#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_367
❇️#آیه4شعراء
💠إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ (۴/شعراء)
🌱اگر بخواهيم معجزهای از آسمان بر آنان فروآوريم، تا در برابر آن، گردنهايشان خاضع گردد (وبا اكراه واجبار مؤمن شوند، امّا سنّت الهی چنين نيست).
🔹در ادامه گفتار خطاب به پیامبر می فرماید، اینکه تو از بابت ایمان نیاوردن آنهااندوهناک باشی صحیح نیست ، چون ما اگر می خواستیم قادر بودیم تا معجزه و نشانه ای از آسمان نازل کنیم که ایشان را خاضع و مجبور به قبول دعوت تو نماید، خضوعی که گردنهایشان در برابر آن آیت به زیر افتاده و ناگزیر از ایمان شوند، و رؤسا وسردمداران یا جماعات ، آنها همگی در برابر حق تسلیم شوند اما هیچ فضیلتی درایمان اضطراری و اجباری وجود ندارد و به همین دلیل هم ما چنین آیتی را نازل نمی کنیم .
🔹سنّت و قانون خداوند، اختيار و مهلت دادن به مردم است. «إِنْ نَشَأْ»
🔹توجّه به قدرت الهی، بهترين وسيله آرامش روح است. لَعَلَّكَ باخِعٌ ... إِنْ نَشَأْ
🔹ايمان بايد اختياری و انتخابی باشد نه اجباری. «فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ»
📚تفاسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_367
❇️#آیات18و19شعراء
💠قالَ أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً وَ لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ (۱۸) وَ فَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ (۱۹/شعراء)
🌱(فرعون) گفت: آيا ما تورا در كودكی نپرورديم و ساليانی از عمرت را در نزد ما نماندی؟ و با اين حال انجامدادی آن كاری را كه انجام دادی (و يكی از افراد ما را با مشت كشتی)، در حالی كه تو از ناسپاسانی.
👈فرعون با دو جمله، نبوّت موسی را زير سؤال برد:
🔸الف: تو نزد ما قاتل هستی و قاتل كه پيامبر نمیشود.
🔸ب: ما تو را بزرگ كرديم، چگونه الطاف ما را كفران و ناسپاسی میكنی، ناسپاس كه پيامبر نمیشود. آيات بعد پاسخ موسی را بيان كرده است.
🔹منّت گذاشتن و به رخ كشيدن، از ويژگیهای مستكبران است. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا»
🔹ارادهی الهی، موسی را در دامن فرعون پرورش میدهد. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ»
🔹اگر كسی را بزرگ كرديم، يا حرفهای به او آموختيم، يا در امر ازدواج و مسكن و امثال آن به او كمكی كرديم، نبايد با اين دليل و بهانه، سخن حقّ او را نپذيريم. «أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً»
🔹اوليای خدا نمك گير نمیشوند و محيط و جامعه در آنها اثر نمیگذارد. «لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ» (موسی نگفت ما كه مدّتها سر سفرهی فرعون بودهايم يا حال كه همه تسليم او هستند و جامعه بر محور او میچرخد، كمی كوتاه بيائيم و سكوت اختيار كنيم.)
🔹حقّ نان و نمك آن نيست كه صاحب حقّ را به حال خود رها كنيم و اشتباهات او را هم بپذيريم. (حضرت موسی نان و نمك فرعون را خورده بود، ولی او را به حال خود رها نكرد.) نُرَبِّكَ فِينا ... لَبِثْتَ فِينا
🔹به توقّعات نابجای مستكبران اعتنا نكنيم. ناسپاسی در برابر مستكبر، بد نيست. «وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣2⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹پیام های آیات ۴۶-۴۲ سوره کهف از تفسیر نور
۱- خداوند محیط است، «وَ اللّهُ مُحِیطٌ»؛هم لطفش احاطه دارد، «رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ»وهم قهرش فراگیر است. «أُحِیطَ بِثَمَرِهِ»
۲- حوادث و عذاب های الهی،پیامد افکار و اعمال بد ماست.به دنبالِ کفر و کفرانِ صاحب باغ در آیات قبل، «أُحِیطَ بِثَمَرِهِ» آمده است.
۳- ناامیدی ها وحالات درونی،در ظاهر وکردار انسان اثر می گذارد. «یُقَلِّبُ کَفَّیْهِ»
۴- عذاب های دنیوی،بیدارباشی برای وجدان های خفته و دلهای غافل است.
أُحِیطَ بِثَمَرِهِ ... یَقُولُ یا لَیْتَنِی
۵- عاقبتِ اعتماد به غیر خدا،ناکامی است. «لَمْ تَکُنْ لَهُ فِئَهٌ یَنْصُرُونَهُ»
۶- هنگام فرارسیدن قهر خدا،مال و فرزند هر چند بسیار باشد به کار نمی آید.
