کانال مذهبی خادم الشریعه
قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ- عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ- وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
از امام صادق عليه السلام پرسیدند: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اى؟
فرمودند: بر چهار اصل:
1- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم
2- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از انجام کارهای ناشایست) حيا كردم
3- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم؛
4-دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم.
بحار الانوار: ج75، ص228
کانال مذهبی خادم الشریعه 🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
☘️قطعه ای ازبهشت☘️
کانال مذهبی خادم الشریعه قِيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ فَقَالَ عَلَى أَرْب
این کلام وجود نازنین امام صادق علیهالسلام است نه جناب زرتشت و نه جناب کوروش
کانال مذهبی خادم الشریعه
ايا مطرح شدن و يا معروف شدن گناهه
پاسخ:
معروف شدن یا مطرح شدن به خودی خود گناهی ندارد و چیزی که مهم است این است که این مطرح شدن فرد را به گناه و تباهی نکشاند .
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
وقتي کسي در کما است روح چه وصعيتي دارد؟ در برزخ مي رود .يادر کنار جسم مي ماند ؟ ايا روح نياز به غدا دارد ؟ زندگي و گزران روح در وصعيت کما چگونه است؟
پاسخ:
روح انسان حقيقتي مجرد است (1) و تصور كجايي براي امري مجرد از ماده چندان صحيح نيست ، زيرا مكان از عوارض ماده و ماديات است و مكان داري براي روح مجرد به معناي شناخته شده ما صحيح نيست .
در هر حال در اين خصوص بايد گفت:
اصولا روح انسان در دو حالت از بدن او جدا مي شود مرگ و خواب ؛ اين دو حالت شباهت بسيارى به هم دارند، ولى يک تفاوت عمده و اساسى ميانشان هست که آن ها را از هم متمايز مى سازد و آن اين که خداوند هم در مرگ و هم در خواب روح انسان را قبض مى کند، امّا در مرگ روح به طور كامل از بدن خارج مي شود و ديگر به بدن باز نمى گردد ، در نتيجه دستگاه هاي حياتي بدن آدمى تعطيل مى شود، ولى در خواب، روح به طور كمال با بدن قطع رابطه نمي كند و به همين خاطر فقط بخشى از دستگاه هاي بدن تعطيل مى شود و در نهايت روح دوباره به بدن باز گردانده مى شود .
خداوند مي فرمايد : «اللَّهُ يَتَوَفَّى الانفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَ الَّتِى لَمْ تَمُتْ فِى مَنَامِهَا فَيُمْسِکُ الَّتِى قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الاخْرَى إِلَى أَجَل مُّسَمًّى ؛ (2) خداوند ارواح را به هنگام مرگ به تمامى باز مى ستاند و ارواحى را که نمرده اند نيز به هنگام خواب مى گيرد؛ سپس ارواح کسانى را که فرمان مرگ آن ها را صادر کرده، نگه مى دارد و ارواح ديگرى را [که بايد زنده بمانند ] تا سرآمد [وقت ]معيّنى باز مى گرداند».
به اين ترتيب، روشن مى شود که خواب شکل ضعيفى از مرگ است. از امام جواد (عليه السلام) سؤال شد: مرگ چيست؟ فرمود: مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آيد، جز اين که مدّتش طولانى است و انسان از آن بيدار نمى شود تا روز قيامت. (3)
اما اين كه در اين وضعيت روح به كجا مي رود؛ بايد گفت:
روح در اين زمان وارد در عالم مثال مي شود ؛ به عبارت روشن تر روح در حال خواب از بدن مادي ما تا حد زيادي فاصله گرفته و وارد عالم مثال و بدن مثالي مي شود و به سير خود ادامه مي دهد و عالم مثال همان عالمي است كه از ان به برزخ هم تعبير مي كنيم ؛ البته اين عالم و نظام حاکم بر آن شرايط و ويژگي هاي خاص به خود دارد، مثلا از زمان و مکان و حرکت تهي نيست، اما زمان و مکاني متفاوت از زمان و مکان دنيوي دارد. آثار ماده مانند وزن و مقدار را دارا است، ولي آثار مادي آن با دنيا متفاوت است. (4)
اما در مورد حالت کما ابتدا بايد ديد که حقيقت حالت کما چيست ؟ اگرمنظور از اين حالت همان حيات نباتي و منتقل شدن فرد به وضعيت مرگ مغزي باشد بايد گفت که اين همان مرگ است در نتيجه روح فرد به طور کامل با عالم برزخ منتقل شده است، اما اگر ماهيت حالت کما، نوعي اُفت هوشياري بدن باشد و امکان بازگشت براي فرد وجود داشته باشد- که ظاهرا همين گونه است- حالت کما نوعي خواب طولاني مدت و غير عادي است؛ اما در هر دو صورت روح فرد در اين حالت نيز به عالم برزخ که همان عالم مثال است منتقل مي شود .
