🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔰درس شصت و چهارم
هيچ گناهى را كوچك نشمر!
امام حسن عسكرى (عليه السلام) مى فرمايد: مِنَ الذُّنُوبِ الَّتِى لا يُغْفَرُ: ليتنى لا اُؤاخَذُ إِلاَّ بِهَذا! (۱)
✅ ترجمه :
از گناهانى كه بخشوده نخواهد شد، آن است كه انسان بگويد: «اى كاش گناه من همين باشد»
🔻شرح كوتاه:
گناهان كوچك بر اثر چند چيز گناه بزرگ مى شوند، از جمله كوچك شمردن و بى اهميّت دانستن آنهاست، كه يكى از وساوس خطِناك شيطانى مى باشد. گناهانى كه انسان از آنها وحشت دارد و آنها را بزرگ مى شمرد آن قدر خطرناك نيستند زيرا همواره مراقب است كه دامن او را نگيرند، اما به هنگامى كه آن را كوچك شمرده و وحشت او زايل گشت به آسانى در مسير آن قرار مى گيرد، و چه بسا تكرار مكرر آن كه خود يكى ديگر از عوامل تبديل گناهان صغيره به كبيره است، براى هميشه او را از سعادت و خوشبختى دور مى سازد، از اين گذشته، گناه هرچه باشد. از يك نظر، بزرگ است زيرا شكستن حريم قانون خداوند بزرگ مى باشد.
۱. تحف العقول، صفحه ۳۶۶. [ ۷۵ ]
🔰درس شصت و پنجم
برترى دانش امام موسى بن جعفر (عليه السلام) مى فرمايد: فَضْلُ الْفَقِيهِ عَلَى الْعابِدِ كَفَضْلِ الشَّمسِ عَلَى الْكَواكِبِ (۱)
✅ترجمه :
برترى «عالم» از «عابد» همانند برترى خورشيد است نسبت به ستارگان.
✔️ شرح كوتاه :
ستارگان آسمان تنها خود روشنند اما نمى تواند روشنى چندانى به ما بدهند و راه را براى ما مشخص كنند، اما آفتاب و اشعه طلايى و درخشانش، نه تنها حيات پرور و زندگى آفرين است; بلكه راه را از بيراهه و شاهراه را از پرتگاه به همه ساكنان كرات منظومه شمسى نشان مى دهد، و چنين است فرق عالم و عابد، «اين» فقط گليم خود را از آب بيرون مى كشد و «آن» سعى مى كند كه غريقها را نجات بخشد، و اين را نيز مى دانيم كه سيّارگان منظومه شمسى از نور آفتاب بهره مى گيرند، و اگر عالمى نبود عابدى هم وجود نداشت.
۱. تحف العقول، صفحه ۳۰۷. [ ۷۶ ]
🔰درس شصت و ششم
حقوق متقابل
پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: يَلْزَمُ الْوالِدَيْنَ مِنَ الْحُقُوقِ لِوَلَدِ هِما ما يَلْزَمُ الْوَلدَ لَهُما مِنَ حُقُوقهِما (۱)
🔻ترجمه:
همان طورى كه فرزندان بر اثر ترك حقوق پدر و مارد مسؤولند پدران و مادران نيز در برابر ترك حقوق فرزندان مسؤوليت دارند.
✅شرح كوتاه :
در دنيا هيچ حقى بدون وظيفه نيست يعنى در كنار هر حقى وظيفه اى وجود دارد و هر اندازه حق بزرگتر باشد وظيفه و مسؤوليت نيز بزرگتر است. به همين دليل پدران و مادران كه حق بزرگى بر فرزندان خود دارند - حقى كه در قرآن مجيد همدوش حق پروردگار ذكر شده - مسؤوليت سنگينى نيز در مقابل آنها دارند; آنها بايد لحظه اى از تعليم و تربيت فرزندان غافل نشوند و تا آن جايى كه امكان دارند در سازندگى روح و جسم آنها و نگهدارى آنان از آلودگى هاى فكرى و اخلاقى بكوشند و غوغاى زندگى روزانه آنها را از اين وظيفه بزرگ باز ندارد.
۱. از كتاب اقوال الائمه. [ ۷۷ ]
🔰 درس شصت و هفتم
در راه اطاعت خرج كن تا خرج گناه نكنى!
امام كاظم (عليه السلام) فرمود: إِيّاكَ اَنْ تَمْنَعَ في طاعَةِ الله فَتُنْفِقَ مِثْليْهِ فى مَعْصِيَةِ اللهِ. (۱)
🔻ترجمه:
از صرف مال در راه اطاعت پروردگار خوددارى مكن كه ناچار مى شوى دو برابر آن را در راه معصيت و گناه صرف كنى!
🔻 شرح كوتاه :
بسيارند كسانى كه مثلا براى هزينه بهداشت خويش سختگيرند و همان سبب مى شود كه دو يا چند برابر آن را صرف درمان بيمارىها كنند! اين يك قانون عمومى است كه اگر انسان در مصارف لازم، از خرج كردن خوددارى كند، براى جبران آن گرفتار هزينه هاى سنگين ترى مى شود. كسى كه از صرف وقت يا پول براى تعليم و تربيت فرزند خويش مضايقه كند; بايد هزينه هاى كمرشكن اعتيادها و جنايات و انحراف ها، و ندانم كارى هاى او را تحمل كند، و كسانى كه از صرف هزينه هايى كه به رفع نيازمندى محرومان اجتماع كمك مى كند سرباز زنند بايد هزينه هايى كه گاهى چندين برابر آن است براى جلوگيرى از حوادث ناشى از آن مصرف كنند و همچنين...
۱. تحف العقول، صفحه ۳۰۵. [ ۷۸ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔰درس شصت و هشتم
بزرگترين بازار تجارت
امام هادى (عليه السلام) مى فرمايد: الدُّنيا سُوْقٌ رَبِحَ فِيْها قَوْمٌ وَخَسِرَ آخَرُونَ (۱)
✔️ ترجمه :
دنيا بازارى است كه جمعى در آن سود مى برند و جمعى زيان!
✅شرح كوتاه:
اين جهان نه وطن اصلى انسان است و نه محل سكونت دائم، بلكه تجارتخانه بزرگى است كه انسان با سرمايه هاى عظيمى همچون ساعات عمر، نيروى انسانى، مواهب فكرى و عقلى به آن فرستاده شده است تا از آن بهره اى ارزنده براى سعادت ابدى و زندگى جاويدانش بگيرد. آنها كه فعال و سخت كوش و هوشيارند و پرتلاش و آگاه، از فنون اين تجارت بزرگ با خبرند، لحظه اى آرام نيستند و دائماً در تكاپو تا با اين سرمايه ها، كالايى ارزنده تر، متاعى جاويدان، سرنوشتى درخشان براى خود و جامعه خود انتخاب كنند، نه آن كه در مسير فساد و تبهكارى و بيهودگى همه را از دست بدهند، و با دستى تهى از آن بيرون روند.
۱. تحف العقول، صفحه ۳۶۱. [ ۷۹ ]
🔰درس شصت و نهم
بلند پايه ترين مردم
پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: إنَّ أَعْظَمَ النّاسِ مَنْزلَةً عِنْدَ اللهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَمْشاهُمْ فِى أَرْضِهِ بِالنَّصِيحَةِ لِخَلْقِهِ (۱)
✅ ترجمه :
بلند پايه ترين مردم در روز رستاخيز كسى است كه از همه بيشتر براى خيرخواهى خلق خدا گام برداشته است.
🔻 شرح كوتاه:
خدمت به خلق در رديف بزرگترين عبادات اسلامى است، و يكى از طرق خدمت به خدا اين است كه انسان مصالح و منافع آنها را همانند مصالح و منافع خودش ببيند، و همان طور كه در مورد منافع خود با نهايت دلسوزى رفتار مى كند، درباره منافع و مصالح ديگران نيز كاملا دلسوز باشد، و در حضور و غياب مردم از خيرخواهى فروگذار نكند.
