eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸 و هزاران نکته! 🌸بسم الله الرحمن الرحیم فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ آیه19/سوره محمد 🌴پس بدان كه هيچ معبودى جز اللّه نيست و براى گناه خود و براى مردان و زنان با ايمان استغفار كن و خداوند، رفت و آمد و آرميدن شما را مى‌داند (و به تمام حالات شما آگاه است). نکته ها 🌱در آيه 55 سوره غافر نيز همين جمله‌ «وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ» آمده است كه با توجّه به اينكه همه انبيا معصوم و به دور از گناه مى‌باشند، اين استغفار و طلب بخشش، براى يكى از اين چند امر است: 1. استغفار يك عبادت است، گرچه گناهى در كار نباشد. 2. استغفار از ترك اولى، يعنى كارهايى كه گناه نبوده، ولى بهتر بود كه شخصى همچون پيامبر انجام نمى‌داد. 3. براى آنكه استغفار از گناه، براى مردم يك سنّت و روش شود. 4. استغفار، سبب علوّ درجات پيامبر مى‌شود. 5. مراد، استغفار براى گناهانى است كه مردم نسبت به پيامبر مرتكب شده‌اند. 6. استغفار هميشه از تقصير نيست، بلكه گاهى از قصور است. بنده وقتى عزّت و عظمت خداوند و حقارت و ذلّت خود را مى‌بيند، استغفار و طلب بخشش مى‌كند. 🌱بعضى از مفسّران گفته‌اند كه «ذنب» هميشه به معناى عصيان و گناه نيست، بلكه به معناى «ذَنَب فعل» و تبعات افعال و رفتار نيز مى‌باشد. بنابر اين ، «ذنبِ» پيامبر، همان تبعات دعوت پيامبر به سوى خداوند است كه رسيدن بدى و شر از جانب مخالفان است، مانند هتك حرمت، قتل و آزار و اذيّت. هرچه دعوت الهى سنگين‌تر باشد، ذنب و تبعات آن نيز مشكل‌تر خواهد بود و استغفار بيشترى را مى‌طلبد و استغفار از آن به اين معنا است كه از خداى متعال بخواهيم ما را از شرّ مخالفان حفظ كند. 🌸پیام های آیه ١٩/محمد(ص) 1- اكنون كه ديدى مؤمنان را پاداش و كافران را كيفر مى‌دهيم، پس بدان كه همه‌كاره خداست. «فَاعْلَمْ» 2- ايمان و توحيد بايد آگاهانه باشد. «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ» ( (تقليد در اصول عقائد جايز نيست.) 3- در نظام الهى، اولياى خداوند واسطه‌هاى دريافت لطف و مغفرت الهى براى مردم هستند. با اينكه خداوند قادر است بدون دعاى پيامبر مردم را ببخشد، امّا به آن حضرت فرمان دعا و استغفار مى‌دهد. اسْتَغْفِرْ ... لِلْمُؤْمِنِينَ‌ 4- رهبر بايد نسبت به مردم دلسوز باشد. اسْتَغْفِرْ ... لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ‌ 5- زنان و مردان، هر دو مشمول دعاى پيامبرند و ملاك دعاى پيامبر، مؤمن بودن است نه جنسيّت. «لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» 6- تنها به استغفار پيامبر تكيه نكنيد، بلكه خودتان نيز خدا را حاضر و از گناه در محضر او حيا كنيد.«وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ» 7- اصلاح خود بايد قبل از اصلاح ديگران باشد. وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‌ ... 8- همه‌ى مردم حتّى رسولان الهى نيازمند لطف خداوند هستند. 🌿استغفار برای بیان عظمت خالق، ضعف و كوچكى مخلوق و درخواست چشم‌پوشى از كوتاهى‌ها) 9- خداوند، خواهان عفو و بخشش مردم است و لذا به پيامبرش فرمان مى‌دهد تا براى مردم استغفار كند و واسطه شود. وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‌ ... 10- احاطه علمى خداوند بر تمام حالات انسان، سبب نگرانى از عقوبت لغزشها و موجب روى آوردن به استغفار مى‌شود. اسْتَغْفِرْ ... اللَّهُ يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ‌ 11- علم خداوند محدوديّت ندارد و هيچ چيز از ديد او دور نمى‌ماند. (حركت يا سكون ما براى خدا فرقى ندارد.) «يَعْلَمُ مُتَقَلَّبَكُمْ وَ مَثْواكُمْ» (ص) https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسالی از طرف یکی دیگر از دوستان. نماز صبح امروز خانه کعبه از ضلع رکن حجرالاسود اللهم ارزقنا 😢😢😭 https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 علم بالغ
 