پي نوشت ها:
1. آيه الله مصباح محمد تقي ، آموزش فلسفه، ج2، ص124، سازمان تبليغات اسلامي، چاپ سوم، 1368.
2. زمر، آيه 42.
3 . علامه مجلسي ، بحارالانوار، ج 6، ص 155 ، نشر اسلاميه ، تهران بي تا .
4 . آيه اله مكارم ، تفسير نمونه، ج 14، ص 314 ، نشر دارالکتب الاسلاميه ،تهران، بي تا.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌷 💦 💥 💐 🍀🥀🌿🌹
🌷 💦 پاداش روزه دار :
امام صادق عليه السلام می فرمایند:
💠 من صام لله عزوجل يوما
فى شدة الحر، فاصابه ظمأ
وكل الله به الف ملك
يمسحون وجهه
و يبشرونه حتى اذا افطر.
🌹 هر كس كه در روز بسيار گرم براى خدا روزه بگيرد
و تشنه شود
خداوند هزار فرشته را می گمارد
تا دست به چهره او بكشند
و او را بشارت دهند
تا هنگامى كه افطار كند.
📗الكافى، ج 4 ص 64 ح 8
📗بحار الانوار ج 93 ص 247
🌷 یا علی مدد
➖ 🥀☘التماس دعای مخصوص
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
🌹☘بهشت و روزه داران :
🌷 رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم می فرمایند
ان للجنة بابا يدعى الريان لا يدخل منه الا الصائمون.
براى بهشت
درى است به نام (ريان)
كه از آن فقط روزه داران وارد مى شوند.
📗وسائل الشيعه، ج 7 ص 295، ح31
➖ 📗معانى الاخبار ص 116
🌷 یا علی مدد
🌷 التماس دعای مخصوص
🌹 🌳 💐🍀🌸☘
کانال مذهبی خادم الشریعه
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
آيا تخصصمان... مثلا در زمينه پزشکي، شيمي، فيزيک ، رياضي و غيره... در اون دنيا هم بکار مي آيد يا صرفا در اين دنيا بدنبال کسب علم و تخصص هستيم براي آسايش و راحتي زندگي دراين دنيا؟؟
پاسخ:
اگر منظور شما از سوال کارایی این علوم در آخرت و به کرا بستن آن در برزخ و قیامت است: این علوم مخصوص این دنیاو طبق رفع حوائج و رفع نقائص زندگی دنایی و مادی طراحی شده است و در آن دنیا کارایی ندارند. و به محض جدا شدن این روح از بدن و ورود به عالم برزخ این علوم عارضی از اسان جدا می شود و آن چه که به کار انسان می آید عمل نیک و دانش های معارفی است.
اما اگر منظور شما فایده دار بودن این علوم در آخرت از حیث ثواب و عمل نیک است : از نظر دين، علمي مورد تاييد و سفارش خاص قرار گرفته و داراي فضيلت و ارزش است كه در جهت سعادت ابدي و كمالات معنوي انسان قرار گيرد و در عمل، آدمي را به خدا نزديك تر سازد. پس ملاك در فضيلت هر علم و عالمي، همين است و بس. گرچه بعضي علوم مثل علم كلام(اصول اعتقادات و ..) و علم اخلاق اسلامي و علم فقه و احكام شرعي في ذاته ممدوح و داراي ارزش هستند. لكن اگر همين علوم گرچه، علم توحيد و خداشناسي باشد، در جهت كسب مقام و شهرت دنيوي باشد و فرد به علم خود عمل نكند، چنين علمي، شيطاني و مضر است و هرچه انسان بيشتر بداند همچون نردباني است در چاه كه بيشتر پايين مي رود و همچون بلعم باعورا خواهد بود كه خداوند به بدترين وجه، او راسرزنش مي كند و وي را به سگي كه زبانش بيرون است و پارس مي كند تشبيه كرده است.(.اعراف: 175) در مقابل اگر تعليم و تعلم، در علوم معمولي امروزي باشد، گرچه في نفسه، داراي فضيلتهاي خاصي نيست، اما اگر اين علوم هم باز در جهت رضاي حق قرار گيرند، مثلا براي خدمت به خلق الله و رفع مشكلات مردم مومن باشد، باز هم مورد تاييد اسلام و داراي ارزش و ثواب اخروي قرار خواهد گرفت.
این علم است که روایت درباره آن می فرماید(امام علی(ع)):
«... در روز رستاخيز با جلال و شكوه زايد الوصفي در ميان مردم مي آيد، در حالي كه تاجي نوراني و درخشان بر سر دارد، تاجي كه بر تمام مردم پهنه قيامت پرتو افكن مي باشد و آن را روشن مي كند، و لباس و پوششي در برابر او قرار گيرد كه يك رشته ناچيز از تار و پود آن را نمي توان به بهاي تمام دنيا و آنچه كه در آن است تقديم و ارزيابي كرد. سپس منادي بانگ و ندائي بگوش مردم مي رساند و به آن ها چنين اعلام مي كند كه اين شخص، عالم و دانشمندي است كه بايد او را يكي از شاگردان خاندان محمد ـ صلي الله عليه و آله وسلم ـ بر شمرد.»(كتاب تفسير العسكري ـ عليه السلام ـ ص 342.)
