🔰 بالاتر از امنیت و رفاه و عدالت
◀️ انسان يعنى همين،
يعنى در سطح وظيفه زندگى كردن،
◀️ چون اين حيوان است
كه تمام مسايلش با غرائزش حل و فصل مى شود،
حتى امنيت و رفاه و نظم و عدالت را با غريزه تأمين مى كند.
◀️ آن نظم و رفاه و عدالتى كه در كندو حاكم است
هنوز در جامعه ى انسانى در شكل هاى مختلف كمونيستى
و سرمايه داريش، حكومت نكرده و نمى كند،
مگر هنگامى كه بشر از اسارت ها از ظلمات از هواها و حرف ها و جلوه ها آزاد شود
و به عظمتى دست يابد كه اين حقارت ها او را در خود نگيرند.
و مگر هنگامى كه بشر انسان شود.
◀️ و در اين حد، عدالت كه هيچ،
حتى انفاق و ايثار هم، رخ مى نمايد و آشكار مى شود.
و اين است كه، آنهايى كه بيشتر از رفاه و بالاتر از عدالت و آزادى را مى خواهند،
بايد به غدير رو بياورند و از اين جام سيراب شوند.
📚 کتاب غدیر،صفحه 22
استاد حائری
🔰 مقام ولایت
🔷🔹 و اين مقام ولايت است
كه از دل آن عرب هاى خون ريز تهديست،
از دل آن مردان محدود گرفتار،
روح هايى را بيرون كشيد
كه تمام هستى را در يك گام طى كردند
و حتى به بهشت قناعت نورزيدند.
🔹 اين مقام ولايت است كه
از ابوذر كه براى هيچ زنده بود
و براى هيچ مى مرد،
ابوذرى بيرون كشيد
كه براى حق زنده بود
و براى او مىمرد و حتى تنها مى مرد.
🔹 و اين مقام ولايت است
كه از بلال، بلالى كه تا ديروز افتخارش به اربابش بود،
بلالى آفريد كه روياروى اربابش مى ايستاد
و او را پست و حقير و محدود مى ديد
و به راهنماييش همّت بسته بود
و براى مبارزه اش آماده گشته بود.
🔹 و اين مقام ولايت است
كه از سلمان،
اين كوير تشنه و اين مسافر پايدار،
دريايى ساخت،
دريايى از عظمت و آگاهى و عشق.
🔹 اين مقام ولايت است
كه استعدادهاى بشر را بيرون ريخت
و خلق كريمه و استعدادهاى خوب او را شكوفا كرد
و از بشر، انسان بيرون كشيد
و او را از ظلمات نفس،
از ظلمت خلق دنيا،
از هواها و حرف ها و جلوه هاى پوچ،
به سوى نور هستى هدايت كرد.
🔹 انسانى كه ديگر در سطح غريزه و حرف ها و محدودها زندگى نمى كرد
و با اين معيارهاى كم و كوتاه اندازه نمى گرفت.
📚 کتاب غدیر،صفحه 21
استاد حائری
🌴 #عیدتان_مبارک| چرا عید غدیر از همهی اعیاد بالاتر است؟
🔻 رهبرانقلاب:
🦋 اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیداللهالاکبر و از همهی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئلهی غدیر به مسئلهی دیگری قابل تطبیق نیست.
🌴 همین آیهی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سورهی مائده است، با غیر مسئلهای در وزن و اهمّیّت و اندازهی مسئلهی غدیر، قابل تطبیق نیست.
🌴 امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر دربارهی نماز، زکات و جهاد نیامده است.
🦋 پس این یک قضیّهی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّهی رهبری جامعهی اسلامی؛ قضیّهی نظام حکومت و امامت در جامعهی اسلامی.
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔰چه کسی در درونت حکومت دارد ؟
🔷🔹 ولايت يعنى تنها على را حاكم گرفتن
و تنها او را دوست داشتن
و اين ولايت و سرپرستى است
كه معاويه و احمد حنبل و جرج جرداق و و و
از آن بهرهاى ندارند،
كه حاكم در درون آنها و محرك در وجود آنها
امر على و دستور على نيست؛
كه هواها و حرف ها و جلوه ها در آنها حكومت دارند.
