eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
836 دنبال‌کننده
932 عکس
115 ویدیو
42 فایل
🔰کانال اطلاع رسانی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در ایتا 📨ارتباط با روابط عمومی: @SA_Ui_Es ● کانال آرشیو برنامه‌های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث: 📁 @quran_Hadith1403
مشاهده در ایتا
دانلود
دعایِ روزِ ششم ماه مبارک رمضان 🌙 ______________ @qranhadisesf @Qoranui
🌙بخشاینده... إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ... بايد نسبت به خوبى‌ها مشوق بود و نسبت به بدى‌ها، بخشاينده. @qranhadisesf @Qoranui
🍃انسان معنوی و عشق‌ورزی به همه هستی از مهم‌ترین ویژگی‌های پرورش‌ یافتگان اخلاق و معنویت اسلامی «کلان‌نگری» و «خیرخواهی» و «عشق‌ورزی» به همه آفریده‌ها است. به تعبیر زیبای : به جهان خرم از آنم که جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست و این آموزه‌ای است که در اغلب ادعیه ماه مبارک رمضان موج می‌زند: اللَّهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَانٍ اللَّهُمَّ اقْضِ‏ دَيْنَ كُلِّ مَدِينٍ اللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ اللَّهُمَّ فُكَّ كُلَّ أَسِيرٍ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيض‏ از مهم‌ترین آثار و پیامدهای نگاه عاشقانه به هستی این است که عاشق غیر از دلدادگی به معشوق و جلب رضایت او و تأمین خواسته‌های او هیچ شأن و جایگاهی برای خود قائل نیست. او خود را خدمتگزار و نوکر همگان می‌داند. او خود را بدهکار همه مردمان می‌داند. درد و رنج آنها را درد و رنج خود می‌داند. حتی بی‌مهری و حرمت‌شکنی دیگران باز هم او را از دغدغه خدمت به آنها باز نمی‌دارد. او خود را وقف خدمت به خلق می‌کند. ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
. بسم الله الرحمن الرحیم 📚بر کرانۀ کافی تراث روایی شیعه گنجینه‌ای است که نظر و آگاهی به آن و آشنایی با موضوعات و عناوین اصلی و فرعی در هر زمینه، هندسۀ معارف دینی اعم از عقاید، اخلاق و احکام را در ذهن مخاطب تنظیم می‌کند. توجه به نحوه و ترتیب ارائۀ موضوعات در کتب حدیثی، نحوۀ باب‌بندی، عناوین باب‎‌ها، تعداد احادیث هر باب، معصومان و راویان پربسامد در آن باب و ... همه و همه می‌تواند به عنوان آجرهای کوچکی برای ساخت این هندسه باشد. از این رو برآن شدیم تا به مناسبت روزهای ماه مبارک رمضان، به قدر وسع، به «الکافی»، کتاب «الصیام»، نگاهی شناخت جویانه بیافکنیم و از این مزرع سبز تا هنگام رؤیت داس ماه شوال، هر روز خوشه‌ای برچینیم. «الکافی» تألیف «محمد بن یعقوب کلینی» قدیمی‌ترین و مهم‌ترین کتاب از کتاب‌های چهارگانۀ حدیثی شیعه است که نزد هر حدیث‌پژوه جایگاه ویژه‌ای دارد. این کتاب شامل سه بخش اصول، فروع و روضه است. پیش از ورود به بحث باید یادآور شد که تقسیم «الکافی» به اصول، فروع و روضه، تقسیمی متأخر است و سابقۀ آن بنابر نظر برخی محققان، فراتر از قرن یازدهم در کتاب «الفوائد المدنیه» ملا محمدامین استرآبادی نمی‌‌رود. فروع کافی شامل 26 کتاب، و 10911 حدیث است. شاخصۀ اصلی فروع، فقهی بودن آن است که به جز موارد اندک، در غالب ابواب و احادیث رعایت شده‌است. (مهدی لطفی، روش شیخ کلینی در طبقه بندی روایات کافی، دو فصل‌نامۀ مطالعات قرآن و حدیث، سال هفتم، شماره دوم، بهار و تابستان 1393) کتاب «الصیام» در فروع کافی بین دو کتاب «الزکاه» و«الحج» قرار گرفته‌ و شامل هفتاد باب است. دو باب «ابواب السفر» و «باب الاعتکاف» دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که اولی مشتمل بر هشت باب و دومی شش باب است. 