تحلیل تلاوت سوره بلد استاد سعید الزناتی.pdf
304.1K
🌍 تحلیل تلاوت ماندگار و بینظیر سوره بلد اثر استاد هنرمند شیخ سعید عبدالصمد الزناتی
☔️ | نغمه شناسی تلاوت
☂ | سبک شناسی تلاوت
⛈ | نکته شناسی تلاوت
✓ اثر ماندگار استاد احسان اعتباریان
£ امضاء دی ماه ۱۳۹۹
@qtelavat
✅ اپلیکیشن حرفه ای < مدرسه تلاوت >
💔 لینک معرفی و دانلود اپلیکیشن / مدرسه تلاوت 1
https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschoolone
💙 لینک معرفی و دانلود اپلیکیشن / مدرسه تلاوت 2
https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo
@Qtelavat
با سلام
✅ قابل توجه عزیزانی که موقع دریافت نسخه کامل مدرسه تلاوت با این خطا مواجه می شوند، لینک زیر را لمس نموده و در تنظیمات کافه بازار در قسمت « سایر مجوزها » به پنجره « پاپ آپ » « اجازه » نمایش بدهید.
🍓 طبق توضیحات لینک زیر (جدیدددد)
https://help.cafebazaar.ir/categories/72/articles/431
🍏 رفع اشکال از تنظیمات بازار حین خرید نسخه کامل مدرسه تلاوت
با لینک زیر
https://help.cafebazaar.ir/categories/72
🌍 تحلیل حرفه ای استاد محمد صدیق منشاوی / دوباره زنده شد (بشکل راهنمای معلم)
- با ویراست و شکل جدید
- در 292 صفحه به شکل جزوه
- در قطع A4 چاپ سال 1400
- با اضافات و ویرایشات جدید و توضیحات تکمیلی (هفتاد صفحه اضافه توضیحات نسبت به کتاب تحلیل حرفه ای 2)
- ده تحلیل تلاوت قبل + تشریح کامل لحن فرازها (به سیاق کتاب قاری حرفه ای)
🔔 آشنایی با ویراست اول (راهنمای معلم) تحلیل حرفه ای استاد محمد صدیق منشاوی
+ پیوست مقامات، نغمات
+ پیوست مقامات، ترکیبات
+ پیوست معرفی الگوی نغمات تلاوت
+ پیوست اکتاو اساسی موسیقی عربی
+ پیوست دست آموزشی
+ پیوست ارزیابی هنر استاد
و...
خودآموز معلم حرفه ای صوت و لحن تلاوت سبک استاد محمد صدیق منشاوی
@QTelavat
🔔 آشنایی با « راهنمای معلم » کتاب تحلیل حرفه ای استاد محمد صدیق منشاوی
🍓 پیوست های اثر:
+ مقامات، نغمات
+ مقامات، ترکیبات
+ معرفی الگوی نغمات تلاوت
+ اکتاو اساسی موسیقی عربی
+ دست آموزشی
+ ارزیابی هنر استاد
و ...
- در 292 صفحه به شکل جزوه، در قطع A4، چاپ سال 1400
- با اضافات و ویرایشات جدید و توضیحات تکمیلی (هفتاد صفحه اضافه نسبت به مرحوم کتاب تحلیل حرفه ای 2)
- ده تحلیل تلاوت قبل و تشریح کامل لحن فرازها (به سیاق کتاب قاری حرفه ای)
⭕️ نسخه های جزوه تمام شد
خودآموز معلم حرفه ای صوت و لحن تلاوت سبک استاد محمد صدیق منشاوی
@QTelavat
💙 مرکز جدید عرضه کتابهای تحلیل حرفهای
🧢 دیگر مراکز فروش
۱ - اصفهان خ مسجد سید، جنب کوچه مسجد و دبیرستان ولایت، روبروی آجیل زربار، انتشارات عروج ایمان (حاج آقای نصر)
۰۹۱۳۲۶۵۹۷۳۲
۲ - شهر قم : خیابان ارم - پس از پاساژ قدس - انتشارات روحانی (آقای محمدی)
025 - 37741776
09125515487
در پایتخت کشور / شهر تهران :
۳ - تهران، خیابان حافظ، بعد از تقاطع طالقانی، خیابان رشت، نبش کوچه ستوده، پ ۳۹، سازمان دارالقران، فروشگاه بصائر (آقای موسوی)
۰۹۱۲۸۰۸۸۱۲۴