۱. نقل از كتاب كافى، جلد ۲، صفحه ۱۶۶. [ ۸۰ ]
🔰درس هفتادم
سه اصل مهم اجتماعى
امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: اَلنَّاسُ سَوَاءٌ كَأَسْنانِ الْمِشْطِ وَالْمَرْءُ كَثِيْرٌ بِأَخِيْهِ وَلا خَيْرَ فِى صُحْبَةِ مَنْ لَمْ يَرَلَكَ مِثْلَ الَّذِى يَرَنى لِنَفْسِهِ (۱)
✅ترجمه:
مردم (در حقوق اجتماعى) برابرند همانند دندانه هاى يك شانه! يك فرد با داشتن برادران (دينى) جمع كثيرى مى شود. و همنشينى با آن كس كه آنچه براى خود مى خواهد براى تو نمى خواهد سزاوار نيست.
🔻شرح كوتاه :
سه اصل مهم زندگى اجتماعى در حديث بالا آمده است: نخست مساوات و برابرى همه انسانها از هر نژاد و زبان و طبقه در تمام حقوق اجتماعى، دوّم پيوند فرد به اجتماع و اجتماع به فرد كه از يك فرد به ضميمه برادران، جامعه اى مى سازد، سوّم لزوم احترام به منافع ديگران به اندازه منافع خويشتن به عنوان شرط اساسى دوستى و رفاقت. و جامعه اى كه اين اصول سه گانه در آن حكومت نكند نه يك جامعه اسلامى است و نه انسانى.
۱. تحف العقول، صفحه ۲۷۴. [ ۸۱ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
❌ شبهات
📛 چرا سگ نجس است؟ اصلا اگر بی فایده است، چرا خدا آن را آفرید؟
🔶 اول: چه کسی گفته هر نجسی بد و بدون فایده است؟!
🔻 برخی از نجاسات هستند که فایده دارند. مثلا خون نجس است اما بیفایده نیست. اگر خون در رگ جریان نداشته باشد، انسان میمیرد. اما همین خون اگر روی لباس و بدن باشد، باید شسته شود.
🔻 سگ هم فایدههای زیادی دارد اما نجس است و باید در جایگاه خودش از آن استفاده کرد.
🔷 دوم: همین سگی که خدا آن را نجس قرار داده، برایش حقوق و احکامی قرار داده است.
🔻 مثلا سفارشهای زیاد احادیث و روایات به برخورد خوب با حیوانات خصوصا سگ، دادن آب و غذا، مشخص کردن دیه برای سگ شکاری و...
🔶 سوم: اهل بیت علیهم السلام با اینکه سگ رو نجس میدانستهاند، ولی به آن محبت میکردند.
♦️ چهارم: در صفحه 227 وسایل شیعه باز از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: خدا حیوانی نجس تر از سگ خلق نکرده است.
💎 پنجم: شاید علم برخی علتهای نجس بودن برخی چیزها رو فهمیده باشد مثلا بگوید خوک نجس است چون کرمی درون اوست که به هیچ وجه از بین نمیرود. اگر روزی دستگاهی ساختند که با آن کرم درون خوک را از بین بردند آیا باید بگویم خوک دیگر نجس نیست؟
🔻 کرم درون خوک شاید یکی از علتهایی باشد که خدا آن را نجس کرده و دهها دلیل دیگر هم داشته باشد که علم بشری آن را نمیداند.
🔰درس هفتاد و يكم
تندخويى و شتاب زدگى
اميرمؤمنان على (عليه السلام) فرمودند: اَلْحِدَّهُ نَوْعٌ مِنَ الْجُنُونِ لاَِنَّ صاحِبَها يَنْدَمُ فَإنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُها مُسْتَحْكَمٌ (۱)
🔻 ترجمه:
تندخويى و شتابزدگى يك نوع ديوانگى است، زيرا صاحب اين صفت بزودى از كار خود پشيمان مى شود، و اگر پشيمان نشد، دليل آن است كه جنون او ثابت و مستحكم است.
✔️ شرح كوتاه:
اما اگر اين گونه افراد حتى پس از مشاهده نتايج سوء كار خود پشيمان نشوند، اينها ديوانگان پا برجا و دائمى هستند.
۱. نهج البلاغه - كلمات قصار. [ ۸۲ ]
🔰 درس هفتاد و دوّم
زاهدان واقعى
پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمود: اَلزُّهدُ فى الدُّنيا قَصْرُ الأَمَلِ وَشُكْرُ كُلُّ نِعْمَة وَالْوَرَعُ عَنْ كُلِّ ما حَرَّمَ اللهُ (۱)
🔻 ترجمه :
زهد در اين جهان به سه چيز است: كوتاهى آرزو، شكرگزارى نعمتها و پرهيز از حرام.
✅ شرح كوتاه:
بسيارى از مردم در فهم مفهوم زهد اسلامى گرفتار اشتباهند و آن را با بيگانگى و جدايى از زندگى مادى و اجتماعى مرداف مى شمرند و زاهدان واقعى را آنها مى دانند كه در انزواى اجتماعى فرو رفته و پشت پا به همه مظاهر زندگى مادى زده اند، و به همين دليل آن را يك برنامه استعمارى تلقى مى كنند. در حالى كه زهد واقعى يك مفهوم سازنده اجتماعى دارد كه در حديث بالا به آن اشاره شده: پرهيز از غصب حقوق ديگران و اموال نامشروع و حرام، و صرف امكانات مادى در مصارف منطقى و انسانى (كه حقيقت معناى شكرگزارى است) و كوتاه ساختن آرزوهايى كه غرق شدن در آن، انسان را از همه چيز - جز پول و مقام و شهوت - بيگانه مى سازد.
۱. تحف العقول. [ ۸۳ ]
🔰درس هفتاد و سوّم
آزمون شخصيت
اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرمايد: ثَلاثٌ يُمْتَحَنُ بِهَا عُقُولُ الرِّجالِ هُنَّ المالُ وَالْوِلايةُ وَالْمُصِيبَةُ (۱)
✅ ترجمه :
سه چيز است كه عقل افراد با شخصيت با آن امتحان مى شود: ثروت، مقام، مصيبت.
✔️ شرح كوتاه :
آزمون هاى خداوند، وسيله تكاملها و پيشرفت هاست، و مواد خاصى ندارد، بلكه با هر وسيله اى ممكن است اين آزمون صورت گيرد، ولى سه ماده از همه مهم تر است، به هنگامى كه مال و ثروتى به دست انسان مى آيد آيا عقل خود را گم مى كند و هوش از دست مى دهد يا نه؟ و به هنگامى كه مقامى به او سپرده مى شود آيا ظرفيت او چنان است كه همه چيز را فراموش مى نمايد يا نه؟ و نيز هنگامى كه حادثه ناگوارى براى او رخ مى دهد، آيا در اين موقع جزع و فزع آغاز مى كند و خود را مى بازد و زبان به ناشكرى مى گشايد يا نه؟ اين مهم ترين چيزهايى است كه انسان با آن آزمايش مى شود.
۱. غرر الحكم مادءه ثلاث. [ ۸۴ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔰درس هفتاد و چهارم
برنامه صحيح براى دنيا و آخرت
امام على ابن موسى الرضا (عليه السلام) مى فرمايد: إعْمَلْ لِدُنْياكَ كَأنَكَ تعِيشُ أَبَدَاً وإِعْمَلْ لآِ خِرَتِكَ كَأَنَّك تَمُوتُ غَدَاً (۱)
🔻ترجمه :
براى دنيا آنچنان كار كن كه گويا تا ابد زنده اى و براى آخرت آنچنان كار كن كه گويا فردا خواهى مرد!
✅شرح كوتاه:
حديث فوق چگونگى مواجهه اسلام را با مسائل مربوط به زندگى مادى و معنوى روشن مى سازد. يك مسلمان مثبت و وظيفه شناس نسبت به مسائل زندگى مادى بايد آنچنان محكم كارى و انضباط را رعايت كند كه يا هميشه در اين جهان مى ماند، و به اين ترتيب اهمال كارى هاى ريا كارانه مدعيان زهد را مردود شناخته است. و نسبت به مسائل معنوى و آمادگى هاى لازم براى زندگى بايد آن قدر حساس و روشن باشد كه اگر فردا از اين جهان چشم بپوشد، كمبودى نداشته باشد، با آب توبه واقعى دامن خود را از گناه شسته و حقوق مردم را همگى ادا كرده و هيچ نقطه تاريكى در زندگى نداشته باشيم.
