❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
گرمابخش ترین امید 😍 🌀 انسان موجودی امیدوار و آرزوگراست ؛ یعنی دوست دارد همیشه با←امید و آرزو→ زند
اگر فکر نکنیم ‼️
🌀←تفکر→ می تواند انسان را از اسارت هوس نجات دهد!
🌀 ←تفکر→ میتواند اعتقادات رهایی بخش را در انسان تقویت
کند .
⛔️ اگر به تفکر درباره "مبداء و معاد" نپردازیم و درباره فناپذیری لذات دنیا و بقاء لذت عبادت و شیرین تر بودن آن فکر نکنیم ؛
⚠️ آن گاه تنها باید با تجربه تلخ ناکامیها و شکست ها بر سر عقل بیاییم .
💌 #پیام_معنوی
🍃 #استاد_پناهیان
🔍 شماره ۳۶
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
•°🌱
از حال دلم
کی با خبرِ؟...♥️
[به یاد کربلا]
#کربلایی_حسین_طاهری
#استوری
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
#برنامه_ترک_گناه
➖✅➖🌐➖💖
#برای_عبد_شدن ۱۸
▫️بالاترین مقامی که یه انسان میتونه به اون برسه، مقام "عبد شدن" هست.
🌺 حاج آقا! یه سوال؟ چطور عبد بشیم؟
وقتی که ""یه مدت دستور گوش بدیم"" عبد میشیم.
یه نفر وقتی یه مدت نوکری کنه، نوکر میشه دیگه!👌
✅ یه نفر هم وقتی یه مدت "دستور" گوش بده، عبد میشه....👌
✔️یه مدت دستور گوش بده تا عبد بشی...✔️
عبد که شدی یه اتفاقایی برات می افته...☺️
دنیای باورنکردنی ای پیدا میکنی😍
🌺👆✅
💠زندگیت رو براین اساس قرار بده که عبد بشی.
نترس ضرر نمیکنی
اتفاقا به لذت میرسی💞💝
خدا انقدر بهت لذت میده که میگی خدایا بسمه دیگه...😍
💖
مدام شرمنده ی خدا میشی...
میگی مولاجان دیگه کافیه. آخه من چطور این همه محبت تو رو جبران کنم..😌😍
💖👆
و مولا هم وقتی لذت بده ازین لذت های کوچولو که نمیده!👌😉
انقدر لذت میده که سیراب بشی. ...
کم نمیذاره برات....
🌺بله یه رنج هایی هم میکشی☺️
✅اما ین رنج ها برات خییییلی کوچولو میشن! اصلا دیگه نمی بینیشون..
همش لذت میشه.. 💖💞💝🌺🌱
#مراحل_عبد_شدن
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
4_5974470250865888915.mp3
9.33M
🖤می ترسم این چهل روزه دووم نیارم
🖤سیصد و شصت و پنج روزه لحظه شمارم
🎙کربلایی #سیدرضانریمانی
#یا_حسین
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
#انتظار هم شد ڪار ...❓
✍ یاد گرفته ایم #جمعه به جمعه اعلام ڪنیم ڪه نیآمد ...❗️
خب نیامد ،حالا تو برنامهات چیست ...❓
چرا قدم برنمیدارے ...❓
بخدا او منتظر ماست ...
منتظر یڪ قدم برداشتن ما ...
چقدر بَد ڪه بعد این همه سال، آبـے از ما گرم نشده ...
اولین مخاطب این صحبتها خود من بودم ...
اصلا باور کن شان نزول حرفام خودم بودم ...☹️
رفیق❗️
تا جوونیم باید یه ڪارے بڪنیم ...❗️
یامهدے 🌸
#تلنگر
#انتظار
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره الاعراف ( آیات 141 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋وَ إِذْ أَنْجَيْناكُمْ مِنْ آ
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره الاعراف ( آیات142 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ «142»
🌱🦋وما با موسى، سى شب (در كوه طور، براى نزول تورات وآيات الهى) وعده گذاشتيم و آن را با (افزودن) ده شب كامل كرديم، پس ميعاد پروردگارش چهل شب كامل شد و موسى (پيش از رفتن به اين وعدهگاه) به برادرش هارون گفت: در ميان امّت من جانشين من باش (و كار مردم را) اصلاح كن و از راه وروش مفسدان پيروى مكن!
