(۱۶۳)
🌸امام علی (ع) :
🍁 آفَةُ النُّجْحِ الْکَسَلُ.
🍁آفت موفقیت، تنبلی است.
📚 ميزان الحکمه، ج 11،ص ۵۱۸۴
(۱۶۴)
🌸 امام محمدباقر (ص):
🍁 لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فی زِیارَهِ قَبرِ الحُسَینِ مِنَ الفَضلِ لَماتُوا شَوقا.
🍁اگر مردم میدانستند در زیارت مزار امام حسین (ع) چه فضیلتی است از شوق آن میمردند.
📚 المحاسن، ص. ۱۸
🔹آنچه بايد #حكمران در #استخدام كارگزاران رعايت كند 👇👇
🌹امام على عليه السلام ـ در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر ـ نوشت:
✅ ديگر آنكه در كارهاى #كارگزارانت #انديشه و #تأمل كن
✅ و پس از آزمودنِ آنها، ايشان را به كار گمار
✅ و به صرف #جانبدارى يا #علاقه به كسى او را عهده دار كارى مكن؛
✅ زيرا اين دو، كانون انواع #ستم و #خيانت است.
✅ #كارگزاران خود را از ميان افراد #باتجربه و #آبرومند از #خاندان_هاى_نيك و #خوش_نام و #پيشگام در #اسلام انتخاب كن.
📚نهج البلاغه، نامه 53
🌹🌹امیرالمومنین على عليه السّلام:
🔹مِنَ العَناءِ أنَّ المَرءَ يَجمَعُ مالا يَأكُلُ ويَبنِي ما لا يَسكُنُ ، ثُمّ يَخرُجُ إلى اللّه تعالى لا مالاً حَمَلَ ، ولا بِناءً نَقَلَ!
💢يـكـى از رنجها اين اسـت كه انسان چيزى را فراهم آورد كه #نمی_خورد
💢و بنايى بسازد كه در آن #سكونت_نمیكند
💢و سپس به جانب خداوند متعال مى رود در حالى كه
👈 #نه_مالى با خود مى برد
👈 و #نه_ساختمانى منتقل مى كند!
🌹مردى صحرانشين از #امام_باقر عليه السلام پرسيد:
🔹 آيا خدا را به هنگام عبادت ديده اى؟
🔸امام باقر عليه السلام فرمودند:
لَمْ أَکُنْ أَعْبُدُ مَنْ لَمْ أَرَهُ. قـالَ: کَیْفَ رَأَیْتَهُ؟ قـالَ: لَمْ تَرَهُ الاَْبْصـارُ بِمُشـاهَدَةِ الْعَیانِ، لکِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقیقَةِ الاْیمانِ.
🍁 من خدایى را که ندیده باشم عبادت نمی کنم.
🔸مرد گفت: چگونه او را دیده اى؟
🍁 حضرت فرمودند: چشمها او را به دیدن آشکارا ندیده است ولى قلبها با حقیقت ایمان او را مشاهده کرده است.
📚احقاق الحق، ج 12، ص 168
🌱 امام بـاقـر عليهالسلام
روزىها معيّن و تقسيم شده است،
و خداوند را زيادتى است كه آن را از طلوع فجر (نـمـاز صـبـح) تا طلوع خورشيد تقسيم مىكند و اين فرموده اوست كه: «وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ»
امام سپس فرمود: ذكـر خـدا بعد از طـلـوع فـجـر
در تحصيل روزى مؤثرتر است از سفر كردن و تلاش کردن.
🌹
📚 بحار الأنوار، ج۸۵، ص۳۲۳، ح۱۱
#حدیث #رزق #روزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 امام رضا علیهالسلام
ما هيچ گروه و هيچ ملّتى و آيينى را نمىيابيم كه مانده و زيسته باشند مگر با برخوردارى از سرپرست و پيشوا؛
زيرا در كار دين و دنياى خود از او ناگزيرند، و جز به او پابرجا نيستند.
