eitaa logo
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی
529 دنبال‌کننده
20.9هزار عکس
8هزار ویدیو
888 فایل
راه سعادت و خوشبختی و دستیابی به آرامش . مطالب کاملا #کاربردی و #مستند جهت زندگی ایده آل را در کانال مشاهده خواهید کرد . بیان نظرات شما و ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mohammaditalab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سنّت‌های الهی در قرآن ✅ بر اساس تقدیر الهی، جهان خلقت دارای قانون‌مندی است، این قوانین هم پدیده‌های طبیعی را شامل می‌شود و هم زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها را در بر می‌گیرد. قرآن کریم از این قوانین با عنوان «سنّت‌های الهی» یاد کرده است و ما را به شناخت آن‌ها دعوت می‌کند. 🔹شناخت سُنن جهانِ خلقت باعث می‌شود که انسان: ➖با نشانه‌های خدا آشنا شود، ➖عظمت خالق را درک کند و ➖از طبیعت بهتر بهره‌مند گردد. 🔹شناخت سُنن حاکم بر زندگی انسان‌ها؛ ➖علاوه بر هموار کردن راه رشد و کمال، ➖تنظیم درست رابطه انسان با خود، دیگران، طبیعت و خدا را به دنبال دارد. 🔸برخی سنّت‌ها «عام» هست، به‌طور مثال؛ ▫️خدا «همه» را امتحان می‌کند (عنکبوت/۲) ▫️خدا به «همه» مدد می‌رساند (اسرا/۲۰) و ... 🔸برخی سنّت‌ها «خاص»‌اند: مثل سنّت توفیق که همان نصرت و هدایت الهی است و زمانی جاری می‌شود که مجاهدت در راه خدا صورت گیرد (عنکبوت/۶۹) یا سنت حاکم بر گناه‌کاران که سنت املاء و امهال است (آل عمران/۱۷۸) یا سنت استدراج (اعراف/۱۸۲،۱۸۳) و ... 🔸نمونه‌‌های دیگر از سنت‌های الهی: خداوند چند چیز را در گرو چند چیز بر خود لازم كرده است: ➖توجّه و یادكردش را در گرو یادكرد انسان: فاذكرونى اذكركم (بقره/۱۵۲) ➖نصرت و یاریش را در گرو یارى انسان: ان تنصروا اللّه ینصركم (محمد(ص)/۷) ➖بركت و رشد را در گرو سپاس‌گزارى انسان: لئن شكرتم لازیدنّكم (ابراهیم/۷) ➖وفاى به عهدش را در گرو وفادارى انسان: اوفوا بعهدى اوف بعهدكم (بقره/۴۰) ⬅️ قرآن کریم، مملو از این سنّت‌های الهی است که اگر در آن تدبّر کنیم، می‌تواند برای زندگی فردی و اجتماعی ما، راهگشا باشد. ان‌شاءالله
کارگاه تفکر ۱۷.mp3
9.67M
🔹کارگاه تفکر / ۱۷ 🔸آنچه در این قسمت می‌شنوید: ـ تفکر عامل تصمیمات درست برای سرمایه گذاری‌های پرسود. ـ تفکر عامل انتخاب عبادات اثرگذار و رشددهنده ـ تفکر عامل افزایش قدرت جذب در انسان
🔴 در محضر قرآن کریم / ۱۴۶۵ ✅ وَ إِن نَّكَثُواْ أَيْماَنَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُواْ فِى دِينِكُمْ فَقاَتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَآ أَيْماَنَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ‏ (توبه/۱۲) 🔹امّا اگر (به جاى توبه،) سوگندهاى خویش را پس از بستنِ پیمانشان شكستند و در دین شما، زبان به طعنه (و عیب گوئى) گشودند، پس با سران كفر بجنگید. زیرا كه آنان را (پایبندى به) سوگندى نیست، باشد كه (با شدّتِ عمل شما،) از كردار خود باز ایستند. 