۴ - مشهد مقدس : خیابان آیت الله شیرازی - چهار راه شهداء - پاساژ فیروزه، طبقه منهای یک - نغمه سرای قرآن مشهد (آقای مروی) :
051 - 32214843
09158076905
آموزش_عمومی_اصوات_و_الحان_تلاوت_1.mp3
8.53M
کلاس درس عمومی آموزش الحان و اصوات تلاوت (جلسه اول)
🍏 با کارشناسی استاد اعتباریان
- به مدت 35 دقیقه و حجم 8 مگ
تولید: فروردین ۱۳۹۹
@qtelavat
Asvat & Alhan 2.mp3
9.86M
کلاس درس آموزش عمومی الحان و اصوات تلاوت (جلسه دوم)
🍏 با کارشناسی استاد اعتباریان
- به مدت 40 دقیقه و حجم 9.4 مگ
@quran_telavat
آموزش عمومی اصوات و الحان تلاوت 3.mp3
12.53M
کلاس درس آموزش عمومی الحان و اصوات تلاوت (جلسه سوم)
🍏 با کارشناسی استاد اعتباریان
- به مدت ۵۱ دقیقه و حجم ۱۲ مگ
@quran_telavat
جلسه_چهارم_آشنایی_عمومی_با_اصوات_و_الحان_تلاوت.mp3
13.42M
کلاس درس آموزش عمومی الحان و اصوات تلاوت (جلسه چهارم)
🍏 با کارشناسی استاد اعتباریان
- به مدت ۵۶ دقیقه
- حجم ۱۲.۸ مگ
- قسمت آخر
تهیه و تولید: فروردین ۹۹
@quran_telavat
به نام آفریننده علم و قلم
🍐 چشیدن « لذت تلاوت » همراه با آثار انتشارات قاریان حرفه ای
در اینستاگرام صفحه انتشارات را دنبال نمایید
https://www.instagram.com/qurantelavat/
در ایتا
@qtelavat
🟡 تلاوت حرفه ای ۱ و ۲
🔸 استاد عبدالفتاح شعشاعی
🔸 استاد کامل یوسف بهتیمی
@qtelavat
به نام خدا
🟡 مقام نهاوند در شیوه استاد عبدالفتاح شعشاعی و تفاوت های آن با نهاوند شیخ مصطفی اسماعیل
در نظرسنجی ابتکاری سالهای قبل که در کانال قاریان و فنون تلاوت انجام شد (زمانیکه پنج هزار نفر عضو داشت) 522 نفر از اعضاء در نظرسنجی محبوبیت مقامات شرکت کرده و مقام نهاوند به عنوان دومین مقام محبوب بین مخاطبین انتخاب گردید. اصولا نغمات و فرعیات مختلف این مقام جزو محبوب ترین الحان تلاوت هستند. اجرای آن تقریبا ساده و الحان آن بسیار متنوع و بر روی مخاطب تاثیرگذار است بنابراین اگر رویکرد آماری روی رایج ترین مقامات در تلاوت همه قراء (مصری، ایرانی و ...) انجام شود، قطعا جزو کاربردی ترین مقامات در کنار بیات، حجاز و رست انتخاب خواهد شد.
معهذا این مقام جزو معدود گام های موسیقایی است که دست قاریان خلاق را برای ایجاد ابتکار و خلاقیت باز گذاشته و الحان کاملا مبتکرانه ای از قاریان بزرگی همچون شیخ علی محمود، شیخ محمد رفعت، شیخ محمد عکاشه، شیخ عبدالفتاح شعشاعی، شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ کامل یوسف بهتیمی، شیخ محمود علی البناء، شیخ محمد عمران و ... در تلاوت قابل احصاء و گردآوری است.
یکی از اسالیب مهم تلاوت مصری که در آن مقام نهاوند تمایزات زیادی با دیگر شیوه های مهم داشته و کاملا در آن جذب و شخصی سازی شده، سبک تلاوت استاد شعشاعی است. اصولا در سبک عبدالفتاح شعشاعی بدلایل گوناگون مانند سبک مصطفی اسماعیل برای درک و دریافت هر چه بیشتر قدرت خلاقیت و استادی قاری، باید به « تلاوت های خاص » ایشان که اهل فن معرفی می نمایند، مراجعه نمود و هر اثری از این دو قاری، واجد « ویژه » بودن نیست (بخصوص تلاوت های دوره بالاتر از میانسالی).
