❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره یوسف ( آیات 66 . 67 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋 قالَ لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُ
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره یوسف ( آیات68 . 69 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها وَ إِنَّهُ لَذُو عِلْمٍ لِما عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ «68»
📚جلد4-صفحه249
🦋🦋و چون از همانجا كه پدرشان دستورشان داده بود وارد (مصر)شدند،اين كار در برابر اراده خداوند هيچ سودشان نبخشيد، جز آنكه نيازى در دل يعقوب بود كه عملى شد. (تنها اثر ورود از چند دروازه حفظ از چشم زخم و رسيدن برادران، به خصوص بنيامين به يوسف بود كه عملى شد و اثر ديگرى نداشت) و البتّه (يعقوب) بخاطر آنچه به او آموزش داده بوديم داراى علمى (فراوان) بود ولى بيشتر مردم آگاه نيستند.
📝نکته ها👇
🔷در اينكه آرزوى درونى و حاجت يعقوب كه برآورده شد چه بوده است احتمالاتى وجود دارد:
●1.رسيدن بنيامين به يوسف عليه السلام و خارج شدن يوسف از تنهايى، هر چند به صورت اتهام سرقت باشد.
●2.سرعت بخشيدن به وصال پدر و پسر كه در آينده به آن اشاره خواهد شد.
●3.انجام وظيفه، بدون آنكه ضامن نتيجهى آن باشد. حاجت يعقوب آن است كه در مقدّمات كار كوتاهى نشود و از يك در وارد نشوند، ولى آنچه خواهد شد به دست خداوند است.
📝پیام ها🔰
🔶1-تجربههاى تلخ، انسان را باادب مىكند و سخنان بزرگان را مىپذيرد. «وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ»
🔶2-اطاعت از پدر لازم و ارزشمند است. «دَخَلُوا مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ أَبُوهُمْ»*
🔶3-اگر از بىادبى افراد گفتيد، از ادب آنان نيز بگوييد. ادْخُلُوا.. أَبُوهُمْ (اگر برادران قبلًا نسبت ضلالت به پدر مىدادند،امروز تسليم امر پدر شدند.)
🔶4-محاسبات و دقتّ وبرنامهريزىها با وجود ارادهى الهى كارساز است، آنجا كه نخواهد كارساز نيست.«ما كانَ يُغْنِي عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ»
🔶5-يعقوب، بر مطالب واسرارى آگاه بود كه مصلحت نمىدانست بازگو كند. «حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ»
📚جلد4-صفحه250
🔶6-دعا وحاجت اولياى خدا، مستجاب مىشود. «حاجَةً فِي نَفْسِ يَعْقُوبَ قَضاها»
🔶7-علم انبيا از جانب خداوند است. «عَلَّمْناهُ»
🔶8-بيشتر مردم عالمان حقيقى را نمىشناسند. «عَلَّمْناهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»*
🔶9-بيشتر مردم، به اسباب و علل چشم مىدوزند و از حاكميّت خداوند و لزوم توكّل بر او ناآگاهند. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»
🔶10-معيار حقّ و باطل، تشخيص اكثريّت نيست. «أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ»*
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🕋وَ لَمَّا دَخَلُوا عَلى يُوسُفَ آوى إِلَيْهِ أَخاهُ قالَ إِنِّي أَنَا أَخُوكَ فَلا تَبْتَئِسْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ «69»
🦋🦋وقتى (برادران) بر يوسف وارد شدند، او برادرش (بنيامين) را در نزد خود جاى داده گفت: همانا من برادر تو هستم، پس از آنچه انجام مىدهند اندوهگين مباش.
📝نکته ها👇
🔷در تفاسير آمده است كه وقتى فرزندان يعقوب عليه السلام وارد مصر شدند، يوسف ميزبان آنان شد و براى هر دو نفر، يك طبق غذا مقرر كرد. بنيامين در آخر تنها ماند. يوسف او را در كنار خودش نشاند وآنگاه براى هر دو نفر اتاقى قرار داد و باز بنيامين را هماتاق خويش ساخت.
🔷بنيامين از بىوفايىهاى برادران و جنايتى كه درباره يوسف در سالهاى قبل كرده بودند، سخن گفت. در اينجا بود كه كاسهى صبر يوسف لبريز شد و گفت: نگران مباش من همان يوسفم و چنان با تأكيد گفت: «إِنِّي أَنَا أَخُوكَ» كه جايى براى احتمال اين سخن كه «من جاى برادرت باشم» نگذارد.
🔷در مورد جمله «فَلا تَبْتَئِسْ بِما كانُوا يَعْمَلُونَ» دو معنى احتمال مىرود: يا از عملكرد گذشتهى برادران اندوهگين مباش، يا از برنامهاى كه غلامان براى نگاهدارى تو دارند وپيمانه را در بار توخواهند گذاشت تادرپيش من بمانى،نگران مباش.