🔹 معاويه گر چه على را دوست دارد،
ولى سلطنت را بيشتر از على خواهان است
و دوستدار آن است.
🔹و احمد حنبل گر چه براى على شعر مى سرايد
اما حكومت ديگرى را به عهده دارد.
و جرج جرداق گر چه از على مى نويسد،
اما براى على نمى نويسد؛
كه محركى ديگر دارد و عاطفه اى فقط او را به چرخ انداخته است.
🔹اما مالك؟
اين مالك است كه ولايت على را به عهده دارد
و اين بار گران را به آسانى مى كشد.
🔹مالك چند سال براى نابودى معاويه رنج كشيده
و كوشش كرده است.
خويش و فاميل و قبيله اش را به خون كشيده،
شبها و روزها را بر روى لبه ى تيغ و سرِ نيزه ها گذرانده
و شمشير زده و شمشير زده
تا اين كه لشگر شام را عقب رانده و معاويه را به حركت وادار كرده
و در بيرون از خيمه آماده ى فرار نموده،
هان چيزى نمانده تا اين بت بزرگ بشكند
و اين طاغوت سركش بميرد
و يا فرارى شود و مالك به هدف نهايى،
به پيروزى محبوب دست بيابد
و در ميان قومش و در ميان تمام مردم به بزرگى معرفى شود
و بر رقيب خودش، اشعث و بر قبيلهى رقيبش، كِنده، پيروز شود.
🔹 درست در اين هنگام، در اين هنگام، على او را مي خواند،
على او را مى طلبد. على مى گويد كه برگرد.
و اين از مرگ سخت تر و اين از مرگ جانكاه تر است.
🔶🔸 مخالفت يك هوى، مخالفت يك هوس،
مخالفت با يك حرف و گذشتن از حرف هاى خلق،
مخالفت با يك جلوه از جلوه هاى دنيا ما را مى شكند،
ما را از پاى در مىآورد.
ما از راه حق با يك حرف با يك فحش با يك پشيز باز مى گرديم
🔸 و اما مالك؟ و اما مالك؟
او از تمام هواهاى چند ساله و تمام حرف هاى تمام مردها و زن هاى عرب
و از زمزمه ى خفيف زبان ها بر سر راه مردان فاتح
و از نگاه هاى شيفته ى سرداران پيروز
و از تمام جلوه هاى دنيا،
از اين همه مى گذرد و باز مى گردد
و به على اين سرپرست آگاه ملحق مىشود.
🔸 چرا؟ چون در درون مالك،
ديگر هواها و غريزه ها حرف ها و زمزمه هاى زن هاى عرب
جلوه هاى پررنگ و برق دنيا حاكم نيست،
🔸 اينها كوچكتر از اين هستند
كه در روح بزرگ مالك موجى و حركتى ايجاد كنند...
🔸 او به ولايت رسيده و از نعمت ولايت برخوردار است.
نشستن و ايستادن و آمدن و رفتن و دوست داشتن و دشمن داشتن او همه از سمت
ولىّ كنترل مىشود؛
نه از طرف هواها و حرف ها و جلوه ها.
🔸 مالك اين را يافته كه على اين مرد آزاد از غير حق و اين انسان آگاه حق،
بيش از مالك به مالك علاقه دارد
و بيش از مالك از مصالح و منافع مالك آگاهى دارد
و بيشتر از مالك به منافع او مى انديشد
و بهتر به منافع او مى انديشد؛
🔸 پس ديگر جاى درنگ نيست
و جاى سركشى نيست؛
كه سركشى ها حماقت هاى زيان آورى بيش نيستند.
جاى تسليم است و اطاعت و پيروى و تشيع و دنباله روى.
📚 کتاب غدیر،صفحه 14
استاد حائری
🔰 زير بناى ولايت
🔻و زير بنا و سرّ آن همه فداكارى و جانبازى شيعه
در طول تاريخ همين شناخت و همين يافت برهانى و عينى است:
◾️ 1- او مى داند كه ولى بيش از او به او علاقه دارد.