📝نکته ها👇
🔷در آيهى 51 سورهى بقره، سخن از وعدهى چهل شب با موسى است، «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى أَرْبَعِينَ لَيْلَةً»، ولى در اينجا سى شب به اضافهى ده شب كه به فرمودهى امام باقر عليه السلام فلسفهى اين كار، آزمايش بنىاسرائيل بوده است. در روايات مىخوانيم: سى شب آن در ماه ذىالقعده و ده شب آن در اوّل ماه ذىالحجّه بوده است. «1»
📚جلد 3 - صفحه 163
با آن كه حضرت موسى چهل شبانه روز را به طور كامل در كوه طور بوده است، (چنانكه در تورات سِفر خروج نيز آمده است،) ولى تعبير به چهل شب، ممكن است به اين دليل باشد كه مناجاتها اغلب در شب صورت مىگيرد و يا آنكه در قديم تقويم براساس ماه بوده و ماه در شب نمايان است، لذا براى شمارش ايّام نيز از شب استفاده مىشده است.
🔷تغيير برنامه بر اساس حكمت، مانند تغيير نسخهى پزشك در شرايط ويژهى بيمار، اشكال ندارد. لذا سى شب با اضافه شدن ده شب به چهل شب تغيير كرد.
🔷چنانكه «بداء» در مورد خداوند، به معناى تغيير برنامه براساس تغيير شرايط است، البتّه تمام اين تغييرات را خداوند از قبل مىداند، همان گونه كه گاهى پزشك از قبل مىداند پس از دو روز عمل به اين نسخه، وضع بيمار تغيير كرده و نياز به دارو و نسخهاى ديگر دارد. و دربارهى خداوند هرگز به معناى پشيمان شدن يا تغيير هدف و يا كشف نكتهاى تازه و تغيير موضع نيست، زيرا اين معانى از جهل و محدوديّت سرچشمه مىگيرد كه مربوط به انسان است، امّا خداوند در مسير امتحان و تربيت انسان اين تغييرات را انجام مىدهد.
🔷در «اربعين» و عدد چهل، اسرارى نهفته است، اين عدد، در فرهنگ اديان و در روايات اسلامى جايگاه خاصّى دارد، چنانكه مىخوانيم:
● در زمان حضرت نوح عليه السلام، براى عذاب كفّار، چهل روز باران باريد.
چهل سال قوم حضرت موسى در بيابان سرگردان بود.
●پيامبر صلى الله عليه و آله چهل روز از خديجه جدا شد و اعتكاف كرد تا غذاى آسمانى نازل شد و مقدّمهى تولّد حضرت زهرا عليها السلام فراهم گرديد.
●رسول خدا صلى الله عليه و آله در چهل سالگى مبعوث شد.
●انسان تا چهل سالگى زمينهى كمال روحى ومعنوى دارد، امّا پس از آن دشوار مىشود.
📚«1». تفسير نورالثقلين.
📚جلد 3 - صفحه 164
●چهل روز اخلاص در عمل، عامل جارى شدن حكمت از قلب به زبان است.
●چهل بار خواندن بعضى سورهها و دعاها براى فرج و رفع مشكلات سفارش شده است.
●چهل روز پذيرفته نشدن اعمال از جمله نماز، پيامد بعضى گناهان است.
●چهل مؤمن اگر به خوب بودن مردهاى شهادت دهند، خداوند او را مىآمرزد ... «1» بعضى كتابها نيز با محوريّت عدد چهل، مانند چهل حديث نوشته شده است. «2»
🔷چگونه مىتوان پذيرفت كه حضرت موسى براى غيبت موقّت خود جانشين تعيين كند، امّا خاتم پيامبران صلى الله عليه و آله براى غيبت ابدى خود، جانشينى تعيين نكرده باشد؟! با آنكه حديث منزلت كه پيامبر خطاب به على عليه السلام فرمود: «أنت منّى بمنزلة هارون من موسى» تو براى من مثل هارون براى موسى مىباشى، به صورت متواتر در منابع اهل سنّت آمده است. «3» و آيا مردم در زمان غيبت امام زمان عليه السلام رها شدهاند؟!
🔷دو آزمايش براى قوم موسى رخ داد: يكى ده روز زيادتر ماندن موسى در وعدهگاه و ديگرى گوسالهى سامرى. چنانكه خداوند مىفرمايد: «فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَكَ مِنْ بَعْدِكَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ» «4»، هنگامى كه موسى عليه السلام فرمود: من براى دريافت دستورات الهى، سى شب به وعدهگاه مىروم، چون از سى شبانهروز گذشت و موسى نيامد، مردم گفتند: موسى خلف وعده كرده است، لذا از او قطع اميد كردند و بدنبال برنامههاى انحرافى رفتند. در حالى كه با رفتن موسى به كوه طور، خداى او كه از ميان نرفته بود تا مردم به سراغ بتپرستى بروند.
