انجام تکالیف عبادی
اُتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللهِ أَکْبَرُ وَ اللهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ
آنچه را از کتاب (آسمانی قرآن) به تو وحی شده تلاوت کن و نماز را به پادار، که همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر باز میدارد و البتّه یاد خدا بزرگ تر است و خداوند آنچه را انجام میدهید میداند. [۱]
نکته ها:
در این آیه خداوند به پیامبرش دستور تلاوت قرآن و نماز را در کنار هم داده و این به خاطر آن است که قرآن و نماز دو منبع نیروبخش میباشند. البتّه نماز و قرآن، بارها در کنار هم آمده است؛ از جمله: «یَتْلُونَ کِتابَ اللهِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ» و «یُمَسِّکُونَ بِالْکِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ» به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم گفته شد: فلانی هم نماز میخواند و هم خلاف میکند، فرمود: «ان صلاته تنهاه یوما» [۲] بالاخره نماز او روزی نجاتش خواهد داد.
امام صادق علیه السلام فرمود: هر کسی دوست دارد قبولی یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه. سپس امام فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه» [۱] به اندازه ای که نماز، انسان را از منکرات باز میدارد، به همان اندازه قبول میشود.
احکام و شرایط نماز جماعت، بسیاری از ارزشها را زنده میکند از جمله:
مردمی بودن، جلو نیافتادن از رهبر، عقب نماندن از جامعه، سکوت در برابر سخن حقّ امام جماعت، نظم و انضباط، ارزش گذاری نسبت به انسانهای با تقوا، دوری از تفرقه، دوری از گرایشهای مذموم نژادی، اقلیمی، سیاسی و حضور در صحنه که ترک هریک از آنها، منکر است.
پیام ها:
۱- تنها آشنایی با مفاهیم، تلاوت و آموزش قرآن کافی نیست، بلکه عمل لازم است. «اتْلُ- أَقِمِ»
۲- قرآن و نماز، در رأس برنامههای تربیتی است. «اتْلُ- أَقِمِ»
۳- رابطه پیامبر با مردم از طریق تلاوت آیات قرآن و ابلاغ اوامر خداوند به آنان و رابطه او با خدا از طریق عبادت و نماز است. «اتْلُ- أَقِمِ»
۴- در تبلیغ و ارشاد، حکمت و آثار دستورها دینی را بیان کنیم. «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ»
۵- در پیشگاه خداوند، نماز از عظمت و جایگاه خاصّی برخودار است. «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ» (تکرار کلمه ی «صلاة»)
۶- نقش اصلاحی نماز در فرد و جامعه حدسی و پیشنهادی نیست، بلکه قطعی است. «إِنَّ الصَّلاةَ» (کلمه ی «انّ» و جمله ی اسمیه)
۷- اگر نمازِ انسان، او را از فحشا و منکر باز نداشت، باید در قبولی نماز خود شک کند. «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی»
۸- گسترش کارهای نیک و معروف، به طور طبیعی مانع رشد منکر است. «الصَّلاةَ تَنْهی»
۹- در نماز، انواع راز و رمزها، هنرها و سلیقهها نهفته است. «ما تَصْنَعُونَ»
----------
[۱]: (عنکبوت، ۴۵)
[۲]: تفسیر مجمع البیان.
[۱]: تفسیر مجمع البیان.
💠 به مناسبت سیزده آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی 💠
✍ روز 13 آبان که به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نامگذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.
1⃣ در روز 13 آبان 1343، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند.
2⃣ در روز 13 آبان 1357، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران، راه پیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، به آنان حمله کرد و آنان را به خاک و خون کشید.
3⃣ در روز 13 آبان 1358، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه ی جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند.
✅ بدین ترتیب، مبارزه ی ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملّی مبارزه با استکبار» نام گذاری کردند.
صبر و استقامت
إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ [۱]
همانا کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر این عقیده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل میشوند (و میگویند: ) نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به بهشتی که پی در پی وعده داده میشدید.
