eitaa logo
قـــــــرآن پـــــــژوهــان
1.9هزار دنبال‌کننده
668 عکس
243 ویدیو
17 فایل
👈ترجمه کلمه به کلمه کلام الهی راه ارتباطی با مدیرکانال @Agreazim 🔷لینک گروه ختم قرآن (صفحه ای) https://eitaa.com/joinchat/3494379731Cea6624800d
مشاهده در ایتا
دانلود
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَلَقَدْ أَخَذْنَا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِينَ وَنَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ { ۱۳۰ - اعراف } وَلَقَدْ = و به راستی أَخَذْنَا (أخْذ) = گرفتار کردیم (گرفتیم) آلَ فِرْعَوْنَ = فرعونيان را بِالسِّنِينَ = به خشكسالی. «جمع سِنَة»، سال های قحطی. « این کلمه وقتی با اَخْذ همراه شود به معنی سال قحطی است» وَنَقْصٍ = و نقصان مِنَ = از الثَّمَرَاتِ = محصولات، کمبود محصولات لَعَلَّهُمْ = تا شاید يَذَّكَّرُونَ (ذِكر) = پند گیرند، متذکر شوند. 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 130)- اعراف مجازاتهای بیدار کننده! همانطور که در تفسیر آیه 94 از همین سوره گذشت، یک قانون کلی الهی در مورد تمام پیامبران این بوده است، که به هنگامی که با مخالفتها رو برو می‌شدند، خداوند برای تنبه و بیداری اقوام سرکش، آنها را گرفتار مشکلات و ناراحتیها می‌ساخته تا در خود احساس نیاز کنند. در آیه مورد بحث، اشاره به همین مطلب در مورد پیروان فرعون می‌کند و می‌گوید: «ما آل فرعون را به قحطی و خشکسالیهای متوالی و کمبود میوه‌ها گرفتار ساختیم، شاید متذکر گردند و بیدار شوند» (وَ لَقَدْ أَخَذْنا آلَ فِرْعَوْنَ بِالسِّنِینَ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ). خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫 اعوذ بالله من الشیطان فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هَٰذِهِ ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَىٰ وَمَنْ مَعَهُ ۗ أَلَا إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ { ۱۳۱ - اعراف } فَإِذَا = و زمانی که جَاءَتْهُمُ = می رسید به آنها الْحَسَنَةُ = خوشی و نعمت قَالُوا = می گفتند این لَنَا = حق ماست هَٰذِهِ = این وَإِنْ = و اگر تُصِبْهُمْ = برسدبه آنها سَيِّئَةٌ = آسیبی. [ تُصِبْ: می رسد، آسیب می زند. ] يَطَّيَّرُوا (طَيْر) = فال بد می زنند. بِمُوسَىٰ = به موسی وَمَنْ = و کسانی که مَعَهُ = با اویند (پیروانش) أَلَا = آگاه باش! إِنَّمَا = جز این نیست طَائِرُهُمْ = که بخت بد آنها عِنْدَ = نزد اللَّهِ = خداست. [ طَائِرُ: شومی، عمل بد. ألا: آگاه باش، هان. ] وَلَٰكِنَّ = اما أَكْثَرَهُمْ = بیشتر آنها لَا يَعْلَمُونَ = نمی فهمند 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 131)- اعراف اما به جای این که «آل فرعون» از این درسهای الهی پند بگیرند، و از خواب خرگوشی بیدار شوند، از این موقعیت سوء استفاده کرده و جریان حوادث را به میل خود تفسیر می‌کردند، «پس هنگامی که نیکی به آنها می‌رسید (و اوضاع بر وفق مراد آنها بود، و در آرامش و راحتی بودند) می‌گفتند: این وضع به خاطر لیاقت ماست!» در حقیقت شایسته چنین موقعیتی بوده‌ایم (فَإِذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالُوا لَنا هذِهِ). «اما هنگامی که گرفتار بدی و بلا می‌شدند (فورا به موسی و کسانی که با او بودند، می‌بستند و) می‌گفتند: این از شرّ قدم موسی و کسان اوست» (وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَطَّیَّرُوا بِمُوسی وَ مَنْ مَعَهُ). ولی قرآن در پاسخ آنها می‌گوید: «بدانید که سر چشمه شومیها و ناراحتیهایی که دامان آنها را می‌گرفت، نزد پروردگار است (خدا می‌خواسته است که آنها را گرفتار نتیجه شوم اعمالشان بکند) ولی اکثر آنها نمی‌دانند» (أَلا إِنَّما طائِرُهُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ). شاید همیشه در میان انسانها و اقوام مختلف، فال نیک و بد رواج داشته است، این دو گرچه اثر طبیعی ندارند، ولی بدون تردید اثر روانی می‌توانند داشته باشند، فال نیک غالبا مایه امیدواری و حرکت است ولی فال بد موجب یأس و نومیدی و سستی و ناتوانی است. شاید به خاطر همین موضع است که در روایات اسلامی از فال نیک نهی نشده، اما فال بد به شدت محکوم گردیده است. خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَقَالُوا مَهْمَا تَأْتِنَا بِهِ مِنْ آيَةٍ لِتَسْحَرَنَا بِهَا فَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ { ۱۳۲ - اعراف } وَقَالُوا = و گفتند مَهْمَا = هر زمان که، تَأْتِنَا = بیاوری بِهِ = برای ما مِنْ = از آيَةٍ = معجزه ای. [ تَأْتِنَا بِهِ: بیاوری آن را نزد ما. ] لِتَسْحَرَنَا = تا سحر کنی ما را بِهَا = با آن فَمَا = پس نخواهیم آورد نَحْنُ = ما لَكَ = به تو بِمُؤْمِنِينَ = ایمان 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 132)-اعراف بلاهای پی‌درپی و رنگارنگ! در این آیه، به مرحله دیگری از بلاهای پی‌درپی و درسهای بیدار کننده‌ای که خدا به قوم فرعون داد، اشاره شده است. نخست به عنوان مقدمه‌ای برای نزول این بلاها می‌گوید: آنها همچنان در انکار دعوت موسی (ع)، مقاومت به خرج دادند، «و گفتند: هرگاه آیتی برای ما بیاوری که بخواهی ما را با آن سحر کنی، ما به تو ایمان نخواهیم آورد» (وَ قالُوا مَهْما تَأْتِنا بِهِ مِنْ آیَةٍ لِتَسْحَرَنا بِها فَما نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنِینَ). خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ { ۱۳۳ - اعراف } فَأَرْسَلْنَا = پس بر ایشان عَلَيْهِمُ = فرستادیم الطُّوفَانَ = طوفان وَالْجَرَادَ = و ملخ وَالْقُمَّلَ = کنه ها، شپش های بدن یا گندم، مورچه های ریز، حشرات آفت نبات. «جمع قَمْل» وَالضَّفَادِعَ = و قورباغه ها (جمع ضِفْدِع و ضِفْدَع») وَالدَّمَ = و خون آيَاتٍ = که معجزاتی از هم مُفَصَّلَاتٍ = جدا بودند. [ مُفَصَّلَ: جدا شده، بیان گردیده، گوناگون، پی در پی،.] فَاسْتَكْبَرُوا (کَبْر) = باز هم تکبر و سرکشی کردند وَكَانُوا = و آنها بودند قَوْمًا = قومی مُجْرِمِينَ = بزهکار و گناهکار 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 133)- اعراف ولی از آنجا که خداوند بدون اتمام حجت کافی، هیچ جمعیتی را کیفر نمی‌دهد در این آیه می‌فرماید که ما چندین بلا بر آنها نازل کردیم شاید بیدار