۱. وسايل الشيعه، (طبق نقل اقوال الائمه، جلد ۲، صفحه ۲۷۷). [ ۸۵ ]
🔰درس هفتاد و پنجم
اثر گناه
امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: مَنْ يَمُوتُ بِالذُّنوبِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَمُوتُ بِالآجالِ وَ مَنْ يَعِيشُ بِالإِحْسانِ أَكْثَرُ مِمَّنْ يَعِيشُ بِالأَ عمارِ (۱)
🔻ترجمه:
آنها كه بر اثر گناه مى ميرند از آنها كه با مرگ طبيعى از دنيا مى روند بيشترند!، و آنها كه بر اثر نيكوكارى عمر مى كنند از آنها كه با عمر طبيعى زندگى مى نمايند زيادترند!
✅ شرح كوتاه:
امروز ثابت شده است كه سرچشمه قسمت قابل توجهى از بيمارى هاى جسمى، عوامل روحى و معنوى است، و يكى از مهم ترين عوامل ناراحتى روانى فشارهاى شديدى است كه از ناحيه وجدان به خاطر انجام گناه بر روح آدمى وارد مى شود. انسان گناهكار در دادگاه وجدان محاكمه مى شود و با مجازات هاى دردناك معنوى وجدان روبه رو مى گردد و عكس العمل آن در جسم و جان و حتى در مرگ و ميرها آشكار مى گردد، بعكس، افراد نيكوكار از درون وجدان خود تشويق مى شوند و همين تشويق معنوى نيرو و نشاط تازه اى به آنها مى دهد و بر طول عمر آنها مى افزايد نتيجه اين كه گناه عمر را كوتاه، و كار نيك عمر آدمى را طولانى مى سازد.
۱. نقل از كتاب سفينة البحار. [ ۸۶ ]
🔰درس هفتاد و ششم
شيعه واقعى
امام باقر (عليه السلام) به يكى از دوستان خود فرمود: أَبْلِغْ شِيعَتَنا أَنَّهُ لا يُنالُ ما عِنْدَ اللهِ إِلاَّ بِعَمَل (۱)
🔻ترجمه:
به شيعيان ما بگو كه هيچ كس به مواهب و رحمت هاى الهى نمى رسد مگر با عمل.
✅ شرح كوتاه :
اين گفتار امام باقر (عليه السلام) پاسخى است به آنها كه تصور مى كنند تنها به عنوان قبول نام تشيع و ابراز عشق به خاندان پيغمبر (صلى الله عليه وآله) مى توانند بزرگترين مقام را در پيشگاه خدا داشته باشند، در حالى كه مى دانيم اساس اسلام روى عمل گذشته شده و شيعيان واقعى آنها هستند كه برنامه عملى آنان اقتباسى است از برنامه هاى عملى على (عليه السلام) و يارانش و اصولا تشيع از ماده مشايعت به معناى گام برداشت پشت سر كسى است; بنابراين آنها شيعه واقعى خاندان پيغمبرند كه پشت سر آنها گام بر مى دارند.
۱. اصول كافى، جلد ۲، صفحه ۳۰۰. [ ۸۷ ]
🔰درس هفتاد و هفتم
با چه كسى مشورت كنيم؟
اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرمايد: لا تُدْخِلَنَّ فِى مَشْوَرَتِكَ بَخِيلا يَعْدِلُ بِكَ عَنِ الْفَضْلِ وَيَعِدُكَ الْفَقْرَ وَلا جَبَاناً يُضْعِفُكَ عن الاُْموِر وَلا حَرِيصَاً يُزَّيِّنُ لَكَ الشَّرَهَ بِالْجَوْرِ (۱)
🔻 ترجمه :
با افراد بخيل مشورت مكن كه تو را از خدمت به خلق خدا باز مى دارند، و از تهيدستى مى ترسانند و با افراد ترسو مشورت مكن كه اراده تو را براى انجام كارهاى مهم تضعيف مى كنند و نيز اشخاص حريص را مشاور خود قرار مده كه ستمگرى را براى تو زينت مى دهند!
✅شرح كوتاه:
مشورت از دستورات مهم اسلامى است، ولى به همان اندازه كه مشورت با افراد ارزنده، به پيشرفت برنامه هاى صحيح كمك مى كند، مشورت با افرادى كه نقاط ضعف روشنى دارند، زيان بخش است; و نتيجه معكوس مى بخشد - به همين دليل امام (عليه السلام) مؤكداً توصيه مى كند از انتخاب سه دسته به عنوان مشاور مخصوصاً در امور مهم اجتماعى خوددارى شود: بخيلان، ترسوها، حريص ها، يكى دست انسان را مى گيرد تا بذل و بخشش از مواهب خداداد نكند، و ديگرى اراده او را سست مى كند و سوّمى انسان را براى حرص و ولع بيشتر - تشويق به تجاوز به حقوق ديگران مى نمايد.
۱. نهج البلاغه، نامه ۵۳. [ ۸۸ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔰درس هفتاد و هشتم
بالاترين نعمت ها اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرمايد: أَجَلُّ النِّعَمِ اَلْعافِيَةُ وَ خَيْرُ مادَامَ فِى الْقَلْبِ اَلْيَقِيْنُ (۱)
✅ترجمه :
بالاترين نعمت ها، تندرستى و سلامتى، و بهترين چيزى كه مى تواند قلب انسان را پر كند، ايمان به خداست.
🔻شرح كوتاه :
در حقيقت اميرمؤمنان (عليه السلام) انگشت روى بزرگترين نعمت مادى و معنوى گذارده است. سلامت تن نه تنها بزرگترين موهبت الهى است، بلكه سرچشمه همه فعاليتها و تلاشها و بركات است، و در ميان مواهب معنوى چيزى برتر، و بالاتر از نور يقين و روشنايى ايمان نيست كه پرفروغ ترين چراغ راه زندگى و مؤثرترين داروى درمان بيمارى جهل و ذلّت و حقارت و آلودگى است و آرام بخش قلب و جان!
۱. تحف العقول. [ ۸۹ ]
🔰 درس هفتاد و نهم
امام غائب (عليه السلام)
قِيْلَ لِلصّادقِ عَلَيْهِ السَّلام: كَيْفَ يَنْتَفِعُ النّاسُ بِالْحُجَّةِ الْغائبِ الْمَستُور؟ قالَ كَما يَنْتَفِعُوْنَ بِالشَّمسِ إذا سَتَرَها السَّحابُ (۱)
✅ ترجمه:
از امام صادق (عليه السلام) پرسيدند: چگونه مردم از وجود امام غائب و پنهان بهره مى گيرند؟ امام فرمود: همان گونه كه از آفتاب در پشت ابرها!
✔️ شرح كوتاه:
نور آفتاب سرچشمه تمام جنبش هاى حياتى در روى كره زمين است و هيچ موجود زنده اى بدون آن قادر به ادامه حيات نيست، و همين گونه است نور آفتاب وجود امام و رهبران آسمانى در زندگى معنوى و انسانى بشر. آفتاب در پشت ابر، درست مانند يك چراغ در پشت شيشه مات، قسمت قابل توجهى از نور خود را به بيرون مى فرستد و ظلمت شب را از ميان مى برد و روى گياهان و موجودات زنده اثر مى گذارد، همين طور بركات روحانى و معنوى امام (عليه السلام) طور كه هر عمارتى به اندازه روزنه هاى خود از روشنايى آفتاب استفاده مى كند، بهره مردم از نور آفتاب ولايت نيز متناسب با چگونگى و مقدار ارتباط و پيوند آنها با اوست.
۱. بحارالنوار، جلد ۵۲، صفحه ۹۲. [ ۹۰ ]
🔰درس هشتادم
پاى هر سخن منشين!
امام جواد (عليه السلام) مى فرمايد: مَنْ أَصْغَى إلى نَاطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَاِنْ كَانَ النّاطِقُ عَنِ الله فَقَدْ عَبَدَ اللهَ وَإنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبْلِيسَ فَقَدْ عَبَدَ إبْلِيْسَ (۱)
✔️ ترجمه :
كسى كه به سخنگويى گوش فرا دهد، او را پرستش كرده است. بنابراين اگر از خدا مى گويد، خدا را پرستش كرده، و اگر از زبان ابليس مى گويد، ابليس را پرستيده است!
