eitaa logo
دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
3.3هزار دنبال‌کننده
969 عکس
572 ویدیو
108 فایل
کانال اطّلاع رسانی درگاه خرید مجازی فروشگاه فرهنگی انقلاب اسلامی: http://forms.khamenei.link سفارش و ارسال محصولات: @qom_khamenei_book راه ارتباطی: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۴ ۴۲ ۴۳ @p_m_enghlabeeslami نمایشگاه دائمی کتاب: ۰۲۵ - ۳۷ ۷۰ ۲۸ ۵۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | قدرت دفاعی باید تقویت بشود 🔻 رهبر انقلاب: تقویت نیروهای مسلّح تقویت کشور است. یکی از ستونهای محکم در تقویت کشور، نیروهای مسلّح هستند. البتّه تقویت کشور فقط به نیروی مسلّح وابسته نیست؛ ستونهای محکم دیگری هم هستند: پیشرفت علمی مایه‌ی کشور است؛ ایمان عمومی مردم و رسوخ ایمان در دلها مایه‌ی استحکام ملّی است؛ حکومت برخاسته‌ی از مردم و متّکی به مایه‌ی سربلندی یک کشور است؛ همه‌ی اینها هست، لکن حضور نیروهای مسلّح و قدرت نظامی هم یک وسیله‌ی مهمّی برای تقویت بنیه‌ی کشور است. این عوامل گوناگون میتوانند کشور را از آسیب‌ها و دشمنی‌ها حفظ کنند و حراست کنند. البتّه این مال همه‌ی کشورها است، مخصوص کشور ما نیست؛ همه‌ی کشورها احتیاج دارند به این ابزارهای استحکام، لکن در کشوری مثل کشور ما که با دشمنان قلدر و زورگو مثل آمریکا و امثال آنها روبه‌رو است، این اهمّیّت بیشتری دارد؛ لذا باید تقویت بشود. ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر سوره حشر کتاب تفسیر سوره حشر متن ویراسته‌ی جلسات تفسیر این سوره است که در دوران مسئولیت ریاست جمهوری آیت الله العظمی خامنه‌ای در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در طی ده جلسه از هجدهم تا بیست و سوم مهرماه ۱۳۶۱ صورت گرفته است. فیلم بخشی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسه تفسیر سوره حشر که در سال ۱۳۶۱ ایراد شده است لینک خرید کتاب @qom_khamenei_ir
🔰 شهیدان ما را زنده کردند؛ این، یک ذخیره است شهدای ما، هر قطره خونشان توانست اکسیری بشود برای تبدیل عنصرهای پَست و نخاله‌ی وجود ما به عنصرهای والا و باشرف. شهدا خودشان متحول شدند و در ارواح جوانان ما و مردم ما تحول آفریدند. جوانهای امروز نه امام را که مظهر قداست و شرف و نمونه‌ی برترین اولیا بعد از معصومین بود، دیده‌اند، نه دوران جنگ را تجربه کرده‌اند، نه سختیهای دورانهای قبل از انقلاب را دیده‌اند؛ اما همین جوانهای امروز با روحیه‌ی آماده و قوی، با ذهن روشن و عزم راسخ ایستاده‌اند. این بر اثر چیست؟ این همان تزریق خون است که شهیدان ما به این انقلاب انجام دادند؛ شهیدان ما را زنده کردند. این، یک ذخیره است. این ذخیره را ملت ایران باید حفظ کند. 🗓 بیانات‌ در دیدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران خراسان ۱۳۸۶/۰۲/۲۷ 🆔 @qom_khamenei_ir
