6cc5061e554787586df83988e1046c447056807-270p.mp3
9.55M
🕰 ۶ دقیقه ۱۴ ثانیه
تفسیرآیه ۱۵۷ و ۱۵۸ سوره #آل_عمران
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
366adc147b199cc7c310bcdbbe3648197056824-270p.mp3
17.43M
🕰 ۱۱ دقیقه ۴۳ ثانیه
تفسیرآیه ۱۵۹ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
🚼 #رهایی_از_دغدغهها
😳 #قسمت_اول
یاد بگیرید که در زندگی روی چیزهای مهم تمرکز کنید. باقی چیزها به جهنم! ما در زمانهای پر از فرصت زندگی میکنیم. چه بخواهیم یک شغل انتخاب کنیم، یا شریک یا منبع خبری، انبوهی از گزینهها پیش روی ماست. پس چرا زندگی فقط خوشی نیست؟ چرا بسیاری از ما احساس نارضایتی و استرس داریم؟ هر چه باشد ما باید هر چه میخواهیم داشته باشیم. خب، دلیلش این است که ما سعی میکنیم همهی کارها را با هم انجام دهیم. به قدری گزینههای زیادی پیش روی خودمان داریم که دائماً در نهایت روی گزینهها و فرصتهای مختلف تمرکز میکنیم. به طور خلاصه ما خود را وقف چیزهای خیلی زیادی میکنیم و خودمان را خسته میکنیم. پس در عوض چه میتوان کرد؟ همانطور که این اشارات کوتاه نشان میدهند، لازم است بفهمیم چه چیزی برای ما مهم است و روی انجام آن تمرکز کنیم. و باقی چیزها چطور؟ نباید ذرهای به آنها اهمیت دهیم! این نکات به شما کمک خواهند کرد چیزهایی را پیدا کنید که به اندازهی کافی برایتان اهمیت دارند تا به آنها بپردازید. با خواندن این نکات شما خواهید فهمید چرا نباید خودتان را با متالیکا مقایسه کنید؛ انتقاد از خود رمز بر حق بودن است؛ و چرا مرگ باید برای همهی ما نقطهی پایان باشد.
هرچه در زندگی انجام میدهید نوعی تقلا است، پس لازم است تقلایی را پیدا کنید که مناسب خودتان باشد
😳 @dastanhaesoti
💜 دنبال کنید
ادامه دارد ،،
ba26f678878066171bdef7c7a1e96bdf7056876-270p.mp3
10.76M
🕰 ۷ دقیقه ۵ ثانیه
تفسیرآیه ۱۶۰ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
تفسیر نور (محسن قرائتی)
«160» إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
اگر خداوند شما را يارى كند، هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر شما را خوار كند، پس چه كسى است كه بعد از آن بتواند شما را يارى كند؟
(بنابراين) مؤمنان فقط بايد بر خداوند توكّل كنند.
نکته ها
در آيهى قبل، سفارش به توكّل شد و در اين آيه، دليل توكّل بر خدا را چنين مطرح مىكند كه عزّت و ذلّت تنها به دست اوست.
در حديث آمده است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله از جبرئيل پرسيد: توكّل بر خدا چيست؟ جبرئيل گفت: اينكه بدانى مخلوق، سود و زيانى به تو نمىرساند و از غير خدا كاملًا مأيوس شوى.
اگر انسان به اين درجه رسيد، جز براى خدا كار نمىكند و از غير خدا نمىهراسد و جز به خدا
جلد 1 - صفحه 638
اميد ندارد و اين حقيقت توكّل است. «1»
امام صادق عليه السلام فرمودند: «هرگاه ميان انسان و گناه، مانعى حائل نشد و انسان گرفتار معصيت گرديد، اين خذلان الهى است». «2»
0dffa5472d3b55d98a6ae959ebf554387058591-270p.mp3
14.67M
🕰 ۹ دقیقه ۴۸ ثانیه
تفسیرآیه ۱۶۱ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
تفسیر نور (محسن قرائتی)
«161» وَ ما كانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ وَ مَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِما غَلَّ يَوْمَ الْقِيامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ
و هيچ پيامبرى را نسزد كه خيانت كند و هر كس خيانت كند، آنچه را كه (در آن) خيانت نموده روز قيامت به همراه آورد، سپس به هر كس پاداشِ كاملِ آنچه كسب كرده، داده شود و آنها ستم نبينند.
نکته ها
شايد اين آيه، پاسخى به آنان باشد كه به خاطر جمع غنايم، منطقه حفاظتى احد را رها كردند. آنها به گمان اينكه از سهم غنيمت محروم نشوند، هشدارهاى فرمانده خود را كه مىگفت: سهم شما محفوظ است و از نظر رسول خدا صلى الله عليه و آله دور نخواهد بود، ناديده گرفتند.
