eitaa logo
ذَكِّر
267 دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
3.6هزار ویدیو
99 فایل
کانال فرهنگی و تبلیغی ذَكِّرْ: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود می بخشد. ذاریات - 55 قرآن ارتباط با ادمین: @Moballge «استفاده از مطالب کانال باذکر صلوات بلامانع است.»
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آموزش تجوید💠قسمت دوم @qoran114moballge
💠سبك شمردن# نماز 💠 قرآن كريم مى‌فرمايد: فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ * اَلَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ ١ پس واى بر نمازگزارانى كه...* در نماز خود سهل‌انگارى مى‌كنند. 🔹 ✅پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم فرمود: كسى كه نمازش را سبك بشمارد از امت من نيست. ٢ امام عليه السلام فرمود:💠 إِنَّهُ لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاة ٣ ما به كسى كه نماز را سبك بشمارد، نمى‌رسد🔹. ✅در اينجا به چند نمونه از نمودهاى سبك شمردن نماز اشاره مى‌شود:🔹 1⃣. كسى كه نماز را قبول دارد، ولى به جا نمى‌آورد.🔹2⃣. كسى كه نماز را قبول دارد، ولى گاهى به جا مى‌آورد و گاهى ترك مى‌كند. 🔹 3⃣. كسى كه مسائل نماز را نمى‌داند و به فكر يادگيرى آنها نيست. 🔹 4⃣. كسى كه نمازها را در اول وقت نمى‌خواند. در حالى كه هنگام هر نمازى، در اذان چند بار مؤمنان به نماز دعوت مى‌شوند. (حى على الصلاة، حى على الفلاح، حى على خير العمل) اگر كسى چند بار ما را صدا بزند و توجه نكنيم، آيا بى احترامى محسوب نمى‌شود؟ 🔹 5⃣ . كسى كه قضاى نماز بر عهده‌اش باشد و در صدد به جا آوردن آن نباشد و سال به سال تأخير اندازد. ١🔹 6⃣ . نداشتن حضور قلب در نماز.🔹 7⃣. بى تفاوت بودن نسبت به نماز اعضاى خانواده و ديگران.🔹 احکام دو دقيقه ای (همراه) محمود اکبری- جلد2، صفحه 25💠💠💠@qoran114moballge✅🌹🌹
زندگی علوی حکمت چهل و ششم نهج البلاعه @qoran114moballge
💠شرح و تفسير بلاى عُجب💠 (عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پرمحتوا به نكته مهمى اشاره مى فرمايد كه در سير و سلوك انسان به سوى خدا بسيار تأثيرگذار است. 🔷 مى فرمايد: «كار بدى كه تو را ناراحت (و پشيمان) مى سازد نزد خدا بهتر است از كار نيكى كه تو را مغرور مى كند»;🔹 (سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَة تُعْجِبُكَ). 🔹 ✅دليل آن روشن است، زيرا انسان معصيت كارى كه از عمل زشت خود ناراحت مى شود به سوى پشيمانى و توبه و جبران آن گام بر مى دارد حال آنكه آن كس كه از كار نيك خود مغرور مى گردد گامى به سوى رياكارى بر مى دارد. 🔹 توبه آثار شوم آن معصيت را مى شويد در حالى كه غرور عُجب و ريا از كارهاى نيك، انسان را به پرتگاه گناهان كبيره مى كشاند. 🔹 ✅در حديثى از پيغمبر اكرم مى خوانيم: «مَنْ رَأى أنَّهُ مُسىءٌ فَهُوَ مُحْسِنٌ; كسى كه خود را بدكار مى داند او نيكوكار است». به گفته مرحوم مغنيه در فى ظلال نهج البلاغه عكس اين مطلب نيز صادق است و آن اينكه گفته شود «مَنْ رَاى إنَّهُ مُحْسِنٌ فَهُوَ مَسىءٌ; كسى كه خود را نيكوكار بداند بدكار است» زيرا عُجب و غرور احسانش را تباه كرده و چه بسا سخنانى كه ايمان را نيز از اساس متزلزل سازد.🔹 ✅در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «خداوند متعال به داود وحى فرستاد: «بَشِّرِ الْمُذْنِبينَ وَانْذُرِ الصِّديقينَ; گنهگاران را بشارت ده و (والا مقام) را بيم ده» (داود تعجب كرد و) عرض كرد: اى پروردگار چگونه چنين چيزى ممكن است؟ فرمود: گنهكاران (پشيمان و نادم) را بشارت ده كه من آنها را مى پذيرم و از گناهانشان صرف نظر مى كنم و صديقين را بيم ده كه از اعمالشان عُجب به خود راه ندهند».🔹 ✅در حديث ديگرى از آن حضرت چنين آمده است كه مى فرمايد: دو نفر وارد مسجد شدند يكى عابد بود و ديگرى فاسق اما هنگامى كه از مسجد خارج مى شدند فاسق، جزء صديقان شده بود و عابد از فاسقان.🔹 سپس فرمود: 💠✅اين بدان رو است كه چون عابد وارد مسجد شد به عبادت خود مى باليد و در اين فكر بود و فاسق هنگامى كه وارد شد فكرش در پشيمانى بود و پيوسته از گناهان خويش استغفار مى كرد. 