eitaa logo
موسسه مذاهب اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
317 ویدیو
121 فایل
ارتباط با روابط عمومی و اطلاعات موسسه @Mazaheb_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ به مناسبت روز مباهله •┈•••✾•🌹🍂☘️🍂🌹•✾••┈┈• 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
🤲 اعمال روز مباهله 💠➣┅─────────── •┈•••✾•🌹🍂☘️🍂🌹•✾••┈┈• 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽محرم و صفر در کلام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دام ظله 📝مروری بر حرکت امام حسین علیه السلام و اهمیت ماه محرم و عاشورا در کلام امام خمینی و رهبر معظم انقلاب ▪️کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐 سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شعرخوانی نوجوان سنی اهل شهرستان کلاله در استان گلستان در وصف امام حسین علیه السلام و محکومیت ظلم یزید 🏴🏴🏴🏴🏴 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💠 رصد مذاهب اسلامی7(1402) اخبار جهان اسلام، مذاهب اسلامی، مناسبت های مذهبی •┈•••✾•🌹🍂☘️🍂🌹•✾•••┈• آدرس در آپارات https://www.aparat.com/mmazaheb 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
واکاوی فضایل حضرت علی اکبر(علیه السلام) بر اساس منابع فریقین.pdf
538.4K
✅واکاوی فضائل حضرت علی اکبر علیه السلام در منابع شیعه و اهل سنت ◀️ موسسه آموزشی پژوهشی مذاهب اسلامی •┈•••✾•🌹🍂☘️🍂🌹•✾•••┈• آدرس در آپارات https://www.aparat.com/mmazaheb 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
🔆شايستگي حضرت علي اکبر سلام الله عليه براي خلافت به اعتراف معاویه ✍ابوالفرج اصفهاني با سند معتبر از مغيره نقل مي­كند: روزي معاويه بن ابي سفيان به اطرافيان خود گفت: به نظر شما شايسته­ ترين فرد برای خلافت كيست؟ اطرافيان گفتند: جز تو كسي را سزاوارتر برای خلافت نمي­ شناسيم. معاويه گفت: چنين نيست. پسندیده­ ترین فرد علي اکبر فرزند حسين بن علي [عليهما‏السلام]  است که جدش رسول خدا صلي الله عليه [وآله] وسلم است؛ وی شجاعت بني هاشم، سخاوت بني اميه و زيبايي قبيله ثقيف را در خود جمع کرده است. 📚مقاتل الطالبیین، ص86. •┈•••✾•🌹🍂☘️🍂🌹•✾•••┈• 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
🛑 منزلت حضرت علیه السلام ⭕️ ابو الفرج اصفهانی، چنین می‌نویسد: ✅ وکان العباس رجلا وسیما جمیلا، یرکب الفرس المطهم ورجلاه تخطان فی الأرض وکان یقال له: قمر بنی هاشم. 🔰 حضرت مردی نیک صورت و زیبا بود. هنگامی که سوار اسب بسیار عالی و تنومندی می‌شد، پاهاى مبارکش به زمین کشیده می‌شد. و به او قمر بنی هاشم گفته می‌شد و او علمدار امام حسین علیه السلام در روز عاشورا (در کربلا) بود 📚مقاتل الطالبین، تألیف ابی الفرج اصفهانی، صفحه ۹۰ •┈┈•••✾•🌹🍂☘️🍂🌹•✾•••┈┈• 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
✅مقام والای حضرت اباالفضل العباس علیه‌السلام ❇️امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: رحمت خدا بر عباس بن علی... ایشان نزد خداوند متعال در روز قیامت مقامی دارد که تمامی شهدا به آن غبطه می‌خورند. 🔅شیخ صدوق، الخصال، ج1، ص68. نوشته •┈┈•••✾•🌹🍂☘️🍂🌹•✾•••┈┈• 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
