eitaa logo
دارالقرآن شهید سید حسین شکرآبی
29 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
86 ویدیو
2 فایل
🌺موسسه قرآنی شهید سید حسین شکرآبی🌺 وابسته به حوزه علمیه الزهرا_شهرری برگزار کننده دوره های مختلف قرآنی در زمینه های مختلف برای تمام سنین. شماره تماس: ۰۲۱۵۵۹۳۲۱۶۴ ۰۹۰۵۹۸۲۶۳۶۱ ارتباط با ادمین : @f_a_tehrani
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴▪️🏴▪️🏴 🏴▪️ 🔲وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ ۖ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا ▪️ اگر جمیع اهل الارض برای حضرت ثارالله علیه السلام ، کشته و قربانی و فدایی شوند ، اسراف نیست و هرگز حق این ذبح عظیم ، که برای هدایت خلق به سوی صراط مستقیم ولایت مولی الموالی أمير المؤمنين عليه السلام و خروج آنان از ظلمت جهالت، همه هستی و جان و مهجه قلب خویش را بذل فرمودند، ادا نمی شود. ▫️حضرت مولانا الصادق (علیه السلام) می فرمایند: 👈 لوْ قُتِلَ أَهْلُ الْأَرْضِ بِهِ مَا كَانَ سَرَفاً. (۲) اينچنين است كه تكليف خون بهاي حضرت ذبح عظيم شهيد الشهداء ابي عبدالله الحسين (عليه السلام) روشن مي شود 🔲 ومِنَ النَّاسِ مَن يشْرِي نَفْسَه ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّه وَاللّه رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ (۱) و از ميان مردم كسی است كه جان خود را برای طلب خشنودی خدا می‏فروشد؛ و خدا نسبت به (اين) بندگان مهربان است. 🔳اين فدا شدن ، همان كمال عبد مومن است، همان عيد قربان حج اكبر است همان صلاة قربان كل تقي است اين فدا شدن ، ملاقات پروردگار است لقاء الله است اين فدا شدن اموزگار دارد ، مكتب دارد ، تاريخ دارد ، ريشه دارد…. بانويي مكرمه از نسل پاكان و شجاعان توسط امير عالم انتخاب مي گردد تا اموزگار مكتب فدا شدن و فدائي شدن براي حضرت اباعبدالله الحسين گردد مكتب بانوي بقيع ، حضرت خانم ام البنين ◼️ و این مطلبی است که حضرت خانم ام البنین سلام الله علیها در مکتب نورانی شان، بر همه خلق تبیین فرمودند که دلالت کلام مبارکشان در عبارت " اولادی و من تحت الخضراء کلهم فداء لابی عبدالله الحسین " (۳) کن فیکونی در میان خلائق محقق می‌کند که نه تنها بر اولاد گرامی شان، فدایی و فنا شدن برای حضرت حسين علیه السلام را واجب و لازم می‌دانند ، بلکه می فرمایند که جمیع تحتَ الخضراء باید به این شأن نائل شوند. 👈 کلّهم فداء لأبي عبدالله الحسین علیه السلام ◻️ برای درک و تدبری عمیق تر در این مهم، به بررسی این عبارت شریف می پردازیم: در این جمله حضرت خانم، فرمایش خویش را با عبارت "اولادی و من تحت الخضراء" آغاز فرموده اند، قصد داشته اند که اهمیت و تاکید سخن خویش را به مخاطبین برسانند و توجه ایشان را به عمل و فعلی که قرار است محقق شود جلب نمایند. ◼️ "فداء لابی عبدالله الحسین علیه السلام" رکن اساسی در این جمله است که فعل اولادی و تحت الخضراء را تبیین می‌کند. 