◾️ 2- و بيش از او به منافع او آگاهى دارد،
لذا امر او را هر چه باشد مى پذيرد
و دستور او را هر چه باشد گردن مى نهد
و حتى به ميان آتش مى نشيند و به استقبال مرگ مى رود.
🔻و همان طور كه من وقتى مى يابم
كه فلان مكانيك آگاهى و دلسوزى دارد،
تمام اجزاء ماشين را تحت اختيار او مى گذارم
و تمام مسايل را از او مى پرسم و از او مى گيرم.
🔻 آنها كه ولايت را قبول كردند،
آنهايى هستند كه يافتند ماشين پيچيده ى وجود
آنها را امام و ولى بهتر از خود آنها رهبرى مى كند
و در اين راه شلوغ هستى كه اعمال و افكار انسان غوغايى بپا كرده،
او بهتر انسان را به مقصد مى رساند و نجات مى دهد.
🔻 و توضيح اين ولايت و سرسپردگى در همين آگاهى نهفته است.
🔺 وجود ما، جسم ما، جان ما، براى خداست و از اوست.
هر كس كه اينها را بهتر به كار بگيرد،
در اينها حق تصرف دارد.
🔻و همين است كه رسول خدا و پيشوايان اولويت دارند.
به تصرف در هستى ما، سزاوارتر از ما هستند.
◀️ و همين است كه پدر بر فرزند و بر اموال فرزند ولايت دارد و حق تصرف دارد.
◀️ و در اين هنگام و پس از آن همه توضيح مى توانم بگويم كه چرا ولايت بزرگترين نعمت هاست
و بالاترين نعمت هاست و به تعبير قرآن متمم نعمت هاست؛
◀️ چون اين مقام ولايت است
كه تمام نعمت ها را به كار مى گيرد و به جريان مى اندازد
و اين مقام ولايت است كه تمام استعداد ها را شكفته مى كند
و بارور مى نمايد،
درست مثل اينكه من يك كارخانه ى بزرگ وسيع را دارا باشم
اما از طرز كار و طرز بهره بردارى از آن بى خبر باشم.
🔻 اين كارخانه كه مى تواند در روز،
بى نهايت به من سود برساند، بر اثر نبود آگاهى و جهالت من،
يك بار سنگين مى شود كه به مرور زمان مرا از پاى در مى آورد
و خودش هم مى پوسد و هدر مى شود.
🔻 يك مهندس آگاه و مهربان متمم
اين كارخانه ى وسيع و عظيم است.
بدون او اين همه نعمت، اين همه استعداد، راكد مى ماند
و حتى به هدر مى رود و ضايع مى گردد.
📚 کتاب غدیر،صفحه 20
استاد حائری
هدایت شده از مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس قم
🔸🔹🔸🔹🔸
🔹🔸🔹🔸
🔸🔹🔸
🔹🔸
🔸
#آموزش_مجازی
#درستـخوانی_و_روانخوانی
👤استاد: حجت الاسلام و المسلمین علی قاسمی
📚منبع: کتاب آموزش قرائت قرآن۱ - علی قاسمی
🔢 تعداد جلسات: ۱۹
🎞روش برگزاری: فیلمهای کوتاه ضبط شده به صورت مرحلهای به همراه خودآزمون
📝آزمون الکترونیکی ۲۴ ساعته
☎️آزمون شفاهی به صورت آنلاین و تلفنی
👨💻 رفع اشکال و پرسش و پاسخ با #استاد_پشتیبان
🔖گواهینامه الکترونیکی
ثبت نام:👇
https://qhkarimeh.ir/lms/group?id=j
🌐دوره های مجازی دیگر ما:
QHKARIMEH.IR/LMS
🔷
🔶🔷
🔷🔶🔷
🔶🔷🔶🔷
هدایت شده از مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس قم
💬#پشتیبانی
💬#مشاوره
💬پشتیبانی واحد آموزش مجازی قرآن و حدیث
با کارشناسان ما تماس بگیرید....
