💠شرح و تفسير بلاى عُجب💠 #امام(عليه السلام) در اين سخن كوتاه و پرمحتوا به نكته مهمى اشاره مى فرمايد كه در سير و سلوك انسان به سوى خدا بسيار تأثيرگذار است. 🔷
مى فرمايد: «كار بدى كه تو را ناراحت (و پشيمان) مى سازد نزد خدا بهتر است از كار نيكى كه تو را مغرور مى كند»;🔹 (سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَة تُعْجِبُكَ). 🔹
✅دليل آن روشن است، زيرا انسان معصيت كارى كه از عمل زشت خود ناراحت مى شود به سوى پشيمانى و توبه و جبران آن گام بر مى دارد حال آنكه آن كس كه از كار نيك خود مغرور مى گردد گامى به سوى رياكارى بر مى دارد. 🔹
توبه آثار شوم آن معصيت را مى شويد در حالى كه غرور عُجب و ريا از كارهاى نيك، انسان را به پرتگاه گناهان كبيره مى كشاند. 🔹
✅در حديثى از پيغمبر اكرم مى خوانيم: «مَنْ رَأى أنَّهُ مُسىءٌ فَهُوَ مُحْسِنٌ; كسى كه خود را بدكار مى داند او نيكوكار است».
به گفته مرحوم مغنيه در فى ظلال نهج البلاغه عكس اين مطلب نيز صادق است و آن اينكه گفته شود «مَنْ رَاى إنَّهُ مُحْسِنٌ فَهُوَ مَسىءٌ; كسى كه خود را نيكوكار بداند بدكار است» زيرا عُجب و غرور احسانش را تباه كرده و چه بسا سخنانى كه ايمان را نيز از اساس متزلزل سازد.🔹
✅در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «خداوند متعال به داود وحى فرستاد: «بَشِّرِ الْمُذْنِبينَ وَانْذُرِ الصِّديقينَ; گنهگاران را بشارت ده و #صديقين (والا مقام) را بيم ده» (داود تعجب كرد و) عرض كرد: اى پروردگار چگونه چنين چيزى ممكن است؟ #خداوند فرمود: گنهكاران (پشيمان و نادم) را بشارت ده كه من #توبه آنها را مى پذيرم و از گناهانشان صرف نظر مى كنم و صديقين را بيم ده كه از اعمالشان عُجب به خود راه ندهند».🔹
✅در حديث ديگرى از آن حضرت چنين آمده است كه مى فرمايد: دو نفر وارد مسجد شدند يكى عابد بود و ديگرى فاسق اما هنگامى كه از مسجد خارج مى شدند فاسق، جزء صديقان شده بود و عابد از فاسقان.🔹
سپس فرمود: 💠✅اين بدان رو است كه چون عابد وارد مسجد شد به عبادت خود مى باليد و در اين فكر بود و فاسق هنگامى كه وارد شد فكرش در پشيمانى بود و پيوسته از گناهان خويش استغفار مى كرد. 🔹
✅اين سخن را با حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم: خداوند به آن حضرت وحى فرستاد كه بعضى از بندگان من در مسير عبادت تلاش مى كند و شب از خواب خوش و بستر لذت بخش بر مى خيزد و مشغول عبادت مى شود و خود را در عبادت من به سختى و تعب مى اندازد.🔹
گاه من او را يك شب يا دو شب گرفتار خواب مى كنم تا در مسير صحيح گام بردارد، زيرا هنگامى كه به خواب مى رود و صبح بيدار مى شود نسبت به خود خشمگين است و خود را سرزنش مى كند و اگر او را در آنچه از عبادت من مى خواهد آزاد بگذارم، چه بسا عُجب و خودپسندى به او عارض شود و از اين راه حالتى به او دست دهد كه هلاكش در آن است.💠💠💠💠@qoran114moballge✅🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
راه دوری از شیطان 💠@qoran114moballge✅🌹
امام #حسین علیه السلام:
إنّ أجْوَدَ النّاسِ مَن أعطى مَن لا يَرجو
«بخشنده ترين مردم ، كسى است كه به آن كه به اوچشم #اميد نبسته بخشش كند.»🔹🔹
کشف الغمه، ج 2، ص 30💠🌹@qoran114moballge✅
إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَآءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ🔸
اگر آشكارا صدقه دهید كاری نیكوست و اگر در نهان به بینوایان صدقه دهید نیكوتر است و گناهان شما را میزداید. و خدا به كارهایی كه میكنید آگاه است.(۲۷۱)🔸
#بقره - 271💠💠💠@qoran114moballge✅🌹
💠 پاداش# صدقه دادن #مخفیانه 💠صدقه بهتر است مخفی باشد. چون هم به اخلاص نزدیک تر است و هم آبروی فقیر را حفظ می کند.🔹
✅قرآن می فرماید:«إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَ إِنْ تُخْفُوها وَ تُؤْتُوهَا الْفُقَراءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ»[1]
اگر صدقه ها را آشكار كنيد، كارى نيكوست، و اگر آنها را پنهان داريد و به تهيدستان دهيد براى شما بهتر است؛
و خدا [به اين سبب] بخشى از گناهانتان را محو مى كند؛ و خدا به آنچه انجام مى دهيد، آگاه است. 🔹
پاداش اینجور بخشش ها در همین آیه هست: «يُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئاتِكُمْ» یعنی خداوند بخشی از گناهانتان را می پوشاند. 🔹
یک بشارت هم در آخر آیه آمده است: «وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبيرٌ» و خدا به آنچه انجام مى دهيد، آگاه است. 🔹
یعنی صدقه آشکار باشد یا پنهان خداوند که پاداش عمل به دست اوست از آن آگاه است و نیت هر کس از بخشش را می داند.🔷🔷🔷
امام #صادق (ع) می فرمایند: 💠
