کانال مذهبی خادم الشریعه
نماز جعفر بن طیار چطوری هست ؟
میشه بهم راهنمایی کنید ممنون میشم
پاسخ :
این نماز چهار ركعت است كه دو سلام دارد (دو تا دو ركعتی).
در هر ركعتی حمد و سوره می خواند، سپس پانزده مرتبه می گوید: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اكبر».و همین تسبیح را ده مرتبه در ركوع و هم چنین ده مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع و هم چنین ده مرتبه در سجده اول و ده مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ده مرتبه در سجده دوم و ده مرتبه بعد از سر بلند نمودن تسبیحات را می گوید.
پس در هر ركعتی هفتاد و پنج مرتبه و مجموع آنها (در تمام چهار ركعت) سیصد تسبیح می شود.
اگر فرصت یا توان خواندن به این شکل را ندارد می تواند دوتا دو رکعت معمولی بخواند و بعد ازنماز سیصدمرتبه تسبیحات اربعه را بگوید
از آداب نماز جعفر طیار این است كه در ركعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در ركعت دوم سوره عادیات و در ركعت سوم سوره نصر و در ركعت چهارم سوره توحید خوانده شود.
مستحب است كه در سجده دوم ركعت دوم، بعد از تسبیحات بگوید: «یا من لبس العزّ و الوقار، یا من تعطّف بالمجد و تكرّم به، یا من لا ینبغی التّسبیح الّا له، یا من احصی كلّ شیء علمه، یا ذا النّعمه و الطّول، یا ذا المنّ و الفضل، یا ذالقدره و الكرم، اسئلك بمعاقد العزّ من عرشك و منتهی الرّحمه بكتابك و بأسمك الأعظم الأعلی و كلماتك التّامّات ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و افعل بی كذا و كذا» سپس حاجتهایش را بگوید، به فارسی هم می تواند حاجاتش را درخواست كند.
مفضل می گوید: ابا عبدالله امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ را دیدم نماز جعفر طیار را می خواند و دستهایش را بلند كرد و به این دعا خدا را خواند: «یا ربّ یا ربّ» تا نفس قطع شد، «یا ربّاه یا ربّاه» تا نفس قطع شد، «ربّ ربّ» تا نفس قطع شد، «یا الله یا الله» تا نفس قطع شد، «یا حیّ یا حیّ» تا نفس قطع شد، «یا رحیم یا رحیم» تا نفس قطع شد، «یا رحمان یا رحمان» هفت مرتبه، «یا ارحم الرّاحمین» هفت مرتبه. سپس گفت:
«اللّهمّ انّی افتتح القول بحمدك و انطق بالثّناء علیك و امجدك و لا غایه لمدحك و اثنی علیك و من یبلغ غایه ثنائك و امد مجدك و انّی لخلیقتك كنه معرفه مجدك و ایّ زمن لم تكن ممدوحاً بفضلك موصوفاً بمجدك عوّاداً علی المذنبین بحلمك تخلّف سكّان ارضك عن طاعتك و كنت علیهم عطوفاً بجودك جواداً بفضلك عوّاداً بكرمك یا لا اله الّا انت المنّان ذو الجلال و الإكرام».
و سپس حاجات خود را طلب کند
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
فردي از نظر ذهني مشکل داشته و رفته ب سمت کوهستان و گم شده و بعداز دوماه جسدش پيدا شده و در اين مدت خانواده اش براي پيدا کردن او مشکلات زيادي کشيده اند ...حال ايا اين کار فرد فوت شده گناه بود ؟ و يا ناراحت بودن خانواده اش از دست او باعث ازار او در ان دنيا ميشود؟و ايا اين کار او مصداق خود کشي را دارد
پاسخ:
خدا ایشان را رحمت کند.
درباره وضعیت افراد هنگام مرگ نمی شود به راحتی قضاوت کرد مخصوصا این که این فرد دچار مشکلات ذهنی نیز بوده است.پس در این باره حمل به صحت می کنیم و این نوع مرگ او را یک مرگ بر اثر اتفاق(گم شدن در کوهستان) حساب می کنیم. و علمش را به خدا واگذار می کنیم.(چه بسا این فرد در زمان این حرکت در معرض یک حمله روانی شدید بوده و یا اول نمی خواسته خود را گم کند و بعد از طی مسیری گم شده و یا... بنا بر این نمی توان گفت که او گناه کار بوده و یا خودکشی کرده است الله عالم)
آیا ناراحت بودن خانواده از ایشان باعث آزار او در آن دنیا می شود؟؟
انسان پس از مرگ اسیر اعمال خویش است و عمل دیگران تاثیری در حال او ندارد. کما اینکه قرآن به این مطلب با تعابیر مختلف اشاره کرده است.
«أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا یَعْمَلُونَ[بقره/۱۳۴] اعمال آنان، مربوط به خودشان بود و اعمال شما نیز مربوط به خود شماست و شما هیچ گاه مسئول اعمال آنها نخواهید بود.»
وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى»(آیه 164 سوره انعام، آیه 18 سوره فاطر، آیه 15 سوره اسراء، آیه 7 سوره زمر و آیه 38 سوره نجم.)، «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ»( (هرکسی درگرو دستاورد خویش است)، سوره مدّثر، آیه 38.)، «لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ»و «لِکُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ »((آنچه نفس آدمی از خوبی به دست آورد، به سود او و آنچه از بدی به دست آورد، به زیان اوست)، سوره بقره، آیه 286.) بر بیانگر همین قانون هستند.
و اگر اطلاع از احوال بازماندگان سبب رنج یا خشنودی متوفی می شود، این نیز در گرو اعمال خود متوفی است که اگر خدای متعال به خاطر اعمالش بخواهد به او پاداش بدهد، یکی از پاداش ها، با خبر کردن از اخبار مسرت بخش بازماندگان است و اگر خدای متعال بخواهد شخص را به سبب اعمالش معذب کند، یکی از عذاب ها، با خبر کردن از اخبار ملالت بار بازماندگان است.
امام صادق (ع) فرموده اند: روح مؤمن اجازه مىیابد و به دیدار خانوادهاش مىآید تا از حال و روزگار آنان با خبر گردد، اما آن چه براى او محبوب و مسرت آمیز باشد، مشاهده مىكند و آن چه براى او مكروه و نفرت آمیز باشد، مشاهده نخواهد كرد. روح كافر نیز به دیدار خانوادهاش موفق مىشود، اما آن چه براى او مكروه و نفرت آمیز باشد، مشاهده مىكند و آن چه براى او محبوب و مسرت بخش باشد، مشاهده نخواهد كرد.[ الكافی، ج۳، ص ۲۳۰]
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
آيا براي اثبات عدل الهي که از اصول الدين است استدلال استنتاجي و عثلي وجود ندارد و همه استدلال هاي موجود استقرايي است؟ اگر اين طور نيست مي شود به طور کامب توضيح دهيد؟
پاسخ:
بله برای اثبات عدل الهی ادله عقلی وجود دارد
متکلمین برای اثبات عدل الهی به دلایلی استناد کرده اند از جمله:
1- در نظر عقل، عدل کاری شایسته و ظلم عملی ناشایست است و خداوند حکیم از انجام کارهایی که عقل ناشایست می شمارد، منزه است. پس، خداوند هیچگاه مرتکب ظلم و ستم نمی شود و تمام کارهای او عادلانه است.
2- اگر فرض کنیم خداوند سبحان مرتکب ظلم می گردد، با سه احتمال رو به رو خواهیم بود:
الف: یا این عمل ناشی از جهل است. که این با علم مطلق الهی ناسازگار است.
ب: یا این عمل از نیاز و فقر سرچشمه می گیرد. و در بحث غنی بودن خداوند ثابت شده که خداوند غنی مطلق است.
ج: یا ظلم، مقتضای ظلم است. با اینکه در بحث حسن و قبح عقلی ثابت شد که خداوند فعل زشت و قبیح انجام نمی دهد و تمام افعال خداوند عادلانه است.
3- برخی از اندیشمندان معتقدند که عدالت را در چند مقام و جایگاه باید در نظر گرفت و هر کدام را با دلیلی اثبات کرد:
الف: عدالت در مقام تکلیف
اگر خدای متعال، تکلیفی بالاتر و فوق طاقت بندگان، تعیین کند امکان عمل نخواهد داشت و کار لغو و بیهوده ای خواهد بود و حکمت الهی اقتضا می کند که این تکالیف، متناسب با توانایی های مکلفین باشد تا نقض غرض لازم نیاید زیرا غرض خداوند انجام تکالیف بندگان است برای بدست آوردن خیر و مصلحت و رسیدن به سعادت واقعی، وقتی خداوند تکالیفی به عهده آنها بگذارد که نتوانند انجام دهند چگونه این غرض ایجاد خواهد شد.
ب: عدالت در مقام قضاوت بین بندگان
این کار به منظور مشخص شدن استحقاق افراد برای انواع پاداش و کیفر، انجام می گیرد و اگر بر خلاف قسط و عدل باشد نقض غرض خواهد شد.
ج: عدالت در مقام پاداش و کیفر
با توجه به هدف نهایی آفرینش کسی که انسان را برای رسیدن به نتایج کارهای خوب و بدش آفریده است اگر او را بر خلاف اقتضای آنها پاداش یا کیفر دهد به هدف خودش نخواهد رسید.