نکته ها:
صبر، گاهی در برابر مصیبت است، «وبشّرالصابرین الّذین اذا اصابتهم مصیبة» گاهی در برابر انجام وظیفه، «وامر بالمعروف و انه عن المنکر واصبر علی ما اصابک» و گاهی در برابر گناه، چنانکه یوسف در زندان گفت: «ربّ السّجن احبّ الیّ... » پروردگار! زندان نزد من بهتر از ارتکاب گناهی است که مرا به آن میخوانند، تا آنجا که فرمود: «انّه مَن یتّق و یصبر فانّ الله لایضیع اجر المحسنین» صبر، کلید رستگاری و سعادت و مادر همه کمالات است.
قرآن راه رسیدن به بهشت را صبر میداند: «أولئک یجزون الغُرفة بما صبروا» چنانکه فرشتگان به بهشتیان میگویند: «سلامٌ علیکم بما صبرتم» درود بر شما که پایداری کردید.
همچنین درباره رهبران الهی میفرماید: «جعلنا منهم ائمّة یهدون بامرنا لمّا صبروا» آنان را به خاطر صبرشان، پیشوایانی قرار دادیم که به امر ما هدایت مینمودند.
پیام ها:
۱- آن چه ایمان را بارور میکند و به نتیجه میرساند، مقاومت است وگرنه چه بسیار مؤمنانی که بد عاقبت شدند. «قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»
۲- استقامت، در کنار ایمان ارزش است وگرنه کفّار نیز بر باطل خود استقامت دارند. «قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»
۳- خالق بودن خدا را بسیاری قبول دارند، ولی در تدبیر امور پای دیگران را به میان میآورند؛ مهم آن است که انسان در ربوبیّت خداوند مقاومت کند. یعنی هیچ قانون و برنامه ای را از غیر خدا نپذیرد. «رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا»
۴- استقامتی ارزشمند است که طولانی باشد. «ثُمَّ اسْتَقامُوا» (کلمه «ثُمَّ» برای زمان و فاصلههای دور است)
۵- انسان در اثر ایمان و مقاومت، فرشتگان را به خود جلب میکند. «تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ»
6- فرشتگان بر غیر پیامبران نیز نازل میشوند. «تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ»
۷- بر مؤمنان مقاوم فرشتگان نازل میشوند. «تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ» و بر گناهکاران، شیاطین. «هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلی مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیاطِینُ تَنَزَّلُ عَلی کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ» [۱]
۸- مقاومتِ در راه حقّ، هم خوف از آینده را برطرف میکند. «أَلَّا تَخافُوا» و هم حزن و اندوه نسبت به گذشته را. «لا تَحْزَنُوا»
۹- بالاترین هدیه ی آسمانی که فرشتگان برای مؤمنان مقاوم میآورند، آرامش روحی و روانی است. «أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا»
----------
[۱]: (فصّلت، ۳۰)
[۱]: شعراء، ۲۲۱.
🟩🦜💖🦜💖🦜💖🟩
💖🦜 لا اِلهَ اِلاّ الله الملک الحق المبین
أللهم عجل لولیک الفرج
🪴▪️🪴▪️🪴▪️🪴
💚❣️ نسل امروز
نسل فردایند، نه نسل ما
💗👈🏾«خلیل جبران» شاعر لبنانی - آمریکایی مطلب زیبایی رو خطاب به والدین و فرزندان بیان میکنه
و در شعر زیبای خودش مفهوم مسئولیت بدون مالکیت رو به بهترین نحو بیان میکنه:
👩👩👧👦👈🏾فرزندان شما، فرزندان شما نیستند.
آن ها پسران و دختران اشتیاق زندگی اند.
آن ها از طریق شما آمده اند و نه از شما.
و اگر چه آن ها با شما هستند، متعلق به شما نیستند.
شما می توانید عشق خود را به ایشان بدهید، ولی افکارتان را نه.
