eitaa logo
زندگی به سبک قرآن
815 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
17 فایل
••🍄🌿•• اگہ‌میخوآے ‌آرامش‌دآشتـہ‌باشے🌱 سعی‌کن‌خدارو‌راضےنگـہ‌دآری نہ‌آدماروツ
مشاهده در ایتا
دانلود
185_62429461063937.mp3
907.2K
💠 | صفحه: 539 🔸با صدای: استاد پرهیزکار
🔹صفحه: 539💠سوره حدید: آیات 12 الی 18
. *ائمه علیهم السلام ازعرب بودند نه اعراب* بادیه‌نشینی و تأثیر آن بر کفر و نفاق اهمیت آگاهی دینی در مقابله با نفاق نقش محیط اجتماعی در شکل‌گیری باورهای دینی الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ *ترجمه آیه ۹۷ توبه:* باديه‌نشينانِ عرب (به‌خاطر دورى از تعليم وتربيت وسخنان پيامبر)، در كفر ونفاق شديدترند وبه اينكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده ندانند سزاوارتر، و خداوند دانا و حكيم *نکته ها* *«اعراب» يعنى باديه‌نشينان. مفردِ آن «اعرابى» است، نه «عَرب».* اعرابى بودن به معناى دورى از فرهنگ دينى و تعاليم مكتب است. كلمه‌ى «اعراب» ده بار در قرآن آمده و جز يك مورد، بقيّه‌ى موارد، مثل روايات، نكوهش‌آميز است. در حديث آمده است: «تفقّهوا فى الدّين فانّه مَن لم يتفقّه فى الدين فهو اعرابى» دين‌شناس شويد، چون هر كه فهم عميقِ دينى نداشته باشد، اعرابى است. در حديث ديگرى نيز مى‌خوانيم: «نحن بنوهاشم و شيعتنا العربُ و ساير الناسِ اعرابٌ» *ياران و پيروان ما عرب‌اند و ديگران اعرابند.* مردم عصر پيامبر صلى الله عليه و آله دو گروه بودند: شهرنشين و باديه‌نشين. چون آيات قبل درباره‌ى‌پيروزى مسلمانان در جنگ تبوك بود، اين آيه شايد اشاره به اين باشد كه از باديه‌نشينان جاهل و همجوار، غافل نباشيد كه ممكن است با تحريك دشمنان، دست به آشوب بزنند. *پیام ها* 1- باديه‌نشينى، موجب دورى از فرهنگ وآداب دينى مى‌شود. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً» 2- محيط اجتماعى و فرهنگى انسان، در بينش و موضع‌گيرى او در مورد حقايق و معارف مؤثّر است. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً» 3- افرادِ ناآگاه و دور از فرهنگ، گاهى آلت دست كافران و منافقان قرار مى‌گيرند و از خود آنها هم بى‌منطق‌تر مى‌شوند. «الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً» 4- كفر و نفاق، درجاتى دارد. «أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً» 5- يكى از عوامل كفر و نفاق، ناآگاهى است. أَشَدُّ كُفْراً ... أَلَّا يَعْلَمُوا 6- دانستن احكام دين، لازم است وگرنه اعرابى هستيم. «يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ» 7- شهرنشينان جاهل به حدود الهى، به منزله‌ى اعراب و باديه‌نشينان، بلكه بدتر از آنان هستند. «أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ»
آز (حرص) علی علیه السلام: و الحرْضُ وَ الْكِبْرُو الْحَسَدُ دَوَاعٍ إلى النقحُمِ في الذُنُوب. و حرص ورزی و خود بزرگ بینی و حسادت عامل بی پروایی در گناهان است حکمت ۳۷۱، ترجمه محمد دشتی) واژۀ «آز» مترادف واژۀ «حرص» به معنای «خواستن و تمایل بسیار زیاد به چیزی داشتن» است در فرهنگ و ادبیات فارسی مترادف از واژه زیاده جویی آمده است در قرآن واژه حرص، مترادف آن در قرآن کریم پنج بار به کار رفته است. بار منفی و مثبت واژۀ «حرص» واژۀ «حرص» به طور عام بار معنایی منفی دارد و هرگاه درباره مال، ثروت، مقام و سایر شهوات مادی ،باشد مذموم و نکوهیده است اما گاه این واژه درباره آنچه شایسته ستایش است به کار میرود که در ادامه به آن اشاره خواهد شد👇