🌐🌐راههای ارتباطی🌐🌐
👤پشتیبان مجازی👤
👨💻پشتیبان آموزش مجازی برادران:
@Edusupport_m
👨💻پشتیبان آموزش مجازی خواهران:
@Edusupport_f
☎️شماره تماس☎️
🚹 برادران (ساعت ۹ الی ۱۳):
📞۰۲۵۳۷۱۷۵۵۱۹
🚺خواهران (ساعت ۱۴ الی ۱۸):
📞۰۲۵۳۷۱۷۵۵۰۷
📮ارسال تیکت📮
https://qhkarimeh.ir/support/ticket
آدرس ما در شبکههای اجتماعی👇
@Qhkarimeh
🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶
هوالشافی
با خبر شدیم دو تن از اساتید گرانقدر مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد صفار هرندی مؤلف کتابهای آموزش ترجمه و مفاهیم و ... و جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد خیراللهزاده در بستر بیماری هستند.
خداوند را به کریمه آل آلله حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها قسم میدهیم که شفای عاجل به این عزیزان عنایت فرماید.
برای شفای همه بیماران به ویژه این دو شخصیت ارزشمند و مهذب قرآنی، سوره حمد و صلوات را هدیه میکنیم به ارواح طیبه ۱۴ معصوم ، انبیاء و اولیاء و شهداء و مؤمنان
لطفا دعا برای شفای این اساتید عزیز و همه بیماران را فراموش نکنید.
💎آموزش مجازی قرآن و حدیث💎
🔸روانخوانی
🔹تجوید
🔸ترجمه و تفسیر
🔹صحت قرائت نماز
🔸احکام کاربردی
🔹تربیت فرزند
و دوره های جذاب و کاربردی دیگر
♨️لذت آموزش قرآن و معارف را با ما تجربه کنید
☎️شماره تماس
🚹 برادران (ساعت ۹ الی ۱۳):
📞۰۲۵۳۷۱۷۵۵۱۹
🚺خواهران (ساعت ۱۴ الی ۱۸):
📞۰۲۵۳۷۱۷۵۵۰۷
🌐آدرس ما در شبکههای اجتماعی👇
@Qhkarimeh
🔶🔷🔶🔷💠🔷🔶🔷🔶
#طرح
اعمال روز مباهله
#مباهله
🔷🔸💠🔸🔷
کانال رسمی آستان مقدس
#حضرت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
@astanqom
* #علم #میثم_تمار
💠 علم حضرت میثم تمار علیه السلام
🔻در هر حركت ريز و درشتى که در اطراف ما اتفاق می افتد، حتى در حرکت يک مارى كه دارد مى پيچد و به سمت خانه اش میرود؛ كلى اطلاعات است.
🔸همه اين ها روى حساب و كتاب است. در قیامت حساب و كتاب هايش برای انسان مشخص می شود. تمامش هم قواعد علمى براى زندگى است منتهى ما جاهل هستيم.
اگر كسى بداند؛ پر از زواياى علمی است. حتی هوايى كه می وزد.
🔹در کتب روایی نقل شده که ميثم تمّار با برخی از دوستان و اصحاب اميرالمؤمنين عليه السلام در كشتى نشسته بودند و در رودخانه داشتند مى رفتند. يک دفعه باد گرفت و طوفان شد. میثم سرش را بيرون كرد و گفت كه معاويه الان مرد. بعضى از افرادی که آنجا بودند روز و ساعت این حرف را نوشتند بعد از یک هفته خبر مرگ معاویه آمد و معلوم شد همان ساعت معاويه مرده است.
(رجال الكشی، ص80)
این بزرگوارن علم منايا و بلايا داشتند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
* #حضرت_میثم_تمار
💠 میثم تمار و تاوان عشق
🔻یکی از کساني که قبل از جريان عاشورا شهید شد ميثم تمار بود. شايد چند روز به عاشورا مانده بود که او را گرفتند و مصلوب کردند. وقتي ميثم به صلیب کشیده شده بود هنوز اسراري را ميگفت. از جمله به جريان شهادت آقا سيدالشهداء در روز دهم محرم اشاره کرد. ميگفت: مردم بياييد تا براي شما بگويم، اينها را آقاي من اميرالمؤمنين براي من گفته است و آنقدر در تشيّع قوي بود و ابوترابي بود که اصلا عبيدالله به همین خاطر گفت: خيلي دوست داشتم بر تو مسلط شوم.
