eitaa logo
بنیاد قم‌پژوهی
519 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
85 ویدیو
32 فایل
💠 کانال رسمی بنیاد قم‌پژوهی 🔸تاسیس: ۱۳۸۹ 🔹ارتباط با مدیر کانال: @qompajoohi https://www.instagram.com/qompajoohi ♦️نشانی: قم: خیابان دورشهر - میدان رسالت - دانشگاه طلوع مهر - بنیاد قم‌پژوهی 🔹تلفکس: 02537831421
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5872949327206289304.mp3
14.07M
📣 ‎‌ ‎📻 موضوع این هفته: "مقابر مشاهیر در حرم حضرت معصومه(س)" ‎پل‌های ارتباط با ما: ‎🟩 سایت: http://avayefetrat.ir ‎🟪اینستاگرام: @AvayeFetrat ‎🟦تلگرام: @AvayeFetrat https://castbox.fm/vc/5313071
✓ سی سال پیش در چنین روزی (۲۳ تیر ۱۳۷۲)  استاد نامدار و تاریخ‌پژوه برجسته دکتر عبدالهادی حائری درگذشت. چندسال پیش زندگی‌نامه‌ بسیارکوتاهی از ایشان برای چاپ در  تکمله جلد پایانی دایرة‌المعارف تشیع نوشتم که در ادامه می‌آید: ▪️حائری، عبدالهادی  (قم-حدود سال­‌های ۱۳۱۲-۱۳۱۴- مشهد ۱۳۷۲ش). تاریخ­‌پژوه و استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد. در خاندان مذهبی و نامدار حائری زاده شد؛ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم پدربزرگ مادری­‌اش بود. زندگی وی در کودکی و نوجوانی در تنگدستی و سختی بسیار گذشت و به­ دلیل مخالفت شدید پدر «هرگز برای آموزش و پرورش به دبستان یا دبیرستان گام نگذارد» و آموزش وی به «خواندن قرآن» در مکتب­خانه و «مقدمات عربی» نزد پدرش محدود شد. وی که به دلایلی از جمله شرایط زمانه به تحصیلات حوزوی «نادلبسته» بود، چند سالی به اجبار پدر به پیشۀ «پارچه­‌بافی» و «شَعربافی» روی آورد. از ۱۳۲۷ش و پس از آن زندگی حائری دچار دگرگونی بزرگی شد و ضمن نگارش و چاپ مقالاتی در نشریات محلی، با شرکت در امتحانات متفرقه گواهینامه ششم ابتدایی را کسب کرد (۱۳۲۹ش)؛ سپس با گذراندن سیکل اول و دوم متوسطه در ۱۳۳۴ش موفق به اخذ دیپلم ادبی شد. در این سال­‌ها وی برای گذران زندگی در ادارۀ بهداری قم به کار آبله­‌کوبی سیار در روستاها مشغول بود.  در ۱۳۳۶ش در آزمون ورودی دانشکده معقول و منقول (سپس­‌تر: الهیات و معارف اسلامی) دانشگاه تهران پذیرفته شد و سه سال بعد مدرک کارشناسی خود را اخذ کرد (۱۳۳۹ش).  در ۱۳۴۳ش پس از دریافت بورس تحصیلی در رشتۀ خاورشناسی و اسلام­‌شناسی از دانشگاه مک‌گیل کانادا راهی آنجا شد و در نه سال آینده، به­‌رغم سختی­‌ها و دشواری­‌های بسیار، موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد (۱۳۴۷ش) و دکتری (۱۳۵۲ش) از آن دانشگاه شد. پس از آن چهار سال در دانشگاه برکلی کالیفرنیا تدریس کرد. در ۱۳۵۷ش چند ماهی پیش از انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و با مرتبه دانشیاری به استخدام گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد درآمد. در این دانشگاه وی با تکیه بر تخصص و پیشینه پژوهشی خود در تاریخ معاصر ایران و جهان اسلام به تدریس دروسی چون «نهضت مشروطیت»، «تاریخ خاورمیانه» و «تاریخ احزاب سیاسی ایران» پرداخت.  وی که در ۱۳۶۳ش به مرتبه استادی دست یافته بود،  در سال تحصیلی ۱۳۷۰-۱۳۷۱ش به عنوان استاد نمونه کشوری برگزیده شد. حائری در آغاز دهه هفتم زندگی خود، در اوج پختگی علمی و فعالیت­‌های پرثمر پژوهشی و دانشگاهی، دچار بیماری سرطان خون شد و به همین بیماری درگذشت. عبدالهادی حائری تاریخ­‌پژوهی روش­مند، نوگرا و نظریه­‌پرداز بود و کارنامۀ پژوهشی او شامل مطالعاتی بدیع و اصیل در تاریخ ایران به­‌ویژه تاریخ دوران معاصر است. او بسیار پرکار بود و در کمتر سه دهه فعالیت دانشگاهی و پژوهشی کتاب­‌ها و مقالات بسیاری به زبان