از آنانکه که ادعای ایمان واقعی میکردند پیمان گرفتیم اما نقض پیمان کردند و...
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
نکاتی از آیات88تا93حزب19سوره نساء
🍁در آيه 88.هم «أَضَلَّ اللَّهُ» داريم و هم «يُضْلِلِ اللَّهُ»، ولى جمله «بِما كَسَبُوا» نيز هست. يعنى گمراه كردن، به خاطر عملكرد خودماست.(یعنی خداوند وسایل را در اختیار گذاشته و شخص سوء استفاده میکند، لذا خداوند حمایت و هدایت را از فرد کم میکند و او در گمراهی فرو می رود)
🍁منافقان و دشمنان، بىاعتقادى شما را مىخواهند. «وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ»
🍁منافقان كارشكن وتوطئهگر، بايد اعدام و سركوب شوند و براى اين كار، جامعهى اسلامى بايد قدرتمند باشد. «فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ»
🍁هرگونه ارتباط قلبى، سياسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى با منافق در اسلام محكوم است.«لاتَتَّخِذُوا...وَلِيًّاوَ لا نَصِيراً»
🍁مسلمانان بايد چنان قدرتمند باشند كه مخالفان در فكر هجوم نباشند. «حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَنْ يُقاتِلُوكُمْ»
🍁 توجّه به قدرت خدا داشته باشيد تا دچار غرور نشويد. «لَوْ شاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ»
🍁قتل غير عمدى نيز انسان را از لطف خدا دور مىكند و پرداخت ديه وآزاد كردن برده راهى است براى برگرداندن لطف الهى به قاتل«تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ»
🍁نوع جريمهها بايد از يك سو به نفع افراد مؤمن باشد، و از سوى ديگر سبب تقويت جامعهى كفّار نگردد.لذا پرداخت ديه و خونبها به دشمن حربى، ممنوع است. «فَإِنْ كانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ»
🍁تسليم ديه، مشروط به درخواست خانواده مقتول نيست، بلكه وظيفهى قاتل پرداخت آن است«مُسَلَّمَةٌ إِلى أَهْلِهِ»
🍁پرداخت ديه آثارى دارد:
☄ مرهمى براى بازماندگان مقتول
☄ جلوگيرى از بى مبالاتى مردم
☄احترام به جان افراد و امنيّت اجتماعی
☄جبران خلأ اقتصادى در اثر قتل
🍁تعبيراتى كه در اين آيه براى «قتل عمدى مؤمن» به كار رفته، دربارهى هيچ گناهى نيامده است. مَنْ يَقْتُلْ ... فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ.. وَ غَضِب َاللَّهُ ..
وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً
🍁در روایت است علاوه بر گناه قتل، گناهان مقتول هم به دوش قاتل مىافتد.
#حزب19
#سوره_نساء
https://eitaa.com/quraanalkarim
20.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 نطفه حرام رژیم غاصب صهیونیستی اینگونه بسته شد؛
تاریخچهای که هر مسلمانی باید بداند
🔹 بخشی از سخنرانی حماسی
#شهید_آیتالله_مطهری
در حسینیه ارشاد، سال ۱۳۴۸
🔶🔶 این فایل رو حتما برای نسل جدید بفرستید که بشنوند..
https://eitaa.com/quraanalkarim
👆👆👆
سلام همراهان گرامی
لطفا کانال ما را به دوستانتان معرفی کنید
با تشکر 🌺
https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"من وخدا"
خدای همیشه با من
https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب اسلامی و امام زمان
https://eitaa.com/quraanalkarim
#تدبرباتفسیرتسنیم
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
موضوع:هدایت وضلالت
🔖 آیه: ۲۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅بخش دوم👇👇
💠علوم مادی تنها بدرد این دنیا می خورد و #فشار_قبر تمام دانسته ها را از انسان میگیرد و او دوباره جاهل می شود. اما اگر #علوم_الهی دانست در آنجا روشنتر می شود. خداوند علمی را می ستاید که با #ایمان همراه باشد. اما علم دنیایی را که با ایمان همراه نباشد مذمت می کند و گوید هر بار که انبیا آمدند عده ای از دانشمندان مادی در برابر اینها ایستادند «فلمّا جائتهم رسلهم بالبیّنات فرحوا بما عندهم مّن العلم و حاق بهم ما کانوا به یستهزئون/غافر_۸۳»
🔰«یضلّ به کثیراً و یهدی به کثیراً» آیه گوید مومنین نیز کثیرند اما این کثرت، #کثرتِ_نفسی است نه نسبی؛ یعنی مومنین فی نفسه کثیرند اما اگر با کفار بسنجید اینها کمند. اضلال خداوند، #اضلال_ابتدایی نیست بلکه #اضلال_کیفری است که به صورت رها کردن انسان متجلی می شود. بدین صورت هم مالکیت مطلقه خدا محفوظ است و هم به اختیار انسان آسیب نمی رسد. نه انسان مجبور است و نه خداوند کار را به انسان تفویض کرده است. این نه #جبر است نه #تفویض یعنی خدا هدایت می کند و رها نکرده ولی اگر انسان بخواهد می تواند از هدایت خدا محروم شود.
#بقره26
https://eitaa.com/quraanalkarim
در محضر قرآن کریم
#تدبرباتفسیرتسنیم 📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره موضوع:هدایت وضلالت 🔖 آیه: ۲۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ب
🔺ادامهی مطلب
🔰تفویض هم از لحاظ #مبدأ_فاعلی محال است هم از لحاظ #مبدأ_قابلی یعنی اولاً فقر برای انسان همانند حیوان ناطق بودن برای اوست یعنی #فقر جزو ذات و ماهیت انسانست و از او جداشدنی نیست لذا خداوند نمی تواند یک موجود فقیر را به حال خود بگذارد و ثانیاً تدبیر خداوند اجازه نمی دهد که انسان را رها کند و ببیند که چه خواهد کرد. حال اگر در انسان دخالت نداشت چگونه به او امر و نهی می کند. وقتی مالک او نبود امکان امر و نهی نیست.
♦️جبر هم نیست به این معنا که #فاعل حقیقی همه کارها خدا باشد و انسان تنها وسیله انجام کار باشد نه مصدر و صادر کننده کار. این هم با تکلیف مطابق نبود و خدا در این صورت نمی توانست دیگر امر و نهی کند و پاداش و کیفر قرار دهد که نشان از #اختیار انسان است. خدا گوید ما عقل و وحی را فرستادیم که انسان در قیامت در برابر ما احتجاج نکند.(نساء-۱۶۵) که اگر جبر بود دیگر اینها معنا نداشت.
🔰پس طبق آیه مورد بحث ما، #اضلال خداوند این است که: تنها کسی را رها کند که خودش قبلاً خودش را از خدا رها کرده باشد که در آیه ۵ صف بیان شده است. هرگز اضلال ابتدایی از سوی خدا انجام نمی شود.
https://eitaa.com/quraanalkarim