✅شرح كوتاه :
سخن هرچه باشد و از هركس باشد اثر دارد; و گوش فرادادن به سخنان اين و آن معمولا با تأثير آن در دل آدمى همراه است، و از آن جا كه هدف سخنگويان مختلف است، جمعى سخنگوى حقند و جمع سخنگوى باطل، و خضوع در برابر هريك از اين دو گروه يك نوع پرستش است، زيرا روح پرستش چيزى جز تسليم نيست، بنابراين آنها كه به سخنان حق گوش مى دهند، پرستندگان حقند و آنها كه سخنگويان باطل گوش فرا مى دهند، پرستندگان باطلند، پس بايد از رونق دادن به محفل سخنگويان باطل پرهيز كرد و اجازه نداد كه سخنان تاريك آنان از مجراى گوش به اعماق جان برسد.
۱. كتاب تحف العقول، صفحه ۳۳۹. [ ۹۱ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔰درس هشتاد و يكم
شيطان صفتان
پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) فرمود: إذا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ لايُبالِى مَا قالَ أَوْماقِيْلَ فِيْهِ فَإنَّهُ لَبَغيَّةٌ أَوْ شَيْطانٌ (۱)
🔻 ترجمه :
هنگامى كه ببينيد كسى نسبت به آنچه مى گويد يا درباره او گفته مى شود اعتنايى ندارد، بدانيد يا آلوده دامن است يا شيطان.
✅شرح كوتاه :
فرو رفتن در انواع گناهان كار را به جايى مى رساند كه انسان در برابر انواع تهمتها بى تفاوت مى شود، نه نسبت به آنچه درباره ديگران مى گويد اعتنايى دارد، و نه نسبت به آنچه درباره او بگويند - به هركس هر نسبتى مى دهد و از هر نسبتى كه به او بدهند ناراحت نمى شود - آنها افرادى بى شخصيت و بى ارزش و شيطان صفتند.
۱. بحارالانوار، جلد ۷۴، صفحه ۱۴۷. [ ۹۲ ]
🔰درس هشتاد و دوّم
عيد واقعى
اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرمايد: إِنَّما هُوَ عِيْدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللهُ صِيامَهُ وَشَكَرَ قِيامَهُ وَكُلُّ يَوْم لا يُعْصَى اللهُ فيهِ فَهُوَ عَيْدٌ (۱)
🔻ترجمه :
اين روز (روز عيد فطر) عيد كسانى است كه روزه هاى آنها مقبول و عبادت آنها مورد قبول پروردگار واقع شده است; و هر روز كه در آن گناه نكنى روز عيد است.
✅ شرح كوتاه :
جشن و شادمانى به دنبال يك ماه روزه ماه مبارك رمضان، در حقيقت جشن پيروزى بر هواى نفس، و جشن اطاعت فرمان خداست. بنابراين چنين روزى تنها عيد كسانى است كه در انجام اين فريضه بزرگ الهى و درك فلسفه نهايى آن پيروز شده اند، ولى براى روسياهانى كه پاس احترام اين ماه با عظمت و برنامه تعليم و تربيت آن را نگاه نداشتند چيزى جز روز عزا و شرمسارى نيست.
۱. نهج البلاغه كلمات قصار حكمت ۴۲۸. [ ۹۳ ]
🔰 درس هشتاد و سوّم
سرمايه هاى ارزشمند
پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: إنَّ اللهَ لا يَنْظُرُ إلَى صُوَرِكُمْ وَلا إلى أَمْوالِكُمْ وَإنَّما يَنْظُر إلى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمالِكُمْ (۱)
🔻 ترجمه:
خداوند به صورتها و اموال نمى نگرد، بلكه به دلها و اعمال شما نگاه مى كند.
✅شرح كوتاه:
در حالى كه مقياس ارزشيابى شخصيت افراد در غالب اجتماعات، سرمايه هاى مادّى و امتيازات جسمانى است، اسلام صريحاً مى گويد: انتخاب اين امور به عنوان مقياس سنجش شخصيت، يك انتخاب نادرست است; بلكه آنچه خدا به آن مى نگرد و در ترازوى حقيقت وزن دارد، فكر و عمل است، فكر پاك كه سرچشمه اعمالى پاك شود; و در دادگاه پروردگار تنها صاحبان اين دو سرمايه پيروزند.
۱. كتاب محجّة البيضاء، جلد ۶، صفحه ۳۱۲. [ ۹۴ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔰درس هشتاد و چهارم
دو چيز مايه هلاكت مردم است اميرالمؤمنين على (عليه السلام) مى فرمايد: أَهْلَكَ النّاسَ إِثْنانِ خَوْفُ الْفَقْرِ وَطَلَبُ الْفَخْرِ (۱)
🔻ترجمه :
دو چيز مردم را به هلاكت افكنده است، وحشت و ترس از فقر و تمناى افتخارات موهوم!
✅ شرح كوتاه:
اگر درباره علل افزايش تجاوزها، سرقت ها، رشوه خوارى ها، دزدى ها، كم فروشىها در اشكال مختلف، و همچنين تلاش هاى بى رويه آزمندانه و چپاولگرانه جمع كثيرى از مردم دقت كنيم، مى بينيم كه دو عامل فوق اثر عميقى در پيدايش اين رويدادها دارد، عده اى با داشتن همه چيز، فقط به خاطر ترس از فقر و يا به قول خودشان براى تأمين آينده، دست به كار خلافى مى زنند، و جمعى نيز آرامش زندگى و روح خود را فداى چشم هم چشمىها و جلب افتخارات موهوم مى كنند; در حالى كه اگر اين دو صفت زشت را رها كنند، به آسودگى زندگى خواهند نمود.
۱. تحف العقول. [ ۹۵ ]
🔰درس هشتاد و پنجم
كار خوب كم نيست امام سجاد (عليه السلام) فرمود: لا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقَوى وَ كَيْفَ يَقِلِّ ما يُتقَبَّلُ (۱)
🔻ترجمه:
كارى كه با اخلاص و پرهيزگارى توأم باشد، هر قدر به ظاهر كم باشد، كم نيست، چگونه ممكن است عملى كه مقبول درگاه خداست، كم باشد؟!
✅شرح كوتاه:
قرآن مجيد مى گويد: «خداوند تنها اعمالى را مى پذيرد كه با تقوا و نيّت پاك همراه باشد»، بنابراين بايد بيش از هر چيز به پاكى نيّت و اخلاص و تقوا توجه كرد نه به كميّت عمل; زيرا چنين عملى هر قدر هم كم باشد، پر ارزش است، چون مقبول درگاه خداست. آيا عملى كه مقبول درگاه او باشد، كم محسوب مى شود!؟ كوتاه سخن اين كه، انبوه اعمال تو خالى و ناخالص و ريا كارانه، بى ارزش است و كم وزن، ذره اى عمل پاك و خالص و صادقانه، پر ارزش است و سنگين قدر!
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۲۰۱. [ ۹۶ ]
🔰 درس هشتاد و ششم
خطا مكن و عذر مخواه امام حسين (عليه السلام) فرمود: إِيَّاكَ وَما تَعتَذِرُ مِنْهُ فَانَّ الْمُؤْمِنَ لا يُسِيئىُ وَ لا يَعْتَذِرُ وَالْمُنافِقُ كُلَّ يَوْم يُسِيئىُ وَ يَعْتَذِرُ (۱)
🔻 ترجمه:
كار بدى مكن كه ناگريز از عذرخواهى باشد، زيرا انسان با ايمان، نه بدى مى كند و نه عذر مى خواهد; ولى منافق همه روز بد مى كند و پوزش مى طلبد.
✅شرح كوتاه:
از هركسى خطا ممكن است سر زند، ولى افراد با ايمان و منافق در اين جا يك فرق دارند، افراد با ايمان مى كوشند كمتر خلاف كنند تا نيازى به عذر خواستن نداشته باشند; زيرا مى دانند عذرخواهى - بالاخره - رو را سفيد نمى كند، ولى منافقان پروايى از بدى و تخلّف ندارند و پى در پى پوزش مى طلبند، و اين خود يكى از نشانه هاى نفاق است كه ظاهرش به حكم عذر خواهى دليل ندامت است، و باطنش به حكم تكرار دليل عدم پشيمانى.