🔹 ✅اين سخن را با حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم: خداوند به آن حضرت وحى فرستاد كه بعضى از بندگان من در مسير عبادت تلاش مى كند و شب از خواب خوش و بستر لذت بخش بر مى خيزد و مشغول عبادت مى شود و خود را در عبادت من به سختى و تعب مى اندازد.🔹 گاه من او را يك شب يا دو شب گرفتار خواب مى كنم تا در مسير صحيح گام بردارد، زيرا هنگامى كه به خواب مى رود و صبح بيدار مى شود نسبت به خود خشمگين است و خود را سرزنش مى كند و اگر او را در آنچه از عبادت من مى خواهد آزاد بگذارم، چه بسا عُجب و خودپسندى به او عارض شود و از اين راه حالتى به او دست دهد كه هلاكش در آن است.💠💠💠💠@qoran114moballge✅🌹🌹
امام علیه السلام: إنّ أجْوَدَ النّاسِ مَن أعطى مَن لا يَرجو «بخشنده ترين مردم ، كسى است كه به آن كه به اوچشم نبسته بخشش كند.»🔹🔹  کشف الغمه، ج 2، ص 30💠🌹@qoran114moballge
إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَآءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ🔸 اگر آشكارا صدقه دهید كاری نیكوست و اگر در نهان به بینوایان صدقه دهید نیكوتر است و گناهان شما را می‌زداید. و خدا به كارهایی كه می‌كنید آگاه است.(۲۷۱)🔸 - 271💠💠💠@qoran114moballge✅🌹
💠 پاداش# صدقه دادن 💠صدقه بهتر است مخفی باشد. چون هم به اخلاص نزدیک تر است و هم آبروی فقیر را حفظ می کند.🔹 ✅قرآن می فرماید:«إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ»[1] اگر صدقه‏ ها را آشكار كنيد، كارى نيكوست، و اگر آنها را پنهان داريد و به تهيدستان دهيد براى شما بهتر است؛  و خدا [به اين سبب‏] بخشى از گناهانتان را محو مى ‏كند؛ و خدا به آنچه انجام مى ‏دهيد، آگاه است. 🔹 پاداش اینجور بخشش ها در همین آیه هست: «يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ» یعنی خداوند بخشی از گناهانتان را می پوشاند. 🔹 یک بشارت هم در آخر آیه آمده است: «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ» و خدا به آنچه انجام مى‏ دهيد، آگاه است. 🔹 یعنی صدقه آشکار باشد یا پنهان خداوند که پاداش عمل به دست اوست از آن آگاه است و نیت هر کس از بخشش را می داند.🔷🔷🔷 امام (ع) می فرمایند: 💠 ✅«لا تَتَصَدَّقْ على أعيُنِ الناسِ لِيُزَكُّوكَ؛ فإنّكَ إن فَعَلتَ ذلكَ فَقَدِ استَوفَيتَ أجرَكَ، و لكنْ إذا أعطَيتَ بِيَمِينِكَ فلا تُطلِعْ علَيها شِمالَكَ؛ فإنَّ الذي تَتَصَدَّقُ لَهُ سِرّا يَجزِيكَ عَلانِيَةً»[2] جلو 😳 مردم صدقه نده تا تو را ستايش كنند ؛ زيرا اگر چنين كنى هر آينه پاداش خود را گرفته اى ؛🔹  بلكه اگر با دست راستت صدقه دادى دست خبردار نشود ؛✅ زيرا آن كسى كه به خاطر او پنهانى صدقه مى دهى ، پاداش تو را آشكارا خواهد داد . 🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷   [1].بقره/ 271 [2]. بحار الأنوار : ۷۸/۲۸۴/۱💠💠@qoran114moballge✅🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
منظور از حاکم شرع💠 @qoran114moballge
💠تفسیر _باعورا کیست؟💠 ✅«وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِيَ آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ (۱۷۵) وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَ لَـكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَی الأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (۱۷۶)اعراف💠[و خبر آن كس را كه آيات خود را به او داده بوديم برای آنان بخوان كه از آن عاری گشت. آن گاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد * و اگر می‏خواستيم، قدر او را به وسيله آن (آيات) بالا می‏برديم، اما او به زمين (=دنيا) گراييد و از هوای نفس خود پيروی كرد.✅ از اين رو داستانش چون داستان سگ است (كه) اگر بر آن حمله‏ ور شوی، زبان از كام برآورد و اگر آن را رها كنی، (باز هم) زبان از كام برآورد. اين مثل آن گروهی است كه آيات ما را تكذيب كردند.✅ پس اين داستان را (برای آنان) حكايت كن. شايد كه آنان بينديشند]💠💠 @qoran114moballge✅ 🌹 صفحه1⃣