eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
551 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
💠قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلامٌ عَلى‌ عِبادِهِ الَّذِينَ اصْطَفى‌ آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ(۵۹/نمل) 💠بگو: سپاس براى خداست و سلام بر آن بندگانش، كه آنان را برگزيد. آيا خدا بهتر است يا آنچه را كه شريك قرار مى‌دهند؟ ✅️در این آیه بعد از پایان شرح حال پنج پیامبر بزرگ الهی و سر نوشت قوم آنها، به عنوان یک نتیجه گیری از گذشته، و مقدمه‌ای برای طرح گفتگو با مشرکان، ضمن پنج آیه که با پنج سؤال حساب شده شروع می‌شود مشرکان را تحت باز پرسی و محاکمه قرار می‌دهد، و روشنترین دلائل توحید را ضمن اشاره به دوازده نمونه از مواهب بزرگ خداوند بیان می‌کند. ⬅️نخست به خلقت آسمانها و زمین و نزول باران و برکات ناشی از آن پرداخته(۶۰) ⬅️در دومین سؤال به بحث از موهبت آرامش و ثبات زمین و قرارگاه انسان در این جهان پرداخته(۶۱) ⬅️سومین سؤال، سخن از حل مشکلات، و شکستن بن بستها و اجابت دعاهاست(۶۲) ⬅️درچهارمین سؤال مسأله هدایت را مطرح کرده،: آیا این بتها بهترند «یا کسی که شما را در تاریکیهای صحرا و دریا هدایت می‌کند»؟«و کسی که بادها را به عنوان بشارت دهندگان پیش از نزول رحمتش می‌فرستد»(۶۳) ⬅️ پنجمین سؤال در مورد مبدأ و معاد است که آیا معبودان شما بهترند «یا کسی که آفرینش را آغاز کرد و سپس آن را اعاده می‌کند»؟.«و در میان این آغاز و انجام شما را از آسمان و زمین روزی می‌دهد».(۶۴) ✅️در این آیات پنج مرتبه پى در پى، جمله‌ى‌ «أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ»"آیا معبودی با خداست؟" آمده است كه براى باطل كردن شرك و نفى خدايان دروغين مى‌باشد. https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 انبساط جهان در قرآن کریم به روایت تصاویر ناتوان ذره‌ای از عظمت این آیه را در تصویر ببینیم : ✓وَٱلسَّمَآءَ بَنَينَٰهَا بِأَييدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ. و آسمان را به قدرتی وصف‌ناپذیر بنا كرديم و همواره آن را وسعت می‌بخشیم! https://eitaa.com/quraanalkarim
📌انحطاط متحجّرانه؛ انعطاف‌پذیری متفکّرانه/ جلسۀ یازدهم(پایان) 🔘 دلایل بحث تحجر در این زمان 🔘 ویژگی‌های متحجرین 🔘 در مقابله با جریان متحجر غرب‌زده چه باید کرد؟ استاد ➖➖➖➖ 🔺دلایل بحث تحجر در این زمان مهمترین دلیل انتخاباتیِ این بحث، کاهش مشارکت مردم در انتخابات است. این مشکل در اثر دو نوع نگاه متحجرانه، تحجر غربگرایانه و تحجر دین‌مدارانه پدید می‌آید. اگر چه در کل، انتخابات خوب پیش رفت اما بر اساس نگرش‌سنجی ایرانیان که در کشور انجام می‌شود، درصد قابل توجهی از مردم دین را از سیاست جدا می‌دانند که بسیار قابل تأمل است. چنین نگاهی اثر خودش را در انتخابات نشان می‌دهد. نگاه متحجرانه، موجب کاهش مشارکت و افزایش بدبینی و بی‌اعتمادی مردم می‌شود. به علاوه تحجر؛ به دین، فرهنگ و سیاست ضربه زده است. نمونه‌اش مساجد و هیئت‌هایی هستند که غیرسیاسی هستند. ضعف ادبیات انقلاب هم باعث تأثیر بیشتر ادبیات تحجر شده است. ملاحظه مهم دیگر در فلسفه بحث از تحجر این است که آموزش دین نباید بوی تحجر بدهد. باید با ادبیات درست و به دور از تحجر در مورد دین سخن گفت. این موارد نشان می‌دهد که بحث از تحجر در این زمان مهم است. 