💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَكَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ وَلَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ { ۱۷۴ - اعراف }
وَكَذَٰلِكَ = و اینگونه
نُفَصِّلُ (فَصل) = به روشنی شرح میدهیم (جدا جدا بيان مى كنيم)
الْآيَاتِ = آیات را
وَلَعَلَّهُمْ = باشد که
يَرْجِعُونَ = آنها به راه حق بازگردند
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 174)- اعراف
آری «این گونه ما آیات را توضیح میدهیم و روشن میسازیم (تا بدانند نور توحید از آغاز در روح آنها بوده) شاید با توجه به این حقایق به سوی حق باز گردند» (وَ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ وَ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ).
منظور از این عالم و این پیمان همان «عالم استعدادها» و «پیمان فطرت» و تکوین و آفرینش است، به این ترتیب که به هنگام خروج فرزندان آدم به صورت «نطفه» از صلب پدران به رحم مادران که در آن هنگام ذراتی بیش نیستند خداوند استعداد و آمادگی برای حقیقت توحید به آنها داده است، هم در نهاد و فطرتشان این سرّ الهی به صورت یک حس درون ذاتی به ودیعه گذارده شده است و هم در عقل و خردشان به صورت یک حقیقت خودآگاه! بنابراین همه افراد بشر دارای روح توحیدند و سؤالی که خداوند از آنها کرده به زبان تکوین و آفرینش است و پاسخی که آنها دادهاند نیز به همین زبان است.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعهای از زلال قرآن
📖سوره مبارکه احزاب، ۱۷
💠 قُلْ مَنْ ذَا الَّذِي يَعْصِمُكُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِكُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بِكُمْ رَحْمَةً ۚ وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا
💠 بگو: «چه کسی میتواند شما را در برابر اراده خدا حفظ کند اگر او بدی یا رحمتی را برای شما اراده کند؟!» و آنها جز خدا هیچ سرپرست و یاوری برای خود نخواهند یافت.
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
در غزه پس از بمباران یک خانه تنها یک آیه ای از قرآن باقی مانده است
🔹 جُندَنَا لَهُمُ ٱلْغَٰلِبُونَ.
و سپاه ما بر كافران پيروزند
#طوفان_الاقصی
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ { ۱۷۵ - اعراف }
وَاتْلُ (تِلو) = و بخوان
عَلَيْهِمْ = براى آنها
نَبَأَ = خبر
الَّذِي = آن کس (بلعم باعورا) را که
آتَيْنَاهُ = داده بودیم به او
آيَاتِنَا = آیاتمان را
فَانْسَلَخَ (سَلْخ) = پس عارى گشت
مِنْهَا = از آن.
[انْسَلَخَ: جدا و خارج شد، زايل شد. ]
فَأَتْبَعَهُ (تَبْع) = و در پی او افتاد (تعقيب كرد او را)
الشَّيْطَانُ = شیطان
فَكَانَ = پس شد
مِنَ = از
الْغَاوِينَ = گمراهان
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 175)- اعراف
دانشمندی که در خدمت فراعنه در آمد: در اینجا اشاره به یکی دیگر از داستانهای بنی اسرائیل شده است.
نخست روی سخن را به پیامبر کرده، میگوید: «و بر آنها بخوان داستان آن کس را که آیات خود را به او دادیم ولی سر انجام خود را از آن تهی ساخت و گرفتار وسوسههای شیطان گشت و از گمراهان گردید» (وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوِینَ).
