eitaa logo
موسسه قرآن و عترت جوادالائمه ع
172 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
26 فایل
این کانال جهت اطلاع رسانی برنامه های موسسه قرآن و عترت جوادالائمه ع می باشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۳۹🌷 دنیای پر راز و رمز خواب: بدون‏ شک یکی از پیچیده ترین پدیده های عالَم انسانها، «خواب و رؤیا» است. اینکه چرا چشم و گوش انسان در خواب از کار می افتد و بدنش حرکت نمی کند، ولی قلبش می تپد و ریه هایش کار می کند؛ این که چرا و چگونه پس از گذشت دقایق و ساعاتی، انسان پهلو به پهلو می شود؛ و اینکه ...، همه و همه، سؤالات سختی است که پیشرفت علم به برخی از آنها پاسخ داده، و بعضی هنوز بی پاسخ مانده اند، و در هر صورت، نشانگر قدرت بی پایان خدای جهان‏ آفرین هستند. به ‏همین‏ سبب، آفریدگار جهان در آیه‏ ی 23 سوره‏ی روم می فرماید: «یکی از نشانه‏ های خدا، خواب شما در شب و روز است.» خواب دیدن، یکی از پیچیده ترین اتفاقاتی است که در هنگام خواب برای انسان رخ می نماید. بی شک همه‏ ی ما با این پدیده‏ ی شگفت انگیز آشنا هستیم؛ امّا حقیقت آن چیست و چگونه رخ می دهد؟ مهم تر از همه این که چگونه برخی از انسان ها با دیدن خواب هایی، از حوادث آینده باخبر می شوند؟ قرآن کریم در سوره‏ ی یوسف از سه خواب پیچیده سخن می گوید که پس از مدّت کم یا زیادی تعبیر شد: خواب سجده ی خورشید و ماه و یازده ستاره بر یوسف، خواب دو زندانی، و خواب عزیز مصر. قرآن همچنین در آیاتی دیگر از آیات، از خواب های راست دیگری سخن گفته است. کسانی که به وجود «روح» اعتقادی ندارند و انسان را موجودی فقط مادّی می دانند، دیدن رؤیا را بر اساس اعتقاد خود توجیه می کنند و آن را موضوعی کاملاً مادّی برمی شمرند. البتّه شاید برخی از خواب ها منشأ مادّی داشته باشند. مثلاً نگرانی از چیزی یا فکر کردن زیاد در مورد مسئله ای یا خوردن زیاد غذا یا بیماری و ... شاید در دیدن برخی از خواب های پریشان تأثیر داشته باشد؛ ولی بی شک بسیاری از رؤیاها که در گذشته و حال دیده شده و می شود، و از حوادثی از آینده خبر داده و می دهد و آن حوادث دقیقاً به وقوع پیوسته یا می پیوندد، منشأ مادّی ندارد؛ زیرا هیچ توجیه مادّی برای چنین خواب هایی وجود ندارد و نیز با هیچ روش مادّی نمی توان از حوادث آینده باخبر شد. به همین ‏سبب، مادّی‏ گرایان در برابر این گروه از خواب ها، پاسخی جز سکوت و حیرت ندارند. قرآن امّا که حقیقت ناب و بی اشتباه است، به روشنی از این پدیده ی شگفت انگیز پرده برداشته است. بر اساس آیه‏ ی 42 سوره‏ی زمر، خدا «روح» انسان را هنگام خواب می گیرد و در زمان بیدار شدن، به بدن او بازمی گرداند. بنابراین، انسان در هنگام خواب، امکان ارتباط با عالم غیب را پیدا می‏کند، و در این زمان ممکن است از اخبار غیبی آگاه شود. البته چگونگی این ارتباط برای ما کاملاً روشن نیست؛ امّا همین‏قدر می دانیم که خواب های راست، نتیجه ی ارتباط روح با عالمی فراتر از عالم مادّه است. آری، این ارتباط پیچیده، گاهی واضح و گاهی رمزآلود، انسان را از حقایقی آگاه می کند که اطّلاع از آن ها به صورت معمول برایش امکان‏ پذیر نیست. به‏ همین‏ علت، پیشوایان دین توصیه کرده اند که مسلمانان با حال طهارت و پاکی و نه بدون وضو یا در حال جنابت بخوابند تا روحشان مورد لطف و رحمت خدا قرار گیرد. البتّه از روایات چنین برمی آید که ممکن است شیاطین در برخی از خواب های انسان دخل و تصرّف کنند؛ که در این صورت، خواب انسان، خواب شیطانی خواهد شد. بنابراین می توان خواب ها را به سه قسمت راست، شیطانی، و خواب هایی که منشأ مادّی دارند، تقسیم کرد. http://eitaa.com/quranjavadalaeme
12.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠آموزش درست‌خوانی قرآن کریم شانزدهم|کسب مهارت در خواندن حروف دارای تنوین ثانیه 0:33 👈🏻تنوین،نون ساکن نوشته نشده‌ای هستش که به شکل تکرار حرکت می‍اد،دو فتحه،دو کسره، دو ضمه ثانیه 0:46 👈🏻سه مثال رو‌ نگاه کنیم دقیقه 2:17 👈🏻گاهی تنوین فتحه (__ً_) با یه«الف» همراه میشه مثل «قولًا کریمًا» دقیقه 2:31 👈🏻«الف»کنار «تنوین فتحه» تو حالت عادی موقع اتصال کلمه به کلمات بعدی خونده نمیشه اما موقع توقف روی کلمه،این الف جانشین تنوین فتحه میشه دقیقه 2:55 👈🏻گاهی کنار«تنوین فتحه»«یاء» میاد مثل«هُدًی» که«یاء» ناخوانا هستش دقیقه 3:09 👈🏻نکته‌ی آخر:تنوین با هر حرف یه بخش از کلمه رو تشکیل میده تو ساده‌خوانی و بخش‌خوانی کلمات قرآن دقیقه 4:05 👈🏻چند کلمه دقیقه 4:32 👈🏻چند مثال با تنوین کسره دقیقه 4:49 👈🏻ساده‌خوانی دقیقه 5:05 👈🏻چند با تنوین ضمه دقیقه 5:29 👈🏻ساده‌خوانی دقیقه 5:44 👈🏻چند جمله‌ای که تنوین دارن دقیقه 7:02 👈🏻تمرین آخر آیات ۳۴_۳۰ سوره‌ی مبارکه‌ی کهف http://eitaa.com/quranjavadalaeme
7.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥🤔با اینکه رفتارهایم جلوی فرزندم خوب بوده، پس چرا خوب تربیت نشده؟! 👌راهکار اصلی در تربیت فرزند http://eitaa.com/quranjavadalaeme
بِسمِ رَبِّ الشُّهَداءِ والصِّدِّیقِین
🌱ای ابر دل گرفته ی بی آسمان بیا باران بی ملاحظه ی ناگهان بیا... 🌱چشمت بلای جان و تو از جان عزیزتر ای جان فدای چشم تو با قصد جان بیا... ♥ ‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
🌷مهدی شناسی ۱۲🌷 ◀️‌‌ﻫﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﯼ ﺧﻮﺩ،ﻋﯿﻦ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﯼ ﮐﻤﺎﻟﯽ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺣﺮﮐﺘﺶ ﺍﺯ ﺑﺪﺍﯾﺖ ﺑﻪ ﻧﻬﺎﯾﺖ،ﺣﺮﮐﺖ ﺍﺯ ﺭﺗﺒﻪ ﯼ ﻧﺎﻗﺺ ﺧﻮﺩ،ﺑﺮﺍﯼ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻣﻘﺎﻡ ﺟﺎﻣﻊ ﻭ ﻋﯿﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺖ،ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﺗﺒﻪ ﯼ ﺑﺎﻻ‌ﯼ ﺩﺭﯾﺎﯼ ﺑﯽ ﮐﺮﺍﻥ،ﻭﺟﻮﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.ﻭ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﮐﺖ،ﺳﻨﺨﯿﺖ ﺑﺎ ﻋﯿﻦ ﮐﻤﺎﻝ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﻃﻠﺒﺪ. ◀️ﻇﻬﻮﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺗﺒﻪ ﯼ ﺑﺮﺗﺮ،ﻣﺴﺘﻠﺰﻡ ،ﺧﺮﻕ ﺣﺠﺐ ﻭﺭﻓﻊ ﻭ ﺩﻓﻊ ﺣﺪﻭﺩ ﻭ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺩﺍﻧﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ.ﻏﺎﯾﺖ ﻭ ﺛﻤﺮﻩ ﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺩﺭ ﻧﻈﺎﻡ ﻃﺒﯿﻌﺖ ،ﺣﯿﻮﺍﻧﯿﺘﯽ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺑﺸﺮﯾﺖ.        ◀️ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺑﺸﺮﯾﺖ ﺑُﻌﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﺟﺪﺍﯼ ﺍﺯ ﺑﻌﺪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ.ﯾﻌﻨﯽ ﺍﮔﺮ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﺗﻤﺎﻡ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﮐﻨﯿﺪ،ﺁﻥ ﭼﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺩﺭ ﺑﺸﺮ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ.       ◀️ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺭﻭﺣﯽ ﺩﺍﺭﺩ،ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺭﻭﺡ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻧﻔﺨﻪ ﯼ ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻬﯽ ﺍﺳﺖ،ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﻤﺎﻻ‌ﺕ ﺍﺳﺖ.ﺍﻭ ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ،ﯾﮏ ﻋﯿﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﺩﺍﺭﺩ،ﮐﻪ ﻋﯿﻦ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺮﮐﺖ ﺗﻤﺎﻡ ﺭﺗﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻ‌ﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻣﻨﺘﻬﯽ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﯿﻦ ﺍﻻ‌ﻧﺴﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ. ◀️ﻋﯿﻦ ﺍﻻ‌ﻧﺴﺎﻥ،ﺍﻣﺎﻡ ﯾﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺛﻤﺮﻩ ﯼ  ﮐﻞ ﺧﻠﻘﺖ ﻭ ﻧﻈﺎﻡ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺍﺳﺖ.ﻫﻢ ﺍﻭﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺧﻠﻘﺖ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ.ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﯿﻦ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ.       ◀️  ﺍﯾﻦ ﻋﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ "ﺗﺎﻣّﯿﻦ ﻓﯽ ﻣﺤﺒﺔ ﺍﻟﻠﻪ"ﺑﺎﺷﺪ،ﺗﺎ ﻫﺮ ﮐﺲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺳﺪ. ◀️ﺍﮔﺮ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻪ ﻗﻠﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ (ﻋﺞ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﻓﺮﺟﻪ ﺍﻟﺸﺮﯾﻒ) ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﻮﯾﺪ،ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﺪﻩ ﺍﯾﺪ،ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻭ ﻋﯿﻦ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ،ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﻡ ﺟﺎﻣﻊ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﺷﻮﯾم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) معامله کن ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🎙استاد
4_5785415497122055518.mp3
1.88M
🔸ترتیل صفحه 240 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه http://eitaa.com/quranjavadalaeme
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۴۰🌷 زندان؛ آموزشگاه توحید: استقامت و پاک دامنی بی نظیر یوسف، سرانجام همسر عزیز و زنان هواپرست دربار را خسته کرد و آنان را از طمع رسیدن به او باز داشت. سران و بزرگان کشور، با بررسی دقیق ماجرا متوجّه شدند که هیچ دلیلی بر ضد یوسف وجود ندارد؛ بلکه تمام دلایل، بر ضد همسر عزیز است و آبروی عزیز و خانواده اش در خطر است. به همین ‏سبب تصمیم گرفتند یوسف را مدّتی به زندان بیندازند تا به کلی از یادها برود و خطر از بین رفتن حیثیّت عزیز و همسرش در میان مردم، برطرف شود. بدین‏ ترتیب، یوسف بی گناه به زندان افتاد. هرچند زندانِ تنگ و تاریک، جای خوبی برای زندگی نبود، او آن زندگی سخت را به زندگی در میان مردم گنهکار و بی خدای قصر ترجیح می داد. البته آن پیامبر والامقام به ‏هیچ وجه روحیه ی خود را از دست نداد و در زندان نیز مأموریت الهی خویش را فراموش نکرد. یکی از خاطرات زندانی یوسف که در قرآن آمده، اینکه با دو نفر که همراه او وارد زندان شده بودند، رابطه‏ ی خوبی برقرار کرد و آنان را به توحید و خداپرستی فراخواند. او به آنان فرمود که راه خود را از بت پرستانِ کافر که معاد و زندگی پس از مرگ را انکار می کنند، جدا کرده است و از آیین نیاکان گرامی خود یعنی ابراهیم، اسحاق و یعقوب که خدای یگانه را می پرستیدند و هرگز شریکی برایش قائل نشدند، پیروی می‏کند. همچنین به آنان آموخت که پیامبران خدا، به‏ سبب پاکی و خلوص نیّتشان، مورد لطف خدا قرار گرفته و به مقام عصمت رسیده اند و از گناه و خطا حفظ می شوند، و این مقام، نه تنها لطف خدا بر ایشان، که لطف بزرگی در حق مردم نیز هست؛ زیرا مردم، با قبول دعوت پیامبران، دست خود را در دست راهنمایانی می گذارند که بدون هیچ خطا و اشتباهی، ایشان را به سرمنزل مقصود می رسانند. به‏ هر حال، پس از مدّتی، یکی از زندانیان اعدام شد، و دیگری به آزادی رسید و به شغل قبلی‏ اش یعنی آماده کردن شراب برای پادشاه گماشته شد. حضرت یوسف از دوّمی خواست که نزد پادشاه از وی یاد کند و بگوید که او بدون هیچ گناهی به زندان محکوم شده است؛ امّا آن شخص پس از آزادی، پیغام حضرت یوسف را فراموش کرد، و به ‏همین ‏علّت، حضـرت یوسف که از یادها فراموش شده بود، چند سال دیگر هم در زندان ماند. البتّه برخی فکر می کنند که درخواست حضرت یوسف از آن زندانی، کار اشتباهی بوده و او نمی بایست از شخصی غیر از خدا چیزی می خواست؛ ولی باید بدانیم که جهان ما، جهان اسباب و علل است و خدای بزرگ نیز از ما می خواهد که با همین اسباب و علل به زندگی خود ادامه دهیم. حضرت یوسف نیز با نگه داشتن عزّت ‏نفس و شرافت خود، فقط از آن شخص درخواست کرد که به پادشاه یادآوری کند که او بی گناه است، و بی شک چنین درخواستی هیچ اشکالی ندارد. http://eitaa.com/quranjavadalaeme
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠آموزش درست‌خوانی قرآن کریم هفدهم|کسب مهارت در خواندن حروف ساکن یا تنوین دار نزد همزه وصل ♦️التقای ساکنین اگر در کلام عربی دو حرف ساکن پشت سرهم قرار بگیرند، اولین حرف ساکن را کسره میدهیم تا خواندن آن دو کلمه ممکن شود دو کلمه در نظر بگیرید که کلمه اول به تنوین(نون ساکنه) منتهی میشود، و کلمه دوم که همزه وصل دارد ، حرف بعد از همزه وصل ساکن باشد حال به دلیل به هم رسیدن دو حرف ساکن و عدم حرکت نون ساکنه تنوین به کسره خوانده میشود. ♦️مثال التقای ساکنین خَیرٌالمُرسَلِین    خوانده می شود ⇐ (خیرُنِـلـمرسلین ) خَیرٌاهبِطُوا   خوانده می شود⇐ (خَیرُنِهبِطُوا) اَحَدٌ اللهِ الصَّمَد   خوانده می شود⇐ (اَحَدُنِللهِ الصَّمَد) http://eitaa.com/quranjavadalaeme