👈فعل و عملی که باید برای فرزندانم و خلقي که تحت الخضراء هستند ، محقق شود، فدایی شدن برای حسین است. ◻️ همچنین جمله فرمایش حضرت بی بی به‌صورت خبری بیان شده است، و این مطلب دلالت دیگری بر قطعیت مراد و منظور ایشان از این امر دارد. یعنی به قدری مضمون این جمله اهمیت دارد که بجای اینکه بفرمایند باید فدا شوید، فرمودند همه فدایی هستند. (این یعنی به قطع چنین امری محقق می شود) 👈فرزندانم و همه کسانی که تحت الخضراء هستند ، فدایی اباعبدالله الحسین علیه السلام هستند. ▪️حضرت خانم فاطمه أم البنین سلام الله علیها، زوجة و همسر حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) و چهار فرزند ایشان، فرزندان حضرت سید الکونین، مولی الموحدین علی بن ابیطالب علیه السلام ، و برادران حضرت امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم اجمعین، نیز می باشند. ▪️همان اولادی که علت انتخاب حضرت بی بی ام البنین سلام الله علیها، به عنوان‌ همسر مولا، ولادت چنین جوانان رشید شجاع و با شرافتی، بوده است که به عقیل می فرمایند برایم همسری برگزین که: 👈 «اُنْظُرْ لِی اِمْرَأَةً قَدْ وَلَدَتْها الْفُحُولَةُ مِنَ الْعَرَبِ لاَِتَزَوَّجَها فَتَلِدَ لِی غُلاما فارِسا»؛ (۴) برای همسری‌ام؛ بانویی از میان اعراب انتخاب کن که از نسل دلیرمردان عرب باشد و پسری جوانمرد و شجاع برایم به دنیا آورد.» و عقیل نیز بعد از اندیشیدن به فرمایش امام پیشنهاد کرد که با بی بی امّ البنین کلابیه ازدواج کنند. ◻️ هر یک از آن اولاد، به تنهایی اسوه، الگو و مبیّن رشادت، نجابت، شرافت و جوانمردی بودند. ادامه👇 @quran_shekarabi
◼️ این اولاد با چنین فضائل و کمالاتی که در عالم نظیر و بدیلی ندارند، با ضمیر متصل "ی" منسوب به حضرت ام البنین سلام الله علیها شده است. 👈اولاد"ی" و من تحت الخضراء ... ◻️ بی بی ام البنین سلام الله علیها که بر اذن ورود خویش بر بیت الفاطمه و خانه نورانی مولای عالَمِین علیهما السلام، مباهات می نمود، و فرزندان علی مرتضی علیهم السلام را در دامن خویش پرورش می داد، اما در این عبارتی که قرار است سرلوحه مکتب او شود، ایشان را با تمام این شئونات، منسوب به خویش می خواند تا وجه تمایز ایشان را با فرزندان فاطمه سلام الله علیهما قائل شود. ◼️ یعنی عباس و برادرانش، فرزندان ام البنین اند و حسین فرزند فاطمه است و لذا👈 پسران ام البنین فدای پسر فاطمه علیهم السلام. ◻️ این فدا شدن ، نه لسانا بلکه قلبا، جوارحا و جوانحا، فی کل الاحوال و در جمیع آنات، باید ظهور یابد و حضرت ام البنین سلام الله علیها ابتدئاً خود، تمام ابعاد فداشدن را، عمل و تبیین نموده اند و بعد در قبال جوانان خویش چنین طلب و درخواستی دارند که همه فدای فرزند فاطمه! ◼️ آن زمان که خبر شهادت چهار فرزندشان را به ایشان دادند.👈 فرمودند: «قَطَّعْتَ نِیاطَ قَلْبِی، اَخْبِرْنِی عَنْ اَبِی عَبْدِ اللّه علیه السلام»؛ (۵) [ای بشیر! با این خبر ناگوار،] بندهای دلم را پاره کردی. از حسین برایم خبر بده.... یعنی نباشد لحظه ای که این پسرانم زنده باشند و حسین، قتیل کربلا باشد. همه باید فدای مولای خویش ، حسین بن علی علیه السلام شده باشند. ▪️در ادامه عبارت منتسب به خانم حضرت ام البنین سلام الله علیها می فرمایند: ✨أولادی و من تحت الخضراء 👈طبق فرمایش حضرت ام البنین، اولادی؛ این چهار فرزند، شرف و تقدم بر همه تحت الخضراء دارند. ◻️ "من تحت الخضراء" با واو عطف به "اولادی" معطوف شده و این تقدم که پیش از "من تحت الخضراء"، کلمه "اولادی"، آمده است، تقدم شرفی می باشد و مبیّن جایگاه فرزندان حضرت ام البنین سلام الله علیها در نزد مادر است. ✨اولادی و من تحت الخضراء 👈پس اولا خانم آنچنان به این فرزندان می بالند که آنان را مقدم بر جمیع تحت الخضراء می دانند؛ سپس می فرمایند، این اولاد و من تحت الخضراء ، همه فدای حسین. ◼️ قمر الهاشمیین ای که در آغوش ام البنین سلام الله علیها پرورش می یابد بر خویش ننگ می‌داند که لحظه ای ، بدون حسین علیه السلام در این عالم نفس بکشد و این عمل را به دور از آدابی می شناسد که تا کنون آموخته است و غیر از فدایی شدن للحسین، نه دیده و نه شنیده است. ◻️ و لذا فعل وجود مبارک عباس بن امیرالمومنین علیهما السلام در فدا شدن ، اتمّ و اکمل مصداق دلالت این آیه شریفه می باشد که "مَن يشْرِي نَفْسَه ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّه" و چنان‌ که مطلق معنای این شریفه، حضرت یعسوب الدین علیه السلام هستند ، حضرت قمر بنی هاشم، به تأسی از پدر عظیم الشأن خویش که نفس خود را فدا نمودند تا جان برادر و پسر عمّشان، رسول الله در لیلة المبیت رهایی یابد، ایشان نیز جان خویش را فدای مولا و برادرشان نمودند که خلق برای فداشدن لابی عبدالله الحسین باید به ایشان تأسی نمایند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا ۱) سوره مبارکه بقره، آیه ۲۰۷ ۲) الکافی، ج ۸، ص ۲۵۵ ۳) تنقیح المقال، ج ۳ رحلی، ص ۷۰ ۴) نفس المهموم، ص ۳۰۲ الدمعه الساکبه فی احوال النبی ص و العتره الطاهره ع، جلد ۴، ص۳۸۶ ۵) تنقیح المقال، ج ۳ رحلی، ص ۷۰ @quran_shekarabi 🏴▪️🏴▪️
۵ ✍ امام نامه های مردم کوفه را، در برابر حر بن یزید ریاحی بر زمین ریخت! پس از نماز ظهر / در وادی ذوحَسما ... حُر گفت؛ ما از نویسندگان نامه نیستیم. اما؛ شک، گاهی برادرِ ایمان است! دری به یقین است... و نبض حیاتِ حُر، با شکِ به خویش، و آنچه که گفت، تپیدن گرفت! @Ostad_Shojae @quran_shekarabi
در رکاب حسین 5.mp3
8.8M
💫 ۵ شب پنجم؛ شک؛ گاهی برادر کفر است! و گاهی برادر ایمان ... دری رو یه یقین! فقط باید بلد باشی، وقتی که آمد؛ خود را و هر چه که تاکنون بوده‌ای را بشکنی، و چیز دیگری را از نو بسازی؛ درست مثل حُرّ 💥 و تو نیز حتماً از میدان "شک و تردیدها" رد خواهی شد! به کدام جانب خواهی شتافت؟ کفر یا یقین؟ ▪️با خوانش: مژده لواسانی ▪️به قلم: حاتمه سیدزاده ▪️تنظیم کننده: امید اردلان ▪️آهنگساز: یحیی عباسی ▪️طراح: محمدحسین ثباتی @Ostad_Shojae @quran_shekarabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 ۳۲۴ 🌸 ۲۵_ و پیش از تو هیچ پیامبری نفرستادیم مگر آنكه به او وحی كردیم كه معبودی جز من نیست، پس تنها مرا بپرستید. 