eitaa logo
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی
530 دنبال‌کننده
20.9هزار عکس
8هزار ویدیو
888 فایل
راه سعادت و خوشبختی و دستیابی به آرامش . مطالب کاملا #کاربردی و #مستند جهت زندگی ایده آل را در کانال مشاهده خواهید کرد . بیان نظرات شما و ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mohammaditalab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 آشنایی با سوره‌ی غافر / ۷۰ ✅ فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِى نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ (۷۷) 🔹پس (اى پیامبر!) صبر كن كه وعده‌ى خداوند حقّ است. پس هرگاه بخشى از آن‌چه را به آنان وعده داده‌ایم به تو نشان دهیم، یا (پیش از آن) تو را از دنیا ببریم، (در هر صورت) به سوى ما باز مى‌گردند (و عذاب را مى‌چشند). 🔸در این سوره ضمن این كه سه بار از مجادله و ستیز كفّار سخن به میان آمده است، خداوند به پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مى فرماید: پس صبر كن كه وعده‌ى خدا حقّ است. هم تهدید دشمنان لازم است و هم تسلّى دوستان. آیات قبل براى تهدید كفّار ستیزه‌جو بود و این آیه براى تسلّى پیامبر اكرم(ص) و مؤمنان. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️یاد قدرت الهى نسبت به تنبیه و كیفر مجرمان، عامل امید و صبر است. «بئس مثوى المتكبّرین فاصبر» ▫️تأخیر در كیفر مجرمان، نباید سبب شک و تردید شود. «فاصبر ان وعداللّه حقّ» ▫️حقّ بودن وعده‌هاى الهى، مایه‌ى صبر و آرامش است. «فاصبر» زیرا «ان وعداللّه حقّ» ▫️پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله در انتظار كیفر كفّار در دنیاست، ولى خداوند طبق حكمت كار مى‌كند و انتظارات پیامبر(ص) حكمت او را به هم نمى‌زند. «اما نرینّك او نتوفّینّک» ▫️صبر در برابر ناملایمات، حدّى ندارد و تا پایان عمر باید صبر كرد. «فاصبر... امّا... نتوفینّک» ▫️خداوند در كیفر مجرمان عجله ندارد. «امّا نرینک... او نتوفینّک» ▫️در دنیا ممكن نیست مجرمان مجازاتِ كامل شوند؛ سراى دیگرى لازم است. «بعض الّذى نعدهم» ▫️كارهاى الهى زمان‌بندى دارد و هر یک در زمان خود واقع مى‌شود. «نرینّک... او نتوفینّک» ▫️مرگ نابودى نیست، تحویل و تحوّل است. «نتوفینّک» ▫️مرگ براى همه است، حتّى براى پیامبران. «نتوفینّک» ▫️هیچ كس از دست قدرت خداوند فرار نخواهد كرد. «الینا یرجعون» ▫️احضار افراد در قیامت اجبارى است. «یُرجعون» https://eitaa.com/quran_lifestyle
🔴 آشنایی با سوره‌ی غافر / ۷۱ ✅ وَ لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ مِنْهُم مَّن قَصَصْنَا عَلَيْكَ وَ مِنْهُم مَّن لَّمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ وَ مَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِىَ بَآيَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِذَا جَآءَ أَمْرُ اللَّهِ قُضِىَ بِالْحَقِّ وَ خَسِرَ هُنَالِكَ الْمُبْطِلُونَ (۷۸) 🔹و همانا ما پیش از تو پیامبرانى فرستادیم. داستان بعضى از آنان را براى تو بازگو كردیم و (داستان) بعضى دیگر را براى تو نقل نكردیم و هیچ پیامبرى نمى‌تواند معجزه‌اى جز به فرمان خدا بیاورد، پس چون فرمان خدا آمد (و قیامت برپا شد)، به حقّ داورى خواهد شد و باطل‌گرایان در آن‌جا زیانكارند. 