🔸مخاطبان این آیه، مشرکان و بت‌پرستان اطراف مکه یا سایر نقاط حجاز بوده‌اند که در عمل پیمانشان را نقض کردند، هر چند که مفهوم آیه به یک گروه و یا یک عصر خاص منحصر نیست و آیه در حقیقت یک دستورالعمل همیشگی برای مبارزه مسلمانان با سران کفر است که سرچشمه‌های فتنه و فساد هستند. 🔸از على علیه السلام پرسیدند: چرا فراریان جنگ صفّین را تعقیب كردید، ولى در جنگ جمل، كارى به فراریان نداشتید؟ حضرت فرمود: در صفّین، رهبر كفر زنده بود و فراریان دور او جمع شده، متشكّل مى‌شدند و حمله‌ى مجدّد مى‌كردند، امّا در جنگ جمل، با كشته شدن رهبرشان، محورى براى تشكّل و سازماندهى مجدّد نداشتند. امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس به دین شما طعنه زند، قطعاً كافر مى‌شود. سپس این آیه را تلاوت فرمود.(تفسیر نورالثقلین) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️ارتداد از دین، یكى از نمونه‌هاى پیمان‌شكنى و مسخره كردن مكتب است. «و ان نكثوا» (شاید «نكثوا» پس از «تابوا» اشاره به ارتداد باشد). ▫️كیفر طعن و توهین به اسلام، اعدام است. «طعنوا، فقاتلوا» (با توهین‌كنندگان به مقدّسات مذهبى، باید به شدّت برخورد كرد) ▫️جهاد اسلامى، براى دفاع از مكتب است. «نكثوا، طعنوا، فقاتلوا» ▫️چون پیمان‌شكنى و مسخره كردن دین، از ناحیه‌ى رهبران كفر است، پس با آنان مبارزه كنید. «فقاتلوا ائمّة الكفر» ▫️در مبارزه، باید نابودى سران توطئه و مركز فرماندهى و تشكیلات دشمن، در اولویت باشد. «فقاتلوا ائمّة الكفر» ▫️هر سوگندى شما را نفریبد. سوگند پیمان‌شكنان، بى‌اعتبار است. «لا ایمان لهم» ▫️از اهداف جهاد اسلامى، جلوگیرى از توطئه دشمن است. «لعلّهم ینتهون»
💠 «مقدمه» 🏴 ایام فاطمیه، کلاس خصوصی است. فقط مَحارم می‌توانند در این کلاس حضور یابند. به همه اذن ورود داده نمی‌شود. تنها شیعیان خاص توفیق حضور دارند. 🍃 فاطمیه حیات خلوتی است که فقط محبین حضرت زهرا اذن حضور در این حریم را دارند! ایام فاطمیه سرنوشت‌ساز است؛ یعنی عاقبت افراد با حب و بغض فاطمه تعیین می‌شود و هرچقدر میزان اظهار محبت و ارادت ما خالصانه‌تر باشد، رفعت و کرامت بیشتری را دریافت می‌کنیم. 🔲 قبل از ورود به موضوع بحث به روایتی دربارۀ عیادت بیمار اشاره می‌کنم تا به وظایف خویش در این ایام که حضرت در بستر بیماری است، واقف شویم. 🍃 امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: 🔆 «هر مؤمنى، كه از مؤمن ديگرى عيادت كند، در رحمت الهى فرو رود، چون بنشيند، رحمت او را فرا گيرد، و چون برخيزد، خداوند هفتاد هزار فرشته را بر او بگمارد كه تا فرداى آن روز و تا همان ساعت برايش استغفار كنند، و طلب رحمت نمايند و مى‌گويند: پاكيزه شدى و بهشت براى تو تا اين ساعت از فردا، پاكيزه شد. براى او خريفى در بهشت خواهد بود. خریف گوشه‌اى در بهشت است كه شخص سواره مى‌تواند در مدّت چهل سال آن را بپيمايد.» 