهم السلام)، در تفسير آن به اين ظهور بزرگ اشاره كرده اند.
💠از امام علي(عليه السلام) در نهج البلاغه آمده است:
«لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيا عَلَينَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَي وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ»«دنيا پس از چموشي و سركشي ـ همچون شتري كه از دادن شير به دوشنده اش خودداري ميكند و براي بچهاش نگه ميدارد ـ به ما روي مي آورد ... سپس آيه و «نريد ان نمن...» را تلاوت فرمود»
💠در حديث ديگري مي فرمايد:
«هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيعِزُّهُمْ وَ يذِلُّ عَدُوَّهُمْ»؛ «اين گروه آل محمد(صلي الله عليه و آله وسلم) هستند، خداوند مهدي آنها را بعد از زحمت و فشاري كه بر آنان وارد ميشود، برمي انگيزد و به ايشان عزّت ميدهد و دشمنانشان را ذليل و خوار ميكند».
#مهدی_شناسی
#آیات_مهدوی
#سوره_قصص_۵
@qeseyeporqose
قصه های پرغصه
🍃نشانه ها و ویژگیهای مهدیاران🍃 ◀️۴. عزم نافذ ⬅️بصیرت مهدیاران، چنان عزم نافذی به آنان میبخشد ک
🍃ویژگیها و نشانه های مهدیاران🍃
◀️۵. نیرومندی
🔶در روایت،جوانان طالقان به [صاحبان] قدرت شگرف توصیف شده اند که تاکنون هیچ جوانی را بدان نیرومندی مشاهده نکرده ایم. در این عبارت تأمل کنید: «کأنّ قلوبهم زُبر الحدید»؛
«گویی که دل هایشان پارههای آهن است».
❓آیا تاکنون کسی را دیده اید که بتواند تکههای آهن را در کف دست ذوب کند، یا بشکند یا نرم سازد؟
◀️«لَوْ حملوا علی الجبال لاَزالوها، لا یقصدون برایاتهم بلدة اِلاّ خرّبوها کأَنَّ علی خیولهم الْعُقبانُ»؛ «اگر به کوهها حمله ور شوند، آنها را متلاشی سازند، با پرچم هایشان آهنگ هیچ دیاری را نکنند، جز آنکه ویرانش سازند، گویی که عقابانند بر اسب ها».
◀️این تعابیر از توانایی شگرفی حکایت میکند. این قدرت، از نوع قدرتی نیست که طاغوتها از آن بهره مندند؛ بلکه فقط برخاسته از نیروی عزم و اراده و یقین است.
#مهدیاران
📚 #انتظار_پویا
@qeseyeporqose
https://www.instagram.com/p/Bp3uBI-H8u7/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1rm3sfl07fv4p
شروع سیر جدید #قصههای_پر_غصه با #اخلاق_تشکیلاتی در صفحه اینستاگرام این کانال
👌هر روز یک نکته از اخلاق تشکیلاتی
@qeseyeporqose
حیف از شما که همچو #منی نوکرت شده
شاید همین نشانه ای از #غربت شماست...!
#حسن_جان...
#امام_عصر_عج
@qeseyeporqose
🌷معرفت به امام ۳🌷
🔷آیات مهدوی🔷
🌹سوره ی نور آیه ی ۵۵ 🌹
🌻وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي لَهُمْ وَ لَيبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يعْبُدُونَني لا يشْرِكُونَ بي شَيئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ🌻
🌱«خدا به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كرده اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين، جانشين [خود] قرار دهد؛ همان گونه كه كساني را كه پيش از آنان بودند، جانشين [خود] قرار داد. و آن ديني را كه برايشان پسنديده است، به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمني مبدل گرداند، [تا] مرا عبادت كنند و چيزي را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد؛ آنانند كه نافرمانند».🌱
⬅️در آيات پيش از اين آيه، سخن از اطاعت و تسليم در برابر فرمان خدا و پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) است و در اين آيه، بحث ادامه يافته و نتيجه اين اطاعت ـ كه همان حكومت جهاني است ـ بيان شده است. بر اساس آن، خداوند به كساني كه از شما ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، وعده ميدهد كه آنان را قطعاً خليفة روي زمين خواهد كرد؛ همان گونه كه پيشينيان را خلافت روي زمين بخشيد و دين و آييني را كه براي آنان پسنديده، به طور ريشه دار و پا بر جا در صفحه زمين مستقر خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را، به امنيت و آرامش مبدّل خواهد كرد. مردم تنها خدا را پرستيده و چيزي را شريك او قرار نخواهند داد.
