Namaz04-48k.mp3
19.36M
#صوت | #چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم؟
🎙سخنران: #استاد_پناهیان
🔶 جلسه 4: #نماز_تنظیم_کننده_روح
⏳ مدت: 54 دقیقه
🔰 رعایت ادب، قدم اوّل نماز
🔰 بی ادبی در میان مسیحیان اروپا
1⃣ گرفتن ادب از مسیحیان، ریشۀ جنایت های اسرائیل
2⃣ بی ادبی در میان مسیحیان
3⃣ آموزش بی ادبی در فیلم های غربی
4⃣ لزوم آموزش ادب به بچه ها
5⃣ بی ادبی، علت فروپاشی خانواده ها در غرب
6⃣ قانونی کردن بی ادبی به پدر و مادر در غرب
🔰 ثمرات ادب
1⃣ وقتی که انسان کم می آورد
2⃣ کنترل کنندۀ هوای نفس
3⃣ لذت از زندگی
4⃣ ثمره ی ادب ورزی هنگام نماز
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
94-08.mp3
14.59M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۸
📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۸
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣چون قرآن تبیان کل شیء است پس در تفسیر محتاج به غیر نیست. از نظر #سند که خود قرآن، روایات را حجت دانسته و از نظر #دلالت هم خود معصومین فرموده اند روایات ما را قران بسنجید. اگر روایتی متواتر یا خبر واحد محفوف به قرینه بود و لذا قطعی الصدور بود سندش قطعیت می یابد اما در دلالتش باز باید با قرآن سنجیده شود و متنش ارزیابی شود.
🔺2⃣قاعده «اذا تعارضا تساقطا» برای جایی است که دو سند در یک سطح باشند نه مانند قرآن و روایت که روایت در طول قرآن است نه عرض و هم سطح آن. نکته بعد اینکه این قاعده برای جاییست که دو عبارت کاملا #متباین باشند نه عموم و خصوص یا مطلق و مقید. اینها در قانونگذاری مخالفت محسوب نمیشوند و #تعارض_بدوی است. مخصِّص و مقیِّد، شارح عام و مطلقند. پس صرفا اگر روایت مباینت با آیه ای داشت رد میشود
🔺3⃣آیه ۸۲ سوره نساء میفرماید «و لو کان من غیر عند الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا» لذا میفرماید: شما در قرآن #اختلاف_کثیر نمیابید منظور همین تباین دو عبارت در قرآن است نه اینکه یک آیه آیه دیگر را تخصیص بزند یا مقید کند.
🔺4⃣همه، هرچه را که در قرآن است نمیفهمند اما ظاهر را کاملا میفهمند و از آن بهره مند میشوند چون اصطلاح خاص علمی ندارد. طبق آیه تطهیر در سوره احزاب، فقط #اهل_بیت به تمام مطالب قرآن دسترسی دارند.
نوع موجودات در جهان رو به کمالند لذا قرآن گوید اگر قرآن از غیر خدا بود حتما در آن تباین یا تحول دیده میشد حال آنکه از نظر بلاغت تمام قرآن مثل هم است. هیچ جای قرآن جای دیگر را نقض نمیکند.
نتیجه بعد اینکه این کتاب نسخ پذیر نیست چون گذشت زمان و #تکامل در آن راه ندارد. این کتاب، جهانی است و جهانیان را تا قیامت به مبارزه دعوت کرده است. نسخی که در مورد قرآن گویند تخصیص زمانی است نه اینکه مورد را در آن زمان هم رد کند و غلط بداند.
🔺5⃣ #تفسیر_به_رای یعنی شخص با نظر خود به سراغ قران رود و نظرش را بر قرآن تحمیل کند و نظر قرآن را با نظر خود #تطبیق دهد. تفسیر صحیح اینست که مفسر، با نگاهی خالی از دانسته های علمی پیشین و با دست خالی به سراغ قرآن رود.
🔺6⃣در مورد حدیث اینطور نیست که مثل قرآن سندش قطعی باشد چون نوشتن روایات ممنوع بود و غالبا آنها حفظ میکردند. بعدا در ایران که حکومتهای شیعه آمد و راه برای احادیث باز شد. غیر از حدیث و محدث، کتاب حدیث هم جعل میکردند! که علما مجبور شدند کتب حدیث صحبح را با صفحه و ... معرفی کنند تا همه بدانند که کلا این تعداد صفحه و سطر و ... دارد. بر سر حدیث بلاها آوردند.