پس صفات ذاتیۀ خداوند باعث می شود تا رفتار او حکیمانه و عادلانه باشد و هیچ صفتی که اقتضای ظلم و ستم یا لغو و عبث را داشته باشد در او وجود نداشته باشد.
کانال مذهبی خادم الشریعه👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
تو قوم لوط همه که همجنس باز نبودن توشون زن و بچه هاي بيگناه هم بودن که از چيزي خبر هم نداشتن
پس به نظرت اين عدالته که خدا بياد کل اون قوم رو نابود کنه و عذاب بفرسته واسه اينکه يه عده از مرداش همجنس باز بودن؟يعني اون بچه ها هم که کشته شدن همجنس باز بودن؟
بعد چرا خدا تا اون زمان تو همه چي دخالت ميکرد اما حالا ديگه کاري به جايي نداره؟اگه اسرائيل ظالمه چرا مثل اونوقتا پرنده هايي از جهنم نميفرسته که رو سرشون سنگايي آتشين بندازه و نابودشون کنه
پاسخ:
ابتدا باید یک مطلب را به شکل دقیق و کامل دید، بعد دنبال اشکال و ایراد از آن رفت.
به کدام مستند تاریخی می فرمایید که در بین قوم لوط بی گناهانی بودند؟ حال آنکه قرآن صریحا می فرماید غیر از یک خانه همه گناهکار بودند.
فَما وَجَدْنا فيها غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمينَ (36 ذاریات)
اگر شما داستان قوم لوط را از قرآن خوانده اید، این آیه هم بخشی از این داستان است.
البته در روایات بیان شده است که هر زمان بنا بوده که عذاب الهی نازل شود، از مدتها قبل افراد آن منطقه نازا می شدند و فرزند جدیدی در بین آنها متولد نمی شده است.
اما درباره بخش دوم مطلب شما، فقط در ماجرای طوفان نوح دقت کنید، حدود هزار سال طول کشید تا خدا یک قوم را عذاب کند!
شما می خواهید تمام اتفاقات در چند هزار سال را در ده سال مشاهده کنید؟
کل تاریخ را یک جا دیده اید و فکر می کنید خدا هر لحظه بر سر هر کسی عذاب نازل کرده؟
پس این کسانی که پیامبران الهی را می کشتند و ... از کجا آمده بودند.
به هر حال خدای متعال راه را برای اهل باطل نیز باز می گذارد و عذاب الهی تنها زمانی نازل می شود که موازنه حق و باطل در حال به هم خوردن باشد و اهل باطل آن قدر قوت بگیرند که اگر عذاب بر آنها نازل نشود، مجالی برای طالبان حق باقی نمی گذارند.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
چرا خداوند شراب را حرام کرده است؟
پاسخ:
به چند دلیل شراب حرام است:
1- آیات قرآن
«انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون؛ (مائده (5) آیه 90)
تحقیقاً شراب و انواع قمار و بت پرستى و یا سنگ هایى که براى قربانى نصب شده و چوبه هاى قرعه (براى کشف امور غیبى)، پلیدى از کارهاى شیطان است، از آن دورى گزینید، شاید رستگار شوید.»
2- احادیث
امام على (علیه السلام) مى فرماید: «خداوند شراب و مى گسارى را براى سلامت عقل حرام کرده است.» ( نهج البلاغه، حکمت 252)
3- اجماع
به اجماع فقهاى شیعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اکثر عالمان دینى مشروبات را حتى به نام دارو نیز تجویز نمى کنند، چرا که خداوند متعال شفایى در حرام قرار نداده است. تمام فقیهان اسلامى براى شراب خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده اند.
علاوه بر آیات و روایات امروزه از نظر علمى نیز مضرات مصرف مواد الکلى به اثبات رسیده است. دانشمندان به این واقعیت اعتراف داشتهاند که از جمله آثار زیان بخش شراب، پیامد سویى است که روى مغز و عقل مىگذارد و آن را از کار مىاندازد. روشن است که با از بین رفتن عقل، پرده شرم و حیا دریده مىشود. در نتیجه میدان به دست غرایز حیوانى مىافتد. انسان به صورت حیوانى وحشى و لجام گسیخته درمىآید.
نوشابههاى الکلى پس از استفاده سریعاً جذب خون مىشود . خون در مسیر خود مغز را بى نصیب نمىگذارد، در نتیجه عمل سلسله اعصاب رو به ضعف مىرود و خویشتن دارى که ارادى و منشأ شرم و حیا در انسان و مانع از بروز کارهاى زشت است، از دست مىرود.