📚جلد4-صفحه251
📝پیام ها🔰
🔶1-برادرانى كه ديروزبه قدرت خود مىباليدند؛ «نَحْنُ عُصْبَةٌ» اكنون بايد براى تهيه آذوقه، با كمال تواضع آستانه يوسف راببوسند. «دَخَلُوا عَلى»
🔶2-كلامها، طبقهبندى،محرمانه وعلنى دارد. يوسف تنها به صورت محرمانه به بنيامين گفت: «إِنِّي أَنَا أَخُوكَ»(هرسخن جايى وهر نكته مقامى دارد)
🔶3-دربعضى امور،تنها خواص را بايد در جريان گذاشت.«فَلا تَبْتَئِسْ»
🔶4-هرگاه به نعمتى رسيديد،تلخكامىهاى گذشته را فراموش كنيد(يوسف و بنيامين به ديدار هم رسيدند،پس نگرانىهاى قبلى را بايد فراموش كرد)
فَلا تَبْتَئِسْ..
🔶5-قبل ازاجراى طرح ونقشه، بايد بىگناه از نظر روحى آماده و توجيه باشد. (به بنيامين گفته شد كه به نام سارق تورا نگاه مىداريم نگران مباش.) «فَلا تَبْتَئِسْ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_یوسف
❤️🍃
🆔 @QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت قرآن
فرازی بسیار هنرمندانه👌
استاد حاج #وحید_خزایی
سوره قریش
مقام نهاوند
برای تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر (عج) صلوات🍃🌸
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
🌱و بر پای دار نماز را به درستی که نماز
نهی می کند از کارهای زشت و ناپسند ..
🕋وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إنَّ الصَّلَاةَ
تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ
📖 سوره عنکبوت آیه ۴۵
#درمحضرقرآن
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
کربلاییحسین_طاهری_پنجرۀ_دل_را_بگشای_به_سوی_کربلا_.mp3
21.33M
پنجرهےدلرابگشایبہسوۍکربـــلا...
🎤 حسیݩ طاھرے
#صلۍاللہعلیڪیااباعبداللهالحسین
#محرم
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
#سلام_امام_حسینم💞
عالمبہعشقروےتوبیدارمیشود
هرروزعاشقانتوبسیارمیشود
وقٺےسلاممیدهمٺدرنگاهمن
تصویرڪربلاےتوتڪرارمیشود..
#صلےاللهعلیڪیااباعبدالله..🌿
#اللهم_ارزقنا_کربلا
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💠 بهترین افراد در دوران دفاع مقدس بهترین افراد خود را به میدان فرستادیم ، 🌷 اما پس از جنگ بهترین
🔹 قدرت جوان
جوان در اوج قدرت روحی است و میتواند به تمام کائنات سفر کند و از آنها عبور کند و به ملکوت برسد . 🌎✨
جوان میتواند قدرت رها شدن از دنیا را پیدا کند . 😌💫
💌 #پیام_معنوی
🍃 #استاد_پناهیان
شماره ۴۲۶
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
#درمحضراهل_بیت
💟 امام حسین «علیه السلام»:
✨ هرکس زبانش راستگو باشد ، کردارش پاکیزه گردد و هرکس نیت خیر داشته باشد ، روزیش فراوان و هرکس با زن و بچه اش خوش رفتار باشد عمرش طولانی مي شود
📚 {ارشاد القلوب ، ج ١ ، ص ٣٢٣}
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
🔴 وقتی مرگ فرا رسد، گوید: پروردگارا مرا باز گردان تا کارهایی که ترک کردم را به جا آورم، اما به او گفته شود: هرگز…
🕋حَتَّى إِذَا جَاء أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ
لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا…
📖 مومنون، آیه۹۹/۱۰۰
#درمحضرقرآن
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
Poyanfar & Helali - Eshgh Yeki Karbala.mp3
6.6M
عشق یکی
راه یکی
منم و غمِ حسین
چه غم مبارکی...♥️
🎤محمدحسینپویانفر
🎤عبدالرضاهلالی
#محرم
🔰🔰🇯🇴🇮🇳🔰🔰
♥️ @QURAN_SOUND114 ♥️
❁قـ📖ـرآن کریـم(تفسیر نور)❁
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره یوسف ( آیات68 . 69 ) 🌺🍃✨🌸✨🌺🍃 🕋وَ لَمَّا دَخَلُوا مِنْ حَيْث
💢 مروری کوتاه بر #نکات_تفسیری آیات سوره یوسف ( آیات 70. 71 . 72 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋فَلَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ جَعَلَ السِّقايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ «70»
🦋🦋پس چون بارهاى برادران را مجهّز و مهيا ساخت، ظرف آبخورى (گران قيمتى) را در خورجين برادرش (بنيامين) قرار داد، سپس منادى صدا زد؛ اى كاروانيان! قطعاً شما دزد هستيد.
📝نکته ها👇
🔷«سقايه» پيمانهاى است كه در آن آب مىنوشند. «رَحْلِ» به خورجين و امثال آن مىگويند كه روى شتر مىگذارند. «عير» به معنى كاروانى كه مواد غذايى حمل مىكنند. «1»
🔷اين چندمين بارى است كه يوسف طرح ابتكارى مىدهد، يك بار بهاى غلّه را در بار برادران گذاشت تا دوباره بازگردند و اين بار ظرف قيمتى را در محموله برادر گذاشت تا او را نزد خود نگاه دارد.
