eitaa logo
قرآن و زندگی
149 دنبال‌کننده
87 عکس
152 ویدیو
132 فایل
با نکات و آموزه‌های قرآنی زندگی کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش: احکام و فلسفه آن شرح : 1- سلام من چیزی که شنیدم اینه که توی دین اسلام مرد سرپرست زنه. از لحاظ حقوقی بر او تسلط داره. می تونه بزنش(فضربوهن) و از او بالاتره( و لرجال علیهن درجه) یا اینکه زن ناقص العقله زن مثل استخوانه که راست نمیشه. بازن مشورت کنید و عکسش را عمل کنید. بین زن ها راه نرید. زیاد با زن ها ننشینید. ارث زن نصفه. زنان احساساتی اند نمی تونن قاضی بشن و... من از مجموع این ها به این نتیجه می رسم که زن در اسلام موجودی است با درک پایین تر از مرد. و موجودی خدماتی. البته شاید جواب بفرمایید که اگر زن در همان جای خودش خوب وظیفه اش را انجام دهد مقامش شاید از مرد هم بالاتر است. ولی به نظرم این مثل اینه که وقتی یه اداره خوب کار می کنه هم آبدارچی خوب زحمت کشیده و هم رئیس و هر دو نزد خدا اجر می گیرند ولی رئیس کجا آبدارچی کجا! زن باید بچه داری کند کار خانه انجام دهد و... تا محیط آرامی برای مرد فراهم شود. پس زن برای موفقیت مرد کار می کند و از موفقیت مرد زن هم پیش خدا اجر داده می شود. با این حساب من دوست دارم مرد باشم. چون زن پس تر است. و درمورد فلسفه این احکام هم مثلا من بعنوان یک زن می گم که می نمی خوام که از یه مرد حرف شنوی داشته باشم و تحت ولایت او باشم. من یه انسانم و او هم یه انسان چرا او نباید تحت ولایت من باشد یا اصلا توافقی باشد. چرا که بعضی از زن ها تدبیرشون از مرد ها هم بیشتره . پاسخ: پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز به نظر می رسد بسیار ضروری است قبل از بررسی موارد خاصي كه شما به عنوان تفاوت بين زن و مرد اشاره نموديد، ابتدا تحقیق کاملی در خصوص نگاه اسلام به زن داشته باشیم، آن گاه با دیدی درست به موارد خاصی که در آن ها از نظر اسلام تفاوت هایی بین زن و مرد در نظرگرفته شده بیندازیم؛ به همین خاطر تلاش می کنیم ابتدا به طور اجمالی نظر اسلام در خصوص زنان را که در قرآن ظاهر شده بیان کنیم، آن گاه به سوالات خاص شما بپردازیم: پاسخ به این شبهات را در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی دنبال کنید:👇 https://pasokhgoo.ir/node/39500
◀️شبهه سوال: چرا خداوند در قرآن اجازه می دهد که مردان زنان را بزنند❓آیا این حکم بر اساس فطرت و عقل آدمی است وظلم در حق زنان نمی باشد ✅◀️پاسخ دوم : ▶️✅ @Wiki_Shobhe اهل تفرقه و کذب با تمسک به آیه 34 سوره نسا، چنین می گویند که خداوند، اجازه کتک زدن زنان را به همسرانشان داده است. ✅✅ اما بررسی آیه: 1⃣ اکثر متون در این باره با برداشت ناقص و غلط از آیه، اسلام را متهم به تبعیض بین زن و مرد میکنند. حال آنکه اولا، مفهوم آیه باید صحیح بیان شوند و ثانیا، گزینش یک آیه از قرآن، بدون اشاره به آیات دیگر، اشتباه و عامل بسیاری از اشتباهات است. امری که خود قرآن از آن پرهیز داده است. 2⃣ مردان بر زنان به معنای👈 سلطه، زورگویی و اجحاف مردان به زنان نیست و "قوامون علی النسا" به معنای ، پشتیبانی و نگهبانی مرد برای زن است، چرا که خانواده نیاز به رهبر