همانطور که امام رضا علیه السلام فرمودند: خدا شراب را بدان جهت حرام کرد که مایه فساد و بازداشتن عقل از درک حقایق و از بین بردن شرم و حیا است.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
✅نکته مهم و ملاک مسلمان بودن :
مسلمان بودن فقط به گفتار نیست
مسلمان بودن فقط به نماز و روزه و حج و کربلا و مشهد رفتن نیست
مسلمان بودن فقط کار خیر کردن و جود و بخشش نیست
👆🏻👆🏻چون که جماعت نهروان ها و خلفا و معاویه و یزید و هارون الرشید ها و .....
هم اهل نماز بودند هم هم اهل روزه و هم گاهی اهل دستگیری و کار خیر بودند
🌹🌹🌹
✅❤ملاک مسلمان بودن علاوه بر امور فوق سه چیز است :👇🏻👇🏻👇🏻
اول :
خود پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: 👇🏻👇🏻
اَلْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ يَدِهِ وَ لِسَانِهِ .
مسلمان آن كسى است كه مردم از زبان و دست او سالم و ايمن باشند
یعنی تهمت نزنه یعنی دروغ نگه
یعنی پشت مردم غیبت نکنه
یعنی با قدرت و مالش و ریاستش بر مردم ظلم نکند و ......
✅🌹دوم و سومین ملاک مسلمان بودن :
راستگویی و امانت داری است که مصادیق زیادی میشه براشون ذکر کرد
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَنظُروا إِلى كَثرَةِ صَلاتِهِم و َصَومِهِم وَ كَثرَةِ الحَجِّ و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّيلِ، و َلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ الحَديثِ و َأَداءِ الامانَةِ؛
به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنها توجه كنيد.
عیون اخبار الرضا ج 2 ، ص 51 ، ح 197 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 114، ح 5
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
نکته جهت یاد آوری :
سعی کنیم از اشخاص سوال نکنیم
که آیا شما روزه هستید یا نه
گاهی دیده می شود شخصی بخاطر حالا هر نوع عذری شرعی نتوانسته روزه بگیره
شما این سوال بکنی ازش
خجالت می کشد بگوید من روزه نیستم
و خدای نکرده مبتلا به گناه دروغ میشه
و شاید کسی هم بخاطر این که ریا نشه
دوست نداره بگه من روزه هستم
لذا مبنا بگذاریم افراد روزه هستند
و سوال نکنیم
مگر اینکه مسله مهمی باشه که بخواهیم بپرسیم شما روزه هستید یا نه
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید
🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
اينکه ميگن خدا جوابه خوبيو بديو ميده تو واقعيت يه چيز ديگست ..
دوستام همه زنا ميکنن مشروب ميخورن تو خيابون به زنه مردم نگا ميکنن احترام به پدر مادر نميزارن و هزارتا کثافت کاريه ديگ چرا چيزيشون نميشه و روز ب روز زندگيشون بهترو بهتر ميشه و مني ک همه اينارو رعايت ميکنم هرچي بدبختيه واسم ميباره
پاسخ:
بنا بر روایات برخی از گناهان قسمتی از عقوبتش در این دنیا است اما قرار نیست که خدا هر کاری که انسان در این دنیا می کند را در همین دنیا پاسخش را بدهد(خوب و یا بد)
عن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم قال: ثلاث من الذنوب تعجّل عقوبتها ولا تؤخّر إلى الآخرة: عقوق الوالدين، والبغي على الناس، وكفر الإحسان
سه گناه است که عقوبتش به آخرت نمی افتد یکی عاق والدین است یکی ظلم به مردم و یکی کفر احسان .
بدون شک گناه کار در دنیا عقوبت برخی از گناهانش را می بیند و زندگی او دستخوش آثار کارهایش خواهد شد ولی قرار نیست این عقوبت سریع به او برسد چه بسا یک گناه فرد سالیان سال باقی می ماند و اثرش را بعدا در زندگی او نشان می دهدو علاوه بر وعده ای که روایت داده است مشاهدات عینی مردم نیز این را تایید می کند که بلاخره اثر عمل بدش را در این دنیا خواهد دید.(به قول عرف جامعه می گویند دور و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد)
نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این که دین داری و رعایت قوانین و حدود الهی هم دنیای انسان را تامین می کند و هم آخرت انسان را. اما دین دار هیچ گاه نباید ظاهر زندگی گناهکاران و کسانی که مقید به دین نیستند او را وسوسه کند چه بسا آرامش ظاهری زندگی آنها باطنی پر دغدغه دارد که ما از آن آگاه نیستیم. و چه بسا آینده آنها مورد تهدید گناهان آنهاست که ما هم از آینده خبر نداریم و از این ها گذشته ما باید به وعده خدا امیدوار باشیم که آخرتی هست و آن دنیا بی نهایت زندگی است که همین اعمال ما تعیین کننده شرایط ما در انجاست که بر فرض هم زندگی فاسقان در این دنیا بهتر از ما باشد زندگی ما در آن سرا تامین خواهد بود.