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
مي خواستم ببينم درباره اين موضوع آيا حديثي يا روايتي وجود داره
اندرون از طعام خالي دار
تا درو نور معرفت بيني
تهي از حکمتي به علت آن
که پري از طعام تا بيني
پاسخ:
روایات فراوانی برای توصیه به کم خوری و مذمت از پر خوری شده است .
یکی از آثار کمخوری و بلکه گرسنگی، تابیدن نور حکمت و معرفت در جان آدمی است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرماید: گرسنگی، نور حکمت میآورد و سیری موجب دوری از خدا میشود، پرخوری مکنید؛ چون نور معرفت را در دلهای شما خاموش میکند و کسی که شب را با کمخوری به نماز بایستد و بیتوته کند حورالعین در اطرافش بیتوته میکنند. 1
پرخوری عامل دلمردگی است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) میفرماید: دلهای خودتان را با زیادهروی در خوردن و نوشیدن نمی رانید؛ چرا که دلها با اینها میمیرند چنانکه کشتزار با آب زیاد تباه میشود. 2
از آثاری که پرخوری برای انسان دارد گرفتاری به طغیان است. بسیاری از کسانی که گرفتار طغیان علیه خدا و کارهای ناپسند و زشت میشوند کسانی هستند که بیش از اندازه به خوردن و مانند آن میپردازند. از آنجا که پرخوری موجب افزایش شهوت میشود به طور طبیعی زمینه برای طغیانگری و اسراف و خروج از شریعت و احکام آن را نیز موجب میشود. از این رو امام صادق(علیه السلام) هشدار داده و میفرماید: ان البطن اذا شبع طغی؛ هر گاه شکم پر و اشباع شد راه طغیان در پیش گیرد. 3
یکی از آثار پرخوری، فراموش کردن پروردگار است. در روایت محاسن آمده است: عیسی(علیه السلام) در میان بنیاسرائیل به خطابه ایستاد و فرمود: ای بنیاسرائیل مخورید مگر زمانی که گرسنه شوید و سیر نشوید و پرخوری نکنید؛ زیرا سیری و اشباع شدن شکم موجب کلفتی گردن و چاقی پشت و پهلوی شما شده و پروردگارتان را فراموش میکنید. 4
این از آثار مخرب دیگری است که در روایات برای پرخوری بیان شده است. امام علی(علیه السلام) میفرماید: پرخوری بد همدمی برای پاکدامنی است.5
لقمان حکیم نیز در ضمن وصایای خود به پسر خویش چنین وصیت میکند: «ای فرزند چون معده پر شود قوه فکر میخوابد و حکمت و دانایی گنگ میشود و اعضاء و جوارح از عبادت باز میایستد». 6
امیرمومنان علی(علیه السلام) میفرماید: اگر شکم (حتی) از مباح پر شود دل از یافتن راه درست کور میگردد. 7
1- (بحارالانوار، ج 70، ص 71)
2- (بحارالانوار، ج 70، ص 71)
3- (بحارالانوار، ج 66، ص 336)
4-(بحارالانوار، ج66، ص 337)
5-(غررالحکم ح43976).
6-(فیض کاشانی، ملامحسن، المحجه البیضاء، ج5، ص151).
7-(غرر الحکم و دررالکلم، ح 4128)
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
علت اصلي نفرت شيعيان ازعايشه چه بود؟آياحضرت علي ع هم ازعايشه بيزار شده بود؟
چرا پيامبر باوجود اشراف به آينده باقدرت خداوندمتعال بازهم حاضر به ازدواج باعايشه شدند؟
پاسخ:
از آن جايی که همسران رسول خدا(ص) منتسب به حضرت می باشند، مورد احترام شیعیان هستند. البته احترام تا زمانی است که آنان قداست و حرمت خود را حفظ نمایند.
متاسفانه عایشه جایگاه خودر ا حفظ نکرد . کار هائی انجام داد که زمینه تنفر شیعیان را فراهم نمود. یکی از کار های که وی انجام داد،طرح مشروعیت حکومت خلفا و حمایت از آنان بود ،حال اینکه در زمان رسول خدا (ص) مشروعیت حکومت خلفا مطرح نبود. او در زمان خلافت پدرش ابوبکر و سپس در دوره خلافت عمر، در زمره حامیان توانمند حکومت قرار داشت. در این دوره می کوشید با نسبت دادن روایاتی به پیامبر به حکومت های یاد شده مشروعیت ببخشد.
