eitaa logo
مصباح قرآنیان ۳
1.9هزار دنبال‌کننده
25.8هزار عکس
6.3هزار ویدیو
523 فایل
با سلام اطلاع رسانی کلیه برنامه های قرآنی مرکز قرآن ، عترت و نماز اع س نهاجا به متسابقین و فعالان قرآنی در سطح کل‌ کشور وآموزش قرآن کریم (از مبتدی تاپیشرفته ) با مسابقات جذاب
مشاهده در ایتا
دانلود
صفحه 277 مصحف شریف سوره مبارکه نحل 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5895524697516279708.mp3
964.6K
🔸ترتیل صفحه ۲۷۷ با صدای استاد حامدولی زاده 🔸مقام‌ : رست 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان سوره 16 سوره مبارکه النحل صفحه 277 الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ زِدْنَاهُمْ عَذَابًا فَوْقَ الْعَذَابِ بِمَا كَانُوا يُفْسِدُونَ (88) آنان که کافر شدند و [ديگران را] از راه خدا بازداشتند، به سبب فسادى که مى کردند عذابى روى عذابشان مى افزاييم. (88) وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ ۚ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ (89) و [ياد کن] روزى را که در هر امتى شاهدى از خودشان بر آنان بر مى انگيزيم و تو را [اى پيامبر!] بر اينان شاهد مى آوريم; و اين کتاب را بر تو نازل کرديم که بيانى براى همه چيز و هدايت و رحمت و مژده اى است براى اهل تسليم و طاعت. (89) ۞ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (90) همانا خدا به عدالت و احسان و انفاق بر خويشان فرمان مى دهد و از فحشا و کار زشت و ستمگرى نهى مى کند [و] پندتان مى دهد، شايد هشيار شويد. (90) وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلَا تَنْقُضُوا الْأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا ۚ إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ (91) و به عهد خدا چون پيمان بستيد وفا کنيد و قسم ها را پس از محکم کردنشان ـ که خدا را بر خود ضامن کرده ايد ـ نشکنيد; بى گمان خدا آنچه را انجام مى دهيد مى داند. (91) وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا تَتَّخِذُونَ أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبَىٰ مِنْ أُمَّةٍ ۚ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ ۚ وَلَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (92) و مانند آن زنى که رشته خود را پس از محکم تابيدن به صورت پاره پاره گشود نباشيد که سوگندهايتان را [با شکستن آنها ]مايه فساد در ميان خودتان قرار دهيد; با اين دست آويز که امّتى [از نظر امکانات] بر امّتى ديگر فزونى دارد. جز اين نيست که خدا بدين وسيله شما را آزمايش مى کند; و بى شک روز قيامت آنچه را در آن اختلاف داريد براى شما بيان خواهد کرد. (92) وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۚ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (93) و اگر خدا مى خواست شما را يک امّت قرار مى داد، ولى هر کس را بخواهد گمراه مى کند و هر کس را بخواهد هدايت مى نمايد، و بى شک از آنچه مى کرديد سؤال خواهيد شد. (93) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۷۷🌷 كامل ترین برنامه‏ ی اجتماعی: یكی از ویژگی های قرآن كریم، ارایه‏ ی مفاهیم والا و پرمعنا در قالب جملات كوتاه و مختصر است. قرآن که قانون اساسی اسلام و مهم ترین برنامه‏ ی زندگی بشر است، به تمام نیازهای انسان توجّه داشته است. از این رو ما وظیفه داریم كه در آیات این كتاب ارزشمند بیندیشیم و راه زندگی خود را از آیات آن پیدا كنیم. این آیه، با دادن شش دستور مهم اجتماعی، به مهم ترین عوامل سعادت بشر اشاره كرده است. از این شش فرمان، سه