🕌عبادت و تواضع امام سجاد علیه السلام ✍یعقوبی در تاریخ خود در ذیل شخصیت امام سجاد علیه السلام آورده است: او برترين مردم زمانش و سرآمد آنان در عبادت بود، به گونه­ ای که ایشان زين العابدين نامیده شد و همچنين به ايشان صاحب پینه­ ها نیز گفته مي شد، چرا که در پیشانی وی اثر سجده بود. آن حضرت در شبانه روز، هزار رکعت نماز مي خواند و هنگامي ايشان را غسل مي دادند، بر روي شانه ايشان اثر جراحت مانند زخم شتران بود. به خانواده وی گفته شد: اين ها آثار چيست؟ پاسخ دادند: اثر حمل غذا در شب است که درب منزل فقرا مي برد. تاریخ یعقوبی، ج2، ص228-229. 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
🏴امام سجّاد عليه‌السلام: خَفِ اللّه َ لِقُدرَتِهِ عَلَيكَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنكَ در ◻️ از قدرت خداوند بر خويش بترس و از نزديكی‌اش به خود شرمگين باش! 📚 بحارالأنوار، ج 78، ص 160 ☀️سیاسی‌ترین اشک‌های تاریخ 🎙حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) : ▪️ چرا مسئله‌‌ى گریه‌‌ى حساب‌شده، گریه‌‌ى درازمدّت و طولانى در خاندان پیامبر اتّفاق افتاد؟ 🔸گریه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسّلام)، گریه‌ای حساب‌شده و طولانی‌مدت بود. دختر پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) به یک شکل خاصّی گریه کرده و وضع را به گونه‌ای فراهم آورده که رقبا و مخالفین از آن گریه احساس خطر کردند. 🔸 گریه‌ی دیگر، گریه‌‌ى امام سجّاد (علیه‌السّلام) است که چهل سال به هر مناسبتى براى حسین‌بن‌على (علیهماالسّلام) گریه کرده... گریه‌‌ى سوّم هم گریه‌‌اى است که امام باقر (علیه‌السّلام) بسى حساب‌شده و دقیق معیّن و مقرّر کرد. خب، شیعیان ملتفتند؛ خاندان پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) اهل گریه و زارى و ندبه و نوحه نیست. 📖 کتاب همرزمان حسین علیهم‌السلام؛ گفتار هفتم؛ صفحه ۲۲۴ 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸️آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام@mmazaheb 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
👈🏼 گوشه‌ای از تاثیر شهادت صلوات‌الله‌علیه در دنیا؛ از و خبر می‌رسد ... روزی که (صلوات‌الله‌علیه) به قتل رسید، در بیت المقدس و شام، هر سنگی را از زمین برمی‌داشتند، زیر آن خـون بود. 📚 المعجم‌الکبیر، الطبراني(قرن چهارم ه.ق) جلد۳، صفحه۱۲۰ 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸️آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام@mmazaheb 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
🏴امام سجّاد عليه‌السلام: خَفِ اللّه َ لِقُدرَتِهِ عَلَيكَ واستَحىِ مِنهُ لِقُربِهِ مِنكَ در ◻️ از قدرت خداوند بر خويش بترس و از نزديكی‌اش به خود شرمگين باش! 📚 بحارالأنوار، ج 78، ص 160 ☀️سیاسی‌ترین اشک‌های تاریخ 🎙حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) : ▪️ چرا مسئله‌‌ى گریه‌‌ى حساب‌شده، گریه‌‌ى درازمدّت و طولانى در خاندان پیامبر اتّفاق افتاد؟ 🔸گریه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسّلام)، گریه‌ای حساب‌شده و طولانی‌مدت بود. دختر پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) به یک شکل خاصّی گریه کرده و وضع را به گونه‌ای فراهم آورده که رقبا و مخالفین از آن گریه احساس خطر کردند. 🔸 گریه‌ی دیگر، گریه‌‌ى امام سجّاد (علیه‌السّلام) است که چهل سال به هر مناسبتى براى حسین‌بن‌على (علیهماالسّلام) گریه کرده... گریه‌‌ى سوّم هم گریه‌‌اى است که امام باقر (علیه‌السّلام) بسى حساب‌شده و دقیق معیّن و مقرّر کرد. خب، شیعیان ملتفتند؛ خاندان پیغمبر (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) اهل گریه و زارى و ندبه و نوحه نیست. 