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ { ۱۷۶ - اعراف }
وَلَوْ =و اگر
شِئْنَا = می خواستیم
لَرَفَعْنَاهُ = بالا می بردیم (مقام)
بِهَا = او را با این (آیات)
وَلَٰكِنَّهُ = ولی او
أَخْلَدَ = دل بست (ملازمت کرد)
إِلَى = به
الْأَرْضِ = زمین (دنيا پرستی)
وَاتَّبَعَ = و پیروی کرد
هَوَاهُ = از نفس خویش
فَمَثَلُهُ = پس مثال و حکایت او
كَ = مانند
مَثَلِ = مثال
الْكَلْبِ = سگ است
إِنْ = اگر
تَحْمِلْ = حمله کنی
عَلَيْهِ = به آن
يَلْهَثْ (لَهْث) = زبان بر آورد، زبان از تشنگی بیرون میآورد، از شدت رنج نفس نفس میزند
أَوْ = یا (اگر)
تَتْرُكْهُ = رهایش کنی
يَلْهَثْ =باز هم زبان برآورد
ذَٰلِكَ = این
مَثَلُ = حکایت
الْقَوْمِ = قومی است
الَّذِينَ = که
كَذَّبُوا = تکذیب کردند
بِآيَاتِنَا = آیات ما را
فَاقْصُصِ = پس نقل کردیم
الْقَصَصَ = این داستان ها را برای آنها
لَعَلَّهُمْ = باشد که
يَتَفَكَّرُونَ = اندیشه کنند
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 176))- اعراف
در این آیه این موضوع را چنین تکمیل میکند که «و اگر میخواستیم (میتوانستیم او را در همان مسیر حق به اجبار نگاه داریم) و به وسیله آن آیات و علوم، مقام والا بدهیم» (وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها).
ولی مسلّم است که نگاهداری اجباری افراد در مسیر حق با سنّت پروردگار که سنّت اختیار و آزادی اراده است، سازگار نیست و نشانه شخصیت و عظمت کسی نخواهد بود، لذا بلافاصله اضافه میکند:
ما او را به حال خود رها کردیم «و او به پستی گرایید و از هوای نفس پیروی کرد» (وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَی الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ).
سپس این شخص را تشبیه به سگی میکند که همیشه زبان خود را همانند حیوانات تشنه بیرون آورده، میگوید: «او همانند سگ است که اگر به او حمله کنی دهانش باز و زبانش بیرون است و اگر او را به حال خود واگذاری باز چنین است» (فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ).
او بر اثر شدت هوی پرستی و چسبیدن به لذات جهان ماده، یک حال عطش نامحدود و پایان ناپذیر به خود گرفته که همواره دنبال دنیاپرستی میرود، همچون یک «سگ هار» که بر اثر بیماری هاری حالت عطش کاذب به او دست میدهد و در هیچ حال سیراب نمیشود.
سپس اضافه میکند که: «این مثل (مخصوص به این شخص معین نیست، بلکه) مثالی است برای همه جمعیتهایی که آیات خدا را تکذیب کنند» (ذلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا).
«این داستان را برای آنها بازگو کن، شاید در باره آن بیندیشند» و مسیر صحیحی را پیدا کنند (فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ).
بعلم باعورا دانشمند دنیاپرست و منحرف
از بسیاری از روایات و کلمات مفسران میشود که منظور از این شخص مردی به نام «بلعم باعورا» بوده، که در عصر موسی زندگی میکرد و از دانشمندان و علمای مشهور بنی اسرائیل محسوب میشد، و حتی موسی از وجود او به عنوان یک مبلّغ نیرومند استفاده میکرد، و کارش در این راه آن قدر بالا گرفت که دعایش در پیشگاه خدا به اجابت میرسید، ولی بر اثر تمایل به فرعون و وعد و وعیدهای او از راه حق منحرف شد و همه مقامات خود را از دست داد، تا آنجا که در صف مخالفان موسی قرار گرفت.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
هدایت شده از قـــــــرآن پـــــــژوهــان
چند ساله هستی🤔
چقدر زمان برای آشنایی با مفاهیم قرآن داشتی و از دست دادی؟ 😔
لذت فهم آیات الهی (که نعمتی الهی است) به هیچ وجه قابل وصف نیست و هیچگاه با مطالعهی ترجمه نمیتوان به این لذت دست پیدا کرد. فقط با یادگیری واژگان میتوانی به این لذت برسی
حالا هم دیر نشده
فقط روزی چند دقیقه وقت بگذار برای یادگیری واژگان آیات
بدون #هزینه و شهریه
