#قدیمیترینرفیقمحسین ...
خاطرم نیست
چه شد دل به تو دادم آقا
بی سر و پا چو منی
در ره تو شد راهی ...
#السلامعلیکیااباعبدلله
#صبحتون_حسینی😍
❣اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج❣
╭❀✿◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉
💓 @QURAN_SOUND114
◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉✿❀╯
🌀 از كسانى نباش كه...
از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است
لا تَكُن مِمَّن . . . يَعجِزُ عَن شُكرِ ما اُوتِيَ ويَبتَغِي الزِّيادَةَ فی ما بَقِيَ
📚 قسمتی از حکمت ۱۵۰ #نهج_البلاغه
💠حکیمی از شخصی پرسید:
روزگار چگونه است؟
شخص با ناراحتی گفت: چه بگویم، امروز از گرسنگی مجبورشدم کوزه سفالی که یادگار سیصد ساله اجدادیم بود را بفروشم ونانی تهیه کنم.
حکیم گفت: خداوند روزی ات را سیصد سال پیش کنار گذاشته
و اینگونه ناسپاسی می کنی؟…
🌱💫اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج💫🌱
●▬▬๑۩ ◦•●◉✿◉●•◦ ٍ۩๑▬▬●
✨ @QURAN_SOUND114 ✨
10.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فراز
💠 تلاوت و ترجمه تصویری بسیار زیبای سوره مزمل 😍
💟 پیامبر صلی الله فرمودند: هر كس سوره مزمل را قرائت نماید سختی های دنیا و اخرت از او دفع می شود
📚(مجمع البیان جلد 10 )
💟امام صادق علیه السلام فرمودند:
هر كس سوره مزمل را در نماز عشای خود در آخر شب بخواند خداوند به او زندگی پاك داده و با مرگ پاك از دنیا می رود
📚(ثواب الاعمال ص 120 )
🔰خواصی که برای این سوره در کتاب درمان با قرآن نوشته اند👇
🔸۱) آشتی میان زن وشوهر : اگر این سوره را در میان زن و شوهر ناسازگاری سه بار به شربت بخواند و به آن دو بیاشامند دوستدار یكدیگر و مهربان شوند
🔸۲) ادای قرض : هر كس قرض دار باشد بعد از نماز در خواندن این سوره مداومت نماید خداوند او را کمک خواهد کرد
❣اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج❣
╭❀✿◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉
💓 @QURAN_SOUND114
◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉✿❀╯
9.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ وحشتناک عاقبت #گناه زنا
❇️ پیامبر صلی الله فرمودند:
🔥 زنای #چشم، نگاه حرام وچشم چرانی است.
🔥و زنای #زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است.
🔥زنای #گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و...) است.
🔥و زنای #دست دراز کردن آن به سوی نامحرم
🔥و زنای #پا، رفتن به مجلس گناه و... می باشد.
📚وسایل الشیعه، ج 14
‼️ تادیرنشده توبه کنیم چون خداوند فرموده
🕊بگو: «ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کردهاید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
📖 ۵۳ زمر
❣اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج❣
╭❀✿◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉
💓 @QURAN_SOUND114
◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉✿❀╯
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
#ملاقات_با_خدا 48 🔶 ایمان بهت میگه : 🚸🌏 عزیزم سختی ها و رنج های دنیا همش حکمت هایی داره که در نها
#ملاقات_با_خدا 49
🔷 به اینجا رسیدیم که ما باید بخشی از دوست داشتنی های خودمون رو کنار بذاریم.
-- چرا من باید این کار رو بکنم ؟
🌺 #ایمان میاد و به این چرا پاسخ میده ؛ میگه تو در نهایت، "باید به عالی ترین لذّت که خودِ خداست برسی" 💖
-- حالا نمیشه ما به عالی ترین لذّت نرسیم؟!