منشأ درونی و بیرونی حرص و راه درمان آن به طور کلی واژۀ حرص و آز در فرهنگ متعارف ما به معنای منفی و به عنوان یک ویژگی نکوهیده اخلاقی به کار میرود. منشأ این رذیلت اخلاقی را باید در عوامل درونی جست: سوءظن نسبت به خداوند یکی از این عوامل و اصلی ترین آنهاست امام علی (ع) در فرمان مالک اشتر ضمن پرهیز او از مشورت با بخیلان و افراد ترسو او را از مشورت با افراد حریص نیز برحذر می دارد بخل و ترس و حرص غرایز مختلفی هستند که یک ریشه دارند و آن سوء ظن به خداست (نک: نامه (۵۳) کسی که به پروردگار و قدرت او در انجام وعده هایش برای تأمین رزق و روزی بندگان تلاشگر حسن ظن داشته باشد هرگز برای جمع آوری اموال حرص نمی ورزد از دیگر سو، وجود عوامل درونی و بیرونی برای سوق دادن انسانها به رذیلت حرص، موجب شده است که امامان معصوم (ع) پیروان خود را از آزمندی نهی کنند. امام علی(ع) در سفارش به مالک سفارش او را از مشورت با شخص حریص به این دلیل که او حرص را با ستم کاری در نزد آدمی زیبا جلوه میدهد، نهی میکند (نک: همان) درمان حرص: در تعالیم ،دین کسب مال حلال بی نیازی جستن از دیگران و زندگی همراه با قناعت موجب مهار حرص و آز دانسته شده است حرص آز و دنیاپرستی نسبت به مواهب ،مادی در تعالیم دین امری نکوهیده و موجب شر و فساد دانسته شده ولی چنانچه این حرص و اشتیاق در مسیر کسب علم و تحصیل پاداش الهی و درجات اخروی به کار افتد می تواند سودمند باشد و آدمی را در جهت کسب سعادت یاری رساند. مثال: این نوع صفت پسندیده را در سیره تبلیغی پیامبر اکرم (ص) می توان یافت خداوند شدت اشتیاق پیامبر (ص) برای هدایت بندگان را به حرص تعبیر میکند که در آن حرص با تکیه بر معنای لغوی آن به عنوان صفتی پسندیده به کار رفته است. خداوند می فرماید: لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ به یقین رسولی از خود شما به سویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است. او اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است (توبه ۱۲۸)
تفسیر آیه ۱۰۵ تا ۱۰۷ سوره 👇👇
212_62430465600834.mp3
3.05M
روسفيدى و روسياهى در قيامت، در حقيقت تجسّم همان حالات و روحيّات انسان در دنياست. كسانى كه در دنيا ولايت خدا را پذيرفته‌اند، خداوند آنها را از تاريكى‌ها به نور مى‌برد ودر آن روز با چهره‌اى نورانى حاضر مى‌شوند، ولى آنان كه به ولايت طاغوت گردن‌ نهاده‌اند، طاغوت‌ها آنان را از نور به تاريكى‌هاى هوس و تفرقه وشرك وجهل سوق مى‌دهند و در قيامت در سياهى وتاريكى محشور مى‌شوند
هدایت شده از  زندگی به سبک قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🗓 درود بر شما 🌹صبح‌بخیر ذکرروز   ☁️✨🦋 یا قاضی الحاجات  (ای برآورنده حاجت‌ها) ۱۰۰مرتبه ✨💚•• 🔅🌀 @qurani_ir 🌀🔅
روزمان را با قرآن آغاز کنیم | 🔻در وصیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به امام علی (علیه‌السلام) آمده است: «وَعَلَیکَ بِتِلاوَةِالقُرآنِ عَلی کُلِّ حالٍ»؛ یاعلی! برتو باد که در همه حال قرآن تلاوت کنی 📚 (اصول کافی ۷/۷۹) 🎙 باصدای استاد پرهیزگار 👇👇
175_62440468854317.mp3
921.5K
‍🌸ســــ☺️✋️ـــــلام 🌿بـه آخـریـن دوشـنـبـه ☕️ 🌸شهریور ماه خوش آمدید | صفحه: 540
🔹صفحه: 540 💠سوره حدید: آیات 19 الی 24
🌸روزهــــا لباس آرامش بپوش 🌿دستهایت را باز ڪن 🌸چشمهایت را ببند 🌿و رو بـه آسـمـان 🌸صد بغل حسِ ناب 🌿زنده بودن را نفس بڪش 🌸امروز روز توسـت 🌿اول بہ خدای مهربان 🌸بعد بہ زندگی سلام کن ... 🌿و خدا را برای یکروز دیگر شاکرباش 🆔️➺ @qurani_ir
وقتی میری دندونپزشکی،هرچقدرم درد بکشی گلایه نمیکنی!تازه تهشم ازش تشکر میکنی... ببینم...!به خدا اندازه ی دندونپزشک اعتماد نداری؟!