«وَ لَمْ تَکُنْ لَهُ فِئَهٌ یَنْصُرُونَهُ» (از یاران دوران رفاه به هنگام خطر خبری نیست.)
۷- قطعنامه ی همه ی حوادث تلخ،تنها یک جمله است و آن اینکه قدرت تنها از آنِ خداست. «هُنالِکَ الْوَلایَهُ لِلّهِ الْحَقِّ»
۸- چه محاسبه گر باشیم،چه دوراندیش،باید به سراغ خدا برویم. «هُوَ خَیْرٌ ثَواباً وَ خَیْرٌ عُقْباً»
۹- به جلوه های زودگذر دنیا دلخوش و مغرور نشویم و به آینده ی پایدار بیندیشیم. «فَأَصْبَحَ هَشِیماً تَذْرُوهُ الرِّیاحُ»
۱۰- جلوه ی مال وفرزند تنها در دنیاست،در آخرت،ثروت وفرزند،سودی نمی بخشد. «زِینَهُ الْحَیاهِ الدُّنْیا»
۱۱- آنان که امکانات مادی دارند مغرور نشوند.آنان هم که ندارند،مأیوس نباشند.
اَلْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَهُ ... وَ الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ
۱۲- مال و فرزند،ماندگار نیست،به چیزی بیندیشیم و دل ببندیم که باقی است.
«الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ»
۱۳- در پیشگاه خداوند،هیچ عمل صالحی محو نمی شود و پاداش ها تضمین شده است. «وَ الْباقِیاتُ الصّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً»
۱۴- ارزش کارهای نیک را همه نمی دانند.بیشتر مردم خیر و ارزش را در کامیابی های مادّی می پندارند. «خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ»
۱۵- تنها به پاداش فکر نکنید،به آینده ی پایدار هم بیندیشید. «خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلاً»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
عزيزاني كه مايل به خريد كتاب "تاملات سياسي علامه طباطبايي" تاليف ايت اله محمد سروش محلاتي هستند، ميتوانند از لينك زير اقدام نمايند.
https://miraspub.ir/product/%d8%aa%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b7%d8%a8%d8%a7%d8%b7%d8%a8%d8%a7%db%8c%db%8c/
⁉ در اين شرايط، چگونه #بي_تفاوت نباشيم؟
قسمت دوم
✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين ، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه #تكليف انها چيست؟
در اين موضوع مهم، دوستان عزيز هم نظرات خود را ميتوانند بيان نمايند تا به ديدگاه جامعي در اين خصوص رسيد.
✴ يكي از اياتي كه ميتوان به آن تمسك جست، آيه 9 سوره حجرات است:
"و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد. سپس اگر يكى از دو گروه بر ديگرى تجاوز كرد، با متجاوز قتال كنيد تا به فرمان خداوند بازگردد. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، ميان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنيد و عدالت ورزيد كه خداوند عدالتپيشگان را دوست دارد."
- "مسلمانان در برابر يكديگر مسئولند وبىتفاوتى در برابر درگيرىها پذيرفته نيست. «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما»
- براى آشتى دادن و برقرارى صلح ميان مسلمانان، بايد با سرعت و بدون تأخير قيام كنيم. (حرف فاء در «فَأَصْلِحُوا» نشانهى سرعت است)
-در اين آيه، سه بار سخن از برقرارى صلح و اصلاح ميان مردم بر اساس عدالت به ميان آمده است: «فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُما بِالْعَدْلِ وَ أَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ»"
تفسير نور
❓ به نظر شما در شرايط فعلي، چگونه ميتوان بين طرفين منازعه (بين حاكمان و معترضان و نه گروههاي مسلحي كه به ضرب و جرح و قتل مردم بيگناه اقدام ميكنند)، صلح و آشتي و توافق ايجاد نمود؟ آيا امكان آن وجود دارد؟ چگونه؟
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
☆ خداوندا! پادشاهان دَرهای قصرهای خود را بستند و نگهبانان را بر آن گماردند، اما باب تو همچنان بسوی دعاکنندگان باز است.
از نیایش های شبانه امام حسن(ع)
الدر النظیم. نسخه خطی. ص ۱۷۵
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 20 تا 39
📄#صفحه_368
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_368
❇️پاسخ #موسی (عليه السلام) به سه اشكال و اعتراض #فرعون بر آن حضرت
💠" قالَ فَعَلْتُها إِذاً وَ أَنَا مِنَ الضَّالِّينَ فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْماً وَ جَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ"
👈ضمير در" فعلتها" به كلمه" فعلة"- كه در آيه قبلی بود- برمیگردد و ظاهرا كلمه" اذا" مقطوع از جواب و جزاء است، و- بطوری كه گفتهاند- معنای" حينئذ- در اين هنگام" را میرساند و كلمه" عبدت" از تعبيد است و تعبيد و اعباد به معنای بنده گرفتن است.