زیرا آن ها افکار خودشان را دارند.
شما می توانید تن ایشان را در پناه خود سکنی دهید، ولی روح شان را نه.
زیرا روح ایشان در خانه فردا ساکن است، خانه ای که شما نمی توانید آن را ببینید.
خانه ای که شما حتی در رویاهایتان قادر به دیدن آن نیستید.
شما می توانید تلاش کنید که مثل آن ها شوید، ولی هیچ گاه سعی نکنید آن ها را مثل خودتان سازید.
زیرا زندگی نه به عقب باز می گردد و نه در دیروز درنگ می کند.
شما کمانی هستید که فرزندانتان تیرهای زنده آن هستند و به جلو پرتاب می شوند.
کماندار نشانه را در مسیر نامتناهی می بیند و شما را چنان با قدرت خویش خم می کند که تیر به دورترین حد ممکن پرواز کند.
اجازه دهید خم شدن تان در دست های کماندار سرشار از شادی باشد.
زیرا به همان اندازه ای که او تیری که به پرواز در آمده است را دوست دارد،کمانی که ثابت است را هم دوست می دارد.
💚❣️ سلام
یاد پدران و مادران آسمانی
صلواتی را تقدیم کنیم.
💚 أللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین
🟩🟢💖🟢💖🟢💖🟩
❌ شبهه ۷۶۶
شعار مرگ بر آمریکا عامل دشمنی آمریکا با ماست، اگه اینقدر مرگ بر آمریکا نگیم اینقدر دشمنی و مشکلات برای ما درست نمیشه!! بدبختی ما از وقتی شروع شد که یه عدهای از دیوار سفارت این کشور بالا رفتند.
✅ پاسخ
🆔 @shobhe_shenasi
🔹 کسانی که فکر میکنند دشمنی آمریکا با مردم ایران بعد از ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا پیدا شد، یا نمیدانند یا خود را به ندانستن زدهاند و دشمنیهایی مثل کودتای ۲۸ مرداد را فراموش کردند!! اون زمان نه شعار مرگ بر آمریکا بود و نه حکومت اسلامی و نه حتی یک دولت اسلامگرا، بلکه دولت مصدق که دولتی مردمی و نسبتاً مستقل بود را هم تاب نیاوردند و سرنگون کردند. ( در خصوص اعتراف سیا به نقشآفرینی در کودتای ۲۸ مرداد، به سایت بیبیسی مورخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ مراجعه کنید)
تحمیل قانون کاپیتولاسیون و گرفتن حق توحش برای مستشاران آمریکایی مستقر در ایران در زمان پهلوی نشانههای دیگری از دشمنی آشکار آمریکا نسبت به مردم ایران و روحیهی استکباری این کشور تمامیت خواه است.
همهی اینها، غیر از اسناد غیرقابل انکاری است که از لانهی جاسوسی آمریکا به دست آمد.
بنابراین شعار مرگ بر آمریکا و تسخیر لانه جاسوسی، نتیجهی دشمنی آمریکا با ایران است نه عامل دشمنی!
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
🚩 پاسخبهشبهاتفــجازی👇
http://eitaa.com/joinchat/1042808834C1d4becaa06
علم آموزی
أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ [۲]
آیا (چنین کسی بهتر است یا) آن کس که در طول شب در حال سجده و قیام به اطاعت مشغول است (و) از آخرت میترسد و به رحمت پروردگارش امید دارد؟ بگو: «آیا کسانی که میدانند و کسانی که نمی دانند یکسانند؟ » تنها خردمندان متذکر میشوند (و پند میپذیرند).
نکته ها:
در این آیه سیمایی از صفات مؤمنان را بیان میفرماید که: مؤمنان همواره یاد خدا هستند، چه در رفاه و چه در سختی. امام باقر علیه السلام فرمود: مراد از قنوت در شب «قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ»، قیام برای نمازشب است. [۱]
خداوند در قرآن برای چند گروه، جایگاه و درجات مخصوصی قرار داده است: انبیا، مجاهدان، نمازگزاران، اهل انفاق، مؤمنانی که عمل صالح انجام میدهند و دانشمندان.
