eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 تفسیر قرآن، 📆 جلسه: ۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣چون قرآن تبیان کل شیء است پس در تفسیر محتاج به غیر نیست. از نظر که خود قرآن، روایات را حجت دانسته و از نظر هم خود معصومین فرموده اند روایات ما را با قران بسنجید. اگر روایتی متواتر یا خبر واحد محفوف به قرینه بود و لذا قطعی الصدور بود سندش قطعیت می یابد اما در دلالتش باز باید با قرآن سنجیده شود و متنش ارزیابی شود. 🔺2⃣قاعده «اذا تعارضا تساقطا» برای جایی است که دو سند در یک سطح باشند نه مانند قرآن و روایت که روایت در طول قرآن است نه عرض و هم سطح آن. نکته بعد اینکه این قاعده برای جاییست که دو عبارت کاملا باشند نه عموم و خصوص یا مطلق و مقید. اینها در قانونگذاری مخالفت محسوب نمیشوند و است. پس صرفا اگر روایت مباینت با آیه ای داشت رد میشود 🔺3⃣آیه ۸۲ سوره نساء میفرماید «و لو کان من غیر عند الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» لذا میفرماید: شما در قرآن نمیابید منظور همین تباین دو عبارت در قرآن است نه اینکه یک آیه، آیه دیگر را تخصیص بزند یا مقید کند.(که در قرآن چنین مواردی هست) 🔺4⃣همه، هرچه را که در قرآن است نمیفهمند اما ظاهر را کاملا میفهمند و از آن بهره مند میشوند چون اصطلاح خاص علمی ندارد. طبق آیه تطهیر در سوره احزاب، فقط به تمام مطالب قرآن دسترسی دارند. نوع موجودات در جهان رو به کمالند لذا قرآن گوید اگر قرآن از غیر خدا بود حتما در آن تباین یا تحول دیده میشد حال آنکه از نظر بلاغت تمام قرآن مثل هم است. هیچ جای قرآن جای دیگر را نقض نمیکند. نتیجه بعد اینکه این کتاب نسخ پذیر نیست چون گذشت زمان و در آن راه ندارد. این کتاب، جهانی است و جهانیان را تا قیامت به مبارزه دعوت کرده است. نسخی که در مورد قرآن گویند تخصیص زمانی است. نه اینکه مورد را در آن زمان هم رد کند و غلط بداند. 🔺5⃣ یعنی شخص با نظر خود به سراغ قران رود و نظرش را بر قرآن تحمیل کند و نظر قرآن را با نظر خود دهد. تفسیر صحیح اینست که مفسر، با نگاهی خالی از دانسته های علمی پیشین و با دست خالی به سراغ قرآن رود. 🔺6⃣در مورد حدیث اینطور نیست که مثل قرآن سندش قطعی باشد چون نوشتن روایات ممنوع بود و غالبا آنها حفظ میکردند. بعدا در ایران که حکومتهای شیعه آمد و راه برای احادیث باز شد. غیر از حدیث و محدث، کتاب حدیث هم جعل میکردند! که علما مجبور شدند کتب حدیث صحیح را با صفحه و ... معرفی کنند تا همه بدانند که کلا این تعداد صفحه و سطر و ... دارد. بر سر حدیث بلاها آوردند. 🔺7⃣آیا ظنون خاصه در غیر احکام حجت است؟ در مسائل تعبدی و عملی ظنون خاصه حجتند. اما در شناخت عرش و لوح و قلم و چگونگی برزخ و دود بودن ابتدایی آسمان و ... خبر واحد در آن حجت است؟ اینجا دو قسمتند. بخشی مربوط به است مانند توحید و معاد و نبوت و ... که حجت نیست. اگر در جایی یقین معتبراست انسان باید جزم پیدا کند و هر کدام از سند و جهت سند و دلالت آن ظنی و گمانی بود یقین حاصل نمیشود. 