🔰 رسیدن امت اسلامی به عزت در صورت انس با قرآن به شما جوانان عزیز توصیه میکنم اُنستان را با قرآن زیاد کنید؛ آن کسانى که با قرآن ارتباط پیدا کردند، قدر این ارتباط را بدانند؛ کسانى که قرآن را حفظ کردند، قدر این حفظ قرآن را بدانند؛ این جواهر قیمتى را براى خودشان نگه دارند؛ آن کسانى که با تلاوت قرآن مأنوسند، این رشته‌ى مبارک را از دست ندهند، رها نکنند. آن کسانى که با قرآن مرتبطند، تدبّر در قرآن را، تدبّر در معانى قرآن را، تعمّق در مفاهیم قرآنى را، هدف خودشان قرار بدهند؛ اینها چیزهایى است که ما را قدم‌به‌قدم به قرآن نزدیک میکند. اگر با قرآن مأنوس شدیم، به قرآن نزدیک شدیم، مفاهیم قرآنى در دل ما توانست اثر بگذارد، آن‌وقت میتوانیم امیدوار باشیم که امّت اسلام عزّت وعده داده شده‌ى از سوى خداى متعال را [به دست خواهد آورد]: «وَ للهِ‌ العِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلمُؤمِنین»؛ این عزّت را آن‌وقت خدا به امّت اسلامى خواهد داد. اگر با قرآن مأنوس شدیم، آثار و برکات آن اینها است. 🗓 بیانات در دیدار شرکت کنندگان در سى‌ویکمین دوره‌ى مسابقات بین‌المللى قرآن کریم‌ ۱۳۹۳/۰۳/۱۳ 🆔 @qom_khamenei_ir
📣 پویش آموزشی_پژوهشی با محوریت دروس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب (مدظلّه‌العالی) 🔷با هدفِ آشنایی با: ۱- شیوه­‌ی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیت‌الله‌العظمیٰ خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) ۲- ویژگی‌های اختصاصی روش فقاهت معظّمٌ‌له 🔷مزایای دوره: ۱- بهره‌مندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل ۲- بهره‌مندی از محتوای مکمّل و جانبی ۳- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه ۵- اختصاص بن تخفیف ویژه شرکت‌کنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌ‌له 🔷شرایط ثبت‌نام : 🔸اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایه‌ی ۱۰ تا سال ۱۴۰۱ 🔸معدل ۱۶ به بالا یا معرفی‌نامه از مراکز تخصصی فقهی 🔸حداکثر سن ۳۵ سال 🔸ویژه نخبگان حوزوی و محصلین مراکز تخصصی فقهی 🔷مهلت ثبت نام: ۵ تیر ۱۴۰۲ ⛔️ظرفیت محدود 🔻ثبت نام در پیشخوان سامانه نجاح قسمت دوره‌ تابستانه سطوح عالی قم ⬅️جهت کسب اطلاع بیشتر به پیوند زیر مراجعه نمایید: 🆔https://b2n.ir/tb1402 @qom_khamenei_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه هفتم: گامهای اقدام و وظایف نهادها، وظایف بسیج دانشجویی 🔸 اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی افتد، جسمها به کار نمی افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است. بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 🔸سلسله جلسات آشنایی با توسط حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی (گردآورنده کتاب جهادتبیین در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای) 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 💠 مقدّمات شش‌گانه بحث "مکاسب محرّمه" 👤 1⃣ في بیان ما ینبغي أن یراد من عنوان هذا الباب يعني المکاسب المحرّمة ❓درصدد بیان حرمت تکلیفی است یا وضعی؟ ✅ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان می‌کند. 2⃣ في بیان معنی الکلمتین «المکاسب» و «المحرّمة» 🍃 مکاسب، جمع مکسِب و مکسِبة و مکسَب است. هر سه به یک معنا هستند. ◀️ المکاسب المحرّمة؛ یعنی انواع تبادلات مالی و اعمالی که شأناً برای کسب درآمد است. (تحصیل حرام از طرق مُعَدّة لکسب المال) 3⃣ في ما ورد المنع عنه من المعاملات بغیر لفظ التحریم ❓آیا مستفاد از سایر تعبیرات مثل "لایجوز، لاتبع، نهی عن بیع الغرر، لابیع و..." حرمت تکلیفی است، یا وضعی؟ ✅ باید تک تک بررسی شود. 4⃣ «في ما تعلّق به الحرمة التکلیفّیة في المعاملة المحرّمة» ❓حرمت تکلیفی متعلّق به چه چیزی است؟ ◀️ امورى در یک معامله وجود دارد که محتمل است هرکدام از اين‌ها متعلّق حرمت تکلیفی باشد: ۱. "انشاء" ۲. "مُنشَأ" ۳. "آثار" 5⃣ قواعد کلیه در جایی که نصّ خاصّی وجود ندارد ❓اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت، و صحّت و بطلان چیست؟ ✅ اصل اوّلی در حکم تکلیفی "أصالة الحلّیة و برائت از حرمت" است، و اصل لفظی، عبارت از "صحّت معامله" است. 6⃣ برخی از قواعد عامّه که حرمت تکلیفی یا بطلان مجموعه‌ای از معاملات را -هر چند دلیل خاصّی هم بر حرمت ندارند- افاده می‌کند 🍃 مثل: «کلّ معاملةٍ أوجَبَت الفساد فی حیاة المُجتَمَع بِمضمونها المعاملی فهی محرّمةٌ و فاسدة». 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱ تا ۲۰ (۱ آذر تا ۲۱ دی ۱۳۸۳) @qom_khamenei_ir
🌤یاد امام زمان نشان‌دهنده‌ی این است که خورشید طلوع خواهد کرد نام این بزرگوار و یاد این بزرگوار، دائماً به ما یادآوری میکند که طلوع خورشیدِ حق و عدل در پایان این شب ظلمانی، قطعی است. انسانها گاهی که امواج متراکم ظلمت و ظلم را مشاهده میکنند، مأیوس میشوند. یاد امام زمان نشان‌دهنده‌ی این است که خورشید طلوع خواهد کرد، روز خواهد آمد. 🗓 بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام) ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ عجل‌الله‌فرجه‌الشریف 🆔@qom_khamenei_ir
تفسیر سوره منافقون جلسات تفسیر سوره‌ی منافقون، در دوران مسئولیت ریاست جمهوری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هشت جلسه از سیزدهم خردادماه تا بیست‌و‌چهارم شهریورماه 1362 برگزار شده و تمامی یازده آیه‌ی این سوره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. «با منافق بایستى صریح برخورد کرد و این بهترین وسیله‌‏ى افشا کردن و کُند کردن حربه‌‏ى منافق است. منافق در تاریکى میتواند زندگى کند؛ راه مقابله‌‏ی با او این است که شما این تاریکى را برطرف کنید، فضا را روشن کنید. منافق مایل است پشت پرده حرکت کند؛ اگر بخواهى از شرّ او در امان باشى و بخواهى حربه‌‏ی او را کُند کنى، باید این پرده را پس کنى تا چهره‌‏ى او آشکار بشود، وَالّا اگر چنانچه او در تاریکى زندگى کند، شما هم در تاریکى با او زندگى کنید، به نفاق خودش ادامه خواهد داد. منافق [بودن او] را باید فهمید و فهماند که منافق است و قلباً کافر.» بخشی از کتاب تفسیر سوره‌ی منافقون لینک خرید @qom_khamenei_ir
🎉 برندگان پویش کتابخوانی اعلام شدند برای اطلاع از اسامی برگزیدگان به سایت مراجعه نمایید: https://khameneibook.ir/content/برندگان-پویش-کتابخوانی-دوباره-فردوس @KhameneiBook
🔰 آرمان‌خواهی موتور پیشران حرکت است؛ امید سوخت این موتور است. جوانهای عزیز! راه روشن را با جدّیّت دنبال کنید؛ راه روشن انقلاب و اسلام و کشور و نظام و مانند اینها را با جدّیّت دنبال بکنید؛ کشور به شماها نیاز دارد. [در این راه،] احتیاج دارید به آرمان‌خواهی ــ یکی از این چند چیزی که واقعاً به آن نیاز است، آرمان‌خواهی است ــ احتیاج دارید به امید، احتیاج دارید به عقلانیّت. این [جور] است. آرمان‌خواهی یعنی همان [نگاه به] افقهای دور که اشاره کردم؛ این اگر نباشد، [حرکت] امکان ندارد؛ «آرمان‌خواهی» موتور پیشران حرکت است؛ «امید» سوخت این موتور است؛ اگر امید نباشد، این موتور حرکت نمیکند، آرمان‌خواهی در دلش میماند و غصّه‌اش را میخورد اگر امید وجود نداشته باشد؛ «عقلانیّت» هم فرمان این موتور است؛ باید با عقلانیّت فکر کنید و خردورزی کنید و پیش بروید. 