ابو ملیکه از عایشه نقل می کند که از او پرسیدند: اگر بنا بود پیامبر کسی را جانشین خود قرار دهد، چه کسی را تعیین می کرد؟ گفت: ابوبکر، سپس عمر، سپس ابوعبیده جراح!»(1)
یکی از علل مهم تنفر شیعیان از عایشه خروج عایشه علیه امام علی (ع) است . او در دوره ی زمامداری خلیفه سوم، عایشه نخست حامی عثمان بود، ولی در نیمه دوم خلافتش، به مخالفت با وی برخاست . در رهبری و تحریک مخالفان عثمان، نقش به سزایی داشت، حتی پس از قتل عثمان با شنیدن خبر قتل وی سجده شکر به جای آورد. اما پس از کشته شدن عثمان به مخالفت با حکومت امام علی(ع) پرداخت. رهبری مخالفان را بر عهده گرفت و جنگ جمل را به راه انداخت. مورخان پذیرفتهاند که وی در جنگ جمل ، نقش اساسی داشت. این حرکت حتی از طرف اهل سنت نیز قابل توجیه نیست که با خلیفه ای که توسط مردم در سطح بسیار گستردهای که تا آن زمان سابقه نداشت به عنوان امام و حاکم، برگزیده شده و مردم با او بیعت کردهاند، جنگی آغاز شود و گروه زیادی از مسلمانان کشته شوند و اموالی به غارت برود و اختلافی در این سطح پدید آید.
افزون بر آن وی پس از شهادت حضرت علی(ع) به سوی حزب معاویه شتافت و همراه آنان به رواج فضایل دروغین و ستایش معاویه و دودمان بنی امیه، نیز نکوهش علی(ع) و یارانش و اهل بیت علی پرداخت.
امام علی(ع) درباره عایشه همیشه از باب مراعات جایگاه او برخورد می فرمودند
شايد بهترين دليل اين عملكرد امام عليه السلام را بتوان از فرمايش و دستور خود پيامبر مبني بر مدارا كردن حضرت با عايشه را دانست. در روايتي آمده است كه رسول خدا (ص) درباره خروج بعضي از همسرانش سخن گفت. عايشه خنديد. حضرتش به او فرمود: مواظب باش كه تو آن زن نباشى. سپس رو به على عليهالسلام كرد و به او فرمود: اگر بر او دست يافتى با او مدارا كن.( المستدرك على الصحيحين، ج 3، ص 129).
به همين سبب هم بود كه اميرالمومنين علي عليه السلام پس از اينكه به عايشه دست يافت وي را رها كرد و به همراه چهل زن و نيز برادرش محمد بن حنفيه به سوي مدينه فرستاد تا به سفارش رسول خدا (ص) عمل كرده باشد.
اما درباره جرایی ازدواج پیامبر با عایشه:
خداوند هر كسي را به نوبه خود آزمايش مي كند و براي آزمايش رسول خدا از ايشان خواست كه با عايشه ازدواج كند و با اين دستور ، در خانه وي كسي را قرار داد كه مي توانست مايه آزمايش ايشان باشد ؛ زيرا امتحان مردان بزرگ بايد به بزرگي خود ايشان باشد .
اما چون اين آزمايش مي توانست سبب اشتباه برخي ، در مورد شخصيت واقعي همسران رسول گرامي اسلام باشد ، خداوند هم در قرآن با بيان برخي اشكالات و اشتباهات همسران رسول خدا و همسران پيغمبران گذشته ، راه هدايت را براي مردم باز گذاشته است . و خود پیامبر هم درباره رفتار آنها بیاناتی فرمود.
از این گذشته قرار نیست که پیامبر با علم غیب خود با همه مسائل زندگی برخورد کند بلکه ملاک برای رفتار آنها حال فعلی آنها بوده نه آینده آنها.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
همسرم بتازگي درويش شده چه نذري کنم که از اين راه و فرقه دوربشه؟
پاسخ:
نوع خاصی از نذر یا دعا برای این کار نداریم. و شما می توانید از هر نوع نذر و دعایی استفاده کنید
البته توجه به عوامل معنوی نباید شما را از عوامل مادی باز دارد. و باید سعی کنید ایشان را متوجه اشتباهش نیز بکنید.
مثلا ببینید که به کدام گروه درویشی پیوسته و بعد درباره آن گروه تحقیق کنید و اشکالات آنها را بیاموزید. بعد خیلی نرم و متین در قالب سوال اشکالات را به ایشان منتقل کنید. مثلا بگویید شنیده ایم که فلان چیز را می گویند یا فلان کار را می کنند و ...