دستور، جنبه‏ ی امری، و سه دستور، جنبه‏ ی بازدارندگی دارند. سه موردی كه به آن ها امر شده، این هاست: 1ـ عدل: شاید بهترین تعریفی كه از عدل ارایه شده، «قرار دادن هر چیزی در جای مناسبش» است. در روایتی از پیامبر می خوانیم كه «آسمان ها و زمین، به‏ وسیله‏ ی عدل برپاست و اداره می شود»؛ زیرا هر مجموعه ای هنگامی مفید و پربازده است كه اجزایش در جای درست خود قرار گرفته باشند و به اندازه و به دور از افراط و تفریط عمل كنند. از این‏ رو مهم¬ترین نیاز جامعه‏ی انسانی، عدل و داد است و مردم تنها در سایه‏ ی این نعمت بزرگ می توانند رنگ خوشبختی را به خود ببینند. 2ـ احسان: هرچند عدالت، اساس جامعه‏ ی انسانی است، به تنهایی نمی تواند نیاز مردم را برطرف کند؛ زیرا مردم در بسیاری از اوقات باید فراتر از وظیفه‏ ی خود عمل كمك كنند و بیش از حقّ دیگران به آنان یاری رسانند. برای مثال، در هنگام جنگ یا بروز حوادث طبیعی نمی توان دست روی دست گذاشت و منتظر مالیات های عادلانه و سایر قوانین عادی شد؛ بلكه باید با تمام وجود به یاری هم نوع شتافت و از حق خود به آنان بخشید. در حقیقت، عدالت، دادن حقوق مردم به آنان، و احسان، لطف و بخشش به ایشان است. 3ـ نیكی به نزدیكان: چون هر جامعه‏ ی بزرگ، از جامعه های كوچك تر یعنی خویشاوندان تشكیل شده، بی شک اتحاد و كمك رسانی در این جامعه های كوچك تر، باعث سلامت و سعادت كل جامعه خواهد شد. از این رو خداوند پس از توصیه به احسان و نیكی به همه‏ی مردم، توصیه ی ویژه به نیکی به خویشاوندان کرده است. سه موردی كه از آن‌ها نهی شده، این هاست: 1ـ فحشاء: فحشاء به معنای كار بسیار زشت است، و منظور از آن در این آیه، احتمالاً گناهان زشت پنهانی ست. گناهان پنهانی، بی شک روحیه‏ی خداترسی را در انسان از بین می برد و انسان را به كارهای زشت دیگر تشویق می كند. 2ـ مُنكَر: منكر، كاری ست كه از نظر دین و عقل، زشت و ناروا باشد، و در این آیه، احتمالاً به معنای گناهان آشكار و علنی ست. 3ـ بَـغی: بغی به معنای فراتر رفتن از حق خود و ظلم و ستم و تجاوز به حقوق دیگران است. بی‌شک بخش عمده ای از مشكلات هر جامعه‏ ی ناسالمی به این صفت ناپسند و خودخواهانه مربوط می شود. این شش دستور، منشور سعادت اجتماعی انسان هاست و عمل به آن می تواند هر جامعه ای را به گلستان تبدیل كند. پیامبر گرامی اسلام فرموده است: «مجموعه‏ ی تقوا در این گفتار خداست كه می-فرماید: اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ... » 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی عليه السلام فرمود: 💢 بزرگترين حسرت ‏ها در قيامت حسرت كسى است كه ثروتى را از راه حرام به ‏دست آورده و كسى آن را از او به ارث برده كه در راه خداوند سبحان انفاق نموده است و خداوند به‏ سبب اين مال او را داخل بهشت مى ‏كند و شخص اول را به سبب همان مال، وارد جهنم مى‏ گرداند. 📚 نهج البلاغه حکمت 429 🌺🥀🌺 @quranekarim1398 ╚═════🍃🌸╝
۱۶۷ ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨الاِْعْجَابُ يَمْنَعُ الاِزْدِيَادَ✨ ⚠️ « مانع (بزرگ) ترقى است» ✍ريشه حب ذات است. آن گونه كه انسان نقطه هاى خود را بزرگ تر از آنچه هست مى بيند و نقطه هاى ضعف را هيچ گاه نمى بيند و يا كمتر از آنچه هست مى بيند 📛 در واقع و اعجاب به يكى از حجاب ها و موانع شناخت و معرفت است. نخستين اثر آن اين است كه انسان را از پيشرفت و تكامل باز مى دارد، زيرا انسان تا زمانى كه خود را ناقص مى بيند، براى پيشرفت تلاش مى كند. آن روز كه خود را كامل دانست مى شود. 🌺🥀🌺@quranekarim1398 ╚═════════🍃🌸╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5938233568839862818.mp3