از طرفی رعایت قوانین الهی همین زندگی دنیایی انسان را در طولانی مدت می سازد و زندگی با ثبات و به دور از دغدغه به ارمغان می آورد.
نکته آخر: گاهی انسان مشاهده می کند زندگی برخی که دین دار نیستند از ما دین دار ها بهتر است علت چیست؟
جواب: خدا مقرر کرده است که در زندگی دنیا هر کس به آنچه که برای ان تلاش می کند به آن برسد و علت و معلول جاری باشد چه کافر چه مومن چه ... گاهی ما در زندگی دنیایی خود از آدم هایی که دین ندارند برای زندگی خود کمتر تلاش می کنیم و گاهی می بینیم این افراد در رفتار های مادی خود از ما منظم تر و دقیق تر و با تلاش و پشت کار بیشتری هستند بنا بر این نتیجه بهتری می گیرند مثلا آن که نماز می خواند و نگاه به نا محرم نمی کند گاهی در تلاش برای کار و در آمد زایی پایین تر از کسی است که مرتکب این کارهای ناشایست است خب باید نتیجه هر کس به فراخور تلاشش باشد هر چند که گناهکار باشد.
بنا بر این اولا نباید نگاه دنیایی به قضایا داشت ثانیا تلاشمان را برای تامین زندگی مان بیشتر کنیم ثالثا در وضعیت سنجی زندگی افراد کوته بین نباشیم بلکه کل زندگی او را ببینیم نه این چند سال مختصر زندگی او را .
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
معراج چيست و چگونه جايي است؟
پاسخ:
معراج جا و مکانی نیست بلکه مِعراج، عروج پیامبر اسلام از مسجد الاقصی به آسمانها است.
به نقل از منابع اسلامی، پیامبر(ص) در شبی، از مکه به مسجدالاَقصی انتقال یافت و از آنجا به آسمان عروج کرد. او در شب معراج، با برخی از ملائکه دیدار و گفتگو نمود و اهل بهشت و اهل جهنم را مشاهده کرد. بر طبق احادیث، پیامبر در شب معراج، با برخی از پیامبران دیدار کرد. گفتگویی هم میان او و خداوند، صورت گرفت که به حدیث معراج شهرت یافته است.
داستان معراج در احادیث شیعه و سنی، به صورت متواتر آمده است؛ البته درباره جزئیات آن مانند زمان، مکان، تعداد، چگونگی و جسمانی یا روحانیبودن آن، اختلاف نظر وجود دارد. قرآن نیز در دو سوره اِسراء و نجم، به آن پرداخته است.
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَيلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِي بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيهُ مِنْ آياتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ﴿اسراء 1﴾ (ترجمه: منزّه است آن [خدایی] که بندهاش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی -که پیرامون آن را برکت دادهایم- سیر داد، تا از نشانههای خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
خواهرم 28سال سن دارد و از کودکي به طور مکرر درخواب ميبيند که در جايي از محله ما مزاري از امام زاده اي وجود دارد و به زيارت ان مزار ميرود در حالي که در آن مکان مزاري وجود ندارد در اين حالت بايد چه کار کنيم آيا به خواب خواهرم توجه کنيم يا بي اعتنا باشيم؟؟؟
پاسخ:
رؤیاها هر چه باشند، حجت (به معنای دلیل شرعی) نیستند؛ نه تکلیفی ایجاد و نه حقی را سلب میکنند. هیچ کس بواسطه خوابی که دیده ماموریتی پیدا نخواهد کرد خواب نمی تواند حلالی را حرام یا حرامی را حلال نماید. به هیچ وجه صرف دیدن رؤیا، کسی مکلف به انجامدادن یا ترک کاری که در بیداری بر آن مکلف نیست نخواهد شد.
