#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_88
❇️#شفاعت و #استغفار #پیامبر
💠وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّـهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِيماً
🌱هر پیامبر را فقط برای این فرستادیم که با اجازهی خداوند مورد اطاعت (مردم) قرار گیرد. و اگر آنان هنگامی که (با نافرمانی) به خودشان ستم کردند، (بهجای عذر تراشی،) نزد تو میآمدند و از خدا آمرزش میخواستند و پیامبر (نیز) برایشان آمرزش میطلبید، حتماً خدا را بسیار توبهپذیر و مهربان مییافتند.
نساء - ۶۴
🔷✨از اين آيه ضمنا پاسخ كسانی كه توسل جستن به پيامبر و يا امام را يك نوع شرك میپندارند روشن میشود، زيرا اين آيه صريحا میگويد كه آمدن به سراغ پيامبر ص و او را بر در درگاه خدا شفيع قرار دادن، و وساطت و استغفار او برای گنهكاران مؤثر است، و موجب پذيرش توبه، و رحمت الهی است.
👈 اگر وساطت و دعا و استغفار و شفاعت خواستن از پيامبر ص شرك بود چگونه ممكن بود كه قرآن چنين دستوری را به گنهكاران بدهد! منتها افراد خطاكار بايد نخست خود توبه كنند و از راه خطا برگردند، سپس برای قبول توبه خود از استغفار پيامبر ص نيز استفاده كنند.
👈 بديهی است پيامبر ص آمرزنده گناه نيست، او تنها میتواند از خدا طلب آمرزش كند و اين آيه پاسخ دندان شكنی است به آنها كه اين گونه وساطت را انكار میكنند (دقت كنيد) جالب توجه اينكه قرآن نمیگويد: تو برای آنها استغفار كن بلكه میگويد " رسول" برای آنها استغفار كند، اين تعبير گويا اشاره به آن است كه پيامبر ص از مقام و موقعيتش استفاده كند و برای خطاكاران توبه كننده استغفار نمايد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_88
❇️#تسليم در برابر #حق
💠فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً
🌱(ولی) نه، (چنین نیست.) به پروردگارت سوگند که آنان ایمان (حقیقی) نخواهند داشت؛ مگر اینکه در آنچه بینشان اختلاف افتاده، تو را داور کنند و آنگاه از قضاوت تو هیچ احساس ناراحتی در وجودشان نیابند و کاملاً تسلیم شوند.
نساء - ۶۵
🔷✨گرچه ناراحتی درونی از قضاوتهايی كه احيانا به زيان انسان است غالبا اختياری نيست، ولی با تربيتهای اخلاقی و پرورش روح تسليم در برابر حق و عدالت و توجه به موقعيت واقعی پيامبر ص حالتی در انسان پيدا میشود كه هيچگاه از داوری پيامبر ص و حتی دانشمندانی كه جانشينان او هستند هرگز ناراحت نخواهد شد، و به هر حال مسلمانان واقعی موظفند روح تسليم در برابر حق را در خود پرورش دهند.
👈 در آيه فوق نشانههای ايمان واقعی و راسخ در سه مرحله بيان شده است:
1⃣ در تمامی موارد اختلاف خواه بزرگ باشد يا كوچك، به قضاوت و داوری پيامبر ص كه از حكم الهی سرچشمه میگيرد مراجعه كنند، نه به طاغوت و داوران باطل.
2⃣ هيچگاه در برابر قضاوتها و فرمانهای پيامبر ص كه همان فرمان خدا است حتی در دل خود احساس ناراحتی نكنند، و به داوریها و احكام او بدبين نباشند.
3⃣ در مقام عمل نيز آن را دقيقا اجرا كنند و به طور كامل تسليم حق باشند.
👈 روشن است قبول يك مكتب و فرمانهای آن در مواردی كه به سود انسان تمام میشود دليل بر ايمان به آن مكتب نيست بلكه آنجا كه ظاهرا به زيان انسان است اما در واقع مطابق با حق و عدالت است اگر پذيرفته شود، نشانه ايمان است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات سوره شعرا از تفسیر عبدالعلی بازرگان
شعراء : 202
فَيَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
ـ [عذابی] که به صورت ناگهاني، بيآنکه متوجه باشند، بر آنان فرا ميرسد، 96
96- هر چند موجبات عذاب به تدريج در طول عمر در اثر تکرار اعمال زشت و تراکم آن پديد ميآيد، اما وقوع آن همچون سقفی که به تدريج با ريزش برف سنگينتر شده و ناگهان فرود ميآيد، به تعبيری که 13 بار در قرآن در مورد قيامت و عذابهای دنيائی تکرار شده، «بغتهً» واحده ميباشد.