🪴
📚 بحار الأنوار، ج۵۲، ص۳۲، ح۲۳
#حدیث #امام_خمینی
🌼 آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
خدا می داند که #غذا چه قدر در ایمان و کفر و اعمال خیرو شر انسان مدخلیت دارد!
علمای سابق که آن همه در علم و عمل موفق بودند و عمر با برکت داشتند و از انحراف فکری سالم بودند، در اثر خوردن غذای حلال و اجتناب از غذاهای شبهه ناک بوده است.
🌿 امام علے عليهالسلام
مردم دو گروهند:
بخشندهاى كه ندارد و دارايى كه نمىبخشد.
🌸
📚 غرر الحکم، حدیث ۱۵۳۲
#حدیث
༺ ✿ امام علـے علیهالسلام ✿ ༻
بـهـتـريـن كـردار انـسـان،
انـتـظـار گـشـايـش از طـرف خـداسـت.
🌷
📚 خصال، ج۲، ص۶۲۱
#حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 امام صادق علیهالسّلام
مردم امامشان را نیابند، او در موسم حجّ حاضر باشد و مردم را میبیند امّا آنها او را نمیبینند.
🦋
📚 کمال الدین، باب۴۳، حدیث۷
#حدیث #امام_زمان
🔸امام علی (ع):
🔹آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است.(نهج البلاغه، ص ۲۲۳)
🔸 امام حسین(ع):
🔹هر كس فكرش به جايى نرسد و راه تدبير بر او بسته شود، كليدش مداراست. (بحارالأنوار، ج۷۵، ص ۱۲۸ )
🍃 ﷽ 🍃
«قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ»
بگو: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را میگیرد؛ سپس به سوی پروردگارتان بازگردانیده میشوید.
🌺
📗 سوره سجده، آیه ١١
#قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂 امام باقر عليهالسلام
همانا خداوند عزّوجلّ ملايم است و ملايمت را دوست دارد و با ملايمت، چيزهايى عطا مىكند كه با خشونت عطا نمىكند.
🍁
📚 الکافي، ج٢، ص١١٩، ح۵
#حدیث #شهادت_امام_باقر
#نهج_البلاغه
▫️وَ قَدَّرَ لَکُمْ أَعْمَاراً سَتَرَهَا عَنْکُمْ، وَ خَلَّفَ لَکُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبْلَکُمْ، مِنْ مُسْتَمْتَعِ خَلاَقِهِمْ وَ مُسْتَفْسَحِ خَنَاقِهِمْ. أَرْهَقَتْهُمُ الْمَنَايَا دُونَ الاْمَالِ، وَ شَذَّ بِهِمْ عَنْهَا تَخَرُّمُ الاْجَالِ. لَمْ يَمْهَدُوا فِي سَلاَمَةِ الاَْبْدَانِ، وَ لَمْ يَعْتَبِرُوا فِي أُنُفِ الاَْوَانِ
🟠مدّت زندگى هر يك از شماها را مقدّر فرمود، و از شما پوشيده داشت، و از آثار گذشتگان عبرت هاى پند آموز براى شما ذخيره كرد، لذّت هايى كه از دنيا چشيدند، و خوشى ها و زندگى راحتى كه پيش از مرگ داشتند، سر انجام دست مرگ گريبان آنها را گرفت و ميان آنها و آرزوهايشان جدايى افكند: آنها كه در روز سلامت چيزى براى خود ذخيره نكردند، و در روزگاران خوش زندگى عبرت نگرفتند.
✍چه بسيار کسانى که نقشه هاى دامنه دارى، براى زندگى خود کشيده بودند و در دنيايى از آرزوها غوطه ور بودند، ولى مرگ آمد و دامنه آرزوها را به سرعت برچيد و همه نقشه ها را نقش برآب کرد; و اين در حالى بود که آنها نيز، در برابر تاريخِ اقوامِ پيش از خود، قرار داشتند، ولى هوا وهوسهاى سرکش، پرده ضخيمى بر چشمان عقل و خِرد آنها افکند، و نتوانستند واقعيّات اين زندگى را ببينند! به همين دليل، با دست خالى از اين جهان، به جهان ديگر شتافتند.