🔷مراد از اصلاح در آيه، اصلاح در مسائل اجتماعى و جامعه است، نه اصلاح در رفتار فردى و شخصى. (كلمهى «أَصْلِحْ»، پس از «اخْلُفْنِي» آمده است.)
👇👇👇👇
🔷در زمان حضرت موسى، همانند هر زمان ديگر مفسدانِ توطئهگرى بودند كه موسى نگران آنها بود و به هارون سفارش مىكرد: نگذار زمام امور را به دست گيرند وخواسته يا ناخواستهدنبالهرو آنان شوى. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
📚«1». سفينةالبحار، ج 1، ص 504- 505.
📚«2». تفسير فرقان و اربعين در فرهنگ اسلامى، سيد رضا تقوى.
📚«3». صحيح بخارى، ج 6، ص 3؛ صحيح مسلم، ج 4، ص 187؛ سننابنماجه، ج 1، ص 42 ومسند احمدبن حنبل، ج 1 ص 173، 175، 177، 179 و 182.
📖«4». طه، 85.
📚جلد 3 - صفحه 165
📝پیام ها🔰
🔶1- بىمقدّمه و بدون خودسازى، بر پيامبران كتاب آسمانى نازل نمىشود، بلكه لياقت به همراه عبادت و مناجاتهاى شبانه و عارفانه لازم است. وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثِينَ لَيْلَةً ...
🔶2- مسئوليّتها حتّى در سطح رهبرى، نبايد مانع عبادت و اعتكاف و خلوت با خدا باشد. وَ واعَدْنا مُوسى ...
🔶3- وعدهگاه خداوند با انبيا، مكانهايى همچون كوه طور و غار حراست و ضيافت الهى از بندگان صالح خود، دعا و مناجات است. واعَدْنا ...
🔶4- شب، بهترين فرصت براى مناجات است. «لَيْلَةً»
🔶5- عبادت در چهل شب تمام، آثار خاصّى بدنبال دارد. أَتْمَمْناها ... فَتَمَ
🔶6- در كارها بايد مدّت و اجل تعيين شود. «أَرْبَعِينَ»
🔶7- رهبرى جديد بايد در فراز و نشيبهاى نهضت، در كنار رهبرى قديم تجربه ديده باشد. قالَ مُوسى لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي ...
🔶8- جامعه هرگز نبايد بىرهبر باشد. «اخْلُفْنِي»
🔶9- انبيا به اذن الهى، حقّ تعيين جانشين دارند. «اخْلُفْنِي»
🔶10- امامت و رهبرى مردم بايد به سفارش خدا توسط پيامبر خدا، «اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي» در مسير اصلاح جامعه، «أَصْلِحْ» و به دور از انحراف باشد. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
🔶11- در يك زمان، دو رهبر نمىشود. هارون عليه السلام همچون حضرت موسى پيامبر بود، ولى رهبرى با موسى عليه السلام بود. «اخْلُفْنِي» (آرى، امامت و رهبرى غير از نبوّت است، لذا موسى براى دوران غيبت، هارون را جانشين خود و رهبر مردم قرار داد)
🔶12- انبيا آنقدر دلسوز امّتند و خود را مسئول مىدانند كه حتّى براى چند روز،مردم را بىسرپرست نمىگذارند. «اخْلُفْنِي»
📚جلد 3 - صفحه 166
🔶 13- وظيفهى اصلى رهبر، اصلاح امّت است. «أَصْلِحْ»
🔶14- اگر مردم به فساد كشيده شدند و يا خواستار فساد بودند، رهبرى نبايد از موضع اصلاحگرى دست بردارد. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
🔶15- تذكّر و يادآورى، در هر صورت مفيد است. با آنكه هارون عليه السلام پيامبر و معصوم بود، امّا باز هم حضرت موسى او را به دو وظيفه عمدهى اصلاح و دورى از فساد توجّه داد. أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ ...
🔶16- اصلاح جامعه، با عوامل فاسد و پيروى از مفسدان، امكانپذير نيست. «أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
🔶 17- جامعه نياز به رهبرى اصلاحگر دارد، «أَصْلِحْ» رهبرى كه هرگز تسليم نظرات و توطئههاى مفسدان نشود. «وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_الاعراف
❤️🍃
🆔 @QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