📚«1». مفردات.
📚جلد 4 - صفحه 252
🔷حضرت يوسف عليه السلام در مرحلهى قبل بضاعت را توسط غلامان در بار برادران گذارد، «اجْعَلُوا بِضاعَتَهُمْ فِي رِحالِهِمْ» ولى در سفر دوم شخصاً سقايه را در بار بنيامين قرار داد. (چون موضوع سرّى بود). «جَعَلَ السِّقايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ»*
🔷در تفاسير آمده است كه در جلسه دو نفرهاى كه يوسف و بنيامين با هم داشتند، يوسف از او پرسيد آيا دوست دارد در نزد وى بماند. بنيامين اعلام رضايت كرد، ولى يادآور شد كه پدرش از برادران تعهد گرفته كه او را برگردانند. يوسف گفت: من راه ماندن تو را طراّحى مىكنم و لذا با موافقتِ بنيامين اين نقشه كشيده شد.
🔷نظير فيلمها، نمايشها و صحنههاى تئاتر كه افراد در ظاهر و در شكل مجرم و گناهكار احضار و مخاطب مىشوند و يا حتّى شكنجه مىگردند، ولى آنها بخاطر توجيه قبلى و رضايت شخصى و مصلحت مهمترى آن را پذيرا شدهاند.
⁉️سؤال: چرا در اين ماجرا به بىگناهانى نسبت سرقت داده شد؟
✅پاسخ: بنيامين با آگاهى از اين طرح و اتّهام، براى ماندن در نزد يوسف اعلام رضايت كرد و باقى برادران هر چند در يك لحظه ناراحت شدند، ولى بعد از بازرسى از آنها رفع اتهام گرديد.
🔷علاوه بر آنكه كارگزاران از اينكه يوسف خود پيمانه را در ميان بار گذارده «جَعَلَ» خبر نداشتند وبطور طبيعى فرياد زدند: «إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ»
🔷پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «لا كِذبَ على المصلح» كسى كه براى اصلاح و رفع اختلاف ديگران دروغى بگويد، دروغ حساب نمىشود، و آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند. «1»
📝پیام ها🔰
🔶1- گاهى صحنهسازى براى كشف ماجرايى جايز است و براى مصالح مهمتر، نسبت دادن سارق به بىگناهى كه از قبل توجيه شده باشد، مانعى ندارد. «2» «إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ»
📚«1». تفسير نورالثقلين.
📚«2». تفسير الميزان.
📚جلد 4 - صفحه 253
🔶2- اگر در ميان گروهى يك نفر خلافكار باشد، مردم تمام گروه را خلافكار مىنامند. «إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ»
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🕋قالُوا وَ أَقْبَلُوا عَلَيْهِمْ ما ذا تَفْقِدُونَ «71»
🦋🦋(برادران يوسف) رو به ماموران كردند و گفتند: شما چه چيزى را گم كردهايد.
🕋قالُوا نَفْقِدُ صُواعَ الْمَلِكِ وَ لِمَنْ جاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ «72»
🦋🦋گفتند: پيمانه و جام مخصوص شاه را گم كردهايم و براى هركس آن را بياورد، يك بار شتر (جايزه) است و من اين را ضمانت مىكنم.
📝نکته ها👇
🔷«صُواعَ» و «سقاية» به يك معنى بكار رفتهاند، پيمانهاى كه هم با آن آب مىخورند و هم گندم را كيل و اندازه مىكنند كه نشانه صرفهجويى، بهرهورى و استفاده چند منظوره از يك وسيله است. «صُواعَ» ظرفى است كه گنجايش يك صاع (حدود 3 كيلو) گندم را دارد.
🔷«حِمْلُ» به بار گفته مىشود و «حِمْلُ» نيز به معناى بار است، امّا بارى كه پنهان باشد، مثل بارانى كه در دل ابر است يا فرزندى كه در شكم مادر است. «1»
🔷جملهى «لِمَنْ جاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ» هركس چنين كند من چنان پاداش مىدهم، در اصطلاح فقهى «جُعاله» ناميده مىشود كه داراى سابقه و اعتبار قانونى است.
📝پیام ها🔰
🔶1- برادران با جملهى «ما ذا تَفْقِدُونَ» توصيه كردند كه قبل از اثبات موضوع دزدى كسى را نبايد متهم كرد.*
🔶2- جايزه تعيين كردن، از شيوههاى قديمى است. «وَ لِمَنْ جاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ»
🔶3- جوايز بايد متناسب با افراد و زمان باشد. در زمان قحطى بهترين جايزه، يكبار شتر غلّه است. «حِمْلُ بَعِيرٍ»
📚«1». مفردات راغب.
📚جلد 4 - صفحه 254
🔶4- ضامن بايد فرد معيّن ومشخّصى باشد. «وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ»*
🔶5- ضامن بايد معتبر باشد. «وَ أَنَا بِهِ زَعِيمٌ»*
🔶6- ضامن گرفتن براى جلب اطمينان، سابقه تاريخى دارد. «أَنَا بِهِ زَعِيمٌ»
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_یوسف
❤️🍃
🆔 @QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