این نوع روشن گری خیلی اثر دارد خصوصا که گروههای درویشی برای جذب اول سعی می کنند آئین های خرابی و افکار باطل خود را مخفی کنند و کم کم که شخص بیشتر وابسته شد، آنها را علنی کنند. و فرد جذب شده را هم به آن خرافات و اشتباهات بکشانند.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
در بين زيارات هفتگي اهل بيت عليهم السلام ( مثلا زيارت پيغمبر شنبه - اميرالمومنين يکشنبه ) چرا بي بي دوعالم حضرت زهرا سلام الله زيارت هفتگي ندارد ؟ آيا نکته ي خاصي دارد ؟ تشکر
پاسخ:
زیارت حضرت زهرا (علیها السلام) در روز یک شنبه، خوانده میشود. ولی طبق حدیث «رَوَى أَبُو سُلَيْمَانَ بْنُ أُورَمَةَ قَالَ: خَرَجْتُ أَيَّامَ الْمُتَوَكِّلِ إِلَى سُرَّ مَنْ رَأَى فَدَخَلْتُ عَلَى سَعِيدٍ الْحَاجِبِ وَ دَفَعَ الْمُتَوَكِّلُ أَبَا الْحَسَنِ إِلَيْهِ لِيَقْتُلَهُ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَيْهِ قَالَ تُحِبُّ أَنْ تَنْظُرَ إِلَى إِلَهِكَ فَقُلْتُ سُبْحَانَ اللَّهِ إِلَهِي لَا يُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ قَالَ هَذَا الَّذِي تَزْعُمُونَ أَنَّهُ إِمَامُكُمْ قُلْتُ مَا أَكْرَهُ ذَلِكَ قَالَ قَدْ أُمِرْتُ بِقَتْلِهِ وَ أَنَا فَاعِلُهُ غَداً وَ عِنْدَهُ صَاحِبُ الْبَرِيدِ فَإِذَا خَرَجَ فَادْخُلْ إِلَيْهِ فَلَمْ أَلْبَثْ أَنْ خَرَجَ قَالَ ادْخُلْ فَدَخَلْتُ الدَّارَ الَّتِي كَانَ فِيهَا مَحْبُوساً وَ إِذَا هُوَ بِحِيَالِهِ قَبْرٌ مَحْفُورٌ فَدَخَلْتُ وَ سَلَّمْتُ وَ بَكَيْتُ بُكَاءً شَدِيداً فَقَالَ ع مَا يُبْكِيكَ قُلْتُ لِمَا أَرَى قَالَ لَا تَبْكِ لِذَلِكَ لَا يَتِمُّ لَهُمْ ذَلِكَ فَسَكَنَ مَا كَانَ بِي فَقَالَ إِنَّهُ لَا يَلْبَثُ أَكْثَرَ مِنْ يَوْمَيْنِ حَتَّى يَسْفِكَ اللَّهُ دَمَهُ وَ دَمَ صَاحِبِهِ الَّذِي رَأَيْتَهُ قَالَ فَوَ اللَّهِ مَا مَضَى غَيْرُ يَوْمَيْنِ حَتَّى قُتِلَ فَقُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ حَدِيثَ رَسُولِ اللَّهِ ص لَا تُعَادُوا الْأَيَّامَ فَتُعَادِيَكُمْ قَالَ نَعَمْ إِنَّ لِحَدِيثِ رَسُولِ اللَّهِ ص تَأْوِيلًا أَمَّا السَّبْتُ فَرَسُولُ اللَّهِ ص وَ الْأَحَدُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ الْإِثْنَيْنِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ع وَ الثَّلَاثَاءُ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ وَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ الْأَرْبِعَاءُ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ وَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ وَ أَنَا وَ الْخَمِيسُ ابْنِي الْحَسَنُ ع وَ الْجُمُعَةُ الْقَائِمُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ أَجْمَعِينَ.» (حلی، علی بن موسی بن طاووس، جمال الأسبوع بكمال العمل المشروع، ص27 ـ 28) نامی از حضرت زهرا (علیها السلام) برای ایام هفته نیامده است و اگر خوانده میشود، بر اساس رجاء و امید به رسیدن به ثواب است. این مسائل توقیفی است و بر اساس توصیه شرع باید عمل شود.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
آيت الله بهجت ره فرمودند که اگر انسانها بدانند دنياي ديگر چه خبر است و چه قدر مورد رحمت الهي قرار دارد زودتر تقاضاي مرگ ميکردند!
اگر اين چنين است و دنياي باقي سراسر رحمت است؛چرا جهنم وجود دارد؟ اينطور که فقط عذاب است آن هم عذابي بي پايان!
اصلا از کجا ايمان بياوريم که مرگ شروع زندگي تازه و زيبا و پر از نعمت است؟
چون همونطور که از عالم ذر به رحم منتقل شديم و بعد به دنيا و آينده به برزخ و در آخر وارد قيامت ميشويم،چگونه ايمان داشته باشيم که دنياي هميشگي آخرت سراسر رحمت است؟
چون همه انسانها حتما گناهاني انجام داده اند و گاهي از آنها بي خبرند!
چگونه ايمان بياوريم واقعا دنياي ابدي فقط شادي و رحمت وجود دارد و ترسي نداشته باشيم که خدا کمکمان نکند؟
پاسخ:
مطالب بسیاری به نام آقای بهجت دست به دست می شود که ایشان هرگز آن را نفرموده اند و در این موضوع نیز من نمی دانم این سخن نقل شده از ایشان به شکل دقیق و درستی نقل می شود یا خیر.