📙 فروع کافی، ج۱، ص ۲۸۲ ⁉️ اگر شریعت به بیمار آموزش داده که برای عیادت کنندۀ خود دعا کند، فکر می‌کنید فاطمه میزان دعایش برای عیادت‌کننده چقدر است؟! 🍃 دختر پیامبر، این روزها در بستر بیماری است. او، سیده، عالمه، مؤمنه و جانباز بیت ولایت، ام ابیها و ام‌الائمه است، به عیادت او می‌رویم و یقین داریم که برای عیادت‌کنندگان خود دعا می‌کند و با دعای او انقلابی عظیم در زندگی ما ایجاد می‌شود. ◻️ به حضرت عرض می‌کنیم: در ضیافت شما معارفی توزیع می‌شود که قابل وصف نیست! از جنس نور است؛ می‌خواهیم قابلیتی به ما عطا کنی که بتوانیم ادراک این انوار را داشته باشیم. از بیانات استاد زهره بروجردی، فاطمیه ۱۴۰۳ 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آشنایی با سوره‌ی روم / ۳۱ ✅ وَ إِذَآ أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُواْ بِهَا وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ إِذَا هُمْ يَقْنَطُونَ (۳۶) 🔹و هرگاه به مردم رحمتى چشانیم، به آن شاد شوند و اگر به خاطر دستاورد گذشته (و اعمال بد) آنها، ناگوارى (و مصیبتى) به آنان رسد، ناگهان مأیوس مى‌شوند. 🔸انسان‌های کم‌ظرفیت در هنگام مشکلات و نعمت‌ها واکنش های متفاوتی دارند، در حالی که انسان‌های مؤمن و متعادل به هنگام نعمت مغرور نمی‌شوند و به هنگام مشکلات ناامید نمی‌گردند و با شکر و صبر رو به درگاه الهی می‌آورند. 🔸برخی از مشکلات و حوادث بدی که به انسان می‌رسد در اثر اعمال و گناهان اوست. خدا بدین وسیله به انسان هشدار می‌دهد تا بیدار شود و دست از اعمال زشت خود بردارد. 🔸شادمانی در هنگام نعمت اگر با شکر همراه باشد، خوب است اما اگر مغرورانه باشد و موجب غفلت و بی‌خبری گردد، ناپسند است. در آیه‌ی فوق مقصود قسم دوم است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️انسان، شخصیّتى تأثیرپذیر و انفعالى دارد. «فرحوا... یقنطون» ▫️رحمت از خداست و ناگوارى‌ها از عملكرد خود ما. «اذقنا النّاس رحمة - سیّئة بما قدّمت ایدیهم» ▫️انسانِ دور از خدا، پوک و كم ظرفیّت است؛ با اندكى نعمت، مست مى‌شود و با كمى تلخى و غم، به بن‌بست مى‌رسد.(تنوین در کلمات رحمة و سیئة بر قلّت و کمی دلالت می‌کند.) «رحمة فرحوا - سیّئة ... یقنطون» در صورتى كه خداوند از مردم تحمّل و ظرفیّتى را مى‌خواهد كه از دست رفتن نعمت‌ها آنان را مأیوس و به دست آوردن نعمت‌ها آنان را مغرور نكند. «لكیلاتأسوا على ما فاتكم و لا تفرحوا بما آتاكم»(حدید/۲۳) ▫️برخوردارى از رحمت، قطعى است، ولى مبتلا شدن به ناگوارى قطعى نیست. «اذا... اِن...» (براى برخوردارى از رحمت، كلمه‌ى «اذا» به‌كاررفته كه به معناى انجام قطعى است، ولى براى گرفتار شدن، كلمه‌ى «اِن» به‌كار رفته كه به معناى غیر قطعى بودن است.)