چنانکه در آیه ۱۱ سوره مجادله به مؤمنان فرمان داده به احترام دانشمندان قیام کنند و به پاخیزند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا... وَ إِذا قِیلَ انْشُزُوا فَانْشُزُوا یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجات» رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم میفرمایند: «نَوْمٌ مَعَ عِلْمٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاةٍ مَعَ جَهْلٍ» [۲] عالمی که بخوابد، بهتر است از بی سوادی که نماز بخواند. یا فرمودند: «النَّظَرَ إِلَی وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَهٌ» نگاه کردن به صورت عالم عبادت است. البته نه هر عالمی! عالمی که با نگاه کردن به او به یاد خدا بیفتی.
در حدیث دیگری امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که برای کسب علم حرکت میکند، همین که از خانه اش بیرون میآید، هفتاد هزار فرشته او را همراهی میکنند. تمام موجودات برایش استغفار میکنند.
امیرالمومنین علیه السلام میفرماید: «الشَّاخِصُ فِی طَلَبِ الْعِلْمِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللهِ» کسی که عمرش را در راه کسب علم صرف میکند، مانند مجاهدی است که راه خدا جهاد میکند.
یا فرمود: بهترین علم آن علمی است که تو را اصلاح کند. یعنی آن علمی که انسان را از حسادت و شرک و جهل، از بخل و تکبر و از مفاسد اخلاقی دور کند. آن علمی که به او صبر و استقامت و پشتکار بدهد. آن علمی که دید و بینش و ظرفیت او را بالا ببرد، بهترین علم است.
پیام ها:
۱- شب بهترین بستر عبادت است. «قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ»
۲- نشانه ی علم، عبودیّت است. «ساجِداً وَ قائِماً... الَّذِینَ یَعْلَمُونَ» (علم و عبادت باید با هم باشند. آری شب زنده داران عابد و آخرت جویان امیدوار به رحمت الهی عالمان واقعی هستند. «قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ... یَحْذَرُ الْآخِرَةَ... یَعْلَمُونَ»
۳- مردان خدا، هم از آخرت بیم دارند و هم به رحمت الهی امیدوارند. «یَحْذَرُ، یَرْجُوا»
۴- یکی از روشهای تربیت، مقایسه خوبیها و بدیها و خوبان و بدان است. «أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ»، «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» ۵
۷- پند پذیری نشانه عقل سلیم است. «إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ»
----------
[۲]: (زمر، ۹)
[۱]: کافی، ج ۳، ص ۴۴۴.
[۲]: منیة المرید، ۱۰۴.
🔻عضو کانال مذهبی خادم الشریعه شوید :🔻
https://eitaa.com/joinchat/2573139970Cad447c0142
✅لینک کانال ما را برای بقیه ارسال کنید اجرتون با امام زمان عج
رضا به خواستههای الهی
ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللهِ یَسِیرٌ. لِکَیْلا تَاْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ وَ اللهُ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ [۱]
هیچ مصیبتی در زمین و نه در جسم و جانتان به شما نرسد، مگر آن که پیش از آنکه آن را پدید آوریم در لوحی ثبت است، همانا این امر بر خداوند آسان است. تا بر آنچه از دست دادید، تأسف نخورید و به آنچه به شما داده شد، (سرمستانه) شادمانی نکنید و خداوند هیچ متکبر فخرفروشی را دوست ندارد.
نکته ها:
«نَبْرَأَها» از «برء» به معنی پدید آوردن است. «مُخْتالٍ» به معنای تکبری است که بر اساس توهّم و تخیل بزرگی باشد.