و سرپرستی واحد دارد. 3⃣ مسئولیت رهبری خانواده، به دلیل ویژگیهای خاص جسمی و روحی مردان بر عهده مرد قرار گرفته و این رهبری در قرآن با نفی کوچکترین استبداد و تنها در دایره رضای خدا مجاز است و ملاک برتری نزد خدا تقواست. ویژگی هایی خاص در مردان چون: ✨غلبه تفکر مرد بر نیروی عاطفه و احساسات او ✨ داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر در جهت دفاع از حریم خانواده ✨ تعهد مالی در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداخت هزینه های زندگی (برعکس جوامع غربی که زن و شوهر، بصورت جدا مخارج خود را تامین می کنند. 4⃣ اسلام، اطاعت زن را تنها در اموری که وظیفه زن است مانند 👈"آمیزش و امور واجب" می داند، نه در امور منزل و کار. حتی اسلام برای زن در این امور حق درخواست اجرت نیز در نظر گرفته و هیچ نظامی همچون اسلام چنین حقوقی را به زن نداده است. 5⃣ آیه مورد نظر، صرفا درباره رفتار مرد در مواجهه با "زن " است. یعنی زنی که بدون هیچ مشکل جسمی و مالی و...، از تمکین جنسی به همسرش امتناع میکند. رفتار با چنین زنی، طبق آیه، و البته دارد و انجام هر مرحله منوط به انجام مراحل قبل و بی نتیجه بودن آنهاست: 🔰الف) پند و اندرز دهید! 🔰ب) در بستر از آنها دوری نمایید! 🔰ج) آنها را تنبیه کنید! 🔰د) اگر از شما پیروی کردند، راهی برای تعدّی بر آنها نجویید! ⭕️ مرحله تنبیه دارد، مثلا، اگر قرمزی یا کبودی بوجود آید، مرد باید به زن دیه بپردازد. طبق روایات، منظور 👈زدن با چوب مسواک و مانند آن است که سخت و دردآور نباشد و بدون اثر و آسیب باشد. این روش اصولا زدن محسوب نمی شود! و در واقع👈 نوازشی توام با تذکر جدی است. پیشوایان معصوم ما صراحتا این مطلب را تشریح فرموده اند. لغت فاضربوهن در اين آيه میتواند به معنی رفتن نيز مي باشد.مثلا در چند جای قرآن ضربوا في الارض به معني به سفر رفتن يا بيرون شدن آمده است. بحثهای بسياری در مورد ترجمه اين آيه بين عرب زبانها و غيره مطرح شده است و هنوز ادامه دارد.در آيه بعد آمده که اگر از جدايی بين خود بيم داريد بين خود داور تعيين کنيد. اين در صورتی که هدف کتک زدن زن باشد منطقی به نظر نمی رسد. 6⃣ برای درک جایگاه زن در قرآن، آیات باید بررسی شود. زن در آیات قرآن، سراسر اکرام و تجلیل است: دستور به مردان در مورد خوش رفتاری با زنان خود (نسا/19)؛ زن مکمل، زینت و حافظ مرد (بقره/187)؛ مایه خیر و آرامش (روم/21) و ... 7⃣ کلام و رفتار معصومین (ع) بعنوان مفسران وحی،مملو از احترام و رافت نسبت به زن است: پیامبر اکرم(ص): آیا جای تعجب نیست که کسی همسرش را بزند و آنگاه با او دست به گردن شود؟! امام علی (ع): زن چون گُلى است (ظریف و آسیب پذیر) نه قهرمان و كار فرما و... 8⃣ قرآن، تنها به نشوز زن نپرداخته، بلکه در آیه دیگری👈 در همین سوره، به موضوع مرد نیز پرداخته است. اگر مرد هم در حق زن تعدی و ستم روا دارد، حقوق واجبش را ادا نکند و نشوز کند، زن حق مطالبه این امور را دارد؛ زن،مرد را موعظه می‌کند و اگر اثر نکرد، به حاکم مراجعه می‌کند، تا حاکم، مرد را به ادای حقوق زن وادارد. اگرچه مصالحه بهتر است. (نسا/128) 9⃣ اسلام در دوره ای برای زن کرامت و حقوق مختلف در ابعاد