🔸بر اساس روایات، تعداد انبیا یكصد و بیست و چهار هزار نفر است، ولى در قرآن تنها نام بیست و شش نفر از انبیا آمده است: آدم، نوح، ادریس، صالح، هود، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یوسف، لوط، یعقوب، موسى، هارون، شعیب، زكریا، یحیى ، عیسى ، داود، سلیمان، الیاس، الیسع، ذاالكفل، ایوب، یونس، عُزیر و محمّد صلوات الله علیهم اجمعین. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️پیامبر اسلام(ص) خاتم انبیاست. («من قبلک» بارها در قرآن آمده است در حالى كه یک بار «من بعدک» نیامده است). ▫️آشنایى با تاریخ انبیا مایه‌ى تسلّى پیامبر اكرم(ص) و عامل صبر است. «فاصبر... منهم من قصصنا علیک» ▫️قصه‌هایى باید مورد تلاوت و تدبر قرار گیرد كه حقّ باشد و هدف از آن نیز ترویج حقّ باشد. «منهم من قصصنا علیک» ▫️قصه‌گویى را سبک نشمریم. قرآن چندین قصه تعریف كرده است. «قصصنا» ▫️كسى مى‌تواند تاریخ انبیا را نقل كند كه خود آنان را فرستاده باشد. «قصصنا - لم نقصص» ▫️قرآن، كتاب تاریخ نیست وگرنه قصه‌ى همه‌ى انبیا را بازگو مى‌كرد. «منهم من لم نقصص» ▫️در بیان تاریخ، عبرت‌ها مهم است نه آمارها. «منهم من لم نقصص» ▫️از ذكر نشدن نام خود ناراحت نشویم، نام بسیارى از انبیا نیز برده نشده است. «منهم من لم نقصص» ▫️معجزات انبیا طبق اذن الهى است نه توقع و هوس مردم. «الا باذن اللّه» ▫️كسانى كه در برابر تاریخ و معجزات انبیا بى‌تفاوتند، خسارت مى‌بینند. «قصصنا... یأتى بایة... خسر هنالک المبطلون» ▫️قضاوت نهایى میان انبیا و مخالفان، مربوط به جهان آخرت است. «فاذا جاء امر اللّه قضى بالحقّ» ▫️قیامت روز داورى خداوند و شرمندگى باطل‌گرایان است. «قضى بالحقّ و خسر هنا لک المبطلون» ▫️خسارت واقعى، خسارت قیامت است. «خسر هنالک» ▫️بدتر از اهل باطل، كسانى هستند كه علاوه بر رفتن در راه باطل، هدفشان ابطال و خنثى كردن تلاش انبیا است. «المبطلون» https://eitaa.com/quran_lifestyle
اول فروردین ‏سالروز ولادت حاج قاسم سلیمانی🌷 تولدش مبارک🎁 حاجی دستش خیلی بازه، بازتر از وقتی که تو دنیا بود. ازش عیدی بخواید، میده👌 https://eitaa.com/quran_lifestyle
دستور امام رضا علیه السلام برای روزهای آخر ماه شعبان https://eitaa.com/quran_lifestyle
🔴 آشنایی با سوره‌ی غافر / ۷۲ ✅ أللَّهُ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الْأَنْعَامَ لِتَرْكَبُواْ مِنْهَا وَ مِنْهَا تَأْكُلُونَ. وَ لَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ وَ لِتَبْلُغُواْ عَلَيْهَا حَاجَةً فِى صُدُورِكُمْ وَ عَلَيْهَا وَ عَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ. وَ يُرِيكُمْ آيَاتِهِ فَأَىَّ آيَاتِ اللَّهِ تُنكِرُونَ (۷۹-۸۱) 🔹خداوند است كه براى شما چهارپایان را قرار داد تا از آنها سوارى بگیرید و از آنها بخورید. و براى شما در چهارپایان منافع (دیگرى نیز) هست؛ و سوار بر آنها به نیازى كه در دل دارید برسید و بر آنها و بر كشتى‌ها حمل مى‌شوید. و خداوند (پیوسته) آیات خود را به شما نشان مى‌دهد، پس كدام یک از آیات الهى را انكار مى‌كنید؟ 