🔺8⃣پس ظن در حجت است اما در خیر. نمیشود فرضیات علمی را مبنای تفسیر قرار داد مگر اینکه بگوییم شاید... لذا خبر ظنی هم مثل فرضیات علمی است که یقینیاتی چون قرآن را نمی توان با آنها سنجید. باید با جزم و یقین به سراغ تفسیر رفت و اگر جزم نیست بگوییم شاید تفسیرش اینطور باشد. تا زمانی که مفاهیم علمی قرآن مثل رتق بودن اولیه آسمانها و زمین را نتوانیم با جزم بسنجیم باید بگوییم خدا میداند و الله اعلم. https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷تفسیر قرآن کریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن با هم ♻️ادامه تفسیر: 🔸بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحيمِ (آیه ١)🔸 🔹سیمای بِسمِ اللهِ🔹 ✅ بسم الله رمز توحید،رمز عشق به خدا و توکل به اوست ✅ بسم الله گام اول در مسیر بندگی خداست ✅ بسم الله ذکر خداست 🔺 بسم الله یعنی استعینوا بسم الله ، یعنی استعانت میکنم بنام و اسم خدا تا هدف این سوره را بفهمم و در من تاثیر کند و نورانی شوم. حال امکان ندارد که سوره را بخواند و بشود و اینرا نفهمد. و اگر نورانیتی در حالات خود ندید باید بداند که به معنا و هدف سوره نرسیده است. 🔹الرَّحمَنِ الرَّحیمِ🔹 همانطور که در جلسه های قبلی گفتیم الرحمن یعنی رحمت عام خداوند که شامل همه موجودات می شود و الرحیم یعنی رحمت خاص خداوند که شامل افراد خاصی مانند مومنان می شود. اگر می بینید که انسانها به یکدیگر مهربانی می کنند اگر می بینید مادر به فرزندش محبت می کند اگر می بینید کبوتر دانه بر می دارد و در دهان بچه اش می گذارد همه این ها از رحمت الهی سرچشمه می گیرد. https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
بسم الله و ما ادراک بسم الله 🔺 این نام چنان مقدس است که باید شود یعنی: ۱. در مکانها و افعال باطل این نام را نبرد. ۲. برای هر کار حق و درستی ابتدا این نام را برده شود. ۳. در کنارش نام دیگری نبرند و نگویند بنام خدا و خلق خدا. یا اینکه اول خدا و بعد دیگری. خداوند این نام را هم مبارک گرداند(تبارک اسم ربک) و هم فرمود تسبیح کنید (سبح اسم ربک). 🔸 خدا هم باید تنزیه شود از صفاتی مانند شبیه داشتن و هم تسبیح شود به صفاتی مثل خالق بودن. هم خود خداوند و شود و هم نامش. نامش هم برکت است. 🔺 اگر کاری را بحق و باطنا با نام خدا شروع کنیم و اعتنایی به دیگر ابزار نکنیم این اسم اعظم در بسم الله ظهور میکند و کار نوح را می کند. وسایل عادی را نباید عامل دانست بلکه همه چیز بدست خداست و هر چه او بخواهد انجام می شود. پس در کنار نامش هیچ نام دیگری نباید برد. 🔺 روایت است که حضرت امیر گفته است تمام قرآن در بسم الله و تمامش در باء آن و تمامش در نقطه زیر باء است و من آن نقطه ام! حال اگر ما چنین روایاتی را نمیفهمیم همان بهتر است که آهسته از کنارش رد شویم نه آنکه آن را انکار کنیم! هر چیزی باطنی دارد و هر باطنی باطنی دیگر. به همین جهت است که امیرالمومنین میفرماید: تمام اسرار گذشته و آینده جهان در همین قرآن هست! اسرار و باطن را مقربون می دانند (یشهده المقربون) پس اگر انسان بجایی رسید که جز خدا خواسته ای نداشت خیلی از اسرار را میابد. 