به ما بپیوندید و این فرصت طلایی را از دست ندهید
👇👇👇👇
ایتا
http://eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
هدایت شده از قـــــــرآن پـــــــژوهــان
در این کانال ترجمه کلمه به کلمه و حرف به حرف قرآن رایگان در اختیار شما گذاشته شده 💚🦋
کافیه بزنید روی لینک و وارد این دنیای زیبا شوید
.eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
هدایت شده از قـــــــرآن پـــــــژوهــان
🟩⬜️🟥🟩⬜️🟥🟩⬜️🟥
بسم الله الرحمن الرحیم
ختم قرآن به صورت صفحه ای و شبانه روزی هست که بایدبه ترتیب شماره صفحات وبه تعداد دلخواه داخل گروه انتخاب کنید و همان روز تلاوت کنید☺️
🌻"اسلام"🌻 رو لمس بفرمایید و وارد بشید اجرتون با امام زمان (عج) 🌻
┏▬▬▬▬▬▬▬▬▬┓
───╔╗─╔╗─────╔╗
╔═╗║║─║║─────║║
║╔╝║╚═╝╚═╩╩╩╗║║
╚╝─╚════════╝╚╝
┗▬▬▬▬▬▬▬▬▬┛
🟩⬜️🟥🟩⬜️🟥🟩⬜️🟥
✅ ثمرات کثرت یاد خدا
🔘اگر دل را از هر طریقی (نماز، دعا، ذکر) پیش خدا ببریم، ایمان و توحید ما روزبهروز محکمتر شده و بین ما و خداوند محبت ایجاد میشود.
💔اگر محبت شکل گرفت، خداوند در حدیث قدسیِ قرب نوافل، به بندگانش وعده داده است: «آنگاه گوش او میشوم که با آن میشنود و چشمش میشوم که با آن میبیند و زبانش میگردم که با آن سخن میگوید و دستش میشوم که به آن میگیرد.»
⬅️ آری! کثرت یاد خدا، انسان را اینگونه میکند. البته استغفار و یادی ملاک است که با دل باشد نه با لقلقۀ زبان.
📚 اخلاق اهل بیتی (شرح دعای مکارم الاخلاق)|تألیف فقیه عارف آیت الله کمیلی خراسانی
_______________
«#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج»
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقدیم به نگاه زیباتون ❤️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قدرت_حافظه
در خدمت قرآن 👌
💠 تسلّط فوقالعاده این جوان رو ببینید😳
ماشاءالله..
🍀🌺🍀🌺🍀
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
سَاءَ مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَأَنْفُسَهُمْ كَانُوا يَظْلِمُونَ { ۱۷۷ - اعراف }
سَاءَ (سَوء) = زشت است، چه بد است
مَثَلًا = مثل و حكايت
الْقَوْمُ = قومی
الَّذِينَ = كه
كَذَّبُوا = تكذيب كردند
بِآيَاتِنَا = آيات ما را
وَأَنْفُسَهُمْ = و به خودشان
كَانُوا = مى كردند
يَظْلِمُونَ = ستم
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 177))- اعراف
در این آیه و آیه بعد در واقع یک نتیجه کلی و عمومی از سرگذشت «بلعم» و علمای دنیاپرست گرفته، نخست میگوید: «چه بد مثلی دارند آنها که آیات ما را تکذیب و انکار کردند» و چه بد عاقبت و سرنوشتی در انتظار آنهاست (ساءَ مَثَلًا الْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا).
ولی آنها به ما ظلم و ستم نمیکردند، بلکه «بر خویشتن ستم روا میداشتند» (وَ أَنْفُسَهُمْ کانُوا یَظْلِمُونَ).
چه ستمی از این بالاتر که سرمایههای معنوی علوم و دانشهای خویش را که میتواند باعث سر بلندی خود آنها و جامعههایشان گردد در اختیار صاحبان «زر» و «زور» میگذارند و به بهای ناچیز میفروشند.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَهُوَ الْمُهْتَدِي ۖ وَمَنْ يُضْلِلْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ { ۱۷۸ - اعراف }
مَنْ = هركس را
يَهْدِ = هدایت کند
اللَّهُ = خدا
فَهُوَ = پس او
الْمُهْتَدِي = هدایت یافته
وَمَنْ = و هرکس را
يُضْلِلْ = که گمراه کند
فَأُولَٰئِكَ = هم
هُمُ = آنان
الْخَاسِرُونَ = زیانکارانند
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 178))- اعراف
اما به هوش باشید که رهایی از این گونه لغزشها و دامهای شیطانی، بدون توفیق و هدایت الهی ممکن نیست «آن کس را که خدا هدایت کند (و توفیق را رفیق راهش سازد) هدایت یافته واقعی اوست» (مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِی).