اولین تمایز خاص نهاوند در سبک عبدالفتاح شروع معمول آن پس از مقام بیات است (در دیگر سبک ها بخصوص سبک مصطفی معمولا پس از صبا و ... است و پس از بیات کمتر استفاده شده است)
دومین ویژگی نهاوند در این شیوه شروع مقام از نغمه میانی (رو به بالا) یعنی درجه نوای اصطلاحی نهاوند است. (در سبک مصطفی معمولا از نغمه آغازین مقام است)
سومین ویژگی، خلاصه بودن اجرای این مقام در این سبک است (اصولا نهاوند برخلاف ذات متنوع و پر نغمه آن، مقام کوتاهی در تلاوت محسوب می شود، برخلاف مقام راست؛ با وجود اینکه اگر نهاوند بلحاظ تعدد الحان آن از راست بیشتر نباشد، قطعا کمتر نیز نیست).
ویژگی دیگر این مقام در اسلوب شعشاعی، اجرای گام اصلی نهاوند (ترکیب نهاوند + حجاز / منفصل) در اوج است که این مورد در سبک مصطفی، بهتیمی، منشاوی، علی البناء، شحات و ... دیده نمی شود و بطور موردی در شیوه علی محمود، شیخ نقشبندی و احتمالا حصان دیده می شود.
ویژگی مهم بعدی در لحن نهاوند، ملودی های ابتکاری شیخ عبدالفتاح شعشاعی در نهاوند اصلی و فرعیات آن بخصوص نهاوند کردی و نیز عشاق مصری، سلطانی، فرحفزا و ... است.
تزئینات و آرایه های لحنی این مقام نیز ثلاثی بیات و ثلاثی مستعار زیر قرار مقام هستند که اولی در سبک مصطفی معروف، ولی دومی کاملا نادر است. و البته تزیین با نکریز چندان مسبوق به سابقه نیست.
اما در مجموع و با این حال جذابیت و تاثیرگذاری اجرای عبدالفتاح برخلاف بکر و شخصی بودن بسیاری از الحان و جملات لحنی وی، به علت سطح صوتی (زیرایی) پائین تر تلاوتش نسبت به اساتیدی همچون منشاوی، مصطفی و بخصوص بهتیمی، کمتر احساس می شود (آیتم جذابیت و تاثیرگذاری تلاوت) معهذا هنرمندی وی در ارائه الحان بکر را در آثاری همچون فصلت انفطار، فاطر بینه، کهف 17 تا 34، نجم قصار و برخی دیگر از تلاوت های ویژه وی سراغ داریم.
در نهایت و نتیجه گیری، مخلص کلام اینکه قطعا تنوع و جذابیت اجرا در نهاوند شیخ مصطفی اسماعیل علیرغم استقلال نسبتا کمتر ملودی های آن نسبت به شیوه عبدالفتاح، کاملا افزونتر است بخصوص اینکه لحن وی با همراهی صوت هنرمندانه اش در بیان قسمت های اوج داستان های قرآنی در لحن نهاوند، مخاطب عام و خاص را راضی تر نموده و شکوه پابرجا و ماندگاری را در ذهن مخاطب از خود باقی می گذارد.
✍ امضاء | احسان اعتباریان
@QTelavat
استاد عبدالفتاح شعشاعی - مقام نهاوند 2.mp3
694.5K
🟡 استاد عبدالفتاح شعشاعی [ مقام نهاوند ]
از تلاوت نادر سوره حجرات
@QTelavat
به نام خدای صدا
🌍 تمرین در دو سطح صوتی مختلف
خب یه کار متفاوت کردم، یک فراز واحد را در دو سطح صوتی متفاوت قرائت نمودم، در غماز مقام حجاز (نغمه حجاز حسینی) که منتهی به نت پایانی مقام (محیّر مصطلح) میشود
🌍 فایل اول :
نغمه حسینی حجاز را روی نت Sol4 گرفتم که نت پایانی مقام روی Do5 قرار می گیرد.
این صوت را صبح یکی از روزهای جمعه دو سه ساعت پس از بیداری از خواب اجرا کرده ام صدا تقریبا گرم بود
✓ زنگ و شدت صدا بالا و لطافت صدا کم
🌍 فایل دوم :
نغمه حسینی را روی نت Sol#4 گرفتهام که نت نهایی مقام روی 5#Do قرار گرفته است (نت high do مردان است).
این صدا را بعد از ظهر یک روز چهارشنبهای اجرا نمودهام و صدا کاملا گرم بود
✓ کاهش زنگ صدا و افزایش لطافت صدا
احسان اعتباریان
@quran_telavat