مدنی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قائل شده که در جای جای جهان، زن بدون کوچکترین حق فردی یا اجتماعی و در حکم یک کالا خرید و فروش می شد و یا همراه جسد شوهرش سوزانده می شد و .. همچنانکه حتی در زمان کنونی نیز، جهان شاهد تبعیض هایی به اسم دفاع از حقوق زن ولی علیه اوست. موضوعی که سبب شده، بیشترین تعداد تازه مسلمانان غربی، را تحصیلکرده تشکیل دهند. زنانی که دو حکم مترقی و را عامل تضمین کننده امنیت جسمی و روحی زن می دانند. https://eitaa.com/Wiki_Shobhe
اخلاقی که مسلمان تکثیر می‌کند(حکایت خوبان)   یکی از همسایه‌های پیامبراکرم(ص) مردی یهودی بود که هنگام عبور رسول‌الله(ص) به بهانه ریختن خاکروبه‌ها در کوچه، خاکستر بر سر و صورت حضرت محمد(ص) می‌ریخت. این برنامه هر روز ادامه داشت تا اینکه روزی رسول‌الله(ص) از آن کوچه گذشتند، ولی خبری از مرد یهودی نبود، وقتی علت را حضرت جویا شد، اصحاب پاسخ دادند؛ خدراشکر آن مرد یهودی مریض شده و در بستر بیماری است! حضرت محمد(ص) به طرف منزل یهودی رفت و همسر یهودی درب را باز کرد. حضرت محمد(ص) فرمود: به عیادت همسرت آمده‌ام! رسول‌الله(ص) وارد خانه شدند و کنار بستر آن مرد نشستند و با او احوالپرسی کردند، و هیچ‌گونه کنایه‌ای به آن مرد نزدند. مرد یهودی که از رفتار پیامبر(ص) تعجب کرده بود، پرسید: این برخورد شما، جز دین اسلام است یا از اخلاق شخصی شما است؟ حضرت محمد(ص) پاسخ دادند: جزء دین اسلام است! آن مرد همان جا و در حضور رسول‌الله(ص) مسلمان شد. (1) ـــــــــــــــــــــــ 1- امثال‌القرآن، مکارم شیرازی، ج1، ص 202 https://kayhan.ir/0016JP اشاره مختصر به این داستان در تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۳۷۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸علامه امینی درجمع علمای اهل سنت: زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند. اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند . آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. به علت اصرار زیاد علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد آنها نیز می پذیرند. پس از صرف شام یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود 70 الی 80 نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی گفت : قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد اما باز آنها گفتند : پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید . علامه به آنها گفت شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید . همه قبول کردند . سپس علامه امینی فرمود : قال رسول الله (ص) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه : هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است .سپس از تک تک حضار در جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تایید کردند سپس گفت حال که همه حدیث را تایید کردید یک سوال از شما دارم ، بعد از کل جمع پرسید : آیا فاطمه الزهرا ( سلام الله علیها ) امام زمان خود را می شناخت یا نمی شناخت … ؟ اگر می شناخت ، امام زمان فاطمه ( سلام الله علیها ) چه کسی بود ؟...