در حدیث میخوانیم: بلاها برای ظالم وسیله ادب و هشدار است، ولی برای مؤمنان وسیله آزمایش و رشد و برای انبیا وسیله دریافت درجات و برای اولیای خدا، وسیله ی دریافت کرامت است. «البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للانبیاء درجة و للاولیاء کرامة» [۱] تمام حوادث تلخ و شیرین، همچون پلّههایی از سنگهای سیاه و سفید، برای بالا رفتن و به کمال رسیدن است و باید بدون توجّه به رنگِ پلّه ها، به سرعت از آن گذشت. نظیر کارمند بانک، یک روز مسئول گرفتن پول از مردم و روز دیگر مسئول پرداخت است.
نه روز اول خود را میبازد و نه روز دوم خوشحالی میکند، زیرا میداند او کارمندی امین بیش نیست. خداوند با مقرّر کردن حوادث و فراز و نشیبها میخواهد روح انسان را به قدری بالا ببرد که تلخیها و شیرینیها در آن اثر نکند، چنانکه حضرت زینب سلام الله علیها بعد از حوادث کربلا فرمود: من به جز زیبایی چیزی ندیدم، «و ما رأیت الا جمیلا» [۲]
و امام حسین علیه السلام در گودال قتلگاه و در آخرین لحظات زندگی اش فرمود: خداوندا! راضی هستم به حکم تو و بردبارم بر بلا و امتحان تو، «رضا بقضائک، صبرا علی بلائک» و امام علی علیه السلام اشتیاق و انس خود را به شهادت از انس کودک به سینه مادر بیشتر میداند. [۳]
اگر حوادث را براساس علم و حکمت خدا بدانیم نه اتفاقی و بی دلیل و اگر حکمت بروز حوادث را بدانیم، حسد نمی ورزیم، حرص نمی زنیم، دشمنی نمی کنیم و عصبانی نمی شویم زیرا میدانیم که صحنهها از قبل طراحی حکیمانه شده است.
اگر بدانیم عطای نعمت، مسئولیّت و وظیفه به دنبال میآورد، از داشتن آن شاد نمی شویم و اگر بدانیم گرفتن نعمت، جبرانش در قیامت است، از فوت شدهها غمناک نمی شویم.
حضرت علی علیه السلام فرمود: تمام زهد در دو کلمه قرآن است، سپس این آیه را تلاوت کرده و فرمود: به آنچه از دست دادید تأسف نخورید و بر آنچه به شما داده میشود، دلخوش نباشید وکسی که چنین باشد، زاهدی جامع الاطراف است.
[۴]
پیام ها:
۱- حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله که موجب تخریب منازل و مزارع «مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ» و یا جراحات و مرگ و میر «فِی أَنْفُسِکُمْ» میشود، بر اساس نظام از پیش پایه گذاری شده الهی است، نه اموری تصادفی که از تحت قدرت خداوند خارج باشد. «إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها»
۲- حوادث، هدفدار است. «ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ... لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ... »
۳- نعمتها از خداوند است، «آتاکُمْ» ولی سلب نعمت به خداوند نسبت داده نشده است. «ما فاتَکُمْ»
۴- علم به آثار و اهداف حوادث، سبب آرامش است. «فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها... لِکَیْلا تَاْسَوْا»
۵- خداوند از ثبت حوادث در لوح محفوظ خبر داده تا بندگان غصّه نخورند و مغرور نشوند. «لِکَیْلا تَاْسَوْا... وَ لا تَفْرَحُوا»
۶- غم و شادی طبیعی بد نیست، اندوه خوردن بر گذشتهها و یا سرمست شدن به داشتهها مذموم است. «لِکَیْلا تَاْسَوْا... وَ لا تَفْرَحُوا»
۷- کسی که از مقدّرات الهی غافل است، گمان میکند فضیلتی دارد که خدا به خاطر آن به او نعمت داده و لذا بر دیگران فخر میفروشد. «مُخْتالٍ فَخُورٍ»
----------
[۱]: (حدید، ۲۲)
[۱]: تفسیرنمونه و بحار، ج ۶۴، ص ۲۳۵.