📖 کتاب همرزمان حسین علیهم‌السلام؛ گفتار هفتم؛ صفحه ۲۲۴ 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸️آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام@mmazaheb 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 صدها کشیش مسیحی دسته جمعی در یک کلیسا مسلمان شدند و شهادتین را به عربی و انگلیسی قرائت کردند.ولی اصلا خبرش جهانی نشد .شما منتشر کنید👌👌 ‌ بر همه ما واجب است 🔺️🔻 📡 @StrategicNews_com
تقبیح عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی؛ عادی‌سازی ارتباط با رژیم صهیونیستی گناهی نابخشودنی و خیانت به مقاومت و مردم فلسطین؛ هموارسازی ارتباط با رژیم صهیونیستی توسط دلتمردان سرسپرده و عالمان وابسته و نگاه منفی ملت‌ها به این پروژه؛ تأثیر ارتباط با رژیم صهیونیستی در موازنه قدرت در منطقه؛ پشت پردۀ عادی‌سازی ارتباط با رژیم صهیونیستی؛ راه‌کارهای حمایت کشورهای اسلامی از مردم مظلوم فلسطین و تقابل با رژیم غاصب صهیونیستی و نقشه‌های استکبار جهانی. * آدرس وبگاه کنفرانس: iuc.taqrib.ir * نشانی دبیرخانه علمی: قم بلوار ۱۵ خرداد، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ * پست الکترونیک: info.taqrib@gmail.com * تلفن: ۳۷۷۵۵۴۴۵-۰۲۵ داخلی ۱۰۳-۱۱۴-۱۵۷ * نگارش مقاله: حداقل ۸ صفحه و حداکثر ۲۰ صفحه ۳۰۰ کلمه‌ای؛ (مقالات می‌تواند به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی باشد) * آخرین مهلت ثبت نام در سایت کنفرانس: ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۲ * آخرین مهلت ارسال چکیده: ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۲ * آخرین مهلت ارسال اصل مقاله: ۱ مهرماه ۱۴۰۲
سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از تاریخ نهم مهرماه لغایت یازدهم مهرماه سال ۱۴۰۲ با موضوع “همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک” از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار خواهد شد. محورهای مقالات سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به شرح زیر اعلام شد؛ همچنین استادان، دانشجویان و فرهیختگان گرامی جهت مشاهده محورها و ارائه مقاله به سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به لیست ذیل مراجعه نمایید. محورها: جنگ و صلح عادلانه: تعریف صلح عادلانه و جنگ عادلانه و بررسی مبانی و شاخص‌های هر یک؛ وجوه تمایز و تشابه جهاد اسلامی با جنگ از نگاه مذاهب اسلامی؛ راهبردها و راهکارهای صلح عادلانه و جلوگیری از جنگ بین کشورهای اسلامی از منظر قران و سنت با تأکید بر اصولی همچون عقلانیت، مقاصد الشریعة و مصلحت؛ تجارب بین‌المللی معاصر مربوط به سازوکارها و پیشران‌های صلح پایدار و جهان بدون جنگ؛ تبیین نقش استعمار و استکبار جهانی در جنگ‌های معاصر در کشورهای اسلامی و راهکارهای مقابله با آن؛ عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جنگ‌های کنونی در سرزمین‌های اسلامی، پیامدهای این جنگ‌ها و طرق خاتمه آن؛ بررسی فقهی و اخلاقی استفاده از جنگ‌افزارهای کشتار جمعی و سلاح هسته‌ای؛ حقوق و وظائف غیرنظامیان و جنگجویان در جنگ از منظر فقه، حقوق و اخلاق اسلامی؛ اشغال‌گری سرزمین‌های اسلامی و مسئولیت مسلمانان و دولت‌های اسلامی در آزادسازی آن. اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم؛ رهیافت‌های ترویج الگوی اخوت