11.53M
۹ ▪️ماجرای گریه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها'، در آستانه‌ی سفر ابدی پیامبر 'صلی‌الله‌علیه و آله' ماجرای عجیبی است! که از نوع تسلّای پیامبر در بسترِ بیماری، می‌توان به رموز این گریه، پی برد! ➖ آن گریه، و این تسلّا ، رموز مسیر زندگی ما را، با جزئیاتِ روشن و کامل، مشخص میکند! همان رمزی که قرنهاست فقط لغلغه‌ی زبان ماست؛ "و سرّالمستودع فیها " @quranekarim1398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅─✵💝✵─┅┄ آغاز سخن یاد خدا باید کرد خود را به امید او رها باید کرد ای با تو شروع کارها زیباتر آغاز سخن تو را صدا باید کرد الهی به امید تو💚 @quranekarim1398 ┄┅─✵💝✵─┅┄
صفحه 278 مصحف شریف سوره مبارکه نحل 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5897958088547239700.mp3
958.5K
🔸ترتیل صفحه ۲۷۸ با صدای استاد حامدولی زاده 🔸مقام‌ : سه گاه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان سوره 16 سوره مبارکه النحل صفحه 278 وَلَا تَتَّخِذُوا أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا وَتَذُوقُوا السُّوءَ بِمَا صَدَدْتُمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَلَكُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (94) و سوگندهاى خود را وسيله دغل و نيرنگ ميان خودتان نسازيد که در نتيجه، قدمى پس از استواريش بلغزد و به سبب آن که[مردم را ]از راه خدا باز داشته ايد، بدى [و گزند] را بچشيد و براى شما عذابى بزرگ باشد. (94) وَلَا تَشْتَرُوا بِعَهْدِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۚ إِنَّمَا عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (95) و پيمان خدا را با بهايى اندک عوض نکنيد; بى شک آنچه نزد خدا است براى شما بهتر است; اگر دانا باشيد [بهتر را انتخاب مى کنيد]. (95) مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (96) آنچه نزد شما است پايان مى يابد و آنچه نزد خداست ماندنى است و بى گمان کسانى که صبر کردند، پاداششان را طبق بهترين عملى که مى کرده اند مى دهيم. (96) مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (97) هر کس از مرد يا زن کار شايسته کند و مؤمن باشد، حتماً زندگى دلپذيرى براى او فراهم مى کنيم و قطعاً پاداش آنان را طبق بهترين عملى که مى کرده اند خواهيم داد. (97) فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (98) پس چون قرآن بخوانى از شيطان رانده شده به خدا پناه ببر. (98) إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (99) قطعاً او بر کسانى که ايمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل مى کنند تسلطى ندارد. (99) إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ (100) او تنها بر کسانى تسلط دارد که وى را ولىّ خود گرفته اند و کسانى که با [اطاعت از] او [به خدا] شرک مىورزند. (100) وَإِذَا بَدَّلْنَا آيَةً مَكَانَ آيَةٍ ۙ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُنَزِّلُ قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مُفْتَرٍ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (101) و چون آيه اى را جايگزين آيه اى کنيم ـ و خدا به آنچه نازل مى کند آگاه تر است ـ مى گويند: تو فقط دروغبافى; [چنين نيست ]بلکه بيشترشان نمى دانند. (101) قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ (102) بگو: آن را روح القدس از جانب پروردگارت به حق نازل کرده است تا کسانى را که ايمان آورده اند ثابت [قدم] بدارد و هدايت و مژده