«و کسانی را که خداوند گمراه سازد (و بر اثر اعمالشان به حال خود رها سازد یا وسائل پیروزی و موفقیت را در برابر وسوسههای شیطانی آنان بگیرد) زیانکار واقعی همانها هستند» (وَ مَنْ یُضْلِلْ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ).
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
💫🎇۰۰۰﷽۰۰۰🎇💫
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُم الْغَافِلُونَ { ۱۷۹ - } اعراف
وَلَقَدْ = و همانا (گویی)
ذَرَأْنَا (ذَرْء) = آفریده ایم
لِجَهَنَّمَ = برای جهنم
كَثِيرًا = بسیاری
مِنَ = از
الْجِنِّ = جنیان
وَالْإِنْسِ= و آدمیان را
لَهُمْ = (زیرا) برای آنها
قُلُوبٌ = دلهایی است که
لَا يَفْقَهُونَ = فهم نمی کنند
بِهَا = با آن
وَلَهُمْ = و برای آنها
أَعْيُنٌ = چشم هایی است که
لَا يُبْصِرُونَ = نمی بینند
بِهَا = با آن
وَلَهُمْ = و برای آنها
آذَانٌ = گوش هایی است که
لَا يَسْمَعُونَ = نمی شنوند
بِهَا = با آن
أُولَٰئِكَ = آنها
كَالْأَنْعَامِ = مانند چهارپایان اند
بَلْ = بلکه
هُمْ = آنها
أَضَلُّ = گمراه ترند
أُولَٰئِكَ = هم
هُمُ = اینانند
الْغَافِلُونَ = غافلان
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان
🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 179))- اعراف
نشانههای دوزخیان: در این آیه و دو آیه بعد مردم به دو گروه تقسیم شدهاند و صفات هر کدام توضیح داده شده: «گروه دوزخیان و گروه بهشتیان».
نخست در باره دوزخیان با سوگند و تأکید چنین میگوید: «ما بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم» (وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ).
گرچه خداوند همه را پاک آفریده، ولی گروهی با اعمال خویش خود را نامزد دوزخ میکنند و سر انجامشان شوم و تاریک است و گروهی با اعمال خود، خود را نامزد بهشت میسازند و عاقبت کارشان خوشبختی و سعادت است.
سپس صفات گروه دوزخی را در سه جمله خلاصه میکند: نخست این که:
«آنها قلبهایی دارند که با آن درک و اندیشه نمیکنند» (لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها).
دیگر این که: «چشمهای روشن و حقیقت بین دارند اما با آن چهره حقایق را نمینگرند» و همچون نابینایان از کنار آن میگذرند (وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها).
سوم این که: «با داشتن گوش سالم، سخنان حق را نمیشنوند» و همچون کران خود را از شنیدن حرف حق محروم میسازند (وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها).
«اینها در حقیقت همچون چهارپایانند» (أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ). چرا که امتیاز آدمی از چهارپایان در فکر بیدار و چشم بینا و گوش شنواست که متأسفانه آنها همه را از دست دادهاند «بلکه آنها از چهارپایان گمراهتر و پستتر میباشند» (بَلْ هُمْ أَضَلُّ).
چرا که چهارپایان دارای این استعدادها و امکانات نیستند، ولی آنها با داشتن عقل سالم و چشم بینا و گوش شنوا امکان همه گونه ترقی و تکامل را دارند، اما بر اثر هوی پرستی و گرایش به پستیها این استعدادها را بلااستفاده میگذارند.
«آنها افراد غافل و بیخبری هستند» و به همین جهت در بیراهههای زندگی سرگردانند (أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ).
چشمه آب حیات کنار دستشان، ولی از تشنگی فریاد میکشند، درهای سعادت در برابر رویشان باز است، اما حتی به آن نگاه نمیکنند.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫
eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28
#قرآن_پژوهان