اسلامی و فضائل اخلاقی در همزیستی مسلمانان؛ عوامل، انگیزه‌ها و پیامدهای ترور نخبگان، دانشمندان و کنشگران فعال مذهبی، علمی و فرهنگی در جهان اسلام و راه‌های مقابله با آن؛ روش‌های نظام سلطه برای از بین بردن اخوت اسلامی و ترویج تروریسم و راه‌های مقابله با آن؛ تروریسم دولتی و معاهدات بین‌المللی برای مقابله با آن؛ عملیات انتحاری، خوانش‌ها و کنش‌های متفاوت در نحله‌ها و جریان‌های معاصر در جهان اسلامی؛ حرمت نفس انسانی از منظر مذاهب اسلامی و تفاوت ترور با مهدور الدم بودن در مجازات اسلامی؛ راه‌های مقابله با پشتیبانی مالی، لشکرآمایی، رسانه‌ای و اطلاعاتی از تروریسم در جهان؛ نقش سازنده سازمان‌های اسلامی دولتی و مردم‌نهاد برای جلوگیری از ترور. آزاداندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی، مقابله با تکفیر و افراطی‌گری؛ معیارهای نظری کفر، ایمان و اسلام در مذاهب اسلامی و نقد آن‌ها؛ مبانی نظری تکفیرگرایی در جهان اسلام و نقد و بررسی آن؛ منشأها و پیامدهای فرقه‌های تکفیری و گروه‌های افراطی معاصر و تطور آن‌ها در جهان اسلام و روندشناسی و آینده‌پژوهی راه‌های مقابله با آن‌ها؛ نقش استعمار و استکبار جهانی در ترویج اندیشه و جریان تکفیر و افراطی‌گری در جهان اسلام و نحوه تقابل با آن. همدلی و همدردی اسلامی؛ تأثیر همکاری کشورهای اسلامی از جمله ایران و عربستان سعودی در کاهش تنش ها و منازعات منطقه‌ای؛ زمینه‌‌ها و عوامل درگیری‌های قومی و طائفه‌ای در جهان اسلام و راه‌های مقابله با آن‌ها؛ زمینه‌ها و عوامل درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای در کشورهای اسلامی و راه‌های مقابله با آن‌ها؛ سلام‌های رقیب و چالش‌ها و خطرات تنش‌ها و منازعات بین آن‌ها و راه‌های جلوگیری و برون‌رفت از آن‌ها؛ روندشناسی و آینده‌پژوهی تنش‌ها و منازعات در کشورهای اسلامی و راه‌های پیشگیری از آن؛ بررسی ظرفیت‌های تحریک نزاع درون کشورهای اسلامی و راه‌های مقابله با آن؛ طراحی و ترویج الگوهای همدلی و همدردی بین مسلمانان در مواقع بلایا، آسیب‌ها و بحران‌ها؛ زمینه‌ها، عوامل و راه‌های مقابله با تعرض‌ها و فشارها به اقلیت‌های مسلمان در کشورهای مختلف جهان. احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت‌شکنی و توهین؛ آداب اختلاف در سیره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، اهل بیت علیهم السلام و اصحاب و علمای اسلامی؛ آموزه‌های اخلاقی و احکام فقهی اسلام پیرامون مشاجره و مراء و نسبت آن با فعالیت رسانه‌ها در جهان اسلام؛ استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ای و فضای مجازی برای ترویج همزیستی مبتنی بر آداب اسلامی، آزاداندیشی، فرهنگ مدارا و سعه صدر و جلوگیری از توهین و حرمت‌شکنی؛ سازوکارهای همکاری کشورهای اسلامی برای جلوگیری و مقابله با برنامه‌های اهانت‌آمیز در رسانه‌ها و شبکه‌های تفرقه‌انگیز و حرمت‌شکن؛ مبانی و آموزه‌های احترام به مسلمانان و غیرمسلمانان و منع توهین، و اهانت به مقدسات دینی و رهبران مذهبی در فقه و اخلاق اسلامی و تبیین سازوکارهای عملی آن‌ها در جهان؛ نقش استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی در حمایت‌های مادی و معنوی از رسانه‌ها و شبکه‌های تفرقه‌انگیز و حرمت‌شکن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 چرا به جای برطرف کردن نیاز فقرا، برای زیارت هزینه می گردد؟ 📃پاسخ از زبان استاد شهید مطهری 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