🔺7⃣آیا ظنون خاصه در غیر احکام حجت است؟ در مسائل تعبدی و عملی حجتند. اما در شناخت عرش و لوح و قلم و چگونگی برزخ و دود بودن ابتدایی آسمان و ... خبر واحد در آن حجت است؟
اینجا دو قسمتند. بخشی مربوط به #اصول_دین است مانند توحید و معاد و نبوت و ... که حجت نیست. اگر در جایی یقین معتبراست انسان باید جزم پیدا و هر کدام از سند و جهت سند و دلالت آن ظنی بود یقین حاصل نمیشود.
🔺8⃣پس در #مسائل_عملی حجت است اما در #مسایل_علمی خیر. نمیشود فرضیات علمی را مبنای تفسیر قرار داد مگر اینکه بگوییم شاید... لذا خبر ظنی هم مثل فرضیات علمی است که یقینیاتی چون قرآن را نمی توان با آنها سنجید. باید با جزم به سراغ تفسیر رفت و اگر جزم نیست بگوییم شاید تفسیرش اینطور باشد. تا زمانی که مفاهیم علمی قرآن مثل رتق بودن اولیه آسمانها و زمین را نتوانیم با جزم بسنجیم باید بگوییم خدا میداند.
🔰 فهرست جلسات تفسیر:
eitaa.com/quranonline/4191
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
Namaz05-48k.mp3
19.48M
#صوت | #چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم؟
🎙سخنران: #استاد_پناهیان
🔶 جلسه 5: #نماز_بزرگترین_استاد
⏳ مدت: 54 دقیقه
💠 نیاز به استاد و نقش او در راهنمایی انسان
💠 نماز، بزرگترین استاد
💠 نماز، تمرین استقلال
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
94-09.mp3
14.98M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۹
📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۹
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣ گفتیم فهم قرآن حداقل در ظاهرش برای همه جهانیان میسور است. فرمودند «هر شرطی نافذ است مگر شرطی که مخالف قرآن باشد». اگر فهم قرآن میسور نبود چگونه میتوانستند بگویند شرط مخالف قرآن نافذ نیست؟ پس تشخیص مخالفت به عهده #انسان است. اگر فقیه بود که خودش تشخیص میدهد با توجه به قرآن و روایات و اگر فقیه نبود رجوع میکند.
🔺2⃣امام صادق فرمود: شرطی که خلاف قرآن باشد نه به سود مشروط له است و امکان پیگیری تخلف دارد و نه مشروط علیه تعهدی دارد.
روایات عرضه بر قرآن گویند که روایت را بر قرآن عرضه کنید تا درستی و نادرستیش را بفهمید. روایت دیگر گوید #شروط و دادوستدها را بر قرآن عرضه کنید تا حق و ناحقیشان معلوم شود. حال یک سری قراردادهای جدید پیدا میشود مثل بیمه. اسلام گوید ما اصول را میگوییم شما از روی آنها، مسائل جدید را بررسی کنید.
🔺3⃣اخباری ها، قرآن را فقط برای «تلاوت» میدانستند و به هر وسیله ای که بود قرآن را از حوزه ها بیرون کردند اما اصولیینی مثل #شیخ_انصاری با تمام تلاششان قرآن را دوباره به حوزه ها برگرداندند. ایشان گفت اگر قرآن فقط برای تلاوت بود چطور معصومین میگفتند شروط را بر قرآن عرضه کنید حال آنکه داد و ستدهای جدید پیدا میشود و شروط جدیدی می آید که در روایات نیست.
🔺4⃣خود ائمه نیز بقیه را وقتی سوال میکردند به قرآن ارجاع میدادند. پس «قرآن اصل است و روایت مبتنی بر آن». مثلا پرسیدند چرا تمام سر را نباید مسح کشید، امام در پاسخ به آیه قرآن استناد کرد که گفته: و امسحوا برئوسکم. بعد گفتند این «ب» به معنای «من» است و نفرموده وامسحوا رئوسکم!
🔺5⃣از معصوم جای دیگر پرسیدند که اگر برای قضای حاجت به خانه کسی رفتم و آنجا صدای موسیقی شنیدم میتوانم گوش دهم؟ چون با پای خودم نرفتم. امام فرمود قرآن میگوید که «السمع و الفؤاد ... کل اولئک مسوولون». پس اگر با پا میرفتی آن هم مسوول بود. یعنی همیشه به #قرآن استناد داشتند و میگفتند چیزهایی که در قرآن آمده را از ما نپرسید و به خود قرآن مراجعه کنید.