به هر حال شان و موقعیت آقای بهجت از منظر تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام است و از همین جهت بنده اصل سخن معصوم درباره این موضوع را برای شما عرض می کنم.
حضرت علی ع در توصیف صفات متقین می فرمایند: وَ لَوْ لَا الْأَجَلُ الَّذِي كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ لَمْ تَسْتَقِرَّ أَرْوَاحُهُمْ فِي أَجْسَادِهِمْ طَرْفَةَ عَيْنٍ شَوْقاً إِلَى الثَّوَابِ وَ خَوْفاً مِنَ الْعِقَابِ
و اگر نبود مرگى كه خدا بر آنان مقدّر فرموده، روح آنان حتى به اندازه بر هم زدن چشم، در بدنها قرار نمىگرفت، از شوق ديدار بهشت، و از ترس عذاب جهنّم.
ظاهرا آقای بهجت هم به همین کلام اشاره کرده اند. آنچه روشن است ، اینکه حضرت علی ع این مطلب را برای همگان نفرموده اند. بلکه برای عده خاصی که می توان آنها را با تقوا نامید فرموده اند و متقین صفات زیادی دارند که با توجه به آنها این نام برایشان سزاوار شده است. که می توانید برای مطالعه بیشتر به خطبه متقین نهج البلاغه مراجعه بفرمایید.
بنابراین هیچ کس نمی تواند بگوید دنیای دیگر برای همه سراسر رحمت است. قطعا برای کسانی که زشتی سراپای آنها را فرا گرفته، دنیای دیگر محل نقمت و عذاب است
و برای کسانی که زشتی و زیبایی را با هم آمیخته اند، قرآن می فرماید که می توانند به رحمت الهی امیدوار باشند.
وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (102 توبه) و گروهى ديگر، به گناهان خود اعتراف كردند و كار خوب و بد را به هم آميختند اميد مىرود كه خداوند توبه آنها را بپذيرد به يقين، خداوند آمرزنده و مهربان است!
نهایت آنکه رحمت الهی بسیار واسع است و اگر ما قابلیت دریافت رحمت را از بین نبریم، حتما مشمول رحمت واسعه خدای متعال می گردیم.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
کسي که نه شيعه و نه سني ميگه مسلمانه يعني چي؟يعني به چه چيزي معتقده؟ممنون
پاسخ:
یعنی یک فرقه جدید درست کرده و به تعداد فرقه های اسلامی اضافه کرده است.
یا اینکه اصلا مسلمان نیست و برای فریب خودش یک چیزی می گوید.
به هر حال هر کسی که مسلمان باشد، باید اعمالی انجام دهد. مثلا باید نماز بخواند. حال این شخص چگونه می خواهد نماز بخواند؟ مثل سنی ها، یا شیعه ها، یا یک شیوه جدید، یا اینکه اصلا نماز نمی خواند؟
پس یا شیعه است یا سنی یا یک فرقه جدید درست کرده یا کافر است و دروغ می گوید که مسلمانی دارد.
در واقع کافیست به عمل او توجه کنید و این شعارهای فریبنده را کنار بگذارید. آن وقت مشخص می شود نهایت این شعارها چیست.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید 🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
آيا خانوم زن براي سير و سلوک ميتوانداز استاد مرد کمک بگيرد؟؟
پاسخ:
در طی مراحل سیروسلوک در ابتدا نیاز به استاد خاصی نیست و اصلی ترین و در حقیقت تنها توصیه بزرگان عمل به واجبات و ترک محرمات است. در ابتدا مراحل سطحی و کم کم هرچقدر توان معنوی بالاتر رفت، درجات بالاتری از مراعات شرع.
یعنی در سیر و سلوک، عمل به دستورات شرع مقدس، اساس کار می باشد. در سوره مبارکه عنکبوت می خوانیم «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا ان الله لمع المحسنین: کسانی که در [راه] ما جهاد کنند، ما به سوی راه های خود هدایتشان می کنیم و خدا همواره با نیکوکاران است»(عنکبوت، 69) این که می فرماید بعد از جهاد و تلاش، مؤمن مشمول هدایت الهی می شود؛ اشاره به این است که خداوند اسباب و وسایل هدایت و به عبارتی سیر در طریق مستقیم را برایش فراهم، می نماید.
وقتی از آیة الله بهجت پرسیده شد که استادی به ما معرفی کنید. گفت: به هر آن چه می دانید صحیح است؛ عمل کنید. اگر دیدید در سیرتان وقفه ای رخ داده است؛ بدانید از دانسته های خود عدول نموده اید
اگر انسان واقعا به تمام دانسته هایش عمل کرد، در مرحله بعدی انسان به استاد خاص با دستورات خاصی مطابق با حالاتش نیاز پیدا می کند و طبق وعده الهی، یکی از این وسایل، همان استاد و مرشد است که نصیب تلاشگران خواهد شد.