🔸بهترین راه براى ایجاد و تقویت معرفت و شكرگزارى، توجّه به نعمت‌هاى الهى است و براى این‌كار بهترین نعمت‌ها آنهایى هستند كه در هر زمان و مكان براى عموم مردم قابل دیدن و بهره‌بردارى باشند. «أنعام» جمع «نَعَم» در اصل به معناى شتر است ولى به مجموع گاو و شتر و گوسفند گفته نیز مى‌شود. منافع چهار‌پایان در تأمین سوارى و تغذیه خلاصه نمى‌شود؛ پوست و روده و پشم و كرک و شیر آنها و شخم زدن از دیگر منافع است. حتّى از فضولات آنها براى كود طبیعى یا وسیله‌ى ایجاد حرارت استفاده مى‌شود. هم چنین نقش حیوانات در ایجاد كارخانه‌هاى پشم و نخ‌ریسى و چرم‌سازى و لبنیات، چشم‌گیر است. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️در آفرینش هستى، انسان محور است. «جعل لكم الانعام... و لكم فیها منافع» ▫️اگر چهارپایان رام نبودند زندگى بشر فلج بود. با این‌كه قدرتشان از ما بیشتر است ولى خداوند آنها را براى ما رام كرد. «جعل لكم الانعام لتركبوا» ▫️اسلام به مسأله‌ى تغذیه و بهره‌گیرى از گوشت برخى چهارپایان سفارش كرده است. «و منها تأكلون» ▫️بركات چهارپایان در آن‌چه ما بهره‌گیرى مى‌كنیم منحصر نیست. (كلمه‌ى «منافع» نكره آمده است). ▫️انسان به حیوان محتاج است «لتبلغوا علیها حاجة فى صدوركم» (ولى حیوان به انسان محتاج نیست.) ▫️امكانِ حمل و نقل دریایى با كشتى، یكى دیگر از نعمت هاى الهى است. «و علیها و على الفلک تحملون» ▫️در جهان بینى الهى، همه‌ى بهره گیرى‌ها و نعمت‌ها، مقدّمه‌ى شناخت و بندگى است. «آیات اللّه» ▫️انسان ناسپاس است؛ از نعمت‌ها بهره مى‌برد ولى صاحب نعمت را انكار مى‌كند. «فاىّ آیات اللّه تنكرون» ▫️نشانه‌هاى معرفت خدا در معرض دید همه است. «فاىّ آیات اللّه تنكرون» https://eitaa.com/quran_lifestyle
حضرت پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله و سلّم خانه هایتان را با تلاوت قرآن ، نورانی کنید . https://eitaa.com/quran_lifestyle
مقام معظم رهبری غلبه بر قدرتمندترین کشورهای دنیا https://eitaa.com/quran_lifestyle
انسان شناسی ۲۱۱.mp3
14.52M
❇️ انسان‌شناسی / ۲۱۱ 🔸طمأنینه، سکینه، آرامش روح، متانت و حیای درون، دور شدن از هیجانات در شادی‌ها، دور ماندن از غم‌ های کاذب در فقدان‌ها به آسانی حاصل نمی‌شود ! ⬅️ مقدماتی دارد، مسیری، آدابی، طیّ طریقی ... اما بعضی میانبرها هم دارد که آدمی را زودتر و آسانتر به مقصد می‌رساند. https://eitaa.com/quran_lifestyle
بیداری نسل امروز دنیای اسلام https://eitaa.com/quran_lifestyle
مقام معظم رهبری صریحا اعلام می کنیم ..... https://eitaa.com/quran_lifestyle
🔴 آشنایی با سوره‌ی غافر / ۷۴ ✅ فَلَمَّا جَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَرِحُواْ بِمَا عِندَهُم مِّنَ الْعِلْمِ وَ حَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ. فَلَمَّا رَأَوْاْ بَأْسَنَا قَالُواْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَحْدَهُ وَ كَفَرْنَا بِمَا كُنَّا بِهِ مُشْرِكِينَ (۸۳-۸۴) 🔹پس چون پیامبرانشان همراه با معجزات به سراغشان آمدند به آن مقدار علمى كه نزدشان بود خوشحال شدند (و حاضر نشدند منطق انبیا را بپذیرند) و آن چه (از قهر الهى) كه به تمسخر مى‌گرفتند، آنان را فرا گرفت. پس چون عذاب ما را دیدند گفتند: «به خداوند یكتا ایمان آوردیم و به آن چه (از قبل) شرک مى‌ورزیدیم كافر شدیم». 