🔺 همانطور که اگر چیزی هنگام مردنش نام خدا بر آن برده نشود مردار است و قابل خوردن نیست، اسم اعظم هم اینطور است. حرف نیست که با حرف کسی بالا برود بلکه انسان با مقام انسانی بالا میرود پس اگر بسم الله توسط واقعی گفته شود منشا کارهای با برکت و فوق العاده می شود. پس اسم اعظم کلمه خاصی نیست که تا گفتیم مرده زنده شود! بلکه مقام انسانیست که به آن اسم قدرت اثر می دهد. اسم اعظم این مقام انسانیست که به نام خدا، قدرت عمل کردن و اعظم بودن می دهد 🔷خلاصه: نام خدا هم باید تسبیح شود هم تنزیه شود هم باید تکریم شود. اگر کاری خودش خیر و حق باشد و توسط شخص خیر و با نیت خیر انجام شود کار اسم اعظم را می کند و به منزل می رسد. پس اسم اعظم نه لفظ است نه معنیست بلکه درجه ای از مقامات اولیاءالله است که وقتی آنها این اسم را میآورند کار اسم اعظم را می کند. (بسم الله مجراها و مرساها) مجرای کارها بسم الله است. ________________________________ https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگه بود، دلی خسته نبود اگه بود، دری بسته نبود ✨سلامتی و ظهور آقا، صلوات قرائت کنیم 🤲 https://eitaa.com/quraanalkarim
دوستانتان را به کانال دعوت کنید تا با هم تفسیر قرآن را پی بگیریم برای آمادگی برای ظهور @quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 زیبایی محض در قطعه‌ای از بهشت وقتی باران می‌بارد ... 🌸 https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 مرگ جاهلی 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی: عبدالعظیم حسنی (ع) از امام هادی (علیه السلام) نقل می کند که یاد و نام (علیهم السلام) در لحظه ای که جان در حال خارج شدن از بدن است به فریاد انسان می رسد؛ لذا انسان تا می تواند باید اسم این ذوات قدسی را تکرار کند و با آنها مأنوس شود. 🔹 قرآن و عترت هرگز از هم جداشدنی نیست در نتیجه هر فضیلتی برای هر یک از آنها ذکر شود برای دیگری نیز هست؛ لذا همانطور که اگر کسی امام زمان خود را نشناخت به مرگ جاهلیت مرده است کسی که و مفاهیم والای آن را نیز نشناسد به مرده است. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/04/31 https://eitaa.com/quraanalkarim
ذهن را باید مسئله محور تربیت کرد✨ 💠 قرآن می‌فرماید: «يَمْشُونَ فِي الْأَسْواقِ». ( فرقان، آیه ۲۰) پیغمبران بازارگردی داشتند. در بازار که بچرخید با مسئله ذهنی مردم آشنا می‌شوید. 🔸کسانی می‌توانند تشکیلات موفقی را شکل دهند که مسئله‌شان با هم یکی باشد. 🔹سعی کنید مسئله را خودتان از قرآن و نهج البلاغه کشف کنید، سپس کلمات بزرگان را کنارش ببینید و مسئله‌ را تحویل اهل ذکر بدهید. مانند حضرت عبدالعظیم علیه السلام که مسئله خود را به اهل بیت عرضه می‌کردند. استاد امینی خواه https://eitaa.com/quraanalkarim
✨حاج اسماعیل دولابے دعا بکن ؛ ولے اگر اجابت نشد ، با خدا دعوا نکن ؛ میانہ ات با خدا بہ هم نخورد ؛ چون تو جاهلے و او عالم و خبیر .. https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 تفسیر قرآن، 📆 جلسه: ۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 🔺1⃣ گفتیم فهم قرآن حداقل در ظاهرش برای همه جهانیان میسور است. فرمودند «هر شرطی نافذ است مگر شرطی که مخالف قرآن باشد». اگر فهم قرآن میسور نبود چگونه میتوانستند بگویند شرط مخالف قرآن نافذ نیست؟ پس تشخیص مخالفت به عهده است. اگر فقیه بود که خودش تشخیص میدهد با توجه به قرآن و روایات و اگر فقیه نبود رجوع میکند. 