یه تقلب بهت بدم؟ هیچ سقفی برای رضایتت وجود نداره اگر قدر تک‌تک قدم‌هات رو ندونی. اگه به خودت و مسیری که طی کردی توجه نکنی. چون اگر خودت رو نبینی تا ابد آدم‌هایی هستن که یه پله بالاتر از تو ایستادن و تو از پله‌ی پایین‌تر درحالیکه خیلی هم تلاش کردی، داری بهشون نگاه میکنی و فکر میکنی پس کی میرسم به اونجا؟ ببین اون چه زندگی‌ای داره، من چرا اینجام؟ همیشه یک پله بالاتر، یک زندگی‌ بهتر، یک موقعیت استثنایی‌تر از تو وجود داره. ولی تو هستی که باید ببینی از کجا به «این نقطه» رسیدی. که همین پله یعنی سال‌ها تلاش. سال‌ها دویدن. تو هستی که باید ببینی آدم‌ها با امتیازات به دنیا میان، با امتیازات رشد می‌کنن، با امتیازات روی پله‌ها قرار میگیرن. به امتیازهایی که داشتی دقت کن. خودت رو با کسی مقایسه کن که توی شرایط تو و با امتیاز‌های تو رشد کرده. این آدم رو پیدا میکنی؟ نه! به خودت نگاه کن. تو راه دور و درازی رو طی کردی. اشکالی نداره اگر برای خواسته‌هات سقفی نمی‌بینی، فقط روی هر پله که ایستادی کنار خودت و تلاش‌هات بمون و مکث کن و جشن بگیر.🌱 🆔️➺ @qurani_ir
❣با کسالــت و خمودگی به نماز نایست! نماز نشــاط میخواد! قبلــش؛خودتو برای حضـــور آماده کن. بالهایِ پروازت، باید حالِ پریدن داشته باشن
زندگی به سبک قرآن
زکات عامل پاکی فرد و جامعه خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ ۖ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ از داراييهايشان صدقه بستان تا آنان را پاك و منزه سازى و برايشان دعا كن، زيرا دعاى تو مايه آرامش آنهاست، و خدا شنوا و داناست زکات پاک کننده وپروش دهنده : در این آیه به یکی از احکام مهم اسلامی یعنی مسأله زکات اشاره شده است، و به عنوان یک قانون کلّی به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله دستور می‌دهد که «از اموال آنها صدقه یعنی زکات بگیر» (خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً). دستور «خذ» (بگیر) دلیل روشنی است که رئیس حکومت اسلامی می‌تواند زکات را از مردم بگیرد، نه این که منتظر بماند که اگر مایل بودند خودشان بپردازند و اگر نبودند نه! سپس به دو قسمت از فلسفه اخلاقی و روانی و اجتماعی زکات اشاره کرده، می‌فرماید: «تو با این کار آنها را پاک می‌کنی و نموّ می‌دهی» (تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها). آنها را از رذائل اخلاقی، از دنیا پرستی و بخل پاک می‌کنی، و نهال نوع دوستی و سخاوت و توجه به حقوق دیگران را در آنها پرورش می‌دهی. از این گذشته، مفاسد و آلودگیهایی که در جامعه به خاطر فقر و فاصله طبقاتی و محرومیت گروهی از جامعه به وجود می‌آید با انجام این فریضه الهی بر می‌چینی، و صحنه اجتماع را از این آلودگیها پاک می‌سازی. سپس اضافه می‌کند: هنگامی که آنها زکات می‌پردازند «برای آنها دعا کن و به آنها درود بفرست» (وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ). این نشان می‌دهد که حتی در برابر انجام وظائف واجب باید از مردم تشکر و تقدیر کرد، و مخصوصا از طریق معنوی و روانی آنها را تشویق نمود، همانطور که در روایات می‌خوانیم هنگامی که مردم زکات