🔸در طول تاریخ بشر، افرادى به خاطر علومى كه سبب تمدن و پیشرفت و كسب ثروت است و یا به خاطر آگاهى‌هایى كه از اقوام و نیاكان درباره عقائد خود دارند خود را از وحى و انبیا بى‌نیاز مى‌پندارند. آرى انسان ‌هاى كم ظرفیّت همین كه چند كلمه‌اى فرا گرفتند یا مدرک و مقامى به دست آوردند مغرور مى‌شوند. 🔸در قرآن سه مرتبه جمله‌ى «نصیباً من الكتاب» آمده كه به معناى علم داشتن به گوشه‌اى از كتاب است و در هر سه مورد افرادى گرفتار انحراف شده‌اند چون از علم كافى برخوردار نبودند بلكه نصیبى از علم داشتند؛ یک جا مى‌فرماید: كسانى كه نصیبى از علم دارند به حقّ پشت مى‌كنند.(آل‌عمران/۲۳) در جاى دیگر مى‌فرماید: آنان به جاى حقّ گمراهى را خریدند.(نساء/۴۴) و در آیه‌اى دیگر مى‌فرماید: این گروه به جاى ایمان به خدا و رسول به بت و طاغوت ایمان مى‌آورند.(نساء/۵۱) به هر حال علم كم، انسان را در معرض غرور و خود باختگى و دین فروشى قرار مى‌دهد. در این آیه نیز مى‌فرماید: علم اندک مانع حقّ‌پذیرى است. «فرحوا بما عندهم من العلم» 🔸قرآن براى علم سه مرحله بیان كرده است: الف) علم مفید كه سبب رشد معنوى انسان باشد، همان‌گونه كه موسى به خضر علیهما السلام گفت: آیا اجازه مى‌دهى من همسفر تو باشم تا از آنچه مى‌دانى و سبب رشد من است به من بیاموزى.(کهف/۶۶) ب) علم بى‌فایده، نظیر علم به عدد اصحاب كهف كه آیا سه نفر بودند یا پنج نفر یا هفت نفر، زیرا مهم تصمیم آنان براى حفظ دینشان بود.(کهف/۲۲) ج) علم مضرّ، نظیر علم سحر و جادو براى جدایى میان زن و مرد.(بقره/۱۰۲) https://eitaa.com/quran_lifestyle
2_144140477276218112.pdf
501.7K
❇️ رساله آموزشی(باب روزه) مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه‌ای (حفظه الله) https://eitaa.com/quran_lifestyle
🔴 آشنایی با سوره غافر / ۷۵ ❇️ از پيام‌های آیات ۸۳ و ۸۴ ▫️فرستادن پیامبران براى اتمام حجّت یكى از سنّت‌هاى الهى است. «جاءتهم رسلهم» ▫️انبیا به سراغ مردم مى‌رفتند. «جاءتهم رسلهم» ▫️غرور علمى، مانع حقّ‌پذیرى است. «جاءتهم رسلهم بالبینات فرحوا بما عندهم من العلم» ▫️علوم و تجربه‌هاى بشرى نمى‌تواند جایگزین تعالیم الهى شود و انسان را از انبیا بى‌نیاز كند. «جاءتهم... بالبینات... عندهم من العلم» ▫️انبیا براى دانشمندان نیز حجّت هستند. «جاءتهم رسلهم بالبینات فرحوا بما عندهم من العلم» ▫️قهر و عذاب الهى بعد از اتمام حجّت است. «جاءتهم... بالبینات... حاق بهم...» ▫️همه‌ى انبیا معجزه داشتند. «جائتهم رسلهم بالبینات» ▫️راه فرارى براى كافران در قیامت وجود ندارد. («حاق بهم» ▫️مغرور شدن به علم خود، سبب تحقیر و استهزاى وعده‌هاى الهى است. «عندهم من العلم... یستهزؤن» ▫️اگر شادى، انسان را از پیمودن راه تكامل باز دارد ارزش ندارد. «فرحوا بما عندهم من العلم... یستهزؤن» ▫️یكى از سنّت‌هاى خداوند حمایت از پیامبران با نزول قهر و عذاب بر كافران است. «حاق بهم ما كانوا یستهزؤن» ▫️قهر خدا به خاطر عملكرد خود انسان‌هاست. «حاق بهم ما كانوا یستهزؤن» ▫️استهزاى