علامه حلی در این باره میفرماید: «اگر(معصومین) در رؤیا مطلبی خلاف ظاهر بگویند، سزاوار نیست از آن تبعیت شود و اگر موافق شریعت چیزی بفرمایند، بهتر است بر طبق آن عمل شود؛ اما واجب نیست؛ زیرا زیارت امام(علیه السلام) در رؤیا موجب وجوب اتباع در بیداری نمیشود.(یعنی واجب نیست انجام شود)» (بحارالانوار، ج61، ص238) امام صادق(علیه السلام) در این مورد میفرماید: «ان دین الله عزوجل أعز من أن یری فیالنوم»؛ «دین خداوند برتر از آن است که در خواب دیده میشود.» (همان، ص237)
به تازگی نیز آیـة الله مکارم شیرازی برای مبارزه با همین خرافهسازیها هشدار دادند و گفتند: «اخیراً با استناد به برخی خوابها امامزادهسازی در بعضی جاها معمول شده است که مثلاً فلان امامزاده در فلان منطقه مدفون است یا این که نیاز به آب و غذا دارد و هر کسی با این امور مخالفت کند، به بلا گرفتار میشود. در شرع اسلام این مطالب درست نیست و نمیشود بر این اساس مطلبی اسلامی درست کرد. (سایت تحلیلی خبری عصر ایران، کد خبر 100946)
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
از امام صادق عليه السلام پرسیدند: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اى؟
فرمودند: بر چهار اصل:
1- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم
2- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از انجام کارهای ناشایست) حيا كردم
3- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم؛
4-دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.
بحار الانوار: ج75، ص228
کانال مذهبی خادم الشریعه 🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
کانال مذهبی خادم الشریعه قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْب
این کلام وجود نازنین امام صادق علیهالسلام است نه جناب زرتشت و نه جناب کوروش
کانال مذهبی خادم الشریعه
ايا مطرح شدن و يا معروف شدن گناهه
پاسخ:
معروف شدن یا مطرح شدن به خودی خود گناهی ندارد و چیزی که مهم است این است که این مطرح شدن فرد را به گناه و تباهی نکشاند .
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
وقتي کسي در کما است روح چه وصعيتي دارد؟ در برزخ مي رود .يادر کنار جسم مي ماند ؟ ايا روح نياز به غدا دارد ؟ زندگي و گزران روح در وصعيت کما چگونه است؟
پاسخ:
روح انسان حقيقتي مجرد است (1) و تصور كجايي براي امري مجرد از ماده چندان صحيح نيست ، زيرا مكان از عوارض ماده و ماديات است و مكان داري براي روح مجرد به معناي شناخته شده ما صحيح نيست .
در هر حال در اين خصوص بايد گفت:
اصولا روح انسان در دو حالت از بدن او جدا مي شود مرگ و خواب ؛ اين دو حالت شباهت بسيارى به هم دارند، ولى يک تفاوت عمده و اساسى ميانشان هست که آن ها را از هم متمايز مى سازد و آن اين که خداوند هم در مرگ و هم در خواب روح انسان را قبض مى کند، امّا در مرگ روح به طور كامل از بدن خارج مي شود و ديگر به بدن باز نمى گردد ، در نتيجه دستگاه هاي حياتي بدن آدمى تعطيل مى شود، ولى در خواب، روح به طور كمال با بدن قطع رابطه نمي كند و به همين خاطر فقط بخشى از دستگاه هاي بدن تعطيل مى شود و در نهايت روح دوباره به بدن باز گردانده مى شود .
خداوند مي فرمايد : «اللَّهُ يَتَوَفَّى الانفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ الَّتِى لَمْ تَمُتْ فِى مَنَامِهَا فَيُمْسِکُ الَّتِى قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الاخْرَى إِلَى أَجَل مُّسَمًّى ؛ (2) خداوند ارواح را به هنگام مرگ به تمامى باز مى ستاند و ارواحى را که نمرده اند نيز به هنگام خواب مى گيرد؛ سپس ارواح کسانى را که فرمان مرگ آن ها را صادر کرده، نگه مى دارد و ارواح ديگرى را [که بايد زنده بمانند ] تا سرآمد [وقت ]معيّنى باز مى گرداند».
به اين ترتيب، روشن مى شود که خواب شکل ضعيفى از مرگ است. از امام جواد (عليه السلام) سؤال شد: مرگ چيست؟ فرمود: مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آيد، جز اين که مدّتش طولانى است و انسان از آن بيدار نمى شود تا روز قيامت. (3)
اما اين كه در اين وضعيت روح به كجا مي رود؛ بايد گفت:
روح در اين زمان وارد در عالم مثال مي شود ؛ به عبارت روشن تر روح در حال خواب از بدن مادي ما تا حد زيادي فاصله گرفته و وارد عالم مثال و بدن مثالي مي شود و به سير خود ادامه مي دهد و عالم مثال همان عالمي است كه از ان به برزخ هم تعبير مي كنيم ؛ البته اين عالم و نظام حاکم بر آن شرايط و ويژگي هاي خاص به خود دارد، مثلا از زمان و مکان و حرکت تهي نيست، اما زمان و مکاني متفاوت از زمان و مکان دنيوي دارد. آثار ماده مانند وزن و مقدار را دارا است، ولي آثار مادي آن با دنيا متفاوت است. (4)
اما در مورد حالت کما ابتدا بايد ديد که حقيقت حالت کما چيست ؟ اگرمنظور از اين حالت همان حيات نباتي و منتقل شدن فرد به وضعيت مرگ مغزي باشد بايد گفت که اين همان مرگ است در نتيجه روح فرد به طور کامل با عالم برزخ منتقل شده است، اما اگر ماهيت حالت کما، نوعي اُفت هوشياري بدن باشد و امکان بازگشت براي فرد وجود داشته باشد- که ظاهرا همين گونه است- حالت کما نوعي خواب طولاني مدت و غير عادي است؛ اما در هر دو صورت روح فرد در اين حالت نيز به عالم برزخ که همان عالم مثال است منتقل مي شود .