[۲]: لُهوف، ص ۱۶۰.
[۳]: نهج البلاغه، خطبه ۵.
[۴]: نهج البلاغه، حکمت ۴۳۹.
📌بیست توصیه به جوانان مجرد جهت کنترل غریزه
۱- سعى كنید همیشه پیش از خواب مثانه خود را تخلیه كنید و شبهاى به خصوص غذایى سبك میل كنید.
۲- هرگز شكم خود را بیش از حد معمول پر نكنید بلكه تا چند لقمه دیگر كه جاى دارید دست بكشید.
۳- از پوشیدن لباسهاى تنگ و چسبان اجتناب ورزید.
۴- هرگز فكر گناه را به ذهن خود راه ندهید و از تصور و تخیل امور جنسى و شهوانى سخت پرهیز كنید.
۵- از خواندن، شنیدن، نگاه كردن به امور و تصاویر شهوت آفرین دورى كنید.
۶- از خوردن مواد غذایى محرك مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم مرغ و غذاهاى چرب اجتناب و یا به حداقل اكتفا نمایید.
۷- از نگاه كردن و دست ورزى به اندام جنسى خود پرهیز كنید.
۸- هرگز به رو نخوابید.
۹- هیچگاه تنها در یك مكان نباشید تا فرصت و زمینه گناه از بین برود.
۱۰- براى تخلیه انرژى زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش كنید.
۱۱- هیچگاه بیكار نباشید و همیشه براى مشغول ساختن خود به فعالیتى مطلوب و مثبت برنامه داشته باشید.
۱۲- روزه مستحبى بگیرید و اگر قادر نیستید، روزه تربیتى بگیرید یعنى به كمترین مقدار غذا و كم حجم ترین نوع غذاها اكتفا كنید و وعده غذایى خود را كم كنید.
۱۳- هرگز به نامحرم نگاه نكنید، حتى اگر به ارتباط كلامى با آنها مجبور باشید.
۱۴- با جنس مخالف رفتار متكبرانه داشته باشید، هرگز با روى باز و نرمى با آنها برخورد نكنید.
۱۵- هرگاه افكار جنسى به ذهن شما وارد شد خود را تنبیه كنید. مثلاً با بستن یك كش به مچ دست خود و كشیدن و رها كردن آن به خود هشدار دهید.
۱۶- به بدى گناه و عواقب آن بیاندیشید و تا زمانى كه به گناه آلوده نشده اید بیشتر در فكر زیانهاى خطرات، آبروریزى و عقاب آن باشید.
۱۷- هرگز از رحمت خدا مأیوس نباشید.
۱۸- به محض لغزش فوراً توبه كنید و سعى كنید كه دیگر تكرار نشود.
۱۹- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و عیادت از نزدیكان و... پر كنید.
۲۰- ذكر لاحول ولا قوة الا باللَّه را زیاد برزبان جارى سازید.
قال رسول الله (ص): «یا عَلیّ، لَوْ أنّ عَبْدَاً عَبَدَ الله عزّوجلّ مثل مٰا اَقام نوح فی قَوْمِهِ و کٰانَ لَهُ مِثْل اُحُد ذَهَباً فَانْفَقَهُ فی سَبیلِ الله و مُدّ فی عُمْرِهِ حَتّی حَجَ اَلْفَ عٰام علی قَدَمَیْه ثُمَ قَتَلَ بَیْنَ الصَّفٰا وَ الْمَرْوَة مَظْلُوماً ثُمَّ لَمْ یُوٰالِکْ یٰا عَلیّ لَمْ یَشُمُ رٰائِحَةَ الْجَنَّةَ وَ لَمْ یَدْخُلَهٰا».