🔸 هر عالمی عاقل نیست و هر عاقلی هم اهل خشیت نیست؛ هر علمی به ثمر نمی ‌رسد. 
🔺علم رسمی و اسمی حوزه و دانشگاه اصلاً در تقسیمات نیست، آن علمی كه به عمل بنشیند در تقسیم است که اوّلش  است بعد  است بعد ؛ این علمِ رسمی و اسمی که برای مدرك است، اصلاً به حساب نمی ‌آید! 

🔸 آنكه به حساب می ‌آید آن است که فرمود: ﴿كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیقِینِ ٭ لَتَرَوُنَّ الْجَحِیمَ﴾. علم ‌الیقین مرزش جداست؛ علمِ به ثمرنشسته, علمی كه به عقلِ عملی آمد و «ما عُبد به الرحمن و اكتسب به الجنان» آن را آبیاری كرده، می ‌شود . این زمینه است برای اینكه انسان بتواند به  برسد و از آن به بعد به  بار یابد. 
بنابراین «فالعلم علی أربعة أقسام»، قسم اوّلش اصلاً بیرون دروازه است، آن سه قسم داخل است. آن علمی كه درون دروازه است، با عقل همراه است، وقتی پخته شد به خشیت می ‌رسد و وقتی به خشیت رسید به  بار می‌ یابد. 

🔸 در سوره مباركه «عنكبوت» فرمود علم یك نردبان است، این نردبان را شما به دست چه كسی می‌ خواهید بدهید؟ فرمود: ﴿وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا یعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ﴾ یعنی عالم باید این نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روی دوش علم پا بگذارد و بالا برود. اگر علم شده نردبان و انسان, مصداق ﴿یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ﴾ شد و بالا آمد، می ‌شود عاقل، وقتی عاقل شد،  می‌ شود, اهل ناله می‌شود, اهل گریه می ‌شود, آن وقت هم او از خدا راضی است هم خدا از او راضی است. 




