eitaa logo
موسسه مذاهب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
288 ویدیو
116 فایل
ارتباط با روابط عمومی و اطلاعات موسسه @Mazaheb_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📝تواضع امام حسن مجتبی علیه‌السلام با کودکان ✍️ابومحمد یافعی، از علمای شافعی مذهب درباره تواضع امام حسن علیه‌السلام با کودکان چنین آورده است: 📜آنچه پاره‌ای از دانشمندان درباره سخاوت و فزونی تواضع حسن بن علی [علیهماالسلام] نگاشته‌اند، این است که وی بر کودکاني گذشت که نزدشان تکه نان‌هايي بود. آنها حضرت را ميهمان کردند، ایشان از اسب پايين آمد و همراه آنان از آن نان‌ها خورد، سپس آنان را با خود به منزل برده و افزون بر غذا، لباس بر تن‌شان پوشانید و فرمود: وسع آنان به همین میزان بود، زیرا غیر از آنچه به من دادند، چیزی نیافتند؛ ما بيشتر از آن را يافتيم [از این رو بیشتر عطا کردیم]. 📚مرآة الجنان وعبرة اليقظان، ج1، ص100. علیه السلام علیه السلام 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb ▫️-----------------▫️ 📱آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb ▫️-----------------▫️ 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir ▫️-----------------▫️ آدرس واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWU
✅طالبان از گذشته تا کنون قسمت شانزدهم طالبان بعد از یازده سپتامبر و تاسیس شورای کویته 🔹با شکست طالبان در سال 2001 دیگر خبری از طالبان نیست تا اینکه در سوم سپتامبر سال 2005 «ملا عمر» رهبر طالبان پس از چهار سال زندگی پنهانی، در گردهمایی بزرگی از هواداران خود در منطقه‌ی باجور پاکستان حاضر شد. وی آنجا با سخنرانی در حضور اعضای القاعده و طالبان، تلاش کرد ضمن رد شبهه‌های مطرح شده درمورد سرنوشت خود، جایگاه خود را دوباره تثبیت کند. در ضمن پیشنهاد داد کمیته‌ای شش نفره از میان علمای بزرگ تشکیل شود تا دلایل شکست طالبان را بررسی و به شبهه‌های مربوط به اعمال و رفتار طالبان پاسخ دهد که به شورای کویته معروف شد. از اعضای این کمیته خواسته شد از تماس با بیگانگان و دریافت کمک از آنها اجتناب کنند. وی شخصاً عوامل شکست و فروپاشی طالبان را اینگونه برشمرد: 1. رد رهبری «ملا عمر» از سوی برخی اعضاء؛ 2. کم‌رنگ شدن انگیزه‌های طالبان برای مقابله با بیگانگان؛ 3. اختلاف‌های داخلی؛ 4. دست برداشتن پاکستان از حمایت طالبان و تلاش برای جمع کردن پایگاه‌های طالبان در خاک پاکستان.1 از همین‌جا «شورای کویته» به رهبری «ملا عمر» شکل گرفت که مقر اصلی آن شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان پاکستان بود. این شورا که حوزه عملیاتی آن افغانستان و علیه نیروهای غربی است، هدایت چهار شورای نظامی منطقه ای طالبان و ده کمیته آن را در مناطق مختلف افغانستان بر عهده دارد.2 در قضیه مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان، «شورای کویته» به دليل مشروعیت سیاسی و نفوذ بالاي آن میان طالبان، به عنوان طرف اصلی گفت‌وگوها مطرح شد.3 سازمان‌ها، كشورها و حلقات سياسى بيرون افغانستان نيز با همين شورا در ارتباطند و کنترل حلقات و شخصیت‌های اصلی طالبان هم در اختیار شوراي فوق است. از نظر آنها، دولت کنوني افغانستان به عنوان یک نظام غیر اسلامی است که تحت تسلط بیگانگان و غیر مسلمانان اداره می‌شود؛ به همین جهت هرگونه همکاری و کمک به این دولت جرم تلقی می‌گردد که سزای آن مرگ است. آنها گروهی به عنوان ابزار جنگی در اختیار دارند که از آنها برای مبارزه با ناتو و دولت افغانستان استفاده می‌کنند.4 🔖___پاورقی___ (1) محمد جعفر جوادی ارجمند، تحرك هاي طالبان و تأثير آن در روابط پاكستان، افغانستان و آمريكا، ص45. (2) نک: جواد جمالی، افراطی‌گری در پاکستان، ص123. (3) همو، «مذاکره با طالبان پندارها و واقعیت‌ها»، فصلنامه مطالعات راهبردی جهان اسلام، ش46، ص17. (4) نوری و احمد ضیا، توافقات سیاسی و مذاکره با طالبان، «گفتگو با معین مرستیال- عضو سابق مجلس نمایندگان و رییس ستاد انتخاباتی حامد کرزی- قندوز»، ص67-68. ✍️ طالبان از گذشته تا حال، مهدی فرمانیان با همکاری علی ملاموسی میبدی و محمدطاهر رفیعی، ص18-19. ادامه دارد... 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