شعراء : 203
فَيَقُـولُوا هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ
ـ [در آن شرايط خواهند گفت] آيا مهلت خواهيم داشت؟ 97
97- اين پرسش که مخاطب آن معلوم نيست، و شايد هم از نفس خود باشد، گويای روحية روزمره زيستن و بيبرنامه زندگی کردن کسانی است که همواره کار امروز را به فردا مياندازند و وقتی مواجه با شکست ميشوند، طلب مهلت ميکنند، مهلتی که باز هم آن را به باد ميدهند!
شعراء : 207
مَا أَغْنَى عَنْهُم مَّا كَانُوا يُمَتَّعُونَ
آنچه [در اين مهلت اضافی نيز] بهرهمند شدهاند، [برای دفع عذاب] به کارشان نخواهد آمد. 98
__
98- آنچه موجب تغيير و تحول در شيوه رفتار و زندگی ميشود، تغيير ديدگاه و شخصيت آدمی است، مادام که تغيير عميق و بنيادی حاصل نشده باشد، هزار بار هم مهلت داده شود، باز همان روال ادامه پيدا ميکند.
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
مجازات #زنداندر_اسلام : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟
🛑قسمت چهارم:
👈مجموعه آیات قرآن در مورد زندان را مى توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد:
1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛
2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛
3⃣. زندان اخروى.
1⃣. زندان #حربهمستبدان علیه #مصلحان_و_مخالفان:
👈این مبحث را در دو محور دنبال مىکنیم:
↩اول، حربه تهدید صالحان به زندان:
دوم، #زنداني_اسوه_قرآن:
سوره یوسف آکنده از ظرایف اخلاقى و تربیتى است، در اینجا به امور مرتبط با مسأله #زندان حضرت #یوسف ع در ضمن ده نکته مىپردازیم:
🔻1. یوسف به دلیل پاکدامنى، از سوى ملکه متهم مىشود (قالت ما جزاء من اراد بأهلک سوءالا ان یسجن او عذاب الیم؛ یوسف: 25). بحث زندان یوسف با یک «دروغ» از سوى ملکه آغاز مىشود.
🔺2. زنان شهر تصدیق مى کنند که ملکه در دلباختن به جمال یوسف محق بوده است. یوسف به زندان «تهدید» مىشود که اگر از اوامر ملکه اطاعت نکند زندانى مىشود (لئن لم یفعل ما امره لیسجنن و لیکونا من الصاغرین)؛
🔻3. یوسف در دوراهى آلودن دامن به گناه و زندانى «آگاهانه و مختارانه» زندان را برمىگزیند. نکته سوم همین عنصر آگاهى و اختیار یوسف است. این سرنوشت محتوم همه #صالحان است که آگاهانه و آزادانه زندان را بر اطاعت از منویات #حاکم_ناصالح ترجیح مى دهند.
🔺4. یوسف زمانى به زندان افکنده مىشود که حقانیت و بى گناهى او بر حاکمیت روشن است (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الآیات لیسجننه حتى حین)؛
🔻5. او در زندان بیکار نیست بلکه به تبلیغ دین حق در بین زندانیان مشغول است (یا صاحبى السجن أرباب متفرقون خیر ام اللَّه الواحد القهار)؛
🔺6. یوسف از طرق و وسایل مشروع براى رهایى از زندان غافل نیست. او هرگز از عزیز مصر تقاضاى عفو نمى کند، آنچه او خواست، صرفاً یک یادآورى بود (اذکرنى عند ربک). یوسف با این تذکر دقیقاً خلاف نظر عزیز مصر عمل مىکند. این وظیفه همه صالحان خارج از زندان است که براى رهایى مصلحان از غل و زنجیر، با رعایت عزت زندانى اقدام کنند و کمترین خدمت، زنده نگاه داشتن یاد اوست. این درست برخلاف نظر ارباب قدرت است.