🔶 نه ! نمیشه . این در ذاتِ تو هست...این انتخابِ تو هست؛ 👌
⭕️اگه به بالاترین لذّت نرسی بعداً توی جهنم زجر میکشی....😩😞
📍زجر کشیدن توی جهنم فکر میکنید چیه؟
👈 آدمی که بیدار شده و داره در "حسرتِ از دست دادنِ بزرگترین دوست داشتنی ها و لذّت ها" میسوزه........
❣اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج❣
╭❀✿◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉
💓 @QURAN_SOUND114
◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉✿❀╯
#ملاقات_با_خدا 50
-- یعنی جهنم فقط حسرته و آتیش نیست ؟؟
✅ نه، همون حسرته هست که آتشش تجسّم پیدا میکنه و جسمت رو هم میسوزونه...🔥
🚫 شما الان سرت گرمه. متوجه نیستی داری چیا رو از دست میدی..... وقتی که یه دفعه بیدار بشی، تا ابد توی حسرت از دست داده هات خواهی سوخت....😓😥
🔷 میگی وای...خدایا چی رو از دست دادم...؟ خدایا من نمیدونستم تو اینقدر خوشگلی...اینقدر زیبایی.....💞❣✨
➖ خدایا من نمیدونستم که باید "فقط تو رو بخوام" توی دنیا...میشه دوباره برم گردونی...؟
✔️ این آتش اینقدر جدّی هست که تبدیل میشه به آتشِ جهنم و میاد انسان رو میسوزونه....
🔥🔥
❣اللّهمَّعَجِّلْلِوَلِیِّڪَالفَرَج❣
╭❀✿◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉
💓 @QURAN_SOUND114
◉◎◉•◦•◦•◦•◦•◉◎◉✿❀╯
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره المائده ( آیات2 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ل
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره المائده ( آیات3 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋 حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ «3»
❤️💜بر شما، (خوردن گوشت) مردار، خون، گوشت خوك و حيوانى كه به نام غير خدا ذبح شود و حيوانى (حلال گوشت) كه بر اثر خفه شدن يا كتك خوردن، يا پرت شدن يا شاخ خوردن بميرد و نيم خورده درندگان حرام شده است مگر آنكه (قبل از كشته شدن به دست درّنده،) به طور شرعى ذبح كرده باشيد. همچنين حرام است حيوانى كه براى بتها ذبح شده يا به وسيلهى چوبههاى قمار تقسيم مىكنيد. همهى اينها نافرمانى خداست.
امروز، (روز هجده ذىالحجّه سال دهم هجرى كه حضرت على عليه السلام به فرمان خدا به جانشينى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله منصوب شد) كافران از (زوال)
دين شما مأيوس شدند، پس، از آنان نترسيد و از من بترسيد. امروز دينتان را براى شما كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان «دين» برايتان برگزيدم. پس هركه در گرسنگى گرفتار شود، بىآنكه ميل به گناه داشته باشد، (مىتواند از خوردنىهاى تحريم شده بهره ببرد.) همانا خداوند، بخشندهى مهربان است.
📚جلد 2 - صفحه 235
📝نکته ها👇
🔷در آيهى اوّل گذشت كه بهرهگيرى از گوشت چهارپايان، حلال است، مگر آنچه تحريم آن بعداً بيان شود. اين آيه، ده مورد از گوشتهاى حرام را بيان كرده است.
«منخنقة»، حيوانى است كه خفه شده باشد، چه به دست انسان يا حيوان، يا خود بخود.
🔷«موقوذة»، حيوانى است كه با ضربه و شكنجه جان دهد. رسم عرب بر آن بوده كه بعضى حيوانات را به احترام بتها، آنقدر مىزدند تا جان دهد و اين كار را نوعى عبادت مىپنداشتند. «1» «متردية»، حيوان پرت شده از بلندى و «نطيحة»، حيوانى كه بر اثر شاخخوردن مرده باشد.
🔷تحريم آنچه كه در اين آيه مطرح شده است، در سورههاى انعام و نحل و بقره آمده است ولى در اين آيه، نمونههاى مردار (خفّه شده، كتك خورده، شاخ خورده و ...) بيان شده است.