استاد، نقش راهنمای با تجربه ای را دارد که از این راه آگاهی داشته وسیله حرکت را به خوبی می شناسد و آن را در اختیار سالک قرار می دهد. گاهی سالک، نیازمند ذکر خاصی است تا حال و مقام معنوی خاصی در او ایجاد شود که استاد آن را تشخیص می دهد. همچنین گاهی مراقبت هایی باید انجام دهد که دارای مراتب مختلف است که استاد او را راهنمائی خواهد کرد.
اما در خصوص استفاده از استاد مرد برای بانوان فی نفسه اشکالی وجود ندارد زیرا اگر استاد حقیقتا استاد باشد خودش ضوابط شرعی و اخلاقی را صد در صد رعایت می کند.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
چگونه بايد قرآن را به صورت صحيح حفظ کرد؟
پاسخ:
حفظ قرآن، برای اشخاص، متفاوت است و هر کسی بر اساس شرائط خاص خود و محیط زندگی خودش، باید برنامهریزی دقیق داشته باشد تا بتواند به صورت درست، قرآن کریم را حفظ کند. در این زمینه به مشاور فن مراجعه کرده و شرائط خودتان را برای وی توضیح داده و از وی خواستار یک برنامه صحیح، دقیق و کامل جهت حفظ قرآن شوید.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
امام حسن مجتبی عليه السلام:
💎 تنها چيزى كه در اين دنياى فانى، باقى مى ماند قرآن است، پس قرآن را پيشوا و امام خود قرار دهيد، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. همانا نزديك ترين مردم به قرآن كسانى هستند كه بدان عمل كند، گرچه به ظاهر (آيات) آن را حفظ نكرده باشند و دورترين افراد از قرآن كسانى هستند كه به دستورات آن عمل نكنند گرچه قارى و خواننده آن باشند
💎 ما بَقِىَ فِى الدُّنْيا بَقِيَّةٌ غَيْرَ هَذَا القُرآنِ فَاتَّخـِذُوهُ إماما يَدُلُّكُمْ عـَلى هُداكُمْ، وَإنَّ أَحَقَ النّاسِ بِالقُرآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَإنْ لَمْ يَحْفَظْهُ وَأَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَإنْ كانَ يَقْرَأُهُ
ارشاد القلوب، ديلمى، صفحه102
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
رجعت چه لزومي داره مگه معاد براي برقراري عدالت کفايت نمي کنه ..آدم هاي خوبي که مردن و به عالم برتر رفتن براي چي بايد بيان به اين دنيا
پاسخ:
آدم های خوب را به زور در رجعت باز نمی گردانند و آنها با میل خودشان به دنیا باز می گردند.
امام صادق(ع) فرمودند: هنگامی که ایشان قیام نمایند، مأمورین الهی (فرشتگان) در قبر با افراد مؤمن تماس می گیرند و به آنها می گویند: ای بنده خدا مولایت ظهورکرده است، اگر می خواهی که به او بپیوندی، اختیار داری و چنانچه بخواهی در نعمتهای الهی متنعم بمانی، باز هم آزاد هستی.
و روشن است انسان هایی که شیفته حق هستند و یک عمر در خدمت آن بودند، علاقه دارند برای اقامه حق کمک نمایند.
کما اینکه در این بستر خود آنها نیز چیزهای جدیدی به دست می آوردند و به کمالات بیشتری می رسند و اینکه بدانیم کمالات بی انتها هستند و مدام می توان در آن به درجه بالاتری رسید، مطلب مهمی است.
مثلا مومنان بسیاری با مرگ طبیعی از دنیا رفته اند که در رجعت می توانند افتخار شهادت را هم کسب کنند.
و از منظر کفار نیز اگر چه قیامت وجود دارد، اما اقامه حق در همین دنیا نیز سبب می شود که عدالت در رجعت نیز تعقیب شود.
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
💎 توصیهای از امام حسن مجتبی (ع)
🔻امام حسن مجتبی عليهالسلام:
لاتُعاجِلِ الذَّنبَ بِالعُقُوبَةِ واجْعَلْ بَينَهُما لِلاِعتِذارِ طَريقا
❇️ در مجازات خطاكار شتاب مكن و ميان خطا و مجازات، راهى براى عذرخواهى قرار ده .
📚 بحارالأنوار، ج ۷۸، ص ۱۱۳
کانال مذهبی خادم الشریعه
🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
من از 3 ارديبهشت تا چند روز پيش زيارت عاشورا را خوندم ولي نتونستم جواب بگيرم البته براي ازدواج نيت کرده بودم نميدوندم چيکار کنم
پاسخ:
پاسخ شما را از بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی حفظه الله تقدیم می کنیم:
شاید دعاها مستجاب شده ولی زمان و ظرف استجابت در آینده است، شما مأیوس نشوید(و لا تقنطوا من رحمة الله).