✅«لا تَتَصَدَّقْ على أعيُنِ الناسِ لِيُزَكُّوكَ؛ فإنّكَ إن فَعَلتَ ذلكَ فَقَدِ استَوفَيتَ أجرَكَ، و لكنْ إذا أعطَيتَ بِيَمِينِكَ فلا تُطلِعْ علَيها شِمالَكَ؛ فإنَّ الذي تَتَصَدَّقُ لَهُ سِرّا يَجزِيكَ عَلانِيَةً»[2]
جلو #چشم😳 مردم صدقه نده تا تو را ستايش كنند ؛ زيرا اگر چنين كنى هر آينه پاداش خود را گرفته اى ؛🔹
بلكه اگر با دست راستت صدقه دادى دست #چپت خبردار نشود ؛✅ زيرا آن كسى كه به خاطر او پنهانى صدقه مى دهى ، پاداش تو را آشكارا خواهد داد . 🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷
[1].بقره/ 271
[2]. بحار الأنوار : ۷۸/۲۸۴/۱💠💠@qoran114moballge✅🌹
💠تفسیر #بلعم _باعورا کیست؟💠 ✅«وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِيَ آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ (۱۷۵) وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَ لَـكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَی الأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (۱۷۶)اعراف💠[و خبر آن كس را كه آيات خود را به او داده بوديم برای آنان بخوان كه از آن عاری گشت. آن گاه شيطان او را دنبال كرد و از گمراهان شد * و اگر میخواستيم، قدر او را به وسيله آن (آيات) بالا میبرديم، اما او به زمين (=دنيا) گراييد و از هوای نفس خود پيروی كرد.✅ از اين رو داستانش چون داستان سگ است (كه) اگر بر آن حمله ور شوی، زبان از كام برآورد و اگر آن را رها كنی، (باز هم) زبان از كام برآورد. اين مثل آن گروهی است كه آيات ما را تكذيب كردند.✅ پس اين داستان را (برای آنان) حكايت كن. شايد كه آنان بينديشند]💠💠 @qoran114moballge✅ 🌹 صفحه1⃣
1⃣ علی بن ابراهیم در باره این سخن خدای عز و جل: «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِیَ آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِینَ» فرمود:✅ همانا این آیه در مورد بلعم بن باعُورا نازل شد كه از بنی اسرائیل بود.🔹 سپس علی بن ابراهیم در باره این فرموده خدای عز و جل میگوید: 🔹از امام رضا علیه السلام روایت شده است كه: #خدا_ اسم_ اعظم را به بلعم بن باعورا داد و با آن دعا میكرد و دعایش اجابت میشد. پس به طرف فرعون متمایل شد. هنگامی كه فرعون به هنگام تعقیب موسی علیه السلام و یارانش از مقابل وی گذر كرد، فرعون به بلعم گفت: خدا را بخوان تا موسی و یارانش را به دست ما بسپارد. بلعم سوار الاغش شد تا به دنبال موسی و یارانش بیفتد، اما الاغش سرباز زد و بلعم شروع به زدن الاغ كرد. خدای عز و جل آن الاغ را به سخن وا داشت و گفت: وای بر تو، چرا مرا میزنی؟ آیا میخواهی با تو بیایم تا پیامبر خدا موسی و گروهی از مؤمنان را به چنگ بیاوری؟! ✅پس آن قدر آن را زد تا از پای درآمد. در نتیجه، آن اسم از زبانش جدا شد و این فرموده خداوند به همین موضوع اشاره دارد: «فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِینَ *🔹 وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَی الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ» و این مثلی است كه خدا آن را زده است.💠💠@qoran114moballge✅صفحه2⃣🌹
💠سپس #امام _رضا _علیه السلام فرمودند: از میان حیوانات، ✅فقط سه حیوان وارد بهشت میشوند: #الاغ _بلعم #سگ اصحاب #كهف و #گرگ. دلیل ورود گرگ به این جمع این است كه پادشاهی ستمگر مردی داروغه را فرستاد تا گروهی از مؤمنان را جمع كرده و آنان را شكنجه دهد. این مرد داروغه، پسری داشت كه سخت مورد علاقهاش بود و آن گرگ آمد و پسرش را خورد. مرد داروغه، سخت ناراحت شد. خدا گرگ را وارد بهشت كرد، چون آن مرد داروغه را غمگین ساخت.«۱»🔹
2⃣✅سلیمان لَبّان نقل كرده است كه: امام باقر علیه السلام فرمودند: ✅آیا میدانی مَثَل مغیرة بن سعید چیست؟ گفت: عرض كردم خیر. فرمودند: مَثَل او مَثل بلعم است كه به وی #اسم_ اعظم داده شد، آن جا كه خدای عز و جل میفرماید: «آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَكَانَ مِنَ) ✅طبرسی در باره این سخن خدای تبارك و تعالی خدای عز و جل: «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِیَ آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِینَ»🔹 میگوید:# امام _باقر علیه السلام فرمودند: در اصل این آیه در باره بلعم بن باعورا است.✅ سپس خداوند تبارك و تعالی آن را به عنوان مثلی برای هر كسی از اهل قبله (مسلمانان) كه هوا و هوس خویش را بر هدایت الهی ترجیح میدهد، قرار داده است.«۳»تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۴۹.
۲- تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۴۵، ح ۱۱۸.
۳- مجمع البیان، ج ۴، ص ۳۹۵.💠💠💠@qoran114moballge✅🌹صفحه3⃣پایان
4_5873245538215790726.mp3
5.15M
🌹 #نجـوای_عـاشقـانه 🌹
🔷 باز پوشاندی گناهانم را و مشتم وا نشد
@qoran114moballge✅🌹