📣 ویژه‌نامه شهادت حضرت فاطمه‌ زهرا علیهاالسلام 💠 معرفی اجمالی: 🍁حضرت زهرا (س)، کامل‌ترین و برترین بانوی عالم است که به عنوان دختر، همسر و مادر معصوم، با القاب و کنیه‌هایی همچون سیده نساء عالم، ام‌الائمه، ام‌ابیها، طاهره، صدیقه کبری و ... شناخته می‌شوند. 🍁پس از رحلت پدر بزرگوارشان و مظلومیت همسر و غصب حق‌شان، در اثر هجوم برخی از افراد سرشناش و جراحت پیکر اطهرشان به شهادت رسیدند و بنابر وصیت خویش شبانه و به صورت پنهانی دفن گردیدند؛ به طوری‌ که محل قبر شریفش هنوز نامعلوم است. 🍁یکی از مناسبت‌های مذهبی مهم در بین شیعیان جهان، برپایی مراسماتی در ایام سالگرد شهادت آن بانوی مقدس است که به ایام فاطمیه مشهور شده است. 📥▪️ wikifeqh.ir/حضرت_فاطمه_زهرا_(مقالات_مرتبط) 📝 مقالات: 📥▪️ wikifeqh.ir/بانوی_بهشتی 📥▪️ wikifeqh.ir/عصمت_حضرت_زهرا 📥▪️ wikifeqh.ir/الگوگیری_از_حضرت_زهرا 📥▪️ wikifeqh.ir/سیره_حضرت_فاطمه_زهرا 📥▪️ wikifeqh.ir/فضایل_حضرت_زهرا_(روایات) 📥▪️ wikifeqh.ir/سجایای_اخلاقی_فاطمه_زهرا 📥▪️ wikifeqh.ir/حضرت_فاطمه_زهرا_سلام‌الله‌علیها 📥▪️ wikifeqh.ir/تسبیح_حضرت_فاطمه_علیها_السلام ⁉️ پرسمان: 📥▪️ wikiporsesh.ir/ایثار_حضرت_فاطمه 📥▪️ wikiporsesh.ir/تاریخ_ولادت_حضرت_زهرا 📥▪️ wikiporsesh.ir/امتحان_حضرت_فاطمه_قبل_از_خلقت 📥▪️ wikiporsesh.ir/امکان_نزول_جبرئیل_بر_حضرت_فاطمه 📥▪️ wikiporsesh.ir/انتقال_نور_حضرت_زهرا_به_صلب_پیامبر 🆔 @wikifeqh
📗احادیث فاطمه زهرا سلام الله علیها،۹۰ حدیث 🔸 مِن دُعاءِ فاطِمَةَ الزَّهراء عليهاالسلام: بِسْمِ اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ. بِسْمِ اللّه ِ النُّورِ بِسْمِ اللّه ِ نُورِ النٌّورِ بِسْمِ اللّه ِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ اللّه ِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الأُمُورِ بِسْمِ اللّه ِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فىكِتابٍ مَسْطُورٍ في رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلى نَبِىٍّ مَحْبُورٍ... [مهج الدعوات: 7] يكى از دعاهاى معروف حضرت زهرا عليهاالسلام: به نام خداوند بخشنده مهربان، به نام خدايى كه نور است، به نام خدايى كه نور نور است، به نام خدايى كه نورى بالاى نور است، به نام خدايى كه تدبير امور به دست اوست، به نام خدايى كه نور را از نور آفريد. ستايش و سپاس خدايى را كه نور را از نور آفريد و نور را بر كوه طور فرود آورد، در ـ درون ـ كتابى نوشته شده، در طومارى گسترده بر پيامبرى برخوردار از نعمتها.( « گهرهاى فاطمى » عليها السلام  حدیث شماره : ۳۰۱) 🔸 مِن خُطبَتِها عليهاالسلام: ... اَيُّهَا النّاسُ اِعْلَمُوا اَنّى فاطِمَةُ وَاَبى مُحَمَّدٌ اَقُولُ عَوْدا وَبَدْءا وَلا اَقُولُ ما اَقُولُ غَلَطا وَلا اَفْعَلُ ما اَفْعَلُ شَطَطا. « لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ اَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤمِنينَ رَؤُوفٌ رَحيمٌ ...» [بخشى از خطبه بزرگ، احتجاج، ج 1: 134.] حضرت زهرا در بخشى از خطبه خود مى فرمايد: اى مردم! بدانيد كه من فاطمه ام و پدرم محمد صلي الله عليه و آلهاست. پايان و آغاز سخنم يكى است، نابجا سخن نمى گويم و به كار يـاوه و بيهـوده نمى پـردازم. به حقيقت پيامبرى از ميان خودتان برخاست كه رنجهاى شما بر او دشوار بود و به ـ هدايت و اصلاح ـ شما حريص و بر مؤمنان دلسوز و مهربان بود. 🔹احادیث حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را در آدرس زیر دنبال کنید: https://hadithlib.com/guides/view/2/%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D8%A7