پي نوشت ها:
1. آيه الله مصباح محمد تقي ، آموزش فلسفه، ج2، ص124، سازمان تبليغات اسلامي، چاپ سوم، 1368.
2. زمر، آيه 42.
3 . علامه مجلسي ، بحارالانوار، ج 6، ص 155 ، نشر اسلاميه ، تهران بي تا .
4 . آيه اله مكارم ، تفسير نمونه، ج 14، ص 314 ، نشر دارالکتب الاسلاميه ،تهران، بي تا.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌷 💦 💥 💐 🍀🥀🌿🌹
🌷 💦 پاداش روزه دار :
امام صادق عليه السلام می فرمایند:
💠 من صام لله عزوجل يوما
فى شدة الحر، فاصابه ظمأ
وكل الله به الف ملك
يمسحون وجهه
و يبشرونه حتى اذا افطر.
🌹 هر كس كه در روز بسيار گرم براى خدا روزه بگيرد
و تشنه شود
خداوند هزار فرشته را می گمارد
تا دست به چهره او بكشند
و او را بشارت دهند
تا هنگامى كه افطار كند.
📗الكافى، ج 4 ص 64 ح 8
📗بحار الانوار ج 93 ص 247
🌷 یا علی مدد
➖ 🥀☘التماس دعای مخصوص
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌹☘بهشت و روزه داران :
🌷 رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم می فرمایند
ان للجنة بابا يدعى الريان لا يدخل منه الا الصائمون.
براى بهشت
درى است به نام (ريان)
كه از آن فقط روزه داران وارد مى شوند.
📗وسائل الشيعه، ج 7 ص 295، ح31
➖ 📗معانى الاخبار ص 116
🌷 یا علی مدد
🌷 التماس دعای مخصوص
🌹 🌳 💐🍀🌸☘
کانال مذهبی خادم الشریعه
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
آيا تخصصمان... مثلا در زمينه پزشکي، شيمي، فيزيک ، رياضي و غيره... در اون دنيا هم بکار مي آيد يا صرفا در اين دنيا بدنبال کسب علم و تخصص هستيم براي آسايش و راحتي زندگي دراين دنيا؟؟
پاسخ:
اگر منظور شما از سوال کارایی این علوم در آخرت و به کرا بستن آن در برزخ و قیامت است: این علوم مخصوص این دنیاو طبق رفع حوائج و رفع نقائص زندگی دنایی و مادی طراحی شده است و در آن دنیا کارایی ندارند. و به محض جدا شدن این روح از بدن و ورود به عالم برزخ این علوم عارضی از اسان جدا می شود و آن چه که به کار انسان می آید عمل نیک و دانش های معارفی است.
اما اگر منظور شما فایده دار بودن این علوم در آخرت از حیث ثواب و عمل نیک است : از نظر دين، علمي مورد تاييد و سفارش خاص قرار گرفته و داراي فضيلت و ارزش است كه در جهت سعادت ابدي و كمالات معنوي انسان قرار گيرد و در عمل، آدمي را به خدا نزديك تر سازد. پس ملاك در فضيلت هر علم و عالمي، همين است و بس. گرچه بعضي علوم مثل علم كلام(اصول اعتقادات و ..) و علم اخلاق اسلامي و علم فقه و احكام شرعي في ذاته ممدوح و داراي ارزش هستند. لكن اگر همين علوم گرچه، علم توحيد و خداشناسي باشد، در جهت كسب مقام و شهرت دنيوي باشد و فرد به علم خود عمل نكند، چنين علمي، شيطاني و مضر است و هرچه انسان بيشتر بداند همچون نردباني است در چاه كه بيشتر پايين مي رود و همچون بلعم باعورا خواهد بود كه خداوند به بدترين وجه، او راسرزنش مي كند و وي را به سگي كه زبانش بيرون است و پارس مي كند تشبيه كرده است.(.اعراف: 175) در مقابل اگر تعليم و تعلم، در علوم معمولي امروزي باشد، گرچه في نفسه، داراي فضيلتهاي خاصي نيست، اما اگر اين علوم هم باز در جهت رضاي حق قرار گيرند، مثلا براي خدمت به خلق الله و رفع مشكلات مردم مومن باشد، باز هم مورد تاييد اسلام و داراي ارزش و ثواب اخروي قرار خواهد گرفت.