اين آيه مىفرمايد: پيامبر در سهم شما از غنيمت خيانت نخواهد كرد، پس مطمئن باشيد و به وظيفهى خود عمل كنيد. امام باقر عليه السلام فرمودند: «مال دزدى و جنسِ به سرقت رفته، در برابر چشم خائن در دوزخ
🌺 @quran_hadis9
4cf05d60cbce961eadba203631ec59a311631662-144p.mp3
9.63M
🕰 ۸ دقیقه ۰۱ ثانیه
تفسیرآیه ۱۶۲ و ۱۶۳ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
162» أَ فَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَ اللَّهِ كَمَنْ باءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ
آيا كسى كه در پى خشنودى خداوند است، مانند كسى است كه به خشم و غضب خدا دچار گشته و جايگاه او جهنّم است؟ و چه بد بازگشتگاهى است.
«163» هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما يَعْمَلُونَ
آنان نزد خدا (داراى) درجاتى هستند و خداوند به آنچه انجام مىدهند، بيناست
.🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
e8c1b51ac56b7c4d238e6ceb7630159811631664-144p.mp3
12.74M
🕰 ۱۰ دقیقه ۲۶ ثانیه
تفسیرآیه ۱۶۴ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
تفسیر نور (محسن قرائتی)
«164» لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ
همانا خداوند بر مؤمنان منّت گذاشت كه در ميان آنها پيامبرى از خودشان برانگيخت، تا آيات او را بر آنها تلاوت كند و ايشان را پاك كرده و رشد دهد و به آنان كتاب و حكمت بياموزد، هر چند كه پيش از آن، قطعاً آنها در گمراهى آشكار بودند.
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
d62bca31e611281929d06ef7a9a0ef6611631665-144p.mp3
7.81M
🕰 ۶ دقیقه ۱۹ ثانیه
تفسیرآیه ۱۶۵ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
تفسیر نور (محسن قرائتی)
«165» أَ وَ لَمَّا أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْها قُلْتُمْ أَنَّى هذا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
آيا چون مصيبتى (در جنگ احد) به شما رسيد كه دو برابرش را (در جنگ بدر) به آنها (دشمن) وارد ساخته بوديد، گفتند: اين مصيبت از كجاست؟ (و چرا به ما رسيد؟) بگو: آن از سوى خودتان است. قطعاً خداوند بر هر كارى تواناست.
🌹 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
b791057df7ae89ba8c8fe71bcb96d06d11631686-144p(1).mp3
12.33M
🕰 ۹ دقیقه ۰۸ ثانیه
تفسیرآیه ۱۶۶ و ۱۶۷ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
«166» وَ ما أَصابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ
و آنچه روز مقابلهى دو گروه (كفر و ايمان در احد) به شما وارد شد، به اذن خدا بود (تا شما را آزمايش كند) و مؤمنان را مشخّص كند.
نکته ها
خداوند براى هر كارى، علّتى را مقرّر كرده است و هر يك از پيروزى و كاميابىها و شكيت و ناكامىها دليلى دارند. علّت شكست شما در احد اين بود كه سست شده و ناهماهنگى كرديد و براى جمع آورى غنائم حرص ورزيديد كه در آيه قبل فرمود: «هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ» اين آيه مىفرمايد: هر يك از انتخابهاى شما، ميان اتحاد يا تفرقه، جدّى بودن يا سست شدن، در مدار ارادهى الهى است. اوست كه به شما قدرت انتخاب مىدهد و هر راهى برگزينيد، به نتيجه آن مىرسيد. «ما أَصابَكُمْ ... فَبِإِذْنِ اللَّهِ»"
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
«167» وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا وَ قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا لَاتَّبَعْناكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمانِ يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يَكْتُمُونَ
و چهرهى منافقان معلوم شود، (كسانى كه چون) به آنها گفته شد: بياييد شما (هم مثل ديگران) در راه خدا بجنگيد و يا (لااقل از حريم خود) دفاع كنيد، گفتند: اگر (فنون) جنگى را مىدانستيم، حتماً از شما پيروى مىكرديم. آنها در آن روز، به كفر نزديكتر بودند تا به ايمان. با دهانشان چيزى مىگويند كه در دلشان نيست و خداوند به آنچه كتمان مىكنند، آگاهتر است.
نکته ها
براى جملهى «لَوْ نَعْلَمُ قِتالًا» سه معنا شده است:
الف: حركت شما به سوى احد براى جنگ در خارج از شهر، جنگ برابر نيست، بلكه يك نوع خودكشى است و لذا ما اين را جنگ نمىدانيم و شركت نمىكنيم.
ب: ما اگر فنون نظامى مىدانستيم شركت مىكرديم.
ج: ما يقين داريم كه جنگى رخ نخواهد داد ولذا شركت در جبهه ضرورتى ندارد."