🌸 ۲۶_ و [مشركان‌] گفتند: [خدایِ‌] رحمان فرشتگان را فرزند خود گرفته است. منزّه است او، [فرشتگان، فرزند خدا نیستند] بلكه بندگانی گرامی و ارجمندند. 🌸 ۲۷_ در گفتار بر او پیشی نمی‌گیرند، و آنان فقط به فرمان او عمل می‌كنند. 🌸 ۲۸_ خدا همه گذشته و آینده آنان را می‌داند، و جز برای كسی كه خدا بپسندد شفاعت نمی‌كنند، و آنان به خاطر خشیت از [عظمت و جلال‌] او بیمناكند. 🌸 ۲۹_ و هر كس از آنان بگوید: من هم معبودی غیر از اویم، دوزخ را به گوینده آن كیفر می‌دهیم، و ستمكاران را این‌گونه مجازات می‌كنیم. 🌸 ۳۰_ آیا كافران ندانسته‌اند كه آسمان‌ها و زمین به هم پیوسته بودند و ما آن دو را شكافته و از هم باز كردیم و هر چیز زنده‌ای را از آب آفریدیم؟ آیا ایمان نمی‌آورند؟ 🌸 ۳۱_ و در زمین كوه‌های استوار پدید آوردیم تا زمین آنان را نلرزاند، و در آن راه‌هایی فراخ قرار دادیم تا [به سوی اهداف خود] راه یابند. 🌸 ۳۲_ و آسمان را سقفی محفوظ آفریدیم در حالی كه آنان [از تأمل و دقت در] نشانه‌های آن [كه گواه توحید، ربوبیّت و قدرت خداست‌] روی گردانند. 🌸 ۳۳_ و اوست كه شب و روز و خورشید و ماه را آفرید كه هر یك در مداری شناور است. 🌸 ۳۴_ پیش از تو برای هیچ بشری جاودانگی قرار ندادیم؛ آیا اگر تو بمیری آنان جاویدان خواهند ماند؟! 🌸 ۳۵_ هر كسی چشنده مرگ است و ما شما را [چنانكه سزاوار است‌] به خیر و شر [كه تهیدستی و ثروت، سلامت و بیماری، امنیت و بلاست‌] آزمایش می‌كنیم، و به سوی ما بازگردانده می‌شوید. @quran_shekarabi 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
💎💠💎💠💎💠💎💠 💠💎💠💎 ⚜قال مولانا امیرالمؤمنین علی عليه السّلام: أَنَا وُلِدْتُ فِی الْمَحَلِّ الْبَعِیدِ الْمُرْتَقَى من کسی هستم که در بلند مرتبه ترین و باشکوه ترین محل متولد شدم. ا┅═✧❁ ❁✧═┅ا ⚜قالت مولاتنا فاطمة الزهراءعليها السّلام: أَنَا زُوِّجْتُ فِی الرَّفِیعِ الْأَعْلَى وَ کَانَ مَلَاکِی فِی السَّمَاءِ من کسی هستم که در رفیع اعلی تزویج شدم و عقدم در آسمان واقع شد. تزویج خانم حضرت زهراء (سلام الله علیها) به امر ذات اقدس اله در آسمان انجام شد، توسط ملَک راحیل خطبه خوانده شد و تمام ملائک به جهت این تزویج مبارک، مأمور به خدمت شدند. سپس خداوند عزوجل از رسول خویش می خواهد همان گونه که در آسمان این وصلت صورت پذیرفته،‌ در زمین نیز حضرت حوراء الانسیة را به عقد امیرالکونین علی (علیه السلام) درآورد. ⚜همان طور که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: ✨فَقَالَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم أَبْشِرْ يَا أَبَا الْحَسَنِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ زَوَّجَكَهَا فِي السَّمَاءِ مِنْ قَبْلِ أَنْ أُزَوِّجَكَ فِي الْأَرْضِ ▫️بشارت باد تو را که خداوند عزوجل، تو را به عقد دخترم در آورده است در آسمان، قبل از اینکه من تو را به عقد او در زمین درآورم (بحار الأنوار ؛ ج۴۳ ؛ ص۱۲۷) ⚜در این تزویج مبارک که در آسمان صورت گرفت و خداوند عزوجل امر کرد که نور را به