شوند، نخست «توفان را بر آنها فرستادیم» (فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمُ الطُّوفانَ). سپس «ملخ را» بر زراعتها و درختان آنها، مسلط ساختیم (وَ الْجَرادَ). هر بار که بلایی فرا می‌رسید، دست به دامن موسی می‌زدند، تا از خدا بخواهد رفع بلا کند، بعد از طوفان و ملخ خوارگی نیز همین تقاضا را کردند، و موسی (ع) پذیرفت و بلا برطرف شد، ولی باز دست از لجاجت خویش برنداشتند، بار سوم «قمّل را» را بر آنها مسلط ساختیم (وَ الْقُمَّلَ). «الْقُمَّلَ» یک نوع آفت نباتی بود که به غلات آنها افتاد، و همه را فاسد کرد. هنگامی که امواج این بلا فرو نشست و باز ایمان نیاوردند، بار دیگر خداوند، «نسل قورباغه را» آنچنان افزایش داد که به صورت یک بلا زندگی آنها را فرا گرفت (وَ الضَّفادِعَ). ولی باز در برابر حق زانو نزدند و تسلیم نشدند. در این هنگام خداوند «خون را» بر آنها مسلط ساخت (وَ الدَّمَ). و در پایان می‌فرماید: «این آیات و معجزات آشکار و نشانه‌های حقانیت موسی که از هم جدا بودند را به آنها نشان دادیم، اما آنها در برابر آن تکبر ورزیدند و از قبول حق سر باز زدند و جمعیت مجرم و گنهکاری بودند» (آیاتٍ مُفَصَّلاتٍ فَاسْتَکْبَرُوا وَ کانُوا قَوْماً مُجْرِمِینَ). خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم وَلَمَّا وَقَعَ عَلَيْهِمُ الرِّجْزُ قَالُوا يَا مُوسَى ادْعُ لَنَا رَبَّكَ بِمَا عَهِدَ عِنْدَكَ ۖ لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَكَ وَلَنُرْسِلَنَّ مَعَكَ بَنِي إِسْرَائِيلَ { ۱۳۴ - اعراف } وَلَمَّا = و همین که وَقَعَ = فرود آمد (واقع شد) عَلَيْهِمُ = بر آنها الرِّجْزُ = عذاب، اضطراب، پریشانی، عذاب متزلزل کننده قَالُوا = گفتند يَا = ای مُوسَى = موسی ادْعُ (دَعَوَ) = بخوان لَنَا = برای ما رَبَّكَ = پروردگارت را بِمَا = به آن عَهِدَ = عهدی که عِنْدَكَ = نزد توست ( با تو دارد) لَئِنْ = که اگر كَشَفْتَ = برداری عَنَّا = از ما الرِّجْزَ = عذاب را. [لَئِنْ : «لَ+إن» البته اگر.] لَنُؤْمِنَنَّ = البته حتما ايمان می آوریم لَكَ = به تو وَلَنُرْسِلَنَّ = و حتما می فرستیم مَعَكَ = با تو بَنِي = بنی إِسْرَائِيلَ = اسرائیل را 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
(آیه 134)- پیمان شکنیهای مکرّر! در این آیه واکنش فرعونیان در برابر بلاهای آموزنده و بیدار کننده پروردگار بیان شده است. نخست می‌خوانیم: «هنگامی که بلا بر آنها مسلط می‌شد، می‌گفتند: ای موسی، برای ما از خدایت بخواه تا به عهدی که با تو کرده است وفا کند، و دعایت را در حق ما مستجاب نماید» (وَ لَمَّا وَقَعَ عَلَیْهِمُ الرِّجْزُ قالُوا یا مُوسَی ادْعُ لَنا رَبَّکَ بِما عَهِدَ عِنْدَکَ) .«اگر تو این بلا را از ما برطرف سازی، سوگند یاد می‌کنیم که قطعا هم خودمان به تو ایمان خواهیم آورد و هم بنی اسرائیل را آزاد ساخته و با تو می‌فرستیم» (لَئِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَ لَنُرْسِلَنَّ مَعَکَ بَنِی إِسْرائِیلَ). خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫 eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28