پیامبر خدا| فرمود:
«یا علی! هرگاه بنده ای خدای عزوجل را بندگی کند، مانند آنچه نوح (ع) در میان قومش بود و برایش همانند کوه اُحد طلا بوده باشد و آن را در راه خدا انفاق کند و عمرش به قدری طولانی شود تا هزار مرتبه با پای پیاده به حج مشرّف شود سپس میان صفا و مروه مظلومانه شهید گردد، آن گاه ولایت تو را نداشته باشد، یا علی! بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد و داخل بهشت نخواهد شد». [۱]
----------
[۱]: ۱. علامه خوارزمی، مقتل الحسین (ع)، ج۱، ص۶۹؛ ۲. علامه خوارزمی، مناقب، ص۳۸ و ۶۷، چاپ قم، جامعه مدرسین؛ ۳. ابن عساکر، ترجمه امام علی بن ابی طالب (ع)، ج۱، ص۷۶، چاپ بیروت؛ ۴. شیخ سلیمان حنفی، ینابیع المودهْ، ص۲۵۲، چاپ اسلامبول و ج۲، ص۷۶، چاپ بیروت؛ ۵. علامه ابن حجر عسقلانی، لسان المیزان، ج۵، ص۲۱۹، چاپ بیروت و ج۶، ص۲۲۴، چاپ جدید؛ ۶. شافعی همدانی، مودهْ القربی، ص۶۴، چاپ لاهور؛ ۷. علامه کشفی ترمذی، مناقب مرتضویه، ص۹۵، چاپ بمبئی؛ ۸. سیوطی، ذیل اللئالی، ص۶۱؛ ۹. مناقب ابن مردویه، ص۷۳؛ ۱۰. بدخشی، مفتاح النجا، ص۶۴؛ ۱۱. امر تسری، ارجح المطالب، ص۵۲۱؛ ۱۲. ابن حسنویه، در بحر المناقب، ص۵۸؛ ۱۳. دیلمی، فردوس الاخبار، ج۳، ص۴۱۹؛ ۱۴. علامه اربلی، کشف الغمهْ، ج۱، ص۱۳۶؛ ۱۵. ابن شهر آشوب، مناقب، ج۳، ص۱۹۸؛ ۱۶. سید محمدهادی میلانی، قادتنا کیف نعرفهم، ج۱، ص۱۷۴، چاپ بیروت؛ ۱۷. مقدس اردبیلی، حدیقهْ الشیعهْ، ص۲۰۷، چاپ تهران؛ ۱۸. طبرسی نوری، کفایهْ الموحدین، ج۲، ص۳۷۸؛ ۱۹. مرعشی نجفی، ملحقات احقاق الحق، ج۱۱، ص۱۸۳؛ ۲۰. ابی جعفر طبری، بشارهْ المصطفی، ص۹۴ و ۱۵۳، چاپ جدید؛ ۲۱. علی محمد علی دخیل، ثواب الاعمال و عقابها، ص۵۸۶، چاپ بیروت؛ ۲۲. علامه امینی، الغدیر، ج۲، ص۳۰۲، چاپ بیروت؛ ۲۳. سید محمدمهدی موسوی، طوالع الانوار، ص۱۵۶؛ ۲۴. علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۲۷، ص۱۹۴، و ج۳۹، ص۲۰۸، چاپ بیروت؛ ۲۵. علامه حلی، کشف الیقین، ص۲۲۶؛ ۲۶. تستری، احقاق الحق، ج۷، ص۱۷۷؛ ۲۷. خویی، علی امام البررهْ، ج۱، ص۱۵۴؛ ۲۸. بیاضی، الصراط المستقیم، ج۲، ص۴۹، چاپ مکتبهْ المرتضویه.
❇️حرف بزرگترم بخاطر این خوبه گوش کنی که معمولا با تحربه تره و دوتا پیرن بیشتر پاره کرده
اما خودتم باید اهل فکر باشی👌
قرآن میگه همیشه اینطور نیست که بزرگترا حرف درستی بزنن♨️
وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا
📜( احزاب67)
🖋گفتن پروردگارا ما حرف بزرگترامونو گوش دادیم و گمراهمون کردن