برگزاری جشن اتمام چاپ تفسیر قرآن آیت‌الله جوادی آملی در اسفندماه 🔹رئیس بنیاد اسراء: تفسیر تسنیم ۸۰ جلدی است و در آن مطالعات عمیق و گسترده ای در همه زمینه های تفسیری در آن اتفاق افتاد تا اطلاعات به عنوان زیرساخت پژوهش تفسیری قرآن به پژوهشگران ارائه شود. 🔹دوم اسفند ماه در همایشی که ریاست آن را مدیر حوزه های علمیه بر عهده خواهد داشت جشن علمی و فرهنگی پایان تفسیر تسنیم که ۸۰ جلدی است برگزار خواهد شد. 🆔 @YjcNewsChannel
etekaf1 (1).pdf
1.03M
احکام اعتکاف طبق نظر مقام معظم رهبری 🔴 کانال قرآن و زندگی @quranozendegi
🔸کنیه امامان امامان گاه در احادیث به کنیه و گاه به لقب خوانده ‌شده‌اند. این امر در بسیاری موارد، از باب تقیه بود. دانستن کنیه ائمه در تشخیص اینکه حدیث از کدام امام صادر شده است و نیز گاهی در تشخیص هویت راویانی که در سلسله سند حدیث حضور دارند اهمیت دارد. برخی بر آن‌اند که امامان شیعه دو کنیه داشتند. 🔸کنیه‌های‌ پیامبر و هرکدام از امامان: کنیه پیامبر(ص): ابوالقاسم کنیه امام علی(ع): ابوالحسن، و ابوالحسین، ابوتراب، ابوزینب و ابوالحسنین کنیه امام حسن مجتبی(ع): ابومحمد کنیه امام حسین(ع): ابوعبدالله کنیه امام سجاد(ع): ابوالحسن، و ابومحمد، و ابوبکر. و به قول ابن ابی‌الثلج در روایت دیگری ابوالحسین کنیه امام باقر(ع): ابوجعفر کنیه امام صادق(ع): ابوعبدالله و ابواسحاق کنیه امام کاظم(ع): ابوالحسن، و أبوإبراهیم کنیه امام رضا(ع): ابوالحسن کنیه امام جواد(ع): ابوجعفر کنیه امام هادی(ع): ابوالحسن کنیه امام حسن عسکری(ع): ابومحمد کنیه امام زمان(ع): ابوالقاسم[۲۱] 🔸کنیه‌های مشترک: ابو جعفر: مشترک بین امام باقر و امام جواد که اکثراً بدون پسوند اول یا ثانی است. اگر با پسوند اول (ابوجعفر الاول) باشد، امام باقر(ع) و با پسوند ثانی امام جواد منظوراست. گاه نیز در روایات دیده شده که امام زمان به ابوجعفر خوانده شده است؛ گرچه این کنیه در میان کنیه‌های معمول حضرت ذکر نشده ‌است 🔸ابوالحسن: مشترک بین أمیرالمؤمنین(ع)، امام زین‌العابدین(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام هادی(ع)است. کمتر پیش می‌آید که در احادیث، مقصود امام علی(ع) باشد. در صورتی که بدون پسوند باشد معمولاً امام کاظم(ع) است. این کنیه اگر با پسوند اول باشد (ابوالحسن الاول)، امام کاظم(ع)، با پسوند ثانی (ابوالحسن الثانی) امام رضا(ع) است و با پسوند ثالث (ابوالحسن الثالث) بر امام هادی(ع) دلالت دارد. 🔸ابوعبدالله: مشترک بین امام حسین(ع) و امام صادق(ع) است؛ ولی اگر به صورت مطلق در کتب اخبار وارد شود، مراد امام صادق(ع) است. 🔸ابوالقاسم: مشترک بین حضرت رسول(ص) و امام زمان است. اما در بیشتر موارد، منظور امام زمان(ع) است. 🔸ابو محمد: مشترک بین امام حسن مجتبی(ع) امام زین‌العابدین(ع) امام حسن عسکری(ع)است. ولی در اکثر موارد اطلاق آن در کتب اخبار، بر امام حسن عسکری(ع) دلالت دارد.[۲۲]... 🔹 منبع:ویکی شیعه https://fa.wikishia.net/view/%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%87 🔴 تهیه و تنظیم: کانال قرآن و زندگی @quranozendegi