🖊 🍃 ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری کوتاه بر باب اول و دوم کتاب الصیام: 1. بَابُ مَا جَاءَ فِي فَضْلِ الصَّوْمِ وَ الصَّائِم‏ (روایاتی که در فضیلت روزه و روزه‎‌دار رسیده‎‌است.) شامل هفده روایت احادیث این باب دربارۀ جایگاه روزه و آثار روزه در دنیا و آخرت است. اولین روایت این باب، روایت مشهوری از امام باقر علیه‌السلام است: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسى‏، عَنْ حَرِيزٍ عَنْ زُرَارَةَ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلى‏ خَمْسَةِ أَشْيَاءَ: عَلَى الصَّلَاةِ، وَ الزَّكَاةِ، وَ الْحَجِّ، وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْوَلايَةِ وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ». روایت ششم این باب مشتمل بر عبارتی است که صاحبان غریب الاثر به توضیح آن پرداخته‌اند: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ، عَنْ سَلَمَةَ صَاحِبِ السَّابِرِيِّ، عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏- يَقُولُ: الصَّوْمُ لِي، وَ أَنَا أَجْزِي عَلَيْهِ» در شرح عبارت « أَنَا أَجْزِي عَلَيْهِ» مطالب بسیاری بیان شده که دو مورد از آن عبارت است از: ابن اثیر در «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر» می‌گوید: «بهترین تفسیری که برای این حدیث شنیده‌ام این است: همۀ عباداتی که بندگان به واسطۀ آن به خدا تقرب می‌جویند از جمله نماز و حج و صدقه و قربانی و... مشرکان نیز خدایان خود را با آن عبادات، می‌پرستیدند. اما شنیده نشده که گروهی از مشرکین و صاحبان نحل خدایان خود را با روزه پرستیده باشند. روزه عبادتی است که فقط با تشریع شناخته شده‌است.» (ابن‌اثیر، ج1، ص270) علامه مجلسی در مرآه العقول وجه جدیدی برای معنای عبارت از قول سید المحققین نقل می‌کند: «بی‌نیازی از غذا صفت خداوند متعال است. گویا می‌گوید روزه‌دار با صفتی از صفاتم به من تقرب می‌جوید.» (مجلسی، ج16،ص200) 2. بَابُ فَضْلِ شَهْرِ رَمَضَان‏ (فضیلت ماه رمضان) شامل هفت روایت علل فضیلت ماه رمضان در این روایات: • استناد به آیۀ «انّ عدّه الشهور عند الله اثنی عشر شهراً...» و تفسیر آن • به سبب شب قدر • به سبب عفو و غفران خاص و فراگیر الهی در این ماه لازم به ذکر است این باب شامل سه روایت نبوی صلی‌الله علیه و آله از زبان امام صادق علیه‌السلام، دربارۀ فضیلت ماه رمضان است؛ از جمله خطبۀ مشهور ایشان در روزهای پایانی ماه شعبان. عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ، عَنْ عَمْرٍو الشَّامِيِّ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: « «إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ‏ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ، وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ، وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ، وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ». شرح مختصر برخی واژه‌ها و عبارات: غرّة كلّ شي‏ء: أوّله و أكرمه. و النفيس من كلّ شي‏ء غرّة. قلب كلّ شي‏ء: لبّه و خالصه و محضه. علامه مجلسی در تبیین عبارت: « فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ» می‌گوید: «مراد امر به تلاوت قرآن در اولین شب از این ماه است.» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🌙ای دوست آن که دوستی ندارد... ای دوست آن که دوستی ندارد، ای پزشك آن که پزشکی ندارد... ای پاسخگوی آن که پاسخگویی ندارد، ای یار مهربان آن که یار مهربانی ندارد... ای همراه بی همراهان، ای فریاد رس آن که فریاد رسی ندارد... ای رهنمای آن که رهنمایي ندارد، ای همدم آن که همدمی ندارد... ای رحم کننده آن که رحم کننده‌ای ندارد، ای همنشین آن که همنشینی ندارد... @qranhadisesf @Qoranui