🗓 بیانات در دیدار رمضانی دانشجویان ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 زندگی امام جواد علیه‌السلام، الگویی برای جوانان زندگی امام جواد علیه‌السلام هم الگوست. امام جواد علیه‌السلام - امامی با آن همه مقامات، با آن همه عظمت - در بیست‌وپنج سالگی از دنیا رفت. این نیست که ما بگوییم؛ تاریخ میگوید؛ تاریخی که غیر شیعه آن را نوشته است. آن بزرگوار، در دوران جوانی و خردسالی و نوجوانی، در چشم مأمون و در چشم همه، عظمتی پیدا کرد. اینها چیزهای خیلی مهمی است؛ اینها میتواند برای ما الگو باشد. 🗓 گفت و شنود در دیدار جمعی از جوانان به مناسبت هفته‌ی جوان ۱۳۷۷/۲/۷ @qom_khamenei_ir
📣 🔰 جنسیت و نظام آگاهی 🔹 سرکار خانم فریبا علاسوند 🗓 چهارشنبه١۴٠٢/٣/٣١ ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ 📍ویژه خواهران ▪️ مکان: خیابان شهدا (صفائیه)، ‌کوچه ۲۸، پلاک ۱۲۰ @qom_khamenei_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پرهیز از معصیت 🔸[حضرت امام صادق علیه‌السلام] می‌فرمایند: یک نفری در نامه‌ای به جناب ابی‌ذر نوشت: از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازه‌ای برای ما بیان کن. [جناب ابی‌ذر برای او نوشت:] برای تو می‌گویم و آن این است: اگر بتوانی به کسی که او را دوست می‌داری بدی نکنی، این کار را بکن. یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست می‌داری بدی نکنی. 🔸وقتی معصیت می‌کنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کرده‌ای. پس ببین که می‌شود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان. 🗓 شرح حدیث اخلاق ۱۳۹۴/۰۲/۰۲ @qom_khamenei_ir
🔰 💠 بررسی استعمالات "حرمت" در قرآن کریم 👤 ◀️ در قرآن هم آیاتی که در مشتقّات حرمت به کار رفته است، و جهات مختلفی دارند، بسیار است. 1️⃣ حرمت طبیعی و تکوینی 🍃 «فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً» (المائدة - ۲۶)، خداوند بر بنی‌اسرائیل ورود به بیت المقدّس را چهل سال ممنوع کرد. ممنوع تکوینی، تشریعاً ممنوع نبود. 2️⃣ حرمت تشريعی 🍃 «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنزِيرِ... وَ أَن تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ» (المائدة - ۳). تحریم اين‌جا هم به "ذوات و أشیاء" از جمله دم، میته، لحم خنزیر؛ و هم به "افعال" أن تستقسموا بالأزلام، تعلّق پیدا کرده‌ است. 🍃 «وَ لَاتَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ» (الأنعام - ۱۵۱) است. در این آیه آن‌چه حرام است "فعل مکلّف" است، که به این "ذات" (نفس) تعلّق می‌گیرد. ✅ در استعمالات شرعی و روایات حرمت بمعنای منع است، به جز چند مورد استثنائی. ◀️ منعی که از حرمت استفاده می‌شود، متناسب با آن موردی است که منع به آن تعلّق گرفته است: 🍃 گاهی منع از "فعل" است: "و أن تستقسموا بالأزلام". 🍃 گاهی متعلّق به "ذوات" است: حرّمت علیکم المیتة و الدّم و لحم الخنزیر. 📌 البته منع از ذوات هم به منع از فعل برمی‌گردد؛ زیرا در حقیقت منع از فعلی است که متناسب با آن ذات است. 