🌷پاسدار شهید پروین‌نژاد؛ نجات‌بخش جان چند بیمار نیازمند پیوند عضو 🔹اعضای بدن این پاسدار شهید جبهه‌ی امنیت و مبارزه با تروریسم بنا به وصیت خودش و رضایت خانواده اهدا شد. برادر پاسدار سعید پروین‌نژاد از اعضای تیپ ۳۳ المهدی نیروی زمینی سپاه در جریان رزمایش عملیاتی شهدای امنیت توسط تروریست‌های مهاجم در استان سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. روحش شاد
🔴 آشنایی با سوره‌ی روم / ۳۲ ✅ أَوَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَآءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (۳۷) 🔹آیا ندیدند كه خداوند براى هر كس بخواهد (طبق حكمت)، روزى را گسترش مى‌دهد و (یا) تنگ مى‌سازد؟ البتّه در این (توسعه و ضیق) براى كسانى كه ایمان مى‌آورند، نشانه‌هایى قطعى است. 🔸كلمه‌ى «یقدر» از «قدر»، هم به معناى اندازه‌گیرى است و هم به معناى سخت‌گیرى؛ امّا در اینجا چون در كنار «یبسط» آمده، مراد تنگى و سختى است. یکی از عواملی که موجب غرور و غفلت انسان‌ها می‌شود، مسأله‌ی رزق است؛ زیاد شدن روزی، انسان‌های کم‌ظرفیت را گرفتار شادی مغرورانه می‌سازد و کم شدن روزی آنان را ناامید می‌گرداند. اما اگر انسان بداند که همه‌ی این امور به دست خداست و او بر اساس مصلحت و حکمت اقدام می‌کند، دیگر جای نگرانی و ناامیدی یا غرور و غفلت باقی نمی‌ماند و چنین انسانی در هر حال سپاس‌گزار خداست. 🔸مقصود از این که گسترش و کمبود رزق به دست خداست، آن نیست که این امور بدون حساب است، بلکه خدا بر اساس مصلحت انسان‌ها و میزان تلاش آنها روزی‌شان را کم و زیاد می‌کند و کارهای خدا حکمت‌آمیز و عالمانه است.(مشابه این آیه در سوره عنکبوت آیه ۶۲) 🔸امام علی علیه السلام فرمودند: خدای سبحان را از آن جا شناختم که گاه تصمیم‌های محکم فسخ می‌شود و گره‌ها گشوده می‌شود و اراده‌های قوی شکسته می‌شود (کلمه قصار ۲۵۰)؛ یعنی گاهی خدا برای نشان دادن قدرت خویش و برای بیدار ساختن و امتحان مردم، صحنه‌هایی به وجود می‌آورد که گره از کارهای مشکل باز می‌شود و گاه صحنه‌ای به وجود می‌آورد که اراده و تصمیم محکم افراد به نتیجه نمی‌رسد، تا بدانند که همه‌ی کارها به دست آنان نیست. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️توجّه به این كه رزق به دست خداست، انسان را از یأس و ناامیدى باز مى‌دارد. «یقنطون اَوَلم یروا» ▫️انسان باید براى كسب معاش تلاش كند، ولى بداند كه تقدیر معیشت به دست خداست. «اللّه یبسط - یقدر» ▫️در همه‌ى قرآن توسعه‌ى روزى، قبل از تنگى آن مطرح شده است و این نشانه‌ى رحمت گسترده‌ى اوست. «یبسط - یقدر» ▫️توسعه‌ى روزى را به خاطر زرنگى خود ندانیم. «ان اللّه یبسط الرّزق» ▫️اگر توسعه و تنگى روزى به دست اوست، این همه حرص چرا؟ «انّ اللّه یبسط الرزق... و یقدر» ▫️تنها اهل ایمان از دقّت در روزى‌رسانى خداوند، درس و عبرت مى‌گیرند. (ولى افراد غافل همه چیز را سطحى مى‌پندارند.) «لآیات لقوم یؤمنون»
❇️ مهلت ثبت نام: تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳ Hamzevasl.ir