مقایسه مقام بیات و مقام راست.pdf
232.9K
به نام خدا
🟡 مقایسه تفاوتها (و ویژگیهای)
مقام بیات و مقام راست، در تلاوت
فایل pdf
✍️ به قلم
مهندس احســــان اعتبــــــاریان
@Qtelavat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نجم قمر ۱۹۸۹ میلادی، ۵۱ دقیقه
بیات شروع ، راست ، سهگاه ، حجاز ، سهگاه ۲ ، راست ۲ ، بیات ، صبا
@Qtelavat
به نام خدا
🟢 معرفی سه تفاوت در سبک
مصطفی اسماعیل و کامل یوسف بهتیمی
قبلش یه نکتهای را عرض کنم. لمس و درک واقعی از « میزان توانمندی و کیفیت صدای قاریان بزرگ » توسط غیر اهل فن، فقط در یک جلسه با شرکت و حضور فیزیکی و اجرای زنده این قاریان صورت میپذیرد. متاسفانه شنیدن از ضبط نوار و ... اِشِل بسیار کوچک و ناقصی از صدای این بزرگان ارائه میدهد.
اما نکته بعد اینکه آنهایی که به امثال قاریان متشخص و شهیر مصری از قبیل کامل یوسف، مصطفی اسماعیل، منشاوی، عبدالباسط، شعشاعی، رفعت و ... ایراد میگیرند (زیاد هم دیده شده) (حالا هر ایرادی حتی ایراداتی که به صوت شخص هم خیلی ربط نداشته باشد) به نظر نگارنده « هیچی از تلاوت و هنرهای صوتی درک نکردهاند » حتی اگر آدم سرشناسی باشند و یا حتی از این مدرکدارها (کیلویی) باشند. مشخصا فرد اگر چیزی بارش باشه و حالیش باشه، واقعا به مدرک نیازی نداره. اما اگر فرد احساس ضعف و کمبود کند، دنبال گرفتن هر نوع مدرکی (و ایضا رتبه و ...) میرود تا خلا اعتماد بنفس و ناتوانی خود را با آن پوشش دهد. علت بزرگ مشکلات جامعه نسل جوان ما در بازار کار و ... همین موضوع است زیرا که در عمل و اجرا ضعیف هستیم.
حالا اگر آدمی که رفته دنبال گرفتن مدرک یا رتبه و بالاخره با هر مسیری اونو دریافت نموده، بیاد برای اون دسته اول که با هنر و ذکاوت خود به جایی رسیده قیافه بگیرد قطعا نشان از نادانی و حماقت طرف هست. خدا شفا عنایت فرماید. 😉
شیخ کامل یوسف بهتیمی هم دقیقا از اون « بیمدرکها » بود چون گفته شده که تحصیلات « الازهر » را بخاطر شرکت در جلسات قرائت بزرگان قاهره رها کرد. اما آثار مهم برجای مانده از بهتیمی امروزه در نمایش یک صوت کامل بینظیر است. گاهی حتی بهتر از محمد عمران.
🟡 خب معرفی سه تفاوت مهم مصطفی و کامل یوسف در سبک تلاوتشون
۱- مصطفی اسماعیل استاد قهار روایتگری است. یعنی جوری داستانها را روایت میکند انگاری که خودش آنجا بوده، دیده، و حال دارد با آب و تاب و احساس شخصی تعریف میکند. حالا فرض کنید در جریان داستان حضرت یوزارسیف در تلاوت سوره یوسف + حاقه، سر اون قضیه معروف که در همین سوره به زیبایی توسط خداوند تصویرگری و روایت شده انگار مثلا در یکی از کمدهای! قصر زلیخا قایم شده و شخصا « زیر و زبر » قضیه را با چشم خود دیده است!
اما کامل یوسف بهتیمی معمولا در زمینه روایتگری قصص قرآن، با لحاظ انواع لحن بیان داستانی، چندان پر قدرت و مرجع و الگو نیست. برای همین معمولا تلاوتهای سور معروف و حاوی قصص استاد بهتیمی، یا معمولی است و یا با استانداردها و المانهای خاص داستان پردازی قرآنی که توسط مصطفی اسماعیل و رفعت و محمد عکاشه و شعشاعی تنظیم و تدوین شدهاند، فاصله دارد.
۲- نحوه ارائه الحان در سبک مصطفی اسماعیل با اینکه همراه با ترتیب مقامی نسبتا ثابت است اما نغمات درون مقامی در تلاوات مختلف، سیر ثابت و تکرار شونده کمتری نسبت به کامل یوسف دارد همچنین الگوی نغمات در سبک کامل یوسف حتی از مصطفی اسماعیل، ساختار تثبیت شده و نظاممندتری دارد. این موضوع برای یادگیری نوآموزان بیشتر یاریرسان است. مشابه این موضوع در سبک رمضان و شحات و زناتی نیز دیده میشود.
همانطور که قبلا نیز گفتهام قاریان بزرگ هیچ موقع با این نیت که، نوآموزان از آنها صوت و لحن را، با دقت و کلاسه بندی شده یاد بگیرند، تلاوت ننموده اند. تلاوت مجلسی صرفا برای حظ و بهره شنیداری شنونده اجرا میگردد.
۳- دوران اوج مصطفی اسماعیل بزعم حقیر، دهه پنجاه و دهه چهل میلادی و دوران اوج کامل یوسف بهتیمی، دهه شصت میلادی است. تفاوت سنی این دو هم نسبتا تایید کننده همین موضوع است. گرچه تلاوتهای خوبی از مصطفی اسماعیل در دهه هفتاد و بخصوص دهه شصت میلادی وجود دارد که بسیار قابل اعتنا هستند. اما هر قاعده کلی براساس فراوانی نمونه و فکتهای آن گذاشته میشود و حتما استثنائاتی نیز دارد. والسلام
احسان
اعتباریان
موقت
@qtelavat