🔺ویژگی‌های متحجرین برخی از ویژگی‌های متحجرین را می‌توان اینطور برشمرد: عدم انتقادپذیری و جمود، سطحی بودن، دوقطبی‌سازی، عدم پذیرش تنوع انسان‌ها، عدم پذیرش انواع موقعیت‌ها، عدم تشخیص اولویت‌ها، مثل بقیه مردم بودن (نداشتن شخصیت مستقل، مرعوب دیگران بودن و مرعوب کردن دیگران) و ترس از نواندیشی و آزاداندیشی. 💠برای دوری از تحجر، توجه به تفاوت در انواع موقعیت‌ها بسیار مهم است. موقعیت‌ها عوض می‌شوند و مصلحت‌هایی در مسایل سیاسی و اجتماعی پیش می‌آید که باید آنها را بشناسیم تا دچار تحجر نشویم. کسی که تفاوت موقعیت‌ها را نفهمد، در موضع‌گیری‌های فرهنگی و سیاسی خود، به تحجر کشیده می‌شود. انسانی که متحجر نیست، انعطاف دارد و در موقعیت‌های مختلف، انعطاف‌پذیری متفکرانه از خود نشان می‌دهد. https://eitaa.com/quraanalkarim
💠نمونه تاریخی کسی که اولویت‌ها را درک نمی‌کرد، اشعث است که اولویت و اهمیت مقابله با معاویه را درک نکرد و با اصرار و لجاجت، حضرت علی(ع) را مجبور به جنگ با خوارج کرد و بعد از آن حضرت علی(ع) دیگر نتوانست برای مقابله با معاویه لشکر جمع کند. فرد متحجر، شخصیت مستقلی ندارد و اگر موج به یک سمت برود، او هم به همان طرف می‌رود. انسان نباید مرعوب کسی باشد و کسی را هم مرعوب خود نکند. مرعوب شدن خودش نوعی تحجر است. متحجرین از نواندیشی می‌ترسند، از حرف تازه می‌ترسند. نواندیشی جسارت می‌خواهد. اگر خواستیم نواندیش شویم چه کار باید کرد؟ باید آزاداندیش شویم. 🔺در مقابله با جریان متحجر غرب‌زده چه باید کرد؟ برای مقابله با جریان متحجر غرب‌زده، ارزشی صحبت نکنیم، بلکه علمی و عقلانی صحبت کنیم. آثار دین و فوائد دنیایی دین را مطرح کنیم. همچنین از واقعیت‌های موجود استفاده کنیم. آیا کسانی که خود را ماتریالسیت می‌دانند، واقعاً مادی‌گرایی را در انسان تقویت کرده و انسان را بیشتر به مادیات رسانده‌اند؟ خیر. آنها مادیت را از بین برده‌اند. آنها دنیا را خراب کرده‌اند. وقتی می‌گویی آنها دنبال دنیا هستند، یک عده هم می‌گویند خب پس من سراغ تو نمی‌آیم و سراغ آنها می‌روم چون من دنیایم را می‌خواهم. در نزاع دین و دنیا در اغلب موارد، دنیا برنده است. 🚩 ۱۴۰۳.۰۴.۲۶ https://eitaa.com/quraanalkarim
⭕️السَّلام عَلیکَ اَیُّهَاالقائِمُ المنتَظَرُ سلام بر تو ای مولایی که تمام حق های بر زمین مانده، قیام تو را انتظار می‌کشند و دل‌های غمدیده به امید قیام تو می‌تپند. https://eitaa.com/quraanalkarim
🍃بسم الله الرحمن الرحیم صبحتون به خیر و سلامتی🌾 انشاءالله با قرآن محشور بشوید.🌹 برای ظهور امام عصر(عج الله فرجه) دعا کنید🌾 https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌾🌸🌾🌸