https://mazaheb.ir/news/sal1400-1401/ 🔷️ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ موسسه مذاهب اسلامی ✅ سال تحصیلی ۴۰۱-۱۴۰۰مركز تخصصی مذاهب اسلامی از روز شنبه بیستم شهریور آغاز شد. ✅ كلاس های آموزشی این مركز در قم برای سه گروه درسطح 3 و یک گروه در سطح 4 برگزار می شود. ✅ عنوان سطح سه این مرکز، «کلام با گرایش مذاهب اسلامی» و سطح چهار« کلام تطبیقی بین امامیه ،معتزله ،اشاعره و ماتریدیه »می باشد. ✅ در این مرکز در سال جدید حدود 60 نفر از طلاب پس از گذراندن مراحل پذیرش و مصاحبه علمی در سطح 3 و 4 مشغول تحصیل هستند. ✅ اولین دوره سطح ۳ رشته مذاهب اسلامی نیز امسال در شهرستان رودان استان هرمزگان آغاز شده است. 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
✅طالبان از گذشته تا کنون قسمت هفدهم 📃تلاش پاکستان و آمریکا برای ایجاد انشعاب در طالبان 🔹با سقوط طالبان، تأسیس گروه جدیدی از میان طالبان و پشتون‌های میانه‌رو مورد توجه دولت وقت پاکستان به ریاست «پرویز مشرف» و آمریکا قرار گرفت که از نظر سیاسی به غرب و از نظر عقیدتی به طالبان تمایل داشته باشد.1 آمریکا با دیدگاه پاکستان در تشکیل طالبان میانه رو و حتی حضور آنها در دولت آینده افغانستان موافق بود و قرار شد رهبری این گروه به مولوی «وکیل احمد متوکل» وزیر خارجۀ طالبان سپرده شود.2 اما سایر کشورهای همسایه و جهان، با رد این طرح، اصطلاح طالب تندرو و میانه رو را نادرست دانسته و گفتند، هیچ طالبی حق اشتراک در حکومت آیندۀ افغانستان را ندارد. این فشار، آمریکا را نیز مجبور ساخت تا از آن حمایت نکند و در نتیجه هیچ یک از افراد طالبان نتوانستند در کنفرانس بُن شرکت کنند.3 احتمالاً آنچه «ملا عمر» از رد رهبری خود سخن گفته بود، اشاره به آن دسته از طالبان میانه‌رو داشت که آمریکا و پاکستان در صدد تأسیس و جدا ساختن آنها از طالبان تندرو برآمده بودند. از همین رو، طالبان سنّتی به رهبری «ملا عمر» با آگاهی از اوضاع جاری، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشکیل طالبان میانه‌رو به کار گرفتند. در همین راستا، «ملا محمد خاکسار»، معاون وزیر کشور حکومت وقت طالبان، ترور شد، زیرا او به انتقاد از عملکرد طالبان پرداخته بود و در مقابل از دولت «کرزی» حمایت می‌کرد.4 ولی در عین حال، در طول دوران حکومت «حامد کرزی» و دولت کنونی افغانستان، تلاش هایی برای تأسیس یک جنبش میانه رو از میان طالبان و سهیم کردن آنها در دولت، پیوسته وجود داشته است که در مورادی این کار عملیاتی نیز شده است. چنانکه شماری از افراد منتسب به طالبان در کابینه دولت «کرزی» و «اشرف غنی» حضور داشتند که رفتارهای مرموزانه آنان به عنوان ستون پنجم در دولت، از دید منتقدان پوشیده نیست. 🔖___پاورقی___ (1) نک: علیخانی، کتاب امنیت بین الملل (4)، ص105-112؛ جمعی از نویسندگان، کتاب آسیا (5)، ص291. (2) مجدّدی، لمحات، ص125. (3) همان، ص164. (4) نک: سرافراز، جنبش طالبان، ص278-279. علیخانی، پیشین، ص105-112. کتاب آسیا (5)، پیشین، ص291. ✍️ طالبان از گذشته تا حال، مهدی فرمانیان با همکاری علی ملاموسی میبدی و محمدطاهر رفیعی، ص19-20. ادامه دارد... 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
✅طالبان از گذشته تا کنون قسمت هفدهم 📃تلاش پاکستان و آمریکا برای ایجاد انشعاب در طالبان 🔹با سقوط طالبان، تأسیس گروه جدیدی از میان طالبان و پشتون‌های میانه‌رو مورد توجه دولت وقت پاکستان به ریاست «پرویز مشرف» و آمریکا قرار گرفت که از نظر سیاسی به غرب و از نظر عقیدتی به طالبان تمایل داشته باشد.1 آمریکا با دیدگاه پاکستان در تشکیل طالبان میانه رو و حتی حضور آنها در دولت آینده افغانستان موافق بود و قرار شد رهبری این گروه به مولوی «وکیل احمد متوکل» وزیر خارجۀ طالبان سپرده شود.2 اما سایر کشورهای همسایه و جهان، با رد این طرح، اصطلاح طالب تندرو و میانه رو را نادرست دانسته و گفتند، هیچ طالبی حق اشتراک در حکومت آیندۀ افغانستان را ندارد. این فشار، آمریکا را نیز مجبور ساخت تا از آن حمایت