23.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوت آیاتی از سوره نور
مقامهای اجرا شده: نهاوند - رست (و فروعات این دو مقام همراه با توضیحات)
#رست
#نهاوند
#نوروز
#نهاوند_نوا
#شعار
#کرد
#حسینی
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشاره به جنس #کُرد (۴ نت بالای مقام بیات) در تلاوت استاد محمد صدیق منشاوی👌
استاد منشاوی به ندرت در تلاوتشون از مقام کرد به عنوان یک مقام مجزا استفاده میکند و از معمولا از جنس کرد در بالای مقام بیات استفاده میکند
در این دو فراز ۸ نت مقام بیات به صورت کامل اجرا شده است.
#کرد
#بیات
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غواص ماهر دریای قرآن کریم🌊
اجرای مقام #نوروز به صورت نزولی در فراز آخر
(جنس #رست در پایین و جنس #بیات در بالا به صورت منفصل)
#منشاوی
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از قاریانی که تحریرهای خاص و منحصربفردی دارد، استاد مرحوم هاشم هیبه است. استفاده از تحریرهای ریز و گلویی و بهرهگیری از تحریرهای متنوع از ویژگیهای صوتی تلاوت ایشان میباشد.
#هاشم_هیبه
#بیات_کردان
#بیات_محیر
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدای استاد #عبدالفتاح #شعشاعی به (الصوت المعبر) صدای تعبیرکننده و معناگرا مشهور است.
رویکرد تلاوت ایشان هم بر همین اساس میباشد و توجه ویژه به معنامحوری در تلاوت ایشان کاملا مشهود است. تفکیکهای دقیق و حسابشده بین عبارات و استفاده از فنون صوتی و لحنی معناگرایانه مانند #مواکبه (همراهی صدا و معنا) از ویژگیهای تلاوت ایشان میباشد.
در این مقطع که مقام #هزام به شکل کامل اجرا شده است، در جنس بالا #حجاز و #ثلاثی_سهگاه در پایین به صورت متصل شنیده میشود. در سه نت بالای این مقام نیز (نت ۶ تا ۸) #ثلاثی_رست به شکل بسیار زیبا (و نادر) به نمایش گذاشته شده است.
ویژگی بارز این فراز، قفله انتظاری و معلق در نفس اول در کلمه (للایمان) است که معناگرایی هر چه تمامتر را نشان میدهد.
در واقع با این نوع خوانش، خداوند به پیامبرش دستور میدهد، که به مسلمانان بگوید: خداوند است که بر شما منت میگذارد که شما را به ایمان و اسلام هدایت کرده است و فرود بسیار زیبا و بجا در انتهای آیه هم نشان از این دارد که در صدق و خلوص نیت و راستگویی این اشخاص امید چندانی وجود ندارد.
سوره حجرات به عنوان سورهای که فضائل و رذائل اخلاقی را بیان میکند، مومنان را از غیبت، تمسخر، تجسس، تفاخر و سایر رذائل اخلاقی نهی میکند.
#شعشاعی
#هزام
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلاوتهای استاد محمود شحات انور رو قبلا بیشتر دوست داشتم؛ چون تعلق و شباهت بیشتری به تلاوتهای پدرش داشت.
ولی الان که در مسیر ابداع و نوآوری قرار داره هم گاهی یه فرازهای قشنگی میخونه...
توی این فراز که حدود ۱۰ یا ۱۲ سال پیش اجرا شده، در چند آیه متوالی موتیفهای متعدد اجرا شدهاند.
#موتیف به کوچکترین واحد معنادار موسیقی اطلاق میشود که شامل چند نت است و دارای هویت و استقلال موضوعی است؛ از کنار هم قرار گرفتن چند موتیف، ملودی به وجود میآید.
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*السّهل المُمتَنع*
برخی از قاریان با استماع تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق المنشاوی، در نگاه اول، شاید چنین برداشتی داشته باشند که لحنُ الاَداء و ملودیهای استاد منشاوی آسان و به راحتی قابل تقلید و اجرا هستند؛ ولی احساس و معنویت حاکم در تلاوت استاد منشاوی، رازی نهفته در صدای ایشان دارد که علیرغم ظاهری ساده در لحن، باطنی عمیق داشته که با تقلید دقیق الحان تلاوت ایشان نیز قابل درک و اجرا نیست!
چرا که صدای ایشان جزو معدود صداهای ماندگار و فاخر عالم تلاوت است که حتی اجرای سادهترین ملودیها با صدای حزین و باکی استاد منشاوی، تبدیل به اثری ماندگار و غیر قابل تقلید میشود!
قطعهای که به اشتراک گذاشته شده، در ابتدا #بیات_حسینی (درجه پنجم بیات)، سپس #بیات_عجمی (درجه ششم بیات) و در ادامه اشاره به مقام #شوری (جنس اصلی بیات، جنس فرعی حجاز به شکل متصل) دارد.
