eitaa logo
قاریان و فنون تلاوت
136 دنبال‌کننده
64 عکس
1 ویدیو
2 فایل
🔔 بهتون چیزهایی یاد می‌دهیم که هیچ جا آموزش نمیدن! نوچه‌های وقیح صبانوا می‌آیند نکته‌ها و قلقش را یاد میگیرن و می‌روند با وقاحت کپی میکنن! چون این روش آموزشی، ابتکاری و بی‌مانند است کتب آموزشی انتشارات مفید و موثر و مبتکرانه برای سالها 🔻 @qtelavat
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی 🔷 راهکاری برای یکی از مشکلات مهم نوجوانان جهت تقلید به همراه نکاتی از تلاوت فاخر و فنی فرقان طارق تین اثر استاد مصطفی اسماعیل: یکی از مشکلاتی که اغلب نوجوانان مقلد سبک‌های مطرح تلاوت، با آن درگیر هستند نوع اوج‌گیری قاریان مصری است. چرا که بزرگان تلاوت مصر اغلب با شیوه اوج گیری (مانند مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، کامل یوسف، ابوالعینین شعیشع، عبدالفتاح شعشاعی، محمد عمران، محمود علی البناء و ...) و یا از درجه هفت بیات در راست (مانند زناتی، شحات، لیثی و ...) وارد اکتاو اساسی می‌شوند و این برای نوجوانان که در صدای آنها هنوز قسمت بم صدا شکل نگرفته، ایجاد اشکال و فشار مضاعف می‌نماید. 🗯 شاید گفتن این مسئله ضروری باشد که صدای یک فرد بالغ، نسبت به صدای یک نوجوان، به میزان تقریبی یک اکتاو بم‌تر است؛ لذا معمولا افراد بالغ مشکلات بسیار کمتری در رابطه با تقلید از شیوه‌های اوج‌گیری اکتاوی و یا درجه هفتی در راست دارند. بنابراین یکی از راه‌حل‌های موثر در رفع این مشکل، استفاده از تلاوت‌هایی است که استاد مورد نظر، از شیوه اوج‌گیری کوتاه‌تری استفاده نموده باشد. در باب تقلید از سبک شیخ مصطفی اسماعیل با توجه به شیوه اوج گیری اکتاوی ایشان در اغلب تلاوت‌هایش، لزوم پیروی قاریان نوجوان از تلاوت‌هایی از ایشان که به شکل کوتاه‌تری اوج‌گیری نماید لازم به نظر می‌رسد. یکی از معدود تلاوت‌هایی که شیخ مصطفی اسماعیل از اوج‌گیری اکتاوی عدول نموده و از شیوه اوج‌گیری از درجه چهار بیات با انتقال به مقام راست استفاده نموده، تلاوت ماندگار فرقان طارق تین است. احسان اعتباریان @quran_telavat
.ادامه مطلب را مجزا می‌فرستم. چون بحث فنی میشه ممکنه خون به مغز نرسه میتونید مطالعه‌ش نکنید. حالا جالبه این متن خودم را در یک کانال گمنام پیدا کردم بدون امضاء و نام. ولی آدم کار کرده، قلم خودشو از صد کیلومتری تشخیص میده. یادمه ما سالهای قبل رفته بودیم طرح ارزیابی خاوران، طرف که ما را مثلا ارزیابی میکرد قبلا هم مطالب ما را در مجازی و ... استفاده کرده بود، از ادبیات و کلماتش می‌شد فهمید، ولی پر رو پر رو همچین قیافه میگرفت واسه ما، من توی دلم گفتم خدایا اینا دیگه کین از خودم یاد میگیرن برای خودم قیافه میگیرن!خره خیلی وقیحین، یعنی در حد سنگ پا قزوین! بچا تهران بعضیا این اشکالو دارن. اصلاح کنید اخلاقتونو. یکی هم شناسایی کردم در غرب کشور یکی در جنوب! اونام خیلی ... شفا لازمن یه شفا دو شفا سه شفا لازمیم امام رضا وایسا وایسا ما داریم می‌آییم
🔶 شرحی از رخدادهای لحنی‌ای که در این اثر بوقوع می‌پیوندد: این تلاوت در بیات آغاز می گردد ولی استاد بیات را ادامه نداده و از درجه چهارم بیات وارد مقام می‌گردد (اوج گیری از درجه چهارم بیات در راست) سپس مدت قابل توجهی را استاد در اجرای مقام راست صرف نموده و بعدا وارد مقام می‌گردد - نکته مهم این است که در اینجا استاد با انتقال از راست به سه گاه سطح صوتی تلاوت را به میزان صوتی بالا می آورد (یعنی راست و سه گاه همدرجه نیستند) پس از اجرا در مقام سه‌گاه، قاری وارد مقام عجم می گردد و پس از آن مجددا وارد راست جدید می‌گردد. - نکته مهم دوم این است که راست جدید به میزان دو درجه از راست ابتدایی تلاوت بالاتر است در آخر استاد وارد بیات می شود که این انتقال نیز به میزان سطح صوتی تلاوت را ارتقاء می‌دهد. همچنین اجرای در مقام صبا را نیز می شنویم و تلاوت در بیات پایان می‌پذیرد. این تلاوت جزو تلاوتهای مشهور و قدرتمند استاد در دهه پنجاه میلادی است که فضای لحنی‌ای مشابه تلاوت معروف مریم حاقه نازعات شمس علق استاد دارد. @quran_telavat