تزویج نور در آوردند،‌ ولّی آن عقد، ذات اقدس اله بود، جناب جبرئیل خطیب بود و از جانب مولا امیرالمومنین علی (علیه السلام) سخن می گفت؛ منادی، میکائیل بود و از جانب رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) سخن می گفت؛ داعی یعنی دعوت کننده به این مجلس، اسرافیل بود و ناثر یعنی بر پا کردن نثار آن نیز با جناب عزرائیل بود. شهود آن تمام ملائکه آسمان و زمین بودند. ✨أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى أَوْحَى إِلَى جَبْرَئِيلَ زَوِّجِ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ كَانَ الْوَلِيُّ اللَّهَ وَ الْخَطِيبُ جَبْرَئِيلَ وَ الْمُنَادِي مِيكَائِيلَ وَ الدَّاعِي إِسْرَافِيلَ وَ النَّاثِرُ عِزْرَائِيلَ وَ الشُّهُودُ مَلَائِكَةَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ ✨سپس خداوند عزوجل امر کرد که جناب راحیل مَلک خطبه ای بخواند که هیچ یک از اهل آسمانها مانند آن را تا به آن زمان نشنیده بودند. ⚜این خطبه در بیت المعمور و در جمع تمام اهل آسمانهای هفتگانه بود. ✨أَنَّهُ خَطَبَ رَاحِيلُ فِي الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ فِي جَمْعٍ مِنْ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ السَّبْعِ فَخَطَبَ خُطْبَةً لَمْ يَسْمَعْ أَهْلُ السَّمَاءِ بِمِثْلِهَا (بحار الأنوار ؛ ج‏۴٣ ؛ ص١) به همین علت است که حضرت سیدة النساء فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در این فراز از خطبه مفاخره بیان می فرمایند که عقد من در آسمان ها بسته شده و خطبه عقد ام توسط راحیل خوانده شد و ملائکه خدّام من در آسمان ها هستند که دسته دسته برای خدمت حاضر می شوند. چرا که اطاعت از حضرت خاتون ملیکة السماء و الارض، بر تمام ملائکه واجب است: ⚜عن أبي جعفر عليه السّلام: و لقد كانت عليها السّلام مفروضة الطاعة، على جميع من خلق اللّه، من الجنّ، و الإنس و الطير، و الوحش، و الأنبياء، و الملائكة. (عوالم العلوم و المعارف،‌ج۱۱،‌ص ۱۷۲) ✨أَنَا خَاطَبَنِي فِي السَّمَاءِ رَاحِيلُ وَ خَدَمَتْنِي الْمَلَائِكَةُ جِيلًا بَعْدَ جِيلٍ ✔️بنابراین وصلت بحر فاطمی با بحر علوی در رفیع اعلاء، توسط ذات اقدس اله صورت پذیرفته است ✨اَنَا زُوِّجْتُ فِي الرَّفِيعِ الْأَعْلَى وَ كَانَ مَلَاكِي فِي السَّمَاء.  منبع: الفضائل - شاذان بن جبرئيل القمي - ص ۷۹-۸۲ ◀️ ادامه دارد..... @beytolamir110 💎💠💎💠 💠💎💠💎💠💎💠💎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶ ✍ مرگ حق است، و سرانجام اتفاق می‌افتد؛ اما چگونگی آن را خود رقم می‌زنیم! امام فرصت زیبا مُردن بود، که منّت بر سر صحرا گذاشته بود! اما چه کم بودند آن‌ها که دست‌هایشان را، گشودند به گرفتنِ دست‎‌های او! چه کم بودند آن‌ها که فهمیدند؛ امام اگر یاری می‌خواهد؛ منتی‌ست بر سرِ زمین! یاری خواستن او، برای نیاز ماست؛ نه احتیاج او 💥... «فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ» چه اندکند دینداران؛ وقتی به بلا آزموده می‌شوند ❗️ @quran_shekarabi