📘#خطبه_83
🟤پیروی از امام حق
#نهج_البلاغه
📿وَ خَلَّفَ فِينَا رَايَةَ الْحَقِّ، مَنْ تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ،
💠پيامبر اکرم صلى الله عليه وآله پرچم حق را در ميان ما به يادگار گذارد پرچمى که هر کس از آن پيشى گيرد از دين خارج شود، و هر کس از آن عقب بماند هلاک گردد، و آن کس که ملازم آن باشد (به سر منزل سعادت) مى رسد».
✍جمله هاى سه گانه بالا درباره نحوه برخورد گروههاى سه گانه مردم با حق و واقعيّت است: گروهى اهل افراطند و از حق پيشى مى گيرند و در بيراهه ها سرگردان و گمراه مى شوند; مانند خوارج که به گمان خود مى خواستند در عمل کردن به قرآن، از امام زمان خود پيشى بگيرند و با کارهاى احمقانه، گرفتار تضاد شدند. يا همچون کسانى که در عصر پيامبر هنگامى که رسول خداصلى الله عليه وآله در سفر روزه خود را افطار کرد، آنها گفتند: ما چنين نخواهيم کرد و احترام ماه رمضان را بايد حفظ کنيم! که آنها به نام«عُصاة» (گردنکشان) ناميده شدند.
گروه ديگر، تفريط کاران هستند که چند قدمى به دنبال حق مى روند و سپس تنبلى و سستى و هوا پرستى آنها را از ادامه پيروى از حق باز مى دارد.
گروه سوم، ملازمان حقّند; که نه بر آن پيشى مى گيرند و نه از آن عقب مى مانند; هميشه در ظلّ و سايه حق گام بر مى دارند و به سر منزل مقصود مى رسند.
📘#خطبه_100
🪐گشایش بعد از سختیها
#نهج_البلاغه
📿عِنْدَ تَنَاهِي الشِّدَّةِ، تَكُونُ الْفَرْجَةُ؛ وَ عِنْدَ تَضَايُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ، يَكُونُ الرَّخَاءُ.
🟠چون سختى ها به نهايت رسد، گشايش پديد آيد، و آن هنگام كه حلقه هاى بلا تنگ گردد آسايش فرا رسد.
✍ اين حقيقت به كرار تجربه شده كه پايان شبهاى سياه سپيد است و عاقبت گرفتارى ها راحتى و استراحت است. به همين دليل انسان هرگز نبايد به هنگام هجوم مشكلات و درد و رنجها مأيوس گردد و دست به كارهاى نامعقول بزند ويا زبان به ناشكرى بگشايد و بىتابى كند، بلكه پيوسته اميدوار باشد كه به دنبال اين شدتها و تنگى حلقه هاى بلا گشايش حاصل مىشود، طوفان بلا فرو مى نشيند و ابرهاى نوميدى كنار مى رود و آفتاب شفاف اميد آشكار مى گردد. بسيار مى شود كه اين سختى ها و تنگى حلقه بلاها آزمون الهى و مقدمه اى است براى ترفيع مقام انسان. در حالات انبياى الهى نيز اين مطلب بسيار ديده مى شود
📘#حکمت_351
❄️بهترين روش براى كار كردن
#نهج_البلاغه
📿قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ خَيْرٌ مِنْ كَثِير مَملُول مِنْهُ
🟤«كار كم اما مستمر (و پرنشاط) از كار بسيار امّا ملالت آور (و زودگذر) بهتر است»
✍هدف امیرالمومنین عليه السلام از اين گفتار حكيمانه اين است كه نبايد همچون كسانى بود كه وقتى مدح و فضيلت كارى را مى شنوند با شتاب به آن روى مى آورند و به صورتى خسته كننده آن را انجام مى دهند ولى چيزى نمى گذرد كه از آن ملول شده رهايش مى سازند. چه بهتر كه انسان كار سبك ترى را انتخاب كند و همواره پرنشاط آن را انجام دهد. اين سخن، هم درمورد عبادات صادق است و هم درمورد مسائل اخلاقى و كمك هاى اجتماعى و فراگيرى علم و دانش و مانند آن.