🔸نکاتی چند در مورد کنیه: ۱. کنیه نامی است که به جهت اسم نبردن شخص به اسم کوچکش برای شخص انتخاب می شود ونام بردن فرد به کنیه اش نوعی احترام محسوب می شود . در ابتدای کنیه معمولاً اب , ام و یا ابن وجود دارد ودر اکثر اوقات کنیه بر اساس نام فرزند بزرگتر انتخاب می شود مانند ابوالحسن که کنیه امیر المؤمنین علیه السلام است. ۲. هرچند در روایات دستور به انتخاب کنیه برای کودک شده است اما الزاما کنیه نباید بر اساس نام فرزند باشد به همین جهت کنیه حضرت رضا ع ابا الحسن بوده در حالی که آن حضرت فرزندی به نام حسن نداشته و تنها فرزندشان امام جواد بوده است . ۳. کنیه ها معمولا از سوی خود ائمه ع برای فرزندانشان انتخاب می شده ودر روایتی آمده است ما در کوکی برای فرزندانمان   کنیه انتخاب می کنیم   لکن القاب انها بیشتر اوقات از سوی دیگران براساس اوصاف انان گذارده می شده همچون امین برای پیامبر ویا سجاد ویا زین العابدین برای امام چهارم . ۴. در مورد اینکه آیا امام حسین فرزندی به نام عبدالله داشته اند ,برخی نام حضرت علی اصغر فرزندشیر خوار امام حسین علیه السلام را عبدالله ذکر کرده اند واز این فرزند امام با نام عبدالله رضیع یعنی شیر خوار یاد کرده اند ودریکی از زیارت ها نیز از این فرزند امام با همین نام و با وصف رضیع یاد شده است , لکن همان گونه که گفته شد الزاما نباید امام فرزندی به نام عبدالله داشته باشند تا به ابو عبد الله نامیده شوند . ۵.چرا امام زمان عج را ابا صالح خطاب می کنند ؟   القاب و صفات و کنیه هایی که برای پیامبر اسلام و اهل بیت آن حضرت در روایات و دعاها به کار رفته است هر کدام معنی و مورد خاصی دارند، مثلاً کلمه «امین» که یکی از القاب معروف پیامبر اسلام(ص) است به طور یقین به خاطر کمال امانتداری و امین اسرار و اموال مردم بودن به آن حضرت گفته شده است. هدف از به کار بردن کنیه «أَب» و «أُم» برای افراد، اثبات پدر یا مادر بودن آن اشخاص است نسبت به مضاف الیه شان، مانند ابوالحسن (پدر حسن)، ابو جعفر (پدر جعفر)، ام داوود (مادر داوود)، لکن از نظر لغت عرب این طور نیست که کلمات یاد شده (أَب و أُم) همیشه به معنای پدر و مادر باشد، بلکه گاهی به معنای صاحب و مالک و کنه و اساس شی ء می باشد مانند: ابوالفضل، ابوتراب، ام القری، ام الفساد و امثال آن که به طور یقین هیچ کدام آنها در معنای پدر و مادر به کار نرفته است. چون حضرت ابوالفضل(ع) پسری به نام فضل نداشته است که ابوالفضل ـ در این مورد ـ به معنای پدر فضل باشد. علی(ع) نیز فرزندی به نام تراب نداشته است که آن حضرت پدر تراب باشد و همچنین است کلمه أُم القری که کنیه معروف شهر مکه است، چرا که شهر مکه فرزندی نداشته است که مادر آن باشد .... منتظران مصلح خود باید صالح باشند. یعنی صلاحیت و قابلیت حضور او را داشته باشند، چرا که بی صلاحیت و بی آن که قابلیت حضور باشد، انتظار بازگشت و مراجعت کسی را داشتن معنا ندارد . منابع: ۱.لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها    ۲.  library.tebyan.ne t ۳. https://www.porseman.com/article8%9F/22648
هدایت شده از قرآن و روزمره ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای سرود نسل آرمانی2 توسط گروه سرود نجم الثاقب در دیدار دانش‌آموزان با رهبر معظم انقلاب اسلامی 12 آبان ماه 1403 | حسینیه امام خمینی(ره)
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹دوتا فوق دکترا دارم، دوتا دکـترا دوتا ارشد دارم هم از داخـــل کشور و هم از خــــارج کشور، ولـی افتخار من یک چیز دیگری است، و آن اینست که..... افتخار می کنم یک مادرم،یک همسرم و....