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
e1ae9d92c762d36f1903ad0173b6e7b811631668-144p.mp3
6.28M
🕰 ۴ دقیقه ۳۶ ثانیه
تفسیرآیه ۱۶۸ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
«168» الَّذِينَ قالُوا لِإِخْوانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا قُلْ فَادْرَؤُا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ
منافقان كسانى هستند كه (بعد از پايان جنگ احد، دست به تبليغات يأسآور زده و در حالى كه خود از جنگ سر باز زده و در خانههاى) خود نشستهاند و در حقّ برادران خود گفتند: اگر از ما پيروى مىكردند كشته نمىشدند. به آنان بگو: اگر راست مىگوييد، مرگ را از خودتان باز داريد.
پیام ها
1- منافقان به هنگام حركت مردم به جبههها، در خانهها مىنشينند. «وَ قَعَدُوا»
2- منافقان، روحيهى خانوادههاى شهدا را تضعيف مىكنند. «لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا»
3- منافقان، خود را رهبر فكرى ديگران مىدانند. «لَوْ أَطاعُونا»
4- در جهانبينى منافقان، اصالت با زندگى مادّى و رفاه است. «وَ قَعَدُوا لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا»
5- ايمان به مقدّر بودن مرگ، سبب شجاعت و پذيرش رفتن به جبهه است و در
جلد 1 - صفحه 647
بينش منافقان، شهادت و سعادت اخروى جايگاه ندارد. «لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا»
6- بايد با تبليغات سوء منافقان برخورد كرد. «قُلْ فَادْرَؤُا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ»
7- انسان نمىتواند مرگ را از خود دفع كند. «فَادْرَؤُا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ»
8- مرگ به دست خداست، جبهه يا خانه در مرگ نقش اصلى را ندارند. «فَادْرَؤُا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ»"
🌺 @quran_hadis9
کانال تفسیر آیه به آیه
5ba5dd1096a3216afb2e300c9183152911631671-144p.mp3
12.15M
🕰 ۹ دقیقه ۳۹ ثانیه
تفسیرآیه ۱۶۹ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
«169» وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
و هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شدهاند، مردگانند؛ بلكه آنها زندگانى هستند كه نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند.
نکته ها
ما بر مبناى قرآن كه شهيدان را زنده مىداند، به شهداى راه اسلام و خصوصاً شهداى كربلا سلام كرده، با آنان حرف مىزنيم و توسل مىجوييم.
ابوسفيان در پايان جنگ احد با صداى بلند فرياد مىزد: اين هفتاد كشتهى مسلمانان در احد، به عوض هفتاد كشتهى ما در جنگ بدر. ولى رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: كشتههاى ما در بهشت جاى دارند، ولى كشتگان شما در دوزخند. «1»
نكاتى پيرامون شهيد و شهادت
1. در روايات آمده است كه شهيد، هفت ويژگى اعطايى از جانب خداوند دارد: اوّلين قطرهى خونش، موجب آمرزش گناهانش مىگردد. سر در دامن حورالعين مىنهد. به لباسهاى بهشتى آراسته مىگردد. معطّر به خوش بوترين عطرها مىشود. جايگاه خود را در بهشت مشاهده مىكند. اجازهى سير و گردش در تمام بهشت به او داده مىشود. پردهها كنار رفته و به وجه خدا نظاره می کند
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
b2aa429cc64565a88cff366f403f462411631672-144p.mp3
9.84M
🕰 ۷ دقیقه ۴۳ ثانیه
تفسیرآیه ۱۷۰ و ۱۷۱ سوره #آل_عمران
جزء چهار
توسط : استاد قرائتی
🌺 @quran_hadis9
کانال #تفسیر_قرآن
"تفسیر نور (محسن قرائتی)
«170» فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ
آنان بخاطر آنچه خداوند از فضلش به آنها داده، شادمانند و به كسانى كه به دنبال ايشانند، ولى هنوز به آنها ملحق نشدهاند، مژده مىدهند كه نه ترسى بر آنها است و نه غمى خواهند داشت.
نکته ها
در روايات آمده است: مؤمنان واقعى كه قرآن و اهلبيت پيامبر عليهم السلام را با هيچ كتاب و رهبر ديگرى عوض نمىكنند، مشمول بشارت اين آيه هستند. همچنين استفاده مىشود كه زندگى برزخى يك زندگى واقعى و داراى رزق و حيات و شادى و بشارت است. و مراد از آن تنها باقى ماندن نام نيك در تاريخ نيست."
"171» يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ
به نعمت و فضل خدا و اينكه خداوند پاداش مؤمنان را تباه نمىكند، (آيندگان را) مژده مىدهند.
پیام ها
1- در عالم برزخ، بشارت وشادمانى وجود دارد. «يَسْتَبْشِرُونَ»
2- شهدا به نعمت و فضلى مىرسند كه براى ما شناخته شده نيست. كلمه «بِنِعْمَةٍ» و «فَضْلٍ» نكره آمده است.
3- پاداش عملكرد مؤمنان، تضمين شده است. «لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ»
4- وعدهى تضمين پاداش، انگيزه عمل است. «لا يُضِيعُ»"
🕋 @quran_hadis9