🍃 فعل متناسب با ذات هم، یا از عرف فهمیده می‌شود، و یا از لسان شرع. 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۳ (۳ آذرماه ۱۳۸۳) @qom_khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺بخشی از بیانات آیت‌الله درباره‌ی ابعاد (ره) 📌دوره‌ی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۲/۳/۱۴ ⬅️پیوند مشاهده فیلم کامل سخنرانی: 🆔https://aparat.com/v/XUo7n @qom_khamenei_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه هفتم مکمل: گامهای اقدام و وظایف نهادها، ویژه اساتید و طلاب حوزه و مبلغان 🔸 اساس کار ما است. ما با ذهنها مواجهیم، با دلها مواجهیم؛ باید دلها قانع بشود. اگر دلها قانع نشد، بدنها به راه نمی افتد، جسمها به کار نمی افتد؛ این فرقِ بین تفکّر اسلامی و تفکّرات غیر اسلامی است. بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ 🔸سلسله جلسات آشنایی با توسط حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی (گردآورنده کتاب جهادتبیین در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای) 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 ضرورت پرداختن به سوالات و شبهات جوانان و نوجوانان 🔸 ما یک نوه‌ی کوچکی داریم، دو سال و نیمش است و هنوز درست حرف هم نمیزند. چند روز پیش یک میزی اینجا بود، داشت می‌انداخت. به او گفتم این میز را نینداز. گفت: چرا؟ خوشم آمد از این که گفت چرا. چرا نیندازم؟ دنبال علت میگردد. بعد پنجه میزد به یک بچه‌ی دیگری، گفتم آقاجان نکن. گفت: چرا؟ 🔸 این سؤال کردن از علت، خیلی چیز مهمی است. این حالت دارد به وجود می‌آید. حالا وقتی او ده ساله بشود، سؤالات زیادی برایش مطرح است: چرا؟ چرا؟ چرا؟ وقتی همین بچه، یک جوان هجده نوزده ساله‌ای باشد، سؤالات قوی‌تری در ذهنش ایجاد میشود. ما باید برای این سؤالات جواب داشته باشیم. 🗓 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳ 🆔@qom_khamenei_ir
❇️ حکومت «مردمیِ» موعود حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) : 🔹 حکومت آینده‌ی حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت «مردمىِ به‌تمام معنا»ست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمان‌ها و اراده‌ها و بازوان مردم است. 🔺 امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد؛ 🔸 اما این حکومت مردمی با حکومتهای مدّعی! مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. 🗓 ۱۳۸۱/۰۷/۳۰ @qom_khamenei_ir
تفسیر سوره تغابن این کتاب متن ویراسته‌ی جلسات تفسیر سوره‌ی تغابن حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدّظله‌العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که در دوران مسئولیّت ریاست جمهوری معظّمٌ‌له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری برگزار شده و تمامی 18 آیه این سوره در 10 جلسه از تاریخ 7 مهر 1362 تا 28 بهمن 1362 مورد بحث قرار گرفته است. «خب، ببینید؛ این اعتقاد به علم مطلق پروردگار - که خود این اعتقاد در حرکت صحیح و معتدل انسان در خطّ عبودیّت خدا بشدّت مؤثّر است - اگر انسان با همه‏ى وجود خدا را عالم بداند، این موجب خواهد شد که در مقابل آن چیزى که از سوى پروردگار عالم به‌عنوان قانون زندگى به انسان عرضه شده، خاضع باشد و تسلیم باشد.» (بخشی از متن کتاب) لینک خرید @qom_khamenei_ir