📚 سوره مبارکه فاطر 
 تاریخ: 1392/09/12

https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دعایی که حضرت آیت‌ الله العظمی محمدتقی بهجت به رهبرانقلاب توصیه کردند https://eitaa.com/quraanalkarim
※بین الطلوعین واژه عجیبی است! واژه‌ای که صفی از مفهوم در امتدادش ردیف می‌شود. هر طلوعی، در پس  یک طلوع دیگر اتفاق می‌افتد! از لحظه‌ای که خط سپیدی دلِ  سیاهی را می‌شکافد، جریان طلوع شروع می‌شود؛ تا آنکه کم‌کم سپیدی قدرت گرفته و بر سیاهی غالب می‌شود! آنوقت دیگر سراسرِ آسمان را نور دربر می‌گیرد، و ذره‌ای از سیاهی باقی نمی‌ماند. بین‌الطلوعین را لحظه‌ی رفت و آمد تمام فرشتگان روز و فرشتگان شب در زمین می‌دانند! فقط همین فاصله است که تمام ملائک خداوند در زمین حضور دارند، و انرژی زمین به بالاترین سطح ممکن می‌رسد. ※ شناخت باطن بین‌الطلوعین، و حقیقت ماجرای طلوع، مقدمه‌ی فهم زمانی است که در آن هستیم. جریان حق طلوع اولش را از سر گذرانده، و در حال قدرت گرفتن برای غالب شدن بر سیاهی است. نور که غالب شود؛ همه‌ی جهان را فرا خواهد گرفت در .... طلوع دوم ! https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارسالی از طرف یکی دیگر از دوستان. نماز صبح امروز جمعه خانه کعبه از ضلع رکن حجرالاسود اللهم ارزقنا 😢😢😭 https://eitaa.com/quraanalkarim
آیات صفحه 20 در مورد ساخت خانه خداست. چقدر مناسب فیلم ارسالی خانم بابائیان است 🌸 https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم شروع صبح با "قرآن کریم" 🛑 دور اول ختم قرآن کریم ‌♦️ روزانه قرآن کریم 📖 ٢٠ با توکل بر خدا 🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال اول قرائت کنید و بعد و تفسیر را با دقت بخوانید. 📖تلاوت صفحه ٢٠ https://eitaa.com/quraanalkarim
صفحه بیستم شخصیت حضرت ابراهیم https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸 ✅ 🔖 ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 💠 «إِنَّ الَّذِينَ کَفَروا سَواءٌ عَلَيْهِم ءَأَنذَرتَهُم أَم لَم تُنذِرهُم لاَ يُؤْمِنُونَ (همانا آنهایی که کافر شدند چه انذارشان دهی و چه ندهی برایشان مساویست و ایمان نمی آورند. ) ⁉️چرا قرآن تنها برای متقین هدایت است؟ آیه ٧ گوید کافران (غیر متقین) بواسطه کفر و گناهان، چشم و گوش و قلبشان مهر خورده و دیگر هر چه بگویی نمیشنوند و اثری در آنها ندارد. حتی خود کافران نیز این عدم تاثیر را گاهی به پیامبران زمانشان گفته اند «قالوا سواء علینا اوعظت ام لم تکن من الواعظین/ شعراء_۱۳۶» 🔰همانطور که ۳ شأن دارد ایمان اعتقادی (ایمان به وحی و قیامت)، ایمان عملی(نماز) و ایمان مالی(زکات)، نیز به همین نسبت دارای سه شأن کفر اعتقادی، کفر عملی و کفر مالیست. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 ✅کفر (یعنی پوشاندن) در عمل دو نوع است: 1⃣ناشی از = در اینجا شخص عمداً با ایمان به خدا عناد و دشمنی دارد. این کفر مضادّ ایمان بوده و علاج پذیر نیست. 2⃣ کفر ناشی از = شخص نمیداند که ایمان چیست و آنرا درک نکرده لذا از روی جهل آنرا انکار میکند. این شخص قابل هدایت است. 🎯هسته مرکزی هدایت و تبلیغ دین خدا، و ترساندن از جهنم و عذاب خداست، نه و بشارت به بهشت! آیه ۶ بقره نیز بجای توجیه عدم هدایت پذیری غیر متقین، از عدم انذار پذیری آنها صحبت میکند و علتش همانست که ذکر شد. 1⃣هدف ، (انذار و ترساندن) است: «هذا کتاب انزلناه ... لِتُنذر ام القریٰ و من حولها/ انعام_۹۲» 2⃣ هدف (انذار) است: «الم یأتکم رسلٌ منکم...ینذِرونکم لقاء یومکم هذا / انعام_۱۳۰» لذا به پیامبر گوید برخیز و انذار بده! «قم فانذر/ مدثر_۲» https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸حضرت علی علیه السلام فرمود: مردم به سه جهت عبادت میکنند: عده ای از روی ترس از ، عده ای بخاطر رسیدن به و عده سوم برای رسیدن به رضایت و . 🌹عده سوم یا احرار که بسیار اندکند. حال از میان دو مورد ابتدایی علت اینکه هسته مرکزی تبلیغ، انذار است این است که مردم غالباً با (مورد اول) مومن میشوند وگرنه شهوات شیرین دنیا باعث میشود که بگویند چرا باید خوشی های نقد (شهوات دنیا) را بخاطر خوشی های نسیه (نعمات بهشتی) کنار بگذاریم؟! https://eitaa.com/quraanalkarim