⬅️بعد از اين برتري و فراگيري حكومت توحيد و استقرار آيين الهي و از ميان رفتن هر گونه اضطراب، ناامني و شرك، كساني كه بعد از آن كفر بورزند، به يقين فاسق واقعي خواهند بود!
⬅️به هر حال مجموع آيه نشانگر اين است كه خداوند به گروهي از مسلمانان صالح و مؤمن، سه نويد داده است:
🔹1. جانشيني و حكومت روي زمين؛
🔹2. نشر آيين حق به طور اساسي و ريشهاي در جهان؛
🔹3. از ميان رفتن اسباب ترس و ناامني .
⬅️نتيجه آنکه مردم در اين دوران با نهايت آزادي، خدا را مي پرستند، فرمان هاي او را گردن مي نهند، هيچ شريك و شبيهي براي او قائل نمي شوند و توحيد خالص را در همه جا مي گسترانند.
💠نكته ها
🔸1. بر اساس اين آيه، افرادي قبل از مسلمانان داراي خلافت روي زمين بودند؛ حال اينان چه کساني اند؟ برخي از مفسران آن را اشاره به آدم و داود و سليمان دانسته اند؛ چرا كه قرآن درباره ی آدم ميفرمايد: إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَة؛«من در زمين خليفهاي قرار مي-دهم». درباره داود فرموده است: يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْض؛«اي داود ما تو را خليفه در روي زمين قرار داديم». سليمان نيز به مقتضاي آيه شانزده سوره «نمل» وارث حكومت داود بود و خليفه در روي زمين شد .
◀️اما برخي ديگرـ مانند علامه طباطبائي(ره) ـ اين معنا را بعيد شمرده اند؛ زيرا تعبير الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ را متناسب انبيا ندانسته اند. به نظر ايشان در قرآن، اين تعبير در مورد پيامبران به كار نرفته است؛ از اين رو اشاره به امت هاي پيشين است كه داراي ايمان و عمل صالح بوده، در روي زمين حکومت يافتند.
◀️جمعي ديگر معتقدند: اين آيه اشاره به «بني اسرائيل» است؛ زيرا آنها با ظهور موسي(عليه السلام) و در هم شكسته شدن قدرت فرعون، مالك حكومت روي زمين شدند؛ چنان كه در آيه اي آمده است: وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذينَ كانُوا يسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتي بارَكْنا فيها؛«ما آن جمعيت مستضعف (مؤمنان بني اسرائيل) را وارث مشارق و مغارب ـ زميني را كه پر بركت كرديم ـ قرار داديم».
◀️و نيز درباره همان ها ميفرمايد:
«ما اراده كردهايم كه قوم مستضعف ( مؤمنان بني اسرائيل) را در روي زمين تمكين دهيم ( و صاحب نفوذ و مسلّط سازيم وَ نُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْض )».
ادامه دارد...
#معرفت_به_امام
#آیات_مهدوی
#سوره_نور_۵۵
@qeseyeporqose
قصه های پرغصه
🌷معرفت به امام ۳🌷 🔷آیات مهدوی🔷 🌹سوره ی نور آیه ی ۵۵ 🌹 🌻وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ و
🌷معرفت به امام ۳ 🌷
🔷آیات مهدوی🔷
🌹سوره ی نور آیه ی ۵۵🌹
🌻وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْض كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيمَكِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي لَهُمْ وَ لَيبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يعْبُدُونَني لا يشْرِكُونَ بي شَيئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ🌻
🌱«خدا به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كرده اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در اين سرزمين، جانشين [خود] قرار دهد؛ همان گونه كه كساني را كه پيش از آنان بودند، جانشين [خود] قرار داد. و آن ديني را كه برايشان پسنديده است، به سودشان مستقر كند و بيمشان را به ايمني مبدل گرداند، [تا] مرا عبادت كنند و چيزي را با من شريك نگردانند و هر كس پس از آن به كفر گرايد؛ آنانند كه نافرمانند».🌱
💠نکته ی دوم آیه:
⬅️2. اين وعده الهي از آن كيست ؟
در اين آيه خداوند وعده حكومت روي زمين، برتري دين و آيين و امنيت كامل را به گروهي از مؤمنان و صالحان داده است. اما در اينكه منظور از اين گروه چه کساني اند؛ ميان مفسران گفت و گو است.
⬅️برخي آن را اشاره به حكومت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ميدانند كه شرق و غرب جهان، در زير لواي حكومت آن حضرت قرار ميگيرد، آيين حق در همه جا نفوذ ميكند، ناامني و خوف و جنگ از صفحه زمين بر چيده ميشود و عبادت خالي از شرك، براي جهانيان تحقق مييابد.