خود را خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می‌آوردند پیامبر صلّی اللّه علیه و آله با جمله اللّهمّ صلّ علیهم به آنها دعا می‌کرد. بعد اضافه می‌کند که: «این دعا و درود تو مایه آرامش خاطر آنهاست» (إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ). چرا که از پرتو این دعا رحمت الهی بر دل و جان آنها نازل می‌شود، آن گونه که آن را احساس کنند. و در پایان آیه به تناسب بحثی که گذشت می‌گوید: «خداوند شنوا و داناست» (وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ). هم دعای پیامبر صلّی اللّه علیه و آله را می‌شنود، و هم از نیّات زکات دهندگان آگاه است. 🆔️➺ @qurani_ir
تفسیرکوتاه آیه ۱۰۴ توبه👇 وَيَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ خدا؛ گیرنده صدقه مسلّماً گیرندۀ زکات و صدقات یا پیامبر الله و امام ابالا و پیشوای مسلمین است یا افراد مستحق در هر صورت خداوند به ظاهر آنها را نمی گیرد؛ ولی از آن رو که دست پیامبر و پیشوایان راستین، دست خداست - چرا که آنها نمایندۀ خدا هستند - گویی خداوند این صدقات را می گیرد. همچنین بندگان نیازمندی که به اجازه و فرمان الهی این گونه صدقات را می پذیرند آنها نیز در حقیقت نمایندگان پروردگارند و به این ترتیب دست آنها نیز دست خداست این تعبیر زیبا علاوه بر این که برای زکات و صدقه دادن تشویق مؤثری است به همهٔ مسلمانان هشدار میدهد که در پرداخت زکات و صدقات نهایت ادب احترام را به خرج دهند؛ چرا که گیرنده آن خدا است در روایتی از پیامبر الهی می خوانیم: صدقه پیش از آنکه در دست نیازمند قرار بگیرد به دست خدا می رسد 🆔️➺ @qurani_ir
علی علیه السلام: لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَقَدْ آزادی جَعَلَكَ اللَّهُ حُراً برده دیگری مباش که خدا تو را آزاد آفریده است./نامه ۳۱ ،آزادی ،آزادگی آزاد مردی و آزاد منشی واژه های مترادفی برای رهایی انسان از بندهای شهوات و خویهای پست و رذیلت های نفسانی هستند. آزادگی آدمی گوهری است در وجود او که به کمک آن توانسته خود را از اسارتهای دنیوی برهاند انسان آزاده از دنیای فانی و نکوهیده دنیا) رهیده و خود را به قله های انسانیت نزدیک کرده است آزادی از جمله کمالاتی است که زمینه بروز دیگر کمالات را در آدمی به وجود میآورد از این رو آن را در خود فراهم کنند. انسانها باید مرتبه ای از آزادگی را در خود به وجود آورند و موجبات رشد و تعالی خود را فراهم آورنند 🆔️➺ @qurani_ir
خداوند به بندگان ظلم نمی کند👇
233_62446463186591.mp3
1.85M
تفسیر آیه ۱۰۸ سوره ظلم را كسى روا مى‌دارد كه يا كمبود داشته باشد و يا نتواند از راه حقّ به مقصود خود نايل شود و يا از بدى و زشتى ستم غافل باشد و بر خداوند سبحان هيچ‌يك از اين موارد صادق نيست. خداوندى كه همه چيز از اوست و بازگشت همه چيز نيز به سوى اوست، چه نيازى به ظلم كردن دارد 🆔️➺ @qurani_ir
هفتهٔ وحدت اسلامی یا هفتهٔ وحدت در ایران به فاصلهٔ میان ۱۲ ربیع‌الاول که سالگرد تولد محمد مصطفی بنا بر روایات اهل سنت و برخی از شیعیان است تا ۱۷ ربیع‌الاول که تاریخ ولادت او بنا بر روایات موجود در شیعه است 🆔️➺ @qurani_ir