یه نگاه به فهرست مطالب 🔺 شناخت آثار، تاثیرات و ویژگی‌های مقامات موسیقایی در هنر تلاوت یکی از پیوست‌های مورد علاقه عزیزان در کتاب قاری حرفه‌ای ۴ استاد شحات محمد انور است تضمینی این کتاب برای عاشقان هنر تلاوت جذاب و قابل استفاده خواهد بود. حتی برای دوستانی که صرفا به سبک‌های قدیمی تلاوت می‌پردازند. نویسنده هر بار نکات و جزئیات جدیدی از زوایای مختلف مقامات را برای مخاطب مشتاق خود می‌گشاید 🔻 قاریان حرفه‌ای @qtelavat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تصاویر هیات داوران سید حبیب تربتیان - تجوید احسان اعتباریان - لحن محمدرضا حق شناس - صوت رضا سعادت نیا - وقف و ابتدا محمد داوری - حسن حفظ و دعاخوانی و تصاویر تعدادی از شرکت کنندگان مسابقات @quran_telavat
دیشب حضرت آقا مشرف شدند جمکران، ان شاءالله که خیر است « انما المومنون الذین امنوا بالله و رسوله و اذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبوا حتی یستاذنوه » سوره نور آیه ۶۲
🎙 آنونس صوتی نوزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم - شورای عالی قرآن، با همکاری - مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه
مقامات موسیقایی و طعم طبیعت بیات 🍏 راست 🍐 نهاوند 🍌 حجاز 🌴 سه‌گاه 🍑 صبا 🍆 (نوا) چهارگاه 🍉 کرد 🥝 اثرکرد 🧅 مستعار 🍈 اپ @quran_telavat
به نام خدا یه حقیقت جالب برای ما آدمها هست بعضیا هستند که در جاهای مختلفی می‌توانند با رابطه حسنه برقرار کردن و نرم و چرب زبانی یعنی همون پاچه‌خواری و حتی خدای نکرده شیرینی دادن، بیان بالا و موقعیت‌ها را بگیرن، دریافت خیلی از پست‌ها در دولتها و حکومتها همینطوریه. اما اگر وضع فوق العاده بشه نیاز به آدم توانمند و بلد هست پس یه جاهایی هم هست که رابطه داشتن تیغش نمی‌بره و باید واقعا طرف بارش باشه تا بیاد بالا. اما طرف اگر خودش وزنه باشه اگر میز و قلم امضآ را هم ازش مدتی بگیرن اتفاق خاصی براش نمی‌افته و دوباره براش جای دیگه هست مورد اول در حوزه خودمون یعنی فعالیت‌های هنر تلاوت، مثل گرفتن پست در مدیریت‌های قرآنی و یا داوری مسابقات و ... اما امان از وقتی که اقبال و رابطه طرف بره یا دولت عوض بشه، از عرش به فرش سقوط خواهد کرد 😁 (یا رب روا مدار گدا ...) اما مورد دوم مثل تلاوت در محفل رهبری یا تلاوت در مکان‌ها و موقعیت‌های رسمی و مهم و یا ارائه مقاله و مطلب بکر و خوب و یا آموزش موثر و جذاب به قرآن آموزان و ... میدونید آدما خودشون بعدا میفهمن که یه چیزایی ذاتا باید در آدم باشه تا در اون کار موفق بشن یعنی بالفطره قاری یا معلم یا اهل فن باشه، چون جوشش از درونه @quran_telavat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمد احمد عمران نغمات مقام بیات @quran_telavat
به نام خدا اطلاعیه محل جلسه آموزشی هنر قرائت آقای حامد نصر با حضور قاریان خوشخوان و با تجربه اصفهان و دیگر مناطق کشور با سلام و عرض ادب به استحضار میرسانم جلسه حقیر سه‌شنبه شب‌ها در مکان : خیابان پروین، ابتدای خیابان آل خجند، نبش کوچه ۲۶، آژانس مسافرتی بعثت از ساعت ۱۹ الی ۲۲ برقرار می‌باشد. لوکیشن آژانس مسافرتی بعثت https://maps.app.goo.gl/Nbph5Q4gorS4EeZ77
توضیح برخی اشکالات منابع آموزشی لحن ⬇️
هدایت شده از قاریان حرفه‌ ای
🟡 نکته آموزشی مدولاسیون رست به صبا (نوا) با توضیحات احسان اعتباریان در فایل صوتی به آدرس ذیل ⬇️ https://eitaa.com/QTelavat/135