🔺6⃣مسیحیت در علم را بست و گفت انجیل برای کلیسا است هر کس خواست میتواند بخواند اما تفسیرش با ماست تا طبق شرایط تفسیر کنیم! اما اسلام در علم را باز گذاشت و گفت همه میتوانند بیایند حوزه و علم یاد بگیرند. راه کاملا باز است. همه میتوانند بفهمند و قرآن اتفاقا فهم قرآن و علم را #وظیفه همه دانسته است و نمیگذارد تفسیرش دست عده خاصی بیفتد. مرجَع امروز، #روستازاده دیروز است پس راه را باز کرده است که آن انسان پایین در فضای اجتماعی، بیاید و قرآن را بفهمد.
🔺7⃣ما تنها تا جایی که علممان اجازه میدهد و نازلترین درجه را هم داریم میتوانیم تفسیر کنیم وگرنه قرآن، بطنها دارد که مخصوص اولاد علی و مطهرون است. معصوم به کسی فرمود تو یک حرف از علم را نمیدانی چگونه میخواهی اجتهاد کنی! پس علم حرفها دارد و ما ابتدای راهیم.
🔰 فهرست جلسات تفسیر:
eitaa.com/quranonline/4191
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔷 فایل pdf کتاب سهجلدی آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم👌
✍ تألیف: استادان محدث، علامی، صفار هرندی
#پیشنهاد_دانلود👇👇👇
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
آموزش-ترجمه-و-مفاهیم-قرآن-کریم-محدث-1.pdf
3.59M
🔗 #جلد_اول
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
جلد دوّم کتاب ترجمه و مفاهیم.pdf
13.22M
🔗 #جلد_دوم
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
جلد سوّم کتاب آموزش ترجمه و مفاهیم (1).pdf
23.84M
🔗 #جلد_سوم
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
27.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماهنگ تنها بود..
تقدیم به مادر شهید
سیدروح الله عجمیان
باصدای محمدعلیزاده
کاری از رسانه ماهین
#لبیک_یا_خامنه_ای
#شهید_روحالله_عجمیان
#شهیدانه
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
📸 قطرنامه؛ خردهروایتهایی از متفاوتترین جامجهانی
این روزها در قطر شاهد اتفاقهایی هستیم که تا حالا در جامجهانی سابقه نداشته. در تصاویر بالا بخشی از این ماجراها را بخوانید.
#قطر۲۰۲۲
#جام_جهانی
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔴قسمتی از مفاسد آخرالزمان
💚حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند:
آیا نمى دانى که هر کس منتظر امر ما باشد و بر اذیتها و ترسها که امروز مى بیند صبر کند، فردا در زمره ما خواهد بود،
دیدى که قمار علنى و آشکار گشته و دیدى که شراب علنا فروخته مى شود و کسى از آن منع نمىکند
و دیدى که زنان مسلمان ناموس خود را به اهل کفر مى دهند.
و دیدى که لهو و لعب و رقص و آوازهخوانى علنى شده، مسلمانان از آن عبور مى کنند و احدى، احدى را منع نمى کند و احدى جرأت بر منع آن ندارد
و دیدى که افراد شریف و آبرومند به وسیله کسانى که از قدرت آنان مى ترسند توهین شده و خوار مى شوند
و دیدى که نزدیکترین افراد به درگاه والیان آن کسى است که با بد گویى به ما اهل بیت آن والیان را مدح مى گویند
و دیدى که شنیدن صوت قرآن بر مردم سنگینى مى کند و در مقابل شنیدن آوازهاى باطل برایشان آسان و خفیف است.
و دیدى که همسایه را از ترس زبانش احترام مى کنند و دیدى که راستگوترین مردم دروغ سازانند
و دیدى که شر علنى و بازار سخن چینى رایج شده و دیدى که بغى و ستم آشکار گشته
و دیدى که غیبت کردن نوعى ملاحت و خوش اخلاقى تلقى مىشود و مردم یکدیگر را به خاطر آن بشارت مى دهند
ترجمه المیزان، ج۵
#لبیک_یا_خامنه_ای #امام_زمان
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
94-10.mp3
17.23M
🎙صوت تفسیر قرآن
📆 جلسه مقدماتی ۱۰
تاریخ: ۱۳۶۳/۲/۱۶
📚 مفسر: #علامه_جوادی_آملی
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•
🔸 به دارالقرآن مجازی بپیوندید 🔸
🌐 @quranonline
•┈┈••✾☘️﷽☘️✾••┈┈•