اى باشد براى مسلمانان اهل تسليم و طاعت. (102) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۷۸🌷 زندگی پاك: یكی از ویژگی های منحصر به فرد انسان در میان موجودات دیگر، خلّاقیت و هنرمندی اوست. شاید به درستی معلوم نباشد كه از چه زمانی انسان ها هنرهای گوناگون را ایجاد كرده اند؛ ولی بدون‏ شك تاریخ هنر به هزاران سال قبل باز می گردد. نقاشی، خطاطی، قالی بافی، قلم زنی و ... ، نمونه هایی از هنرهای معروفی است كه در میان ما رواج دارد. در میان این همه‏ هنر امّا چه هنری از همه مهم تر و ارزشمندتر است؟ شاید بتوان ادعا كرد كه مهم ترین هنر در میان تمام انسان ها، هنر زندگی كردن است. آری، انسان ها در دوران كوتاه و زودگذر عمر، یكی پس از دیگری می آیند و می روند؛ ولی برخی از آنان استادانه زندگی می كنند و زیباترین اثر هنری انسانی یعنی زندگی زیبا و پاكی را از خود به جای می گذارند. سرگذشت های پیامبران و امامان، هر یك اثری جاودان و ماندنی ست كه همچون ستاره ای درخشان در آسمان انسانیت نورافشانی می كند. امّا چگونه می توان چنین اثر زیبایی را از خود به جا نهاد؟ آفریدگار مهربان انسان در این آیه به این سؤال پاسخ می دهد. به فرموده‏ ی قرآن، قبول دعوت خداوند و ایمان آوردن به او و اطاعت از دستورهایش، به انسان بینش خاصّی می بخشد كه در پرتو آن، حق و حقیقت را به خوبی تشخیص می دهد و یقین می كند كه تنها وجود ماندنی در جهان، وجود خدای بی همتاست و چیزهای دیگر هر قدر هم زیبا و فریبنده باشند روزی از بین خواهند رفت. به‏ همین‏ سبب، شخص باایمان و نیكوكار، با تمام وجود به خدا دل می بندد و تلاش و فعالیتش را یكسره برای خشنودی خدا و نزدیك شدن به او به كار می گیرد. در این حالت، زندگی انسان تنها یك جهت پیدا می كند، و آن، به‏ دست آوردن خشنودی خداست؛ و تمام امکانات و شرایط زندگی برای رسیدن به این هدف، دست به دست هم می دهند. بدین‏ ترتیب، سلامت و بیماری، ثروت و فقر، قدرت و ناتوانی، ‌شهرت و گمنامی، همه و همه، مسائل فرعی زندگی می شوند كه انسانِ باایمان، بدون دل بستن به آن ها، به راه خود یعنی جلب رضایت خدا ادامه می دهد. در این حالت، تغییر اوضاع و احوال برای انسان تفاوتی نمی كند و انسان در هر حال، احساس لذّت، بزرگی، عزّت و كمال می كند؛ زیرا راه زندگی خود را پیدا كرده و در پناه خدایی قرار گرفته كه هیچ گونه ضعف و ناتوانی و بیماری و نابودی در او راه ندارد . قرآن، این زندگی را «حیات طیبه» می نامد؛ یعنی زندگی پاک؛ زندگی همراه با قناعت و روزی حلال و توفیق اطاعت و عبادت خداوند، و رضایت به آنچه او برای انسان مقدَّر کرده است، و به طور کلّی، زندگی دور از آلودگی ها، ظلم ها و خیانت ها. داستان كربلا، یكی از هنرمندانه ترین آثار تاریخ بشریت است؛ سرگذشت مردانی بزرگ كه برای خشنودی خدا،‌ از همه چیز خود دست كشیدند و با فدا كردن باارزش ترین سرمایه شان یعنی جان خود در دریای رضای الهی غوطه ور شدند. در فرازی از این ماجرای زیبا می خوانیم که در مسیر كربلا، حضرت علی اكبر به پدر خود امام حسین عرض كرد: پدر جان، آیا ما بر حق نیستیم؟ حضرت فرمود: چرا پسرم؛ سوگند به خدایی كه بندگان به سوی او بازمی گردند، ما بر حقّیم. علی اكبر گفت: پدرجان، در این صورت، دیگر به مرگ اهمّیتی نمی دهم . همچنین در تاریخ می خوانیم كه چهره‏ ی مبارك امام حسین و یاران خاص او در روز عاشورا، با نزدیك شدن به زمان شهادت، لحظه به لحظه برافروخته تر و بانشاط تر می شد. در واقع پاك و زیبا زیستن، با زندگی رفاه آلود و بی درد و رنج متفاوت است؛ زیرا در حالت یکم، دل و جان انسان به دریای بیكرانی متّصل است كه تمام سختی ها و رنج ها در آن ناپدید می شود، و در حال دوّم، روح و جان انسان مانند ظرف كوچكی از آب است كه انسان پیوسته غصّه‏ ی آلوده شدن آن را می خورد. 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درمجلس رهروان چو مهمانی شد سرتاسر دشت‌ها چراغانی شد در حلقۀ بی‌سران ابومهدی هم اندر پی سردار سلیمانی شد  🌷🕊 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 @quranekarim1398