📘#حکمت_444
🪐سرنوشت عالمان بى عمل!
#نهج_البلاغه
▫️وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ کَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لاَ يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ; بَلِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ أعْظَمُ، وَ الحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ، وَ هُوَ عِنْدَ اللهِ أَلْوَمُ
🟤«به يقين، عالمى که به غير علمش عمل مى کند همچون جاهل سرگردانى است که هرگز از جهل خويش به خود نمى آيد! بلکه حجّت بر او عظيم تر و حسرتش پايدارتر و سرزنش او در پيشگاه خدا سزاوارتر است!»
✍ نشان مى دهد چنين عالمى از حدِّ يک جاهل معمولى هم پايين تر است. به جاهل سرگردانى مى ماند که هرگز از جهل خود بيدار نمى شود و اميدى به هدايت او نيست; چرا که آگاهانه در راه خلاف گام نهاده و به همين جهت، خداوند توفيق هدايت را از او سلب مى کند; نيروهاى خود را در اين سرگردانى از دست مى دهد و هرگز به ساحل نجات نمى رسد و در گرداب هاى هلاکت گرفتار مى شود.سپس از اين مرحله پا را فراتر مى نهد و بدبختى بيشتر چنين عالمى را نسبت به جاهل سرگردان در سه جمله کوبنده بيان مى دارد. نخست مى فرمايد:«حجّت بر او عظيم است!» چرا که جاهل مى تواند جهل خود را عذر قرار دهد (هر چند واقعاً جهل عذر نيست) ولى عالم بى عمل چه عذرى خواهد داشت؟!ديگر اينکه: «حسرت او پايدارتر است!» زيرا با داشتن اسباب و وسايل سعادت از اين قافله عقب مانده و در بيابان زندگى گرفتار سرگردانى شده است.سوم اين که: «او در نزد خدا بيش از جاهل سرگردان مستحق سرزنش و ملامت است!» چون حجّت الهى و عقلى از هر نظر بر او تمام بوده و چنين کسى از هر نظر، مستحقّ ملامت است.
📘#خطبه_110
#نهج_البلاغه
▫️وَ وَعَدَ فَمَنَّى، وَ زَيَّنَ سَيِّئَاتِ الْجَرَائِمِ، وَ هَوَّنَ مُوبِقَاتِ الْعَظَائِمِ
🟤او(شیطان) نويد مى دهد و انسان را به آرزوها(ى باطل و دور و دراز) سرگرم مى کند، و گناهان و جرايم را در نظرها زيبا جلوه مى دهد، و معاصى بزرگ را کم اهميّت مى شمرد»
🖊در حقيقت اين سه، دام مهمّ شيطان و سه طريق خطرناک نفوذ وى در انسان است; نخست اينکه: انسان را گرفتار آرزوهاى طولانى مى کند و با مشتى خيالات و اوهامى که مربوط به آينده است، آينده اى که گاه هرگز به آن نمى رسد، او را سرگرم مى سازد و تمام وقت و فکر و نيروى او را به خود جذب مى کند و به اين طريق راه خودسازى و اطاعت پروردگار را به روى او مى بندد.
ديگر اينکه: گناهان زشت و تنفّرآميز را، که انسان به فرمان وجدان از آن مى گريزد، در نظر او زيبا جلوه مى دهد، بى بندوبارى را آزادى مى داند، آلودگى را از شئون تمدّن مى شمرد و سازش با اهل گناه را همزيستى مسالمت آميز معرّفى مى کند و خلاصه براى هر کار زشتى، عنوان زيبايى مى تراشد و فرمان وجدان را خفه مى کند.
از سوى سوم: گناهان بزرگ را که به خاطر عظمتش انسان از آن مى گريزد، در نظر او ساده و سبک جلوه مى دهد و به عناوينى چون غفّاريت خداوند و اينکه هيچ کس معصوم نيست و هرکسى گرفتار اين لغزشها مى شود و اينکه راه توبه به هر حال باز است و شفاعت شافعان و پيامبر و امامان معصوم(عليهم السلام)، براى همين قبيل امور، ذخيره شده، او را آلوده بدترين گناهان مى کند.