🏴 بی طرفی در جریان جنگ حق و باطل، گمراهی است! ▫️ برخی در زمان جریان کربلا، نسبت به (علیه السلام) اعلام بی طرفی کردند. حضرت فرمود اعلان بی ‌طرفی که کار نشد. کسانی که نه حق را یاری کردند و نه سعی کردند باطل را تضعیف کنند هستند. ▫️ بی‌طرف بودن در جریان فقط و فقط نشانه سفاهت است. حضرت فرمود مبادا در زمان جنگ بگویید ما بی ‌طرفیم، اگر احساس بی‌ طرفی کردید، بی ‌تفاوتید و انسان بی ‌تفاوت است. ▫️ مگر این‌هم هنر شد که کسی بگوید من هستم؟! 📚 سلسله سخنرانی های «تحلیل قیام سالار شهیدان» جلسه 1 https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم ♻️دور اول کریم 📖 🔹 یک صفحه از قرآن کریم، با همراهی اعضای کانال قرائت را همراه با بخوانید و سپس مختصر را با دقت مطالعه کنید. 📖 صفحه ٢٧٣ https://eitaa.com/quraanalkarim 🌿🌾🌿🌾🌿
"تا نهایتا نسبت به آنچه [از نعمت‌ها] به آنان داده‌ایم ناسپاسی کنند، پس [چند روزی از کالای دنیا] برخوردار شوید که به‌زودی [فرجام زشت خود را] می‌فهمید (٥٥) [مشرکان] سهمی از آنچه نصیبشان کرده‌ایم برای بُت‌هایی قرار می‌دهند که [از همه‌چیز] بی‌خبرند، [و هیچ کاری از دستشان برنمی‌آید.] به خداوندِ یکتا سوگند از آنچه همواره افترا می‌زنید، [که خدا دارای شریک است] یقیناً بازخواست خواهید شد‌ (٥٦) دختران را [به عنوان فرزند] ویژۀ خداوند قرار می‌دهند، او [از توالد و تناسل] منزّه است، ولی برای خودشان آنچه را که [از پسران] تمایل دارند [به عنوان فرزند قرار می‌دهند]! (٥٧) چون یکی از آنان را به [تولد] دختر خبر دهند چهره‌اش [از شدت خشم] سیاه، و [درونش] لبریز از خشم گردد‌ (٥٨) از بدی خبری که به او داده‌اند خود را از قبیله‌اش پنهان می‌کند، [و به تردیدِ سختی دچار می‌شود] که؛ آیا آن [دختر] را با خواری نگه دارد، یا زنده‌به‌گورش کند؟ آگاه باشید! [در مورد دختران] بد قضاوت می‌کنند‌ (٥٩) برای کسانی که به آخرت ایمان ندارند صفاتِ زشت [و سیرتِ بد] است، صفات برتر و والا ویژۀ خداست، او توانای شکست‌ناپذیر و حکیم است‌ (٦٠) اگر خداوند [اراده داشت] که مردم را به سبب ستمشان [بدون‌مهلت] مؤاخذه کند، هیچ جنبنده‌ای را [از انسان و غیر او] در زمین باقی نمی‌گذاشت، ولی آنان را تا مدتی معین مهلت می‌دهد، چون اجلشان به سر رسد، نه لحظه‌ای پس می‌مانند و نه [لحظه‌ای] پیش می‌افتند‌ (٦١) آنچه را [مشرکان] خوش ندارند [چون دختر]، [به عنوان فرزند] ویژۀ خدا قرار می‌دهند، زبان‌هایشان دروغ‌پردازی کرده، [می‌گویند] که سرانجامِ نیکو برای آنان است. به روشنی ثابت است که آتش برای آنان است، و مسلّماً پیشگامانِ [به‌سوی دوزخ]اند‌ (٦٢) به خداوند یکتا سوگند! پیامبرانی به‌سوی امت‌های پیش از تو فرستادیم، پس شیطان کارهای [ناروای] آنان را در نظرشان آراست [تا انجامش برای آنان آسان شود،] امروز همان شیطان سرپرست و یار ایشان است، و برای آنان عذاب دردناکی [مقرر] است‌ (٦٣) [این] کتاب را به‌سویت نفرستادیم مگر برای این‌که آنچه را [در مورد عقاید و معارف حق] در آن اختلاف دارند، برایشان توضیح دهی [تا آنان را از آرای باطلشان بازگرداند، و از اختلاف در دین حق دست بردارند،] و [این‌که این کتاب] برای مردم مؤمن [مایۀ] هدایت و رحمت باشد‌ (٦٤)" https://eitaa.com/quraanalkarim