🔷امام باقر عليه السلام فرمودند: «ولايت، آخرين فريضه الهى است سپس آيهى «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» را تلاوت فرمودند». «2»
🔷بتها، مجسمههايى بود كه شكل داشت؛ امّا «نصب»، سنگهاى بىشكلى بود كه اطراف كعبه نصب شده بود و در برابرش قربانى مىشد و خون قربانى را بر آن مىماليدند.
🔷در آيهى 109 سوره بقره، تمايل كفّار نسبت به انحراف مسلمانان از راه خودشان مطرح شده است. خداوند فرمان داد: شما اغماض كنيد تا امر الهى برسد. پس مسلمانان منتظر حكم قاطعى بودند كه كفّار را مأيوس سازد، تا اينكه آيهى الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ ... نازل شد.
📚«1». تفسير قرطبى.
📚«2». كافى، ج 1، ص 289.
📚جلد 2 - صفحه 236
🔻غدير در قرآن🔻
🔷دو مطلب جداى از هم در اين آيه بيان شده است، يك مطلب مربوط به تحريم گوشتهاى حرام، مگر در موارد اضطرار و مطلب ديگر مربوط به كامل شدن دين و يأس كفّار كه اين قسمت كاملًا مستقلّ است، به چند دليل:
✔️الف: يأس كفّار از دين، به خوردن گوشت مردار يا نخوردن آن ارتباطى ندارد.
✔️ب: رواياتى كه از طريق شيعه و سنى در شأن نزول آيه آمده، در مقام بيان جملهى «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» و «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد از آن، كه درباره احكام مردار است.
✔️ج: طبق روايات شيعه و سنّى، اين قسمت از آيه: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ ... پس از نصب علىّبن ابىطالب عليهما السلام به امامت در غديرخم نازل شده است.
✔️د: غير از دلائل نقلى، تحليل عقلى نيز همين را مىرساند، چون چهار ويژگى مهم براى آن روز بيان شدهاست:
1. روز يأس كافران،
2. روز اكمال دين
3. روز اتمامنعمت الهى بر مردم
4. روزى كه اسلام به عنوان «دين» و يك مذهب كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.
⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️
🔷حال اگر وقايع روزهاى تاريخ اسلام را بررسى كنيم، هيچ روز مهمى مانند: بعثت، هجرت، فتح مكّه، پيروزى در جنگها و ... با همهى ارزشهايى كه داشتهاند، شامل اين چهار صفت مهم مطرح شده در اين آيه نيستند؛ حتّى «حجّةالوداع» هم به اين اهميّت نيست؛ چون حج، جزئى از دين است، نه همهى دين.
🔷امّا بعثت، اوّلين روز شروع رسالت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله است كه هرگز نمىتوان گفت روز اوّل بعثت، دين كامل شده است.امّا هجرت، روز هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله به فرمان خداست، روز حملهى كفّار به خانه پيامبر است، نه روز يأس آنان.امّا روزهاى پيروزى در جنگ بدر و خندق و ... تنها كفّارى كه در صحنهى نبرد بودند، مأيوس مىشدند، نه همهى كفار، در حالى كه قرآن مىفرمايد: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا ...
همه كفّار مأيوس شدند.
📚جلد 2 - صفحه 237
🔷امّا حجّةالوداع كه مردم آداب حج را در محضر پيامبر صلى الله عليه و آله آموختند، تنها حج مردم با آموزش پيامبر كامل شد، نه همهى دين در حالى كه قرآن مىفرمايد: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»امّا غديرخم روزى است كه خداوند فرمان نصب حضرت على را به جانشينى پيامبر صلى الله عليه و آله صادر كرد، تنها آن روز است كه چهار عنوان ذكر شده در آيه «أَكْمَلْتُ، أَتْمَمْتُ، رَضِيتُ، يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا» با آن منطبق است.امّا يأس كفّار، به خاطر آن بود كه وقتى تهمت وجنگ وسوءقصد بر ضد پيامبر، نافرجام ماند، تنها اميد آنها مرگ پيامبر صلى الله عليه و آله بود. نصب علىّبن ابىطالب عليهما السلام به همه فهماند كه اگر آن حضرت پسرى مىداشت، بهتر از على نبود وبا مرگ او دين او محو نمىشود؛ زيرا شخصى چون علىّبن ابىطالب عليهما السلام جانشين پيامبر صلى الله عليه و آله و رهبر امّت اسلام خواهد بود.