این علم است که روایت درباره آن می فرماید(امام علی(ع)):
«... در روز رستاخيز با جلال و شكوه زايد الوصفي در ميان مردم مي آيد، در حالي كه تاجي نوراني و درخشان بر سر دارد، تاجي كه بر تمام مردم پهنه قيامت پرتو افكن مي باشد و آن را روشن مي كند، و لباس و پوششي در برابر او قرار گيرد كه يك رشته ناچيز از تار و پود آن را نمي توان به بهاي تمام دنيا و آنچه كه در آن است تقديم و ارزيابي كرد. سپس منادي بانگ و ندائي بگوش مردم مي رساند و به آن ها چنين اعلام مي كند كه اين شخص، عالم و دانشمندي است كه بايد او را يكي از شاگردان خاندان محمد ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ بر شمرد.»(كتاب تفسير العسكري ـ عليه السلام ـ ص 342.)
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
مي خواستم ببينم درباره اين موضوع آيا حديثي يا روايتي وجود داره
اندرون از طعام خالي دار
تا درو نور معرفت بيني
تهي از حکمتي به علت آن
که پري از طعام تا بيني
پاسخ:
روایات فراوانی برای توصیه به کم خوری و مذمت از پر خوری شده است .
یکی از آثار کمخوری و بلکه گرسنگی، تابیدن نور حکمت و معرفت در جان آدمی است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرماید: گرسنگی، نور حکمت میآورد و سیری موجب دوری از خدا میشود، پرخوری مکنید؛ چون نور معرفت را در دلهای شما خاموش میکند و کسی که شب را با کمخوری به نماز بایستد و بیتوته کند حورالعین در اطرافش بیتوته میکنند. 1
پرخوری عامل دلمردگی است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرماید: دلهای خودتان را با زیادهروی در خوردن و نوشیدن نمی رانید؛ چرا که دلها با اینها میمیرند چنانکه کشتزار با آب زیاد تباه میشود. 2
از آثاری که پرخوری برای انسان دارد گرفتاری به طغیان است. بسیاری از کسانی که گرفتار طغیان علیه خدا و کارهای ناپسند و زشت میشوند کسانی هستند که بیش از اندازه به خوردن و مانند آن میپردازند. از آنجا که پرخوری موجب افزایش شهوت میشود به طور طبیعی زمینه برای طغیانگری و اسراف و خروج از شریعت و احکام آن را نیز موجب میشود. از این رو امام صادق(علیه السلام) هشدار داده و میفرماید: ان البطن اذا شبع طغی؛ هر گاه شکم پر و اشباع شد راه طغیان در پیش گیرد. 3
یکی از آثار پرخوری، فراموش کردن پروردگار است. در روایت محاسن آمده است: عیسی(علیه السلام) در میان بنیاسرائیل به خطابه ایستاد و فرمود: ای بنیاسرائیل مخورید مگر زمانی که گرسنه شوید و سیر نشوید و پرخوری نکنید؛ زیرا سیری و اشباع شدن شکم موجب کلفتی گردن و چاقی پشت و پهلوی شما شده و پروردگارتان را فراموش میکنید. 4
این از آثار مخرب دیگری است که در روایات برای پرخوری بیان شده است. امام علی(علیه السلام) میفرماید: پرخوری بد همدمی برای پاکدامنی است.5
لقمان حکیم نیز در ضمن وصایای خود به پسر خویش چنین وصیت میکند: «ای فرزند چون معده پر شود قوه فکر میخوابد و حکمت و دانایی گنگ میشود و اعضاء و جوارح از عبادت باز میایستد». 6
امیرمومنان علی(علیه السلام) میفرماید: اگر شکم (حتی) از مباح پر شود دل از یافتن راه درست کور میگردد. 7
1- (بحارالانوار، ج 70، ص 71)
2- (بحارالانوار، ج 70، ص 71)
3- (بحارالانوار، ج 66، ص 336)
4-(بحارالانوار، ج66، ص 337)
5-(غررالحکم ح43976).
6-(فیض کاشانی، ملامحسن، المحجه البیضاء، ج5، ص151).
7-(غرر الحکم و دررالکلم، ح 4128)
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db