دعاهای شما و زیارت عاشورا و اعمال مذکور همه موثر و مأجور است و إن شاء الله در زمان مقدر همسر مناسب نصیب شما خواهد شد ، به خداوند متعال امیدوار باشید و به توسل به اهل بیت علیهم السلام ادامه دهید و مراقب باشید که در تکالیف خود نسبت به واجبات و محرمات کوتاهی نشود.
در ضمن توسل زیر را انجام دهید:
دو رکعت نماز بخواند مانند نماز صبح بعد از نماز تسبیحات حضرت زهراء علیهاالسلام را بخواند و بهتر است سر به سجده بگذارد و ۱۴ مرتبه صلوات بفرستد و بعد از آن ۱۰۰مرتبه بگوید «اللهم خِرلِی و اختَرلِی» و بعد از آن دوباره ۱۴مرتبه صلوات بفرستد، انشاءالله تعالی این نماز و دعای بعد آن را در روزهای مختلف تکرار نماید، تا خداوند در امر ازدواج گشایش نماید.
همچنین نماز استغاثه به حضرت زهراء علیهاالسلام خوانده شود و کیفیّت آن چنانکه در مفاتیح آمده چنین است دو رکعت نماز خوانده و بعدِ سلامِ نماز، ۳ مرتبه تکبیر گفته و تسبیح حضرت زهراء علیهاالسلام را بخواند و بعد سجده رفته و صد مرتبه بگوید «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی» و بعد طرف راست را روی زمین بگذارد و دوباره صد مرتبه بگوید «یا مولاتی یا فاطمة اغیثینی» و بعد سجده نموده و آن را صد مرتبه در سجده بگوید و بعد طرف چپ صورت را بر زمین گذارده و آن را صد مرتبه بگوید و بعد مجدداً سجده نموده و صد و ده بار آن را در سجده بگوید و حاجت خود را یاد کند.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db
کانال مذهبی خادم الشریعه
سوال بنده اينه که اگه الان همين کشور ايران دست اميرالمومنين بود ايشون استاندارها رو از بين کيا انتخاب ميکردن؟ شک ندارم که از بين مراجع تقليد و افراد پاک و بي تجمل و باتقوا..درسته؟ پس چرا مراجع تقليد ما وارد عرصه سياست نميشن و به تدريس در حوزه علميه اکتفا ميکنن؟ اگه مراجع وارد ميشدن الان اين روحاني ابوبکر صفت در راس امور نبود..چرا مراجع اينقدر از سياست کناره گيري ميکنن؟ منع روايي يا قرآني دارن؟ حديث داريم که علما رييس جمهور نشن؟ اين سوال به نظر شما شايد ديني نباشه اما هست! چون دين وقتي احيا ميشه که قدرت دست علما و مراجع باشه و در امور کشور بتونن دخالت کنن
پاسخ:
قطعا اگر حضرت علی ع اکنون حضور داشتند، همین گونه عمل می کردند که شخصی با تقوا و کار بلد و متخصص را انتخاب کنند که حکومت را به فنا نرساند.
در بین اصحاب حضرت علی ع افراد خوب زیادی بودند اما حضرت کار حکومتی به آنها نداد. چون صرف خوب بودن کافی نیست و باید تخصص و توان انجام کار را هم داشت. مثلا کمیل از اصحاب سر و اهل راز حضرت علی ع بود. اما امام به ایشان امارت جایی را نداد. یا اینکه برخی از افراد خوب را به سمتی منسوب کردند اما به محض اینکه آن شخص ناکارآمدی خود را در آن سمت نشان داد، فورا حضرت او را برکنار کردند.
مراجع تقلید تخصص شان مسائل نظری است و ممکن است برخی از آنها حتی توانایی اداره یک نانوایی را هم نداشته باشند. البته این چیزی از منزلت آنها کم نمی کند. کما اینکه اگر یک جراح فوق تخصص، نتواند اشکال خودروی خود را تعمیر کند یا حتی نتواند مهتابی خانه خود را تعمیر کند، از منزلت او چیزی کم نمی شود.
مراجع نیز دو دسته هستند. برخی در مسائل سیاسی خیلی راحت اظهار نظر می کنند و افراد سیاسی هستند. که البته قواعد تقسیم نقش ها را هم رعایت می کنند. مثلا اینکه یک مدرسه چند معلم دارد، دلیل نمی شود که هر کدام از معلم ها برای کلاس های دیگر هم تکلیف تعیین کند. بلکه هر معلم متناسب با موقعیت و نقش خود اقدام می کند.
برخی از مراجع نیز اصولا دغدغه چندانی نسبت به مسائل سیاسی ندارند. مثلا نهایت چیزی که برایشان مهم است، دو جلسه روضه و درس و ... است و خیلی هم از اوضاع اجتماع گسترده ایران خبر ندارند. حتی امورات بیت آنها هم توسط دیگران اداره می شود.
امیدوارم خداوند شرح صدر پذیرش حقیقت را به همگان ارائه کند که بزرگترین لغزشگاه مسلمانان مساله ولایت بوده است.
کانال مذهبی خادم الشریعه🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/2573139970C47741049db