#الصوت_الباکی
#منشاوی
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
انجیل ۱۵۰۰ ساله تازه کشف شده میگوید عیسی (ع) هرگز به صلیب کشیده نشده است!
وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَٰكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ ۚ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ۚ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ ۚ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا ﴿١٥٧﴾
و به سبب گفتارِ [سراسر دروغ] شان که ما عیسی بن مریم فرستاده خدا را کشتیم. در صورتی که او رانکشتند و به دار نیاویختند، بلکه بر آنان مُشتبه شد [به این خاطر شخصی را به گمان اینکه عیسی است به دار آویختند و کشتند]؛ و کسانی که درباره او اختلاف کردند، نسبت به وضع وحال او در شک هستند، و جز پیروی از گمان و وهم، هیچ آگاهی و علمی به آن ندارند، و یقیناً او را نکشتند. (۱۵۷)
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
*تلاوت مجلسی یا استودیویی؟*
وقتی از استاد مصطفی اسماعیل درباره راز تفاوت تلاوتهای مجلسی و استودیویی ایشون سوال شد، جوابش این بود که در تلاوتهای مجلسی، زمان اجرا طولانیتر است و تعامل و گفتگو بین قاری و مستمع نیز اتفاق میافتد که نقطهی عطف حیاتی برای قاری به شمار میرود!
*«أَلْقُرْآنُ نورٌ»*
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*تواشیح و ابتهالات دینی جزئی لاینفک از فرهنگ غنی و اصیل مصری*
ابتهال و تواشیح ماندگاری با صدای استاد حسین عبدالحلیم و گروه ایشان که ظاهراً در جریان ضبط یک فیلم سینمایی اجرا شده است.
اساساً این نوع اجراها که در زندگی روزمره مردم مصر نیز با تعامل بینظیر آنها همراه است، نشان از آن دارد که همانند مراسمات سوگواری و عزاداری در ایران که در فرهنگ و تمدن ایرانی نهادینه شده و جزئی از فرهنگ ما شدهاند، در مصر نیز این نوع موشحات و ابتهالات در مدح و ثنای الهی و اولیاءالله، تبدیل به یک رسم و سنت شده و با استقبال عموم مردم مواجه شده است.
#ابتهال
#تواشیح
#سه_گاه
#رست
«أَلْقُرْآنُ نورٌ»
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمود رمضان و نتهای سحرآمیز صدایش
یکی از اساتید بارز مصری که صاحب مکتب است و اساتیدی همچون محمد عمران و محمد هلباوی از مکتب او متأثر شدهاند، استاد محمود رمضان است.
تکنیکهای صوتی خاص و بدیع ایشان در تلاوت قرآن کریم، زبانزد خاص و عام بوده است.
در این فراز یک تکنیک صوتی بسیار زیبا و در عین حال سخت، به نام #گلیساندو به زیبایی هر چه تمامتر اجرا شده است.
زیبا و بدیع از آن لحاظ که استاد محمود رمضان (و همچنین استاد محمد صدیق منشاوی) به عنوان یکی از اولین قاریانی بوده که این تکنیک را به صورت گسترده در تلاوتش به کار گرفته است؛
و سخت از آن لحاظ که چنین تکنیکی نیازمند یک صدای منعطف و چابک و قابل پردازش در تمام درجاتش است.
تکنیک #گلیساندو یا سُرش نغمهای در واقع همان اتصال غیرنمایان درجات صوتی است که نتها به صورت متصل اجرا میشوند و این نتها به صورت مجزا شنیده نمیشوند؛ بلکه به شکل سرسرهای اجرا میشوند.
در کلمه (ثُمّ) این تکنیک اجرا شده است.
اقتباس از کتاب مهارتهای تنغیمی و القاء معانی در هنر تلاوت قرآن، اثر استاد غلامرضا شاهمیوه اصفهانی
«أَلْقُرْآنُ نورٌ»
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor
8.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بدون اغراق و مبالغه باید گفت که مرحوم محمد صدیق منشاوی، یک قاری محبوب در میان عوام و خواص است که حتی تقلید از ایشون هم میتونه تا این حد یک قاری رو موثر و مستمعین رو متأثر از استماع تلاوتش قرار بده...
توضیحات فنی:
اگر یک مقام رو متشکل از ۸ نت بدانیم، در صورتی که ۵ نت از آن مقام اجرا شود، اصطلاحا به آن #عقد یا #پنتاکورد میگویند.
اگر چهار نت اجرا شود به آن #جنس ، #دانگ یا #تتراکورد گفته میشود.
و همچنین اجرای ۳ نت را #ثلاثی یا #تریکورد گویند.
در اینجا عقد نهاوند و عقد مرصع (جنس اصلی نهاوند و جنس فرعی حجاز به صورت متصل) اجرا شده است.
#نهاوند_نوا
#مرصع
«أَلْقُرْآنُ نورٌ»
کانال آموزش فنون تلاوت قرآن کریم
https://eitaa.com/qurannoor