🔷و اين آيات سهگانه جوابی است كه موسی (ع) از اعتراض فرعون داده و از تطبيق اين جواب با اعتراضی كه فرعون كرد بر میآيد كه موسی (ع) اعتراض فرعون را تجزيه و تحليل كرده و از آن سه تا اشكال فهميده و در نتيجه به هر سه پاسخ گفته است:
🔸اول اينكه، فرعون از رسالت وی استبعاد كرده، كه چنين چيزی ممكن نيست، مگر ممكن است كسی كه ما سوابق او را كاملا میشناسيم و میدانيم كه مردی است چنين و چنان، رسول خدا شود؟ كه جمله:" أَ لَمْ نُرَبِّكَ فِينا وَلِيداً وَ لَبِثْتَ فِينا مِنْ عُمُرِكَ سِنِينَ" متضمن آن است.
🔸دوم اينكه، عمل او را زشت دانسته، و او را مفسد و مجرم خوانده، كه جمله:" فَعَلْتَ فَعْلَتَكَ الَّتِي فَعَلْتَ" متضمن آن است.
🔸سوم اينكه، بر او منت نهاده كه تو يكی از بردگان مايی، كه جمله" وَ أَنْتَ مِنَ الْكافِرِينَ" اشاره به آن است.
و طبع كلام اقتضاء میكرده كه نخست از اشكال دوم پاسخ گويد سپس از اعتراض اولش و در آخر از اعتراض سومش و موسی (ع) همين طور پاسخ داد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_368
❇️#آیات22و23شعراء
💠وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِي إِسْرائِيلَ (۲۲) قالَ فِرْعَوْنُ وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ (۲۳/شعراء)
🌱و (آيا) اين كه بنیاسرائيل را بندهی خود ساختهای نعمتی است كه منّتش را بر من مینهی؟ (چرا نبايد من در خانهی پدرم رشد كنم؟)
(فرعون) گفت: پروردگار جهانيان چيست؟
🔹تكبّر، زشتیها را نزد انسان زيبا جلوه میدهد. «تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَيَّ»
🔹به استكبار و منّتهای او با صلابت پاسخ دهيد. تِلْكَ نِعْمَةٌ ...
🔹گاهی مستكبران به خاطر حفظ تاج و تخت، خود را به نادانی میزنند. «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ»
🔹سؤال مستكبرين، مغرورانه و همراه با تحقير ديگران است. فرعون گفت: «وَ ما رَبُّ الْعالَمِينَ» و نگفت: «و من رب العالمين» (حرف «ما» در زبان عرب برای جمادات به كار میرود.)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣3⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
کهف : ۴۲
وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُـولُ يَالَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا
ـ [از قضا حادثهای رُخ داد] و محصولش همه جانبه از بین رفت، ۵۶
پس [آنچنان از این خسارت گرفتار حُزن و اندوه شد که] دو دست خویش از حسرت آنچه هزینه کرده بود بر هم میزد در حالیکه [باغ] بر داربستهایش فرو ریخته بود [=به کلی نابود شده بود] و یکسره میگفت: ای کاش احدی را با پروردگارم شریک نميساختم. ۵۷
__
۵۶- جملة «وَأُحِیطَ بِثَمَرِهِ» از فراگیری و احاطه حادثهای همچون گردباد، طوفان یا صاعقهای سخن میگوید که مانند سپاهی نیرومند درختان را محاصره و احاطه کردند به گونهای که هیچ راه نجاتی برای آن نبود.
۵۷- این دوست ثروتمند البته بيخدا و لامذهب نبود، اما همچون اکثر مسلمانان شناسنامهای! خدا را فقط برای روز مبادا و یاری در بلاها ذخیره کرده بود و روزگار را تنها با تکیه بر توان خویش و بيتوکل ميگذراند و ميپنداشت جهان بر وفق مراد او ميگذرد!
کهف : ۴۴
هُنَالِكَ الْـوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا
آنجا [بود که فهمید] ولایت از آنِ خداوندِ حقیقی است [=سرپرستی و کارسازی بندگان منحصر به اوست]؛ هموست که بهترین دستاورد [=حاصل زندگی] و نیکوترین فرجام [در عبادت او] است.