💠 امام علی عليه السلام فرمود: 🍃🌺 مردم در و ستد و آن‏ ها در و سعى، كسى است كه بدن خود را براى رسيدن به آرزوهاى درازش فرسوده كرده ولى ، او را براى رسيدن به خواسته‏ هايش يارى ننموده است؛ با از بيرون رفته و با در سراى آخرت گام نهاده است. 📚 نهج البلاغه حکمت 430 🌺🥀🌺 @quranekarim1398 ╚═════════🍃🌸╝
4_5940792269836651428.mp3
13.22M
۱۰ "سرّ المستودع فیها " 💠 همان راز سَر به مُهری ، که حقیقتِ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به سبب اداره‌ی آن ، از عرش به زمین نازل شدند! این "سرّالمستودع فیها "می‌تواند راز ماجرای سفرِ تو باشد در مسیری بالعکس ؛ از زمین تا عرش ❗️ چگونه چنین اتفاق عظیمی ، ممکن می‌شود؟ @quranekarim1398
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه 279 مصحف شریف سوره مبارکه نحل 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5902439019337221491.mp3
927.7K
🔸ترتیل صفحه ۲۷۹ با صدای استاد حامدولی زاده 🔸مقام‌ : نهاوند 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان سوره 16 سوره مبارکه النحل صفحه 279 وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ (103) و به خوبى مى دانيم که آنان مى گويند: جز اين نيست که قرآن را بشرى به او مى آموزد [چنين نيست; زيرا] زبان آن کس که [تعليم قرآن را] به او نسبت مى دهند گنگ و مبهم است و اين [قرآن] به زبان عربىِ فصيح است. (103) إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ لَا يَهْدِيهِمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (104) همانا کسانى که به آيات خدا ايمان نمى آورند، خدا هدايتشان نمى کند و براى آنان عذابى دردآور است. (104) إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ (105) تنها کسانى به خدا دروغ مى بندند که به آيات خدا ايمان ندارند و اينان خود دروغگويند. (105) مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَٰكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (106) هر کس پس از ايمانش، به خدا کافر شود [گرفتار خشم خدا خواهد شد] مگر کسى که مجبور شود در حالى که قلبش به ايمان آرام باشد; ولى کسانى که سينه براى [پذيرش] کفر گشاده اند، خشمى [شديد] از خدا بر آنان است و عذابى بزرگ برايشان [آماده]است. (106) ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (107) اين بدان سبب است که آنان زندگى دنيا را بر آخرت برگزيده اند و بدان سبب که خدا گروه کافران را هدايت نمى کند. (107) أُولَٰئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ (108) اينان کسانى هستند که خدا بر دل ها و گوش ها و چشم هايشان مهر نهاده است و اينان خود غافل اند. (108) لَا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْخَاسِرُونَ (109) ناگزير آنان در آخرت خود زيانکارند. (109) ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ هَاجَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا فُتِنُوا ثُمَّ جَاهَدُوا وَصَبَرُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ (110) سپس بى گمان پروردگار تو نسبت به کسانى که پس از آزار ديدن هجرت کردند، سپس جهاد نمودند و شکيبايى پيشه ساختند، بى گمان پروردگار تو پس از آن آمرزگار و رحيم است. (110) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۷۹🌷 كلید زشتی ها: همه‏ ی ما می دانیم كه بدی كارهای زشت و ناپسند، به یك اندازه نیست، و برخی از كارها، زشت تر از كارهای دیگر است. حتّی گاهی یك كار بد، منشأ چند كار ناپسند دیگر می-شود، و اگر انسان از آن خودداری كند، از انجام كارهای بد دیگر نیز در امان می ماند. یكی از روشن ترین نمونه های چنین گناهانی، دروغ گویی است. دروغ، یكی از زشت ترین كارهایی ست كه در میان تمام مردم جهان ـ با هر دین و آیینی ـ بد و نفرت انگیز محسوب می شود، و هر انسانی كه از سلامت روحی و روانی مناسبی برخوردار باشد، آن را ناپسند می شمرد؛ زیرا دروغ، ارزشمندترین گوهر انسانی یعنی حقیقت را پنهان می كند و چیزی را كه وجود ندارد، به جای چیزی كه وجود دارد، می نشاند. دروغ، اعتماد متقابل را در میان مردم از بین می برد و بدبینی و سوء ظن را رواج می دهد. دروغ، بزرگی گناه و تبهكاری و خیانتِ به دیگران را در چشم انسان كوچك می كند؛ زیرا انسانِ دروغگو پس از هر كار زشت، امیدوار است كه آن را بپوشاند و خود را درستكار جلوه دهد. در یك كلام، دروغ مانند غدّه ای سرطانی است كه در وجود انسان ریشه می دواند و هیچ جای سالمی برای او باقی نمی گذارد. از همین‏ رو قرآن كریم و پیشوایان دین، دروغ را در ردیف كفر به خدا دانسته و وجود این ویژگی در انسان باایمان را محال برشمرده اند. در همین آیه می خوانیم كه «تنها افراد بی ایمان دروغ می گویند». پیامبر اسلام در بیان زشتی دروغ چنین می فرماید: «هرگاه انسان مسلمان دروغ بگوید، هفتادهزار فرشته او را لعنت می کنند و از قلبش بوی بدی خارج می شود که تا عرش خدا می رسد و مأموران عرش نیز او را لعنت می کنند.» در حدیثی از امام حسن عسکری می خوانیم: «تمام پلیدی ها در اتاقی قرار داده شده و کلید آن دروغ است. » رابطه‏ ی دروغ و گناهانِ دیگر این است که انسان گناهکار هرگز نمی تواند راستگو باشد؛ زیرا راستگویی موجب رسوایی او می شود و برای پوشاندن آثار گناه معمولاً باید به دروغ متوسّل شد. آری، دروغ، راه را برای گناهکاری انسان می گشاید، و راستگویی، او را محدود می کند. در تاریخ آمده است که شخصی خدمت پیامبر رسید و گفت که متأسفانه مرتکب برخی از گناهان می شود. سپس از آن حضـرت راهنمایی خواست که نخست برای ترک کدام یک تلاش کند. پیامبر نخست او را از دروغگویی نهی فرمود. آن مرد به پیامبر قول داد که دیگر دروغ نگوید و از محضر پیامبر خارج شد؛ امّا دوباره در دلش وسوسه هایی برای انجام برخی از گناهان ایجاد شد؛ ولی فوری به یاد تعهّدش با پیامبر افتاد و در این فکر فرو رفت که اگر فردا پیامبر از او در باره‏ ی کارهایش سؤال کند، چه می تواند بگوید؛ اگر راست بگوید، رسوا می شود، و اگر دروغ بگوید، قولش را زیر پا گذاشته است. پس از آن کار صرف نظر کرد، و خودداری او از دروغ باعث شد که برای همیشه تمام گناهان را ترک کند. 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @quranekarim1398 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 امام علی عليه السلام فرمود: 🍃 روزى بر دو گونه است: يكى آن‏كه به ‏دنبال انسان مى ‏آيد و ديگر آن‏كه انسان به‏ دنبال آن مى‏ رود. كسى كه دنيا را بطلبد، مرگ، او را مى‏ طلبد تا او را از دنيا خارج كند (و به تمام خواسته ‏هايش نخواهد رسيد) و كسى كه طالب آخرت باشد دنيا در طلب او برمى ‏آيد تا وى روزى ‏اش را به‏ طور كامل از دنيا برگيرد. 📚 نهج البلاغه حکمت 431 🌺🥀🌺@quranekarim1398 ╚═════════🍃🌸╝