فارسی و انگلیسی از خود برجای نهاد. وی افزون بر حضور فعال در بسیاری از کنگره­‌های اسلام­‌شناسی و ایران­‌شناسی در اروپا و آمریکا، مدخل­‌هایی برای دایرةالمعارف اسلام(ویرایش دوم) و دانشنامه ایرانیکا نگاشت. از آثار وی این کتاب­‌ها در خور ذکر است:  تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق؛ نخستین رویاروییهای اندیشه‌گران ایران با دو رویه تمدن بورژوازی غرب (برنده جایزه کتاب سال ۱۳۶۷ش)؛ تاریخ ‌جنبش‌ها و تکاپوهای فراماسونگری در کشورهای اسلامی؛ ایران و جهان اسلام: پژوهش­‌هایی تاریخی پیرامون چهره‌ها، اندیشه‌ها و جنبش­‌ها؛ و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی از دیدگاه اندیشه‌گران: گذری بر نوشته‌های پارسی در دو سده واپسین. حائری همچنین زندگی­نامه خودنوشتی با نام آنچه گذشت: نقشی از نیم قرن تکاپو از خود به­‌جای گذاشته است که در آن رک و بی­‌پرده زندگی شخصی و حرفه­‌ای خود را به تصویر کشیده­‌است. منابع: آنچه گذشت: نقشی از نیم قرن تکاپو، عبدالهادی حائری، انتشارات معین، تهران ۱۳۷۲ش؛ زندگی، آثار و اندیشه­‌های تاریخ­‌نگارانه دکتر عبدالهادی حائری، حجت فلاح توتکار، پژوهشکده تاریخ اسلام، ۱۳۹۴ش؛ «کتابشناسی دکتر عبدالهادی حائری»، سوسن اصیلی، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش۲۲(مرداد ۱۳۷۸)، ۳۰-۳۱؛ «گذری بر زندگی، پژوهش‌ها و آثار زنده‌یاد استاد دکتر عبدالهادی حائری»، شهرام یوسفی‌فر، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش ۳۹ (دی ۱۳۷۹)، ۳۵-۳۶.   ▫️معصومعلی پنجه، «حائری، عبدالهادی»،  دایرةالمعارف تشیع، تهران، حکمت، ۱۴۰۱، ج۱۶، صص ۴۲۹-۴۳۰. @HistoryandMemory
💢جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست۴۷۴) موضوع: ژئو پارک (زمین گردشگاه) در قم با حضور: - رضا علی‌اصل مدرس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و مدرس سازمان یونسکو - نرجس السادات فقیه عضو هیئت مدیره و دبیر کانون و جامعه انجمن‌‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران ↙️ زمان: سه‌شنبه۱۴۰۲/۴/۲۷ساعت ۱۸ ↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
💢 مرحوم آقا: جدّ خاندان روحانی قم، سید محمدهادی روحانی، قم: مطالعات اسلامی نورالمهدی، ۱۴۰۲، ۸۱ ص. تلگرام | ایتا | سایت
1_5110014379.pdf
16.18M
💢 مرحوم آقا: جدّ خاندان روحانی قم، سید محمدهادی روحانی، قم: مطالعات اسلامی نورالمهدی، ۱۴۰۲، ۸۱ ص. تلگرام | ایتا | سایت
1_5600538432297238537.mp3
22.69M
📣 ‎‌ ‎📻 موضوع این هفته: "کاروانسرای دیر گچین" ‎پل‌های ارتباط با ما: ‎🟩 سایت: http://avayefetrat.ir ‎🟪اینستاگرام: @AvayeFetrat ‎🟦تلگرام: @AvayeFetrat ‎🟧کست باکس: https://castbox.fm/vc/5313071
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐆 ثبت ۱۴۰ گونه حیات وحش در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم 🌐 Qom.IRIBNews.ir 🆔 @QomIRIBNews
💢 میل صفرعلی این میل بر فراز رشته کوهی در غرب روستای کاج به نام سپر رستم واقع است. ارتفاع میل تا سطح دشت به سمت جنوب، هفتاد تا هشتاد متر است. ارتفاع میل حدود پنج متر و قطر قاعده آن هفت متر است. میل به شکل برج مخروطی ناقص است. درون برج تا ارتفاع پنج متری آن با لاشه سنگ پر شده و بر روی آن اتاقکی ایجاد نموده‌اند که سقف آن از سنگ و ساروج است. رهگذران پس از عبور از پل دلاک می‌بایست برای رسیدن به کاروان‌سرای کاج از کنار این میل بگذرند. به علت این که اطراف میل سفالینه‌هایی از عصر سلجوقی به دست آمده است و با توجه به نوع معمالی و شباهت آن به قلعه سنگی کاج به احتمال زیاد این میل از آثار دوره سلجوقی است. حسین صادقی ۱۴۰۲/۰۴/۳۰ تلگرام | ایتا | سایت
جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست۴۷۵) موضوع: «آیین‌های عزاداری و نخل‌گردانی در روستای دستگرد قم؛ از گذشته تا امروز» با حضور: - آقای مصطفی جعفرزاده فرهنگیار واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما - حاج اصغر جعفری مسئول هیئت حضرت ابوالفضل(ع) روستای دستگرد ↙️ زمان: سه‌شنبه۱۴۰۲/۰۵/۰۳ساعت ۱۸ ↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
💢چرا روزهای گرد و غباری قم افزایش یافته است؟ به گزارش خبرگزاری حوزه، در چهارصد و هفتاد و دومین نشست بنیادقم‌پژوهی که باحضور کارشناسان و اعضای این بنیاد با موضوع بیابان و بیابان‌زایی در استان قم که در سالن جلسات مؤسسه طلوع مهر برگزار شد، مرتضی داودی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی قم گفت: طرح های مبارزه با بیابان‌زایی قم به مطالعات جامعی نیاز دارد. وی بیان کرد: برای جلوگیری از بیابان‌زایی در ابتدا لازم است تمامی مواردی را که در گسترش بیابان‌ها دخیل هستند، شناسایی و سپس از آن‌ها جلوگیری کرد. چراکه این تخریب می‌تواند عوامل گوناگون طبیعی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد. داودی گفت: آب، خاک و پوشش گیاهی سه عامل مهمی است که در هنگام بیابان‌زایی دچار تغییر و تحول می‌شوند، از دگرگونی‌های اقلیمی کره زمین گرفته تا اقدامات انسانی همچون، قطع حقابه‌های زیست‌محیطی، ایجاد معادن در مناطق نامناسب، کشت و برداشت محصول به صورت فشرده، چرای غیر اصولی دام‌ها، برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و عوامل بسیاری دیگر در گسترش بیابان‌ها دخیل‌اند. ادامه خبر را اینجا بخوانید: http://qompajoohi.ir/?p=10423 تلگرام | ایتا | سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ۷۰ درصد ریزگردهای آلوده کننده هوای قم منشأ داخل استانی دارد. مدیر کل حفاظت محیط زیست قم: دشت مسیله، حسین آباد میش مست و سراجه مهم‌ترین کانون‌های تولید ریزگرد در قم به شمار می‌روند. @qomirib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بهسازی محورهای تاریخی،فرهنگی قم این قسمت: 💠 محور تاریخی امامزاده حمزه تا پامنار 🔹احیای بافت‌های سنتی و فرهنگی یکی از ارزشمندترین کارهایی است که در دوره هشت ساله اخیر به آن مبادرت ورزیده است. 🆔 @shahrdari_qom 🔹🔸💠🔸🔹
💢 آیین «نخل‌گردانی» در روستای دستگرد قم قدمتی ۴۰۰ساله دارد حوزه/جلسه ۴۷۵ بنیاد قم پژوهی با موضوع: «آیین‌های عزاداری و نخل‌گردانی در روستای دستگرد قم؛ از گذشته تا امروز» با حضور آقای مصطفی جعفرزاده و حاج اصغر جعفری در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مصطفی جعفرزاده، فرهنگیار واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما در ۴۷۵ امین نشست بنیاد قم پژوهی قم گفت: آئین نخل‌گردانی یکی از سنت‌های قدیمی در عزای سالار شهیدان در «روستای دستگرد قم» است که قدمت ۴۰۰ساله دارد و با تحقیق‌های میدانی صورت گرفته قدمتش به دوران صفوییه باز می‌گردد. وی افزود: آیین‌های عزاداری در روستای دستگرد قم از سال ۱۳۲۰ تا سال ۱۳۵۰تغییراتی داشته است. در گذشته آیین‌هایی مثل «کتل‌گردانی» به همراه «نخل‌گردانی» وجود داشت که با درگذشت پیرغلامان این رسم به فراموشی سپرده شد ولی آئین نخل‌گردانی همچنان در روز عاشورا در روستای دستگرد با شکوه خاص و پرشور برگزار می‌شود. ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇 http://qompajoohi.ir/?p=10428 تلگرام | ایتا | سایت