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۱۷۷. [ ۹۷ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔰درس هشتاد و هفتم
بدترين طرز زندگى
امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) فرمود: أَسْوَءُ النَّاسِ مَعَاشاً مَنْ لَمْ يَعِشْ غَيْرَهُ فِى مَعاشِهِ (۱)
✔️ ترجمه:
بدترين مردم - از نظر زندگى اقتصادى - كسى است كه به ديگران در معاش خود معاش ندهد و در زندگى او زندگى نكنند.
✅شرح كوتاه:
يك اقتصاد سالم، اقتصادى است كه پيوندهاى اجتماعى را محكم كند و همه افراد جامعه را در بر گيرد، آن جا كه رشته هاى مختلف اقتصادى در مسير منافع افراد معينى قرار مى گيرد، سرطان اقتصادى است، نه اقتصاد سالم; و همان طور كه امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) فرمود، اين بدترين نوع معاش و زندگى اقتصادى است.
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۳۳۴. [ ۹۸ ]
🔰درس هشتاد و هشتم
وعده هاى ما بدهى ماست
امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) فرمود: إِنَّا أَهْلُ بَيْت نَرَى وَعْدَنا عَلَيْنا دَيْناً كَما صَنَعَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله عليه وآله) (۱)
✔️ترجمه :
ما خاندانى هستيم كه وعده هاى خود را همانند ديون خود مى دانيم، همان طور كه پيامبر خدا (صلى الله عليه وآله) چنين بود.
✅شرح كوتاه :
بدهى تنها آن نيست كه انسان چيزى را از كسى بگيرد و مقابل آن را بدهكار شود، كسانى كه به ديگران وعده مى دهند، در حقيقت كارى به ذمّه مى گيرند و مسؤوليتى را مى پذيرند و در حقيقت يك دين اخلاقى غير قابل انكارى دارند. وفاى به عهد نشانه شخصيّت و ايمان و بزرگى و صدق و راستى و موجب تحكيم مبانى اطمينان عمومى در جامعه، و زنده كننده روح همكارى هاى اجتماعى است; و به همين دليل در اسلام، فوق العاده روى وفاى به عهد تكيه شده است.
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۳۳۳. [ ۹۹ ]
🔰 درس هشتاد و نهم
اموال حرام
حضرت امام باقر (عليه السلام) مى فرمايد: إِنَّ الرَّجُلَ إذا أَصابَ مالا مِنْ حَرَام لَمْ يُقْبَلْ مِنْه حَجُّ و لا عُمْرَةٌ وَلا صِلَةُ رَحِم! (۱)
✔️ ترجمه :
هرگاه انسان، مالى را از طريق نامشروع به دست آورد، نه حج و عمره با آن مال قبول است و نه صله رحم!
✅شرح كوتاه:
مقدّس بودن هدف - به تنهايى - در منطق اسلام كافى نيست; بلكه مقدّس بودن وسيله وصول به آن نيز لازم است، آنها كه دلخوشند كارهاى نيكى انجام مى دهند، اما به وسيله اى كه با آن، كار نيك را انجام مى دهند نمى انديشند، از اين حقيقت غافلند كه تا وسيله پاك و مقدّس نباشد، هيچ يك از آنها مقبول درگاه خداوند نخواهد شد، زيرا خدا تنها از پرهيزكاران قبول مى كند (انما يتقبل الله من المتقين).
۱. سفينة البحار، جلد ۱، صفحه ۲۱۳. [ ۱۰۰ ]
🔰درس نودم
تا مى توانى از كسى چيزى مخواه!
حضرت امام سجاد (عليه السلام) فرمود: طَلَبُ الْحَوائِج إِلى النَّاسِ مَذَلَّةٌ لِلْحَياةِ وَمَذَهَبَةٌ لِلْحَياءِ وَ إِسْتِخفافٌ بِالْوَقارِ وَ هُوَ الْفَقْرُ الْحاضِرُ (۱)
✔️ترجمه:
تقاضا نزد مردم بردن، خوارى در زندگى است و نابود كننده حيا و سبك كننده شخصيت انسان; و فقرى است كه آدمى آن را براى خود فراهم مى سازد.
✅ شرح كوتاه :
بعضى از مردم به گمان فرار از فقر، خود را به دست فقر مى سپارند، و با بردن تقاضاهاى غير ضرورى به نزد اين و آن، خود را وابسته و نيازمند مى سازند و شخصيت انسانى خويش را در هم مى كوبند. اسلام به پيروان خود دستور مى دهد كه تا آن جا كه توانايى دارند، روى پاى خود بايستند و از «زندگى اتكالى» بپرهيزند كه، بى نيازى بوسيله ديگران، عين نيازمندى است.
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۲۰۱. [ ۱۰۱ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
🔰درس نود و يكم
واى بر چنين كسى! امام سجاد (عليه السلام) فرمود: يا سَوْأَتاهُ لِمَنْ غَلَبَتْ إحْداتُهُ عَلَى عَشَراتِهِ! (۱)
✅ ترجمه :
اسفا بر آن كسى كه آحادش بر عشراتش پيشى گيرد!
🔻 شرح كوتاه :
قرآن مجيد مى گويد: «من جاء بالحسنة فله عشر امثالها و من جاء بالسيئة فلا يجزى الامثلها; آن كس كه كار نيكى انجام دهد، ده برابر پاداش مى گيرد; ولى كسى كه گناهى مرتكب شود، فقط به همان مقدار كيفر مى بيند». (۲)
با توجه به اين آيه، تفسير حديث فوق روشن مى شود: بيچاره كسى كه، اطاعت فرمان خدا را با آن همه پاداش عظيم رها كند و تن به گناه در دهد.
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۲۰۳. ۲. سوره انعام آيه ۱۶۱. [ ۱۰۲ ]
🔰 درس نود و دوّم
حل مشكل از گناه مخواه!
امام حسين (عليه السلام) فرمود: مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللهِ كانَ أَفْوَتُ لِما يَرجُوا وَ اَسْرَعُ لِما يَحْذِرُ (۱)
✅ترجمه:
آن كس كه انجام كارى را از طريق عصيان پروردگار بطلبد، آنچه را كه اميد دارد، زودتر از دست مى دهد; و از آنچه مى ترسد زودتر در آن واقع مى شود!
✔️شرح كوتاه:
بعضى چنين مى پندارند كه اگر از وسايل نامشروع براى رسيدن به اهدافشان بهره بگيرند، زودتر به مراد مى رسند، در حالى كه حديث فوق مى گويد، مراد خود را زودتر از دست مى دهند و در چاله هايى كه از آن وحشت دارند زودتر مى افتند، فى المثل از تحصيل ثروت نامشروع آرامش مى طلبد در حالى كه قبل از هر چيز در شعاع آن - آرامش را از دست مى دهد، و گرفتار پريشانىها و اضطراب هايى كه از آن وحشت داشت، مى شود.
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۹۷۷. [ ۱۰۳ ]
🔰 درس نود و سوّم
از خود راضى ها!
اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرمايد: مَنْ رَضِىَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السّاخِطُ عَلَيْهِ (۱)
✅ ترجمه:
كسى كه از خودش راضى باشد، افراد ناراضى از او بسيار خواهند بود.
✅ شرح كوتاه:
حب ذات و علاقه به خويشتن، اگر چه در حدود متعادل براى ادامه حيات لازم است، ولى اگر به حد افراط برسد سر از «خودخواهى» «خود رضايى» در مى آورد. افرادى كه از خود راضى هستند هرگز عيوب خود را نمى بينند، خود را وظيفه شناس، پاك، بدون عيب، جدى و فعال و دوست داشتنى و گل سر سبد اجتماع مى بينند، و به همين دليل توقع فراوان بى دليلى از مردم دارند، و همين موضوع سرچشمه سرازير شدن سيل خشم مردم به سوى آنان مى گردد.