امروز سبب قهر فراگیر فرداست. «و حاق بهم ما كانوا یستهزؤن» ▫️كارهاى ناشایست در صورتى به قهر الهى تبدیل مى‌شود كه دائمى باشد. «كانوا یستهزؤن» ▫️منطق مخالفان در برابر برهان و معجزه انبیا، تمسخر و استهزا است. «رسلهم بالبینات... یستهزؤن» ▫️ایمان در حال اضطرار ارزش ندارد، گرچه واقعى باشد. «فلمّا رأوا بأسنا قالوا آمنّا» ▫️گروهى تا قهر الهى را نبینند ایمان نمى‌آورند. «فلما رأوا بأسنا قالوا آمنّا» ▫️شرک، پایه و اساس ندارد. مشركان نیز به شرک خود كافر مى‌شوند. «كفرنا بما كنا به مشركین» https://eitaa.com/quran_lifestyle
امید نداشتن و سرکشی و تکبر https://eitaa.com/quran_lifestyle
🔴 آشنایی با سوره‌ی غافر / ۷۶ ✅ فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُهُمْ إِيْمَانُهُمْ لَمَّا رَأَوْاْ بَأْسَنَا سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِى قَدْ خَلَتْ فِى عِبَادِهِ وَ خَسِرَ هُنَالِكَ الْكَافِرُونَ (۸۵) 🔹امّا پس از آن كه قهر ما را دیدند، دیگر ایمانشان برایشان سودى نداشت. این سنّت الهى است كه در میان بندگانش جارى است. و در این‌جا كافران زیانكارند. 🔸در این آیه بار دیگر به بی‌فایده بودن ایمان افراد در هنگام نزول عذاب الهی اشاره شده است؛ در آن هنگام درهای توبه بسته می‌شود، زیرا ایمان آوردن بعد از مشاهده‌ی عذاب از سر ناچاری و اضطرار و بی‌ارزش است. ایمانی مفید است که از سر اختیار و انتخاب و در شرایط عادی باشد. سنت و قانون خدا آن است که با کافران لجوج برخورد کند و آنان در هنگام دیدن عذاب ایمان آنان را نپذیرد. این روش الهی در برخورد با مردم پیشین، می‌تواند برای همگان عبرت‌آموز باشد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️اضطرارها فطرت را شكوفا مى‌كند و كفّار را به سراغ ایمان مى‌آورد ولى ایمانِ اضطرارى ارزشى ندارد. «فلم یک ینفعهم ایمانهم» ▫️ایمان باید اختیارى باشد نه از روى اضطرار و ناچارى. «فلم یک ینفعهم ایمانهم» ▫️نقل سرنوشت كفّار، براى آیندگان عبرت است. «قالوا آمنا... لم یک ینفعهم ایمانهم» ▫️كیفرها و پاداش‌هاى الهى، قانونمند است. «رأوا بأسنا... سنّت اللّه...» ▫️كارساز نبودن ایمان اضطرارى، از سنّت‌هاى الهى است. «سنّت اللّه التى...»، سنّت خداوند در همه افراد و جوامع یكسان است. «و لن تجد لسنة اللّه تبدیلا» (احزاب/۶۲، فاطر/۴۳، فتح/۲۳) ▫️لحظه‌ى مرگ، خسارت انسان جلوه مى‌كند. «خسر هنالک» ▫️ایمان اضطرارى كه فرصت عمل براى انسان باقى نمى‌گذارد خسارت است. «قالوا آمنّا... خسر هنالک الكافرون» ▫️در هفت آیه‌ى قبل خواندیم: «خسر هنالک المبطلون» و در این‌جا مى‌خوانیم: «خسر هنالک الكافرون» معلوم مى‌شود كه كافران اهل باطل هستند و اهل باطل، كافران. https://eitaa.com/quran_lifestyle
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«در سی شب ماه رمضان، سحرها بلند شوید و بخوانید. اگر کسی سی‌ شب ابوحمزه خواند و سر این سفره نشست، کم‌کم فضاهای جدیدی به رویش باز می‌شود و با عوالم دیگری رفیق می‌شود. اگر کسی سی شب آمد و [با این دعا] گریه کرد، کم‌کم طعم دعای ابوحمزه با ذائقه‌اش آشنا می‌شود؛ کم‌کم حال دعا به او دست می‌دهد.» https://eitaa.com/quran_lifestyle