⬅️بدون شك آيه، هم شامل مسلمانان نخستين و هم حكومت حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي شود. طبق عقيده عموم مسلمانان ـ اعم از شيعه و اهل تسنن ـ آن حضرت سراسر زمين را پر از عدل و داد ميكند و او مصداق كامل اين آيه است؛ ولي با اين حال منعي از عموميت و گستردگي مفهوم آن نيست.
⬅️اينكه برخي ميگويند: كلمه «ارض» مطلق است و تمام روي زمين را شامل ميشود و اين منحصراً مربوط به حكومت امام مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) است، با جمله «كما استخلف...» سازگار نيست؛ زيرا خلافت و حكومت پيشينيان به يقين در تمام پهنه زمين نبود.
⬅️به علاوه شأن نزول آيه نيز نشان ميدهد كه حداقل نمونه اي از اين حكومت در عصر پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) براي مسلمانان (هر چند در اواخر عمر آن حضرت)، حاصل شده است.
⬅️گفتني است ثمره ی تمامي کوششهاي پيامبران و تبليغات مستمر و پيگير آنان و نمونه کامل حاكميت توحيد و امنيت كامل و عبادت، در زماني تحقق مييابد كه حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) ظهور مي کند.
⬅️همان گونه كه گفته شد اين تفسيرها، به معناي انحصار مصداق آيه نيست؛ بلكه بيان مصداق كامل است. ابو بصير از امام صادق(عليه السلام) روايت كرده است: آن حضرت ذيل آيه شريفه چنين فرمود: «نزلت في الْقَائِم وَ أَصْحَابه»؛«[اين آيه] در باره قائم(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و اصحاب ايشان نازل شده است».
⬅️علامه طباطبايي(ره) در اين باره مي نويسد: «... اين مجتمع طيّب و طاهر با صفاتي كه از فضيلت و قداست دارد، هرگز تاكنون در دنيا منعقد نشده و دنيا از روزی كه پيامبر(صلي الله عليه و آله وسلم) مبعوث به رسالت گشته، تاكنون، چنين جامعهاي به خود نديده است. ناگزير اگر مصداقي پيدا كند، در روزگار حضرت مهدی(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواهد بود؛ چون اخبار متواتری كه از رسول خدا (صلي الله عليه و آله وسلم) و ائمه اهل بيت(عليهم السلام) در خصوصيات آن حضرت وارد شده، از تشکيل چنين جامعهای خبر می دهد. البته اين در صورتی است كه روی سخن در آيه را متوجه مجتمع صالح بدانيم، نه تنها حضرت مهدی (عجل الله تعالي فرجه الشريف)».
⬅️آن گاه ايشان ادامه مي دهد: «خواهيد گفت: طبق اين نظريه چه معنا دارد كه روی سخن را در زمان نزول آيه به الذين آمنوا و عملوا الصالحات كند، در حالی كه مهدی(عجل الله تعالي فرجه الشريف) آن روز نبود (نه خودش بود و نه يكی از اهل زمانش)؟
⬅️در پاسخ ميگوييم: اين سؤال ناشی از اين است كه پرسش كننده، ميان خطاب های فردی با خطاب های اجتماعی خلط كرده است؛ چون خطاب ممكن است دو جور متوجه اشخاص شود: يكی اينكه اشخاصی را مورد خطابی قرار دهند؛ بدين جهت كه خصوصيات خودِ آنان مورد نظر است. به طور ديگر اينکه همان اشخاص را مورد خطاب قرار دهند ـ نه از اين جهت که شخصِ خود آنان مورد نظر باشد، بلکه ـ از اين جهت که جمعيتي هستند داراي صفاتي معين. در صورت اول، خطاب از مخاطبان به غير مخاطبان متوجه نمي شود و شامل آنها نمي گردد ـ نه وعده اش، نه وعيدش ونه هيچ چيز ديگرش ـ و در قسم دوم اصلاً اشخاص دخالتي ندارند و خطاب متوجه دارندگان صفات کذايي است که در اين صورت به ديگران نيز متوجه ميشود.
#معرفت_به_امام
#آیات_مهدوی
#سوره_نور_۵۵
@qeseyeporqose
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قطعی_است ...
#کلام_امیدبخش_نائب
یقینا خونِ دل خوردن ها ، اقدام ها ، نیت ها، دعاها و اعمال به سمتی خواهد رفت که او خواهد آمد ...
#به_زودی ...
#به_حال_خود_گریه_کنیم...
@qeseyeporqose