نکند و در نتیجه هیچ یک از افراد طالبان نتوانستند در کنفرانس بُن شرکت کنند.3 احتمالاً آنچه «ملا عمر» از رد رهبری خود سخن گفته بود، اشاره به آن دسته از طالبان میانه‌رو داشت که آمریکا و پاکستان در صدد تأسیس و جدا ساختن آنها از طالبان تندرو برآمده بودند. از همین رو، طالبان سنّتی به رهبری «ملا عمر» با آگاهی از اوضاع جاری، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تشکیل طالبان میانه‌رو به کار گرفتند. در همین راستا، «ملا محمد خاکسار»، معاون وزیر کشور حکومت وقت طالبان، ترور شد، زیرا او به انتقاد از عملکرد طالبان پرداخته بود و در مقابل از دولت «کرزی» حمایت می‌کرد.4 ولی در عین حال، در طول دوران حکومت «حامد کرزی» و دولت کنونی افغانستان، تلاش هایی برای تأسیس یک جنبش میانه رو از میان طالبان و سهیم کردن آنها در دولت، پیوسته وجود داشته است که در مورادی این کار عملیاتی نیز شده است. چنانکه شماری از افراد منتسب به طالبان در کابینه دولت «کرزی» و «اشرف غنی» حضور داشتند که رفتارهای مرموزانه آنان به عنوان ستون پنجم در دولت، از دید منتقدان پوشیده نیست. 🔖___پاورقی___ (1) نک: علیخانی، کتاب امنیت بین الملل (4)، ص105-112؛ جمعی از نویسندگان، کتاب آسیا (5)، ص291. (2) مجدّدی، لمحات، ص125. (3) همان، ص164. (4) نک: سرافراز، جنبش طالبان، ص278-279. علیخانی، پیشین، ص105-112. کتاب آسیا (5)، پیشین، ص291. ✍️ طالبان از گذشته تا حال، مهدی فرمانیان با همکاری علی ملاموسی میبدی و محمدطاهر رفیعی، ص19-20. ادامه دارد... 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
21.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽سید مرتضی 📝مروری کوتاه بر زیست‌نامه و اندیشه علمی علامه سید مرتضی عسکری (ره) 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی سیاست تفرقه برای دشمنان اسلام، از هر جنگ نظامی یا حرکت سیاسی و چالش اقتصادی با صرفه تر است. سیاست دشمنان اسلام و مسلمین بر تفرقه قرار گرفته است؛ میخواهند بین مسلمانها ایجاد اختلاف کنند. این برای آنها از هر جنگ نظامی، از هر حرکت سیاسی، از هر چالش اقتصادی باصرفه‌تر است. متأسفانه زمینه‌ها هم فراهم شده است؛ مقداریش مربوط به تاریخ است. دیدار کارگزاران حج ۲۳/آبان/۱۳۸۶ 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
✅طالبان از گذشته تا کنون قسمت هجدهم 📃انشعاب در طالبان 🔹با اعلان مرگ ملا عمر پس از سه سال مخفی کاری، در سال 1394ش (2015م)، انشعاب هاي جديدي ميان طالبان به وجود آمد. در گام نخست، «ملا اختر محمد منصور» که از مرگ «ملا عمر» با خبر بود و نامه های صادره به نام «ملا عمر» و طالبان با امضای او، به عنوان معاون و سخنگوی «ملا عمر» منتشر می شد، اولین کسی بود که برای تصاحب رهبری طالبان اقدام کرد. او پس از ساعت‌‎ها بحث با شورای رهبری طالبان، توانست بر رقیب اصلی‌اش «مولوی یعقوب»، پسر ارشد «ملا عمر» پیروز شود و سپس با پخش تصاویر و ویدئوهایی نشان داد که جمع زیادی از طالبان نیز رسماً با او به عنوان رهبر جدید طالبان بیعت کرده اند. به دنبال آن، پیوسته زمزمه های مخالفت از سوی برخی سران و اعضای عادی طالبان شنیده می شود. چنانکه «سید طیب آغا»، نماینده طالبان در قطر که سرپرستی هیئت صلح طالبان با دولت افغانستان را بر عهده داشت، در اعتراض به پنهان کاری شورای کویته نسبت به مرگ ملا عمر، رسماً از سمت خود استعفاء کرد و کاملاً از طالبان کنار کشید.1 گروهی نيز به نام «تحریک اسلامی محاذ فدایی» طالبان که سال ها پيش به وجود آمده بود، با صدور اعلامیه‌ای در سال 1394، ضمن اعلان استقلال و مخالفت صریح با رهبری «ملا اختر منصور»، مدعی شد که «ملا محمد عمر»، رهبر سابق طالبان، به مرگ طبیعی نمرده بلکه توسط اعضای ارشد رهبری طالبان به واسطه زهر کشته شده است. این گروه تأکيد کرد که از اين پس مستقلاً به مبارزه مسلّحانه خود با دولت افغانستان ادامه مي دهد.2 در سال 1394 (2015م) انشعاب مهم دیگری توسط برخی اعضای شورای کویته به وجود آمد که طی آن گروه جدیدی به سرپرستی «مولوی رسول»، «ملا باز محمد حارث»، «ملا منصور دادالله»، «ملا شیر محمد آخوندزاده» و «ملاعبدالمنان نیازی»، انشعاب خود را اعلان کرد. نیازی در اولین گردهمایی برای معرفی گروه جدید، علت انشعاب و مخالفت خود با «ملا اختر محمد منصور» را در دو نکته دانست: یکی آنکه ما به «ملا اختر منصور» می‌گفتیم روابط خود را با آمریکایی ها قطع کن و به صلح نپرداز. دوم آنکه افراد با صلاحیت و مجاهدین اصلی را در اولویت کار قرار بده و افراد نااهل را کنار بگذار.3 در پی کشته شدن «ملا اختر منصور» در اول خرداد 1395، سخنگوی طالبان، در بیانیه ای‌ «ملا هبت الله آخوندزاده» را به عنوان رهبر جدید طالبان افغانستان و «ملا محمدیعقوب» و «سراج الدین حقانی» را به عنوان معاونان وی معرفی کردند. به خاطر کشته شدن رهبر سابق طالبان توسط پهبادهای آمریکایی، «ملا هبت الله» از مخفی گاه خود کمتر خارج شده و اطلاع چندانی از وی در دست نیست. «ملا هبت الله» در زمان حکومت طالبان قاضی القضات بود و به عنوان شیخ الحدیث شناخته می شود و هم اکنون (1400ش) حدود شصت سال سن دارد. 🔖___پاورقی___ (1) http://www.bbc.com/persian/afghanistan/2015/08/15, 0804 k05 head of taliban political resign. (2) Ibid, 0802 k03 mullah omar brother new claims. (3) Ibid, 1104_k04_taliban_splinter_new_leader ✍️ طالبان از گذشته تا حال، مهدی فرمانیان با همکاری علی ملاموسی میبدی و محمدطاهر رفیعی، ص20-21. ادامه دارد... 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
15.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 چرا به جای برطرف کردن نیاز فقرا، برای زیارت هزینه می گردد؟ 📃پاسخ از زبان استاد شهید مطهری 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
✅طالبان از گذشته تا کنون قسمت نوزدهم 📃طالبان در دوره جدید 🔹بعد از چندین دور مذاکره با آمریکا که از سال 1398 در دوحه قطر شروع شده بود، آمریکا اعلام کرد از روز 11 اردیبهشت تا 20 شهریور 1400 شمسی از افغانستان خارج شده و تمام نیروهای خود را از افغانستان بیرون می برد. بعد از خروج تدریجی نظامیان آمریکا در تیرماه سال جاری آمریکا اعلام کرده که سربازان خود را از پایگاه نظامی بگرام خارج کرده و این پایگاه بزرگ و مهم نظامی را به دولت افغانستان واگذار می کند. با خروج سربازان آمریکایی از پایگاه نظامی بگرام، طالبان حملات خود را به ولایت های مختلف افغانستان شروع و کمتر از یک ماه به کابل رسیدند و در 25 مرداد 1400 کابل را بدون درگیری به تصرف خود درآوردند. طالبان جدید برخلاف دوره قبل به شیعیان تعرضی نداشته و از آنجا که اکنون دهه اول محرم است و شیعیان در حال عزاداری هستند، طالبان اجازه عزاداری و نصب پرچم را به شیعیان داده اند. همچنین با عفو عمومی اعلام کرده اند که کارمندان دولت به کار خود بازگشته و اکنون اوضاع در افغانستان آرام است. ان شاء الله اوضاع همین گونه ادامه پیدا کند و طالبان دست از خشونت برداشته و به عقاید دیگر مذاهب و اقوام احترام گذاشته و گروه ها و احزاب دیگر را در حکومت داری شریک سازد. ✍️ طالبان از گذشته تا حال، مهدی فرمانیان با همکاری علی ملاموسی میبدی و محمدطاهر رفیعی، ص21-22. ادامه دارد... 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
🔆ریشۀ و هدف اصلیِ قیامِ امام حسین علیه السلام از منظر رهبر معظم انقلاب 🏴[1] نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. 🏴[2] هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. 🏴[3] دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! 🏴[4] افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. 🏴[5] در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. 🏴[6] امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. 🏴[7] آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. مقام معظم رهبری، خطبه‌های نمازِ جمعه، 19 خرداد ۱۳۷۴ 🔰🔰🔰🔰🔰 @qommazaheb