🔸 مشهور بود که ميثم تمار عجم است، از ايران رفته بود. لذا عبيدالله وقتي با ميثم روبهرو شد به او گفتند: اين ميثم نزديکترين فرد به ابوتراب بود. عبيدالله گفت: اين عجمي است؟ به او گفتند: بله. عبيدالله گفت: «أين ربّک؟» چون تصور ميکرد که اينها مجوس هستند. ميثم گفت: «لَبِالْمِرْصادِ» نه اينکه بگويد «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» عبيدالله خيلي تعجب کرد، گفت: اين عجمي عجب فصاحت و بلاغتي دارد!
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻عبيدالله پرسيد: مولاي تو نگفته است که تو را چگونه خواهم کشت؟ ميثم گفت: بله مولای من فرموده اند که ما ده نفر هستيم و ما را مصلوب خواهي کرد و چوبه دار من کوتاهتر از بقيه است تا سه روز من مصلوب هستم و بعد آهني بر من فرود ميآورند و من کشته ميشوم و اولين فردي هستم که لجام بر دهان من مي زنند.
🔸 حُصين رئيس شُرطه کوفه بود، عبيدالله به او گفت: اين را ببر مصلوب کن. اما به خاطر اينکه با مولاي او مخالفت کرده باشيم مراقب باش از اين کارهايي که گفت، انجام ندهی.
🔹 ميخواست باپيشگوييهاي اميرالمؤمنين (عليه السلام) مخالفت کرده باشد. ميثم گفت: چگونه تو ميتواني مخالفت کني در حالي که مولاي من از رسول خدا و او از جبرائيل و جبرائيل از خداوند نقل کرده است.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻آن وقت مرسوم نبود که برای دار زدن افراد طناب را به گردن افراد بیندازند. بلکه دست و پاي او را بالای دار به چوبه دار ميبستند و او را رها ميکردند، گاهي سه روز چهار روز طول ميکشيد تا يک نفر فوت کند. ميثم را هم همينطور مصلوب کردند.
🔸 روز دوم به عبيدالله گفتند: میثم شما بني اميه را مفتضح کرد! عبيدالله بياختيار شد و گفت: برويد او را لجام بزنید، براي اولين بار اين دستور را داد با هيچ متهمي اين کار را نميکردند. روز سوم وقتي عبيدالله شنيد با آهنی ضربهاي بر ميثم زدهاند و او شهيد شده است. رئيس شُرطه را خواست، گفت: چرا اين کار را کرديد؟ مگر من نگفتم فقط مصلوبش کنيد؟ گفت: امير خود تو دستور دادی. بعد عبيدالله به ياد آورد که خود او گفته است و اينها را آقا اميرالمؤمنين (عليه السلام) براي ميثم و ميثم براي مردم گفته بود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
استاد ناصری حفظه الله
🔰مباهله غریب ترین ایام....
✍️آیت الله جوادی آملی :
💠از غريب ترين ايام زندگي ما ايام #مباهله است. خيلي از ما عالمانه حرف ميزنيم و عوامانه فكر ميكنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست ميدهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم ميشمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا (سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غيرركني است.
💠غدير جزء واجبات ركني امامت است، مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق ميكند. در حالی که نه رسانهها از او نام ميبرند و نه حوزهها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن ميزنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است.
💠وقتي مأمون(علیه من الرحمن ما یستحق) ، به وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) عرض ميكند به چه دليل علي بن ابيطالب (سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با آیه انفسنا...
خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير (علیه السلام) را جان پيغمبر ميداند از اين بالاتر فضيلت فرض ميشود؟!
💠«من كنت مولاه فهذا علي مولاه» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا (علیه السلام) به اين استدلال كرد.
🔷جلسه تفسیر ۱٣٩۵/٧/۵ مصادف با ۲۴ ذی الحجه
@Qhkarimeh