📘#خطبه_83
🪐ارزش مشورت ها
#نهج_البلاغه
▫️مَنِ اسْتَقْبَلَ وُجُوهَ الاْرَاءِ عَرَفَ مَوَاقِعَ الْخَطَإِ
🟤كسى كه از آراء مختلف استقبال كند (و نظرات متفاوت را بررسى نمايد) موارد خطا را خواهد شناخت
✍بعضى از مسائل بديهى است و به همين دليل مورد اختلاف نيست اما بسيارى از مسائل نظرى پيچيده و آراء مختلفى در آن اظهار شده است. در اين گونه مسائل هرگز نبايد انسان به تنهايى تصميم گيرى كند بلكه عقل مى گويد: بايد آراى ديگران را به ضميمه استدلالات آنها بررسى كند تا بتواند آنچه را به حقيقت نزديك تر است انتخاب نمايد.بر این اساس حکما و متکلمان و فقهاى ما همواره در مسائل نظرى نخست به نقل اقوال مى پردازند و در کنار هر قول دلیل طرفداران آن را ذکر مى کنند، سپس از بررسى مجموع آنها ضعف ها و قوت ها ظاهر مى شود و آن قول را که از همه برتر مى بینند انتخاب مى کنند. حتى گاه اقوال کسانى که اختلاف مذهبى با آنها دارند نیز در برابر خود قرار داده و دلیلشان را بررسى مى کنند. این همان روشى است که در بسیارى از علوم از جمله علم فقه از قدیم میان جمعى از دانشمندان متداول بوده این گفتار حکیمانه از یک سو هشدارى است به افراد متعصب و لجوج و صاحبان استبداد در رأى که گاه حاضر نیستند حتى سخنان دیگران را بشنوند تا چه رسد که اگر آنها را صحیح دیدند بپذیرند و از سوى دیگر مسئله آزادى و سعه صدر را در مسائل علمى روشن مى سازد که از چهارده قرن پیش براى ما به یادگار مانده است; آن روز که نه سخنى از علم مقارن بود و نه حریت در بررسى آراء و نه احترام به افکار دیگران.
📘#حکمت_173
﷽؛
💠#حديث_روز دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲
🏷 پیروی از صادق
🔅#امام_باقر_علیه_السلام :
🔸«از كسى كه تو را بگرياند، امّا با تو صادق باشد، پيروى كن، و از كسى كه تو را بخنداند، اما با تو يكرنگ نباشد، پيروى مكن».
🔹«اِتَّبِعْ مَن يُبكِيكَ و هُو لكَ ناصِحٌ، و لا تَتَّبِعْ مَن يُضحِكَكَ و هُو لكَ غاشٌّ».
📚 المحاسن: ج۲ ص۴۴۰
📅 مناسبت های امروز :
🔹 7 ذی الحجه شهادت امام محمد باقر علیه السلام
#حدیث
#امام_باقر علیه السلام: حیا و ایمان به یک ریسمان پیوستهاند. چون یکی برود ، دیگری نیز از پی آن برود.
┈┉┅❀🌺﷽🌺❀┅┉┈
❈نهجالبلاغه در آینه تصویر❈
🔸آنچه را دوست نداری به تو نسبت دهند،
دربارهی دیگران مگو.
📚 #نهج_البلاغه نامه ۳۱
┈┉┅❀🌸﷽🌸❀┅┉┈
❈نهجالبلاغه در آینه تصویر❈
✨ای انسان!
چرا آنگونه که به دیگران رحم میکنی،
به خود رحم نمیکنی؟
📚 #نهج_البلاغه خطبه ۲۲۳ (بند۱)
✨✰﷽✰✨
┄┅◈🌼◈┅┄
❈نهجالبلاغه در آینه تصویر❈
💎ای بندگان خدا!
با چیزهای فانی شدنیِ دنیا
آنچه که جاویدان میماند خریداری کنید.
📚 #نهج_البلاغه خطبه ۶۴