🔰باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت میداد، شجاعت میداد و استقامت میداد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود. این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همه‌ی حرکتهای امام، خود را به معنای واقعی کلمه نشان داد. امام با دل خود با مردم حرف زد، مردم هم با جان خود به او لبیک گفتند، به وسط میدان آمدند و مردانه ایستادند و حرکتی که از هیچ نقطه‌ای از دنیا نسبت به آن، نگاه محبت‌آمیزی وجود نداشت و دست کمکی دراز نشد، بتدریج به سمت پیروزی حرکت کرد و در نهایت به پیروزی رسید. 🗓 بیانات در مراسم بیست‌ و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) ۱۳۹۲/۰۳/۱۴ 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 جهاد اکبر؛ جهاد با نفس بعد از یک جنگ سخت که اصحاب جنگیده بودند، شهید داده بودند، چه زحماتی را متحمّل شده بودند، چه خطراتی را به جان خریده بودند، از جنگ که برمیگشتند پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به اینها فرمود که شماها از جهاد اصغر برگشتید، حالا جهاد اکبر بر عهده‌ی شما است؛ گفتند یا رسول‌الله! از این جهادی که ما کردیم دیگر چه چیزی بالاتر، فرمودند جهاد اکبر جهاد با نفْس است. «جهاد با نفْس» یعنی چه؟ یعنی مبارزه‌‌ی با احساسات درونی انسان؛ انسان در درون خود یک احساسی دارد، یک میلی دارد، یک توجّهی دارد، آن وقتی که مقتضیِ مبارزه است، با این مبارزه کند. 🗓 بیانات در دیدار خانواده‌های شهدا ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ 🆔@qom_khamenei_ir
🔰 💠 اصل اوّلی در معاملات از جهت تکلیفی و وضعی 👤 ❓سؤال این است: اگر خواستیم حلّیت و حرمت معامله‌ای را بفهمیم، و یا بدانیم که صحیح یا باطل است، آیا قواعد کلّی در این رابطه وجود دارد یا نه؟ ◀️ اصل اوّلی در باب حلّیت و حرمت تکلیفی در هر معامله‌ای، عبارت از "اصالة الحلّیة" است، و مشمول قاعده‌ی «کلّ شیءٍ لک حلال حتّی تعرف أنّه حرام بعینه» است. بنابراین، اصل در اینجا، اصل "برائت از حرمت" است. ◀️ ولی اصل در معاملات، از لحاظ حکم وضعی يعنی صحّت و بطلان، اگر هیچ دلیل و قاعده‌ای نداشته باشیم، عبارت از "فساد" است؛ زیرا شک در این است که آیا اساس معامله -که همان نقل و انتقال است- حاصل شد یا نشد؟ 🍃 استصحاب عدم نقل و انتقال جارى می‌شود. 🍃 از این مرحله که عبور کنیم، برای اثبات حلّیت وضعی، عموماتی وجود دارد که مقتضای آن عمومات، صحّت هر معامله‌ای است إلّا ما ورد فیه دلیلٌ علی البطلان. از جمله‌ی آن عمومات «اَوفوا بالعقود» و «اَوفوا بالعهد» می‌باشد. 🌱 از «اَوفوا بالعقود»، وفای به هر عقد فهمیده می‌شود، و معنای وفای به عقد هم صحّت آن است. 🍃 فلذا اگر در صحّت و بطلان عقدی شک کردیم، مثل بیمه که در زمان ما رواج یافته و سابقه هم نداشته است، به حکم عامّ «اَوفوا بالعقود» تمسّک می‌کنیم، و می‌گوییم: این هم یک نوع عقد است، و وفای به آن واجب است، و معامله‌ی صحیحی است. ✅ پس اصل عملی در معاملات، عبارت از فساد است، لکن اصل لفظی در معاملات، عبارت از صحّت است. 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱۲ (۲۴ آذرماه ۱۳۸۳) @qom_khamenei_ir