💽نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال 🔻برنامه‌ای كاربردی تحقيقاتی در علم رجال 🔹فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالی شيعه و سنی 🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين 🔹مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين 🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثی شيعه 🔹طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسی) و ارزيابی آن. 🖥دانلود: http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/ 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
✅طالبان از گذشته تا کنون قسمت بیستم 📃رویکرد مذهبی طالبان طالبان از نظر فکری وابسته به دیوبندیه اند که از نظر فقهی پیرو مذهب حنفی و از نظر کلامی پیرو مکتب «ابومنصور ماتریدی» و تا اندازه ای اشعری هستند و رویکردهای صوفیانه نیز در رفتار برخی آنان مشاهده می شود. زیرا اکثر رهبران طالبان در مدارس دیوبند درس خوانده و این تفکر را در افغانستان گسترش می دهند. در خصوص پیروی طالبان از مذهب حنفی، «ملا محمد جان» - مسئول روابط عمومی طالبان - گفته است: «عقیده افغانی‌ها و امارت طالبان که از طریق رسانه‌ها، مدارس، مراکز و برنامه‌های آموزشی پیوسته آن را منتشر می‌کنند، همان عقیده اهل سنت و جماعت است که از طریق عقیده «الطحاویه» شرح و بسط یافته است.»1 کتاب عقائد طحاویه تالیف «ابوجعفر طحاوی» حنفی است که از نظر فکری از اصحاب حدیث است و این کتاب توسط «ابن ابی عز» حنفی که تفکر حدیث گرا دارد و به نوعی برخی از افکار «ابن تیمیه» را قبول دارد، شرح شده است. این کتاب بر خلاف تفکر ماتریدیه و اشاعره است و به نوعی تفکرات اصحاب حدیث و «ابن تیمیه» در این کتاب ترویج می شود. این توصیف از «ملا محمد جان» نشان از چند پارگی فکری در میان طالبان دارد که برخی به ماتریدیه و اشاعره و برخی به اهل حدیث تمایل دارند. «ابومصعب سوری» پیروی طالبان و تمام مردم افغانستان را از مذهب حنفی، متعصبانه توصیف می کند.2 اما به اعتقاد برخی دیگر: «طالبان به جز شمار اندکی از آنها به مذهب حنفی تعصبی ندارند بلکه آنها تلاش دارند این تعصب‌ها را از بین ببرند.» 3 وهابی ها، حمایت از طالبان را به خاطر ماتریدی بودن آنها جایز نمی دانستند، اما طالبان گفته اند: «ماتریدی بودن طالبان نه قابل انکار است و نه قابل نفی، بلکه باید در این خصوص از عقاید آنها تحقیق گردد». 4 از «ملا محمد جان» پرسیده‌اند که در کشورهای اسلامی بخصوص شهرهای مکه و مدینه شایع است که جنبش طالبان از برخی صوفیه قبوری و ماتریدی پیروی می‌کند، نظر شما در این خصوص چیست؟ او پاسخ داده است: مردم افغانستان تصوف را به معنای مذهب فلسفی با افکار و ویژگی‌های خاص نمی‌دانند، بلکه از نظر آنها تصوف و صوفیه تنها به معنای زهد، ژولیدگی، دوست نداشتن دنیا، حسن خلق و تواضع است؛ و این معنا از تصوف در کتاب‌های سلف موجود است و تمامی سلف از مسلمانان می‌خواهند که ذکرهای مأثور را بخوانند و مردم عوام در افغانستان نیز همین روش را دارند. اما تصوف به معنای مذهب فکری همانند اشراق و حلول و اتحاد را هیچ یک از افغانی‌ها نمی‌شناسند.5 ابومصعب سوری گفته است: طلبه های سطح پایین ارتباط بیشتری با صوفیه های گرفتار شرک -حداقل مبتلا به شرک اصغر- دارند و هرچه از مقام بالاتری برخوردارند، رابطه آنها با تصوف ضعیف می گردد.6 🔖___پاورقی___ (1) المیزان، ص56. (2) همان، ص136؛ أبومصعب، أفغانستان و الطالبان، ص28-29. (3) المیزان، ص81. (4) همان، ص61. (5) همان، ص56-57. (6) همان، ص136 ✍️ طالبان از گذشته تا حال، مهدی فرمانیان با همکاری علی ملاموسی میبدی و محمدطاهر رفیعی، ص22-24. ادامه دارد... 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب @qommazaheb 🌐سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir
✳️نشست علمی به مناسبت 18 صفر سالروز رحلت علامه میرحامد حسین رحمه الله✳️ ✨علامه میر حامد حسین(صاحب عبقات)، احیاگر فرهنگ امامت در دوره معاصر✨ 🎙با سخنرانی 💠حضرت آیت الله نجم الدین طبسی 💠حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی 💫همراه با رونمایی از سایت کنگره 💫 ❇️www.laknavi.ir❇️ 🔸دبیرخانه کنگره بین المللی علامه میر حامد حسین شنبه 3 مهرماه 1400 ⏱ساعت 11 الی 12 🏢مکان : بنیاد فرهنگی امامت 🌐https://www.aparat.com/emamat.ir/live 🆔https://www.instagram.com/emamat_ir