۱. نهج البلاغه، كلمات قصار، كلمه ۶. [ ۱۰۴ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
اگر کسی دارای باطن خوب باشد، آیا خداوند سرانجام ظاهر او را نیز اصلاح خواهد کرد؟
✍️پاسخ:
براساس آموزههای دینی، لازم است انسان در مسیر خودسازی تمام سعی و تلاش خود را بنماید تا به صورت هماهنگ، هم ظاهر و هم باطن او در مسیر اصلاح باشد. البته اصلاح باطن نسبت به اصلاح ظاهر اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا سعی و تلاش در راستای اصلاح باطن، در بیشتر موارد سرانجام به اصلاح ظاهر نیز خواهد انجامید؛ اما اگر انسان بدون آنکه به اصلاح باطن خود همت ورزد، تنها به اصلاح ظاهر مشغول شود، باطن او ممکن است روز به روز در سراشیبی سقوط قرار گیرد؛ از اینرو در روایات متعددی سفارش شده است تا انسان به اصلاح باطن خویش بپردازد:
🔹رسول خدا(ص): «هر انسانی ظاهر و باطنی دارد. هر کسی باطن خود را پاک کند، خداوند ظاهرش را نیز پاک گرداند، و هر کس باطنش را تباه کند، خداوند ظاهرش را تباه میکند».
🔸رسول خدا(ص): «هر کس برای خداوند چیزی را مخفی بدارد، خداوند هم آشکارا او را خوشحال میکند، و هر کس در نهان خدا را به خشم آورد، خداوند هم آشکارا او را رسوا میکند».
🔹امام علی(ع): «هرگاه کسی روابط میان خود و خدا را اصلاح نماید، خداوند نیز روابط میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد».
🔸امام صادق(ع): «بنده از اظهار کار نیک و پوشاندن کار بد سودی نخواهد برد؛ زیرا هنگامی که به باطن خود مراجعه میکند میداند که کارش حقیقت ندارد، و خداوند هم میفرماید: «بَلِ الْإِنْسانُ عَلی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ»،انسان حال خود را میداند و هر گاه باطن درست شد ظاهر هم درست میگردد».
🔹امام صادق(ع): «هر کس ظاهر خود را به گونهای نیک جلوه دهد و در صدد فهماندن این موضوع به مردم باشد که خدا او را دوست میدارد، ولی در باطن با اعمال زشت خود به مخالفت با خداوند برخیزد، روز قیامت با خشم پروردگارش روبرو خواهد شد».
🔸امام صادق(ع): «فساد ظاهر آدمی از فساد باطن او است، کسی که باطن خود را (از عیوب نفسانی و رذائل اخلاقی) اصلاح کند، خداوند ظاهر او را (از نواقص و عیوب و گرفتاریهای مادی و صوری) اصلاح میکند».
🔰درس نود و چهارم
خويشاوندان دور و نزديك
امام مجتبى (عليه السلام) مى فرمايد: اَلْقَرِيْبُ مَنْ قَرَّبَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إنْ بَعُدَ نَسَبُهُ وَالْبَعيدُ مَنْ باعَدَتْهُ الْمَودَةُ و إنْ قَرُبَ نَسَبُهُ (۱)
✔️ترجمه :
خويشاوندان نزديك آنها هستند كه محبّت بيشترى دارند، اگر چه نسب آنها دورتر باشد، و خويشاوندان دور آنها هستند كه محبّت كمترى دارند، اگر چه نسبشان نزديكتر باشد.
✅شرح كوتاه :
رابطه خويشاوندى در اسلام از مهم ترين روابط اجتماعى; و در واقع در دل جامعه بزرگ انسانى، گروه هاى فشرده ترى به وجود مى آورد كه همكارى نزديكترى با هم خواهند داشت، و در حلّ مشكلات حياتى با يكديگر تعاون و همكارى خواهند نمود. ولى مقياس خويشاوندى در اسلام (طبق روايت بالا) به محبّت و مودت است، نه تنها به نزديكى رابطه نسبى!
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۱۶۵. [ ۱۰۵ ]
🔰درس نود و پنجم
ترك عادت
امام حسن عسكرى (عليه السلام) مى فرمايد: رَدُّ الْمَعْتادِ عَنْ عادَتِهِ كاَلْمُعْجِزْ (۱)
✔️ترجمه:
ترك دادن اعتيادهاى غلط افراد، همانند معجزه است!
✅ شرح كوتاه :
عادت يكى از مواهب بزرگ الهى است، زيرا كارهاى مشكل را براى انسان آسان مى كند و بسيارى از كارهاى پيچيده و ضرورى زندگى (مانند سخن گفتن، راه رفتن و امثال آنها) را به طور خود كار در مى آورد. ولى همين عادت، اگر در كارهاى غلط مورد سوء استفاده واقع شود، شكل اعتياد خطرناكى را به خود مى گيرد كه ترك آن غالباً مشكل است; تا آن جا كه حضرت امام عسكرى (عليه السلام) آن را در سر حد يك معجزه قرار داده است. بنابراين، بايد كوشيد، پيش از آن كه اعمال زشت به صورت عادت در آيد، آن را ترك گفت.
۱. بحارالانوار، جلد ۱۷، صفحه ۲۱۷. [ ۱۰۶ ]
🔰درس نود و ششم
حماسه كربلا
امام حسين (عليه السلام) مى فرمايد: ترجمه بخدا سوگند هرگز - همانند افراد ذليل - دست در دست آنها نمى گذارم و همانند بردگان فرار نمى كنم... من مرگ را جز سعادت، و زندگى و ستمگران با جز مايه ملالت و بدبختى نمى بينم!
✅ شرح كوتاه:
كربلا حماسه بزرگ و جاويدان تاريخ بشر است. كربلا مركز بزرگترين دانشگاه انسان سازى است. عاشورا يك روز فراموش نشدنى در تاريخ اقوام و ملت هايى است كه مى خواهند سربلند بمانند، سربلند زندگى كنند و سربلند بميرند و دو جمله بالا كه از دو گفتار امام حسين (عليه السلام) گرفته شده دو نشانه روشن از اين حقيقت است.
🔰 درس نود و هفتم
عاقل كيست؟
از حضرت اميرمؤمنان على (عليه السلام) تقاضا كردند: عاقل را براى ما توصيف كن، فرمود: اَلْعاقِلُ هُوَالَّذِى يَضَعُ الشَّىءَ مَواضِعَهُ (۱)
✔️ ترجمه :
عاقل كسى است كه هر چيز را به جاى خود مى نهد.
✅شرح كوتاه :
در ميان مفهوم و معناى عقل، سخن بسيار گفته اند; اما جمله كوتاه فوق بهترين تعبيرى است كه در اين زمينه وارد شده است. عقل چيزى جز اين نيست كه هر چيز را به جاى خود نهند، هر شخصى را در محل شايسته و مناسب خود در اجتماع قرار دهند، غم و شادى، دوستى و دشمنى، نرمش و خشونت، محبّت و شدت عمل، عبادت، كسب و كار و تفريح سالم و هر كار ديگر را در جاى خود و به وقت خود انجام دهند.
۱. نهج البلاغه، كلمات قصار. [ ۱۰۸ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
👌💎 هرکس این دعا را در آخرین جمعه ماه رجب بخواند، ۱۱ سال بر عمرش اضافه می شود
مرحوم آیةالله میرزا محمدتقی موسوی اصفهانی، صاحب کتاب شریف «مکیال المکارم» در کتاب دیگر خود با نام «أبواب الجنّات فی آداب الجمعات» می نویسد:
مرحوم آخوند ملامحمدباقر فشارکی رحمةالله علیه، رساله ای در اعمال ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان تألیف فرموده است. وی در آنجا از بعضی کتب نقل فرموده است که:
هرکس در روز جمعه آخر ماه رجب، این دعا را بخواند، 11 سال بر عمر او اضافه می شود:
« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. يَا أَجَلَّ مِنْ كُلِ جَلِيلٍ! يَا أَكْرَمَ مِنْ كُلِ كَرِيمٍ! وَ يَا أَعَزَّ مِنْ كُلِّ عَزِيزٍ! أَغِثْنِي يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ! بِفَضْلِكَ وَ جُودِكَ وَ كَرَمِكَ. وَ مُدَّ عُمْرَنَا، وَ هَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ عُمْراً بِالْعَافِیَةِ، یَا ذَاالْجَلالِ وَ الإکْرَامِ!»
(ابواب الجنّات في آداب الجمعات، ص475-476)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅👌🌟 پاداش خواندن سوره توحید در همه یا یکی از جمعه های ماه رجب
1) عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَبٍ مِائَةَ مَرَّةٍ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، كَانَ لَهُ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَسْعَى بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ. (مستدرك الوسائل، ج7، ص535 به نقل از لبّ اللُّباب راوندی)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در همه روزهای جمعه ماه رجب، 100 بار سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می گردد.