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه #بي_تفاوت نباشيم؟
🛑قسمت سوم:
❓آيا #آشتي دادن و توافق بين طرفين نزاع، ممكن است؟
✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير (حاكمان و معترضان خياباني) انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه #تكليف انها چيست؟
✅ تداوم اين نا ارامي ها در بيش از دو ماه نشاندهنده ان است كه نه حاكميت قادر به مهار بحران و اتخاذ تصميمات مناسب بوده و نه معترضان، ارام شده اند. لذا نمي توان بي تفاوت ماند تا طرفين همچنان به شيوه دو ماه اخير به نزاع خود ادامه دهند چرا كه طولاني شدن ان، #خسارت هاي مادي و جاني و امنيتي و رواني بيشتري را بر مردم بيگناه و كشور ايران تحميل ميكند.😔
✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد" اولين وظيفهي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد #صلح بين طرفين درگيري است.
⁉ اما سئوال اصلي اين است كه ايا طرفين اين منازعه، تمايل و ارادهاي به توافق دارند يا خير؟ و ايا اقدام به ميانجي گري براي صلح و اشتي، اثرگذار است؟
1-در سمت #حاكميت: از انجا كه قدرت و لوازم انجام تغييرات در اختيار حاكميت است، طرف اول رفع نزاع، حكومت است. متاسفانه با عملكرد حاكميت و سخنان متعدد رهبري در اين دو ماه، بسياري از مردم و نیروهای دلسوز غيرهمسو با حاكميت، باین نتیجه رسیده اند که حاکمیت، هیچ تمایلی به صلح و توافق و گفتگو نشان نمیدهد و همچنان معترضان را با زدن برچسبهای متعدد انکار میکند و نميخواهد در برابر خواستهاي توسعه يابنده معترضان حتي تن به كوچكترين تغييراتي دهد و فكر ميكند همچنان با تهديد و سركوب و بازداشت و نيروهاي ويژه و غيرويژه، بقول خودشان ميتوانند بساط معترضان را جمع كنند! 😔 اما تابحال كه نتوانسته اند و شواهد هم نشان از ناكارامدي اين حربه دارد. 👈 پس #نيروهاي_جريان_سوم كه نه با حاكمان همراهي دارند و نه با معترضان خياباني،(و در عين حال بخش زيادي از مردم جامعه هم هستند) بايد نقش خود را بيشتر ايفا كنند. ازجمله با هر وسيله اي و رسانه اي و توسط هر شخص واسطه و دلسوزي كه ميتواند بر #رهبري و مشاورانش و ساير تصميم گيران موثر حكومت و حاميان مطلق انها اثر گذار باشد، به بيانهاي مختلف، #عواقب_تلخ_لجبازي و بي تدبيري و عدم اصلاح روشها و تصميمات آنها را مكررا گوشزد كنند كه هرچه زودتر در رفتار خود بازنگري كنند.
⁉ با خود بيانديشند كه عملكرد دو ماهه اخير انها در حل بحران چه تاثير مثبتي داشته است؟ تعداد معترضان را كمتر كرد يا بيشتر؟ عمق و گسترش اعتراضات كمتر شد يا بيشتر؟ نيروهاي خاكستري و بيطرف ، بيشتر به سمت حاكميت متمايل شدند يا به سمت معترضين؟ طولاني شدن اين منازعات و گسترش موج ضديت با دين و روحانيت و اصل جمهوري اسلامي ، به نفع حاكميت بود يا به ضرر او ؟😔
🔷 به انها همچنان بايد گفت كه هر روز #تاخير در مهار منطقي بحران و پذيرش بخشهايي از خواست معترضان، عواقب بيشتري دارد . چرا كه اولا باعث افزايش خساراتهاي مالي و جاني به هموطنان در هر دو طرف ميشود.
ثانيا تحول و تغييراتي كه الان بتواند اعتراضات را كمتر كند شايد در يك ماه اينده كاملا بي اثر باشد.
ثالثا تا اين بستر وجود دارد طبيعتا دشمنان خارجي هم دنبال صيد ماهي خود و حداكثر بهره برداري از اين صحنه ها هستند. پس به نفعتان است كه هرچه زودتر اين بستر را با اتخاذ تدابير منطقي و عقلاني و با حداقل هزينه، از طمع نفوذ دشمنان دين و كشور خارج كنيد .
وقتی بکارگیری سیاست #نرمش_قهرمانانه در برابر دشمن مستکبر دیرین، رواست، قطعا در برابر مردم کشور خودمان بجا و رواتر است.
✅ البته قبولاندن اين امر به حاكمان بسي سخت است. ولي نبايد از اين رويكرد نااميد شد چرا كه براي رفع مسالمت اميز خصومتها و بازگشت ارامش سريع به كشور، چاره اي جز اين مسير به نظر نميرسد. هرچند كه از قديم گفته اند نرود #ميخ_اهني در سنگ. اما هم بايد ابزارها و كلامها و نوشته هاي نافذتر از ميخ اهني را بكار گرفت و هم #غيرِ_سنگها در حاكميت و طرفدارانشان را جستجو كرد و طرف خطاب قرار داد.
💫ادامه دارد.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