اينجا بود كه همهى كفّار مأيوس شدند.
🔷امّا كمال دين، به خاطر آن است كه اگر مقرّرات وقوانين كامل وضع شود، ليكن براى امّت و جامعه، رهبرى معصوم وكامل تعيين نشود، مقرّرات ناقص مىماند.امّا اتمام نعمت، به خاطر آن است كه قرآن بزرگترين نعمت را نعمت رهبرى وهدايت معرّفى كرده است، اگر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از دنيا برود ومردم را بىسرپرست بگذارد، كارى كرده كه يك چوپان نسبت به گله نمىكند. چگونه بدون تعيين رهبرى الهى نعمت تمام مىشود.امّا رضايت خداوند، براى آن است كه هرگاه قانون كامل ومجرى عادل بهم گره بخورد، رضايت پروردگار حاصل مىشود.
🔷اگر هر يك از اكمال دين، اتمام نعمت، رضايت حقّ و يأس كفّار به تنهايى در روزى اتفاق افتد، كافى است كه آن روز از «ايّاماللّه» باشد. تا چه رسد به روزى مثل غدير، كه همهى اين ويژگىها را يك جا دارد. به همين دليل در روايات اهلبيت عليهم السلام عيد غدير از بزرگترين اعياد به شمار آمده است.
🔷آثار اشيا، گاهى مترتّب بر جمعبودن همه اجزاى آن است، مثل روزه كه اگر يك لحظه هم پيش از اذان، افطار كنيم، باطل مىشود، از اين جهت كلمه «تمام» به كار رفته است: «أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ» و گاهى به گونهاى است كه هر جزء، اثر خود را دارد، مثل تلاوت آيات قرآن كه كمالش در تلاوت همهى آن است و هر قدر هم خوانده شود، ثواب دارد. گاهى بعضى اجزا به گونهاى است كه اگر نباشد، يك مجموعه ناقص است، هر چند همهى اجزاى ديگر هم باشد، مثل خلبان و راننده كه هواپيما و ماشين بدون آنها بىثمر و بىفايده است.
📚جلد 2 - صفحه 238
🔷رهبرى و ولايتِ حقّ هم چنين است، چون انسان را با خدا گره مىزند و بدون آن، آفريدهها و نعمتها به نقمت تبديل مىشود وانسان را به خدا نمىرساند.
⬇️⬇️⬇️
⬆️⬆️⬆️
🔻نگاهى به تغذيه در اسلام🔻
🔷اسلام مكتب عدل است، نه مثل غربىها افراط در مصرف گوشت را توصيه مىكند، و نه مثل بودايىها آن را حرام مىداند، و نه مثل چينىها خوردن گوشت هر حيوانى را به هر شكلى جايز مىداند. در اسلام براى مصرف گوشت، شرايط و حدودى است، از جمله:
✔️الف: گوشت حيوانات گوشتخوار را نخوريد؛ چون آلودگىهاى مختلف ميكربى و انگلى و ... دارند.
✔️ب: گوشت درندگان را نخوريد كه روح قساوت و درندگى در شما پيدا مىشود.
✔️ج: گوشت حيواناتى كه موجب تنفر عمومى است، مصرف نكنيد.
✔️د: گوشت حيوانى كه هنگام ذبح، نام مبارك خدا بر آن گفته نشده، نخوريد.