2) رُوِیَ فِي حَدِيثٍ أَنَّ مَنْ قَرَأَ فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ مِنْ رَجَبٍ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» مِائَةَ مَرَّةٍ، كَانَ لَهُ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَسْعَى بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ. (وسائل الشيعة، ج10، ص484 به نقل از اقبال الاعمال/اقبال الاعمال، ص135)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در روز جمعه ماه رجب، 100 بار سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می گردد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
حدیث امام موسی کاظم علیه السلام
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔸 وَ قَالَ اِبْنُ حُمْدُونٍ فِي تَذْكِرَتِهِ قَالَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ :
« وَجَدْتُ عِلْمَ اَلنَّاسِ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ اَلثَّانِيَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ اَلثَّالِثَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ اَلرَّابِعَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ . »
مَعْنَى هَذِهِ اَلْأَرْبَعِ اَلْأُولَى :
• وُجُوبُ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ تَعَالَى اَلَّذِي هِيَ اَللُّطْفُ
• اَلثَّانِيَةُ مَعْرِفَةُ مَا صَنَعَ بِكَ مِنَ اَلنِّعَمِ اَلَّتِي يَتَعَيَّنُ عَلَيْكَ لِأَجْلِهَا اَلشُّكْرُ وَ اَلْعِبَادَةُ
• اَلثَّالِثَةُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَهُ مِنْكَ فِيمَا أَوْجَبَهُ عَلَيْكَ وَ نَدَبَكَ إِلَى فِعْلِهِ لِتَفْعَلَهُ عَلَى اَلْحَدِّ اَلَّذِي أَرَادَهُ مِنْكَ فَتَسْتَحِقَّ بِذَلِكَ اَلثَّوَابَ
• وَ اَلرَّابِعَةُ أَنْ تَعْرِفَ اَلشَّيْءَ اَلَّذِي يُخْرِجُكَ عَنْ طَاعَةِ اَللَّهِ فَتَجْتَنِبَهُ.
☘🍃☘🍃☘🍃☘
🔸 از موسى بن جعفر عليهما السّلام نقل شده که فرمودند :
« علم مردم را در چهار چيز ديدم:۱-اينكه خداى خود را بشناسى.۲-بفهمى چه نسبت بتو انجام داده.۳-بدانى چه از تو خواسته.۴-بدانى چه چيز موجب خارجشدنت از دين مىشود. »
معنى اين چهار چيز اينست كه اول وجوب معرفت خدا كه آن يك لطف است دوم شناخت نعمتهائى كه بتو ارزانى داشته و شكر و سپاسگزارى ترا در مقابل آنها لازم مينمايد
سوم شناخت دستوراتى كه بتو داده و تشويقهائى كه فرموده تا طبق فرمان او انجام وظيفه نمائى و استحقاق پاداش پيدا كنى.و چهارم شناخت مسائلى كه موجب خارجشدنت از دين مىشود تا از آنها اجتنابورزى.
•┈┈••✾••┈┈•
📚 بحار الأنوار ، ج ۷۵ ، ۳۲۸
آنچه ایران دارد و دیگران ندارند❗️
✅ این حرف هرکسی است که ایران و مردم و رهبری آن را میشناسد.
🌸چه دوست و چه دشمن
👌دشمنان بیش از دوستان به آن اعتراف دارند،
✅ بارها گفته اند که سال ها برنامه ریزی و توطئه و میلیاردها سرمایه دشمنان و آمریکا را با یک سخنرانی بر باد میدهد.
زیرا👇
◀️ او سیاستمدار است و دیندار ،
◀️ مرجع است و عالم ذوفنون،
◀️ هم عارف است هم فرمانده نظامی،
◀️ هم شاعر است و هم اقتصاد فهم،
◀️ دیدبان تیزبین است و آینده نگر،
◀️ شجاع است و عاشق شهادت،
◀️ دوستدار مردم است و خداترس،
◀️ حافظ عزت و استقلال کشور،
◀️ نگهبان امنیت و حاکمیت کشور،
◀️ ایرانشناس است و جهانشناس،
◀️ او ولی فقیه است و مقام رهبری،
◀️ خمینی دیگری بعد از خمینی،
🌸سید علی حسینی خامنهای
خدایا عجب نعمتی به ما دادی❗️
(به بهانه جنگ اوکراین)
واقعا چه نعمت بزرگ و بی نظیری خدا به ما داده❗️
✅ آیا این کم نعمتی است که تاکنون ما را از چندین جنگ خانمانسوز نجات داده❗️
حتمی ترین جنگها را از سر مردم ما دور کرده،
یکیش زمان جنگ آمریکا با صدام، که برخی تندروها مایل بودند پای ما را به جنگ بکشند❗️
دیگرش زمان جنگ افغانستان،
و موارد دیگر،
که مهمترین آن، نجات کشور از فتنه تقلب ۸۸ بود
◀️ اگر تدبیر این مرد خدا نبود
◀️ اگر دوراندیشی این رهبر الهی نبود
◀️ اگر به فشار روحانی و دیگران تن میداد و همه هستهای را می دادیم
◀️ اگر موشکها را تحویل میدادیم
◀️ اگر به کشورهای منطقه کمک نمیکردیم و حضور پیدا نمیکردیم
◀️ اگر کشور را بی دفاع میگذاشتیم
◀️ و به امضای جان کریها اعتماد میکردیم
👌چه کسی در حمله به کشور بی دفاع ما درنگ میکرد⁉️
چه خوب فرمود که
👌هزینه سازش بیشتر از هزینه مقاومت است.
🌸این نعمت بزرگ، وجود سید علی حسینی خامنهای است.
✅ آیا این نعمت بزرگ، شکر ندارد❓
آیا شکر آن، جز به اطاعت است❓
✍️احمد سعیدی
🔰درس نود و هشتم
علت دشمنى
اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى فرمايد: اَلْنّاسُ اَعْداءُ جَهِلُواْ (۱)
✔️ ترجمه:
مردم دشمن چيزهايى هستند كه نمى دانند.
✅شرح كوتاه :
بعضى از مردم را مى بينيم كه بسيارى از حقايق را انكار مى كنند و بر ضد آن بپا مى خيزند و دليلى براى آن جز نادانى و بى خبرى نمى يابيم. اين گفتار حكيمانه مخصوصاً درباره مسائل دينى كاملا صدق مى كند; در حقيقت اگر بعضى از مردم، حتى بعضى از كسانى كه در علوم ديگر استادند، آنها را انكار مى كنند و به دشمنى با آن بر مى خيزند، هنگامى كه دقت مى كنيم مى بينيم به عمق و فلسفه مذهب و مسائل مذهبى نرسيده اند و گرنه هرگز راه انكار را نمى پوييدند و اين واقعيت كراراً آزمايش شده است.
۱. نهج البلاغه، كلمات قصار، جمله ۱۷۲. [ ۱۰۹ ]
🔰درس نود و نهم
غيرتمندان پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: إِنَّ اللهَ تَعالَى يُحِبُّ مِنْ عِبادِهِ الْغَيُورَ (۱)
✔️ ترجمه :
خداوند متعال بندگان غيرتمند خود را دوست دارد.
✅ شرح كوتاه:
غيرت در حقيقت به معناى وفادارى نسبت به حفظ دين يا ناموس يا آب و خاك كشور اسلام و يا ساير مواهب الهى است. شخص غيور كسى است كه خود را متعهد و مسئوول در برابر حفظ اين امور مى داند و از دستبرد و تجاوز بيگانه به آنها فوق العاده ناراحت مى شود. غيرت يكى از صفات برجسته پيغمبران و مردان خداست; درباره ابراهيم (عليه السلام) قهرمان بت شكن مى خوانيم: «ان ابراهيم كان غيورا» خلاصه غيرت سدّ نيرومندى در برابر هجوم بيگانگان است.
۱. نهج الفصاحه، صفحه ۱۵.
🔰 درس صدم
يك موجود پر بركت
پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمود: مَثَلُ الْمُؤْمِنِ مَثَلُ النَّخْلَةِ ما أَخَذْتَ مِنْها مِنْ شَىء نَفَعَكَ (۱)
✔️ ترجمه:
انسان با ايمان همانند درخت نخل است; هر چيز از آن برگيرى مفيد و سودمند است.
