eitaa logo
انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشگاه اصفهان
835 دنبال‌کننده
932 عکس
115 ویدیو
42 فایل
🔰کانال اطلاع رسانی انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان در ایتا 📨ارتباط با روابط عمومی: @SA_Ui_Es ● کانال آرشیو برنامه‌های انجمن علمی علوم قرآن و حدیث: 📁 @quran_Hadith1403
مشاهده در ایتا
دانلود
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی 🌸 🌸آغاز سال ۱۴۰۳ مبارک باد.🌸 @qranhadisesf
🌸‌ تبریک نوروز و آغاز سال نوی شمسی و همزمانی بهار طبیعت و بهار قرآن.🌸 فَانظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (روم ۵۰) «پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده‌کننده مردگان است، و اوست که بر هر چیزی تواناست.» ✨اللهم عجل لولیک الفرج@qranhadisesf
🌙نعمت... فَأَيُ نِعَمِكَ يَا إِلَهِي أُحْصِي عَدَداً... خدایا کدامیك از نعمت‌هایت را به شماره آورم یا یا برای کدامیك از عطاهایت به سپاسگزاری برخیزم..؟! درحالیکه پروردگارا، بیش از آن است که شماره‌گران برشمارند یا اینکه یاد دارندگان در دانش به آنها برسند! «اوج دعای شیعه، دعای عرفه است.» @qranhadisesf @Qoranui
. صلی الله علیک یا خدیجة الکبری 🏴السَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا زَوْجَةَ سَیّدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ🏴 🏴 سالروز وفات بزرگ بانوی جهان اسلام، زوجة النبی، ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها بر همه مسلمانان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب هفتم کتاب الصیام باب هفتم از کتاب الصیام «نادر» نام دارد. از شیوه‌های رایج گردآوری حدیث در قرن دوم تا چهارم هجری، نوادر نویسی است. این عنوان یا نام کتابی مستقل مثل «نوادر الحکمه» اشعری بوده‌است یا به صورت بابی در خلال ابواب جوامع روایی مانند کتاب «فضل العلم» کافی قرار گرفته‌است. چیستی کتاب یا باب «نوادر» و «نادر» مجلسی در مرآه العقول: «باب النوادر أي أخبار متفرقة مناسبة للأبواب السابقة و لا يمكن إدخالها فيها، و لا عقد باب لها لأنها لا يجمعها باب، و لا يمكن عقد باب لكل منها.» (مجلسی، ج1، ص154) در حقیقت اخبار متفرقه‌ای که با ابواب پیشین خود مناسبتی داشته ولی در عین حال ممکن نبوده در آن ابواب یا در بابی مستقل جایگذاری شوند به صورت مجموعه‌ای کشکول‌وار به نام «نوادر» یا «نادر» شکل گرفته‌اند. مامقانی در مقباس الهدایه: « نوادر، کتاب یا باب حدیثی است که در آن روایات اندکی وجود دارد که به سبب کمی در یک باب قرار نمی‌گیرند. این احادیث می‌توانند در یک موضوع باشند مثل «نوادر الصلاه» یا در موضوعات مختلف.» (مامقانی، ج3، ص30) باب هفتم: نادر شامل سه روایت مضمون روایات این باب نقصان‌پذیر نبودن ماه رمضان است. (حتماً سی روز است و کمتر از آن نیست.) مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى‏، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنِ ابْنِ سِنَانٍ، عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ، عَنْ مُعَاذِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: «شَهْرُ رَمَضَانَ ثَلَاثُونَ يَوْماً لَايَنْقُصُ وَ اللَّهِ» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانه کافی 🍃 مروری بر باب هشتم کتاب الصیام: «باب» شامل چهار روایت در بعضی نسخ این باب عنوان «اطباق السماء» دارد. به معنای پوشیده شدن آسمان با ابرها به نحوی که دیدن ماه و ستارگان ممکن نباشد. مضمون این روایات در پی دادن ملاکی برای محاسبۀ روز اول ماه رمضان است به هنگامی که ابرها آسمان را پوشانده و مانع از رؤیت هلال ماه می‌شوند. ملاک چنین است: پنج روز به روز اول ماه رمضان سال گذشته اضافه کن و روز پنجم را روز اول ماه رمضان امسال قرار بده. تعداد روزها هر چهار سال یک بار به شش روز تغییر می‌کند. (اعمال سال کبیسه در محاسبات) عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ مَنْصُورِ بْنِ الْعَبَّاسِ، عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْأَحْوَلِ، عَنْ عِمْرَانَ الزَّعْفَرَانِيِّ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّا نَمْكُثُ فِي الشِّتَاءِ الْيَوْمَ وَ الْيَوْمَيْنِ، لَاتُرى شَمْسٌ‏ وَ لَانَجْمٌ، فَأَيَّ يَوْمٍ نَصُومُ؟ قَالَ: «انْظُرِ الْيَوْمَ الَّذِي صُمْتَ‏ مِنَ السَّنَةِ الْمَاضِيَةِ، وَ عُدَّ خَمْسَةَ أَيَّامٍ، وَ صُمِ الْيَوْمَ‏ الْخَامِسَ». ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
🌙 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! اگر پدران و برادرانتان، «کفر» را بر «ایمان» ترجیح دادند، ولایت آنان را نپذیرید و هر کس از شما دوستى و ولایت آنان را بپذیرد، آنان همان ستمگرانند. @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب نهم کتاب الصیام بَابُ الْيَوْمِ الَّذِي يُشَكُّ فِيهِ مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ هُوَ أَوْ مِنْ شَعْبَانَ‏ شامل 9 روایت همان‌طور که از عنوان باب برمی‌آید روایات آن دربارۀ روزۀ یوم الشک است. روزی که میان آخر شعبان و اول رمضان مردد است. دو روایت در این باب از تقیۀ معصوم در زمان بنی عباس و افطار روزۀ یوم الشک حکایت دارد. أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ‏ ابْنِ أَبِي الصُّهْبَانِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ بَكْرِ بْنِ جَنَاحٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ شَجَرَةَ، عَنْ بَشِيرٍ النَّبَّالِ: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ‏ يَوْمِ الشَّكِّ؟ فَقَالَ: «صُمْهُ‏ فَإِنْ يَكُ مِنْ شَعْبَانَ، كَانَ تَطَوُّعاً، وَ إِنْ يَكُ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، فَيَوْمٌ وُفِّقْتَ لَهُ» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui
📚بر کرانۀ کافی 🍃 مروری بر باب دهم کتاب الصیام بابُ وُجُوهِ الصَّوْمِ‏ شامل یک روایت راوی این روایت زهری است. روایت مفصلی که در آن امام علی بن الحسین علیه السلام در تصحیح باور زهری، چهل وجه برای روزه بیان می‌کند. ده وجه آن مانند روزۀ ماه رمضان واجب است. ده وجه دیگر حرام است. چهارده وجه آن اختیاری است. روزۀ اذن بر سه وجه است و سه وجه باقیمانده روزۀ تأدیب، روزۀ اباحه و روزۀ مسافر و بیمار است. سپس همۀ وجوه را بر می‌شمرد. چند وجه از وجوه واجب: 1.صِيَامُ شَهْرِ رَمَضَانَ، 2.صِيَامُ‏ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ فِي كَفَّارَةِ الظِّهَار به استناد آیات 3 و 4مجادله، صِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ‏ فِي قَتْلِ الْخَطَإِ لِمَنْ لَمْ يَجِدِ الْعِتْقَ وَاجِبٌ‏ به استناد آیۀ 92 نساء چند وجه از وجوه حرام: صَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ، وَ يَوْمِ الْأَضْحى‏، وَ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ مِنْ أَيَّامِ‏ التَّشْرِيقِ، صَوْمُ الْوِصَالِ، صَوْمُ الدَّهْرِ چند وجه از وجوه مباح و اختیاری: صَوْمُ يَوْمِ الْجُمُعَةِ وَ الْخَمِيسِ‏ وَ صَوْمُ أَيَّامِ‏ الْبِيضِ، وَ صَوْمُ سِتَّةِ أَيَّامٍ مِنْ شَوَّالٍ بَعْدَ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ صَوْمُ يَوْمِ عَرَفَةَ علامه مجلسی در مرآه العقول و فیض کاشانی در وافی در معنای روزۀ اذن، تأدیب واباحه چنین آورده‌اند:«روزۀ اذن روزه‌ای است که با اذن دیگری صحت می‌یابد مثل روزۀ مستحبی زن که باید با اذن همسر باشد. روزۀ تأدیب شامل روزه‌های تمرینی برای نابالغان نزدیک بلوغ است و روزۀ اباحه به معنای روزه‌ای است که در آن یکی از مبطلات روزه به صورت غیر اختیاری اتفاق افتاده باشد و شارع از این فساد چشم‌پوشیده یا به معنایی اتمام روزه را مباح دانسته.» ---------------- @qranhadisesf @Qoranui