🔻7. یوسف بى مزد و منت و بدون هیچ قید و شرطى خواب ملک را تعبیر مىکند. چرا اولاً فاجعه قحطى در راه بود و شفقت یوسف صدیق بر مردم اقتضا مى کرد تا به سرعت به مصلحت آنان اقدام کند. مصلحان درخواست حکومتهاى جائر را تنها در امورى که مصلحت عمومى و خیر عامه بر آن است مىپذیرند؛
🔺8 . عزیز مصر بلافاصله یوسف را آزاد مىکند. یوسف بر بىگناهى خود به ماجراى زنان مصر و بریدن دستشان استشهاد مىکند، و زنان به پاکى یوسف شهادت مىدهند و عزیز مصر نیز به گناه خود اعتراف مىکند؛
🔻9. آنان که براى رضاى خدا رنج زندان را به خود خریده اند رهایی شان از زندان را نیز از او مى طلبند و از خداى خود خواسته اند تا زمانى که زندان بودن آنان در استمرار دین مؤثر است، در زندان باشند (قد احسن بى اذ اخرجنى من السجن)؛
🔺10. خداوند بلاى زندان یوسف را وسیله نیل به عزت و اقتدار قرار مىدهد. بدخواهان مىخواستند یاد یوسف را از دلها بزدایند اما خداوند بر یوسف منت نهاد و #زندان را طریق رسیدن به اریکه عزت و اقتدار کرد (کذالک مکنّا لیوسف فى الأرض...)
💫ادامه دارد
🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7
🖋محسن کدیور
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ
وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ
لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ
نشوید و به آنچه به شما میدهد مغرور
و دلشاد نگردید ، و خدا دوستدار هیچ
متکبر خودستایی نیست.
🔸️سوره حديد ، آیه ۲۳
کـانال قـرآن پویان :
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪہ_نساء آیہ 66 تا 74
📄#صفحـہ_89
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_89
❇️ #آرزوهای_محال از #دیدگاه_قرآن
👌ای کاش ما هم با مجاهدان بودیم و سهم بزرگی عاید ما میشد»(آرزوی منافقان)
💠وَ لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً «73»نساء
🌱واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آنچنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى و غنائم) مىرسيدم.
🔹پيروزى در جنگ و غنائم آن، از فضل خداست. «أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ»
🔹به خاطر منافع دنيوى، منافقان عاطفه را از دست مىدهند. «كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ»
🔹آرزوهاى منافق، صادقانه نيست. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ ... يا لَيْتَنِي
🔹منافق، نان به نرخ روز مىخورد. هنگام ناگواريها مىگويد: خدا لطف كرد كه ما نبوديم. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ» و هنگام فتح و غنيمت مىگويد: #كاش مىبوديم. «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ»
🔹آنكه در غم مؤمنان شريك نيست، ولى مىخواهد در بهرهها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ ... يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ
🔹در نظر منافقان، رستگارى، رسيدن به دنياست. «فَوْزاً عَظِيماً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_89
❇️#آماده_باش_دائمی
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعاً
🌱ای مسلمانان، سلاحتان را برگیرید (و با تمام توان آمادهی جهاد باشید) و گروهگروه یا جمعی (برای جهاد) بیرون روید.
نساء - ۷۱
🔷✨مانعی ندارد كه به هنگام ضرورت، در موقع نماز در ميدان جنگ سلاح خود را به زمين بگذاريد، ولی حذر يعنی مراقبت و آماده باش را از دست ندهيد!" اين آيه دستور جامع و همه جانبهای به تمام مسلمانان، در همه قرون و اعصار، میدهد كه برای حفظ امنيت خود و دفاع از مرزهای خويش، دائما مراقب باشند، و يك نوع آماده باش مادی و معنوی به طور دائم بر اجتماع آنها حكومت كند.
🔷✨جالب اينكه معنی" حذر" بقدری وسيع است كه هر گونه وسيله مادی و معنوی را در بر میگيرد، از جمله اينكه مسلمانان بايد در هر زمان از موقعيت دشمن، و نوع سلاح، و روشهای جنگی، و ميزان آمادگی، و تعداد اسلحه و كارايی آنها با خبر باشند، زيرا تمام اين موضوعات در پيش گيری از خطر دشمن و حاصل شدن مفهوم" حذر" مؤثر است.
و از طرف ديگر برای دفاع از خويشتن نيز هر گونه آمادگی از نظر روانی و معنوی، و از نظر بسيج منابع فرهنگی، اقتصادی و انسانی، و همچنين استفاده از كاملترين نوع سلاح زمان و طرز بكار گرفتن آن را فراهم سازند.