🔺2⃣امام صادق فرمود: شرطی که خلاف قرآن باشد نه به سود مشروط له است و امکان پیگیری تخلف دارد و نه مشروط علیه تعهدی دارد. می گویند که روایت را بر قرآن عرضه کنید تا درستی و نادرستیش را بفهمید. روایت دیگر می گوید و دادوستدها را بر قرآن عرضه کنید تا حق و ناحقیشان معلوم شود. حال یک سری قراردادهای جدید پیدا میشود مثل بیمه. اسلام گوید ما اصول را میگوییم شما از روی آنها، مسائل جدید را بررسی کنید. 🔺3⃣اخباری ها، قرآن را فقط برای «تلاوت» میدانستند و به هر وسیله ای که بود قرآن را از حوزه ها بیرون کردند اما اصولیینی مثل با تمام تلاششان قرآن را دوباره به حوزه ها برگرداندند. ایشان گفت اگر قرآن فقط برای تلاوت بود چطور معصومین میگفتند شروط را بر قرآن عرضه کنید حال آنکه داد و ستدهای جدید پیدا میشود و شروط جدیدی می آید که در روایات نیست. 🔺4⃣خود ائمه نیز بقیه را وقتی سوال میکردند به قرآن ارجاع میدادند. پس «قرآن اصل است و روایت مبتنی بر آن». مثلا پرسیدند چرا تمام سر را نباید مسح کشید، امام در پاسخ به آیه قرآن استناد کرد که گفته: و امسحوا برئوسکم. بعد گفتند این «ب» به معنای «مِن» است و نفرموده وامسحوا رئوسکم! 🔺5⃣از معصوم جای دیگر پرسیدند که اگر برای قضای حاجت به خانه کسی رفتم و آنجا صدای موسیقی شنیدم میتوانم گوش دهم؟ چون با پای خودم نرفتم. امام فرمود: قرآن میگوید که «السمع و الفؤاد ... کل اولئک مسوولون». پس اگر با پا میرفتی آن هم مسوول بود. یعنی همیشه به استناد داشتند و میگفتند چیزهایی که در قرآن آمده را از ما نپرسید و به خود قرآن مراجعه کنید. 🔺6⃣مسیحیت در علم را بست و گفت انجیل برای کلیسا است هر کس خواست میتواند بخواند اما تفسیرش با ماست تا طبق شرایط تفسیر کنیم! اما اسلام در علم را باز گذاشت و گفت همه میتوانند بیایند حوزه و علم یاد بگیرند. راه کاملا باز است. همه میتوانند بفهمند و اتفاقا فهم قرآن و علم را همه دانسته است و نمیگذارد تفسیرش دست عده خاصی بیفتد. مرجَع امروز، دیروز است پس راه را باز کرده است که آن انسان پایین در فضای اجتماعی، بیاید و قرآن را بفهمد. 🔺7⃣ما تنها تا جایی که علممان اجازه میدهد و نازلترین درجه را هم داریم میتوانیم تفسیر کنیم وگرنه قرآن، بطنها دارد که مخصوص اولاد علی و مطهرون است. معصوم به کسی فرمود تو یک حرف از علم را نمیدانی چگونه میخواهی اجتهاد کنی! پس علم حرفها دارد و ما ابتدای راهیم. https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌷تفسیر قرآن کریم 🌷از ابتدا تا انتهای قرآن با هم ، ♻️ادامه تفسیر: 🥀اللَّه واجب الوجودى است كه جامع همه صفات كمال است به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت برای کلمه «اللّه» گفته می‌شود (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ) 🥀رحمن: دلالت بر كثرت و گسترش و احاطه رحمت دارد يعنى: خدايى كه رحمتش همه موجودات را فرا گرفته "رحمتک التی وسعت کل شی" 🥀ولی «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژه بندگان مطیع وصالح و فرمانبردار است. (وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً) «خداوند نسبت به مؤمنان رحیم است» 🔹أَلحَمدُلِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ (آیه٢)🔹 🔺 حمد، تركيبى از مفهوم مدح و شكر است.و بهترين نوع تشكّر از خداوند است. 🔺«ربّ» در اصل به معنی مالک و صاحب چیزی است که به تربیت و اصلاح آن می‌پردازد. 🔺«الْعالَمِینَ» جمع «عالم» است و اشاره به تمام مجموعه‌های این جهان است. https://eitaa.com/quraanalkarim