دعایِ روزِ هشتم ماه مبارک رمضان 🌙 _____________ @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانه کافی 🍃 مروری کوتاه بر باب سوم و چهارم کتاب الصیام: 3. بَابُ مَنْ فَطَّرَ صَائِما (کسی که روزه‌داری را افطار دهد) شامل چهار روایت • دربارۀ اجر و فضیلت افطاری دادن • بیان سیرۀ امام علی بن الحسین در افطاری ماه رمضان روایت چهارم این باب و بیان فضیلتی ویژه: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ، عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ، عَنْ مَسْعَدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِيهِ‏ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ، قَالَ: «دَخَلَ سَدِيرٌ عَلى‏ أَبِي عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، فَقَالَ يَا سَدِيرُ، هَلْ تَدْرِي أَيُّ اللَّيَالِي هذِهِ؟ فَقَالَ: نَعَمْ، فِدَاكَ أَبِي، هذِهِ لَيَالِي شَهْرِ رَمَضَانَ فَمَا ذَاكَ؟ فَقَالَ لَهُ: أَ تَقْدِرُ عَلى‏ أَنْ تُعْتِقَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ هذِهِ اللَّيَالِي عَشْرَ رَقَبَاتٍ‏ مِنْ وُلْد إِسْمَاعِيلَ؟ فَقَالَ لَهُ‏ سَدِيرٌ: بِأَبِي أَنْتَ‏ وَ أُمِّي لَايَبْلُغُ مَالِي ذَاكَ‏ فَمَا زَالَ يَنْقُصُ حَتّى‏ بَلَغَ بِهِ رَقَبَةً وَاحِدَةً، فِي كُلِّ ذلِكَ‏ يَقُولُ: لَاأَقْدِرُ عَلَيْهِ، فَقَالَ لَهُ: فَمَا تَقْدِرُ أَنْ تُفَطِّرَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَجُلًا مُسْلِماً؟ فَقَالَ لَهُ‏ بَلى‏ وَ عَشَرَةً، فَقَالَ لَهُ أَبِي عَلَيْهِ السَّلَامُ: فَذَاكَ‏ الَّذِي أَرَدْتُ يَا سَدِيرُ، إِنَّ إِفْطَارَكَ‏ أَخَاكَ‏ الْمُسْلِمَ يَعْدِلُ‏ رَقَبَةً مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِيلَ عَلَيْهِ السَّلَامُ». فَمَا زَالَ يَنْقُصُ حَتّى‏ بَلَغَ بِهِ رَقَبَةً وَاحِدَةً، فِي كُلِّ ذلِكَ‏ يَقُولُ: لَاأَقْدِرُ عَلَيْهِ: [امام] به تدریج از ده نفر کم کرد و هربار از سدیر پرسید [می‌توانی در هر شب از شب‌های ماه رمضان نه نفر از فرزندان اسماعیل را در راه خدا آزاد کنی؟ هشت؟ هفت؟...تا به یک نفر رسید و سدیر در جواب همه گفت: نه! فَقَالَ لَهُ: فَمَا تَقْدِرُ أَنْ تُفَطِّرَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَجُلًا مُسْلِماً؟ فَقَالَ لَهُ‏ بَلى‏ وَ عَشَرَةً: [امام] فرمود: نمی‌توانی در هر شب یک نفر مسلمان را افطار دهی؟ سدیر جواب داد: می‌توانم؛ حتی اگر ده نفر باشند. 4. بَابٌ فِي النَّهْيِ عَنْ قَوْلِ رَمَضَانَ بِلَا شَهْر (باب در نهی از نام بردن «رمضان» به تنهایی و بدون واژۀ ماه) شامل دو روایت مضمون این دو روایت پرهیز دادن مخاطب از نامیدن این ماه به «رمضان» و ضرورت بیان «ماه رمضان» عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ، عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ، عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: كُنَّا عِنْدَهُ ثَمَانِيَةَ رِجَالٍ، فَذَكَرْنَا رَمَضَانَ، فَقَالَ: «لَا تَقُولُوا هذَا رَمَضَانُ‏ وَ لَاذَهَبَ رَمَضَانُ، وَ لَاجَاءَ رَمَضَانُ؛ فَإِنَّ رَمَضَانَ اسْمٌ مِنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ‏ عَزَّ وَ جَلَّ لَايَجِي‏ءُ وَ لَايَذْهَبُ، وَ إِنَّمَا يَجِي‏ءُ وَ يَذْهَبُ الزَّائِلُ، وَ لكِنْ قُولُوا: شَهْرُ رَمَضَانَ؛ فَإِنَّ الشَّهْرَ مُضَافٌ‏ إِلَى الِاسْمِ، وَ الِاسْمُ اسْمُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ، وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ، جَعَلَهُ‏ مَثَلًا وَ عِيداً». 🖊 ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🌙پاداش ده برابر... مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا... هركه نيكـى آورد، پس براى او پاداشى ده برابر آن است و هركه بدى آورد، جز مانند آن كيفر نخواهد ديد و به آنان هرگز ستم نخواهد شد..! 🔸در شیوه تربیتی اسلام، تشویق ده برابر تنبیه است. @qranhadisesf @Qoranui
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی 🌸 🌸آغاز سال ۱۴۰۳ مبارک باد.🌸 @qranhadisesf