👌مسلما اگر مسلمانان همين يك آيه را در زندگی خود پياده كرده بودند در طول تاريخ پر ماجرای خويش هرگز گرفتار شكست و ناكامی نمیشدند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣6⃣ تدبر در سوره #شعرا
🔹نکات فراز آخر سوره شعرا
۱- در قرآن ۴ بار كلمه شاعر استفاده شده است كه همه مرتبط با پيامبر اسلام هستند. حال انكه ساير تهمت هاي ساحر و مجنون و .. براي انبياي قبل هم بكار رفته است.كه نشانگر اهمیت زياد شاعران و شعر سرايي در باورهاي اعراب معاصر پيامبر میباشد.
در سوره طور از قول مشركان بيان شده است:ام يقولون شاعر و سپس در سوره حاقه اين اتهام رد شده است: وما هو بقول شاعر
در سوره صافات مجددا از قول مخالفان اين اتهام تكرار ميشود اما صفت مجنون نيز به شاعر اضافه شده است:و يقولون ائنا لتاركوا الهتنا لشاعر مجنون كه ميتواند دلالت بر نوعي از شاعران باشد كه به باور مردم ان زمان با جنيان ارتباط داشته و از آنها القائاتي دريافت مي كردند.در سوره انبيا هم چند اتهام مشركان به پيامبر مطرح شده است:بل قالوا اضغاث احلام بل افتراه بل هو شاعر فلياتنا بايه كما ارسال الاولون
به نظر ميرسد آيات انتهاي سوره شعرا پاسخ اتهام مشركان در سوره صافات (شاعر مجنون) باشد ابتدا در آيات ۲۱۲-۲۱۰ اين مطلب كه اصولا شياطين و جنيان قادر يا مجاز به شنيدن اخبار آسمانی و آوردن آيات وحی باشند،نفی شده است.
سپس در آيات ۲۲۱ به بعد بر اينكه پيامبر از سنخ افرادی نيست كه شياطين بر او القا كنند تمركز دارد. با بيان اين سئوال كه به شما خبر دهم شياطين برچه كسي نازل ميشوند و بيان پاسخ "افاك اثيم"،پيامبر را از دايره افراد دريافت كننده القائات شياطين خارج ساخته است.سپس اتهام شاعر بودن را از پيامبر نفي ميكند.چرا كه پيروان شعرا بویژه شعرای مرتبط با جنیان ،افرادي هستند كه گمراه اند. آنها در كارها و باورهاي خود سرگردانند و انچه ميگويند عمل نمي كنند و حال آنكه پيامبر اين گونه نيست.
لذا قرآن قطعا وحی خدا بر پيامبر است نه القائات شياطين و خيالات شاعرانه.
تبصره : در آیه ۲۲۴ برخي مترجمین،یلقون السمع را به القای مسموعات خود ترجمه کرده اند اما با توجه به کاربرد دیگر القای سمع در سوره قاف به معناي گوش دادن، و نیز توجه به معنای القا که در مقابل قراردادن است،در اینجا هم معنای گوش دادن درست است.
۲- اولین کاربرد لفظ توکل بر خدا
۳- ترکیب افاک اثیم در دوجای قران بکار رفته است:اولی در سوره شعرا،دیگری در سوره جاثیه ویل لکل افاک اثیم
۴- ارتباط آیه معروف و انذر عشیزتک الاقربین با آیات قبل و بعدش(نفی نزول قران توسط شاطین) چیست؟
دو احتمال میتوان مطرح نمود :
👈🏻اول اینکه این مجموعه از ایات بطور جداگانه نازل شده است. بنا به نقل مشهور تاریخی این ایات مرتبط با واقعه یوم الدار و دعوت پیامبر از خویشان نزدیک خود برای انذار و دعوت انها به اسلام در سال سوم بعثت نازل شده است.
👈🏻دوم اینکه این آیات در ادامه آیات قبل و پیوسته با انها باشد. در این صورت میتوان این فرض را نمود که اتهام های شاعر بودن پیامبر و القائات جنیان بودن قرآن، توسط فرد یا افرادی از نزدیکان پیامبر اغاز شده یا مرتبا تکرار میشده و خداوند با نفی این اتهامات به پیامبر دستور میدهد که همان ها را انذار کن و نگران نباش و بر خدا توکل کن.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/a12394
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