💠 تاریخ پزشکی قم حسن نمکی یزدی ✍️ سیدمحسن محسنی اینجا مطب مرحوم دکتر پورکرامتی (اصالتا یزدی) یکی از پزشکان قدیمی دوران پهلوی دوم در قم در ابتدای خیابان باجک است. تقریبا با همان شکل اولیه و در چوبی. نام حسن نمکی یزدی بر روی سردر درج شده است. من دکتر پورکرامتی را به یاد نمی‌آورم. ولی مرحوم نمکی یزدی را به خوبی می‌شناسم. آن مرحوم گویا پسر خواهر دکتر پورکرامتی و تا همین اواخر در قید حیات بود. با وجود اینکه بیشتر عمر خود را در قم گذراند، لهجه غلیظ یزدی خود را تا آخر عمر حفظ کرد. هیکلی تنومند داشت و اوقات بازنشستگی بر روی صندلی در جلوی همین در می‌نشست. او بسیار مردمدار و خوش خلق و یکی از افرادی بود که خدمات پزشکی فراوانی از جمله تزریقات و پانسمان را به مردم قم ارائه کرد. به‌خوبی جوشاندن سوزن‌ها و سرنگ‌های تزریقات را برای ضدعفونی کردن آنها به یاد دارم. اگر هم لازم می‌شد و بیمار قادر به حرکت نبود به منزل او برای خدمات پزشکی می‌رفت. و باز به‌خوبی به یاد دارم هیچ‌گاه برای خدمات پزشکی از پدرم و عموهایم وجهی قبول نمی‌کرد. میان‌سالان و کهن‌سالان قمی به‌خوبی خدمات او را به یاد می‌آورند. یزدی‌ها در دوران پهلوی سهمی درخور در ارائه خدمات پزشکی به مردم قم داشتند. تفصیل آن را باید پس از اخذ اطلاعاتِ بیشتر بازگو کرد. در تاریخ پزشکی قم نام هر دو باید بماند. ۱۴۰۲/۰۵/۰۹ تلگرام | ایتا | سایت
جلسۀ این هفته بنیاد قم‌پژوهی (نشست۴۷۶) موضوع: «پایش اقلیمی پدیده گردوغبار در قم» با حضور: دکتر محمد سلیقه استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی تهران ↙️ زمان: سه‌شنبه۱۴۰۲/۰۵/۱۰ساعت ۱۸ ↙️ مکان: میدان رسالت – موسسه آموزش عالی طلوع مهر شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. تلگرام | ایتا | سایت
💢 بانوی شعر پیش خدا رفت بانویی که همه داستان‌های شهرمان را روان‌تر از آب روان در دریای شعر پارسی رها می‌کرد. بانویی که مجلسی فرهنگی نبود که در آن او را نبینی و وصف مجلس را در شعرش نخوانی. بانویی که قلم یار دیرینش بود و با آن ده‌ها کتاب به جامعه فرهنگی ایران بخشید. بانویی که جوانی و ایام کامرانی خود را صرف تعلیم و تربیت دختران این آب وخاک کرد. بانویی که یار و یاور بینوایان بود. بانویی که ماترک فرهنگی‌اش را به کتابخانه آستانه قم بخشید تا آثار خیرش به روزگاران بماند. بانو اقدس کاظمی قمی بانوی پیشروی شهر ما در تمام عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی و از همراهان بنیاد قم‌پژوهی که هیچ جلسه‌ای را از دست نمی‌داد تا با شعر و بیان خود لطف جلسه را افزون کند، برای همیشه ما را ترک گفت و روح بزرگش در جوار حق آرامش یافت. ۱۴۰۲/۰۵/۱۲ تلگرام | ایتا | سایت
🔸در جلسه بنیاد قم‌ پژوهی مطرح شد؛ 🔸کتاب «تاریخ محلۀ باغ‌ پنبه قم» منتشر می‌شود ۱۹دی: سید محسن محسنی پژوهشگر و قم پژوه گفت: تاریخ اجتماعی محله تاریخی باغ‌پنبه قم که توسط مرحوم سید حسن لاجوردی‌زاده نوشته شده است در آینده چاپ و منتشر خواهد شد. در جلسه ۴۷۳بنیاد قم‌پژوهی که با حضور جمعی از اعضای این بنیاد در موسسه طلوع مهر با موضوع «تاریخچه‌ای از محله کوچه نو و باغ پنبه» برگزار شد، سید محسن محسنی افزود: از مرحوم سیدحسن لاجوردی زاده تقاضا کردم تاریخچه باغ پنبه را بنویسد و او تاریخچه‌ای مفصل از این محل نوشته است، البته اگر فرصت پیدا می‌کرد بیشتر می توانست دامنه موضوعات را گسترش بدهد. آن مرحوم از همه چیز صحبت کرده است؛ از اماکن تاریخی و مسجدها و حسینیه‌ها تا کفتربازها و قماربازها و کُلفَت‌ها و پهلوانان و بزن‌بهادرها و دعواهای بین محلات. وی بیان کرد: برای تعیین قدمت محله مزبور باید نحوه شکل‌گیری شهر قم را بررسی کنیم. ادامه خبر را اینجا بخوانید:👇 http://qompajoohi.ir/?p=10442 تلگرام | ایتا | سایت