◼️◼️ مراسم جاماندگان اربعين ◼️◼️ برگزاري مراسم اربعين امام حسين علیه السلام که مختص به آن حضرت است، يکي از شعائر اختصاصی شيعه است که در هيچ مکتب و ملتي نظير آن وجود ندارد. تاکید بر زيارت اربعين در کلام امام صادق علیه السلام (1) و برشمرده شدن آن به عنوان يکي از علائم مؤمن توسط امام حسن عسکري علیه السلام(2)، اهمیت این زیارت را روشن می نماید. علماي بزرگ شيعه با استناد به همين روايات به استحباب زيارت اربعين فتوا داده‌اند(3). مراسمی که افزون بر يادآوري شهادت سيدالشهدا علیه السلام، خوني تازه را در رگ‌هاي شيعيان به جريان انداخته و همگان را به قيام در راه خدا و عدالت‌خواهي دعوت مي‌کند. اين مراسم و اجتماع عظمتي وصف‌ناشدني و ويژگي‌هاي ممتاز و درخور توجهي دارد که لازم است از ابعاد و زوايايي مختلف، تحليل و ارزيابي شود. اما نکته‌اي که در اين يادداشت بدان پرداخته مي‌شود اين است که در چند سال اخير، همزمان با برپايي مراسم شگفت‌انگيز زيارت اربعين در کشور عراق و شهر کربلا، در برخي از شهرهاي ايران نيز مراسمي مشابه با عنوان جاماندگان اربعين برگزار مي‌گردد که به صورت فزاينده‌اي در حال گسترش است و مردم براي حضور در آن تشويق و ترغيب مي‌شوند. حال سؤال اين است که چنين حرکتي پسنديده است و بايد براي گسترش و نهادينه شدن آن برنامه‌ريزي و تلاش کرد يا اينکه ممکن است آثار و تبعات نامناسبي به دنبال داشته باشد؟ البته ديدگاه‌هاي متفاوتي درباره اين رخداد وجود دارد؛ برخي نگاه بدبينانه و انتقادي، و برخي ديگر نگاهي مثبت و ترغيبي به آن داشته‌اند و متأسفانه در مواردي هم نگاهي کاملاً احساسي (مثبت يا منفي) و به دور از تبيين و تحليل عالمانه وجود داشته که عرصه را براي تحليل و ارزيابي عالمانه و منصفانه مثبت يا تبعات منفي اين واقعه، تنگ کرده است. اين يادداشت در صدد قضاوت نهايي و پاسخگويي به سؤال مزبور نيست؛ بلکه تنها برخي از مواردي را که نياز به تأمل و بررسي اهل فن و تصميم‌گيري مناسب مسئولين امر دارد، تذکر مي‌‌دهد. 1. زيارت امام حسين علیه السلام چنان اهميتي دارد که در برخي احاديث، زيارت آن حضرت از زيارت کعبه هم برتر و بالاتر به شمار آمده و براي آن پاداشي برابر ده‌ها و صدها حج و عمره بيان شده است(4). لحن اين دست روايات، به ‌گونه‌اي است که زيارت آن حضرت را براي شيعيان مانند «فريضه» قرار مي‌دهد و ترک آن را ناپسند و جفا شمرده و هيچ عذر و بهانه و خوف و خطري را مانع از آن به شمار نمي‌آورد. اطلاق روايات معصومين علیهم السلام مبني بر زيارت سيدالشهدا علیه السلام ـ خصوصاً با پاي پياده ـ زیارت اربعین آن حضرت را نیز در بر می گیرد. اما سؤال اين است که آيا مراسم پياده‌روي جاماندگان اربعين که در برخي از شهرها با پياده‌روي مردم به سمت برخي از امامزاده‌ها، مساجد و ديگر مکان‌ها برگزار مي‌شود، مي‌تواند مصداق پياده‌روي براي زيارت سيدالشهدا علیه السلام در روز اربعين باشد؟ 2. قطعاً چنين تجمعاتي در شهرهاي مختلف آثار و برکات خود را دارد. اما آيا مي‌توان برپايي راهپيمايي به نيت زيارت اربعين را در ديگر شهرها، که هيچ دليل خاص يا عام شرعي براي آن نداريم، گسترش داد؟ آيا بهتر نيست به‌ گونه‌اي برنامه‌ريزي و تدبير شود که به جاي راهپيمايي صرف در اين روز، تجمعات عظيم مردمي در همه شهرها براي برپايي مراسم عزاداري شکل گيرد و طي مسير به نيت زيارت، مختص به کربلا باشد؟ البته ممکن است که اين راهپيمايي‌ها همراه با عزاداري هم باشد، اما اگر شرکت‌کنندگان صرفاً به اين دليل که نتوانسته‌اند در پياده‌روي اربعين حضور داشته باشند در اين راهپيمايي‌ها شرکت مي‌کنند، وجهي براي مناسک شرعي قلمداد کردن آن وجود ندارد. 3. راهپيمايي و گردهمايي اربعين در کربلا مي‌تواند روحي در کالبد جامعه شيعي بدمد و ميعادگاهي باشد براي شيعيان در يک کنگره بين‌المللي؛ آن هم در کنار مرقد سالار شهيدان علیه السلام و ديگر فداکاران راه خدا. تجمعي براي همبستگي و پيمان وفاداري هرچه بيشتر شيعياني که در اقصا نقاط عالم زندگي مي‌کنند. ولي آيا شکل گیری راهپيمايي در روز اربعين در شهر‌هاي ايران و حتي برخي کشورهاي ديگر مانند افغانستان، پاکستان، هندوستان، آذربايجان و... ، اين آثار و برکات را دارد؟ و آيا موجب نمي‌شود که در آينده، شکوه و عظمت زيارت اربعين در کربلا کمتر جلوه‌گري کند؟ 4.آيا بهتر نيست که به جاي اينکه صرفاً يک راهپيمايي انجام شود، به گونه‌اي فرهنگ‌سازي شود که شيفتگان سيدالشهدا علیه السلام که توفيق حضور در کربلا را پيدا نکرده‌اند، با برپايي موکب‌هايي در مسير زائراني که از اقصا نقاط ايران و حتي ديگر کشورها به کربلا مي‌روند، از آنان پذيرايي، و به آنان خدمت کنند؟
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
5. عشق و دلدادگي مؤمنان به اهل بيت پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله، به ويژه سيدالشهدا علیه السلام، نعمت بي‌بديل الهي است که موجب جريان حيات طيبه در زندگي بشر است. عالمان دين و سنگربانان شريعت با پيروي از ائمه:، بايد بکوشند تا زمينه و بستر مناسب و مشروع جلوه‌گري اين شور و دلدادگي را فراهم کنند و از اقداماتي که ممکن است موجب ايجاد انحراف يا متهم شدن شيعه به بدعت شود، جلوگيري نمايند. فهرست منابع 1. طوسي، محمد بن الحسن، تهذيب الاحکام، ج6، ص113؛حر عاملي، وسائل الشيعة، ج14، ص 478؛ مجلسي، بحار الانوار، ج98، ص 331. 2. حر عاملي، وسائل الشيعة، ج14، ص 478. 3. مفيد، المزار، ص52؛طوسي، مصباح التهجد، ج2، ص788؛ سيد بن طاوس، الاقبال الاعمال، ج3، ص100؛ علامه حلي، منتهي المطالب، ج13، ص295؛ شهيد اول، المزار، ص187؛ کفعمي، المصباح، ص482. 4. ابن قولويه، کامل الزيارات، ص161. 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب اسلامی در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس گروه در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
⚫«وجه اختصاص زیارت اربعین به سیدالشهدا علیه‌السلام»⚫ ✅ آیا برگزاری مراسم اربعین فقط برای امام حسین(علیه‌السلام) جایز است؟ دو دیدگاه در اين زمينه وجود دارد: 🔷️نخست: اربعین تنها اختصاص به سیدالشهدا(علیه‌السلام) دارد زيرا گزارشي درباره ساير اهل بیت(علیهم‌السلام) در اين موضوع موجود نيست؛ بر اين اساس اربعین جزء اختصاصات سید الشهدا(علیه‌السلام) است و گرفتن مراسم اربعین برای دیگران با علامت و امتیاز بودن اربعین برای امام حسین(علیه‌السلام) منافات دارد. 🔷️دوم: مراسم اربعین اختصاص به سیدالشهدا(علیه‌السلام) ندارد و جایز است که برای دیگران هم مراسم اربعین برگزار شود. طرفداران این دیدگاه معتقدند برای امام حسین(علیه‌السلام) هر سال زیارت اربعین را به جای آورده مي¬شود، اما بعد از شهادت ساير امامان مراسم اربعین در سال اول برگزار می‌شده است. وجه جمعی بین این دو دیدگاه اين است که برگزاری مراسم اربعین برای امام حسین(علیه‌السلام) به عنوان عمل مستحب شرعی مورد سفارش و تأکید بوده و مستحب مؤکد است، اما مراسم چهلم را برای دیگر ائمه نمی توان به