✅شرح كوتاه :
درخت نخل راستى از درختان بسيار پر بركت است، ميوه آن را مى خورند و از بهترين غذاهاست، هسته آن را گاهى مى سوزانند، از برگ آن حصير و كلاه و سفره و مانند آن مى بافند، چوب آن را در ساختمان عمارت هاى ساده به كار مى برند و حتى گاهى از آنها بعنوان پل براى گذشتن از نهرها استفاده مى كنند، از طلع (شكوفه) آن يك نوع اسانس معطر و مفيد مى گيرند، خلاصه هيچ جزئى از آن بى فايده و دور ريختنى نيست! افراد با ايمان نيز در سطح خودشان چنينند، فكرشان مفيد، گفتارشان سودمند، جلساتشان آموزنده، مكتبشان سازنده، در دوستى با وفا، در تصميمات محكم، و خلاصه همه چيز آنها ارزنده اند.
۱. نهج الفصاحه، صفحه ۵۶۴. [ ۱۱۱ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
⬛🟩⬛🟩⬛🟩⬛
⬛☑️ 25 رجب، سالروز شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت باد.
⚫😭 در رثای حضرت :
پربسته بود و وقت پریدن توان نداشت
مرغی که بال داشت ولی آسمان نداشت
خوکرده بود با غم زندان خود ولی
دیگر توان صبر در آن آشیان نداشت
جز آه، زخم های دهن باز کرده اش
در چارچوب تنگ قفس، همزبان نداشت
آنقدر زخمی غل و زنجیر بود که
اندازه ی کشیدن یک آه، جان نداشت
زیر لگد، صداش به جایی نمیرسید
زیر لگد شکست و توان فغان نداشت
با تازیانه ساخت که دشنام نشنود
دیگر ولی تحمل زخم زبان نداشت
هرچند میزبان تنش، تخته پاره شد
هرچند روی پل، بدنش سایبان نداشت
دیگر تنش، اسیر سم اسب ها نشد
دیگر سرش به خانۀ نیزه مکان نداشت
⚫👈🏾علی اکبر لطیفیان
⬛🟩⬛🟩⬛🟩⬛
🟩⚫🟢⚫🟢⚫🟢🟩
🟢⚫ یا رب العالمین
عجل لولیک الفرج
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
⬛شهادت امام کاظم علیه السلام تسلیت باد. ⬛
☑️☘️ محوریت عمل انسان :
🔹مَّنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ
🔹هر که کار شایسته کند، به سود خود اوست؛ و هر که بدى کند، به زیان خود اوست، و پروردگار تو به بندگان [خود] ستمکار نیست.
🔹Whoever does good, it is for his own soul, and whoever does evil, it is against it; and your Lord is not in the least unjust to the servants.
(قرآن کریم سوره فصلت 46)
🔹▪️🔹▪️🔹▪️
✅⚫ پیام ها و نکته ها :
◀️1. عمل و کار کردن، ملاک تعیین کننده ی سرنوشت آدمی است.
◀️2. منافع کارهای شایسته و خوب، در مرحله ی اول به خود فرد عمل کننده، می رسد.
◀️3. سود کارهای خوب، در مرحله ی ثانی، به اطراف و جوانب تأثیر گذار است.
◀️4. زیان و آثار اعمال زشت فرد، در مرحله ی اول، متوجه ی خود شخص می شود.
◀️5. در مرحله ی دوم، اعمال زشت افراد، پیرامون و افراد دیگر را، متضرر می کند.
◀️6. أثر و نقش خدا در اعمال ما، فقط در این حد است که به ما امکان و استعداد انجام کار خوب و بد داده است.
◀️7. امکان گناه دادن خدا به ما، به معنای رضایت خدا نسبت به گناهان ما نیست.
مقتضی سنت اختیار ما، در دنیاست.
◀️8. خداوند متعال که ما را از ستم به دیگران نهی می کند
نباید خودش، در حق بندگانش ستمگر باشد
لذا در این آیه شریفه، خدا، ستم از ناحیه ی خود را بر بندگانش، مطلقا رد می کند.
🟩⬛🟩⬛🟩⬛🟩
🔰درس صد و يكم
بهترين دست ها پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمود: اَلأَيْدِى ثَلاثَهٌ: سائلَةٌ وَمُمْسِكَةٌ وَ مُنْفِقَةٌ وَخَيْرُ الأَيْدِىْ مُنْفِقَه! (۱)
🔻 ترجمه:
دستها سه گونه اند: دست گيرنده، و دست نگهدارنده، و دست دهنده، و بهترين دستها دست دهنده است!
✅شرح كوتاه:
اسلام سعى دارد پيروان خود را با همّتى بلند و كوششى و تلاشى وسيع و عاطفه اى پرمايه پرورش دهد، و به همين دليل به همه پيروان خود توصيه مى كند تا مى توانند از كسى چيزى نخواهند و دست تمنى پيش كسى دراز نكنند، نه فقط از كسى چيزى نخواهند، آنچه را دارند نيز در انحصار خود قرار ندهند، بلكه تا مى توانند از آن در اختيار ديگران بگذارند و روى همين جهت در حديث فوق مى خوانيم بهترين دستها دست دهنده است.
۱. تحف العقول، صفحه ۳۲. [ ۱۱۲ ]
🔰 درس صد و دوّم
بدتر از مرگ امام حسن عسكرى (عليه السلام) مى فرمايد: خَيْرٌ مِنَ الْحَياتِ ما إِذا فَقَدْ تَهُ أَبْغَضْتَ الْحَياتَ! وَ شَرُّ مِنَ الْمَوْتِ مَا إذا نَزَلَ بِكَ أَحْبَبْتَ الْمَوْتَ! (۱)
🔻ترجمه:
از زندگى بهتر، چيزى است كه اگر آن را از دست دهى از زندگى بيزار مى شوى! و بدتر از مرگ چيزى است كه هرگاه بر تو نازل گردد از مرگ استقبال مى كنى!
✅شرح كوتاه:
بعضى تصور مى كنند بالاترين ارزشها ارزش اين زندگى مادى است در حالى كه از آن ارزشمندتر فراوان است، در زندگى لحظاتى پيش مى آيد كه انسان آرزوى مرگ مى كند و حقايقى وجود دارد كه با رضايت كامل جان شيرين خود را فداى آن مى سازد. شهداى راه خدا، راه فضيلت و حق پرستى، آنها بودند كه حقيقت اين گفته پر معناى امام عسكرى (عليه السلام) را دريافته بودند و آن جا كه زندگى را ناگوار و مرگ را دريچه اى به جهانى وسيع تر، به خشنودى و رضاى پروردگار مى ديدند با آن وداع، و از اين استقبال مى كردند.
۱. تحف العقول، صفحه ۳۶۸. [ ۱۱۳ ]
🔰درس صد و سوّم
فرق ميان مؤمن و منافق
پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: إذا رَأَيْتُمُ الْمُؤْمِنَ صَمُوتاً فَادْنُوْا مِنْهُ فَإنَّهُ يُلْقِى الحِكْمَةَ وَالْمُؤْمِنُ قَلِيلُ الْكَلامِ كَثِيرُ الْعَمَلِ وَالْمُنافِقُ كَثِيرُ الْكَلامِ قَليلُ الْعَمَلِ (۱)
🔻ترجمه :
هنگامى كه شخص با ايمان را خاموش يافتيد به او نزديك شويد كه سخنان حكمت آميز از او خواهيد شنيد - افراد با ايمان كم حرف و پركارند ولى منافقان پر سخن و كم عملند!
✅شرح كوتاه:
نيروى انسانى نامحدود و پايان نيافتنى نيست، به همين دليل هنگامى كه انرژى هاى انسان در يك مسير زياد به كار افتند در جاى ديگر گرفتار كمبود مى گردد، بنابراين جاى تعجب نيست كه افراد پرگو و پر حرف افرادى كم عمل و كم كار هستند. پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) كه در هرجا و در همه چيز طرفدار اثر مثبت است نشانه افراد با ايمان را تلاش در راه عمل، به جاى سخن، مى داند، در حالى كه براى افراد منافق صفتى عكس آن قائل است.
۱. از كتاب تحف العقول، صفحه ۲۹۶. [ ۱۱۴ ]
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Ccc659295ec
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج