eitaa logo
آموزش مجازی قرآن
845 دنبال‌کننده
487 عکس
342 ویدیو
15 فایل
#آموزش_مجازی #قرآن #روخوانی #روانخوانی #صوت #لحن #تجوید #حفظ #مفاهیم #تدبر #آموزش_قرآن مشاوره اختصاصی و رایگان: @admin_quran_land صفحه ما در اینستاگرام: @quran_land114
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| کاش بودی کرب‌وبلا کنار حرمم حرم داشتی حسن کاش بودی کرب‌و‌بلا یه ایوون طلا تو هَم داشتی حسن
13.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هرچه هستم، هرچه بودم بر کسی مربوط نیست بر امام مهربان خود پناه آورده‌ام... ﺩﺭ ﻣﺸﻬﺪ ﺩﻝ ﭼﻪ ﻛﺮﺑﻼ‌ﯾﻰ ﺑﺮﭘﺎﺳﺖ ﻗﻮﻣﻰ ﺑﻪ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺿﺎ می‌گرید 🥀شهادت مولای ما و ولی نعمت ما امام رضا (ع) تسلیت باد🥀
نماند بیرق پوسیده یزید اما کتیبه های حسینیه ماندگار شده ست
فصل عزای تو که فقط این دوماه نیست هر صبح و شام غُصه‌ی تو، رزقِ قلبِ ماست
29.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واسه هر دل که شکسته است واسه هرکسی که خسته است تویی مأنوس...
سلام غریبان امام رضا علیه السلام تسلیت🖤
دارد تمام می شود آقا عزای تو کم گریه کرده ایم محرم برای تو دارد چه زود سفره تو جمع می شود تازه نشسته ایم بخوریم از غذای تو شبهاي آخر است... گدا را حلال كن اين هم بساطِ نوكر بي دست و پاي تو ما را ببخش گريه ي سيري نكرده ايم چشمانِ خشكِ ما خجل از اين عزاي تو هر روز روز تو همه جا محضر شما یعنی که هست هر چه زمین کربلای تو میل دوبارگی بهشت آدمی نداشت وقتی شنید گوشه ای از روضه های تو کی دست خالی از در این خانه رفته است دست پر است تا به قیامت گدای تو تنها بلد شدیم تباکی کنیم و بس گریه کند برای تو صاحب عزای تو گریه کن تو حضرت زهراست والسلام جانم فدای فاطمه و جانم فدای تو تازه به شام می رسد از راه قافله تازه رسیده نوبت تشت طلای تو شاعر : استاد علی اکبر لطیفیان
🌹🌹🌹 دعای خروج از ماه صفر فراموش نشه؛همه را دعا کنید بسم الله الرحمن الرحیم یا سَیّدُ یا سَیّدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَهُ الْمُسْتَنَدُ اِجْعَلْ لی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً مَمّا اَنا فیهِ وَاکْفِنی فِیهِ وَ اَعُوذُ بِکَ بِسْمِ اللهِ التّامّاتِ یا اَللهُ یا اَللهُ یا اَللهُ یا رَحْمنُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا خالِقُ یا رازِقُ یا بارِیُ یا اَوَّلُ یا آخِرُ یا ظاهِرُ یا باطِنُ یا مالِکُ یا قادِرُ یا واهِبُ یا وَهّابُ یا تَوّابُ یا حَکیمُ یا سَمیعُ یا بَصیرُ یا غَفورُ یا رَحیمُ یا غافِرُ یا شَکُورُ یا عالِمُ یا عادِلُ یا کَریمُ یا رَحیمُ یا وَدودُ یا غَفورُ یا رَؤفُ یا وِتْرُ یا مُغیثُ یا مُجیبُ یا حَبیبُ یا مُنیبُ یا رَقیبُ یا مَعیدُ یا حافِظُ یا قابِضُ یا حَیُّ یا مُعینُ یا مُبینُ یا جَلیلُ یا جَمیلُ یا کَفیلُ یا وَکیلُ یا دَلیلُ یا حَیُّ یا قَیّومُ یا جَبّارُ یا غَفّارُ یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا دَیّانُ یا غُفْرانُ یا بُرْهانُ یا سُبْحانُ یا مُسْتَعانُ یا سُلْطانُ یا اَمینُ یا مُؤمِنُ یا مُتَکَبّ‍ِرُ یا شَکُورُ یا عَزیزُ یا عَلیُّ یا ‍وَفِیُّ یا قَویُّ یا غَنیُّ یا مُحِقُّ یا اَمینُ. (آمین یا رب العالمين) التماس دعا 🌹🌹🌹
فردا اول ماه ربیع الاول است نماز اول ماه و صدقه را فراموش نکنیم. نماز اول ماه رو چطور بخونیم؟ نماز اول ماه ۲ رکعت است: رکعت اول: سوره حمد و ۳۰ بار سوره توحید رکعت دوم: سوره حمد و ۳۰ بار سوره قدر التماس‌دعا
حلول ماه ربیع‌الاول مبارک باد💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐🌿💐🌿💐🌿💐 🌿💐🌿💐🌿💐 💐🌿💐🌿💐 🌿💐🌿💐 💐🌿💐 🌿💐 💐 🌿 ❓❓❓سوال:در آیات قرآن کریم کسانی که زینت های دنیا را بر خود حرام می کنند سخت مورد انتقادند، ولی می بینیم که مثلا امام صادق(علیه السلام) لباس خشن می پوشد و لباس زیبایی روی آن می پوشد و وقتی آن شخص اعتراض می کند، می فرماید این را برای مردم و آن که در زیر است برای خداوند است؟ این چگونه قابل جمع است؟ 🌷 🍃 🌷 🍃 🌷 ✅✅✅جواب:قبل از نزول آیه ۳۲ سوره اعراف، برخی فکر می کردند که استفاده از زینت ها و آراستگی ظاهر و استفاده مشروع از نعمت ها برای انسان حرام است، خداوند متعال در پاسخ این عده می فرماید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ ءَامَنُواْ فِی الْحَیَوةِ الدُّنْیَا...; بگو: «چه کسی زینت های الهی را که برای بندگان خودآفریده و روزی های پاکیزه را حرام کرده است» بگو: «این ها در زندگی دنیا، برای کسانی است که ایمان آورده اند...»۱ بنابراین شاید بتوان گفت، آیه در مقام توهم خطر و رفع شبهه و توهم حرام بودن زینت ها و استفاده از نعمت ها توسط مؤمنان است و منافاتی ندارد که اگر کسی زینت و استفاده از نعمت های دنیوی را در موردی و بنا به مصالحی ترک کرد کار خلاف و حرامی انجام داده باشد.۲ خداوند متعال زیباست و زیبایی را دوست دارد، به همین جهت سفارش شده است که مؤمنان و هر انسانی در برخوردها و آمد و شدهای اجتماعی از نظر معنوی و ظاهری از آراستگی و نظم و مرتب بودن ظاهر بهره مند باشد. در برخی دیگر از روایات نیز سفارش شده که انسان موقع حضور در محضر خداوند متعال مثل اوقات نماز باید مرتب و از نظر ظاهر و باطن آراسته باشد; چنان که در تاریخ امام حسن مجتبی(علیه السلام) آمده است که هنگامی که به نماز بر می خاست، بهترین لباس های خود را می پوشید، از آن حضرت سئوال کردند که چرا بهترین لباس خود را می پوشد؟ فرمود: «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، به همین جهت من لباس زیبا برای راز و نیاز با پروردگارم می پوشم و سپس آیه «یَـابَنِیءَادَمَ خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِد...»(اعراف،۳۱) را تلاوت کرد.۳ در زندگی نامه امام صادق(علیه السلام) نیز آمده است که شخص زاهد و ریاکاری به نام عباد بن کثیر با امام صادق(علیه السلام) روبرو شد، در حالی که امام(علیه السلام) لباس نسبتاً زیبایی بر تن داشت. به امام عرض کرد: تو از خاندان نبوتی پدرت ]حضرت علی(علیه السلام)[ لباس بسیار ساده می پوشید، چرا چنین لباس جالبی را بر تن کرده ای؟ آیا بهتر نبود که لباس کم اهمیت تر از این می پوشیدی؟ امام(علیه السلام) فرمود: «وای بر تو ای عباد! من حرّم زینة الله التی اخرج لعباده و الطیبات من الرزق; چه کسی زینت هایی را که خداوند برای بندگانش آفریده و روزی های پاکیزه را حرام کرده است....»۴ در روایت مورد پرسش نیز حضرت امام صادق(علیه السلام) در پاسخ آن شخص معترض که سفیان ثوری نام داشت فرمود: «انّما اَلْبَسَه للناس...و سپس لباس خشن و زیرین را به سفیان نشان داد و فرمود: «اَلْبَسَه لنفسی و ما رأیته الناس.» پس امام صادق(علیه السلام) آن لباس زیبا را برای مردم و این که در اجتماع مرتب و آراسته باشد پوشیده بود و آن لباس خشن را برای مبارزه با هواهای نفسانی و عدم راحتی نفس اماره پوشیده بود که مبادا راحتی لباس و نرمی و لطافت آن نفس را بد عادت کند.۵ پس آیه ۳۲، سوره اعراف که به استفاده از زینت سفارش می کند، آراستگی و زینت ظاهری و باطنی در میان بندگان خدا و همچنین در محضر خداوند متعال می باشد، ولی پوشیدن لباس خشن و زبر در زیر لباس لطیف توسط امام صادق(علیه السلام) به خاطر مبارزه با هوای نفس و عدم راحتی نفس و این که نفس اماره توسط لباس نرم و لطیف و یا رختخواب گرم، ممکن است احساس راحتی و آسایش کند و همین باعث کاهش کیفیت عبادت و احساس حضور در محضر خدا شود، به همین جهت امام صادق(علیه السلام) آن لباس خشن را پوشیده بود.۶ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. التبیان، شیخ طوسی، ج ۴، ص ۳۸۸، مکتب الاعلام الاسلامی. ۲. برای آگاهی بیشتر، ر.ک: المیزان، علامه محمد حسین طباطبایی، ج ۸، ص ۹۲، دارالکتب الاسلامیة، تهران / تفسیر نمونه، آیت اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۶، ص ۱۴۹، دارالکتب الاسلامیة، تهران. ۳. ر.ک: وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۴، ص ۴۵۵، مؤسسه آل‏البیت علیهم‏السلام، قم. ۴. الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج ۶، ص ۴۴۳، دارالکتب الاسلامیة، تهران. ۵. ر.ک: الکافی، همان، ص ۴۴۱. ۶. ر.ک: المیزان، همان / تفسیر نمونه، همان. 📚نرم افزار پرسمانهای قرآنی
🔊🔔🔊🔔🔊🔔 🔔🔊🔔🔊🔔 🔊🔔🔊🔔 🔔🔊🔔 🔊🔔 🔔 🔊 : تنها آیه در کل قرآن کریم که باعبارت "وکفی بربک وکیلا" به پایان می رسد؟ 🤔 🤔 🤔 🤔 پاسخ: آیه۶۵ سوره مبارکه اسراء 🌹 👌با به خاطرسپاری آدرس آیه هنگام تلاوت اشتباه نکنیم☺️
🕊🌹🕊🌹🕊🌹🕊 🌹🕊🌹🕊🌹🕊 🕊🌹🕊🌹🕊 🌹🕊🌹🕊 🕊🌹🕊 🌹🕊 🕊 🌹 ❓❓❓سوال:دختر شایسته و اسلامی باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ 🧕 🌷 🧕 🌷 🧕 🌷 🧕 ✅✅✅جواب:از دیدگاه قرآن مجید زن و مرد از جهت ارزشی یکسان می باشند،🧕🧔 در قرآن کریم زن مانند مرد مورد خطاب وحی می باشد و هر چیزی که برای مرد ارزش، و عامل تکامل و رشد است برای زن نیز ارزش و وسیله تعالی و تکامل می باشد، جز در موارد استثنایی که به واسطه تفاوت های خاص جسمی و روانی مرد و زن، خداوند متعال برای هر کدام وظیفه خاصی قرار داده است.💚 👌 در مورد خصوصیات زن خوب و شایسته آیات زیادی وجود دارد که به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:👇👇👇 ☘قرآن مجید در سوره احزاب در سخنی جامع و پر محتوی ده صفت از صفات برجسته زنان و مردان را بیان کرده، می فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَـاتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَـاتِ...; (احزاب، ۳۵) به یقین مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه دار و زنان روزه دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می کنند، خداوند برای همه آنان مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است.۱🌹 👌 خداوند سبحان در سوره تحریم نیز شش وصف برای زنان خوب شمرده است که می تواند الگویی برای همه زنان مسلمان باشد: «مُسْلِمَـات مُّؤْمِنَـات قَـنِتَـات تَـئِبَـات عَـابِدَات سَـائِحَـات» (تحریم، ۵)🌹 🌿 نخست «اسلام» و سپس «ایمان» یعنی اعتقادی که در اعماق قلب انسان نفوذ کند، و سپس حالت «قنوت» یعنی تواضع و اطاعت از همسر و بعد از آن «توبه» یعنی اگر کار خلافی از او سر زند در اشتباه خود اصرار نورزد، و از در عذرخواهی در آید، و بعد از آن «عبادت» خداوند، عبادتی که روح و جان او را بسازد، و پاک و پاکیزه کند، و سپس «اطاعت فرمان خدا» و پرهیز از هرگونه گناه، را از اوصاف زن و همسر خوب و شایسته شمرده است. («سَائِحَـات» جمع «سائح» به معنی روزه دار نیز تفسیر شده است).۲ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت لللّه‏ مکارم شیرازی، ج ۱۷، ص ۳۰۸ ـ ۳۰۹، دارالکتب الاسلامیة. ۲. ر.ک: تفسیر نمونه، همان، ج ۲۴، ص ۲۷۹. 📚نرم افزار پرسمانهای قرآنی
در قرآن 17 بار سخن از حضرت آدم ـ علیه السلام ـ به میان آمده.[1] در این جا به بخشی از زندگی ایشان که در قرآن آمده با توجه به روایات و گفتار مفسران، اشاره می‌کنیم: 🍃خبر از آفرینش خلیفه خدا به فرشتگان خداوند اراده کرد تا در زمین خلیفه و نماینده‌ای که حاکم زمین باشد قرار دهد، چرا که خداوند همه چیز را برای انسان آفریده است.[2] موقعیت و لیاقت انسان را به گونه‌ای قرار داده تا بتواند به عنوان نماینده خدا در زمین باشد. خداوند قبل از آن که آدم ـ علیه السلام ـ پدر انسانها را به عنوان نماینده خود در زمین بیافریند، این موضوع بسیار مهم را به فرشتگان خبر داد. فرشتگان با شنیدن این خبر سؤالی نمودند که ظاهری اعتراض گونه داشت و عرض کردند: «پروردگارا!‌ آیا کسی را در زمین قرار می‌دهی که: 1. فساد به راه می‌اندازد؛ 2. و خونریزی می‌کند؛ این ما هستیم که تسبیح و حمد تو را به جا می‌آوریم، بنابراین چرا این مقام را به انسان گنهکار می‌دهی نه به ما که پاک و معصوم هستیم؟» خداوند در پاسخ آنها فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید».[3] خداوند همه حقایق، اسرار و نامهای همه چیز (و استعدادها و زمینه‌های رشد و تکامل در همه ابعاد) را به آدم ـ علیه السلام ـ آموخت. و آدم ـ علیه السلام ـ همه آنها را شناخت. آن گاه خداوند آن حقایق و اسرار را به فرشتگان عرضه کرد و در معرض نمایش آنها قرار داد و به آنها فرمود: «اگر راست می‌گویید که لیاقت نمایندگی خدا را دارید نام اینها را به من خبر دهید، و استعداد و شایستگی خود را برای نمایندگی خدا در زمین، نشان دهید.» فرشتگان (دریافتند که لیاقت و شایستگی، تنها با عبادت و تسبیح و حمد به دست نمی‌آید، بلکه علم و آگاهی پایه اصلی لیاقت است از این رو) با عذرخواهی به خدا عرض کردند: «خدایا! تو پاک و منزّه هستی، ما چیزی جز آن چه تو به ما آموخته‌ای نمی‌دانیم، تو دانا و حکیم می‌باشی».[4] به این ترتیب فرشتگان که به لیاقت و برتری آدم ـ علیه السلام ـ نسبت به خود پی‌برده و پاسخ سؤال خود را قانع کننده یافتند، به عذرخواهی پرداخته، و دریافتند که خداوند می‌خواهد انسانی به نام آدم ـ علیه السلام ـ بیافریند که سمبل رشد و تکامل، و گل سرسبد موجودات است، و ساختار وجودی او به گونه‌ای آفریده شده که لایق مقام نمایندگی خدا است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [1] . و هشت بار دیگر به عنوان «یا بَنِی آدم». [2] . بقره، 29. [3] . بقره، 30. [4] . بقره، 32 📚دانشنامه قرآن کریم
🔷حافظ عزیز 🔶حفظِ حفظ مهم تر از خود حفظ است. 🔷پس در انجام ده درس و مرور اجزاء کوشا باشید...
🍃 با هر دست بدهی از همان دست پس می گیری. «وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ»، و هر خیری که انفاق کنید به طور کامل به شما باز گردانده شود. آیه۲۷۲سوره مبارکه بقره 📚منبع: سایت ایکنا چه خوب است که حافظان قرآن در گفتگوهای روزمره خود هم از آیات قرآن استفاده کنند☺️
در قرآن 17 بار سخن از حضرت آدم ـ علیه السلام ـ به میان آمده.[1] در این جا به بخشی از زندگی ایشان که در قرآن آمده با توجه به روایات و گفتار مفسران، اشاره می‌کنیم: 🍃خبر از آفرینش خلیفه خدا به فرشتگان خداوند اراده کرد تا در زمین خلیفه و نماینده‌ای که حاکم زمین باشد قرار دهد، چرا که خداوند همه چیز را برای انسان آفریده است.[2] موقعیت و لیاقت انسان را به گونه‌ای قرار داده تا بتواند به عنوان نماینده خدا در زمین باشد. خداوند قبل از آن که آدم ـ علیه السلام ـ پدر انسانها را به عنوان نماینده خود در زمین بیافریند، این موضوع بسیار مهم را به فرشتگان خبر داد. فرشتگان با شنیدن این خبر سؤالی نمودند که ظاهری اعتراض گونه داشت و عرض کردند: «پروردگارا!‌ آیا کسی را در زمین قرار می‌دهی که: 1. فساد به راه می‌اندازد؛ 2. و خونریزی می‌کند؛ این ما هستیم که تسبیح و حمد تو را به جا می‌آوریم، بنابراین چرا این مقام را به انسان گنهکار می‌دهی نه به ما که پاک و معصوم هستیم؟» خداوند در پاسخ آنها فرمود: «من حقایقی را می‌دانم که شما نمی‌دانید».[3] خداوند همه حقایق، اسرار و نامهای همه چیز (و استعدادها و زمینه‌های رشد و تکامل در همه ابعاد) را به آدم ـ علیه السلام ـ آموخت. و آدم ـ علیه السلام ـ همه آنها را شناخت. آن گاه خداوند آن حقایق و اسرار را به فرشتگان عرضه کرد و در معرض نمایش آنها قرار داد و به آنها فرمود: «اگر راست می‌گویید که لیاقت نمایندگی خدا را دارید نام اینها را به من خبر دهید، و استعداد و شایستگی خود را برای نمایندگی خدا در زمین، نشان دهید.» فرشتگان (دریافتند که لیاقت و شایستگی، تنها با عبادت و تسبیح و حمد به دست نمی‌آید، بلکه علم و آگاهی پایه اصلی لیاقت است از این رو) با عذرخواهی به خدا عرض کردند: «خدایا! تو پاک و منزّه هستی، ما چیزی جز آن چه تو به ما آموخته‌ای نمی‌دانیم، تو دانا و حکیم می‌باشی».[4] به این ترتیب فرشتگان که به لیاقت و برتری آدم ـ علیه السلام ـ نسبت به خود پی‌برده و پاسخ سؤال خود را قانع کننده یافتند، به عذرخواهی پرداخته، و دریافتند که خداوند می‌خواهد انسانی به نام آدم ـ علیه السلام ـ بیافریند که سمبل رشد و تکامل، و گل سرسبد موجودات است، و ساختار وجودی او به گونه‌ای آفریده شده که لایق مقام نمایندگی خدا است. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [1] . و هشت بار دیگر به عنوان «یا بَنِی آدم». [2] . بقره، 29. [3] . بقره، 30. [4] . بقره، 32 📚دانشنامه قرآن کریم
🍀آفرینش آدم، و نگاه او به نورهای اشرف مخلوقات✨✨✨ آدم از دو بعد تشکیل شده، جسم و روح. خداوند نخست جسم او را آفرید، سپس روح منسوب خود را در او دمید،‌و به صورت کامل او را زنده ساخت. از آیات مختلف قرآن و تعبیرات گوناگونی که درباره چگونگی آفرینش انسان آمده به خوبی استفاده می‌شود که انسان در آغاز، خاک بوده است،[1] سپس با آب آمیخته شده است و به صورت گِل درآمده است،[2] و بعد به گل بدبو (لجن) تبدیل شده،[3] سپس حالت چسبندگی پیدا کرده،[4] سپس به حالت خشکیده درآمده و هم چون سفال گردیده است.[5] فاصله زمانی این مراحل که چند سال طول کشیده، روشن نیست. این قسمت نشان دهنده مراحل تشکیل جسم آدم است، که همچنان تکمیل شد تا به صورت یک جسد کامل درآمد. در کتاب ادریس[6] آمده: روزی حضرت ادریس پیامبر، به یاران خود رو کرد و گفت: روزی فرزندان آدم در محضر او پیرامون بهترین مخلوقات خدا به گفتگو پرداختند، بعضی گفتند: او پدر ما آدم ـ علیه السلام ـ است، چرا که خداوند او را با دست مرحمت خود آفرید، و روح کهمنسوب به خود را در او دمید، و به فرمان او، فرشتگان به عنوان تجلیل از مقام آدم ـ علیه السلام ـ، او را سجده کردند، و آدم را معلم فرشتگان خواند، و او را خلیفه خود در زمین قرار داد، و اطاعت او را بر مردم واجب نمود. جمعی گفتند: نه بلکه بهترین مخلوق خدا فرشتگانند که هرگز نافرمانی از خدا نمی‌کنند، و همواره در اطاعت خدا به سر می‌برند، در حالی که حضرت آدم ـ علیه السلام ـ و همسرش بر اثر ترک اَوْلی از بهشت اخراج شدند، گرچه خداوند توبه آنها را پذیرفت و آنان را هدایت کرد، و به ایشان و فرزندان با ایمانشان وعده بهشت داد. گروه سوم گفتند: بهترین خلق خدا جبرئیل است که در درگاه خدا امین وحی می‌باشد. گروه دیگر سخن دیگر گفتند. گفتگو به درازا کشید تا این که حضرت آدم ـ علیه السلام ـ در آن مجلس حاضر شد و پس از اطلاع از ماجرا، چنین فرمود: ای فرزندانم! آن طور که شما فکر می‌کنید نادرست است. هنگامی که خداوند مرا آفرید و روحش را در من دمید، بلند شده و نشستم. همین طور که به عرش خدا می‌نگریستم، ناگهان پنج نور بسیار درخشان را دیدم. غرق در پرتو انوار آنها شدم و از خداوند پرسیدم این پنج نور کیستند؟ خداوند فرمود: «این پنج نور، نورهای اشرف مخلوقات، باب‌ها و واسطه‌های رحمت من هستند، اگر آنها نبودند تو و آسمان و زمین و بهشت و دوزخ و خورشید و ماه را نمی‌آفریدم.» پرسیدم: خدایا نام اینها چیست؟ فرمود: به عرش بنگر. وقتی به عرش نگاه کردم، این نامها را مشاهده نمودم: «بارقلیطا، ایلیا، طیطه، شَبَر، شُبَیر» (که به زبان سریانی است، یعنی محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ) بنابراین برترین مخلوقات این پنج تن هستند.[7] [1] . حج، 5. [2] . انعام، 2. [3] . حجر، 28. [4] . صافات، 11. [5] . الرحمن، 14. [6] . کتاب ادریس در سال 1895 میلادی در لندن به زبان سریانی چاپ شده است و روایت فوق در صفحه 514 و 515 آن آمده است. [7] . علیٌّ و الحاکمون، تألیف استاد دکتر محمد صادقی، ص 53. دانشنامه قرآن کریم
: صله‌ي امام رضا عليه السلام به يك شاعر با اخلاص : مرحوم حاج شيخ ابراهيم صاحب الزماني از مداحان مخلص و مرثيه خوانان باسوز اهل بيت عليه السلام بود او سال‌ها پيش از شروع درس مرحوم آيه الله حائري بنيانگذار حوزه‌ي علميه‌ي قم ،دقايقي چند روضه مي‌خواند و آنگاه آيت الله حائري درس خويش را آغاز مي‌كرد . او داستاني شنيدني دارد كه از حضرت رضا عليه السلام براي مدح خويش صله دريافت داشته است ! خود نقل مي كرد كه يك بار مشهد مقدس مشرف شدم و مدتي در آنجا اقامت گزيدم . پولم تمام شد و كسي را هم براي رفع مشكل خويش نمي‌شناختم. از اين رو قصيده‌اي در مدح حضرت رضا عليه السلام سرودم و فكر كردم كه بروم و آن را براي توليت آستان مقدس بخوانم و صله بگيرم با اين نيت حركت كردم، اما در ميان راه به خود آمدم كه چرا نزد خود حضرت رضا عليه السلام، نروم و آن را براي وي نخوانم ؟! به همين جهت كنار ضريح رفتم و پس از استغفار و راز و نياز با خدا، قصيده‌ي خود را خطاب به روح بلند و ملكوتي آن حضرت خواندم و تقاضاي صله كردم .ناگاه ديدم دستي با من مصافحه نمود و يك اسكناس ده توماني در دستم نهاد . بي‌درنگ گفتم :« سرورم ! اين كم است » ده توماني ديگر داد باز هم گفتم : « كم است » تا به هفتاد تومان كه رسيد، ديگر خجالت كشيدم تشكر كردم و از حرم بيرون آمدم . كفش‌هاي خود را كه مي پوشيدم، ديدم آيه الله حاج شيخ حسنعلي تهراني، جد آيت الله مرواريد، با شتاب رسيد و فرمود :« شيخ ابراهيم ! » گفتم : « بفرماييد آقا !» گفت:«خوب با آقا حضرت رضا عليه السلام روي هم ريخته‌اي، برايش مدح مي‌گويي و صله مي‌گيريد. صله را به من بده » بي‌معطلي پول‌ها را به او تقديم كردم و او يك پاكت در ازاي آن به من داد و رفت وقتي گشودم ديدم دو برابر پول صله است يعني يكصد و چهل تومان .   اي كه بر خاك حريم تو ملائك زده بوس رشك فردوس برين گشته ز تو خطه توس هركه آيد به گدايي به در خانه‌ي تو حاش لله كه زدرگاه تو گردد مأيوس کرامات الصالحین ، ص 216. سایت بیتوته
💞نمونه ی قرآنی از یک ارتباط سالم بین دختر و پسر بیان کنید. 👱‍♂ 🧕 👱‍♂ 🧕 👨 ✅✅✅به یک نمونه ی قرآنی در مورد ارتباط سالم بین دختر و پسر اشاره می شود. 🍀 در این داستان جوانی است به نام موسی (ع) که به شهر مدین وارد شده است. او پس از ورود بر سر چاه شهر می رود و گروهی از مردم را می بیند که برای آب دادن به چهارپایان خود جمع شده اند. در این هنگام دو دختر را می بیند که کناری ایستاده و از گوسفندان خود مراقبت می کنند و به چاه نزدیک نمی شوند. 🍀در این حال جوان به سوی آن ها گام برمی دارد و علت کناره گیری آن ها را جویا می شود. می گویند: ما به گوسفندان خود تا زمانی که همه ی مردان چوپان کنار نروند، آب نمی دهیم و بیان می کنند که علت حضور ما در این جا این است که پدرمان فردی کهنسال است. 🍀جوان به یاری آن ها می شتابد و پس از سیراب کردن گوسفندان آن ها برای استراحت به زیر درختی می رود و در برابر خداوند ابراز نیازمندی می کند. 🍀 در این هنگام ناگهان یکی از آن دو دختر به طرف جوان می آید. قرآن نوع حضور این دختر را چنین بیان می کند: «فجاءته احداهما تمشی علی استحیاء قالت ان ابی یدعوک لیجزیک اجر ما سقیت لنا»[1] 🍀این دختر در هنگام گام برداشتن، حیا را فراموش نمی کند.[2] بیان دعوت را از زبان پدر می گوید تا شائبه ی میل فردی در مخاطب ایجاد نگردد. در این داستان نکات زیر قابل تأمل است: 1⃣ حضور دختران در اجتماع به علت ضرورت خانوادگی؛ 2⃣ برقراری ارتباط سالم با افراد؛ 3⃣عدم اختلاط دختران با مردان؛ 4⃣توجه به حیای فردی در نوع راه رفتن؛ 5⃣سخن گفتن با جوان بدون ایجاد ریبه و شهوت؛ 6⃣نتیجه ارتباط ازدواج سالم و به پیشنهاد پدر دختران به جوان. 👌آنچه گذشت، بیان داستانی قرآنی از یک رابطه ی انسانی است که اصل ارتباط میان پسر و دختر را در صورت حفظ شرایط ارتباط تأیید می کند. ذکر این نکته لازم است که این حفظ حریم شخصی در ارتباط با جنس مخالف، از نگاه خداوند دور نماند. و در نهایت، این پاکی جوان پاکی بعثت او به نبوت الهی گردید که خود می تواند درسی سازنده برای جوانان مؤمن باشد. 1. قصص، 25. 2. تفسير نمونه، ج 16، ص 34. منبع: رضایی اصفهانی، محمد علی؛ (1387) پرسش های قرآنی جوانان: روابط دختر و پسر، قم، ا نتشارات پژوهش های تفسیر و علوم، چاپ سوم.rasekhoon.net دانشنامه قرآن کریم
: پاسخ امام هشتم عليه السلام به نامه‌ي يكي از زائران آقا ميرزا حسن لسان الأطباء از اهالي اشرف مازندران نقل كرد در زماني كه حاجي ملا محمد اشرفي از مشاهير علما در زادگاه خود اشرف ( بهشهر ) زندگي مي‌كرد، من يك بار عازم زيارت حضرت رضا، عليه السلام شدم . براي خداحافظي و امر وصيت نامه‌ي خود خدمت ايشان رفتم و چون دانست كه به زيارت ثامن الائمه عليه السلام مي روم، پاكتي به من داد و فرمود : « در اولين روزي كه به حرم مشرف شدي، اين نامه را تقديم امام رضا عليه السلام كن و در مراجعت جوابش را گرفته، برايم بياور.» با خود گفتم : يعني چه ؟ مگر امام رضا عليه السلام زنده است كه نامه را به او بدهم؟! چگونه جوابش را بگيرم؟! اما عظمت مقام آن دانشمند مانع شد كه اين مطلب را به ايشان بگويم و اعتراض نمايم . هنگامي كه به مشهد مقدس رسيدم، در اولين روز زيارت، براي اداي تكليف نامه را به داخل ضريح انداختم . بعد از چند ماه موقع مراجعت براي زيارت وداع به حرم مشرف شدم و اصلاً سخن حاجي را كه گفته بود جواب نامه‌ام را بگير و بياور، فراموش كرده بودم . بعد از نماز مغرب و عشا درحال زيارت بودم كه ناگاه صداي مأموري بلند شد كه زائران از حرم بيرون روند تا خدام به تنظيف حرم بپردازند . وقتي نماز زيارت را تمام كردم، متحير شدم كه اول شب چه وقت در بستن است ؟ ولي ديدم كسي جز من در حرم نيست ! برخاستم كه بيرون روم، ناگاه ديدم سيد بزرگواري در نهايت شكوه و جلال از طرف بالا سر با كمال وقار به سوي من مي آيد . همين كه به من رسيد، فرمود : حاجي ميرزا حسن ! وقتي به اشرف رسيدي پيغام مرا به حاجي اشرفي برسان و بگو : آيينه شو جمال پري طلعتان طلب *جاروب زن به خانه و پس ميهمان طلب در اين فكر بودم كه اين بزرگوار كه بود ؟ كه مرا به اسم خواند و پيغام داد يك مرتبه متوجه شدم اوضاع حرم به حالت اول برگشته، برخي نشسته و بعضي ايستاده به زيارت و عبادت مشغول هستند فهميدم كه اين حالت مكاشفه بوده است . وقتي به وطن مراجعت كردم، يكسره به خانه مرحوم حاجي اشرفي رفتم تا پيغام امام عليه السلام را به وي برسانم همين كه در را كوبيدم، صداي حاجي از پشت در بلند شد كه : « حاجي ميرزا حسن ! آمدي ؟ قبول باشد . آري : آيينه شو جمال پري طلعتان طلب *جاروب بزن به خانه و پس ميهمان طلب سپس افزود:« افسوس ! كه عمري گذرانديم و چنان كه بايد و شايد صفاي باطن پيدا نكرده‌ايم !» کرامات رضویه ، ج 2 ، ص 64. سایت بیتوته
سوال:از واقعه جانسوز کربلا که در زیارت عاشورا به عنوان بزرگترین مصیبت در اسلام یاد شده اشت آیا در قرآن کریم آیه ای نازل شده است؟ 🌴جواب:در روایتی از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) نقل شده که در تفسیر حروف مقطعه «کهیعص » فرمود: «ک » به کربلا و «هـ» به کشته و هلاک شدن عترت پیامبر(صلی الله علیه وآله)و «ی » به «یزید» ـ لعنه الله ـ که بر حسین ظلم کرد و «ع » به «عطش » و تشنگی و «ص » به «صبر» امام حسین(علیه السلام)اشاره دارد .۱ 🌴در روایتی دیگر از امام صادق(علیه السلام)سال خروج امام حسین(علیه السلام)با استفاده از حروف مقطعه «الم » استخراج شده است .۲ چنان که آیات : ۸ از سوره تکویر ، ۱۰۷ از سوره صافات و.. . به شهادت امام حسین(علیه السلام)تأویل شده است .۳ ۱. تفسیر نور الثقلین، شیخ عبد علی حویزی، ج ۳، ص ۳۲۰، انتشارات اسماعیلیان. ۲. تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج ۱، ص ۱۳۴، ذیل آیه ۱ سوره بقره، دار الکتب الاسلامیة. ۳. ر.ک: الحسین فی القرآن، سیدمحمد الواحدی، ص ۱۶۴ ـ ۲۰۸ و...، نشر لاهیجی. نرم افزار پرسمانهای قرآنی