نشست علمی 🏴نقش پیاده روی اربعین در همگرایی امت اسلامی 🔹️با حضور استاد ارجمند حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی ⏰زمان : شنبه 3 مهرماه 1400 ساعت 30/9 صبح 🌐لینک حضور: https://online.dmsonnat.ir/rw3tco1t6wo3/ 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
نشست علمی : 🏴علل جاودانگی نهضت عاشورا با تاکید بر اربعین حسینی 🔹️با حضور اساتید ارجمند دکتر اصغر منتظرالقائم دکتر سید علیرضا واسعی دکتر سیدمحمود سامانی ⏰زمان: یکشنبه 4 مهرماه 1400 ساعت 10 صبح لینک حضور: https://tabliqkh.lms2.hozehkh.com/ws/arbaeen 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
انا لله و انا الیه راجعون ◼️ حضرت علامه آیت الله حسن زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست... 🔰 موسسه مذاهب اسلامی این ضایعه جبران ناپذیر را به محضر نورانی قلب عالم امکان حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافداه، مقام معظم رهبری، اساتید حوزه های علمیه و ارادتمندان و مشتاقان ایشان تسلیت عرض می نماید. @qommazaheb
◼️◼️ مراسم جاماندگان اربعين ◼️◼️ برگزاري مراسم اربعين امام حسين علیه السلام که مختص به آن حضرت است، يکي از شعائر اختصاصی شيعه است که در هيچ مکتب و ملتي نظير آن وجود ندارد. تاکید بر زيارت اربعين در کلام امام صادق علیه السلام (1) و برشمرده شدن آن به عنوان يکي از علائم مؤمن توسط امام حسن عسکري علیه السلام(2)، اهمیت این زیارت را روشن می نماید. علماي بزرگ شيعه با استناد به همين روايات به استحباب زيارت اربعين فتوا داده‌اند(3). مراسمی که افزون بر يادآوري شهادت سيدالشهدا علیه السلام، خوني تازه را در رگ‌هاي شيعيان به جريان انداخته و همگان را به قيام در راه خدا و عدالت‌خواهي دعوت مي‌کند. اين مراسم و اجتماع عظمتي وصف‌ناشدني و ويژگي‌هاي ممتاز و درخور توجهي دارد که لازم است از ابعاد و زوايايي مختلف، تحليل و ارزيابي شود. اما نکته‌اي که در اين يادداشت بدان پرداخته مي‌شود اين است که در چند سال اخير، همزمان با برپايي مراسم شگفت‌انگيز زيارت اربعين در کشور عراق و شهر کربلا، در برخي از شهرهاي ايران نيز مراسمي مشابه با عنوان جاماندگان اربعين برگزار مي‌گردد که به صورت فزاينده‌اي در حال گسترش است و مردم براي حضور در آن تشويق و ترغيب مي‌شوند. حال سؤال اين است که چنين حرکتي پسنديده است و بايد براي گسترش و نهادينه شدن آن برنامه‌ريزي و تلاش کرد يا اينکه ممکن است آثار و تبعات نامناسبي به دنبال داشته باشد؟ البته ديدگاه‌هاي متفاوتي درباره اين رخداد وجود دارد؛ برخي نگاه بدبينانه و انتقادي، و برخي ديگر نگاهي مثبت و ترغيبي به آن داشته‌اند و متأسفانه در مواردي هم نگاهي کاملاً احساسي (مثبت يا منفي) و به دور از تبيين و تحليل عالمانه وجود داشته که عرصه را براي تحليل و ارزيابي عالمانه و منصفانه مثبت يا تبعات منفي اين واقعه، تنگ کرده است. اين يادداشت در صدد قضاوت نهايي و پاسخگويي به سؤال مزبور نيست؛ بلکه تنها برخي از مواردي را که نياز به تأمل و بررسي اهل فن و تصميم‌گيري مناسب مسئولين امر دارد، تذکر مي‌‌دهد. 1. زيارت امام حسين علیه السلام چنان اهميتي دارد که در برخي احاديث، زيارت آن حضرت از زيارت کعبه هم برتر و بالاتر به شمار آمده و براي آن پاداشي برابر ده‌ها و صدها حج و عمره بيان شده است(4). لحن اين دست روايات، به ‌گونه‌اي است که زيارت آن حضرت را براي شيعيان مانند «فريضه» قرار مي‌دهد و ترک آن را ناپسند و جفا شمرده و هيچ عذر و بهانه و خوف و خطري را مانع از آن به شمار نمي‌آورد. اطلاق روايات معصومين علیهم السلام مبني بر زيارت سيدالشهدا علیه السلام ـ خصوصاً با پاي پياده ـ زیارت اربعین آن حضرت را نیز در بر می گیرد. اما سؤال اين است که آيا مراسم پياده‌روي جاماندگان اربعين که در برخي از شهرها با پياده‌روي مردم به سمت برخي از امامزاده‌ها، مساجد و ديگر مکان‌ها برگزار مي‌شود، مي‌تواند مصداق پياده‌روي براي زيارت سيدالشهدا علیه السلام در روز اربعين باشد؟ 2. قطعاً چنين تجمعاتي در شهرهاي مختلف آثار و برکات خود را دارد. اما آيا مي‌توان برپايي راهپيمايي به نيت زيارت اربعين را در ديگر شهرها، که هيچ دليل خاص يا عام شرعي براي آن نداريم، گسترش داد؟ آيا بهتر نيست به‌ گونه‌اي برنامه‌ريزي و تدبير شود که به جاي راهپيمايي صرف در اين روز، تجمعات عظيم مردمي در همه شهرها براي برپايي مراسم عزاداري شکل گيرد و طي مسير به نيت زيارت، مختص به کربلا باشد؟ البته ممکن است که اين راهپيمايي‌ها همراه با عزاداري هم باشد، اما اگر شرکت‌کنندگان صرفاً به اين دليل که نتوانسته‌اند در پياده‌روي اربعين حضور داشته باشند در اين راهپيمايي‌ها شرکت مي‌کنند، وجهي براي مناسک شرعي قلمداد کردن آن وجود ندارد. 3. راهپيمايي و گردهمايي اربعين در کربلا مي‌تواند روحي در کالبد جامعه شيعي بدمد و ميعادگاهي باشد براي شيعيان در يک کنگره بين‌المللي؛ آن هم در کنار مرقد سالار شهيدان علیه السلام و ديگر فداکاران راه خدا. تجمعي براي همبستگي و پيمان وفاداري هرچه بيشتر شيعياني که در اقصا نقاط عالم زندگي مي‌کنند. ولي آيا شکل گیری راهپيمايي در روز اربعين در شهر‌هاي ايران و حتي برخي کشورهاي ديگر مانند افغانستان، پاکستان، هندوستان، آذربايجان و... ، اين آثار و برکات را دارد؟ و آيا موجب نمي‌شود که در آينده، شکوه و عظمت زيارت اربعين در کربلا کمتر جلوه‌گري کند؟ 4.آيا بهتر نيست که به جاي اينکه صرفاً يک راهپيمايي انجام شود، به گونه‌اي فرهنگ‌سازي شود که شيفتگان سيدالشهدا علیه السلام که توفيق حضور در کربلا را پيدا نکرده‌اند، با برپايي موکب‌هايي در مسير زائراني که از اقصا نقاط ايران و حتي ديگر کشورها به کربلا مي‌روند، از آنان پذيرايي، و به آنان خدمت کنند؟
5. عشق و دلدادگي مؤمنان به اهل بيت پيامبر اکرم صلی الله علیه وآله، به ويژه سيدالشهدا علیه السلام، نعمت بي‌بديل الهي است که موجب جريان حيات طيبه در زندگي بشر است. عالمان دين و سنگربانان شريعت با پيروي از ائمه:، بايد بکوشند تا زمينه و بستر مناسب و مشروع جلوه‌گري اين شور و دلدادگي را فراهم کنند و از اقداماتي که ممکن است موجب ايجاد انحراف يا متهم شدن شيعه به بدعت شود، جلوگيري نمايند. فهرست منابع 1. طوسي، محمد بن الحسن، تهذيب الاحکام، ج6، ص113؛حر عاملي، وسائل الشيعة، ج14، ص 478؛ مجلسي، بحار الانوار، ج98، ص 331. 2. حر عاملي، وسائل الشيعة، ج14، ص 478. 3. مفيد، المزار، ص52؛طوسي، مصباح التهجد، ج2، ص788؛ سيد بن طاوس، الاقبال الاعمال، ج3، ص100؛ علامه حلي، منتهي المطالب، ج13، ص295؛ شهيد اول، المزار، ص187؛ کفعمي، المصباح، ص482. 4. ابن قولويه، کامل الزيارات، ص161. 📱کانال اطلاع رسانی موسسه مذاهب اسلامی در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس گروه در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
🖌پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی 💠حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند. « بسم الله الرحمن الرحیم 🔸با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴ مهر 1400 » 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
«إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» در آستانه اربعین سرور و سالار شهیدان، عروج ملکوتی عارف بالله، فقیه صمدانی، علامه و دانشمند بی‌بدیل، حکیم ذوالفنون، مولانا الأجل الموفق، نجم الدین و نور الصبایه و مصباح العلم و شمس الهدایه، حضرت آیت‌الله حسن‌زاده آملی(قدس‌الله نفسه الزکیه) را خدمت مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، جامعه علمی و نخبگانی و همه دوستداران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. «سلامٌ عَلَيهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْم َیَمُوتُ وَ يَوْمَ یُبْعَثُ حَيًّا» روابط عمومی مرکز تخصصی مذاهب اسلامی
💢نجات مردم از جهالت و سرگردانی گمراهی 💠امام صادق علیه السلام در بیان هدف امام حسین در زیارت اربعین می فرماید:« بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَيرَةِ الضَّلالَةِ» 📙تهذيب الأحكام، شیخ طوسی،ج 6 ص 113 ح 201 🖌بارخدايا! من گواهى مى دهم كه آن بزرگوار ... خون خود را در راه تو نثار كرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهى برهاند. 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸آدرس کانال در ایتا @qommazaheb 🌐آدرس کانال در تلگرام @mmazaheb سایت موسسه مذاهب mazaheb.ir 🌎آدرس کانال در واتساپ https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx
⚫«وجه اختصاص زیارت اربعین به سیدالشهدا علیه‌السلام»⚫ ✅ آیا برگزاری مراسم اربعین فقط برای امام حسین(علیه‌السلام) جایز است؟ دو دیدگاه در اين زمينه وجود دارد: 🔷️نخست: اربعین تنها اختصاص به سیدالشهدا(علیه‌السلام) دارد زيرا گزارشي درباره ساير اهل بیت(علیهم‌السلام) در اين موضوع موجود نيست؛ بر اين اساس اربعین جزء اختصاصات سید الشهدا(علیه‌السلام) است و گرفتن مراسم اربعین برای دیگران با علامت و امتیاز بودن اربعین برای امام حسین(علیه‌السلام) منافات دارد. 🔷️دوم: مراسم اربعین اختصاص به سیدالشهدا(علیه‌السلام) ندارد و جایز است که برای دیگران هم مراسم اربعین برگزار شود. طرفداران این دیدگاه معتقدند برای امام حسین(علیه‌السلام) هر سال زیارت اربعین را به جای آورده مي¬شود، اما بعد از شهادت ساير امامان مراسم اربعین در سال اول برگزار می‌شده است. وجه جمعی بین این دو دیدگاه اين است که برگزاری مراسم اربعین برای امام حسین(علیه‌السلام) به عنوان عمل مستحب شرعی مورد سفارش و تأکید بوده و مستحب مؤکد است، اما مراسم چهلم را برای دیگر ائمه نمی توان به عنوان عمل مستحب شرعی در نظر گرفت بلكه تنها امري مباح و جایز است. ✅به نظر می‌رسد که وجه و حکمت اختصاص زیارت اربعین به سید الشهداء علیه السلام اين امور باشد: 1. قول، فعل و تقریر معصوم علیه السلام؛ الف) قول: امام صادق (علیه‌السلام) به صفوان جمال سفارش مي كند زيارت اربعين بخواند، این گزارش یکی از احادیث معتبر است که در منابع روایی نقل شده است. امام حسن عسکری(علیه‌السلام) نيز يكي از پنج علامت مؤمن را زيارت اربعین بر مي شمرد؛ ب) فعل معصوم(علیه ‌السلام): اهل بیت(علیهم‌السلام) روز اربعین به کربلا آمدند و مزار شهدای عاشورا را زیارت کردند و امام سجاد (علیه السلام) سر مطهر امام حسین(علیه‌السلام) را در کربلا به بدن مطهر آن حضرت ملحق نمود؛ ج) تقرير معصوم: جابربن عبدالله انصاری صحابي بزرگ پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به همراه عطیه عوفی به عنوان اولین زائران امام حسین(علیه‌السلام) وارد کربلا شدند و اهل بیت(علیهم‌السلام) و کاروان اسرا نیز روز اربعین وارد کربلا می‌شوند و امام سجاد(علیه‌السلام) کار جابر بن عبدالله را تأیید نمود. وجوه ياد شده مؤید این است كه زيارت اربعين استحباب دارد. 2. پاسداشت فداکاری‌های امام حسين (علیه السلام) از سوي ساير معصومان (علیهم السلام): امام حسين (علیه السلام) در اين راه مصائب و سختی‌هایی متحمل شد كه هیچ امام و پیامبری دچار این مصائب نشد از این رو چه بسا سفارش‌های امامان معصوم(علیهم‌السلام) به منظور گرامي¬داشت فداکاری‌های آن حضرت است که باعث حفظ اسلام راستین شد. 3. زنده نگه داشتن شعار مبارزه با ظلم: در زمان رخداد عاشورا تعداد زیادی از صحابه زنده بودند و از احترام و قداست برخوردار بودند اما بعد از واقعه عاشورا و شهادت فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، اختناق بر مردم آن سامان سايه افكند؛ در این شرایط، جابر بن عبدالله از جایگاه و اعتبار خود برای دهن کجی به یزید هزینه كرد و برای ابراز پیوند محبت و وفاداری به اهل بیت(علیهم‌السلام) از مدینه به سوی کربلا حرکت نمود، این حركت از سوي جابر به نوعی انقلاب در آن فضای بسته بود و سرآغازی برای اظهار ارادت و محبت به اهل بیت (علیهم‌السلام) در آن فضای اختناق آور شد. بنابراين زنده نگه داشتن اين حركت طاغوت ستيز اهل بيت (علیهم السلام) به معناي احياي اسلام و تجديد و تقويت روحيه ستيز با ظلم در آحاد امت اسلامي و آزادي خواهان جهان است. 4. حفظ برجستگي حماسه عاشورا:‌ واقعه عاشورا استنثاء و بی نظیر است و در تاريخ بشريت حادثه ای نظير آن وجود ندارد، بنابراین برای حفظ اين واقعه ممتاز و كم رنگ نشدن آن سزاوار است مراسم اربعین مختص سيد الشهداء باشد. 🆔 https://eitaa.com/qommazaheb 🆔@mmazaheb 🆔 https://chat.whatsapp.com/CHQYmdUje35AXWUe2UjUrx 🌐mazaheb.ir