✔️ه: گوشت مردار را نخوريد.
🔷امام صادق عليه السلام دربارهى گوشت مردار فرمود: «كسى به آن نزديك نشد مگر آنكه ضعف و لاغرى و سستى و قطع نسل و سكته و مرگ ناگهانى او را گرفت».
⁉️سؤال: آيا اجازهى كشتن حيوانات براى مصرف گوشت آنها، با رحمت الهى سازگار است؟
✅پاسخ: اساس آفرينش بر تبديل وتحوّل است. خاك، گياه مىشود، گياه، حيوان مىگردد و حيوان به انسان تبديل مىشود و نتيجهى اين تبديلها، رشد است.
📝پیام ها🔰
🔶1- اسلام، دينى جامع است و همهى نيازهاى طبيعى و روحى انسان را مورد توجّه قرار داده و نظر صريح مىدهد. «حُرِّمَتْ»
📚جلد 2 - صفحه 239
🔶2- در نظام توحيدى، بايد ذبح حيوان هم رنگ الهى داشته باشد، وگرنه حرام مىشود. «وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ»
🔶3- اگر حيوان مضروب يا شاخ خورده يا پرت شده ودريده شده، هنوز رمقى در دارد و آن را ذبح كرديد، حلال مىشود. «إِلَّا ما ذَكَّيْتُمْ»
🔶4- با همهى مظاهر شرك، در هر شكل، بايد مبارزه كرد. «وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ»
🔶5- مهمترين روزنهى اميد كفّار، مرگ پيامبر بود كه با تعيين حضرت على عليه السلام به رهبرى، آن روزنه بسته شد. الْيَوْمَ يَئِسَ ...
🔶6- اگر دشمن خارجى هم شما را رها كند، دشمن داخلى وجود دارد كه بايد با خشيت از خدا به مقابله با او رفت. «فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ»
🔶7- كفّار از دينِ كامل مىترسند، نه از دينى كه رهبرش تسليم، جهادش تعطيل، منابعش تاراج و مردمش متفرّق باشند. الْيَوْمَ يَئِسَ ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ
🔶8- اگر كفّار از شما مأيوس نشدهاند، چه بسا نقصى از نظر رهبرى در دين شماست. الْيَوْمَ يَئِسَ ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ
🔶9- دين بدون رهبر معصوم، كامل نيست. «أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»
🔶10- قوام مكتب به رهبرى معصوم است و تنها با وجود آن، كفّار مأيوس مىشوند، نه با چيز ديگر. الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ
🔶11- همهى نعمتها بدون رهبرى الهى ناقص است. الْيَوْمَ ... أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي
🔶12- نصب على عليه السلام به امامت، اتمام نعمت است، «أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي» و رها كردن ولايت او كفران نعمت و ناسپاسى نعمت و عواقب بدى دارد. «1» «فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ»
... رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ
📖«1». نحل، 112.
📚جلد 2 - صفحه 240
🔶14- اضطرار غير اختيارى، مجوّز مصرف حرام است، پس انسان نبايد به اختيار خود را مضطر كند. «اضْطُرَّ» (فعل مجهول است.)
🔶15- قانونى كامل است كه به همهى حالات و شرايط انسان توجّه داشته باشد، مخصوصاً حالت اضطرار و مخمصه. آرى، در احكام اسلام، بنبست نيست.
«فَمَنِ اضْطُرَّ»
🔶16- شرايط ويژهى اضطرار، نبايد زمينهساز گناه و آزاد سازى مطلق شود؛ بلكه بايد به همان مقدار رفع اضطرار اكتفا كرد. «غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ»
🔶17- از تسهيلاتى كه براى افراد مضطرّ قرار داده مىشود، سوء استفاده نكنيم.
«غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ» امام باقر عليه السلام در تفسير اين جمله فرمودند: «غَيْرَ مُتَجانِفٍ» كسى است كه عمداً به سراغ گناه نرود.
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_المائده
❤️🍃
🆔 @QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