عنوان عمل مستحب شرعی در نظر گرفت بلكه تنها امري مباح و جایز است. ✅به نظر می‌رسد که وجه و حکمت اختصاص زیارت اربعین به سید الشهداء علیه السلام اين امور باشد: 1. قول، فعل و تقریر معصوم علیه السلام؛ الف) قول: امام صادق (علیه‌السلام) به صفوان جمال سفارش مي كند زيارت اربعين بخواند، این گزارش یکی از احادیث معتبر است که در منابع روایی نقل شده است. امام حسن عسکری(علیه‌السلام) نيز يكي از پنج علامت مؤمن را زيارت اربعین بر مي شمرد؛ ب) فعل معصوم(علیه ‌السلام): اهل بیت(علیهم‌السلام) روز اربعین به کربلا آمدند و مزار شهدای عاشورا را زیارت کردند و امام سجاد (علیه السلام) سر مطهر امام حسین(علیه‌السلام) را در کربلا به بدن مطهر آن حضرت ملحق نمود؛ ج) تقرير معصوم: جابربن عبدالله انصاری صحابي بزرگ پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به همراه عطیه عوفی به عنوان اولین زائران امام حسین(علیه‌السلام) وارد کربلا شدند و اهل بیت(علیهم‌السلام) و کاروان اسرا نیز روز اربعین وارد کربلا می‌شوند و امام سجاد(علیه‌السلام) کار جابر بن عبدالله را تأیید نمود. وجوه ياد شده مؤید این است كه زيارت اربعين استحباب دارد. 2. پاسداشت فداکاری‌های امام حسين (علیه السلام) از سوي ساير معصومان (علیهم السلام): امام حسين (علیه السلام) در اين راه مصائب و سختی‌هایی متحمل شد كه هیچ امام و پیامبری دچار این مصائب نشد از این رو چه بسا سفارش‌های امامان معصوم(علیهم‌السلام) به منظور گرامي¬داشت فداکاری‌های آن حضرت است که باعث حفظ اسلام راستین شد. 3. زنده نگه داشتن شعار مبارزه با ظلم: در زمان رخداد عاشورا تعداد زیادی از صحابه زنده بودند و از احترام و قداست برخوردار بودند اما بعد از واقعه عاشورا و شهادت فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، اختناق بر مردم آن سامان سايه افكند؛ در این شرایط، جابر بن عبدالله از جایگاه و اعتبار خود برای دهن کجی به یزید هزینه كرد و برای ابراز پیوند محبت و وفاداری به اهل بیت(علیهم‌السلام) از مدینه به سوی کربلا حرکت نمود، این حركت از سوي جابر به نوعی انقلاب در آن فضای بسته بود و سرآغازی برای اظهار ارادت و محبت به اهل بیت (علیهم‌السلام) در آن فضای اختناق آور شد. بنابراين زنده نگه داشتن اين حركت طاغوت ستيز اهل بيت (علیهم السلام) به معناي احياي اسلام و تجديد و تقويت روحيه ستيز با ظلم در آحاد امت اسلامي و آزادي خواهان جهان است. 4. حفظ برجستگي حماسه عاشورا:‌ واقعه عاشورا استنثاء و بی نظیر است و در تاريخ بشريت حادثه ای نظير آن وجود ندارد، بنابراین برای حفظ اين واقعه ممتاز و كم رنگ نشدن آن سزاوار است مراسم اربعین مختص سيد الشهداء باشد. 🆔 https://eitaa.com/qommazaheb 🆔@mmazaheb 🆔 https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx 🌐mazaheb.ir
هدایت شده از موسسه مذاهب اسلامی
👈🏼 گوشه‌ای از تاثیر شهادت صلوات‌الله‌علیه در دنیا؛ از و خبر می‌رسد ... روزی که (صلوات‌الله‌علیه) به قتل رسید، در بیت المقدس و شام، هر سنگی را از زمین برمی‌داشتند، زیر آن خـون بود. 📚 المعجم‌الکبیر، الطبراني(قرن چهارم ه.ق) جلد۳، صفحه۱۲۰ 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸️آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام@mmazaheb 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
اهمیت زیارت اربعین در نگاه آیت الله جوادی آملی 🏴🏴🏴🏴🏴 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir